جاهای دیدنی بیرجند عموما شبیه هم هستند ولی هر کدام منظره خود را دارند. باغ های اطراف بیرجند همگی جزو جاهای دیدنی بیرجند به حساب می آیند ولی نمی توانید همه آنها را حتی در یکی دو روز بروید چرا که در اطراف شهر کاملا پخش هستند، مکان هایی که تازه در شهر ساخته شده اند جذاب تر از مکان های قدیمی هستند پیشنهاد می کنیم هم دسته دیدنی جدید و هم دیدنی های قدیم را از نظر بگذرانید. با این مقاله از سفرزون همراه باشید.

saadatrent

کلیاتی در مورد جاهای دیدنی بیرجند

جاهای دیدنی هر شهر را با خودش مقایسه کنید، شک نکنید که جاهای دیدنی بیرجند را نمی شود با اصفهان و شیراز مقایسه کرد. این مقایسه از اساس باطل است، تقریبا نصف جاهای دیدنی دنیا را نمی توان با شیراز و اصفهان مقایسه کرد. لذا به شما پیشنهاد می کنم از خود جاهای دیدنی بیرجند و امکاناتی که شهر به شما می دهد تمام استفاده را ببرید. بیشتر جاهای دیدنی بیرجند در بیرون شهر هستند لذا داشتن ماشین تقریبا ضروری می باشد. در کل بیرجند شهری نظامی بوده است و اینهمه سرسبزی و باغ درون آن را باید به فال نیک گرفت و دنبال کرد.

باغ امیرآباد

جاهای دیدنی بیرجند
کوشک امیرآباد

باغ امیر آباد با فاصله کوتاهی بیرون شهر بیرجند است. این باغ ترکیبی از کوشک امیر آباد و محوطه ای پر از درخت است. بخش‌هایی از آن سفره‌خانه و چایخانه شده است و آنقدر ها خانوادگی نیست ولی برای زوج های جوان و مجرد ها منطقه ای خوش آب و هوا خواهد بود پس آن را از دست ندهید.

 عمارت کلاه‌فرنگی

جاهای دیدنی بیرجند
عمارت کلاه فرنگی بیرجند ، عروس شهر

در سفرزون بخوانید:  قلعه های ایران ، بازمانده‌ای از افسانه‌های تاریخی


خیابان مطهری در بیرجند را که پی بگیرید به عمارت کلاه فرنگی می رسید. عمارت کلاه فرنگی بیرجند یکی از جاهای دیدنی بیرجند به شمار می آید. این عمارت به نام قصر بی بی عروس مابین محلی ها مشهور است. این بنا در سه طبقه ساخته شده است مقرنس کاری و گچ کاری های آن خوب و مهندسی شده طرح ریزی شده اند. در اطراف آن فرصت مناسبی برای پیاده روی خواهید داشت. معماری این بنا کمی با معماری اصیل ایرانی در تضاد است و اگر طاق های ضربی شکل آن نبودند به راحتی می توان گفت با عمارتی کاملا فرنگی روبه رو هستیم.

قلعه فورگ بزرگ بعد از قلعه الموت

قلعه فورگ یکی از بزرگترین قلعه های ایران است، این قلعه که اندازه آن کمی از قلعه الموت کوچکتر است در فاصله پنج کیلومتری از بیرجند قرار دارد. رفتن به این قلعه کمی سخت است ولی اگر می خواهید یک قلعه نظامی ببینید که اصول نظامی در آن به خوبی رعایت شده است پیشنهاد می کنیم حتما به قلعه فورگ سر بزنید. این قلعه هجده برج دارد و عموم مصالح به کار رفته در آن سنگ و خشت است.

 بازار بیرجند

برای بازدید از این بازار قدیمی باید به بافت تاریخی شهر بروید. این بازار نقش بسزایی در تاریخ مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی این شهر دارد.

 باغ اکبریه

باغ اکبریه یکی دیگر از جاهای دیدنی بیرجند است، این باغ در دل خود عمارت اکبریه را دارد. این عمارت برای اسدالله علم وزیر شاه بوده است و یکی از دلایلی که رسیدگی به آن بالا بوده شاید به خاطر حضور اسد بوده است. این باغ به وسیله درختان زیادی ساخته شده است که می تواند خاطره خوش یک پیکنیک یک روزه را برایتان بسازد.

باغ و عمارت شوکت آباد

باغ دیگری از جاهای دیدنی بیرجند، باغ و عمارت شوکت آباد نام دارد. این عمارت در فاصله ده کیلومتری از بیرجند قرار دارد. معماری خاصی در این عمارت دیده نمی‌شود. تنها نکته ای که باید در مورد این عمارت گفت حضور باغ های شخصی زیادی است که اطراف این باغ قرار دارد. مسیر منتهی به باغ و عمارت شوکت آباد شاید زیبا تر از خود باغ باشد.

باغ بهلگرد

باغ بهلگرد در فاصله پانزده کیلومتری از شرق بیرجند قرار دارد. این باغ در اطراف یک کارگاه یخ سازی قدیمی ساخته و پرداخته شده است. حوض درون باغ نشان می دهد که معماری ایرانی در اینجا در دستور کار قرار گرفته بود. دیدن این باغ از پاییز تا اوایل بهار تقریبا بی فایده است چرا که تعداد درختان آن آنقدر کم است که حس پاییز را به شما نمی دهد. البته قدم زدن در اطراف این باغ شاید تفریح بدی نباشد. با اینکه هیچ مکان خاصی نزدیک این باغ نیست پیشنهاد نمی کنیم باغ بهلگرد را در صدر جاهای دیدنی بیرجند قرار بدهید.

باغ و عمارت معصومیه

خوشبختانه باغ و عمارت معصومیه در خارج از شهر بیرجند قرار ندارد. این باغ که جلوی خود حوض بزرگی دارد کم و بیش محل تجمع مردم بیرجند به شمار می آید. برای پیاده روی باغ و عمارت معصومیه گزینه خوبی به شمار می رود. پلان ساختمانی آن حرفی برای گفتن ندارد و معلوم است در ساختش آنچنان ذوق و قریحه خرج نشده است ولی با این حال فضای شکل گرفته اطراف باغ و عمارت معصومیه زیبایی به این مکان تزریق می کند.

پارک توحید بیرجند

یکی از جاهای دیدنی بیرجند بدون شک پارک توحید بیرجند است. پارک در چند سال اخیر ساخته شده و حسابی توسط مردم بیرجند مورد استقبال قرار گرفته است. حوزهای آن عموما به آب نما وصل شده اند. صرف یک وعده عصرانه در این پارک می تواند مایه نشاط گردد پس به آن فکر کنید.

حسینیه نواب

حسینیه نواب یکی از جاهای دیدنی بیرجند است. معماری آن بر شیوه درونگرا رفته است و تزئینات مقرنس گچی و اشعار گچی در حد قابل قبولی بر روی سردر ورودی و سایر جاها پیاده سازی شده است. حیاط بزرگ این عمارت سبب شده گردهمایی های مذهبی بسیاری در آن برپا شود.

قلعه بیرجند

شاید قلعه بیرجند را بتوان در صدر لیست جاهای دیدنی بیرجند عنوان کرد. این قلعه کاملا بر پایه اصول نظامی ساخته شده است شش برج درون خود می بیند. مکان های تیراندازی در آن کاملا مشهود و آشکار است. نزدیک به شب این قلعه نمود زیبایی دارد. از فراز قلعه تا حدودی کل شهر پیداست.

موزه میراث پهلوانی

موزه میراث پهلوانی یکی از جاهای جالب بیرجند است. فضای داخلی آن زورخانه است. خانم ها شاید از این موزه خوب استقبال کنند چرا که در شرایط عادی رفتن به زورخانه های واقعی برای آنها کمی ناشدنی به نظر می رسد. همه ادوات زورخانه ای در موزه وجود دارد.

بنای تاریخی خواجه خضر

بنای تاریخی خواجه خضر بیشتر از آنکه  زیبایی داشته باشد، جایگاه اجتماعی و سیاسی بالایی دارد. این بنای تاریخی که در زمره جاهای دیدنی بیرجند برای خود جایی باز کرده است روزگاری محل خواندن نماز میت بوده است. معماری در این بنا قرینه بوده است و در زمره ساختمان های تک ایوانی به شمار می رود. این ساختمان تقریبا عاری از تزئینات است.

 

شهر بیرجند با اینکه شهر نظامی است ولی بیشتر شهر باغ به نظر می رسد تا یک شهر نظامی. اگر می خواهید مثل شکست خورده ها از این شهر نظامی بیرون نروید پیشنهاد می کنیم حداقل از لیست بالا چهارتای آنها را بروید در غیر این صورت شما هیچ جای دیدنی از بیرجند ندیده اید و نمی توانید ادعا کنید که بیرجند را دیده اید.

اگر بیرجندی هستید از جاهای دیدنی بیرجند برایمان همینجا بنویسد

و اگر سابقه بیرجند رفتن را دارید به ما بگویید که چه جایی را مردم مسافر در شهر بیرجند نباید از دست بدهند.