بسیاری از افراد تمام جاهای دیدنی اصفهان را فقط محدود به شهر اصفهان می‌دانند. این در حالی است که هر گوشه از این استان، یک جاذبه گردشگری تماشایی محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال تجربه گردشگری به همراه ماجراجویی هستید، بهتر است از شهرهای کمتر شناخته‌شده اصفهان دیدن کنید. امروز قصد داریم با هم سری به خمینی شهر، یکی از شهرهای اصفهان بزنیم. این شهر را در گذشته با نام همایون شهر می‌شناختند و در ۱۲ کیلومتری شمال‌غرب اصفهان قرار دارد. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی خمینی شهر اصفهان را بهتر بشناسید.

saadatrent

با جاهای دیدنی خمینی شهر اصفهان بیشتر آشنا شوید

خمینی شهر شهری نسبتاً کوچک با ۱۷۵ کیلومترمربع مساحت است. این شهر در ۱۲ کیلومتری شمال‌غرب اصفهان قرار دارد. این شهر از شمال به شهرستان شاهین شهر و میمه، از شرق و شمال‌شرق به اصفهان، از غرب و شمال‌غرب به نجف آباد و از جنوب به فلاورجان محدود می‌شود. لازم به ذکر است این شهر ۱۶۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. به همین خاطر جزء مناطق خوش‌آب‌وهوا و نیمه‌کوهستانی به حساب می‌آید. میانگین دمای خمینی شهر در طول سال به ۱۶ درجه سانتیگراد می‌رسد. همچنین در هر سال این منطقه ۱۷۰ میلیمتر بارش را تجربه می‌کند. این شهر هوایی نسبتاً کوهستانی دارد و ۶۰ روز در سال هوا بسیار سرد است.

چشمه لادر

جاهای دیدنی خمینی شهرچشمه لادر یکی از زیباترین جاهای دیدنی خمینی شهر به حساب می‌آید. این چشمه در بافت تاریخی خمینی شهر قرار دارد. جالب است بدانید قدمت بافت تاریخی خمینی شهر به دوران ساسانیان می‌رسد. بر اساس اسناد و کتب تاریخی، کهندژ پایتخت و مقر پادشاهان کیانی و ساسانی بوده است. این دژ عظیم و تاریخی در مسیر دسترسی به اصفهان قرار دارد. در نزدیکی کهندژ و در دل بخش تاریخی خمینی شهر، چشمه‌ای جوشان از دل کوهستان بیرون می‌زند. این چشمه در ۵ کیلومتری شهرستان خمینی شهر قرار دارد. دسترسی به این چشمه بسیار ساده است. پس می‌توانید همراه با اعضای خانواده از این چشمه بازدید کنید.

چشمه لادر در دل مناطق کوهستانی خمینی شهر واقع شده است. وسعت محوطه این چشمه به ۲۳۰هزار هکتار می‌رسد. در حقیقت چشمه لادر یک مجموعه تفریحاتی در خمینی شهر است. چشمه لادر از مجموعه‌ای چشمه کوچک و بزرگ به وجود می‌آید. از نظر فنی، آب این چشمه فراوان نیست؛ اما چشم‌اندازی خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. این چشمه تقریباً در تمامی فصول سال پر آب است. پس می‌توان آن را یک جاذبه چهارفصل دانست. البته باید در نظر داشته باشید زمستان‌های مناطق کوهستانی خمینی شهر بسیار سرد و غیرقابل تحمل هستند. پس بهتر است فقط شش ماه اول سال را برای بازدید خود انتخاب کنید.

جالب است بدانید چشمه لادر فقط بخشی از جاذبه گردشگری آن منطقه به حساب می‌آید. در این منطقه کوهستانی، باغات میوه متعدد از جمله باغ انجیر و گردو به چشم می‌خورد. همچنین در دل کوهستان، می‌توانید کوهپیمایی کنید و به غارهای آن سرک بکشید. اگر اهل ماجراجویی باشید، این چشمه برای شما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، ۵ کیلومتری شهرستان خمینی‌ شهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

خانه سرتیپ سدهی

جاهای دیدنی خمینی شهرخانه سرتیپ سدهی در لیست خانه های قدیمی ایران و فهرست آثار ملی کشورمان قرار دارد. این خانه یکی از زیباترین جاهای دیدنی خمینی شهر به حساب می‌آید. خانه سرتیپ سدهی یکی از زیباترین نمونه‌های معماری سنتی ایرانی است. در حقیقت زمانی که حتی تصاویر این خانه را مشاهده می‌کنید، در دلتان می‌گویید که «خانه» باید این باشد. انگار خانه‌هایی که ما در آن زندگی می‌کنیم در برابر این خانه، بیشتر شبیه‌به زندان است. شاید به همین خاطر نیاکان ما زندگی بهتر و شادتری را تجربه می‌کردند. عظمت این خانه قجری، ما را یاد قصرهای سلطنتی می‌اندازد.

این بنا در محله لادره فروشان و بلوار توحید قرار دارد. فردی با نام « سرتیپ محمدحسن خان امینی سدهی» در این خانه زندگی می‌کرد. او فرزند یاور خان بود. پدر یاور خان جزء افراد نظامی و درجه‌دار در دوره قاجار به حساب می‌آمد. جالب است بدانید شخص سرتیپ سدهی، فرمانده اول فوج جلالی ظل السلطان، حاکم وقت اصفهان بود. در دوران انقلاب مشروطه و همچنین جنگ جهانی اول، وی مسئول حفظ امنیت اصفهان بود. بر اساس روایات مردم و اسناد تاریخی، وی تلاش بسیاری کرد تا در طی بحران، امنیت را در اصفهان حفظ کند.

حال پس از آن دوران سخت و طاقت‌فرسا فقط نام این سرتیپ و خانه مجلل او به‌جای‌مانده است. این خانه را می‌توان یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی در تمام استان اصفهان دانست. تزئینات به‌کار‌رفته در این خانه به‌حدی تماشایی و زیبا هستند که ساعت‌ها مات و مبهوت تماشای آن خواهید شد. اگر به‌دنبال یک لوکشین عالی برای عکاسی هستید، خانه سرتیپ بهترین موقعیت برای شما خواهد بود.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، خمینی شهر، ابتدای خیابان توحید

ساعت بازدید: ۹ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۵هزار تومان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

غار دستکند قهرمان

جاهای دیدنی خمینی شهرغار دستکند قهرمان را می‌توان یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی خمینی شهر دانست. این غار در ۱۲ کیلومتری غرب اصفهان و نزدیکی خمینی شهر قرار دارد. برای دسترسی به این غار باید خودتان را به بخش کم‌ارتفاع کوهستان برسانید. غار دستکنده دارای دهانه‌ای به قطر ۱۰ متر است. این غر در تمام بخش‌های مسیر خود حدود ۵ متر عرض دارد. پس اگر از حضور در فضاهای بسته فوبیا دارید، بهتر است از این جاذبه دیدن نکنید. فضای داخلی این غار بسیار عجیب و وهم‌انگیز است. قندیل‌هایی بسیار بزرگ بر روی سقف ایجاد شده‌اند. همچنین قندیل‌هایی عجیب نیز بر روی سطح زمین دیده می‌شوند. درباره قدمت این غار هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما می‌توان گفت که قدمت آن شاید به دوره سوم زمین‌شناسی باز گردد.

برای بازدید از این غار، حتماً باید تجهیزات کامل همراه داشته باشید. همچنین اگر با اصول غارنوردی آشنا نیستید، شاید این غار برای شما جاذبه مناسبی در خمینی شهر نباشد. البته افراد معمولی و آماتور نیز می‌توانند به‌صورت گروهی از بخش ابتدایی غار دیدن کنند. عکاسی در همین بخش ابتدایی غار می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. همچنین فراموش نکنید در این غار انواع حشرات، دوزیست‌ها و خفاش‌ها زندگی می‌کنند. فضای داخل غار کاملاً تاریک است و فقط با نور چراغ می‌توانید جلوی خود را ببینید. پس با در نظر‌گرفتن همه این اوصاف اگر قصد بازدید از این غار را دارید، باید خودتان را برای ماجراجویی هیجان‌انگیز آماده کنید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، ۱۲ کیلومتری غرب شهرستان خمینی‌ شهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی اصفهان: ۳۰ مکان دیدنی حیرت آور

آرامگاه ابن مردویه

ابوبکر احمد بن موسى بن مردویه اصفهانى یکی از مفسران و مورخان اهل سنت بود که در اصفهان زندی می‌کرد. با وجود آنکه ابن مردویه پیرو آیین اهل سنت بود؛ اما بیش از ۱۰۰۰ حدیث در دفاع از حضرت علی در طول عمر خود جمع‌آوری کرد. وی تلاش می‌کرد تا احادیث اهل بیت پیامبر از بین نروند و آن‌ها از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کرد. وی در طول عمر خود کتابی در ذکر مناقب حضرت علی نیز به رشته تحریر در آورد. ابن مردویه فردی بسیار بزرگ، خوش‌نام و متدین بود. به همین خاطر پس از مرگ او، مقبره‌ای درخور برایش ایجاد کردند. این مقبره در بلوار امیرکبیر و خیابان صفا خمینی شهر قرار دارد. لازم به ذکر است قدمت مقبره او به قرن ۴ و ۵ هجری قمری باز می‌گردد. پس می‌توان گفت که این آرامگاه حدود ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و جزء آثار تاریخی ایران است.

متأسفانه بخش‌های بسیاری از این آرامگاه آسیب دیده است. تقریباً می‌توان گفت چیز چندانی از آن آرامگاه بزرگ به جای نمانده است. در گذشته این مقبره یک گنبد زیبا و صحنی بزرگ داشت. در حال حاضر این آرامگاه به یک خرابه تبدیل شده است. با وجود این، هنوز هم بازدید از یک مقبره هزار ساله می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، خمینی شهر، بلوار امیرکبیر ، خیابان صفا یا همان صفایی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

مسجد جامع خوزان

مساجد جامع هر شهر و دیاری معمولاً جزء زیباترین و بزرگترین مساجد آن منطقه هستند. مسجد جامع خوزان یکی از زیباتری مساجد شهرستان خمینی شهر است. قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. در آن دوران دین اسلام بسیار همه‌گیر شده بود. به همین خاطر شاهد مساجد مختلفی در ایران هستیم که قدمت آن‌ها به دوران سلجوقی باز می‌گردد. این مسجد، یک بنای چهار ایوانی بسیار زیبا است. بر اساس اسناد تاریخی، مسجد خوزان در زمان ابلخان مغول بنا شد. این مسجد جزء مساجد مهم و کاربردی در دوران خود بود. به همین خاطر در دوران صفوی، مصادف با سال ۱۰۶۸، تعمیرات بسیاری در این مسجد انجام شد. در دوران صفویه نیز اهمیت بسیاری برای اسلام قائل بودند و مساجد بسیاری را مرمت کردند.

همان طور که می‌دانید، معمولاً مساجدی که در دوران سلجوقی بنا می‌شدند، ظاهری ساده داشتند. در مساجد دوران سلجوقی خبری از تزئینات اسلیمی و ایرانی نیست. در حقیقت مناره، گلرسته و همچنین نقاشی‌های تزئینی با نقش گل، بته و طرح‌های اسلیمی در زیر نیم‌طاق‌های هر چهار ایوان اصلی صحن، در دوران قاجاریه انجام شده است. در آن دوران، شبستان زمستانی یا همان بیت الشتای مسجد نیز به‌صورت کامل تعمیر و بازسازی شد.

به لطف تلاش افراد در ادوار مختلف، این مسجد همانند هدیه‌ای به دست نسل ما رسیده است. تقریباً این مسجد حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد؛ اما نام آن در فهرست آثار ملی ایران به چشم نمی‌خورد. مقرنس‌کاری، قطاربندی‌ها و تزئینات معقلی در کنار کاشی‌کاری جزء ویژگی‌های بارز مسجد جامع خوزان هستند. جالب است بدانید هنوز هم یاد خداوند متعال در این مسجد جریان دارد. این مسجد هنوز هم میزبان نمازگزاران در مراسم خاص همانند نماز عید فطر یا نماز جمعه است.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، خمینی شهر خیابان شریعتی جنوبی کوچه، انقلاب اسلامی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

ایوان یزدگرد

یزدگرد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین پادشاهان ایرانی بود. او در دوره سلطنت ساسانی مدیریت امور را به عهده داشت. از نام یزدگرد بسیاری به‌خوبی یاد می‌کنند. وی در قرن ششم هجری بر ایران سلطنت می‌کرد. آثار محدودی از دوران سلطنت او در نواحی مختلف کشور به‌جای‌مانده است. یکی از مهم‌ترین آثار دوران یزدگرد پس از قلعه یزدگرد کرمانشاه، ایوان یزدگرد است. ایوان یزدگرد یکی از جاهای دیدنی خمینی شهر به حساب می‌آید. این ایوان در ۳ کیلومتری شمال شهرستان خمینی شهر قرار دارد. این ایوان به محوطه‌ای بزرگ و باستانی تعلق دارد. محققان در صدد هستند تا مابقی ابنیه تاریخی مدفون در این محوطه را پیدا کنند. شاید به زودی شاهد بخش‌های بیشتری از محوطه باستانی ایوان یزدگرد باشیم.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، خمینی شهر، ۳ کیلومتری شمال شهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

موزه دانشگاه صنعتی اصفهان

جاهای دیدنی خمینی شهردانشگاه صنعتی اصفهان یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های ایران به حساب می‌آید. پس از دانشگاه‌های صنعتی تهران همانند صنعتی شریف، امیرکبیر و خواجه نصیر، دانشگاه‌های صنعتی مشهد و اصفهان در صدر بهترین دانشگاه‌های ایران قرار دارند. این دانشگاه یک سال پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد. یعنی در حدود نیم قرن از افتتاح این دانشگاه می‌گذارد. به همین خاطر موزه‌ای خاطره‌انگیز از این دانشگاه به وجود آمده است.

در این موزه می‌توانید شاهد عکس‌های تاریخی، اسناد قدیمی مربوط به سال‌های اولیه احداث دانشگاه، تکنولوژی‌های آموزشی گذشته، وسایل اداری قدییم، وسایل کارگاهی و آزمایشگاهی، کامپیوترهای قدیمی و سایر تجهیزات گذشته را مشاهده کنید. این موزه می‌تواند شما را به یاد دوران تحصیل خود در گذشته بیاندازد. همچنین موزه دانشگاه صنعتی اصفهان نشان‌دهنده پیشرفت تکنولوژی آموزشی در سال‌های اخیر است.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، خمینی شهر، دانشگاه صنعتی اصفهان، پژوهشکده‌ی فولاد، پشت اداره کل آموزش و مرکز معارف اسلامی

ساعت بازدید: روزهای زوج از ساعت ۸ الی ۱۱ و ۱۴ الی ۱۶ | روزهای فرد از ساعت ۸ الی ۱۲ و ۱۴ الی ۱۵ | روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی امکان بازدید از موزه وجود ندارد.

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

خب دوستان عزیز و همراهان سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی خمینی شهر اصفهان چیست؟ آیا تا کنون از این شهر زیبا دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما شهرهای دیگر استان اصفهان نیز همانند شهرستان اصفهان قابلیت تبدیل شدن به یک شهر توریستی را دارند؟ به نظر شما چطور می‌توان به جذب گردشگر در این شهرها کمک کرد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.