اگر به پایتخت تاریخی و فرهنگی ارمنستان سفر کنید، غیر‌ممکن است که حوصله‌تان سربرود؛ سرگرمی‌های بسیاری منتظرتان است. جاهای دیدنی ایروان به‌حدی متنوع است که شاید برنامه‌ریزی برای روزهای سفرتان گیج‌کننده باشد. برای این‌که راحت‌تر برنامه‌ریزی کنید، ما لیست چند جای تاریخی، مذهبی و رستوران‌های شهر را برای‌تان آماده کرده‌ایم. با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

تئاتر اپرا یکی از جاهای دیدنی ایروان

تئاتر اُپرا | جاهای دیدنی ایروان
تئاتر اُپرا | جاهای دیدنی ایروان

این بنا که از شاهکارهای معماری شوروی به‌حساب می‌آید، بر اساس مکتب معماری فرمالیست‌های روسی بنا شده و شباهت بسیاری به سالن اپرای لندن دارد. از زمان افتتاحش در سال ۱۹۳۳ تا امروز نمایش‌های کلاسیک و مدرن معروفی در آن اجرا شده؛ از «دریاچه‌ی قو» و «فندق‌شکن» اثر «چایکوفسکی» تا نمونه‌های اپراهای موفق ایتالیایی در این بنا اجرا شده‌اند.

نشانی: خیابان ۵۴ Tumanyan

تلفن: ۵۳۳۳۹۱ (۳۷۴+)


موزه‌ی کشتار جمعی ارامنه Tsitsernakaberd

موزه کشتار جمعی ارمنه | جاهای دیدنی ایروان

کشتار ارامنه یکی از فجایع بزرگ تاریخی‌ست که در قرن گذشته رخ داد. بیش از ده‌ها هزار ارمنی در کوچ اجباری، به‌دست سربازان عثمانی کشته شدند، بازماندگان، در ارمنستان و دیگر کشورهای جهان از جمله ایران، در سالروز این فاجعه مراسم‌های مختلفی برپا می‌کنند. موزه‌ی «تیتسرناکابرد» (Tsitsernakaberd) که به احترام همه‌ی قربانیان کشتار دسته‌جمعی بنا شده، یکی از جاهایی‌ست که هر مسافر ایروان باید آن را ببیند. در مرکز بنای یادبود، آتشی به نشانه‌ی آتش ایمان و عشقی که درون هر انسانی روشن است، برافروخته باقی مانده. در اطراف این آتش، بازدیدکنندگان در سوگ عزیزان از دست رفته‌ی خود گل قرار می‌دهند.

نشانی: بزرگ‌راه Tistsernakaberd، مجموعه‌ی یادبود Tistsernakaberd،

تلفن: ۱۰۳۹۰۹۸۱ (۳۷۴+)


شیرینی پونچیک در Grand Candy

شیرینی پونچیک

شیرینی پونچیک شیرینی‌های ارمنی همتا ندارد. کم‌تر شیرینی‌پزی‌ست که بتواند این ادعا را داشته باشد که شیرینی‌هایش از شیرینی‌های سنتی ارمنی خوشمزه‌تر است. مغازه‌ی «Grand Candy» خوراک عاشقان شیرینی‌ست! شیرینی مخصوص «پونچیک» (Ponchik) این شیرینی‌فروشی زبانزد است؛ ظاهر پونچیک شبیه همان پیراشکی خودمان است. قبلاً به Grand Candy، «پونچیکانوتس» یا «خانه‌ی پونچیک» گفته می‌شد. جایی که در آن از مشتری‌ها با یک پیراشکی گرم و اسفنجی، در کنار شیرکاکائوی داغ پذیرایی می‌شده. بعد از این‌که این مغازه توسط Grand Candy خریداری شد، تحت عنوان شیرینی‌فروشی و همچنین کارخانه‌ی پونچیک در حال فعالیت است.

نشانی: خیابان ۵۴ M.Mashtots

تلفن: ۱۰۵۶۵۶۸۶ (۳۷۴+)


گورستان یرابلور (Yerablur)

تاریخ پرتنش ارمنستان علاوه‌بر نسل‌کشی ابتدای قرن بیستم، جنگ با آذربایجان را هم به خود دیده. جنگی که از اختلاف بر سر منطقه‌ی نخجوان آغاز شد و در منطقه‌ی «آرتساخ» قربانیان زیادی گرفت. گورستان «یرابلور» به یاد سربازان قهرمانی که در مرز کشته شدند، ساخته شده است.

نشانی: کوچه‌ی Glory


در سفرزون بخوانید: غذاهای ارمنستان در یک سفر خوشمزه به این کشور زیبا


سردارآباد

سردارآباد |جاهای دیدنی ایروان
سردارآباد |جاهای دیدنی ایروان

«سردارآباد» نامی مناسب، برای بنایی‌ست که به یاد مقاومت ملت ارمنستان در مقابل جنگ و نسل‌کشی‌ ساخته شده است؛ نماد صبوری و سخت‌کوشی ارامنه برای رسیدن به موهبت آزادی. همچنین سردارآباد نام منطقه‌ای‌ست که در آن آخرین جنگ ارامنه با کشور تازه تاسیس ترکیه (بعد از تجزیه و شکست در جنگ جهانی اول)، در سال ۱۹۱۸ برای رسیدن به استقلال رخ داد.

نشانی: روستای (اراقص). تلفن: ۶۸۳۷۳ (۲۳۷+)


بازار ورنیساژ (Vernissage)

جاهای دیدنی ایروان فقط شامل مکان‌های خاص تاریخی یا مذهبی نیست. اگر در ایروان به‌دنبال صنایع‌دستی هستید، حتماً به بازار «ورنیساژ» بروید و از این بازار است برای دوستان و عزیزان‌تان سوغاتی بخرید؛ آن‌هم با قیمت‌هایی مناسب. این بازار خود به‌تنهایی از جاهای دیدنی  ایروان به‌حساب می‌آید. اجناس دست فروش‌هایش بیش‌تر شامل صنایع‌دستی مثل: فرش‌های دست‌باف، کیف‌های دست‌ساز، جواهر و عتیقه، لباس، وسایل آشپزخانه، اسباب‌بازی است.

نشانی: در خیابان آرام و هانراپتوتیان