بنادر در طول تاریخ همواره محل تلاقی فرهنگ ها و تمدن های گوناگون بوده و هستند و در میان جاذبه های تاریخی و  گردشگری‌شان حتمن آثاری به چشم می‌خورد که نشانه ای از این برخورد فرهنگی در خود داشته باشد. شاید تناقض جالبی باشد که بنادر تنها مکان‌هایی در دنیا هستند که در آن ها هیچکس احساس غربت نمی‌کند، چون همه با هم غریبه‌اند! مضافن بر آنکه خونگرمی و مهمان دوستی مردمان جنوب این نداشتن حس غربت را تقویت می‌کند. اگر به قصد خلیج فارس یا یکی از جزایر زیبای آن سفر می‌کنید، احتمالن سری هم به بندرعباس خواهید زد. اگر همچین قصدی ندارید، امیدوارم خواندن این مطلب شما را مجاب کند تا آن را در برنامه خود بگنجانید. با سفرزون همراه باشید تا گشتی در میان جاهای دیدنی بندرعباس بزنیم.

saadatrent

 دره داماش، از بکرترین جاهای دیدنی بندرعباس

 اگر اهل طبیعت گردی هستید چه بهتر که سفر خود را از دره تماشایی داماش آغاز کنید. این دره در میان کوه های هماگ بخشی از سلسله جبال سربه فلک کشیده زاگرس است که در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده. رودخانه زیبایی از میان این دره می گذرد که پس از پیوستن به چندین شعبه دیگر با نام رود جلابی به خلیج فارس می ریزد.

دره داماش از بکرترین جاهای دیدنی بنرعباس
دره داماش از بکرترین جاهای دیدنی بنرعباس

آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است و فصل های بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان برای بازدید از آن است. این دره زیبا به جاماش هم شهرت دارد و صرف حضور و تنفس در آب و هوای مطبوعش برای هر بازدیدکننده ای رضایتبخش خواهد بود. این منطقه به نام دره جاماش نیز مصطلح است.

قلعه فین، تاریخ بر فراز شهر

قلعه فین سیری در تاریخ بندرعباس
قلعه فین سیری در تاریخ بندرعباس

شاید برای تاریخ دوستان، تماشای قلعه ای نظامی بر روی تپه ای مرتفع چندان خالی از لطف نباشد. پس از تسلط موقت پرتغالی ها و شکست و بیرون راندن آن ها توسط شاه عباس اول که به تبع آن بندر گمبرون به بندر عباس تغییر نام داد، نیاز به ساخت قلعه ها و دژهای نظامی در این منطقه بیش از پیش حس شد. از این رو در دوره ایلخانان یا شاید کمی قبل از تر آن، سنگ بنای قلعه فین گذاشته شد. اگرچه این قلعه بعد از زلزله سال ۸۶ کم رمق و ناتوان شده و بخش هایی از آن تخریب گشته، اما هنوز برگ هایی از تاریخ را در خود دارد.

معبد هندوها، نمونه ای درخشان از برخورد ملت ها

اما شاید معبد هندوها عجیب ترین و متمایزترین جاهای دیدنی بندرعباس باشد. تجار و بازرگانان هندی که در مسیر تجاری خود به سمت اقیانوس هند در بندرعباس توقف می کرده‌اند پیشنهاد ساخت این معبد را  به محمدحسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس داده اند و این معبد باشکوه را با هزینه خودشان ساخته اند. یک سالن چهارگوش میانی با گنبدی مخروطی شکل که بر روی آن قرار گرفته اسکلت اصلی بنا را تشکیل می دهند.

معبد هندوها محل تجمع تجار و بازرگانان هندی
معبد هندوها محل تجمع تجار و بازرگانان هندی

تزئینات این گنبد کاملن متأثر از معماری هندی است و آن را از تمام بناهای حاشیه خلیج فارس متمایز می سازد. در تالار شرقی بنا نیز که گویا تالار اجتماعات بوده نقاشی های متنوعی دیده می شود که هرکدام بازتابی از فرهنگ مردم هند است. این معبد به پرستشگاه بت گوران نیز مشهور است.

چشمه آبگرم گنو، لمس گرما در ارتفاعات

 اگر در مسیر مواصلاتی بندرعباس به سیرجان حرکت کنید، پس از طی حدودن ۳۵ کیلومتر کوه گنو را در چشم انداز جاده خواهید دید؛ منطقه حفاظت شده گنو که به واسطه چشمه آب گرم موجود در این منطقه ایجاد شده، تفرجگاه بی نظیری برای بازدیدکنندگان از استان شرجی هرمزگان است. چرا که به دلیل ارتفاع بیش از دو هزار متری این کوه از سطح زمین، محیط اطراف آب و هوای معتدل و مطبوعی دارد. البته چشمه گنو تنها چشمه موجود در منطقه نیست اما بخار ناپایداری که به واسطه اختلاف دمایش با محیط به هوا پراکنده می شود، صحنه چشم نوازی خلق می کند.

با توجه به دمای بالای آب چشمه گنو، جانداران زیادی قادر به زندگی در آن نیستند اما با این وجود، زیستگاه گونه ای ماهی به نام آوینیوس گینویس در تمام دنیا تنها در چشمه مذکور یافت می‌شود که می توانید آن را در نهرهای چشمه که جریان آب آرام تر است مشاهده کنید. برای استفاده از آبگرم این چشمه، دو استخر زنانه و مردانه و تعبیه شده که گردشگران و مسافران در فضایی محفوظ تر از آبتنی در آب گرم لذت ببرند.

موزه مردم شناسی خلیج فارس، تجسد فرهنگ بومی

صیادانی که در حال صید ماهی از خلیج اند، سربازانی که قلعه هرمز را از چنگ پرتغالی ها در آورده اند، پیرزن تکیده ای که در انتظار مشتری برای فروش هیزم هایش در بازار سنتی بندرعباس است و… همه و همه قاب هایی تجسدیافته از تاریخ و فرهنگ بندرعباس اند که در موزه مردم شناسی خلیج فارس گرد آمده اند. این موزه از جاهای دیدنی بندرعباس است که می‌توان از نزدیک با فرهنگ و روش زندگی این خطه آشنا شد.

از جاهای دیدنی بندرعباس که با فرهنگ مردن آن گره خورده است
از جاهای دیدنی بندرعباس که با فرهنگ مردن آن گره خورده است

ساختمان این موزه که در محوطه برکه‌های باران ساخته شده از نمونه‌های ارزشمند معماری در جنوب کشور است و از بافت معماری هرمزگان در ساخت آن استفاده شده است. در این موزه بخش‌های دیگری نیز نظیر باستان شناسی، کتابخانه تخصصی، بخش سکه و نگارخانه وجود دارد.

عمارت کلاه‌ فرنگی بندرعباس

جاهای دیدنی بندر عباسانواع مختلف عمارت‌های کلاه فرنگی در ایران حضور دارند. کلاه فرنگی نوع خاصی از معماری است. این نوع عمارت‌ها ظاهری بسیار زیبا دارند. در این نوع عمارت از دو سقف شیربانی استفاده می‌‌شود. همه عمارت‌های کلاه‌فرنگی، دو یا چند طبقه هستند. در بالاترین طبقه، یک عمارت شاه‌نشین با چشم‌انداز ۳۶۰ درجه قرار دارد.

قطر عمارت بالایی کمتر از نصف قطر طبقه تحتانی است. هر دو طبقه نیز دارای سقف‌های شیربانی هستند. پس زمانی که از دور به آن‌ها نگاه کنید، شما را به یاد کلاه لبه‌دار، کلاه پهلوی یا همان کلاه شاپو می‌اندازد. از‌این‌رو به چنین ساختمان‌هایی عمارت کلاه فرنگی گفته می‌شود.

قدمت این عمارت به دوران صفویه باز می‌گردد. به همین خاطر می‌توان گفت عمارت کلاه فرنگی یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس است. این عمارت زیبا در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. بازدید از بخش داخلی عمارت ممکن نیست، پس باید به تماشای نمای بیرونی آن بسنده کنید.

آدرس: استان هرمزگان، بندرعباس، نزدیکی اسکله‌ی قدیمی بندرعباس، بلوار طالقانی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مسجد جامع اهل سنت بندر عباس

جاهای دیدنی بندرعباسبخشی بسیاری از جمعیت مردم بندرعباس را اهل سنت تشکیل می‌دهند. از نظر آداب و آیین، اهل سنت با شیعیان تفاوت دارند. به همین خاطر مساجد آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. مسجد جامع دلگشا، مسجد جامع مخصوص اهل سنت در بندرعباس است. این مسجد ظاهری بسیار زیبا دارد و جزء جاهای دیدنی بندر عباس به حساب می‌آید.

برای بازدید از مسجد جامع دلگشا، باید خودتان را به بلوار ساحلی طالقانی برسانید. این مسجد با دو طبقه ظرفیت پذیرایی از ۶هزار نمازگزار را دارد. به همین خاطر می‌توان آن را در فهرست بزرگ‌ترین مساجد ایران نیز قرار دارد. هر جمعه مراسم ویژه نماز جمعه اهل سنت برگزار می‌شود.

از نظر ظاهری شاید تصور این مسجد قدمت چندانی ندارد؛ اما عمر این مسجد بیش از ۲۵۰ سال است. به همین خاطر نام مسجد جامع اهل سنت بندر عباس در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. این مسجد با یک مناره ظاهر خاصی دارد و با ظاهر مساجد تاریخی دیگر متفاوت است.

آدرس: استان هرمزگان، بندر عباس، نبش بلوار طالقانی و خیابان دلگشا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

حمام گپ

حمام گپ یکی دیگر از جاهای دیدنی بندرعباس است. این حمام را بسیاری با نام حمام بزرگ نیز می‌شناسند. دلیل این است که حمام گپ بزرگترین حمام بندرعباس در آن دوران است. قدمت این حمام به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب است بدانید حتی تا اواخر دهه ۵۰ میلادی نیز مردم شهر از این حمام استفاده می‌کردند. این حمام دارای دو بخش زنانه و مردانه است. پس زنان و مردان در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانستند از این حمام استفاده کنند.

در این حمام از مصالحی همچون گچ، ساروج، سنگ و آجر استفاده شده است. البته اخیراً به منظور استحکام بیشتر، به این حمام سیمان اضافه کرده‌اند. حمام گپ در دوره پهلوی دوم به سیستم آب لوله‌کشی شهری مجهز شد. حمام گپ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و بازدید از آن توصیه می‌شود.

آدرس: استان هرمزگان، بندر عباس، خیابان امام موسی صدر، نرسیده به چهارراه سازمان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

پارک ساحلی سورو

پارک ساحلی سورو یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس است. این پارک دارای امکانات رفاهی، خدماتی و توریستی کامل است. شما می‌توانید از امکاناتی نظیر میز، آلاچیق، صندلی، سرویس بهداشتی، آبخوری، فضای بازی کودکان و بخش مخصوص چادر‌زدن استفاده کنید. در طول مدت تعطیلات نوروز، مسافران بسیاری را در این بخش مشاهده خواهید کرد که اتراق کرده‌اند. این پارک در چند قدمی خلیج همیشه فارس قرار دارد.

به علاوه اینکه دارای امکانات کافی است. به همین خاطر جزء بهترین مناطق برای اتراق مسافران نوروزی به حساب می‌آید. اگر شما نیز به‌دنبال پارکی هستید که چند ساعت در آن قدم بزنید و از آرامش دریا لذت ببرید، پارک ساحلی سورو برای شما بهترین گزینه خواهد بود. در نزدیکی این پارک، چند کافه و رستوران وجود دارد. شما می‌توانید برای گذران وقت سری به آن‌ها نیز بزنید.

آدرس: استان هرمزگان، بندر عباس، بلوار جهانگردی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

امامزاده سید مظفر

جاهای دیدنی بندرعباسامامزاده سید مظفر در محله نایبند قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس به حساب می‌آید. این بقعه یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی در تمام استان خوزستان به حساب می‌آید. درباره اینکه کدام بزرگوار در این بقعه به خاک سپرده شده است، روایات بسیاری وجود دارد. اهل سنت بر این باور هستند که فردی با نام سید مظفر در این بقعه به خاک سپرده شده است؛ اما شیعیان بر این باور هستند که وی از نوادگان امام موسی کاظم بوده است.

ظاهر این بقعه بسیار زیباست و فضای داخل آن بسیار آرامش‌بخش است. در نمای بیرونی امامزاده از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تیره استفاده شده است. همین مسئله ظاهر امامزاده را بسیار متفاوت می‌کند.

آدرس: استان هرمزگان، بندر عباس، حاشیه شمالی بلوار امام خمینی، روبروی بلوار شهید چمران

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

کوه نمکی خرسین

کوه نمکی خرسین یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس به حساب می‌آید. این کوه نمکی در ۸۰ کیلومتری بندرعباس و نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. برای بازدید از این کوه نمکی عجیب، باید خودتان را به دهستان ساهو برسانید. در این منطقه یک رشته‌کوه بزرگ با گنبدی نمکی جای خوش کرده است.

نوک این گنبد از فواصل دور نیز مشخص است. دورتادور این کوه نمکی، درختان بادام کوهی به چشم می‌خورند. البته به غیر از این درختان بادام، پوشش گیاهی خاصی در این منطقه وجود ندارد. دلیل این مسئله هم بسیار ساده است. چشمه‌ آب‌های زیرزمینی این منطقه، شور هستند. به همین خاطر جلوی رشد گیاهان مختلف را می‌گیرند. برای دسترسی به نوک کوه، باید استقامت بسیاری داشته باشید؛ اما می‌توانید با کمی پیاده‌روی خودتان را به نزدیک‌ترین فاصله به کوه نمکی برسانید.

آدرس: استان هرمزگان، ۸۰ کیلومتری بندر عباس، جوار روستای خرسین، دهستان سیاهو

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

غار خرسین

جاهای دیدنی بندرعباسغار خرسین را می‌توان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی بندر عباس دانست. غار خرسین را یکی از معدود غارهای نمکی بکر ایران می‌شناسند. این غار خوشبختانه بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. غار نمکی خرسین در محله ساهو و شمال‌شرقی مرکز استان قرار دارد. در بخش بالای غار، غالباً سنگ‌های ناپایدار نمکی دیده می‌شود. به همین خاطر حین عبور از بالای غار باید مراقب سنگ‌های زیر پای خود باشید. ارتفاع دهانه غار به حدود ۳ متر و عرض آن به ۴ متر می‌رسد.

این غار ۱۷۸ متر طول دارد. برای ورود به غار، باید از یک مسیر آبی عبور کنید. همین مسئله منظره‌ای بسیار دیدنی را خلق می‌کند. برای ورود به غار، نیاز به مهارت کافی و البته راهنمای محلی خواهید داشت. متأسفانه فضای داخلی غار بسیار ناپایدار است و احتمال ریز فراوانی دارد. از‌این‌رو بازدید از فضای داخلی غار به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در حقیقت باید به تماشای زیبایی دهانه آن بسنده کنید.

آدرس: استان هرمزگان، ۸۰ کیلومتری بندر عباس، بخش سیاهو

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

آبشار تزرج

معمولاً ما از هر منطقه، انتظار وجود مناظر طبیعی خاصی را داریم. به‌عنوان مثال در مناطق شمالی یا غربی کشور انتظار وجود رودخانه و آبشار، در مناطق مرکزی انتظار کویر و در مناطق جنوبی انتظار نخلستان و نمک‌زارها را داریم. با وجود این، در ۱۷۵ کیلومتری شمال بندر عباس، آبشاری تماشایی با نام آبشار تزرج در روستای حاجی آباد جا خوش کرده است. این آبشار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح زمین به پایین می‌ریزد. ترکیب ارتفاعات کوهستانی آبشار و نخلستان‌های وسیع، تصویری تماشایی را خلق کرده است.

افرادی که از این آبشار دیدن می‌کنند، از ترکیب این مناظر آن هم در مناطق گرم جنوبی حیرت خواهند کرد. شاید از نظرتان پیمودن ۱۷۵ کیلومتر در سفر به بندرعباس کار دشواری باشد؛ اما به محض دیدن این مناظر، خستگی مسیر را فراموش خواهید کرد. این آبشار یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس به حساب می‌آید.

آدرس: استان هرمزگان، ۱۷۵ کیلومتری شمال بندر عباس ، شهرستان حاجی آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

منطقه حفاظت شده گنو

آیا زمانی که مستند‌هایی درباره آفریقا را تماشا می‌کنید، دلتان می‌خواهد در چنین طبیعتی بکر و تماشایی باشید؟ خب پس بهتر است سری به منطقه حفاظت شده گنو بزنید. این منطقه با ۴۳هزار هکتار مساحت، یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندر باس به حساب می‌آید. آب‌وهوای منطقه گنو تفاوت بسیاری با مناطق اطراف خود دارد. گنو یکی از ۱۳ ذخیره‌گاه زیست‌کره یونسکو در تمام ایران است. در منطقه حفاظت شده گنو، تنوع پوشش گیاهی و جانوری بسیاری به چشم می‌خورد.

در گنو می‌توانید شاهد حضور حیواناتی بسیار خاص همانند قوچ و میش‌هایی با شاخ‌های زیبا باشید. انواع آهو، بز، شغال، گرگ، کفتار، پلنگ و پرندگان متعدد در منطقه گنو زندگی می‌کنند. با حضور در این منطقه، احساس یک سافاری کامل را تجربه خواهید کرد.

آدرس: استان هرمزگان، شمال غربی بندر عباس

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بازار لاری ها و اوزی ها

بازارهای هر شهر را می‌توان جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی همان شهر دانست. بازار لاری ها و اوزی های بندر عباس یکی از قدیمی‌ترین بازارهای این بندر است. قدمت این بازار به حدود ۳۰۰ سال پیش باز می‌‌گردد. پس می‌توان آن را یکی از آثار تاریخی این شهر دانست. بازار لاری‌ها و اوزی‌ها دو بازار متفاوت هستند. این دو بازار از یکدیگر کمتر از ۵ دقیقه فاصله دارند.

فضای داخلی این بازار کاملاً سنتی است. مردم با لباس‌های بومی اجناسی خاص را ارائه می‌دهند. قیمت اجناس این بازار بسیار مطلوب است. به همین خاطر می‌توانید خریدی اقتصادی را در این بازار تجربه کنید. همچنین لازم به ذکر است که در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی و سوغات مخصوص بندرعباس را نیز تهیه کنید.

آدرس: استان هرمزگان، بندر عباس، بلوار طالقانی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

خب دوستان عزیز سفرزون، نظر شما درباره بندرعباس چیست؟ کدام یک از جاهای دیدنی بندر عباس را از قبل می‌شناختید و کدام یک برای شما تازگی داشت؟ اگر تجربه سفر به بندر عباس را داشته‌اید، درباره سفر خود با ما و سایر همراهان صحبت کنید. به یاد داشته باشید بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم.