این شهر را می‌توان یک تصویر بی‌نقص از تاریخ هنر و ذوق ایرانی دانست که شکوه‌مندی‌اش در جاهای دیدنی اصفهان جلوه‌گری می‌کند. اصفهان آنقدر زیبایی و جزئیات دارد که آن را نصف جهان بخوانند. می‌شود در آبی کاشی‌هایش غرق شد و با رنگارنگی هنر‌های پر ظرافتش چشم‌ها را برای همیشه سیراب کرد. میتواین از مکان های دیدنی اصفهان و از جزئیات معماری اصفهان برای خود افسانه‌ها بسازید و به‌جای تمام ساکنین عمارت‌ها و باغ‌های رویایی اصفهان زندگی کنید و شهر زیبای اصفهان دارای رستوران‌های متنوعی همانند رستوران کافه ارکیده اصفهان است که هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهد. زیر آواز بزنید و پا جا پای قدم‌های بلند تاریخ صفویان بگذارید و در آخر همه‌ی این زیبایی‌های بی‌کران را در قاب دوربین‌تان ثبت کنید. برای لمس نزدیک همه‌ی این تصورها پا به پای سفرزون بیاید تا اصفهان را از نو در سال ۱۴۰۱بگردیم.

saadatrent

سرفصل های مقاله

کاروان‌سرای مادرشاه و خاطره‌سازی در قلب تاریخ با «رستوران کافه ارکیــده»

1. رستوران ارکیده اصفهان، غذای اصیل و با کیفیت ایرانی

کاروان‌سرای مادر شاه از شاهکارهای معماری عصر صفوی است که به تازگی با افتتاح نهمین شعبه از مجموعه «رستوران‌ کافه‌های ارکیده»، به قطب گردشگری پرطرفدار در شاهین شهر اصفهان تبدیل شده است.

در محوطه کاروان‌سرای مادرشاه؛ غرفه‌های فروش سوغات و صنایع دستی، ظروف مسی و لباس‌های محلی، خوراکی‌های سنتی و… رنگی از شادی و نشاط به فضا می‌بخشند.

در این بین، رستوران کافه ارکیده در این مجموعه با طراحی تاریخی و چشم‌نواز، ارائه خدمات خاص و روایتی متفاوت از غذای خوش‌طعم و باکیفیت، نبض زندگی را در کاروان‌سرا به تپش درآورده و مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

نوای موسیقی سنتی فضای این کافه رستوران را دلنشین‌تر می‌کند. با وجود منوی متنوعی از غذاهای ایرانی و فرنگی در رستوران و کافه و سرو نوشیدنی‌های سنتی در شربتخانه خیالتان راحت باشد که ذائقه‌تان هرچند سرسخت؛ بی‌نصیب نمی‌ماند. کودکان در این فضا فراموش نشده‌اند و با اجرای برنامه‌های رایگان و ویژه به آنها و والدینشان خوش خواهد گذشت. طراحی فضای رستوران‌کافه همان‌طور که از نامش پیداست سنتی است، انگار که در بخشی از تاریخ صفوی پا گذاشته‌ایم. فضای سنتی «شاه‌نشین»، نمونه چشم‌گیر این طراحی است که جذابیت حضور گردشگران را دو چندان کرده است.  

فضای سبز، نیمکت، آب‌نما، نورپردازی و پارکینگ مجموعه، امکاناتی است که رستوران کافه ارکیده را به فضایی ایده‌آل برای دورهمی‌ها و خاطره‌سازی تبدیل می‌کند.

اطلاعات رستوران ارکیده اصفهان :

آدرس رستوران ارکیده اصفهان: انتهای اتوبان کاشان – اصفهان، کاروانسرای عباسی(مادرشاه)، رستوران کافه ارکیده

شماره تماس: 

۰۳۱۴۵۶۴۴۴۸۰-۵

آدرس اینستاگرام رستوران ارکیده اصفهان: orkideh_restaurant

میدان نقش جهان ، از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان

میدان نقش جهان همان نقطه‌ی اصفهان است که مجموعه‌ای از روایت‌های تاریخی را در ذهن خود ثبت و ضبط کرده. از میان جاهای دیدنی اصفهان این میدان آوای بلند شادی‌ها، جنگ‌ها، رژه‌ی قشون‌ها و حتی تک تک صحنه‌های بازی چوگانی که در طول تاریخ اتفاق افتاده است را به خاطر دارد. میدانی که تیموریان در مرکز شهر بنا کردند در ایام حکمرانی شاه عباس اول گسترش پیدا کرد و رفته رفته در طول ایام مختلف به این عظمت و شکوه رسید.

فصل پاییزِ این میدان یکی از زیباترین تصاویری‌ست که می‌تواند در ذهنتان ثبت شود. اگر دوست دارید از جاهای دیدنی اصفهان در پاییز دیدن کنید، حتما به میدان نقش جهان بروید و در آفتابِ ملایمش، کنار حوض زلال میدان بنشینید و خودتان را به دیدن رنگ‌ها و صداها مهمان کنید.

رفتن با ماشین شخصی به میدان نقش جهان کمی سخت است و ممکن است برای پارک کردن ماشین خود با مشکل مواجه شوید. به خاطر داشته باشید اگر به ماشین شخصی رفتید، می‌توانید خودرو خود را در کوچه‌های پشت نقش جهان و پارکینگ‌های عمومی که آنجا برای مسافران تدارک دیده‌ شده است پارک کنید.

آدرس:‌ میدان امام حسین (ع) – خیابان سپاه

ساعات بازدید:‌ شبانه‌روزی

مسجد شیخ لطف الله ، از مکان های دیدنی اصفهان

دیدنی‌های اصفهان
مسجد شیخ لطف الله|دیدنی‌های اصفهان

از معروف‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است که جزئیاتی شگفت‌انگیز دارد. این مسجد می‌تواند تا مدت‌ها شما را شگفت‌زده نگه‌دارد

مسجدی که بدون مناره و صحن برای درباریان بنا شده بود در طی ساعات روز رنگ‌های متفاوتی بر تن خود می‌بیند. خاکی، صورتی و خاکستری این رنگ‌ها هستند. مسجد شیخ لطف الله در ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و پس از آن تمبر مشترکی با نقش این بنا از چین منتشر شده است تا شهرت این اثر را جهانی‌تر کند. گنبد این مسجد را مدورترین گنبد در میان مساجد جهان می‌دانند. تزئینات داخلی، طرح و رنگ کاشی‌ها اوج زیبایی معماری ایرانی _اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: میدان امام اصفهان

ساعات بازدید:‌ ۹ صبح تا ۱۲:۳۰ – ۱۴ تا ۱۸

مسجد شیخ لطف الله
مسجد شیخ لطف الله

پل خواجو ، تاجی متقارن بر سر زاینده رود

این اثر زیبا در ایام حکومت شاه عباس دوم بنا شد و آن‌را یکی از شگفتی‌های معماری روزگار خود می‌دانند. پل خواجو  با طرحی متقارن به روی رودخانه‌ی زاینده رود ساخته شد. این اثر عملکردهایی مانند سد و تنظیم جریان آب داشته است و در طی تاریخ سالم و استوار مانده.

پل خواجو اصفهان در ۱۵ دی ۱۳۱۰ از مکان های دیدنی اصفهان ، ثبت ملی شد تا ارزش تاریخی این بنا برای همیشه حفظ شود. درست در قسمت میانی این پل ساختمانی کوچک با تزئیناتی ساده اما در خور خاندان سلطنتی بنا شد تا خانواده‌ی شاه بتوانند از آن استفاده کنند. منظره‌ی زاینده رود از فراز این پل پر آرامش و حال خوش است. انعکاس تصویر آسمان و پل در دل رودخانه حس خوبی است که شما را در بر می‌گیرد. به ویژه اگر در زمان غروب خورشید به بازدید  از این مکان بپردازید، می‌توانید یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی اصفهان را پیش رویتان ببینید.

آدرس:‌ انتهای جنوبی چهارباغ خواجو و در انتهای شرقی خیابان کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی

ساعات بازدید:‌ شبانه‌روزی

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی خور | جواهری در میان بیابان‌های ایران

جاهای دیدنی اردستان | از قنات مون تا بازار آجری

سی و سه پل ، نماد شهری که قصه‌ها دارد

سی و سه پل اصفهان در تصویر کردن این شهر یکی از نمادهای اصلی محسوب می‌شود. در میان جاهای دیدنی اصفهان سی و سه پل را می‌توان یکی از مهم‌ترین‌ها دانست. پلی تاریخی که امروز پایه‌هایش در حال تخریب است و هیبت زایش زاینده رودش را از دست داده اما هنوز زیبا و شگفت‌ انگیز است.

سی و سه پل از اماکن دیدنی اصفهان
سی و سه پل از اماکن دیدنی اصفهان

این پل در زمان حکومت شاه عباس و توسط الله‌وردی‌خان ساخته شد تا نمادی ابدی برای اصفهان باشد. سی و سه پل در طول تاریخ میزبان بسیاری از جشن‌ها و حوادث مهم بوده. جشن‌هایی مانند: آب پاشان، نوروز و خاج شویان که مردم بسیاری را برای همدلی و شادی گرادگر هم می‌آورد

سی و سه پل با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، یکی از شگفتی‌های معماری روزگاران بوده و درباره‌‌ی آن نظرات مختلفی وجود دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. به تماشای سی و سه پل بروید و از زیبایی آن خصوصا در شب‌ها که نورپردازی‌ها به کمک تکمیل شکوه آن می‌آیند بروید و خاطره‌ای فراموش نشدنی بسازید.

آدرس: در فاصله‌‎ی ۱۸۰۰ متری از پل خواجو

ساعات بازدید:‌ شبانه‌روزی

جاهای دیدنی اصفهان
عکس زیبا از پل خواجو

کاخ چهل ستون ، تصویری رقصان در آب

کاخ چهلستون اصفهان در زمان شاه عباس اول بنا شد و در دوره‌ی شاه عباس دوم تکمیل و افتتاح شد. این بنا مانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی ایران برای به رخ کشیدن قدرت و جلال حکومت وقت ساخته شد و زیبایی‌های آن آنقدر بی‌شمار است که از آن بهشتی در قلب اصفهان ساخت.

در میان جاهای دیدنی اصفهان، باغ نقش عمده‌ای دارند و باغی که کاخ چهل ستون را محصور کرده از این قاعده جدا نیست. این اثر باشکوه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ۱۰۸ به ثبت ملی رسید.

جاهای دیدنی اصفهان

کاشی‌کاری‌ها، نقاشی و آینه کاری چهل ستون در نوع بی‌نظیر و ستایش برانگیز است. این کاخ ۲۰ ستون بلند دارد که با خودنمایی در آب حوض پیش‌ رویش این عدد دوبرابر می‌شود. البته در خصوص این نام‌گذاری چیز دیگری بیان می‌شود و آن نقش عدد چهل در بزرگ‌نمایی و شکوه‌مندی ادبیات پارسی است.

هر گوشه‌ی چهل ستون چیزی برای غافلگیری و شگفتی دارد تا چشم‌هایتان را پر از زیبایی کند. در حال حاضر از این مجموعه‌ی عظیم به‌عنوان موزه استفاده می‌کنند و در آن به نمایش آثار مختلفی پرداخته‌اند، همچون:

۱- مجموعه سفال، اولین نمونه کاشی، ساخت اصفهان

۲- مجموعه آبگینه، فرش، نسخ خطی کوفی قرآن

۳- مجموعه قدیمی ترین آثار سکه ماقبل تاریخ

۴- مجموعه آثار دوران تاریخی و آثار دوران اسلامی

۵- مجموعه آثار دوران صفویه که شامل انواع قباله های ازدواج قرن نهم به بعد تا آخر قاجار می شود.

۶- مجموعه انواع سنگ نوشته ها

۷- مجموعه فرش های قدیمی: قدمت فرش ها در این مجموعه به ۴۰۰ الی ۵۰۰ سال قبل برمی گردد. دو تخته فرش آن در دنیا نظیر ندارد و مزین به آیات الهی هستند.

آدرس:‌ میدان امام حسین – خیابان استانداری

ساعات بازدید:‌ ۹:۳۰ – ۱۵:۴۵

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی نایین | نگینی زیبا بر انگشتر کویر ایران

مدرسه چهار باغ ، آخرین دیواری که در عصر صفوی بالا رفت

مدرسه چهارباغ اصفهان که نام خود را از چهار ایوانش می‌گیرد یکی حیرت‌انگیز ترین جاهای دیدنی اصفهان می‌دانند و گردشگران بسیاری در خصوص ویژگی‌های انحصاری آن سخن گفته‌اند. این بنا که به مدرسه مادر شاه و مدرسه سلطان حسین نیز مشهور است آخرین بنایی است که در عصر حکومت صفوی ساخته شد. چهار باغ یکی از مدارس ویژه‌ی علوم دینی بوده که با پشتوانه‌ی مالی فراون به تربیت و تحصیلی طلاب اختصاص پیدا کرده بود. این بنا با تمام ویژگی‌های چشم‌گیرش زیبایی تمام و کمالی دارد.

جاهای دیدنی اصفهان

از گره چینی‌ها و کاشی‌کاری‌ها تا تمام طرح و نقشی که در تزئینات بیرونی و داخلی ساختمان و حجره‌های آن انجام شده است تا تصویری ماندگار بسازد. مدرسه چهارباغ پس از شهریور ۱۳۲۰ بازگشایی شد و در ۱۳۲۳ش به جای کتابخانه قدیمی آن کتابخانه‌ای به نام کتابخانه فرهنگ ساخته شد.

پس از پیروزی انقلاب، نام مدرسه چهارباغ و کتابخانه آن به «مدرسه علمیه امام جعفرصادق» و «کتابخانه عمومی امام جعفرصادق» تغییر یافت. این مدرسه هم اکنون از مدارس طلبه نشین حوزه علمیه اصفهان است.

آدرس:‌ خیابان چهارباغ – مدرسه چهارباغ

ساعات بازدید:‌۹:۰۰ – ۱۷:۰۰

عمارت هشت بهشت ، جایی که زیباترین باغ عالم بود

کاخ هشت بهشت اصفهان

بنای گسترده و وسیعی که در آغاز یکی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شد با دستور شاه اسماعیل بنا شد. هشت بهشت در ادامه‌ی راه و گذر زمان تغییرات فراوانی کرد و بخش‌هایی به آن افزوده و یا از آن کاسته شد. این اثر که شگفتی را برای سیاحان خارجی تمام کرده بود یکی از آثار خاص صفوی محسوب می‌شود. در میانه‌ی باغ کوشکی زیبا و اشرافی بنا شد تا چشم‌اندازی رویایی مقابلش قرار بگیرد. عمارت هشت بهشت در تاریخ ۲۲آذر ۱۳۱۳ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایی از سقف کاخ هشت بهشت

درهای کاخ هشت بهشت اصفهان را صفویان گشودند و آن را زینت دادند اما در عصر قاجار آنقدر دستخوش تغییر شد و از زیبایی و تزئیناش کم کردند که آن تصویر رویایی را کمی درهم شکستند. اگر به اصفهان سفر می‌کنید حتما هشت بهشت را ببینید، در زیبایی وسیع آن قدم بزنید و نفسی تازه کنید.

آدرس:‌ خیابان چهارباغ اصفهانی

ساعات بازدید:‌ ۹:۰۰ تا ۱۷:۳۰

منارجنبان ، رقص معماری ایلخانی

منارجنبان اصفهان از عجایب مناطق دیدنی اصفهان
منارجنبان اصفهان|یکی از عجایبِ مناطق دیدنی اصفهان

منارجنبان اصفهان را می‌توان در لیست عجایب جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. بنای شگفت انگیزی که شکلی ساده دارد اما ویژگی خاص آن این است که در جای تکان می‌خورد! این اثر که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد محل دفن عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» است.

منارجنبان اصفهان - عکس از مجید اسلام دوست
منارجنبان اصفهان – عکس از مجید اسلام دوست

هر یک از این دو مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری هستند و بر بلندای آن‌ها کاشی‌های کوچک آب فیروزه‌‎ای و لاجوردی قرار گرفته‌اند که صمیمت را بیشتر می‌کند. منارجنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است. بدون دیدن این اثر شگفت‌انگیز اصفهان را ترک نکنید.

آدرس:‌ بلوار آتشگاه – محله کارلادان

ساعات بازدید:‌ ۹:‌۰۰ – ۱۶:۳۰

مسجد امام ، هدیه‌ای به شاه طهماسب

مسجد امام اصفهان که آن‌را مسجد شاه نیز می‌‌خوانند یکی از برجسته‌ترین آثار معماری ایرانی-اسلامی است. این بنای پرشکوه در ایام صفوی و به‌دستور شاه عباس ساخته شد تا هدیه‌ای باشد به روح شاه طهماسب. معمار مهندس آن استاد علی‌اکبر اصفهانی و ناظر ساختمان محب‌علی بیک الله بوده‌اند؛ و خوشنویسانی چون علیرضا عباسی، عبدالباقی تبریزی، محمد رضا امامی، محمد صالح امامی در آن کتیبه نگاری کرده‌اند.

این اثر از جهت کاشی‌کاری، تزئینات داخلی و آثار نجاری بسیار پر اهمیت است. مسجد امام در  تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است و همچنین در کنار مجموعه‌ی میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

آدرس: میدان نقش جهان

ساعات بازدید:‌ ۹:۰۰ تا ۱۷:۰۰

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی فریدون شهر | بازدید از امن‌ترین شهر ایران

جاهای دیدنی خمینی شهر اصفهان | شهری کوهستانی و خوش‌آب‌وهوا

چهار باغ عباسی ، تنفسی زیر سایه‌ی چنارها

جاهای دیدنی اصفهان
پاییز بی‌نظیر در دل جاهای دیدنی اصفهان

در شهر اصفهان چهارباغ‌های بسیاری وجود داشته که از زیباترین آن‌ها همین چهارباغ عباسی است. خیابانی که سراسر آن‌را درختان سبز و زیبا در برگرفته‌اند. چهارباغ عباسی از سی و سه پل و شروع می‌شود به سمت شمال شهر می‌رود. در دوره‌های بعد چهار باغ دیگری ایجاد شد که آن‌را چهارباغ پایین می‌نامند. این مسیر به سمت جنوب شهر اصفهان می‌رود و سی و سه پل نقطه اتصال این دو مسیر زیبا است.

گرچه که در روزگار قاجار چهارباغ عباسی آسیب دید و بعضی از درختان آن‌را قطع کردند اما هنوز هم این مسیر یکی از بهترین مکان‌های دیدنی اصفهان و یک انتخاب عالی برای پیاده روی در طول شهر است. از سایه‌سار درختان عبور کنید و به تاریخی فکر کنید که در این مسیر جریان داشته است.

آدرس: خیابان چهارباغ

ساعات بازدید:‌ شبانه‌روزی

کاخ عالی قاپو  و اتاق موسیقی افسانه‌ای‌اش

کاخ عالی قاپو 
کاخ عالی قاپو

تالار موسیقی عالی قاپو را نمی‌توان با هیچ یک از جاهای دیدنی اصفهان مقایسه کرد. این بنای شش طبقه که درست در مقابل مسجد شیخ لطف‌الله و همزمان با آن بنا شد پر از زیبایی‌های چشمگیر است. این زیبایی از همان ورودی ساختمان آغاز می‌شود و تا بلندای آن ادامه  دارد.

کاخ عالی قاپو در روزگار پس از صفوی و جنگ‌ها آسیب فراوان دید اما جلال ناتمامش همچنان خیره کننده است. این اثر در پنج مرحله‌ی مختلف تکمیل شد:


مرحله اول

ساخت بنا تنها به‌عنوان ورودی سایر بناها و مجموعه کاخه‌ای سلطنتی

مرحله دوم

در این مرحله لزوم گسترش بنا و اضافه کردن طبقات فوقانی به دلیل گسترش پایتخت و افزایش جمعیت شهری و با اهمیت جلوه دادن مقر حکومتی احساس شد وبه همین دلیل طبقات سوم و چهارم و نیم طبقه پنجم اضافه شد.

مرحله سوم

تکمیل ساختمان برجی شکل کاخ با اضافه شدن آخرین طبقه (معروف به سالن موسیقی).

مرحله چهارم

درمرحله بعدی بااضافه شدن یک ایوان به سمت میدان نقش جهان جهت افزایش طول کاخ

مرحله پنجم

اضافه شدن ۱۸ ستون به ایوان با فضای ایجاد شده‌ی مرحله قبل به‌علاوه ایجاد پله‌های شاهی و ساخت و تکمیل سیستم آبرسانی بنا جهت انتقال آب به طبقات به خصوص حوض مسی ایوان

از ایوان بلند عالی قاپو به کل مجموعه‌ی میدان نقش جهان چشم بدوزید و این تصویر ابدی را به‌خاطر بسپارید.

آدرس:‌ میدان نقش جهان

ساعات بازدید:‌ ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی شاهین شهر | از کاروانسرا تا ارگ مورچه خورت

موزه کلیسای وانک ، شاهکاری از معماری ارمنی اسلامی

مکان‌های دیدنی اصفهان کلیسای وانک
کلیسای وانک|مکان‌های دیدنی اصفهان

کلیسای وانک یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که آوازه‌ی آن با تاریخ شهر پیوند خورده است. کلیسایی که در زمان شاه عباس دوم برای استقرار ارامنه در شهر بنا شد، قلب تپنده‌ای است برای محله‌ جلفا . کلیسای وانک ترکیبی از معماری ارمنی اسلامی است که گنبدی برفراز آن خودنمایی می‌کند. سراسر کلیسا پر از زیبایی‌های سیراب کننده‌ای که از دیدن‌ هر کدام از آن‌ها چشم‌هایتان برق می‌زند. از معماری بنا تا ریزترین تزئینات آن. نقاشی‌هایی که سرتان را به عقب می‌راند تا سیر داستانی آن را پیگیری کنید.

کلیسای وانک
کلیسای وانک

این بنا که در حال حاضر نیز فعال است و مرکزی است برای عبادت و انجام اعمال مذهبی، در کنار خود موزه‌ای با شکوه دارد. در موزه کلیسای وانک اصفهان آثار بسیار با ارزشی نگهداری می‌شود که هر کدام راوی تاریخی طولانی است. شاید یکی از معروف‌ترین این آثار تارمویی است که بر روی آن جمله‌ای از تورات نقش بسته است و می‌توانید با کمک میکروسکوپ آن‌را ببینید.

جاهای دیدنی اصفهان
جاهای دیدنی اصفهان

از زیبایی این مجموعه هرآنچه نوشته بشود کم است. باید به اصفهان رفت و وانک را از نزدیک لمس کرد. در گردش جلفا کافه‌های معروف و خاص آن را فراموش نکنید.

آدرس:‌ محله جلفا – کوچه کلیسا وانک

ساعات بازدید:‌ ۸:۳۰ – ۱۷:۳۰

خانه جواهری | مهد صنایع دستی اصفهان

در بین جاهای دیدنی اصفهان، خانه‌های تاریخی همیشه اهمیت بسیاری دارند. بازدید از خانه‌های تاریخی، بخش بزرگی از سفرتان به اصفهان را تشکیل می‌دهند. خانه جواهری از جمله قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی اصفهان به حساب می‌آید. این خانه در خیابان ابن سینا اصفهان جا خوش کرده است. خانه جواهری را در سال ۱۳۸۶ به کارگاه هنر و صنایع‌دستی اصفهان تبدیل کردند. فرم کلی این خانه به شکل مربع است. در هر گوشه از حیاط آن، گلدان‌های سفالی و گل‌های شمعدانی قرار داده‌اند. این بنای دوطبقه دارای تزئینات و معماری بسیار زیبا و بی‌نظیری است. وقتی که وارد حیاط خانه جواهری می‌شوید، به یاد روزهای خوش گذشته در خانه مادربزرگتان می‌افتید.

این خانه دارای شیشه‌های رنگی و درب‌های ارسی است. همچنین حوض لاجوردی زیبا در میان حیاط خانه خودنمایی می‌کند. از همه زیبایی معماری و تزئینات آن که بگذریم، باید بدانید که در این خانه زیبا، می‌توانید با صنایع‌دستی اصفهان بیشتر آشنا شوید. همچنین اگر به‌دنبال خرید سوغات اصفهان هستید، می‌توانید روی خانه جواهری حساب کنید. بازدید از این خانه رایگان است. پس بازدید از ان را حتماً در برنامه سفرتان قرار دهید.

آدرس: اصفهان، خیابان ابن سینا

ساعت بازدید: روزهای هفته به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: رایگان

باغ پرندگان | تماشای زندگی پرندگان تزئینی

باغ پرندگان از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید. این باغ در خیابان الفت قرار دارد. در شهرهای مختلف کشورمان، باغ‌های مختلفی با نام باغ پرندگان وجود دارند. پرندگان موجوداتی بسیار زیبا هستند. هر پرنده یک بوم نقاشی است. برخی پرندگان رنگ‌هایی بسیار خاص دارند که مثال آن را در طبیعت ندیده‌اید. اگر به تماشای این حیوانات زیبا و مخلوقات خاص خداوند علاقه‌مند هستید، بهتر است سری به باغ پرندگان اصفهان بزنید. این باغ در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسیده است. باغ پرندگان اصفهان در زمینی به مساحت ۵۵هزار مترمربع قرار دارد. مساحت داخلی که زیر توری قرار گرفته است، به حدود ۱۷هزار مترمربع می‌رسد. مساحت توری نیز به‌صورت کامل حدود ۴۰هزار مترمربع است. در این باغ از ۱۶ ستون متحرک استفاده کرده‌اند که هر کدام حدود ۳۲متر ارتفاع دارند. به این ترتیب پرندگان لازم نیست تا در قفس باشند. این توری بزرگ از خروج آن‌ها جلوگیری می‌کند. در عین حال پرندگان را در قفس‌های کوچک قرار نمی‌دهند که آزار ببینند.

در حقیقت شاید اصل بازدید از حیوانات هم به همین شکل باشد. قرار نیست برای آنکه از تماشای آن‌ها لذت ببریم، حیوانات را در قفس قرار دهیم و زندگی آن‌ها را به اسارت و زندان تبدیل کنیم. در این باغ زیبا، پرندگان آزادانه پرواز می‌کنند. آن‌ها به انسان‌ها عادت دارند. پس اگر خوش‌شانس باشید، شاید یک گونه طوطی بسیار زیبا و خوش‌رنگ، روی شانه شما بنشیند. در این باغ بیش از ۱۳۰ گونه پرنده مختلفی زندگی می‌کنند. از طاووس تا انواع طوطی رنگارنگ زیبا را می‌توانید در این باغ مشاهده کنید. بازدید از این باغ برای تمامی گروه‌های سنی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

آدرس: اصفهان، خیابان الفت، مجموعه ناژوان، کنار ساحل زاینده رود

ساعت بازدید: شش ماه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۹ و شش ماه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶:۳۰

هزینه بازدید: ۲۵ الی ۳۵ هزار تومان

خانه مشیر الملک اصفهان ، صمیمت جاهای دیدنی اصفهان

این خانه متعلق به خاندان مشیرانصاری از مستوفیان و منشیان دربار صفویه است که مانند بسیاری از خانه‌‌های اشرافی زمان خود ساخته شد. در آجر به آجر این بنا روح صمیمی و گرم معماری ایرانی دمیده شده است. این اثر در ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

در خانه‌ مشیر الملک اصفهان همان حس وحال خوب خانه‌های قدیمی ایرانی جاری است. تزئینات داخلی آن نیز به زیبایی و شکوه یک اثر اشرافی است که گردشگران را غرق لذت می‌کند. حیات دلباز، حوض آبی، باغچه‌ها از دیگر زیبایی‌های چشمگیر بنا است. پنجره‌های ارسی که با شیشه‌های رنگارنگ تزئین شده‌اند در ساعات پرنور روز رنگارنگ‌ترین جلوه را به خانه می‌بخشد. اگر دلتان می‌خواهد یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین دیدنی‌های اصفهان را ببینید، حتما به این خانه سری بزنید.

آدرس:‌ خیابان هاتف – خیابان مشیر – ابتدای کوچه هارونیه

ساعات بازدید:‌ ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰

آرامگاه بابا قاسم اصفهان ، بهشتی به جا مانده از دوره ایلخانی

آرامگاه بابا قاسم
آرامگاه بابا قاسم

جاهای دیدنی اصفهان انقدر زیاد است که شاید تا به حال در میان این همه آثار تاریخی نام آرامگاه بابا قاسم به گوشتان نخورده باشد. خوب است بدانید که این آرامگاه با معماری زیبا و فوق‌العاده‌اش، قطعا یکی از مکان‌هایی است که نباید در بازدید از اصفهان از دستش بدهید. بابا قاسم از عرفای بزرگ اصفهان در قرن هشتم بوده است که به دلیل احترام زیاد، مردم آن دوره او را با لقب بابا خطاب می‌کردند. بابا قاسم، سال‌ها در میان مردم اصفهان می‌زیست و در مدرسه‌ای در محله طوقچی که به نام او ساخته بودند تدریس می‌کرد. تا اینکه پس از وفات او را در نزدیکی همان مدرسه به خاک سپردند و یکی از شاگردانش، به نام سلیمان ابی الحسن طالوت دامغانی، برایش مقبره‌ای زیبا ساخت.

آرامگاه بابا قاسم
آرامگاه بابا قاسم

آرامگاه باباقاسم در محله شهشهان اصفهان، علاوه بر فضای معنوی و دلنشین، یکی از زیباترین نمادهای معماری دوران ایلخانی در اصفهان است. بنایی با ارتفاعی بسیار بلند که گنبدی ۸ ترک دارد. هر دو ترک این گنبد با خط بنایی و کاشی معرق لاجوردی بر زمینه آجری به اسماء الهی مزین شده است. کتیبه‌های تاریخی زیادی هم با مضامین مختلف در این بنا به زیبایی خودنمایی می‌کند. شبستان بنا هم با تزئینات خیره‌کننده قطعا هوش از سرتان خواهد برد. طاق شبستان با آجرچینی بی‌نظیر مقرنس‌کاری شده است و ترکیب آن با آجر لعاب‌دار فیروزه‌ای فضایی بهشتی را تداعی می‌کند. خلاصه اگر آب دستتان است زمین بگذارید و یکی از زیباترین مکان های دیدنی اصفهان در دوره ایلخانی و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان را سیاحت کنید.

آدرس:‌ چهارراه ابن‌سینا – خیابان علامه مجلسی – کوچه باباقاسم

ساعات بازدید: نامشخص‌

محله جلفا ، تلفیقی خیره‌کننده از هنر ایرانی و ارمنی

اماکن دیدنی اصفهان محله جلفا
محله جلفا|اماکن دیدنی اصفهان

حالا وقت آن رسیده است که کمی هم در کوچه پس کوچه‌های اصفهان قدم بزنید و بافت قدیمی و زیبای شهر را از نزدیک نظاره کنید. محله جلفا اصفهان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان با معماری شگفت‌انگیزی است که ترکیب زیبایی از هنر اسلامی و ارمنی در آن به چشم می‌خورد. در زمان شاه عباس، ارمنی‌هایی که برای ارتقای صنعت به دستور این شاه به اصفهان آمدند، در این محله ساکن شدند. کلیسای وانک و کلیسای بیت‌اللحم هم در همین محله قرار دارد که دیدن از آن‌ها را نمی‌توانید از قلم بیندازید. محله چهارسوق جلفا نیز یکی از تاریخی‌ترین مناطق این ناحیه است که وقتی در آن قدم می‌زنید جلوه‌های نویی از تاریخ ایران زمین را می‌بینید. راستی یکی دیگر از مهم‌ترین جاذبه‌های این محله، خرید کردن است. بازارهایی با معماری قدیمی و سبک گذشته در این منطقه وجود دارد که خرید در آن‌ها هم فال است و هم تماشا.

محله جلفا
محله جلفا

آدرس: محله جلفا

ساعات بازدید:‌ شبانه‌روزی

کوه صفه ، یکی از مهیج‌ترین جاهای دیدنی اصفهان

کوه صفه

بعد از این همه گشت و گذار در مکان‌های تاریخی و شاهکارهای هنر و معماری، شاید بد نباشد یکی از جاهای دیدنی اصفهان را به شما معرفی کنیم که جان می‌دهد برای تفریحی مهیج. تفرجگاه کوهستانی صفه که اصفهانی‌ها به آن کوه صفه می‌گویند پیرامون کوه بلند صفه در نزدیکی شهر اصفهان قرار  دارد. این منطقه بکر و زیبا با انواع امکانات درجه یک روزی شاد و مهیج برایتان خواهد ساخت. کوه صفه، در انتهای بلوار شهدای صفه اصفهان است و علاوه بر امکانات تفریحی و ورزشی، در آن می‌توانید از آرامگاه شهدای گمنام هم زیارت کنید.

قله کوه صفه را بام اصفهان می‌دانند. از قله این کوه، منظره‌ای چشم‌نواز از اصفهان زیبا و اطرافش پیش رویتان خواهد بود. در این منطقه پارک وحشی هم با انواع حیوانات زیبا و دیدنی وجود دارد. دیدن از چشمه‌ها و غارهای کوه هم لذتی فوق‌العاده خواهد داشت. دیدن شاهدژ هم یکی دیگر از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های بازدیدتان از این کوه خواهد بود. اگر هم اهل پیاده‌روی، کوهنوردی و صخره‌نوردی هستید بهترین گزینه در اصفهان، رفتن به کوه صفه است. یک شهربازی هیجان‌انگیز برای کودکان و بزرگسالان، زیپ‌لاین و پل معلق، دو خط تله‌کابین با منظره‌ای دیدنی، سالن بولینگ، سینما ۵ بعدی و رستوران‌های خوب، کوه صفه را به یکی از پرنشاط‌ترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل می‌کند.

آدرس: بزرگراه شهدای صفه – مجتمع تفریحی کوه صفه

ساعات بازدید:‌ شبانه‌روزی

ورزنه ، شهر فرشته‌های سفیدپوش

ورزنه
ورزنه

بی‌شک یکی از اعجاب‌انگیزترین و زیباترین جاهای دیدنی اصفهان ورزنه در ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهر است. جایی که به شهر فرشته‌های سفیدپوش معروف است چرا که بانوان این شهر همگی چادری یک دست سفید به سر می‌کنند. اما این تنها جاذبه این شهر زیبا نیست. بافت قدیمی و آثار تاریخی پرشمار، ورزنه را به یکی از شهرهای مهم نزدیکی اصفهان تبدیل می‌کند. قلعه باشکوه قورتان متعلق به دوره دیلمیان، منزل بسیار زیبای میرمیران متعلق به دوره صفویه، پل تاریخی ورزنه که آخرین پل بر روی زاینده‌رود است و مسجد جامع این شهر متعلق به دوران تیموریان و سلجوقیان همه از دیدنی‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود.

جاذبه‌های ورزنه به بناهای تاریخی محدود نمی‌شود. ورزنه جان می‌دهد برای کویرگردی. یکی از زیباترین مناطق کویری ایران و جاهای دیدنی اصفهان که با امکانات درجه یک لذت کویرگردی را برایتان چند برابر خواهد کرد همین شهر ورزنه است. از ورزنه تا تالاب بین‌المللی گاوخونی هم ۳۰ کیلومتر بیشتر راه نیست. دیدن این تالاب زیبا را نباید از دست بدهید. به علاوه دیدن تپه‌های ماسه‌ای در نزدیکی این شهر لذتی تمام‌نشدنی خواهد داشت. چاه‌های آرتزین هم یکی دیگر از ویژگی‌های دشت‌های اطراف ورزنه است که دیدنشان خالی از لطف نیست. در ۶۰ کیلومتری این شهر هم دریاچه نمک خارا به زیبایی می‌درخشد.

ورزنه
ورزنه|مناطق دیدنی اصفهان

در سایت واحه‌ای این منطقه می‌توانید تجربه لذت‌بخش پرواز با پاراگلایدر، موتور چهارچرخ، آفرود با ماشین‌های دو دیفرانسیل، اسکی روی شن، زیپ‌لاین و… را داشته باشید. در پارک ساحلی ورزنه هم امکان استفاده از تفریحات گوناگون نظیر قایق‌های پدالی موجود است. رستوران‌هایی با غذاهای ایرانی خوشمزه و اقامتگاه‌های بوم‌گردی از دیگر امکانات این منطقه است. پس در بازدیدتان از اصفهان روزی را هم به دیدن از ورزنه اختصاص دهید و حسابی کیف کنید.

آدرس: ۱۱۷ کیلومتری شرق اصفهان

ساعات بازدید:  شبانه‌روزی

موزه هنرهای تزئینی ، دنیایی از طرح و نقش ایرانی در عمارت رکیب‌خانه

جاهای دیدنی اصفهان | موزه هنرهای تزئینی
موزه هنرهای تزئینی

در مرکز شهر اصفهان، در نزدیکی عالی‌قاپو و کاخ چهلستون، موزه هنرهای تزئینی اصفهان یا عمارت رکیب‌خانه قرار دارد. این عمارت زیبا و باشکوه در زمان شاه عباس، به عنوان یکی از بناهای دولت‌خانه صفوی، برای نگهداری از وسایل سوارکاری و اصطبل دولتی تاسیس شد. تنها بازدیدی ساده از این عمارت چشم‌نواز با حیاط دل‌انگیز و فضای سبز روح‌نواز روزتان را خواهد ساخت. چه برسد به اینکه از تالارها و اتاق‌های عمارت رکیب‌خانه با تزئینات گچ‌بری و آینه‌‌کاری مبهوت‌کننده‌اش هم دیدن کنید.

جاهای دیدنی اصفهان
موزه هنرهای تزئینی اصفهان

موزه هنرهای تزئینی اصفهان با اشیایی نفیس از سراسر ایران و به خصوص موزه هنرهای تزئینی تهران در سال ۱۳۷۵ در این عمارت دیدنی آغاز به کار کرد. این موزه با اشیایی از سراسر تاریخ ایران به ویژه دوره قاجار و صفویه هوش از سرتان خواهد برد. بخش‌های مختلف موزه شامل بخش کتابت و خطاطی، آثار لاکی و روغنی، نگارگری، آثار چوبی، دستبافته‌ها و آبگینه‌ها، آثار فلزی و سفال و چینی می‌شود. این اشیای تزئینی چشم‌نواز در ویترین‌هایی به زیبایی چیده شده‌اند تا بتوانید با قدم زدن در تالارهای عمارت از آن دیدن کنید. پس اگر می‌خواهید چند ساعتی هنر ایرانی شما را در آغوش بگیرد، موزه هنرهای تزئینی بهترین گزینه در میان جاهای دیدنی اصفهان است.

آدرس: خیابان استانداری – روبه‌روی دانشگاه پردیس اصفهان

ساعات بازدید: ۹:۰۰ – ۱۳:۳۰

۱۴:۳۰ – ۱۹:۰۰

آتشگاه ، یادگاری از دوران ساسانی

مکان های دیدنی اصفهان
آتشگاه اصفهان

اگر می‌خواهید یکی از سه اثر باستانی بسیار قدیمی در اصفهان را ببینید، باید سری به آتشگاه اصفهان بزنید. این آتشگاه، در هشت کیلومتری غربی این شهرقرار دارد و برخی قدمت مصالح آن را حتی به ۷۰۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند. بنای اصلی این آتشگاه که بر روی کوهی به همین نام قرار دارد، به دوران ساسانی باز می‌گردد. آتشگاه معماری بسیار جالب و وسعت زیادی دارد که حتما مبهوتتان خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های ایران در دوران پیش از اسلام و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان برای کسانی که به فرهنگ و تاریخ ایران باستان علاقه‌مندند، آتشگاه است. آتشگاه ساسانیان در سال ۱۳۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دیدن از این اثر باستانی در کنار آثار تاریخی دوران اسلامی در اصفهان، لذتی بی‌مانند خواهد داشت.

بازار قیصریه ، از مهم‌ترین بازارهای عصر صفوی

جاهای دیدنی اصفهان
بازار قیصریه

مگر می‌شود تا اصفهان بروید و سری به بازار قیصریه معروف نزنید؟ یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان در شمال میدان نقش جهان، در دل بافت تاریخی این شهر، بازار قیصریه است. این بازار که در دوره صفویه ساخته شده است و محله جدید اصفهان را به اصفهان عصر سلجوقی وصل می‌کند، یکی از مهم‌ترین بازارهای تاریخی ایران نیز محسوب می‌شود. این اثر ملی در سال ۱۳۱۷ به ثبت رسیده است و تا امروز هم به عنوان بازاری پرتردد با انواع صنایع دستی اصیل اصفهان به فعالیت خود ادامه داده است. جالب است بدانید برخی از دکان‌های این بازار ۴۰۰ سال است که یک نوع کالا عرضه می‌کنند.

جاهای دیدنی اصفهان
بازار قیصریه

سردر قیصریه در ورودی بازار، مدارس و مساجد متعدد، کاروان‌سرای شاه عباسی و سراها و تیمچه‌هایی که هر کدام به شغلی اختصاص دارد، همه از بخش‌های دیدنی بازار قیصریه است. سردر قیصریه با کاشی‌کاری‌های خیره‌کننده و نقاشی‌های نفس‌گیر از نفیس‌ترین شاهکارهای دوران صفویه محسوب می‌شود. علاوه بر این، به هر گوشه و کنار بازار که نگاه می‌اندازی، نشانی از هنر عصر صفوی به چشم می‌خورد. دیدن از زیبایی‌های معماری بازار به کنار، در بازار قیصریه می‌توانید بهترین سوغات و صنایع دستی اصفهان را تهیه کنید. گردش در میان مردم مهمان‌نواز اصفهان و کسبه قدیمی این منطقه که کلی حرف برای گفتن از نصف جهان برایتان دارند را هم از قلم نیندازید.

آدرس:‌ خیابان حکیم

ساعات بازدید:‌ ۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰

آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی ، نگین شهر نطنز

مکان های دیدنی اصفهان ، آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی
آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اصفهان، که باید حتما در لیست اصفهان‌گردی‌تان قرار دهید شهر تاریخی نطنز است. می‌توانید در مسیر اصفهان، سری هم به این شهر زیبای تاریخی بزنید و از دیدنی‌های کم‌نظیرش، خصوصا مسجد جامع نطنز و آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی دیدن کنید. این بنا که در سال ۱۳۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، قطعا یکی از زیباترین آرامگاه‌هایی است که می‌توانید در اصفهان ببینید. بنایی تاریخی مربوط به دوران دیلمیان و ایلخانان که هم هنر و معماری‌اش و هم فضای معنوی‌اش دلتان را می‌برد.

شیخ عبدالصمد نطنزی یکی از عرفا و صوفیان قرن هفتم هجری بوده است که مریدان و پیروانی چند پیرامون خود داشته است. پس از مرگ این عارف وارسته یکی از مریدانش این مقبره را به یادبود او بنا می‌کند. گنبد هشت ضلعی آبی رنگ بسیار بلند این بنا از همان بدو ورود حسابی هوش و حواستان را خواهد برد. درون بنا هم با کاشی‌کاری‌های ظریف- که البته قسمت‌هایی از آن به تاراج بیگانگان رفته است- و مقرنس‌کاری‌های بی‌عیب و نقص گچی شما را به بهشتی از هنر ایرانی دعوت می‌کند. یادتان باشد، سری هم به مسجد جامع هزار ساله نطنز در مجاورت آرامگاه شیخ عبدالصمد نطنزی بزنید و به هنر پیشینیان ایرانی خود افتخار کنید.

آدرس:‌ نطنز – خیابان مالک اشتر – مسجد جامع نطنز

ساعات بازدید:‌ ۹:۰۰ – ۱۷:۰۰

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی نطنز | معرفی ۱۰ مورد از زیباترین جاهای دیدنی نطنز

منار چهل دختران ، چشم‌اندازی به بلندای ۴۰ متر

جاهای دیدنی اصفهان

در منطقه‌ی جویباره اصفهان مناره‌ای با ارتفاع ۴۰ متر توجه هر مسافر و رهگذری را به خود جلب می‌کند. کتیبه‌ی ثبت‌شده روی این مناره خبر از سال ۱۱۱۲ می‌دهد و این مناره را متعلق به سده‌ی ششم ه.ق می‌داند. این پنجمین مناره قدیمی کتیبه‌دار در ایران است. اصلی‌ترین ویژگی‌ که مناره چهل دختران اصفهان را از دیگر مناره‌های شناخته شده در این شهر جدا می‌کند، پنجره‌ی بزرگی است که روی این مناره کار شده و جهت آن رو به قبله است.
ارتفاع مناره در زمان‌های گذشته بیشتر از ۴۰ متر بود اما با گذشت زمان از ارتفاع آن کاسته شد.

هنوز دلیل و اثباتی برای اسم انتخاب شده‌ی این منار به دست نیامده است اما فرضیه‌ها می‌گویند شاید زمانی مشخص در کنار این منار ساختمانی وجود داشته که منحصراً مربوط به زنان بوده و امروز دیگر وجود ندارد. به همین دلیل این منار نام خود را از آن وام گرفته.
داستان جالب دیگری که در مورد این منار گفته می‌شود مربوط به بخت‌گشایی دختران جوان است. اهالی قدیمی اصفهان اعتقاد داشتند که این منار، بخت‌گشای دختران دم‌بخت است. اگر نذر خود را پای این منار ادا کنند و گردو و کشمش به عابران در حال گذر، نذری بدهند، بخت‌ آنها باز می‌شود.

مردم محله جویباره این مناره را با نام گارلند هم می‌شناسند. گارلند فردی انگلیسی از مبلغین دین مسیحیت بود که در اوایل قرن بیستم به ایران آمد و در نزدیکی مناره سکونت داشت.

آدرس: میدان قدس – خیابان سروش

ساعات بازدید:‌ شبانه‌روزی

مسجد جامع عتیق، نگین اصیل معماری اسلامی

جاهای دیدنی اصفهان

مسجد جامع عتیق اصفهان قدیمی‌ترین بنای تاریخی موجود در اصفهان است. تاریخ ساخت این مسجد چهار ایوانی را متعلق به دوران سلجوقیان می‌دانند . بنای دوره‌ی تاریخی ایران که عظمت و شکوهش هنوز بعد از سال‌ها و قرن‌ها، زبان‎‌زد خاص‌وعام است. بنایی زیبا و سرگل تمام بناهای تاریخی‌ تا به امروز شناسایی شده. مسجد جامع عتیق با نام‌های مسجد جامع اصفهان و مسجد جمعه هم شناخته می‌شود.
این مسجد یکی از بناهای بسیار مهم است. نمایی کنونی مسجد متعلق به دوران‌های مختلف، به خصوص عصر صفوی است. ویژگی اصلی مسجد داشتن ورودی‌های متعدد است. هرکدام از این ورودی‌ها می‌توانند فضای متعدد مسجد را به‌بخش‌هایی از بافت داخل وصل کنند.ورودی‌ها هم در یک زمان مشخص و ثابت ساخته نشده‌اند و هر یک اثری باقی‌مانده از اعصار مختلف است. بخش‌های مختلفی از این مسجد وجود دارد که به خاطر زیبایی و ویژگی‌های خاص تاریخی و ساخت آن، محبوب و معروف شده است. یکی از این بخش‌ها محراب الجایتو است که به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده وگچبری‌های آن محصورکننده است.
مدرسه‌ی مظفریه هم در این مسجد وجود دارد.

آدرس: خیابان مجلسی

ساعت بازدید: ۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰

خانه ملاباشی،‌ جهانی از هنر و رقص نورهای رنگی

جاهای دیدنی اصفهان

در زمان سلطنت ‌ظل‌السطان در اصفهان، خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی به طبیعت ایران توسط او زده شد. ظل‌‌السلطان پسر ارشد ناصرالدین‌شاه بود که به‌خاطر به‌دنیا آمدن از مادری غیرقاجاری، هیچ‌وقت نتوانست ولیعهد شاه باشد و پس از او به پادشاهی برسد. همین دلیلی بود برای کینه‌توزی‌های ظل‌السلطان. تمام تلاشش را کرد تا آسیب‌های زیادی را برای نشان‌ دادن قدرت خود بزند. به همین دلیل او را به نام ظل‌السلطان که به معنی پادشاه تاریکی است می‌شناسند.
ظل‌السطان تمام آثار صفوی را نابود کرد یا بیشترین خسارت و آسیب را به ‌آنها زد. همچنین حیوانات بومی زیادی مثل مارال و ببرخزری را در ناحیه‌ی میانکاله زندگی می‌کردند به‌طور کلی از بین برد. همسر ظل‌السطان که زنی مومن و خداشناس بود برای اعتراض به این رفتارها، از دربار ظل‌السطان قهر کرد و در خانه‌‌ی آقا نجفی آخوند مستقر شد. ظل‌السطان برای مجازات و تنبیه همسر خود به پسرانش وعده داد هرکس  که مادر خود را بکشد صاحب نیمی از املاک من خواهد بود.
همین باعث شد تا هرج‌ومرجی غیرقابل کنترل در اصفهان به وجود آید.
این شروع ماجرای مهاجرت ملاباشی به اصفهان و اقامت آن در خانه‌ی ملاباشی که امروز به نام خانه‌ی معتمدی هم شناخته می‌شود، شد.

در ابتدای اقامت ملاباشی، این خانه تنها دو پنج‌دری و یک بخش زمستان نشین داشت که از دوره‌ی زندیه باقی‌مانده بود. با آمدن ملاباشی وضع بسیار تغییر کرد و او قسمت‎‌های دیگری هم به این خانه اضافه کرد.

خانه‌ی ملاباشی امروز بخش شاه‌نشین و اتاق نُه‌دری هم دارد که از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اتاق‌های این عمارت‌اند.
خانه به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. بخش خدماتی و بخش زندگی. بخشی که برای زندگی صاحبان این خانه درنظر گرفته شده‌ بود بسیار گرم، پرانرژی و رنگارنگ است و با نورگیری‌ و طراحی منحصر‌به‌فردی ساخته شده. بخش‌ خدماتی این برخلاف بخش زندگی، فضایی ساده‌تر، بسته و جدی دارد.

آدرس: خیابان هشت‌بهشت غربی – خیابان ملک – کوچه ملاباشی – خانه اول سمت راست

ساعات بازدید: ۹:۰۰ – ۲۰:۰۰

آرامگاه صائب تبریزی، تلفیقی از اصالت، هنر و لطافت شعر و غزل

جاهای دیدنی اصفهان

میرزا محمد‌علی صائب تبریزی که در سال ۱۵۹۲ میلادی در تبریز چشم به جهان گشود، سال ۱۶۷۶ و با ۸۴ سال سن چشم از دنیا گرفت. از صائب نامی جاودان در شعر و فرهنگ ایران به جا ماند. او بزرگ‌ترین غزل‌سرای قرن ۱۱ هجری در دوران حکومت صفویان بود.
این شاعر تکمیل‌کننده‌ی سبکی به نام سبک هندی بود و آثار ماندگار و مثال‌زدنی زیادی را به رشته‌ی تحریر درآورد. طبع بلندپروازانه‌ی صائب و لطافت شعرهای او تا جایی بود که مفتخر به دریافت لقب ملک‌الشعرا از شاه دوم صفوی بود.

بر خلاف تصور عموم مردم، آرامگاه صائب تبریزی نه در شهر تبریز، بلکه در یکی از محله‌های شلوغ و پرتردد اصفهان است. معماری این بنا که با توجه به معماری دوران صفویه بنا شده، متناسب با زمان حیات صائب ساخته شده.
فرزند و نوه صائب تبریزی هم در این باغ به خاک سپرده ‌شده‌اند. باغ با درختان سرو و بلند قامت پوشیده شده است و زیبایی و طراوت آن یادآوری از غزل‌های بی‌بدیل و زیبای صائب است.

آدرس:‌خیابان صائب – محله لنبان – باغ صائب تبریزی

ساعات بازدید:‌ نامشخص

حمام شیخ‌بهایی، شاهکاری از معماری و مهندسی جهان

یکی از شاهکارهای معماری و مهندسی جهان حمام شیخ‌بهایی است. آب این حمام با استفاده از سیستم «دم‌وگاز» گرم می‌شود. شیخ‌بهایی از گاز متان حاصل از فاضلاب مسجد جامع و چکیدن روغن عصارخانه‌ی مجاور حمام استفاده کرد تا بتواند آب حمام را گرم کند. مرمت‌گران و باستان‌شناسان تاریخ ساخت این حمام را متعلق به سال ۱۰۶۵ می‌دانند.
حمام شیخ بهایی معروف به حمامی است که تنها با یک شمع روشن است.
سال‌هاست که این اثر مهم و زیبا با بی‌مهری مسئولان مواجه بود اما در سال‌های اخیر مرمت‌گران برای برای حفاظت آن دست‌به‌کار شدند و مرمت آن آغاز شد.

آدرس:‌ خیابان عبدالرزاق- کوچه شیخ بهایی – در میان مسجد جامع

ساعات بازدید: نامشخص

پارک آبی آبسار

پارک آبی آبسار از دیگر جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید. خب قرار نیست که فقط از جاهای دیدنی تاریخی و فرهنگی دیدن کنیم! گاهی هم دلمان هوس آبتنی در گرمای کویری اصفهان می‌کند. این پارک آبی یکی از بهترین مجموعه‌های تفریحی اصفهان به حساب می‌آید. در پارک آبی آبسار می‌توانید شاهد انواع آیتم‌های تفریحی مختلف از جمله چاله فضایی تا حمام ترکی و سقوط آزاد باشید. همچنین می‌توانید خودتان را با بازی‌هایی از جمله بازی‌های کامپیوتری یا فوتبال صابولی سرگرم کنید. خلاصه که پارک آبی آبسار، یک مجموعه عالی برای تفریح و سرگرمی در هر فصل سال محسوب می‌شود.

خیابان چهار باغ عباسی

خیابان چهارباغ اصفهان

یکی از جاهای دیدنی اصفهان، خیابان چهارباغ عباسی است. خیابانی که از آن صحبت می‌کنیم، گلی است در گلزار جاهای دیدنی این شهر. همان‌گونه که می‌دانید اصفهان، به داشتن خیابان‌های مشهور و تاریخی معروف است. با این حال کمتر خیابانی را سراغ داریم که زیبایی‌های آن با خیابان چهار باغ عباسی قابل مقایسه باشد. خیابان چهار باغ عباسی، فاصله‌ای بسیار کوتاه با مرکز شهر دارد. این خیابان با برخورداری از معماری بسیار زیبا و جاذبه‌های فراوان، مقصدی است محبوب برای گردشگران خوش‌سلیقه.

یکی از جاذبه‌های برجسته در خیابان چهارباغ عباسی، باغ عباسی است. این باغ تاریخی با برخورداری از باغ‌های سرسبز و گل‌های فراوان، مکانی آرامش‌بخش و دلنشین برای تفرج و استراحت فراهم می‌کند. همچنین، در این باغ چشم گردشگران به جمال آثار معماری تاریخی و آبنماهای زیبا نیز روشن می‌شود.

علاوه بر باغ عباسی، مسجد جامع اصفهان نیز فاصله مناسبی با خیابان چهار باغ دارد. این مسجد یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است. مسجد جامع اصفهان با آراستگی و طراحی شگفت‌انگیز، نمونه‌ای برجسته از معماری ایرانی است. بازدید از این مکان مقدس، فرصتی است تا به زیبایی‌های هنری و معماری این ساختمانِ فراتر از زمان بنگرید.

از طرف دیگر در امتداد خیابان چهارباغ عباسی، فروشگاه‌های رنگ‌و‌وارنگ صف کشیده‌اند. در این فروشگاه‌ها، بهترین سوغات اصفهان در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. به لطف این شرایط می‌توان گفت گردش در این بازار، فرصتی است تا با فرهنگ و هنر محلی این شهر آشنا شوید و از تنوع و زیبایی آن لذت ببرید. خیابان چهار باغ اصفهان از سی‌و‌سه پل آغاز می‌شود و به شمال این شهر ادامه پیدا می‌کند. گشت‌و‌گذار در این خیابان هزینه‌‌ای بر نمی‌دارد. در نتیجه اگر به دنبال گردشگری در یکی از جاهای دیدنی رایگان اصفهان می‌گردید، خیابان چهار باغ انتخاب مناسبی برای شماست.

کلیسای بیت اللحم

کلیسای بیت اللحم

امکان ندارد جایی صحبت از جاهای دیدنی اصفهان مطرح شود و نامی از کلیسای بیت اللحم به میان نیاید. این کلیسا در دوران حکومت شاه عباس صفوی در اصفهان بنا شد. بر اساس مستندات تاریخی، دیرینگی کلیسای بیت اللحم به ۱۳۰۶ هجری قمری باز می‌گردد. از قرار معلوم، بازرگانی معروف با نام خواجه پطرس ولیجانیان، خرج ساخت کلیسای بیت اللحم را بر عهده گرفته است. پیکر این بازرگان معروف به همراه تنی چند از اعضای خانواده وی در کلیسای بیت اللحم به خاک سپرده شده است. ساخت کلیسای بیت اللحم، ماجرایی جالب دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست. بر اساس روایت‌های قدیمی، در روزگارانی بسیار دور، کلیسای مریم مقدس در اصفهان، مهم‌ترین مرکز عبادت مسیحیان این دیار بود. به همین دلیل ازدحام زیادی برای حضور اصفهانی‌های مسیحی در درهای کلیسا شکل می‌گرفت.

این شرایط، خواجه پطرس ولیجانیان را بر آن داشت تا برای ساخت کلیسایی بزرگ و باشکوه در اصفهان آستین بالا بزند. برای تعریف از کلیسای بیت اللحم، کافی است به این نکته اشاره کنیم که گنبد این کلیسا از تمامی کلیساهای اصفهان بلندتر است. به لحاظ زیباشناختی نیز کلیسای بیت اللحم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. کلیسایی که از آن صحبت می‌کنیم آوازه‌ای در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. روزنامه معتبر دیلی تلگراف، چندین سال پیش، کلیسای بیت اللحم را در مقام بیست‌و‌ششمین کلیسای زیبای جهان قرار داد.

خوشبختانه کلیسای بیت اللحم به‌رغم گسترش شهر اصفهان، از مرکز این شهر چندان دور نیست. در نتیجه در کنار گردشگری در این کلیسا به بسیاری دیگر از جاهای دیدنی اصفهان دسترسی دارید. برای رسیدن به کلیسای بیت اللحم راه خیابان نظر شرقی را در پیش بگیرید. به این خیابان که رسیدید، راهی میدان بزرگ جلفا شوید. در این میدان چشم شما به جمال کلیسای بیت اللحم روشن می‌شود.

باغ گل‌های اصفهان

باغ گل‌های اصفهان

انصافاً باید گفت جاهای دیدنی اصفهان یکی از دیگری تماشایی‌تر هستند. برای اثبات این ادعا می‌توان به باغ گل‌های اصفهان اشاره کرد. این باغ در زمینی با مساحت ۶۷،۰۰۰ متر مربع احداث شده است. به لحاظ جانمایی نیز شهرداری اصفهان برای این باغ خوش‌سلیقگی به خرج داده و آنرا در حاشیه زاینده‌رود ساخته است. به لطف مساحت بسیار زیاد، باغ گل‌های اصفهان به بهشتی برای طبیعت‌دوست‌ها تبدیل شده است. در این باغ تا چشم کار می‌کند گیاهان زیبا و گل‌های معطر، خودنمایی می‌‌کند. جالب است بدانید جاذبه‌های باغ گل‌های اصفهان فقط به طبیعت‌ سرسبز این باغ خلاصه نمی‌شود. در این باغ سرگرمی‌های بی‌شمار و جاذبه‌های گردشگری چشمگیری مشاهده می‌شود.

آب‌نمای زیبا، باغ صخره‌ای هیجان‌‌انگیز و برکه‌ای آرام، باغ گل‌ها را به یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل کرده است. برکه‌‌ای که از آن صحبت می‌کنیم نزدیک به ۳۵۰۰ مترمربع مساحت دارد. گیاهان آبزی زیبایی در این برکه رشد کرده‌اند. در نتیجه اگر می‌خواهید لب جوی بنشینید و گذر عمر ببینید، باغ گل‌های اصفهان انتخاب بسیار مناسبی برای شماست. به علاقه‌مندان درمان‌های خانگی و سنتی نیز این نوید را بدهیم که قسمتی از باغ گل‌های اصفهان به گیاهان دارویی اختصاص دارد. در این باغ نزدیک به ۱۳۰ گونه گیاهان دارویی کشت می‌شود. باغ سوزنی برگان و باغ گیاهان پیازی از دیگر باغ‌هایی است که در دل باغ گل‌های اصفهان جا خوش کرده‌اند.

انصافاً باید گفت از زیبایی‌های این باغ هرچقدر تعریف کنیم، کم گفته‌ایم. باغ گل‌های زنبق و باغ گل‌های رز، جلوه‌ای از هنرنمایی مادر طبیعت را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. اگر به همراه دلدار خود قصد سفر به اصفهان را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به باغ گل‌های اصفهان بزنید. این باغ انتخاب مناسبی برای عکس‌های دونفره و سلفی‌های عاشقانه‌ است.

حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی اصفهان

جاهای دیدنی اصفهان عموماً تاریخچه‌ای قدیمی دارند. حمام قاضی یکی از این مکان‌هاست. این حمام یکی از قدیمی‌ترین گرما‌به‌های ایران به حساب می‌آید. قسمت‌های مختلفی مانند خزینه، گرمخانه و سربینه در حمام قاضی اصفهان وجود دارد. حمام قاضی جلوه‌ای از سبک زندگی و تاریخ اصفهانی‌های قدیم را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهد. جالب است بدانید در روزگارانی دور، حمام قاضی مکانی برای گردهم‌آمدن بزرگان اصفهان بود. در این حمام جلسه‌های مهمی برگزار می‌شد و تصمیم‌های مهمی به مشورت گذاشته می‌شد. جالب‌تر اینکه به‌رغم تعطیلی بسیاری از حمام‌های قدیمی ایران، حمام قاضی همچنان فعالیت می‌کند. به لطف این شرایط مسافران می‌توانند سری به حمام قاضی اصفهان بزنند و غبار سفر را از تن بزدایند.

حمام قاضی ممکن است گرمابه‌ای تاریخی و قدیمی باشد، اما نکته‌های بهداشتی روزِ دنیا در آن رعایت می‌شود. با این حال سبک‌و‌سیاق کیسه‌و‌لیف کشیدن در این حمام هنوز مانند سابق است و دلاک‌ها پشت مشتریان را کسیه می‌کشند. تمامی این ویژگی‌های دست‌به‌دست هم داده تا حمام قاضی به یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل شود. برای رسیدن به حمام قاضی، راه خیابان ابن سینا را در پیش بگیرید. به این خیابان که رسیدید، به کوچه میرعلاء‌الدین بروید. در این کوچه راهی بازارچه قاضی شوید تا چشم شما به جمال حمام قاضی روشن شود.

در سفر به اصفهان می‌توانید زیبایی‌هایی بیش از آنچه در اینجا باهم مرور کردیم ببینید. تجربه‌ی این گشت و گذار را با ما به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های اصفهان کلیک کنید.