جاهای دیدنی ایتالیا به‌دلیل تنوع و فراوانی زیادی که دارند، بخش بزرگی از میراث فرهنگی یونسکو را تشکیل داده‌اند. شهرهای ایتالیا شامل رم، ونیز و فلورانس با قدمت طولانی، دربرگیرنده تمدن و فرهنگ چندهزارساله باستان هستند. به همین خاطر است که با سفر به ایتالیا گزینه‌های هنری، تاریخی و فرهنگی زیادی برای بازدید دارید. علاوه بر این ساحل‌ها و دریاچه‌های دل‌انگیز ایتالیا منتظرتان هستند تا در کنار تماشای جاذبه‌های طبیعی این کشور، از آرامش خیال و ساختن خاطرات خوش سفر لذت ببرید. در ادامه برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا را معرفی کرده‌ایم تا در سفر به ایتالیا حسابی خوش بگذرانید.

saadatrent

برج پیزا

برج پیزا برج لنین از بناهایی است که به‌خاطر خطای یک معمار به یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا تبدیل شده است.  کج‌شدن این برج ۱۴.۵۰۰ تنی باعث شده است سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آن به ایتالیا سفر کنند. ستون‌ها و طاق‌های قوس‌دار که در سرتاسر برج پیزا به کار رفته‌اند، طراحی منحصربه‌فرد و ویژه‌ای دارند. عظمت بنا و قدرت تحمل بار فوق‌العاده این برج از دلایلی است که آن را در میان بناهای مشهور جهان متمایز می‌کند. نام معمار و سازنده برج پیزا هنوز هم مانند یک راز پنهان باقی مانده است. کارشناسان می‌گویند خطای معمار در اندازه‌گیری پی برج، این شاهکار معماری ایتالیایی را به وجود آورده است.

آدرس: ایتالیا، شهر بندری پیزا، منطقه توسکانی

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر

کلوسئوم

مگر می‌شود در سفر به ایتالیا از مهم‌ترین جاذبه تاریخی در میان جاهای دیدنی ایتالیا یعنی آمفی تئاتر کلوسئوم بازدید نکرد؟ آمفی تئاتر کلوسئوم از خاص‌ترین عمارت‌های تاریخی روم باستان است که همه‌ساله مسافران بسیاری از سراسر جهان راهی ایتالیا می‌شوند تا این معماری باشکوه رومی را از نزدیک ببینند. کلوسئوم طولی معادل ۱۸۹ متر و عرضی به اندازه ۱۵۶ متر دارد. این بنا در قدیم با ظرفیت ۵۰هزارنفری خود میزبان مردمانی بوده که برای تماشای رقابت‌های جنگی و نمایش‌ها به آنجا می‌آمدند. ۸۰ در ورودی دورتادور آمفی تئاتر برای مدیریت جمعیت تماشاچیان در نظر گرفته شده است. آمفی‌تئاتر کلوسئوم ۴ طبقه مجزا دارد که طبقات بالایی برای استفاده مردم عادی و زنان و طبقه اول برای شهروندان درجه‌یک و اشراف آماده می‌شد. بازدید از این آمفی‌تئاتر به‌عنوان بزرگترین آمفی‌تئاتر روم باستان تجربه‌ای خاطره‌انگیز از تماشای معماری باشکوه روم باستان ارزانی‌تان می‌کند.

آدرس: ایتالیا، شهر رم، میدان کولوسئوم

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب

کانال بزرگ ونیز

شهر ونیز ایتالیا به‌خاطر وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار از شهرهای توریستی معروف کشور ایتالیا محسوب می‌شود. کانال بزرگ ونیز در واقع یکی از خیابان‌های اصلی شهر ونیز است که گردشگران آن را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ایتالیا می‌شناسند. کانال ونیز طولی به اندازه ۳.۸ کیلومتر دارد و تالاب‌های و آبگیرها در دو طرف این کانال در مسیری به شکل s وارونه در شهر جریان دارند. از امکانات رفاهی و حمل‌نقلی که در کانال ونیز در نظر گرفته شده است اتوبوس‌های آبی، تاکسی‌های آبی و گوندوالا هستند که علاوه بر جابه‌جایی شهروندان و گردشگران، باعث جذابیت و زیبایی بیشتر کانال شده‌اند.

آدرس: ایتالیا، مرکز شهر ونیز

ساعات بازدید: ۲۴ساعته

دریاچه کومو

دریاچه کومو در شهرستان کومو و در ۲۵کیلومتری شهر میلان قرار دارد. این دریاچه سومین دریاچه بزرگ و عمیق ایتالیا به شمار می‌آید که عمق آن را تا ۴۰۰ متر برآورد کرده‌اند. اگر از فراز آسمان به دریاچه کومو نگاه کنید، دریاچه‌ای به شکل Y برعکس خواهید دید. در وسعت ۱۴۶کیلومتری این دریاچه، امکاناتی شامل قایق‌سواری و کشتی‌های تفریحی در نظر گرفته‌اند. با قایق‌سواری روی دریاچه کوکو در یک طرف، روستای زیبای کومو را تماشا می‌کنید و در سوی دیگر از عظمت و بزرگی کوهستان‌های آلپ سرمست می‌شوید.

آدرس: ایتالیا، ۵۰کیلومتری شهر میلان

ساعات بازدید: ۲۴ساعته

شهر ساحلی آمالفی

ساحل آمالفی از معروف‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا است که در امتداد لبه جنوبی شبه‌جزیره سورنتین واقع شده است. این ساحل که در منطقه کامپانیا قرار دارد شامل خطی ساحلی به طول ۵۰ کیلومتر است. ۱۳ شهر کوچک در طول ساحل آمالفی ایتالیا جای گرفته‌اند و از آب‌وهوا و طبیعت بکر این ساحل برخوردارند. بزرگراه بزرگ  SS163 شهرهای ساحلی این منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند. رانندگی در بزرگراه SS163 فرصتی برای ساحل‌‌گردی و لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی این منطقه است. شهر ساحلی آمالفی در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است و از جاذبه‌های محبوب گردشگران در ایتالیا است.

آدرس: ایتالیا، شهر ساحلی آمالفی

ساعات بازدید: ۲۴ساعته

فروم رومی ها

اگر می‌خواهید حال‌وهوای روم باستان را در شهر مدرنی مثل رم تجربه کنید، قدم‌زدن در فروم رومی ها را از دست ندهید. با تماشای گوشه و اطراف فروم رومی ها به تاریخ ۲۰۰۰ سال پیش شهر رم سفر می‌کنید و قادر خواهید بود تاریخ عظیم رم باستان را با چشمان خودتان درک کنید. پروژه حفاری فروم رومی ها در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی پیگیری شد که در طی آن یادگاری‌های مهمی از عمق ۱۰متری این منطقه به دست آمد.  از جمله مهم‌ترین بناهای کشف‌شده در فروم رومی ها، معبد آنتونیوس پیوس، معبد زحل، معبد وستا و طاق تیتوس هستند. با اینکه بسیاری از قیمت‌های این بنا بعد از قرن هفتم، تخریب شدند باز هم از سنگ‌های باقی‌مانده برای احداث کلیسا و قلعه در میانه این بنا استفاده شد.

فروم رومی ها زمانی قلب امپراتوری رم باستان به شمار می‌آمده است. به همین دلیل است که شما جمعی از ساختمان‌های متعدد که شامل دادگاه‌ها، قلعه‌ها و کلیسا و بازار است را در کنار یکدیگر در این منطقه مشاهده می‌کنید. برای اینکه فروم رومی ها را به شکل سابق آن و با همان شکوه و عظمت اولیه تصور کنید، باید کمی از قوه خیال خود استفاده کنید.

آدرس: ایتالیا، مرکز شهر رم

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۶:۱۵ عصر

کلیسای سنت مارک

کلیسای سنت مارک از آن دسته جاهای دیدنی ایتالیا است که همه‌روزه بازدیدکنندگان بسیاری را روبه‌روی میدان پیازا سان مارکو برای تماشای خود جمع‌ می‌کند. کلیسای سنت مارک نمایشگاهی از آثار هنری هنرمندان سراسر جهان به شمار می‌آید. معماری کلیسا نیز نمایشی دل‌انگیز از سبک‌های معماری گوناگون است.  این کلیسا تا قبل از سال ۱۸۰۷میلادی بخش کوچکی در قصر دوک بوده است و پس از اینکه قصر دوک به جایی برای حکومت اسقف اعظم تغییر کرد، این کلیسا نیز به کلیسای جامع شهر ونیز تبدیل شد.

آدرس: ایتالیا، شهر ونیز

ساعات بازدید: در فصل تابستان همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب و در فصل بهار و پاییز از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر

معبد پانتئون

معبد پانتئون از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا است که قدمتی بالغ بر ۲۰۰۰ سال دارد. این بنا که از آثار به‌جامانده از دوران روم باستان به شمار می‌آید از معدود آثار تاریخی ایتالیا است که همچنان دست‌نخورده و نسبتاً سالم باقی مانده است. زمانی پاپ گرگوری سوم دستور داده بود کاشی‌کاری‌های برنز و طلاکاری‌های موجود در سقف این بنا را از بین ببرند. در حالی که پاپ اوربان هشتم به سازندگان بنای معبد پانتئون امر کرده بود تا سقف معبد را با برنز مذاب بپوشانند. با این همه این معبد با وجود دست‌کاری‌ها و تغییرات بسیار، هنوز هم تماشایی و دیدنی است.

آدرس: ایتالیا، شهر رم

ساعات بازدید: همه‌روزه به‌جز روزهای یکشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر

چینکو تره

چینکو تره در واقع مجموعه‌ای از ۵ روستای کوچک است که در طول سواحل ایتالیا قرار دارند. مسیرهای جاده‌ای میان تپه‌ها یا مسیرهای قطار این روستاها را بکدیگر مرتبط می‌کنند. جالب است بدانید در هریک از این روستاها پرچم خاص متعلق به آن روستا را خواهید دید. وجود خانه‌های سنگی، کوچه‌های صخره‌ای با نمای رو به ساحل و معماری پلکانی خانه‌ها از ویژگی‌های جذاب چینکو تره است که شما را به یاد روستاهای پلکانی ایران می‌اندازد. با سفر به چینکو تره می‌توانید در مهمان‌خانه‌های این روستاها سر کنید. موسیقی زنده‌ای که در میدان شهر برگزار می‌شود، آرامبخش شب‌های شماست. مانورلا، ریوماگیرو، ورنازا، موسه روسه آل ماره و کرونیجیلیا نام پنج روستای جذاب منطقه ساحلی چینکو دره است.

آدرس: ایتالیا، نوار ساحلی ریویرا

ساعات بازدید: ۲۴ساعته

پمپئی

جاهای دیدنی ایتالیا

شهر پمپئی از جاهای دیدنی ایتالیا است که سفر به آن سفری علمی و هیجان‌انگیز به حساب می‌آید. شهر پمپئی که در روم باستان قرار دارد در سال ۹۷ پیش از میلاد به دلیل فوران کوه آتش‌فشان وزوو در زیر آواری از مواد مذاب و گدازه‌های آتش‌فشانی مدفون شد. کوه وزوو یا وزوویوس هم‌اکنون از آتش‌فشان‌های خاموش ایتالیا به شمار می‌آید؛ اما حادثه شهر پمپئی باعث شده تا به این آتش‌فشان لقب آتش‌فشان اخطار بدهند. با فوران آتش‌فشان وزوو، شهر پمپئی به یک‌باره مقابل سیلی از مواد مذاب و تراکم گازهای کشنده قرار گرفت. آثار باقی‌مانده از این حادثه شامل مجسمه‌های سنگی انسان‌ها و اشکال عجیب‌وغریبی که از سردشدن مواد مذاب به وجود آمده‌اند، برگی از تاریخ روم باستان را به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس: ایتالیا، ناپل، ۲۲ کیلومتری مرکز ناپل، پارک باستان‌شناسی پمپئی

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب

پارک ملی گرن پارادیسو

پارک ملی گرن پارادیسو در میان کوه‌های آلپ قرار گرفته است. این پارک به‌خاطر نزدیکی به مناظر کوهستانی و طبیعت جنگل‌های متراکم اطرافش، از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری ایتالیا برای سفر است. پارک ملی گرن در حال حاضر به پناهگاهی امن برای محافظت از بزهای کوهی در حال انقراض تبدیل شده است. همچنین این پارک، محل زندگی انواع گونه‌های جانوری و پرندگان زندگی می‌کنند. بنابراین با سفر به این پارک هم فرصتی برای آشنایی با طبیعت و گونه‌های جانوری دارید و هم از هوای تازه در کوه‌نوردی لذت می‌برید.

آدرس: ایتالیا، رشته‌کوه‌های آلپ

ساعات بازدید: ۲۴ساعته

شهر واتیکان

واتیکان که لقب کوچک‌ترین کشور جهان را در میان جاهای دیدنی ایتالیا کسب کرده است با مساحتی معادل نیم کیلومتر مربع در شهر رم قرار دارد. بنای واتیکان در محدوده‌ای میان دیوارهای بلند واتیکان جای گرفته‌اند. کاخ واتیکان، کلیسا و میدان سنت پنتر در میانه این دیوارها واقع شده است. از زیبایی‌های کلیسای سنت پیتر می‌توان به مجسمه‌های منحصربه‌فرد ساخته میکل آنژ، دست‌ساخته‌های شاهکار برنینی و آثار هنری دیگر هنرمندان اروپایی اشاره کرد. در کاخ وایتکان نیز از اتاق‌های رافائل، آپارتمان‌های بورجیا و کتابخانه واتیکان و تعدادی موزه شامل موزه عکس، موزه هنر سکولار و موزه اتروسک بازدید خواهید کرد. همان طور که می‌دانید تمامی حقوق معنوی کاخ واتیکان متعلق به نفر اول این کاخ یعنی پاپ، رئیس عالی کلیسای کاتولیک رم است.

آدرس: ایتالیا، شهر واتیکان

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

کلیسای سانتا ماریا نوولا

جاهای دیدنی ایتالیا

کلیسای سانتا ماریا نوولا را می‌توان شاهکار معماری ایتالیایی در میان جاهای دیدنی ایتالیا دانست. این کلیسا که متعلق به فرقه دومینیکن است، علاقه‌مندان زیادی دارد که همه‌ساله خود را برای بازدید از این بنا به ایتالیا می‌رسانند. کلیسای سانتا ماریا نوولا، قدیمی‌ترین کلیسای سلطنتی شهر فلورانس است که روبه‌روی ایستگاه مرکزی قطار این شهر قرار دارد. با اینکه این کلیسا بین سال‌های ۱۲۷۹ و ۱۳۵۷ مبلادی ساخته شده است، همچنان به همان شکل و صورت اولیه باقی مانده است.

آدرس: ایتالیا، شهر فلورانس

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر

میدان سن مارکو

جالب است بدانید بیشتر جاهای دیدنی ایتالیا و شهر ونیز در اطراف میدان سن مارکو جای گرفته‌اند. میدان سن مارکو اصلی‌ترین میدان شهر ونیز است که با نام میدان پیازا هم شناخته می‌شود. سه طرف میدان سن مارکو با ساختمان‌های تاریخی و زیبای ونیزی پر شده است. طرف دیگر میدان ونیز هم کلیسای جامع شهر را در آغوش گرفته است. در این میدان خبری از ترافیک و شلوغی خودروها نیست. بلکه تنها شور و شعفی که خواهید دید جمعیت زیاد بازدیدکنندگان، گردشگران و کبوتران ونیزی است.

آدرس: ایتالیا، شهر فلورانس

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ عصر

مجموعه پگی گوگنهایم

مجموعه پگی گوگنهایم در واقع نمایشگاهی برای حفظ و نگهداری آثار هنرمندی به همین نام است. این نمایشگاه در سال ۱۹۸۰ میلادی در شهر ونیز ایتالیا افتتاح شد و هم‌اکنون در لیست هنری‌ترین جاهای دیدنی ایتالیا قرار دارد. پگی گوگنهایم از معروف‌ترین کلکسیونرهای هنری است که تا پایان عمر خود، مجموعه‌های هنری زیادی از اروپا و آمریکا گردآوری کرده بود. آثار هنرمندانی نظیر یکاسو، کاگریت، کاندینسکی، پولاک و وکس ارنست از جمله آثاری هستند که در مجموعه پگی گوگنهایم نگهداری می‌شود.

آدرس: ایتالیا، شهر ونیز

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر

کاخ کاسرتا

کاخ کاسرتا در طراحی خود از سبک معماری باروک و نئورنسانس استفاده کرده است.  این کاخ در قرن ۱۸ میلادی با هدف ساخت یک اقامتگاه برای خانواده سلطنتی بنا شد. از جمله دیدنی‌های جذاب و مجلل کاخ کاسرتا می‌توان به ۱۲۰۰ اتاق مجزا، یک کتابخانه بزرگ و یک سالن تئاتر اشاره کرد. در طراحی کاخ کاسرتا از معماری کاخ ورسای الهام گرفته شده است و تاکنون لوکیشن سینمایی فیلم‌های مشهوری مانند جنگ ستارگان و مارموریت غیرممکن بوده است.

آدرس: ایتالیا، شهر کاسرتا

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر

دریاچه پراگز

دریاچه پراگز بزرگترین دریاچه کوهستانی تیرول جنوبی در کشور ایتالیا است. گردشگران می‌توانند در اطراف دریاچه پراگز قدم بزنند، از تماشای مناظر و طبیعت کوهستانی اطراف لذت ببرند، در کنار ساحل آفتاب بگیرند یا در آب دریاچه شنا کنند. در فصل‌های سرد سال نیز سطح یخ‌زده دریاچه تفریحگاهی مناسب برای تجربه اسکیت روی یخ است. جالب است بدانید این دریاچه در سال‌هیا اخبر محبوبیت چشمگیری داشته است که باعث شده لقب «مروارید آلپ» را از آن خود کند.

آدرس: ایتالیا، تیرول جنوبی، پارک جنگلی فنز سینز برایز

ساعات بازدید: ۲۴ساعته

قلعه دل مونته

قلعه دل مونته از جمله جاهای دیدنی ایتالیا است که لقب شاهکار منحصربه‌فرد قرون‌وسطا را به خود اختصاص داده است. قلعه دل مونته با الهام از اصول ریاضی و نجوم طراحی و نهایتاً در سال ۱۲۴۰ میلادی ساخته شد. این قلعه که در ارتفاعات شهر آندریا قرار گرفته است ساختاری هشت‌ضلعی و ۵۴۰ متر ارتفاع دارد. طبیعت اطراف قلعه دل مونته سرشار از طبیعت سرسبز و آب‌های زلال است.

آدرس: ایتالیا، شهر آندریا، منطقه پولیا

ساعات بازدید: همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر

سفرزونی‌های عزیز، در این مقاله با یکدیگر همراه شدیم و بر بال کلمات از یکایک جاهای دیدنی ایتالیا دیدن کردیم. شما دوست دارید در سفر به ایتالیا از کدام جاذبه طبیعی یا تاریخی بازدید کنید؟ از علاقه‌مندی‌های سفر خود برایمان بنویسید.