ارمنستان کشوری کوچک است با تاریخی نسبتا کهن. این کشور توسط یکی از نوادگان نوح پیامبر پایه‌گذاری شد و در همان زبان ارمنی هایک خوانده می‌شود. مکان های دیدنی ارمنستان که طبیعتی دل‌انگیز و روح‌بخش دارد یکی از اولین سرزمین‌هایی بود که دین مسیحیت را در خاک خود پذیرفت. سفر به ارمنستان می‌تواند خاطراتی بی‌تکرار برای شما بسازد. این تجربه بین تنفس در هوای خوش و دیدن مناظر طبیعی این سرزمین تا بازدید از بناهای تاریخی و کلیساهای هنرمندانه‌ی ارمنستان تقسیم می‌شود. با سفرزون همراه شوید تا گشت و گذاری داشته باشیم در دل جاهای دیدنی ارمنستان و بیشتر با این کشور آشنا شویم.

saadatrent

۱. پارک ملی شیکاهو ، رویایی حقیقی از جاهای دیدنی ارمنستان

جاهای دیدنی ارمنستان
پارک ملی شیکاهو و دشت‌های ناشناخته‌اش

این پارک شگفت‌انگیز می‌تواند به یکی از زیباترین خاطرات طبیعت‌گردی در میان جاهای دیدنی ارمنستان برای شما تبدیل شود. پارک ملی شیکاهو مانند سرزمینی ناشناخته است که بسیاری از بخش‌های آن هنوز کشف نشده. ممکن است در این منطقه پلنگ، بز کوهی، خرس و مار حیات داشته باشند. یکی از زیبایی‌هایی که خیال‌انگیزی این پارک را بیشتر کرده وجود بیش از ۱۱۰۰ گونه‌ی گیاهی در منطقه است. حدود ۷۰ نوع از این گیاهان در کتاب قرمز ارمنستان به‌ثبت رسیده است. این میراث گران‌بهای طبیعی یکی از بکرترین نقاط زمین است.

۲. کوه آراگاتس ، آفریده‌ی طبیعت از بهترین مکان های دیدنی ارمنستان

آتشفشان خفته از جاهای دیدنی ارمنستان
آتشفشان خفته در دل چهار قله

این کوه مقصد محبوب کوهنوردان است. اگر شما هم از طرفداران این رشته‌ی ورزشی هستید و می‌خواهید نفسی تازه کنید پیشنهاد ما در میان قدم به راه بگذارید و به‌سوی کوه آراگاتس حرکت کنید. این کوه آتشفشانی خاموش در قلب خود دارد و اطراف آن‌را چهار قله گرفته‌اند که منظره‌ای جادویی خلق کرده است. همنشینی صخره‌ها و گیاهان شما را به آرامشی بی‌پایان دعوت می‌کند. همچنین در کنار این کوه می‌توانید به رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان سر بزنید ذو از قلعه آمبرد بازدید کنید.

۳. صومعه نوراوانک ، صومعه‌ی نو

نوراوانک به معنای نو از مکان های دیدنی ارمنستان
نوراوانک به معنای نو

ارمنستان به‌واسطه سابقه‌ی طولانی حضور دین مسیحیت در آن پر از کلیساهای رنگارنگ و مختلف است. یکی از آن‌ها صومعه نوراوانک است که در سال‌های ۱۹۰۰تا ۲۰۰۰ مورد بازسازی قرار گرفت. این اثر در روزگاران اوج خود یکی از مراکز مهم مذهبی فرهنگی ارامنه محسوب می‌شد. این مجموعه کلیسایی دارای کلیسای سنت کاراپت، سنت گریگور، کلیسای کوچک با یک سالن طاقی شکل، و کلیسای سنت استیتساتسین مقدس است.

۴. دریاچه آرپی ، خیال‌انگیز در جاهای دیدنی ارمنستان

دریاچه آرپی از مکان های دیدنی ارمنستان
دریاچه آرپی | مکانی برای پرنده نگری

یکی از زیباترین انتخاب‌هایی که در میان جاهای دیدنی ارمنستان می‌توانید داشته باشید دریاچه آرپی است. ان دریاچه زلال در ارتفاع ۲۰۲۵ متری از سطح دریا با مساحت ۲۲۰ کیلومتری واقع شده است.
اکو سیستمی که در همسایگی این دریاچه جان گرفته است پر از زندگی و انرژی است. اگر در ماه‌های سرد سال به این نقطه سفر کنید سراسر دریاچه را یخ پوشانده و منظره‌ای زیبا در مقابل شما قرار می‌گیرد. این نقطه یکی از بهترین گزینه‌ها برای کمپ زدن در طبیعت ارمنستان است.

۵. وانادزور ، شهری پر جاذبه

وانادزور از جاهای دیدنی ارمنستان
وانادزور ارمنستان

این شهر کوچک در قسمت شمالی کشور ارمنستان قرار دارد و در دل خود زیبایی‌های کوچک و بزرگ بسیاری دارد. بیشتر کسانی‌که وانادزور در فهرست جاهای دیدنی ارمنستان قرار داده‌اند بر داچاهای این شهر تاکید کرده‌اند. داچا خانه‌ها و کلبه‌های تابستانی این شهر هستند.

۶. قلعه امبرد و کلیسای استوتساتسین از دیدنی های ارمنستان

قلعه امبرد و کلیسای استوتساتسین از دیدنی های ارمنستان
قلعه امبرد و کلیسای استوتساتسین | دو همسایه‌ی تاریخی

این دو بنای مهم تاریخی را هنگام گشت‌گذار در جاهای دیدنی ارمنستان فراموش نکنید. این دو اثر در شمال ارمنستان به‌روی کوه آراگاتس قرار دارند. در ابتدا قلعه امبرد بود که در عصر برونز ساخته شده است پس از آن یعنی چیزی حدود چهار قرن بعد با گسترش قلعه ، بنای کلیسای استوتساتسین
ساخته شد. این بناها ارزش تاریخی و هنری بسیاری دارند پس بازدید از آن‌ها را در هنگام سفر خود فراموش نکنید.

۷. رصدخانه کاراهونج ، نشانی از علم قدیم

قدیمی‌تر از رصدخانه انگلستان از دیدنی های ارمنستان
قدیمی‌تر از رصدخانه انگلستان

به جنوب ارمنستان سفر کنید تا یکی از کهن‌ترین رصدخانه‌های جهان و یکی از بهترین مکان های دیدنی ارمنستان را ببینید. رصدخانه کاراهونج یکی از عجیب‌ترین نشانه‌ها از علم گذشتگان است که هنوز هم دیدن آن پر از هیجان و شگفتی است. در برنامه بازدید از جاهای دیدنی ارمنستان رصدخانه کاراهونج را فراموش نکنید.

۸. صومعه خور ویراپ ، تاریخی و زیبا

جاهای دیدنی ارمنستان
صومعه‌ای تاریخی

این صومعه که تاریخی طولانی را برای روایت در دل دارد یکی دیگر از صومعه‌های زیبای ارمنستان است. صومعه خور ویراپ بخشی از مجموعه کلیسای حواری است و در دشت آرارات قرار دارد که نقطه‌ی صفر مرزی ارمنستان و ترکیه است. این اثر در روزگار سلسله اشکانی بنا شد. تاریخ این رصدخانه با تیردادسوم و ماجرای زندانی کردن گریگور روشنگر پیوند خورده است.

۹. شهر تاریخی دوین

جاهای دیدنی ارمنستان
آثار به جا مانده در شهر تاریخی دوین

این شهر یکی دیگر از جاهای دیدنی ارمنستان است که بازدید از آن‌را به شما توصیه می‌کنیم. شهر دوین در قرون وسطی پایتخت ارمنستان بوده است و در طی سال‌های بعد آثار باستانی ارزشمند بسیاری در این منطقه کشف شده. یکی دیگر از جذابیت‌های این شهر کلیسای جامع سنت گریگور است که پس از سال‌ها از زیر خاک کشف شد.

۱۰. گیومری و هزاران نام

جاهای دیدنی استانبول
مناظر شهری گیومری

این شهر یکی دیگر از پرجمعیت‌ترین شهرهای ارمنستان است. گیومری تاریخی طولانی پشت سر گذاشته و در دوران‌های مختلف نام‌هایی متفاوت گرفته است. یکی دیگر از شهرهایی که در لیست جاهای دیدنی ارمنستان قرار می‌گیرد و با به شما بسیار توصیه می‌کنیم شهر گیومری است.

۱۱. کلیسای گغارت ، میراث خاندان آل زاکاریان

جاهای دیدنی ارمنستان
کلیسایی از دل سنگی کوه

گغارت معنای نیزه می‌دهد و کلیسایی است در ارمنستان که یکی از شگفت‌انگیزترین سازه‌های معماری در جاهای دیدنی ارمنستان محسوب می‌شود. این اثر در روزگاری که وسایل عمرانی در ابتدایی‌ترین حالت خود بودند در دل کوهستان بنا شد و ارزشی جهانی دارد. دیدن کلیسای گغارت را حتما در برنامه خود قرار دهید، این کلیسا جز میراث فرهنگی یونسکو است.

۱۲. شهر جرموک و مراکز آب‌درمانی

این شهر یکی دیگر از انتخاب‌های پیش روی شما در جاهای دیدنی ارمنستان است. این شهر در زمینه‌ی گردشگری سلامت بسیار برای ارمنستان دارای اهمیت است. شما در سراسر شهر جرموک می‌توانید مراکز آب‌درمانی را پیدا کنید و برای ساعاتی خود را به آرامش و سلامتی دعوت کنید.

۱۳. دره گل ها ارمنستان، رنگ خوش زاخکازور

زاخکازور به معنای دره گل ها است. این شهر کوچک با وجود طبیعت بی‌نظیرش یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سفر به ارمنستان محسوب می‌شود. شهر زاخکازور با وجود چشمه‌های آب معدنی زلال و پیست اسکی محبوبش از آن دست جاهای دیدنی ارمنستان است که نباید از آن سرسری گذشت.

– رستوران بار “آلوا”
– کچاریس
– بورمونک
– کافی برک
– چایخانه شرقی

دمای زاخکازور در فصل گرم سال در ماه آگوست به ۱۷ درجه بالای صفر و در ژانویه ۶- است.

۱۴. کاسکاد یا بنای یادبود هزارپله در ایروان

کاسکاد | بزرگ‌ترین نمادی که پس از فروپاشی شوروی در ارمنستان ساخته شد
کاسکاد | بزرگ‌ترین نمادی که پس از فروپاشی شوروی در ارمنستان ساخته شد

یکی از بزرگ‌ترین نمادهایی که پس از فروپاشی شوروی در کشورهای استقلال یافته ساخته شده بنای یادبود کاسکاد یا هزار پله (The Great Cascade) است. این بنا سازه‌ای بزرگ از پلکان‌هاست که به زیبایی به سمت پایین ساختمان با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند. بنای هزارپله که بر روی تپه‌ای قرار گرفته به مجسمه‌ای مدرن و عظیم شباهت دارد.

۱۵. دریاچه باستانی سوان

سفر به ارمنستان و لذت در سرزمین انارها ۳
لذت تماشای مناظر بکر از کنار دریاچه‌ی سوان ارمنستان

دریاچه باستانی سوان که به نگین ارمنستان شهرت دارد یکی از بزرگ ترین و مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین کوهستانی در دنیاست. ساحل دریاچه بسیار زیبا و پر از درختان تناور و صخره‌های پر شیب است. منظره‌ای که از دریاچه خواهید دید از قله‌های مرتفع و برفی که دامنه‌هایشان درون ابر قرار گرفته تشکیل می‌شود. تعداد زیادی عبادتگاه نیز در اطراف دریاچه وجود دارد که ارزش بازدید دارند. رفتن به دریاچه سوان را در سفر به ارمنستان به هیچ وجه از دست ندهید.

۱۶. مجموعه کلیسای اچمیادزین

سفر به ارمنستان و لذت در سرزمین انارها ۴
اچمیادزین از اصلی‌ترین اماکت مقدس ارمنستان

کلیسای اچمیادزین (Echmiadzin) یکی از اصلی‌ترین اماکن مقدس ارمنستان است که قدمتی تقریبا دو هزارساله دارد. از زمانی که ارمنستان مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی خود انتخاب کرده اچمیادزین به قلب فرهنگی، مردمی و روحانی‌ آن تبدیل شده است. در این مکان موزه‌ای نیز وجود دارد که تکه‌هایی از صلیبی که مسیح را بر روی آن بسته بودند و قسمتی از بدنه‌ی کشتی نوح در آن به‌نمایش در آمده است.

۱۷. صومعه تاتیو ، جواهر معماری قرون وسطی

سفر به ارمنستان و لذت در سرزمین انارها ۵
تاتیف | جواهری از قرون وسطی در ارمنستان

بنای صومعه تاتیو (Tatev) در حقیقت جواهر معماری قرون وسطی در ارمنستان است که بین قرون ۹ تا ۱۳ میلادی ساخته شده است. قدیمی‌ترین قسمت‌های کلیسا قدمتشان به قرن ششم نیز می‌رسد. موقعیت این بنا که در میان کوهستان‌های مرتفع و محیطی آرام قرار گرفته نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند.

۱۸. منظره قله آرارات

سفر به ارمنستان و لذت در سرزمین انارها ۷
کوه آرارات شناسنامه‌ی ارمنستان است

کوه آرارات شناسنامه ارمنستان است و نقشی کلیدی در تاریخ و فرهنگ مردم این سرزمین بازی کرده، با این حال امروزه قله این کوه در کشور ترکیه قرار دارد. کوه آرارات را می‌توان از نقاط زیادی در ایروان مشاهده کرد و معماری این شهر به شکلی است که نمای قله آرارات منظره اصلی کل شهر را تشکیل دهد.

۱۹. ناحیه تاریخی گارنی

سفر به ارمنستان و لذت در سرزمین انارها ۸
تماشای بقایای مهم تاریخی در گارنی ارمنستان

در منطقه‌ی تاریخی گارنی (Garni) تعدادی بنای تاریخی و معماری مربوط به دوره هلنیستی و اوایل مسیحیت وجود دارد. مهم‌ترین اثر این مجموعه معبد و دژ گارنی است. از دیگر آثار بجا مانده می توان به بقایای کاخ سلطنتی و حمام هایی که به شیوه رومی ساخته شده اند اشاره نمود.

۲۰. شهر دلیجان و طبیعت بی‌نظیرش

سفر به ارمنستان و لذت در سرزمین انارها ۹
دلیجان آب‌وهوایی کوهستانی و دلپذیر دارد

دلیجان جزو شهرهای بزرگ ارمنستان محسوب می‌شود که آب و هوایی کوهستانی و دلپذیر دارد. این شهر به‌خاطر داشتن هوای بسیار پاکی که دارد در بین مبتلایان به بیماری‌های تنفسی شهرت پیدا کرده است. کوهستان‌های پوشیده از جنگل، زمستان‌های گرم، تابستان‌های خنک، و چشمه‌های آب معدنی دلیجان را به تفرجگاهی عالی تبدیل کرده‌اند.

۲۱. میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی ارمسنتان به حساب می‌آید. این میدان یک مکان بسیار عالی برای تمامی مردم ارمنستان محسوب می‌شود. همچنین جاذبه‌ای بسیار سرگرم‌کننده برای گردشگران نیز به شمار می‌آید. دورتادور این میدان را ساختمان‌های بسیار خاص احاطه کرده‌اند. این میدان همه‌ساله میزبان رویدادهای متوعی است. همچنین فواره‌های موزیکال این میدان از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی ارمستان و ایروان به حساب می‌آیند. میدان جمهوری را قبلاً با نام میدان لنین می‌شناختند. این میدان را می‌توان به نوعی مهم‌ترین میدان در تمام ارمنستان دانست. میدان جمهوری را به شکلی طراحی کرده‌‍اند که به وسیله خیابان‌های اصلی قطع می‌شود. اگر قصد سفر به ایروان را دارید، حتماً باید بازدید از این میدان را در برنامه سفر خود قرار دهید.

میدان جمهوری ایروان را می‌توان با میدان تکسیم استانبول مقایسه کرد. در این میدان همیشه زندگی جریان دارد. حتی در پاسی از نیمه‌شب نیز می‌توانید جمعیت فراوانی را در این میدان ببینید. انواع غذاهای خیابانی در میدان جمهوری سرو می‌شود. همچنین انواع دست‌فروش‌ها در کنار این میدان مشغول به کار هستند. ساختمان‌های زیبا و قدیمی دور این میدان خودنمایی می‌کنند. می‌توانید کنار فواره‌های این میدان بنشینید و عکس یادگاری بگیرید. همچنین انواع کنسرت خیابانی در این میدان برگزار می‌شود. بازدید از میدان جمهوری ایروان رایگان است. پس می‌توانید برای وقت‌گذرانی و سرگرمی روی این میدان حساب باز کنید.

آدرس: ارمسنتان، ایروان، میدان جمهوری

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۲. خانه موزه مارتیروس ساریان

خانه موزه مارتیروس ساریان از دیگر جاهای دیدنی ارمستان است. این خانه موزه در شهر ایروان ارمنستان قرار دارد. اگر به شناخت هنرمندان ارمنی علاقه‌مند هستید، حتماً باید سری به خانه موزه مارتیروس ساریان بزنید. این خانه موزه در بزرگداشت زندگی یکی از محبوب‌ترین نقاش‌های ارمنی یعنی مارتیروس ساریان یا همان ماردیروس ساریان برپا شده است. ساختمانی که موزه را در آن برگزار کرده‌اند، در اصل خانه قدیمی خود این هنرمند است. او سالیان بسیاری را در این خانه سپری کرد. در نهایت داخل همین خانه هم جان باخت. او در طول عمر خود توانست بیش از ۳۰۰ قطعه هنری مختلف داشته باشد.

این مجموعه ۳۰۰ تکه، بازتابی از سیر تکاملی زندگی ساریان را به نمایش می‌گذارد. در طبقه پایین این موزه، می‌توانید سری به استودیو و گالری ساریان بزنید. همچنین برخی وسایل شخصی او هنوز هم در این ساختمان وجود دارند و به نمایش گذاشته‌ شده‌اند. مارتیروس ساریان یکی از بهترین نقاش‌های زمان خود بود. وی توانست جوایز مختلفی را در طول عمرش به دست بیاورد. اکثر این جوایز را نیز در همین موزه به نمایش گذاشته‌اند. اگر به هنر نقاشی علاقه‌مند باشید، حتماً از تماشای آثار نقاشی داخل این موزه نیز لذت خواهید برد.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان ساریان

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

۲۳. موزه یرواند کوچار

موزه یرواند کوچاراز دیگر جاهای دیدنی ارمنستان است که با دل هنرمندان خواهد بود. موزه یرواند کوچار در سال ۱۹۸۴ افتتاح شد. این موزه در ساختمانی کوچک قرار دارد. موزه یرواند کوچار را به فردی با نام یرواند کوچار اختصاص داده‌اند. کوچار یکی از نقاش‌های مدرنیست ارمنی بود. او در طول عمر توانست آثار مختلفی را خلق کند. آثاری که به نوعی تابوشکنی بودند. کمتر کسی در آن دوران نقاشی مدرنیست را می‌توانست درک کند. همین موضوع باعث می‌شد

تا نقاشان این سبک در انزوا فعالیت کنند. حال بعد گذشت چند دهه از فعالیت آن‌ها، ارزش این نقاشی‌ها مشخص شدند. کوچار در سن ۱۳ سالگی نقاشی زن تنها را کشید. او با همین نقاشی توانست شهرت بسیاری به دست بیاورد. این نقشای زیبا هم در موزه یرواند کوچار قرار دارد. اگر به موزه یرواند کوچار سر زدید، حتماً از راهنمای موزه کمک بگیرید. او می‌تواند با زبان انگلیسی شما را راهنمایی کند و بخش‌های مختلف را توضیح دهد. به این ترتیب به درک بهتری از زندگی و آثار کوچار خواهید رسید.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان mersop mashtot

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

۲۴. کلیسای جامع زوارتنوتس

ارامنه پیرو دین مسیحیت هستند. دقیقاً به همین خاطر در سفر به ارمنستان باید خودتان را برای تماشای انواع کلیسا آماده کنید. در سفرهای خارجی، تماشای کلیسا می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. اکثر ما ایرانیان به تماشای معماری سنتی ایرانی در مساجد عادت داریم. وقتی که با معماری خاص کلیساها رو‌به‌رو شویم، قطعاً حس عجیبی را تجربه خواهیم کرد. کلیسای جامع زوارتنوتس از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است. ارمنستان در گذشته بخشی از امپراتوری ایران بود. بعد از مدتی در سال‌های اخیر توانست استقلال پیدا کند. به همین خاطر است که ارمنستان تاریخی مستقل ندارد. در حقیقت تاریخ آن به تاریخ امپراتوری‌های مختلف گره خورده است. کلیسای جامع زوارتنوتس یکی از قدیمی‌ترین ابنیه تاریخی ارمنستان به حساب می‌آید.

قدمت این کلیسا به قرن هفتم میلادی باز می‌گردد. کلیسای جامع زوارتنوتس یکی از نمونه‌های بسیار عالی و کامل معماری اروپایی به حساب می‌آید. این کلیسا در فاصله ۱۵کیلومتری ایروان قرار دارد. پس برای دسترسی به آن باید تاکسی بگیرید یا ماشین کرایه کنید. کلیسای جامع زوارتنوتس در ابتدا معبدی برای پرستش اورارتین بود. بعد از آنکه مردم ارمنستان آیین مسیحیت را قبول کردند، بنای قدیمی معبد با کلیسای جامع زوارتنوتس جایگزین شد. معنای لغوی نام این کلیسا به زبان ارمنی، نیروهای نگهبان یا همان فرشته‌های آسمانی است. بازدید از این کلیسا را حتماً باید در برنامه سفرتان بگذارید.

آدرس: ارمنستان، vagharshapat

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۵. دژ اربونی ایروان

دژ اربونی ایروان از دیگر جاهای دیدنی ارمنستان است که با کمک آن می‌توانید تاریخ ارمنستان را بهتر بشناسید. در بخشی از ایروان می‌توانید شاهد یک دژ قدیمی باشید. درباره این دژ تحقیقات بسیاری انجام داده‌اند. بر اساس نظر کارشناسان، قدمت این دژ به دوران پادشاهی آرگیشتنی یکم باز می‌گردد. این یعنی این دژ را حدود ۷۸۹ سال پیش از میلاد مسیح بنا کرده بودند. بر اساس متون تاریخی، این دوران بهترین دوران از نظر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای ارمنستان بوده است. به همین خاطر شاهد آثار تاریخی بسیار زیبا از آن دوران هستیم. در حال حاضر این دژ در ارتفاع ۱۰۱۷ متری از سطح دریا قرار دارد.

بد نیست بدانید که در آن دوران، ارمنستان ساتراپ سیزدهم امپراتوری بزرگ هخامنشیان بوده است. به همین خاطر به راحتی می‌توان شاهد تاثیر فرهنگی ایرانیان در ارمنستان بود. این بنا نیز با الگوبرداری از دژهای قدیمی ایرانی ساخته شده است. بازدید از این دژ با تمامی این اوصاف به تمامی مسافرانی که عازم ایروان هستند توصیه می‌شود. فقط به یاد داشته باشید که دژ اربونی ایروان در نزدیکی ایروان قرار دارد. پس باید یا با تاکسی به اینجا بیایید یا خودرو کرایه کنید.

آدرس: ایروان، خیابان ابرونی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۶. گورستان یرابلور

ارمنستان دوران سختی بسیاری را به خود دیده است. روزگاری بود که ارامنه را نسل‌کشی کردند. در روزگاری نبردی خونین بین ارمنستان و آذربایجان امروزی رخ داد. در این جنگ افراد بسیاری جان باختند. قهرمانان بسیاری بودند که دلیرانه جنگیدند تا بتوانند از مرز خود دفاع کنند. در نبرد بین ارمنستان و آذربایجان، این کشور کشدگان بسیاری داشت. به همین خاطر بعد پایان جنگ، گورستان یرابلور را بنا کردند. در این گورستان پیکر افرادی دلیر همانند وازگن سارکسیان و گارو کاهکجیان به خاک سپرده شده‌اند.

این افراد جزو چهره‌های سرشناس و وطن‌پرست ارمنستان بودند. به لطف این افراد دلیر بود که از مرز ارمنستان محافظت شد و اجازه ورود آذربایجان را به این کشور ندادند. این قبرستان ظاهری بسیار خاص دارد. سنگ مزار این گورستان دارای ظاهری بسیار خاص هستند. به همین خاطر گورستان یرابلور می‌تواند یکی از جاهای دیدنی جذاب برای گردشگران باشد. همچنین بد نیست به کسانی که برای دفاع از خاک خود جان باختند، ادای احترام کرد.

آدرس: ارمنستان، ایروان، Malatia-Sebastia

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۷. مجسمه مادر ارمنستان

مجسمه مادر ارمنستان را می‌توان مهم‌ترین جای دیدنی در تمام این کشور دانست. این مجسمه را با نام مام ارمنستان نیز می‌شناسند. این مجسمه از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی ارمنستان است که در ایروان قرار دارد. اگر اهل جهانگردی و سفر باشید، حتماً می‌دانید که در کشورهای مختلف دنیا، همیشه مجسمه مادر وجود دارد. مادر همیشه نقشی کلیدی در فرهنگ هر کشوری دارد. بسیاری مادر را نماد کشور می‌دانند. همان طور که یک مادر بدون چشم‌داشتی به فرزند خود محبت می‌کند، کشور نیز مردم خود را زیر پر و بالش می‌گیرد. مجسمه مادر ارمنستان در قرن بیستم نصب شده است. این مجسمه عظیم نمادی از شادی و پیروزی برای مردم ارمنستان به حساب می‌آید. به همین خاطر آن را در بخشی از شهر قرار داده‌اند که از هر طرف بتوان دید.

تا حدود ۷۰ سال پیش، ارمنستان به صورت کامل مستعمره شوروی سابق بود. بعد فروپاشی شوروی، ارمنستان توانست استقلال خود را به دست بیاورد. در همین راستا به یادبود آن روز شیرین و دلپذیر آزادی، مجسمه مادر را به جای مجسمه استالین قرار دادند. این مجسمه ۲۲ متر ارتفاع دارد و روی یک سکوی بسیار بلند آن را قرار داده‌اند. در دست این مجسمه شمشیری بسیار بزرگ به چشم می‌خورد. در حقیقت این تضاد نمادی از مهم مادرانه و حس مبارزه‌طلبی در راستای آزادی است. مجسمه مادر در حال حاضر از جمله مهم‌ترین نمادهای ارمنستان به حساب می‌آید. به همین خاطر حتماً در سفر به این کشور باید سری به مجسمه مادر بزنید.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان Azatutyan

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۸. یادمان نسل کشی ارامنه

هیچگاه کشتار انسان‌ها در هیچ فرهنگی فراموش‌شدنی نیست. هرکجا در تاریخ خون انسانی بر زمین ریخت، تاریخ آن لحظه را فراموش نکرد. اصلاً نمی‌توان کشتن انسان‌های بی‌گناه را بخشی از سیاست دانست. هر انسانی حق حیات دارد. متأسفانه در طول تاریخ شاهد قتل‌عام‌های بسیاری در مناطق مختلف بودیم. این قتل‌عام‌ها و نسل‌کشی‌ها معادل غم و اندوهی فراوان است. وقتی که یکی از اعضای خانواده جان خود را از دست می‌دهد، تمام خانواده عزادار او می‌شوند. حال تصور کنید وقتی در جایی از دنیا نسل‌کشی و قتل‌عام اتفاق می‌افتد، چه غم و اندوهی تمام کشور را فرا می‌گیرد. مردم ارمنستان یک نسل‌کشی بسیار بی‌رحمانه را در تاریخ به جان خریدند. آن‌ها قربانی نسل‌کشی بزرگی هستند که شعله به خاندان آن‌ها انداخت.

خوشبختانه مردم این کشور از این نسل‌کشی جان سال به در بردند. با وجود آنکه بسیاری از آن‌ها کشته شدند؛ اما نسل آن‌ها باز هم مسیر خود را ادامه داد. در آن دوران بسیاری از مردم کشور خود را به اجبار ترک کردند. با این حال هنوز هم بخشی از نقشه دنیا به کشور ارمنستان تعلق دارد. این فاجعه تاریخی هیچگاه نباید فراموش شود. به همین خاطر بنایی یادبود در یادمان نسل‌کشی ارامنه به وجود آوردند. این بنای یادبود در ایروان قرار دارد و نمادی از استقامت به حساب می‌آید. مردم ارمنستان به این بنای یادبود اهمیت بسیاری می‌دهند. بد نیست بدانید هر زمان که به این بنای یادبود سر بزنید، شاهد گل‌ و شمع‌های بسیاری خواهید بود که مردم برای یادمان عزیزان خود در این مکان قرار داده‌اند.

آدرس: ارمنستان، ایروان، Tsitsernakaberd

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۲۹. بازار گوم

بازار گوم که به بازار گام نیز شناخته می‌شود، از جمله جاهای دیدنی ارمنستان است. این بازار یکی از بزرگترین و معروف‌ترین بازارهای فروش میوه خشک و شیرینی در ارمنستان به حساب می‌آید. پس باید بازار گوم را بهترین بازار برای شکم‌گردی دانست. اگر به‌دنبال جایی برای خرید سوغات ارمنستان هستید، حتماً سری به بازار گوم بزنید. در این بازار می‌توانید انواع شیرینی سنتی ارمنستان را بچشید و از آن برای عزیزان خود سوغات بخرید. بازار گوم جزو بازارهای قدیمی ارمنستان به حساب می‌آید. خوشبختانه این بازار هنوز هم بافت سنتی خود را حفظ کرده است. بازار گوم در مرکز شهر و نزدیکی ایستگاه مترو قرار دارد.

بازدید از بازار گوم فرصتی بسیار عالی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا هرچه بیشتر با فرهنگ و مردم این کشور آشنا شوند. علاوه بر شیرینی و خشکبار، انواع سبزیجات خشک، مواد معطر، محصولات تازه همانند گوشت و ماهی نیز در این بازار عرضه می‌شوند. بازار گوم معمولاً در اکثر روزهای سال بسیار شلوغ است. این بازار در بین مردم محلی نیز شهرت بسیاری دارد. پس می‌توانید علاوه بر گردشگران و توریست‌های خارجی، شاهد حضور مردم محلی نیز در این بازار باشید. بازار گوم آنقدر رنگارنگ و زیباست که سوژه بسیار عالی برای عکاسی نیز به حساب می‌آید. حتی اگر قصد خرید چیزی را نداشته باشید هم می‌توانید با حضور در این بازار حسابی سرگرم شوید.

آدرس: ارمنستان، ایروان، خیابان Movses Khorenatsi

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۷

هزینه بازدید: رایگان


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ارمنستان کلیک کنید.