سکونت در تهران کار ساده‌ای نیست. تحمل شلوغی و ازدحام بی‌حد و اندازه و آلودگی هوای تهران، ممکن است گاهی تمام انرژی شما را تخلیه کرده روح و روانتان کدر کند. در چنین شرایطی تجربه سفر‌های کوتاه نیم‌روزه و یک‌روزه در آخر هفته به محیطی آرام و بکر، می‌تواند جانی تازه به شما ببخشد. به همین سبب بر آن شدیم تا در این مطلب به معرفی بهترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران بپردازیم. در این مطلب مقاصد جذاب در هر فصلی از سال را معرفی کرده و در وصف زیبایی‌ها و ویژگی‌های آن‌ها سخن گفته‌ایم. از‌این‌رو اگر پایتخت‌نشین هستید یا به هر دلیلی برای مدتی مهمان تهرانِ بزرگ شده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید تا با مقاصدی جذاب برای سفر‌های کوتاه در اطراف تهران آشنا شده و تعطیلات دلپذیری را برای خود رقم بزنید.

saadatrent

جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل بهار

 دشت لار دماوند (پارک ملی لار)

در معرفی جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل بهار، دشت لار دماوند اولین مقصدی است که از آن سخن می‌گوییم. این دشت وسیع که بسیاری آن را با نام پارک ملی لار می‌شناسند، در مرز بین دو استان تهران و مازندران قرار دارد. فصل بهار که از راه می‌رسد، در اواسط ماه دوست‌داشتنی اردیبهشت، دشت لار مملوء از گل‌های شقایق وحشی می‌شود؛ به‌طوری که گویی به شکرانه رسیدن بهار زیبا‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین لباس خود را بر تن کرده است؛ به همین سبب اگر به دنبال مقصدی بی‌نظیر برای تجربه نیم‌روزی فرح‌بخش در فصل بهار هستید، پیشنهاد ما به شما دشت لار دماوند خواهد بود. در این دشت می‌توانید از قدم زدن در میان شقایق‌ها، تماشای چشم‌اندازی بی‌نظیر از قله دماوند در هوایی پاک، گشت‌و‌گذار در کوه‌ها و ارتفاعات اطراف و کشف زیبایی آن‌ها و همچنین تماشای مناظری مسحور‌کننده از طبیعتی بکر، نهایت لذت را ببرید.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان، دشت لار دماوند (پارک ملی لار)

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

روستای افجه لواسان

روستای افجه را می‌توان به‌عنوان یکی از سر‌سبز‌ترین و دیدنی‌ترین روستا‌ها و جاهای دیدنی اطراف تهران معرفی کرد. این روستای ییلاقی و خوش‌آب‌و‌هوا در دامنه دو قله بلند و مرتفع ریزان و آتشکوه قرار دارد. روستای افجه مملوء از باغ‌های سر‌سبز و خرم و آبشار‌های مرتفع و روح‌نواز است. از دیدنی‌های این روستا می‌توان به دشت هویج، آبشار پسچویک، آبشار موآب، باغ‌های گیلاس، دشت سبواستان، قصر ناصری، قلعه سربند، خانه‌های تاریخی متعدد، محله چراغان سری، حمام تاریخی و… اشاره کرد. طبیعت این روستا در فصل بهار، بی‌نظیر است. طراوت و شادابی طبیعت افجه در بهارِ زیبا، جانی تازه به آدمی می‌بخشد؛ از‌این‌رو اگر به‌دنبال مکانی آرام و زیبا برای کسب آرامش و انرژی هستید، سری به روستای افجه بزنید تا روح و روانتان تازه شود.

آدرس: ایران، استان تهران، شهر لواسان، ۵‌کیلومتری شمال شرق لواسان، روستای افجه لواسان

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

سد لتیان

در معرفی جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل بهار، نام سد زیبای لتیان را نباید از قلم انداخت. این سد روی رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان قرار دارد. جالب است بدانید که سد لتیان از منابع مهم تأمین آب شرب تهران است. سد لتیان طبیعتی بسیار مسحور‌کننده و دلنواز دارد. در این مکان می‌توانید از حضور در زیر آسمانی پاک و آبی، تماشای مناظری خیره‌کننده، گوش سپردن به صدای گوش‌نواز آب و همچنین حضور آب‌و‌هوایی مطلوب لذت ببرید. بهترین زمان بازدید از سد لتیان و گشت‌و‌گذار در طبیعت اطراف آن فصل بهار است. در این فصل طبیعت این منطقه زیبا‌ترین لباس خود را بر تن کرده و با زیبایی خود از چشمان حاضران دلبری می‌کند. در این منطقه امکانات گردشگری مناسبی برای بازدید‌کنندگان فراهم شده است؛ از‌این‌رو می‌توانید با خیالی آسوده، برای گذران آخر هفته‌ای جذاب، به‌سوی آن روانه شوید و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید.

آدرس: ایران، استان تهران، ۱۰‌کیلومتری شمال شرقی تهران، ۵‌کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

دریاچه شورمست

اگر دریاچه شورمست و طبیعت اطراف آن را به بهشتی زمینی تشبیه کنیم، مبالغه نکرده‌ایم. این دریاچه از زیبا‌ترین و دلربا‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که در فصل بهار زیبایی آن به اوج می‌رسد. این دریاچه در ارتفاعات بکر و خوش‌آب‌و‌هوای اطراف تهران و در میان درختان سر‌به‌فلک‌کشیده توسکا، همچون نگینی زیبا می‌درخشد. این دریاچه تنها دریاچه طبیعی منطقه سوادکوه محسوب می‌شود. وسعت دریاچه شورمست به بیش از ۱۵ متر‌مربع می‌رسد و عمق آن ۵ تا ۱۵ متر است. حدود یک‌سوم این دریاچه از خز و جلبک پوشیده شده و عمق کمی دارد. دریاچه بزرگ و زیبای شورمست از آب چشمه‌های زیرزمینی منطقه تغذیه می‌کند. طبیعت اطراف دریاچه بی‌نظیر است؛ به‌طوری که می‌توان ساعت‌ها در کنار دریاچه نشست و از تماشای زیبایی‌های طبیعت لذت برد. در این دریاچه می‌توانید تفریحات جذابی نظیر ماهیگیری، قایق سواری و اسکی روی آب، تاب‌بازی و اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری و… را تجربه کنید.

آدرس: ایران، استان تهران، جنوب‌غربی شهرستان سوادکوه، ۶ کیلومتری غرب شهر پل‌سفید، روستای شورمست، دریاچه شورمست

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۳ تا ۴ ساعت

 

دشت آزو

در دامنه قله سر‌به‌فلک‌کشیده و سفید‌پوش دماوند، دشتی سر‌سبز و پر‌گل، موسوم به دشت آزو وجود دارد که به‌سان فرشی خوش‌نقش‌و‌نگار است که بر زمین گسترده شده. شما با تنها ۲ ساعت رانندگی در جاده می‌توانید خود را به این دشت دلربا برسانید. مساحت دشت وسیع آزو حدود ۳۵ هکتار است و گشت‌و‌گذار در آن لذتی وصف‌ناپذیر دارد. آب‌‌و‌هوای این منطقه کوهستانی و ییلاقی بوده و بهار و تابستان‌هایش خنک و پاییز و زمستان‌هایش سرد است. اگر در میان جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل بهار، به‌دنبال مقصدی آرام، زیبا و خوش‌آب‌و‌هوا هستید، پیشنهاد ما به شما دشت آزو خواهد بود. فصل بهار، فصل شکفتن گل‌های متنوع و رنگارنگ در این دشت بوده و آب‌و‌هوای منطقه نیز بی‌نظیر است؛ از‌این‌رو اگر برای بازدید از دشت آزو و گشت‌و‌گذار در آن مشتاق هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این بهشت تماشایی، فصل بهار، به‌خصوص ماه اردیبهشت را انتخاب کنید.

آدرس: ایران، استان مازندران، ۸۵‌کیلومتری آمل، روستای نوا، دشت آزو

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

 

روستای برغان

در میان جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل بهار، نام روستای سر‌سبز و خرم برغان را نباید از قلم انداخت. این روستا از با‌صفا‌ترین روستا‌های اطراف شهر تهران بوده و مقصدی بی‌نظیر برای سفری کوتاه در آخر هفته‌ای بهاری شمرده می‌شود. روستای برغان به مهد چنارهای هزارساله و سرزمین آلوچه معروف است. این روستا در مسیر کرج به‌سمت کردان و در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارد. این روستا به لطف داشتن طبیعتی بی‌نظیر، باغ‌ها و مزارع سرسبز، درختان میوه، رودخانه‌های پرآب و بناهای تاریخی متعدد، در میان گردشگران و پایتخت‌نشینان محبوبیت بسیاری دارد. از مهم‌ترین جاهای دیدنی این دهستان دلربا می‌توان به مسیر با‌صفای روستای برغان، درخت چنار مسجد برغان، نارون دار بیخ، تکیه بارمله یا حسینیه اعظم، مسجد جامع برغان، پل تاریخی برغان، تپه کش کلا، زیارتگاه چهل دختر برغان یا پیر سپیدارک (درخت پیر سپیدارک)، حمام قدیمی برغان، زرمیدان یا کاروان‌سرا و… اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان البرز، ۱۳‌کیلومتری شمال‌غربی شهر کرج، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

آبشار هریجان

آبشار هریجان از دلفریب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی اطراف تهران است که در روستایی با همین نام در جوار جاده چالوس، جای خوش کرده است. ارتفاع این آبشار مرتفع به بیش از ۸۰ متر می‌رسد و قرار‌گیری آن در قلب طبیعتی سر‌سبز، منظره‌ای ایجاد کرده که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. با فرا رسیدن ماه اردیبهشت طبیعت این منطقه زیبا‌‌ترین لباس خود را بر تن می‌کند که با گل‌های بهاری رنگارنگ زینت داده شده است. به همین سبب پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد بازدید از این آبشار دلربا و گشت‌و‌گذار در طبیعت بکر اطراف آن را دارید، ماه اردیبهشت را در تقویم خود علامت بزنید. جاذبه‌های روستای هریجان تنها به آبشار آن محدود نمی‌شود. شما می‌توانید یک روز کامل را به گشت‌و‌گذار در این روستا اختصاص داده و از طبیعت بی‌نظیر و بافت روستایی آن نهایت لذت را برده و اوقاتی خوشی را برای خود رقم بزنید.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان، آبشار هریجان

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: ۲ ساعت

 

روستای فیلبند

روستای فیلبند روستاییست با طبیعت و فضایی رؤیایی که در آن می‌توانید روی ابر‌ها قدم بگذارید. این روستا از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که به علت قرار‌گیری در ارتفاعات کوهپایه‌ای چشم‌انداز‌های بی‌نظیری از طبیعت اطراف را به چشمان شما هدیه می‌دهد. روستای فیلبند در نیمی از سال، با ابر‌های پنبه‌ای شکل و سفید احاطه می‌شود و بر فراز ارتفاعات آن، گویی در جنگلی از ابر قرار گرفته‌اید. این روستا آب‌و‌هوایی مطلوب و بهاری دل‌انگیز دارد. از روح‌نواز‌ترین مناظری که در روستای فیلبند می‌توان به تماشای آن نشست، طلوع و غروب آفتاب است. تصور کنید که در ارتفاعات، میان انبوهی از درختان و مراتع سر‌سبز نشسته‌اید و ابر‌های پنبه‌ای اطرافتان را احاطه کرده‌اند؛‌ در این هنگام خورشید نیز در حال طلوع یا غروب است و نسیمی ملایم پوستتان را نوازش می‌کند. روستای فیلبند جایی است که در آن می‌توانید این رؤیای شیرین را تجربه کنید.

آدرس: ایران، استان مازندران، ۵۷‌کیلومتری جنوب شهر آمل، جاده هراز، فرعی روستای فیلبند

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل تابستان

تنگه واشی

وقتی حرف از جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل تابستان به میان می‌آید، بسیاری از گردشگران و طبیعت‌گردان به یاد تنگه واشی می‌افتند. این تنگه مقصدی عالی برای گذراندن روز‌های گرم تابستانی است. از جاذبه‌های تنگه واشی می‌توان به صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه‌ای پر‌آب و خروشان و آبشاری چشم‌نواز، اشاره کرد. در این تنگه می‌توانید از تماشای طبیعتی بکر و با‌صفا و همچنین آب‌تنی در رودخانه‌ای پر‌آب و زلال، اوقات به‌یاد‌ماندنی را برای خود رقم بزنید. این تنگه جذاب و آبشار انتهایی آن در نزدیکی فیرو‌ز‌کوه قرار دارند و پایتخت‌نشینان می‌توانند در سفری نیم‌روزه، لذت بازدید از آن را به خود هدیه دهند. برای رسیدن به آبشار تنگه واشی باید از دو تنگه عبور کنید. تنگه اول واشی و تنگه دوم سا نام دارد. جالب است بدانید که به دلیل قرار‌گیری این آبشار جذاب در انتهای این دو تنگه، آن را با نام ساواشی می‌شناسند.

آدرس: ایران، استان تهران، حدود ۱۷‌کیلومتری شهر فیروزکوه، تنگه واشی

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

دریاچه و سد طالقان

در معرفی جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل تابستان، ییلاق خوش‌آب‌و‌هوای طالقان را نباید از قلم انداخت. سد طالقان جزو بزرگ‌ترین سد‌های کشور شمرده می‌شود. این سد روی رود شاهرود ساخته شده است. سد طالقات آب آشامیدنی بسیاری از شهر‌های استان البرز را تأمین می‌کند و علاوه‌بر آن سبب آبادی مناطق اطراف خود شده است. در اطراف این دریاچه چمنزار‌های سر‌سبز و متنوعی خودنمایی می‌کنند که مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی و پیک‌نیک هستند؛ ازاین‌رو چنانچه عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از دریاچه و سد طالقان را به‌هیچوجه از دست ندهید. ماهیگیری از جمله تفریحات دلپذیری است که می‌توانید در کنار این دریاچه تجربه کنید. در این دریاچه ماهی‌های متنوعی نظیر ماهی کپور، ماهی زردپر و قزل‌آلای رنگین‌گمان وجود دارند؛ از‌این‌رو اگر اهل ماهیگری هستید، هنگام بازدید از این دریاچه تجهیزات ماهیگری خود را فراموش نکنید.

آدرس: ایران، استان تهران، ۱۲۰‌کیلومتری شمال غربی تهران، دریاچه و سد طالقان

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین مقاصد و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران در فصل تابستان معرفی کرد. این آبشار مرتفع‌ترین آبشار استان مازندران بوده جزو آثار ملی ایران شمرده می‌شود. این آبشار دائمی و پرآب در بخش جنوبی جاده و رودخانه هراز جای خوش کرده و از کنار قلعه ملک بهمن، روی کوهی هرمی شکل، مشرف‌ به روستای شاهاندشت، شکوه و زیبایی خود را به رخ می‌کشد. آبشار شاهان دشت از ۸ آبشار کوچک‌تر تشکیل شده است. آبشار اول حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. ارتفاع آبشار دوم حدود ۳۰ متر بوده و به طبیعتی بکر می‌رسد که در آن منطقه درب پشتی قلعه ملک به چشم می‌خورد. آبشار سوم، چهارم و پنجم در نگاه اول همچون آبشای واحد به نظر می‌آیند؛ اما در‌واقع این ۳ آبشار متوالی، از ۳ پله پی‌در‌پی تشکیل شده‌اند که هر‌کدام از پله‌ها به ترتیب ۱۰، ۱۸ و ۱۲ متر طول دارند.

آدرس: ایران، استان مازندران، کیلومتر ۹۶ جاده هراز (۶۵ کیلومتری شهر آمل)، بخش امیری، روستای شاهان دشت، آبشار شاهان دشت

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: ۳ ساعت

 

مسیر روستای آهار به شکراب

چنانچه عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید و در میان جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل تابستان به‌دنبال طبیعتی بکر و بی‌نظیر برای گشت‌و‌گذار و ماجراجویی می‌گردید، پیشنهاد ما به شما پیمودن مسیر رؤیایی روستای آهار به شکراب است. روستا‌های آهار و شکراب در فاصله کمی از هم قرار دارند و مسیری که این دو روستا را به هم می‌رساند به‌سان جاده‌ای در قلب بهشت است. برای شروع ماجراجویی در دل طبیعتی بکر باید سفر خود را از روستای آهار شروع کنید. سپس قدم‌زنان وارد مسیر پر‌پیچ‌و‌خم و پر‌فراز‌و‌نشیبی شوید که شما را ابتدا به روستای شکراب و سپس آبشار آن می‌رساند. پیمودن این مسیر با پای پیاده بسیار فرح‌بخش و دلپذیر است؛ اما توجه کنید که پیش از شروع ماجراجویی، از داشتن کفش مناسب، تجهیزات لازم و همچنین مقداری آب و خوراکی مطمئن شوید.

آدرس روستای آهار: ایران، استان تهران، ۲۳‌کیلومتری شمال غرب گلندوک، روستای آهار

آدرس روستای شکراب:‌ ایران، استان تهران، ۱۳‌کیلومتری فشم، روستای شکراب

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۳ تا ۴ ساعت

 

روستای لالون رودبار قصران

روستای لالون از روستاهای بخش رودبار قصران در شهرستان شمیران استان جزو دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران شمرده می‌شود. جالب است بدانید که این دهستان خوش‌آب‌و‌هوا و سر‌سبز در ابتدا به دلیل وجود دشت‌های لاله‌های وحشی به لاله‌گون مشهور بوده و با گذشت زمان، نام آن به لالون تبدیل شده است. روستای لالون به‌لطف داشتن طبیعتی بکر و بی‌نظیر و همچنین آب‌و‌هوایی مطلوب، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستای دلربا می‌توان به تنگه لالان، چشمه آب معدنی تلخاب، رودخانه لالون، دره لالون، تونل برفی لالون و آبشار زیبای لالون اشاره کرد. روستای لالون در فاصله ۴۵‌کیلومتری از پایتخت ایران قرار دارد و به همین دلیل، مقصدی عالی برای سفری نیم‌روزه شمرده می‌شود. شما می‌توانید تنها با کمتر از ۱ ساعت رانندگی، خود را به طبیعت بی‌نظیر روستای لالون رسانده و با گشت‌و‌گذار در آن و تنفس هوایی پاک، جانی تازه بگیرید.

آدرس: ایران، استان تهران، ۱۲‌کیلومتری شمال شرق فشم، روستای لالون رودبار قصران

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل پاییز

 روستای زرین‌دشت

جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل پاییز بسیارند؛‌ اما روستای زرین‌دشت چیز دیگری است! این روستا در فصل پاییز مظهر شگفتی و زیبایی طبیعت بوده و طبیعت بی‌نظیر آن در این فصل با به تن کردن زیبا‌ترین و رنگین‌ترین لباس خود، حسابی دلبری می‌کند. گفتنی است که روستای زرین‌دشت از ۴ قسمت تشکیل شده که شامل بخش‌های مزداران، آتشان، دهگردان و انزها می‌شود و روستای مزداران، بخش مرکزی آن است. جاذبه‌های این روستای رؤیایی بسیارند. از مهم‌ترین جاذبه‌های روستای زرین‌دشت می‌توان به چشمه آب معدنی خمده، چشمه آب معدنی دریابک، رودخانه حبله رود و… اشاره کرد. چنانچه در میان جاذبه‌های طبیعتی مختلفی که در نزدیکی شهر تهران قرار دارند، به‌دنبال جاذبه‌ای بکر و تماشایی می‌گردید که عصر پاییزی دلپذیری را سپری کرده و عکس‌های پاییزی به‌یاد‌ماندنی را ثبت کنید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید روستای زرین‌دشت را در برنامه خود قرار دهید.

آدرس: ایران، استان تهران، ۴۰‌کیلومتری جنوب فیروزکوه و ۱۲۰‌کیلومتری تهران، روستای زرین دشت

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

روستای شهرستانک

شهرستانک روستاییست زیبا و با‌صفا در دهستان آسارا، از توابع بخش آسارا، واقع در شهر کرج در استان البرز. این روستای خوش‌آب‌و‌هوا به لطف داشتن جاده‌‌ای کوهستانی، دره‌های خرم و سرسبز، باغ‌های میوه و کوچه‌باغ‌های با‌صفا، از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران در میان گردشگران شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید از تماشای زیبا‌ترین حالت روستای زیبای شهرستانک و محو شدن در اعجاز طبیعت، نهایت لذت را ببرید، برای بازدید از این روستا، فصل پاییز را انتخاب کنید. در این فصل، در جنگل‌ها و باغ‌های این روستا، طوفانی از رنگ برپا می‌شود و شکوه پاییز را به بهترین شکل به رخ می‌کشد. اگر در‌خصوص جاذبه‌های روستای شهرستانک بپرسید،‌ باید بگوییم که جاذبه‌های این روستا تنها به طبیعت آن محدود نمی‌شود. از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا می‌توان به جاذبه‌های نظیر کاخ ناصری، رودخانه و آبشار شهرستانک، کتیبه شهرستانک، قلعه دزد‌بند، تپه شنستون، درخت سرو اورس و چشمه گل کیله اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان البرز، کرج، ۵۴‌کیلومتری شمال‌غربی کرج، دهستان آسارا

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

منطقه کوهستانی الموت و دریاچه اوان

دریاچه آوان از جمله جاهای دیدنی اطراف تهران و دریاچه‌های بکر و طبیعی ایران است که در منطقه کوهستانی و خوش آب‌وهوای الموت قزوین، همچون نگینی آبی‌رنگ می‌درخشد. بسیاری این دریاچه را با عنوان نگین الموت می‌شناسند. دریاچه اوان از با‌ارزش‌ترین آثار طبیعی ایران شمرده می‌شود و تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست قرار دارد. همچنین گفتنی است که نام دریاچه اوان در فهرست میراث ملی و طبیعی ایران نیز به چشم می‌خورد. زیبایی این دریاچه و طبیعت بکر اطراف آن در وصف نمی‌گنجد. در وصف شکوه و جمال آن همین بس که این منطقه به‌سان بهشتیست که هنگام حضور در آن چنان محو زیبایی‌اش می‌شوید که پلک زدن هم برایتان دشوار می‌شود. اگر به ارتفاعات اطراف صعود کنید و بر فراز آن‌ها به دریاچه نگاه کنید با منظره‌ای شگفت‌انگیز از دریاچه‌ای آبی‌رنگ در میان انبوهی از درختان و گیاهان رو‌به‌رو خواهید شد که بی‌نهایت تماشایی و پر‌شکوه است.

آدرس: ایران، استان قزوین، قزوین، ۷۵‌کیلومتری شمال‌شرقی شهر قزوین، دهستان معلم کلایه

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

جاهای دیدنی اطراف تهران در زمستان

 روستای آبگرم لاریجان

روستای آبگرم لاریجان از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل زمستان است. در این روستا چندین چشمه آبگرم از دل قله دماوند می‌جوشند و حیاط‌بخش طبیعت بی‌نظیر اطراف خود هستند. این چشمه‌های آبگرم در فصل‌های سرد جذابیت بسیاری برای گردشگران دارند. اگر در روز‌های زمستانی به بازدید چشمه‌های آبگرم لاریجان بروید، با منظره‌ای شگفت‌انگیز رو‌به‌رو خواهید شد. در این زمان بخار آب چشمه‌های آبگرم به‌وضوح در بالای آب روان قابل مشاهده است. آب این چشمه‌ها حتی در فصل‌های سرد نیز همواره گرم بوده دمای آن از محدود ۶۵ تا ۷۰ درجه خارج نمی‌شود. لمس گرمای آب در روز‌های زمستانی نیز لذت بسیاری دارد. علاوه‌بر این‌ها، خوب است بدانید که آب چشمه‌های آبگرم لاریجان خواص درمانی بسیاری دارند؛ از‌این‌رو شما می‌توانید با بازدید از این جاذبه طبیعی با یک تیر دو نشان زده و ضمن لذت بردن از شگفتی‌های طبیعت منطقه، از خواص درمانی چشمه‌های آبگرم نیز بهره‌مند شوید.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان آمل، روستای آبگرم لاریجان

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

 دشت هویج (دشت گرچال)

دشت هویج (دشت گرچال) از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که در فاصله ۵۲‌کیلومتری از شهر تهران قرار دارد. این دشت در گذشته محل کشت هویچ بوده است و به همین دلیل اکنون بسیاری آن را با نام دشت هویج می‌شناسند. این دشت بکر و تماشایی، در هر فصلی از سال زیبایی‌‌های خودش را دارد؛ اما زمستان‌هایش چیز دیگری است. در این فصل می‌توانید از تماشای اوج زیبایی و شکوه طبیعت غرق در لذت شوید و لحظات نابی را تجربه کنید. جذابیت‌های این جاذبه طبیعی تنها به زیبایی نفس‌گیر آن در فصل زمستان محدود نمی‌شود. بارش برف در دشت هویج، به دلیل قرار‌گیری در منطقه کوهستانی، بسیار است؛ از‌این‌رو شما می‌توانید از تجربه برف‌بازی در کنار دوستان و عزیزان خود نیز لذت برده و نیم‌روزی خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید.

آدرس: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، ۵ کیلومتری لواسان، روستای افجه، دشت هویج (دشت گرچال)

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

غار یخ مراد

غار یخ مراد از منحصر‌به‌فرد‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی اطراف تهران است که در میانه جاده چالوس قرار دارد. این غار از معدود غارهای طبقاتی کشور شمرده می‌شود. قندیل‌ها، ستون‌ها و دریاچه‌های یخ‌زده غار یخ مراد، جلوه‌ای خاص به آن بخشیده‌اند و جذابیت آن را دوچندان کرده‌اند. سالانه گردشگران بسیاری برای کشف راز‌های این غار و شگفتی‌های آن در مسیر جاده چالوس قدم می‌گذارند. مسیر دسترسی به غار یخ مراد بسیار زیبا و حیرت‌انگیز است. در پایین دست این مسیر رودخانه پرآبی در‌جریان است و گیاهان کوهستانی آن را احاطه کرده‌اند. همچنین اغلب اوقات مسیر رسیدن به این غار پوشیده از برف است که در عین زیبایی، چالش جذابی را برای بازدید‌کنندگان پدید می‌آورد. غار یخ مراد دهانه‌ای با ۳ متر طول و ۸ متر عرض دارد. همچنین گفتنی است که این غار در ارتفاع ۲۵۰۰‌متری از سطح زمین واقع شده است.

آدرس: ایران، استان البرز، ۶۵‌کیلومتری جاده کرج-چالوس و چهار کیلومتری جنوب گچسر، روستای رودافشان، غار یخ مراد

ساعات بازدید: هر‌روز هفته به‌صورت ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۳ تا ۴ ساعت

 

پیست‌های اسکی تهران

در اطراف تهران چندین پیست اسکی جذاب وجود دارند که در فصل زمستان، مقصدی جذاب برای تجربه تفریحات هیجان‌انگیز زمستانی شمرده می‌شوند. از مهم‌ترین پیست‌های اسکی اطراف تهران می‌توان به پیست اسکی دیزین، پیست اسکی توچال، پیست اسکی آبعلی، پیست اسکی دربندسر و و پیست اسکی شمشک اشاره کرد. هر‌کدام از این پیست‌ها ویژگی‌ها و امکانات متفاتی دارند؛‌ اما در تمامی آن‌ها می‌توانید یک روز برفی بی‌نظیر و به‌یاد‌ماندنی را تجربه کنید.

اطلاعات بازدید از پیست اسکی دیزین

آدرس پیست اسکی دیزین: ایران، استان البرز، کرج، جاده چالوس، کیلومتر ۹۰، منطقه گاجره، پیست اسکی دیزین

ساعات بازدید از پیست اسکی دیزین: هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۶:۰۰

هزینه بازدید از پیست اسکی دیزین: ۱۸۰ هزار تومان برای هر نفر (سال ۱۴۰۰)

آدرس پیست اسکی توچال: ایران، استان تهران، تهران، انتهای خیابان ولنجک، مجموعه تفریحی و ورزشی توچال، ایستگاه هفت تله‌کابین، پیست اسکی توچال

اطلاعات بازدید از پیست اسکی توچال

ساعات بازدید از پیست اسکی توچال: سه‌شنبه‌ها و چهار‌شنبه‌ها از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۳:۰۰، پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۷:۰۰ تا ۱۳:۰۰

هزینه بازدید از پیست اسکی توچال: در آخر هفته‌ها و تعطیلات ۲۷۵ هزار تومان برای هر نفر و در سایر روز‌ها ۲۴۰ هزار تومان برای هر نفر (سال ۱۴۰۰)

اطلاعات بازدید از پیست اسکی آبعلی

آدرس پیست اسکی آبعلی: ایران، استان تهران، جاده هراز، رودهن، بین آبعلی و امامزاده هاشم، پیست اسکی آبعلی

ساعات بازدید از پیست اسکی آبعلی: هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

هزینه بازدید از پیست اسکی آبعلی: ۲۰۰ هزار تومان برای هر نفر (سال ۱۴۰۰)

اطلاعات بازدید از پیست اسکی دربندسر

آدرس پیست اسکی دربندسر: ایران، استان تهران، اتوبان بابایی، به‌سمت لواسان، رودبار قصران، شهر شمشک، دربندسر

ساعات بازدید از پیست اسکی دربندسر: هر‌روز هفته از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۵:۳۰

هزینه بازدید از پیست اسکی دربندسر:  سنس کامل روزانه ۲۵۰ هزار تومان، سانس نیم‌روزه شب ۱۵۰ هزار تومان و هزینه بازدید (بلیط گردشگر)‌۱۰۰ هزار تومان برای هر نفر (سال ۱۴۰۰)

اطلاعات بازدید از پیست اسکی شمشک

آدرس پیست اسکی شمشک: ایران، استان تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان-فشم، شمشک، پیست اسکی شمشک

ساعات بازدید از پیست اسکی شمشک: از اوایل ماه آذر تا پایان زمستان از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

هزینه بازدید از پیست اسکی شمشک: بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر (سال ۱۴۰۰)

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

در این مطلب همراه با یک‌دیگر به کمک نیروی واژگان به گشت‌و‌گذاری پر‌ماجرا در اطراف تهران پرداختیم تا جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل‌های مختلف را کشف کرده و در‌خصوص ویژگی‌ها و جذابیت‌های آن سخن بگوییم. هدف ما آشنایی با مقاصدی جذاب برای تجربه سفر‌های کوتاه از پایتخت ایران و رهایی از ازدحام و آلودگی این شهر بود و به همین سبب در تلاش بودیم تا بهترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌ها را معرفی کنیم. حال نوبت شماست تا تجربیات سود‌مند خود از گشت‌و‌گذار در اطراف تهران را با ما به اشتراک گذاشته و ما و مخاطبان سفر‌زون را از اطلاعات ارزشمند خود بهره‌مند کنید.