ازمیر یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است و توریست‌های زیادی هستند که دوست دارند این شهر را ببینند. جاهای دیدنی ازمیر زیاد است و ترکیبی از ساحل‌ها، بناهای باستانی، شگفتی‌های طبیعی و تفریح‌های شبانه است. برای شناختن جاهای دیدنی ازمیر این مطلب را بخوانید. اگر هم دوست دارید به ترکیه و سواحل زیبای آن سفر کنید به سایت تور سفرزون سری بزنید.

saadatrent

همچنین تور ترکیه از محبوب ترین تور های خارجی میان گردشگران ایرانی می باشد که به مقصد شهر های مختلف این کشور نظیر استانبول، آنتالیا، کوش آداسی، ازمیر و غیره برگزار می شود.

جاهای دیدنی ازمیر ، هیراپولیس-پاموکاله

Hierapolis-Pamukkale مکانی باستانی در شهر ازمیر که توریست‌ها علاقه زیادی به آن دارند
Hierapolis-Pamukkale مکانی باستانی در شهر ازمیر که توریست‌ها علاقه زیادی به آن دارند

بیش‌تر مردم و توریست‌ها این مکان را با نام «پاموکاله» می‌شناسند تا «هیراپولیس». هیراپولیس، اسم شهری قدیمی در کناره‌ی رود «لایکوس» است که به‌خاطر بهار زیبایش مشهور است. یکی از جاذبه‌های مهم این شهر وجود آب گرم کربنات‌دار میان آثار تمدن رومی به‌جای مانده از دوران باستان است که این مقصد را در لیست مهم‌ترین جاهای دیدنی ازمیر قرار می‌دهد.

بی‌نظیر است که در آب گرمی شنا کنید که املاحی به قدمت ۲۰۰ سال پیش از میلاد دارد. در سال‌های بسیار دور زمین‌لرزه‌ای شهر را ویران می‌کند و آن را به آب می‌ریزد.

شهر باستانی هیراپولیس، متعلق به امپراطوری روم شرقی بوده و بقایای آن در بالای قلعه‌ی سفید رنگی با ارتفاعی نزدیک به ۲ هزار ۷۰۰ متر و عرضی در حدود ۶۰۰ متر است که از فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری تپه‌های شهر «دنیزلی» قابل مشاهده است. تعداد زیادی چشمه‌های آب گرم مصنوعی در پاموکاله وجود دارد که راه رفتن با کفش در آن به‌علت ته‌نشینی مواد معدنی ممنوع است.

ساخت این چشمه‌ها به‌طرز فوق‌العاده زیبایی صورت گرفته و حتی دیدن آن هم خالی از لطف نیست. اما اگر به تاریخ بیش از این‌ها علاقه دارید، خبر خوش این‌جاست که موزه‌ای در همین شهر وجود دارد که نمونه‌هایی از آثار تاریخی و کشف شده شهر‌های «کاریا»، «پیسیدیا» و «لیدیا» برای بازدید موجود است.

تئاتر هیراپولیس ، دیدار از نمایشی باستانی در ازمیر

در شیب بالای ویرانه‎‌های هیراپولیس تئاتر با شکوهی وجود دارد که دهانه‌ای ۱۰۰ متری دارد. در این تئاتر که به سبک تئاترهای یونان باستان ساخته شده است و شبیه نمونه‌‍‌ی آتنی خود است، ویرانه‌های ساختمان پشت صحنه هم روبروی جایگاه تماشاگران مشهود است و این مساله آن را به یک جایگاه بی‌نظیر تبدیل می‌کند. این تئاتر در ۲۰۰ قبل از میلاد، بیش‌تر از ۲۰ هزار نفر را در خودش جا می‌داده است و حالا فقط حدود ۳۰ ستون از آن باقی‌مانده.

کلیسای سنت پلی‌کارپ ، رنگارنگ و جادویی

St.Polycarp Church یکی از معروف‌ترین کلیساهای ازمیر
St.Polycarp Church یکی از معروف‌ترین کلیساهای ازمیر

یکی از جاهای دیدنی ازمیر که نباید از دست داد، کلیسای کاتولیک «سنت پلی‎‌کارپ» است. این کلیسا در قرن ۱۷‌ام بنا شده. سنت پلی‎‌کارپ قدیمی‌ترین از نوع خود است که هنوز به کاربری خود ادامه می‌دهد. این کلیسا در سال ۱۹۲۲ از آتشی که اکثر بناهای مجاور را سوزاند، در امان ماند.

دیوارهای این کلیسا با نقاشی‌های دیواری پوشانده شده ‌است که در سده ۱۹ میلادی، توسط یک معمار به نام «ریموند چارلز پِرِه»، دوباره بازسازی شدند. لوسترهای شمعی بسیار این کلیسا، نور و رنگ بی‌نظیری به فضای این کلیسا می‌دهند.

کوه سیپیلوس ، سنگ نبشته‌ای تاریخی

Mount Sipylus سنگ‌نگاشته‌ی باستانی در ازمیر
Mount Sipylus سنگ‌نگاشته‌ی باستانی در ازمیر

از دیگر جاهای دیدنی ازمیر ، کوه سیپیلوس است که نشانه‌ی کار هنرمندانه و باستانی طبیعت است. این کوه به ارتفاع هزار و ۵۱۳ متر است و در افسانه‌ها و تاریخ منطقه مانیسا، حرف از آن زیاد است. بخشی از این کوه به‌صورت صخره‌ای حکاکی شده که به «نیوبه» معروف است. این قسمت از کوه به شکل زنی است در حال گریه کردن است. در افسانه‌های یونان باستان، نیوبه به «دختر تانتالوس» معروف است.

کمرالتی ، سری به بازار سنتی بزنید

Kemeralti بازار تاریخی شهر و جاهای دیدنی شهر ازمیر
Kemeralti بازار تاریخی شهر و جاهای دیدنی شهر ازمیر

کمرالتی بازاری تاریخی ازمیر است. این بازار در یکی از شلوغ‌ترین جاهای ازمیر قرار دارد. بازار کمرالتی یکی از جاهای با سابقه و منسوب به دوره‌ی عثمانی است که در مسیر میدان «کوناک» تا «آگورا» قرار دارد. کمرالتی به قرن ۱۷ بازمی‌گردد و مرکزی برای خرید، وسایل زینتی، کافه‌ها و مساجد است. اگر گرسنه هم باشید در این‌جا جاهای خوبی برای غذا خوردن پیدا خواهید کرد.

برای کسانی که در به‌دنبال قلب تپنده و روح شهر در خیابان‌های شلوغ می‌گردند، این مکان جذاب خواهد بود و در میان جاهای دیدنی ازمیر، شهر واقعیتش را در این‌جا به شما نشان می‌دهد.

موزه‌ی کی ، عاشق‌های ماشین می‌شوید

اگر از دوستداران ماشین هستید، حتما به Key Museum سربزنید
اگر از دوستداران ماشین هستید، حتما به Key Museum سربزنید

اگر ماشین دوست دارید و از دیدن ماشین‌های قدیمی قند توی دل‌تان آب می‌شود، بهتر است سری به موزه‌ی کی بزنید. این موزه که پنجمین مکان در لیست جاهای دیدنی ازمیر است با فضایی در حدود ۷ هزار مترمربع، حدود ۱۳۰ اتومبیل فوق زیبای قدیمی را در خودش جا داده ‌است.

قدیمی‌ترین اتومبیل این‌جا متعلق به سال ۱۸۰۰ میلادی است. این اتومبیل‌ها و قطعات‌شان از سراسر جهان گرد‌آوری شده‌اند و به‌علاوه تمام اتومبیل‌های زیبا، می‌توانید ۴۰ موتورسیکلت لوکس هم در آن ببینید.

کدیفه‌کاله ، زیر پوست ازمیر

Kadifekale قلعه‌‌ی باستانی ازمیر
Kadifekale قلعه‌‌ی باستانی ازمیر

«کدیفه‌کاله»، یکی دیگر از جاهای دیدنی ازمیر است. این مکان به‌علت باروی سنگی که میان کوه‌های ازمیر جا خوش کرده است، معروف است. این قلعه به دوران یونان باستان (سده سوم پیش از میلاد) و شهر «سیمرنا» برمی‌گردد. در بالای برج کدیفه‌کاله، نمایی خارق‌العاده‌ای از شهر ازمیر و خلیج آن خواهید داشت که پیشنهاد می‌کنیم از دستش ندید.

آسانسور را جور دیگری تجربه کنید

Asansor تجریه‌ای جدید و بی‌نظیر در تفریح و خوشگذرانی است
Asansor تجریه‌ای جدید و بی‌نظیر در تفریح و خوشگذرانی است

اگر به دیدن «برج ساعت» ازمیر رفتید، نباید فراموش کنید که با یک پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ای از برج ساعت می‌توانید آسانسور را ببینید. این بنا متعلق به سال ۱۹۰۷ میلادی است و فضای دل‌انگیز به‌همراه منظره‌ای بی‌نظیر دارد که از صخره‌ها تا ساحل «کاراتاس» را شامل می‌شود. کافه معروفی در بالای آسانسور وجود دارد که غذا و نوشیدنی‌های متنوع آن می‌تواند اوقات‌تان را در این مکان شیرین‌تر کند.

ازمیر را با این ساعت می‌شناسند

Izmir Clock Tower نماد شهر ازیمر است
Izmir Clock Tower نماد شهر ازیمر است

برج ساعت شاید یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ازمیر باشد. این برج تاریخی که نام دیگر آن ساعت کولسی (Saat Kulesi) است در میدان «کوناک» (Konak Square) و در مرکز ازمیر قرار گرفته است. این برج در سال ۱۹۰۱ میلادی توسط معماری فرانسوی برای گرامیداشت ۲۵‌امین سال تاج‌گذاری «عبد‌الحمید دوم» ساخته شده است. این برج با ارتفاعی ۲۵ متر نمایی سنتی دارد.

شیرینجه ، به روستای زیبای ازمیر خوش آمدید

Sirince را با نوشیدنی‌های بی‌نظیرش از دست ندهید
Sirince را با نوشیدنی‌های بی‌نظیرش از دست ندهید

این شهر به نوشیدنی‌های متنوعش و بی‌نظیرش شهرت دارد. با چند دقیقه فاصله از «شیرینجه»، یک دهکده‌ی ترکی با خانه‌های بسیار زیبای سفید و سقف‌های سفالی قرار دارد که فضای سنتیش هر توریستی را جذب می‌کند و مراتع و تاکستان‌هایش معروف است. هیچ ورودیه‌‌ای در کار نیست و می‌توانید در خیابان‌هایش قدم بزنید. با توجه به این‌که شیرینجه به «افه‌سوس» (Ephesus) نزدیک است، پیشنهاد می‌کنیم که هردو مقصد را در یک روز بروید.

افه‌سوس ، تاریخ فراموش شده رومیان

Ephesus یک مکان باستانی برای ملاقات با زیبایی‌های 3 هزار ساله
Ephesus یک مکان باستانی برای ملاقات با زیبایی‌های ۳ هزار ساله

شهری باستانی از بقایای تمدن یونان که معماری فوق زیبا و بی‌نظیرش مسحورتان می‌کند. «افه‌سوس» به «افه‌زه» (Efeze) هم معروف است و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای دوره‌ی روم بوده است. احتمالا این شهر دومین شهر بزرگ جهان در دوره‌ی خودش بوده است. در شرق مدیترانه، افه‌سوس بهترین بازمانده‌ی معابد باستان است که معبد «آرتمیس» را در خود جای داده است.

این معبد را جزو هفت شگفتی جهان باستان می‌دانند و بسیاری بر طبق کتاب مقدس افه‌سوس را خانه‌ی مریم، مادر حضرت عیسی مسیح می‌شمارند. این شهر باستانی چندین بخش متفاوت و بی‌نظیر دارد. کتابخانه «سلسوس»، «غار هفت‌خوابه‌ها»، «تئاتر»، «کلیسای مریم»، «خانه‌ی باکره»، «مسجد ایزابی»، «باسیلیکای سنت جان» و «معبد هادریان» از جمله این بخش‌ها هستند.

 

جاهای دیدنی ازمیر ، ساحل‌ها

ساحل چشمه ، یکی از زیباترین ساحل های ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر | ساحل Cesme
جاهای دیدنی ازمیر | ساحل Cesme

این ساحل یکی از معروف‌ترین نقاط ازمیر و ترکیه در تابستان است و با مرکز ازمیر در حدود ۱ ساعت فاصله دارد. وقتی که هوا گرم می‌شود بسیاری از ازمیری‌ها به سمت ساحل‌های زیادی روانه می‌شوند، اما چشمه، به شما تجربه یکی از بهترین ساحل‌های ماسه‌ای را خواهد داد.

ایلیچا ، ساحلی سفید در کنار حمام‌های لجن

ساحل های ازمیر | Ilica Plaji
ساحل های ازمیر | Ilica Plaji

ساحل ایلیچا یک ساحل ۲ کیلومتری از ماسه و دریای آبی با بسیاری امکانات است که اوقات‌تان را خوش‌تر می‌کند. ایلیچا همین‌طور به‌خاطر بهارهای گرمش معروف است. حمام های لجن هم این‌جا هستند و می‌توانید هم تجربه تازه‌ای کنید و هم به فکر سلامتی خود باشید. نکته دیگر درباره‌ی ایلیچا باد همیشه مناسب آن برای موج سواری، پاراگلایدر سواری، کایت سواری و چتربازی با قایق و تفریحاتی از این قبیل است.

پیرلانتا پلاژ ، ساحلی با رستوران‌های لوکس

pirlanta plaji ساحلی دیدنی در ازمیر
pirlanta plaji ساحلی دیدنی در ازمیر

یکی از بهترین جاها‌ی برای موج‌سواری با موج‌ها و بادهای فراوان است. در ده کیلومتری مرکز چشمه در Cliftkkoydedir واقع شده است. این نام از ماسه‌های درخشان این‌جا الهام گرفته شده. با توجه به باد مناسب آن مقصد بسیاری از کایت‌سواران و موج‌سواران است. نکته دیگر این ساحل این است که می‌توانید ۲۵۰ متر روی ماسه به سمت دریا حرکت کنید و بعد وارد آب شوید. عرض زیاد ساحل از نکات جالب توجه این پلاژ است.

آلتینکوم پلاژ ، ساحلی کلاسیک در ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر | Altinkum Plaji
جاهای دیدنی ازمیر | Altinkum Plaji

یکی دیگر از ساحل های ازمیر، آلتینکوم پلاژ است که نام آن به معنی ماسه طلایی‌ست. این نام‌گذاری بی‌دلیل نبوده است، چرا‌که این‌جا یکی از دوست‌داشتنی‌ترین ساحل های ازمیر است. آلتینکوم پلاژ حدود ۱۰ کیلومتر با چشمه‌ فاصله دارد و بهره‌مند از بادهای شمالی و محیط باز رو به دریا و همین‌طور دمایی کم‌تر از ساحل چشمه است.

ماوی کوی ، آرام و بی‌سرو صدا

Mavi Koy ساحل و طبیعت ازمیر در کنار هم
Mavi Koy ساحل و طبیعت ازمیر در کنار هم

ماوی کوی به‌خطر کریستالی بودن آب و آکواریومش معروف است. ماوی کوی یکی از بهترین‌ها در ساحل های ازمیر است. در این‌جا شما می‌توانید با قایق‌های تفریحی کوچک زیر آب را هم ببینید و از خلیجی فیروزه‌ای لذت ببرید.

بویالیک پلاژ ، لوکس و مدرن و دنج

Boyalik Plaji ساحل لوکس ازمیر
Boyalik Plaji ساحل لوکس ازمیر

از بین ساحل های ازمیر به‌خاطر ماسه‌های سفیدش با «ایلیکا» قابل مقایسه است. ساحل «بویالیک» ۲ کیلومتر ادامه دارد. این ساحل خیلی فضای راحت و طبیعی‌تری از ساحل‌های دیگر ازمیر دارد. باد آرام و محیط کم سر و صدا برای افرادی که نمی‌توانند در سر‌وصدای زیاد جاهایی مثل ساحل چشمه دوام بیاورند، راه چاره است. اما بویالیک در همسایگی «آیایورگی کویو»ی پر سروصداست.

آیایورگی کویو ، ساحل آبی به سبک دریای شمال

Ayayorgi Koyu ساحلی با آبی کبالتی
Ayayorgi Koyu ساحلی با آبی کبالتی

خلیج آیایورگی، معروف‌ترین جای چشمه است که دارای انواع و اقسام تفریحات تابستانی و ساحلی‌ست؛ از موسیقی و نوشیدنی و جمع‌های ساحلی گرفته تا آب‌تنی و ساحل کم عمق. این ساحل فضای سبز هم دارد. به‌علاوه قسمت‌هایی هم دارد که به‌علت آرام‌تر بودن آن برای خانواده‌ها مناسب‌تر است.

جاهای دیدنی ازمیر ، تفریح‌های شبانه

زندگی شبانه ازمیر، متنوع و گسترده است. برای هرکسی چیزی دارد. موسیقی جَز (Jazz Clubs) و راک (Hardcore Rock Pubs) و مکان‌هایی برای خوردن نوشیدنی‌های متنوع که فضایی دل‌انگیز دارد. در این‌جا چند پیشنهاد از این دست برای بعد از غروب آفتاب در ازمیر به شما خواهیم داد.

کافه ۱۸۸۸ ، ترکیبی از موسیقی و رنگ و نور و آرامش

تفریح‌های شبانه‌ی ازمیر | کافه ۱۸۸۸
تفریح‌های شبانه‌ی ازمیر | کافه ۱۸۸۸

یکی از بهترین‌ها در تفریحات شبانه ازمیر، کافه‌ی ۱۸۸۸ است که مورد توجه‌ی همه‌ از جمله اهالی ازمیر و توریست‌ها است. هر آخر هفته برنامه‌های بسیار جالبی در آن برگزار می‌شود. در این حین که موسیقی زنده حال‌و‌هوای شما را شاد و خوش می‌کند، می‌توانید نوشیدنی دلخواه‌تان را سفارش دهید.

۱۸۸۸, Alsancak Mahallesi, Cumhuriyet Bulvarı, No: 248, Konak/Izmir, Turkey

کافه نار ، ترکیب خاص از ازمیر دوست‌داشتنی

تفریح‌های شبانه‌ی ازمیر | Nar کافه‌ای دنج و آرام
تفریح‌های شبانه‌ی ازمیر | Nar کافه‌ای دنج و آرام

یکی از معروف‌ترین جاها برای تفریح‌های شبانه ازمیر ، ناربار است. ناربار در منطقه‌ی آلاچاتی که یکی از مناطق مشهور شهر ازمیر است، قرار دارد. ناربار، همچنین شعبه‌های دیگری هم در ازمیر دارد و به یک جای دل‌نشین در شهر تبدیل شده است. فضای با نشاط و حیاط پشتی بسیار زیبا و همین‌طور یک کافه، می‌تواند شبی خوش را برای ازمیر رقم بزند.

Nar Bar, Meksika Sokak, Alsancak, Izmir, Turkey

کافه بایوس، یک شب شلوغ و جنجالی

جاهای دیدنی ازمیر | کافه‌ی Bios
جاهای دیدنی ازمیر | کافه‌ی Bios

یکی از جاهای مورد علاقه دوست‌داران تفریح شبانه ازمیر، این‌جاست که در خیابان شلوغ «قاضی کدینلار سوکاجی» (Gazi Kadinlar Sokagi) واقع شده است. شما می‌توانید بهترین اجراهای زنده را در این‌جا شاهد باشید. استیج بایوس شاهد اجراهایی از بهترین‌های موسیقی ترکیه بوده است از آلترنانیو راک گرفته تا کلاسیک‌ها. یک نوشیدنی سفارش بدهید و از موسیقی زنده لذت ببرید.

Bios Bar, 1453 Sokak No.18, Gazi Kadınlar Sokağı, Alsancak, Izmir, Turkey,

کافه قاضی کدینلار سوکاجی ، شلوغ و همیشه زنده

این خیابان یک جای متفاوت در مقصدهای تفریح‌‌های شبانه در ازمیر است. خیابان قاضی کدینلار سوکاجی همیشه و مخصوصاً در آخر هفته‌ها بسیار شلوغ است. تعدادی از خانه‌های قدیمی بازسازی شده در این خیابان منظره‌ی زیبایی به‌وجود آوردند و موسیقی، مغازه‌ها و مراکز نوشیدنی یک فضای زنده را برای شب فراهم می‌آورند.

Gazi Kadınlar Sokağı, Izmir, Turkey

کافه سیرنا ، آرامش با غذایی خوشمزه

جاهای دیدنی ازمیر | Sirena Pub
جاهای دیدنی ازمیر | Sirena Pub

سیرنا یکی دیگر از بهترین جاها برای اوقاتی خوش در شب‌های ازمیر است. با یک فضای با نشاط و راحت برای لذت بردن در همه‌ی ‌فصل‌ها حتی مورد توجه اهالی ازمیر هم هست. صندلی‌های بیرونش معمولا پر است و دورن کافه محیطی کلاسیک دارد. کلکسیونی از لیوان‌ها و زیرلیوانی‌ها سیرنا، حتما شما را برای دیدن داخل کافه وسوسه می‌کند.

Sirena Pub, Kültür Mahallesi, Atatürk Caddesi, No 194/1A, Konak, Izmir, Turkey

بلک جک ، آغازی برای یک شب خیال‌انگیز

تفریح‌های شبانه‌ی ازمیر | رستوران بلک جک
تفریح‌های شبانه‌ی ازمیر | رستوران بلک جک

اگر به‌دنبال یک‌جا برای موسیقی زنده عالی هستید، بلک جک، جای مورد علاقه شما در ازمیر می‌شود. در روزهای مختلفی شب‌های موسیقی ملل مختلف برگزار می‌شود. یک شب مکزیکی، یک شب کوبایی و شب دیگر یونانی! در کنار این‌ها موزیسین‌های ترک هم حضور دارند. اگر قصد رفتن به بلک جک را دارید، حتما بین ساعت ۷ تا ۱۲ شب به آن‌جا بروید، چون یک برنامه هر روزه در آن برقرار است. برنامه هر روزه‌ی ساعت خوش!

BlackJack, Bostanlı Mahallesi, Şht. Cengiz Topel Cd. No:32, Karşıyaka, Izmir, Turkey

برای سفر به ازمیر و لذت بردن از جاهای دیدنی این شهر از بلیط‌های به‌صرفه‌ی سفرزون استفاده کنید یا هتل‌های لوکس و مناسب آن را از ما بخواهید.