شاهین شهر یکی از توابع استان اصفهان است. در سفر به استان اصفهان، جاهای دیدنی متعدد انتظار شما را می‌کشند. اینکه فقط جاذبه دیدنی استان اصفهان را محدود در شهر اصفهان بدانیم، کمی بی‌انصافی است. به‌عنوان مثال جاهای دیدنی شاهین شهر بسیار خاص و متنوع هستند. با ما در این مقاله همراه باشید تا جاهای دیدنی این شهرستان تماشایی را بهتر بشناسید. پس اینبار در سفر به استان اصفهان می‌توانید از جاهای دیدنی متنوع و خاص دیگر نیز بازدید نمایید.

saadatrent

جاهای دیدنی شاهین شهر اصفهان را بهتر بشناسید

شاهین شهر یکی از شهرهای قدیمی ایران است. بد نیست بدانید این شهر در گذشته محل سکونت خانواده ارتش ایران و همچنین ارتش آمریکا بود. البته قدمت این شهر به پیش از دوران پهلوی و ارتش آمریکا باز می‌گردد. در حقیقت بر اساس اسناد تاریخی متعدد، قدمت این منطقه را به حدود ۲هزار سال پیش تخمین زده‌اند. امروز قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی شاهین شهر آشنا کنیم. برخی از این جاهای دیدنی، تاریخی و برخی دیگر طبیعی هستند. با ما همراه باشید تا بتوانید برای سفر به شاهین شهر برنامه‌ریزی کنید.

کاروانسرای مورچه‌ خورت

جاهای دیدنی شاهین شهرکاروانسرای مورچه‌ خورت یکی از آثار ملی ایران به حساب می‌آید. این کاروانسرا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شاهین شهر است. قدمت این کاروانسرا به دوران صفوی باز می‌گردد. این کاروانسرا در سمت چپ جاده اصلی اصفهان – تهران قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید خودتان را به ۴۵ کیلومتری شمال‌غرب اصفهان برسانید. در حقیقت همینطور که در جاده به‌سمت تهران پیش می‌روید، با تابلوی ورودی کاروانسرای مورچه‌ خورت رو‌به‌رو خواهید شد. دسترسی به این کاروانسرا از طریق یک جاده فرعی صورت می‌گیرد. خوشبختانه تا چند قدیمی این کاروانسرا، جاده مخصوص کشیده شده است. پس لازم نیست در منطقه گرم کویری از خودرو پیاده شوید و پیاده‌روی را به جان بخرید.

این کاروانسرا ۸۶ متر طول و ۷۵ متر عرض دارد. در گذشته خبری از وسایل نقلیه امروزی نبود. به همین خاطر سفرها فقط با اسب و شتر انجام می‌شد. مسیرها طولانی بودند، پس حیوانات و مسافران هر دو به استراحت نیاز داشتند. به همین خاطر در مسیرهای پرتردد، چندین و چند کاروانسرا وجود داشت. این مسئله در مناطق کویری بیشتر دیده می‌شود. دلیل این مسئله هم عدم وجود آب، غذا و فضای استراحت در بیابان است.

در این کاروانسرا چهار برج به چشم می‌خورد. دو برج توپر و دو برج دیگر توخالی هستند. از نظر معماری، این بنا را می‌توان نمونه کامل هنر ایرانی دانست. بر روی لبه دیوارها، دالبرهایی زیبا طراحی شده است. این دالبرها علاوه بر جنبه زیبایی، از کاروانسرا در برابر حمله راهزن‌ها نیز دفاع می‌کردند. ظاهر این کاروانسرا بسیار سالم باقی مانده است. این مسئله را باید مدیون بازسازی انجام‌شده در سال ۱۲۵۱ قمری بدانیم.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان شاهین‌شهر و میمه، مورچه خورت

ساعت کار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی اصفهان: ۳۰ مکان دیدنی حیرت آور

کاروانسرای مادرشاه

جاهای دیدنی شاهین شهردر بخش قبلی به‌صورت کامل درباره لزوم احداث کاروانسراهای متعدد در مناطق کویری صحبت کردیم. پس کاملاً منطقی است که شاهد چندین و چند کاروانسرا در بین جاهای دیدنی شاهین شهر باشید. کاروانسرای مادرشاه یکی دیگر از زیباترین کاروانسراهای تاریخی ایران است. برخلاف بسیاری از آثار تاریخی، این کاروانسرا ظاهری بسیار سالم دارد. البته این مسئله را باید مدیون هنرمندانی بدانیم که به‌خوبی از عهده بازسازی آن برآمدند. در حقیقت قدمت این کاروانسرا به دوران صفوی باز می‌گردد. بسیاری از اسناد چنین روایت می‌کنند که این کاروانسرا در اواخر دوران سلطنت شاه عباس دوم احداث شده است.

به‌صورت کلی باید بدانید که کاروانسراها به دو شکل احداث می‌شدند. اول اینکه یکی از افراد ثروتمند برای کسب درآمد یک کاروانسرا احداث می‌کرد. در حقیقت این نوع از ساخت کاروانسرا را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری دانست. همان طور که امروزه برای کسب درآمد هتل‌های متعدد احداث می‌کنند، در گذشته نیز برای کسب درآمد اقدام به ساخت کاروانسرا می‌کردند. در حال دوم برخی افراد بانی خیر می‌شدند تا یک کاروانسرا احداث شود. این کاروانسرا با سرمایه خاندان سلطنتی و شخص مادر شاه بنا شد. به همین خاطر آن را با نام کاروانسرای مادرشاه می‌شناسند.

این کاروانسرا مساحتی بالغ بر ۶،۵۰۰ مترمربع دارد. جالب است بدانید بسیاری از کاروان‌های سیاسی مهم و سفیران کشورها دیگر، در این کاروانسرا توقف می‌کردند. این کاروانسرا نزدیک پایتخت صفویان یعنی اصفهان قرار داشت. به همین خاطر از اهمیت بسیاری برخوردار بود. این کاروانسرا ظاهری بسیار باشکوه و زیبا دارد. در میان حیاط اصلی کاروانسرا سنگی بزرگ به چشم می‌خورد. آب‌انبار کاروانسرا زیر این سنگ قرار دارد.

آدرس: استان اصفهان، ۲۰ کیلومتری شمال شاهین شهر، تقاطع اتوبان شاهین شهر کاشان

ساعت کار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

منطقه فسیلی سپاهان

منطقه فسیلی سپاهان، اولین اثر طبیعی ملی استان اصفهان است. این اثر ملی حتی در لیست فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. بد نیست بدانید بر اساس تحقیقات انجام‌شده، این منطقه جزء قدیمی‌ترین مناطق زمین به حساب می‌آید. در این منطقه تعداد بسیاری فسیل وجود دارد. قدمت برخی از این فسیل‌ها به حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. برای دسترسی به این منطقه تاریخی باید خودتان را به کمشچه اصفهان، واقع در شهرستان برخور برسانید. اگر به تاریخ و بررسی فسیل‌ها علاقه‌مند هستید، این مکان برای شما همانند بهشت موعود خواهد بود.

در این منطقه فسیل انواع بی‌مهرگان اعم از اسفنج روزنه‌دار، جلبک و مرجان دیده می‌شود. از نظر زمین‌شناسی، این فسیل‌ها به دوران تریاس تعلق دارند. وسعت این منطقه به حدود ۶٫۳ هکتار می‌رسد. استفاده از فسیل‌ها برای گردشگران کاملاً آزاد است. این یعنی اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید تعدادی سنگ فسیل را از این منطقه پیدا کنید و همراه خود به خانه بیاورید. البته یافتن فسیل‌های کامل کار بسیار دشواری است. حتی اینکه چطور یک سنگین فسیل را از هم جدا کنید نیز اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که مهارت کافی نداشته باشید، فسیل از بین خواهد رفت. پس باید با ظرافت و احتیاط عمل کنید.

آدرس: استان اصفهان، شهرستان برخوار، کمشچه

ساعت کار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌ شهر

مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌ شهر یکی از مناطق اتراق مسافران به حساب می‌آید. این مجموعه در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار قرار دارد. برای دسترسی به این مجموعه، باید خودتان را به ۱۵ کیلومتری شرق شاهین شهر برسانید. این مجموعه مجهز به ۹۰ آلاچیق کاملاً مجهز است. هر یک از آلاچیق‌ها دارای سیستم روشنایی و البته پریز برق هستند. در مجموعه سرویس بهداشتی عمومی بانوان و آقایان، نمازخانه، بوفه، محوطه چمن و سایر امکانات رفاهی و خدماتی برای مسافران در نظر گرفته شده است.

در ایام عید نوروز، این مجموعه بسیار شلوغ می‌شود. مسافران می‌توانند در ازای پرداخت مبلغی بسیار ناچیز، در یکی از این آلاچیق‌ها اقامت داشته باشند. لازم به ذکر است در صورتی که بین راه به‌دنبال مکانی عالی برای استراحت کوتاه‌مدت هستید، مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌ شهر برای شما بهترین گزینه خواهد بود. خودرو اجازه ورود به این مجموعه را دارد. پس می‌توانید وسیله نقلیه خودتان را تا کنار آلاچیق خود بیاورید و از امنیت آن اطمینان داشته باشید. این مجموعه ۴ فصل است و در هر ۴ فصل سال امکان استفاده از آن وجود دارد. البته در فصل زمستان هوای شاهین شهر بسیار سرد و طاقت‌فرسا می‌شود. پس عملاً آلاچیق‌ها فقط در طول روز قابل استفاده هستند.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، ۱۵ کیلومتری جاده شرقی

ساعت کار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: متغییر در روزهای مختلف سال

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

 بازارچه فلافل شاهین شهر

جاهای دیدنی شاهین شهرفلافل یکی از غذاهای خوشمزه عربی است. این غذا قدمت بسیاری دارد. از سالیان پیش، فلافل در لیست غذاهای مردم جنوب قرار داشت. در حدود ۱۵ سال پیش، برای اولین بار فلافل عازم پایتخت شد. این غذای خوشمزه و سالم عربی به‌سرعت محبوبیت به دست آورد. به همین خاطر امروز در هر گوشه از شهر، شاهد مغازه‌های فلافلی هستیم. فلافل انواع مختلفی دارد. اصیل‌ترین نوع فلافل فقط با نخود آماده می‌شود. برای لذیذ‌تر‌شدن فلافل علاوه‌بر لزوم استفاده از نخود تازه و اعلاء، باید از انواع ادویه مخصوص آن نیز استفاده کنید. هر شهر برای خود ادویه خاصی دارد. به‌عنوان مثال ادویه فلافل آبادان و اهواز تفاوت دارد. در حقیقت مردم هر شهر بر اساس سلیقه و ذائقه خود، میزان ادویه را کم یا زیاد کرده‌اند. به همین خاطر طعم فلافل هر منطقه با منطقه دیگر تفاوت دارد.

در شهر زیبای اهواز و آبادان، بازارچه‌ای با نام بازارچه فلافل وجود دارد. در این بازار چندین و چند فروشنده فلافل با میزهای رنگی حضور دارند. این در حالی است که در شهر شاهین شهر نیز می‌توانیم شاهد بازارچه فلافل باشیم. این بازارچه بسیار شلوغ و پررونق است. از ساعت ۹ تا پاسی از شب این بازار فعالیت می‌کند. در این بازار میزهایی بزرگ به چشم می‌خورد که بر روی آن انواع مخلفات فلافل قرار دارد. از انواع مختلف ترشی تا بادمجان سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، کاهو، کلم، انواع سالاد و غیره در این بین وجود دارد. این بازارچه را می‌توان بی‌تردید یکی از خوشمزه‌ترین جاهای دیدنی شاهین شهر دانست.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، خیابان سیلابی

ساعت کار: از ساعت ۲۱ تا پاسی از نیمه‌شب

هزینه بازدید: بازدید رایگان، هزینه ساندویچ متغییر

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

پارک بانک استان

جاهای دیدنی شاهین شهرشاید تصور کنید که شاهین شهر یک شهر حاشیه کویر و بسیار خشک است. پس بی‌تردید انتظار تماشای یک پارک بسیار سرسبز و عالی را در بین لیست جاهای دیدنی شاهین شهر ندارید. پارک بانک استان، بزرگترین پارک در تمام شاهین شهر است. اگر به‌دنبال مکانی امن و آرام برای اتراق و استراحت هستید، پارک بانک استان برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این پارک حداقل نیم‌قرن قدمت دارد. به همین خاطر می‌توانید شاهد درختانی قطور در آن باشید. درختان بر روی زمین سایه می‌اندازند و هوا را خنک می‌کنند. تمام بخش‌های پارک چمن‌کاری شده است. پس می‌توانید هر گوشه دنج را برای استراحت استفاده کنید.

اگر فقط از شاهین شهر عبور می‌کنید و به‌دنبال فضایی با امکانات کافی برای استراحت هستید، پارک بانک استان برای شما انتخابی مناسب خواهد بود. این پارک دارای امکانات رفاهی همانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه است. همچنین حضور انتظامات در پارک باعث تضمین امنیت آن می‌شود.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، خیابان جمهوری

ساعت کار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

شهربازی دنیای شادی شاهین

جاهای دیدنی شاهین شهربی‌تردید بازدید از کاروانسراهای قدیمی و تاریخی برای کودکان جذابیت ندارد. پس اگر همراه فرزندان خود سفر می‌کنید، باید حتماً به فکر تفریح آن‌ها نیز باشید. شهر بازی شاهین شهر را می‌توان یکی از جاهای مفرح این شهر دانست. اگر به‌دنبال چند ساعت خوشگذرانی در طول سفر هستید، شهربازی دنیای شادی شاهین برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این شهربازی مهم‌ترین شهربازی در تمام شاهین شهر به حساب می‌آید. به همین خاطر در ایام آخر هفته و تعطیلات بسیار شلوغ می‌شود.

وسایل شهربازی دنیای شادی از امنیت کامل برخوردار هستند. بر اساس آمار، طی چند سال اخیر، حادثه و خرابی در این شهربازی گزارش نشده است. در این شهربازی اژدهای پرنده، چرخ فلک، ترن هوایی و انواع وسایل بازی دیگر وجود دارند. جالب است بدانید در مقایسه با شهربازی سایر شهرها، هزینه استفاده از وسایل این شهربازی بسیار اقتصادی است. پس می‌توانید با خیال راحت به فرزندان خود اجازه دهید تا دلی از عزا در بیاورند و حسابی تفریح کنند. این پارک دارای انواع امکانات رفاهی و خدماتی همانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه نیز است.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر،‌ خیابان جمهوری، روبروی هتل اطلس

ساعت کار: ۱۸ تا ۲۴

هزینه بازدید: بر اساس نوع آیتم استفاده‌شده متغییر است

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

کارتینگ شاهین شهر

کارتینگ یکی جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی به حساب می‌آید. کارتینگ نوعی وسیله نقلیه پرسرعت و کوچک است. برای راندن این ماشین‌های نقلی، نیازی به مهارت رانندگی یا گواهی‌نامه ندارید. راندن این وسایل بسیار ساده است و حتی کودکان بالای ۹ سال نیز از عهده آن بر می‌آیند. این بازی را می‌توان به‌صورت انفرادی یا گروهی انجام داد. راندن این وسایل هیجان بسیاری دارد. شما می‌توانید سرعت را تجربه کنید. کارتینگ معمولاً یک بازی گران‌قیمت به حساب می‌آید. در تهران و سایر کلان‌شهرها، هزینه فراوانی را برای استفاده از کارتینگ باید پرداخت کنید. این در حالی است که کارتینگ شاهین شهر قیمتی بسیار منصفانه را ارائه می‌دهد. پس اگر به‌دنبال تفریحی هیجان‌انگیز و خانوادگی هستید، ما به شما کارتینگ شاهین شهر پیشنهاد می‌دهید.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، خیابان امام، بلوار منتظری

ساعت کار: ۹ تا ۲۳

هزینه بازدید: بر اساس ساعت، نوع پیست و زمان استفاده متغییر است

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

موزه مردم‌ شناسی شاهین‌ شهر

در هر شهر و بخش‌های مختلف ایران، می‌توانیم شاهد موزه مردم شناسی باشیم.  موزه‌های مردم‌شناسی درباره فرهنگ مردم همان منطقه، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیارمان قرار می‌دهند. در حقیقت سبک زندگی مردم در مناطق مختلف می‌تواند بسیار جذاب باشد. اینکه مردم حاشیه کویر از گذشته تا به امروز چطور زندگی می‌کردند، می‌تواند بسیار تماشایی باشد. در موزه‌های مردم‌شناسی، از مجسمه‌های مومی برای نشان‌دادن پوشش، فرهنگ، آداب، رسوم، اقتصاد و سایر مشخصات یک منطقه استفاده می‌شود.

موزه مردم‌شناسی معمولاً به دست بخش‌های دولتی احداث می‌شود. این در حالی است که موزه مردم شناسی شاهین شهر را بخش خصوصی به همت و کمک مردم بومی احداث کرد. آن‌ها با این کار تلاش کردند تا مردم سایر شهرها را بیش از پیش با فرهنگ مردمان بومی شاهین شهر آشنا کنند. این موزه در سال ۱۳۹۰ در محل فرهنگسرای اشراق احداث شد. در این موزه از ۴۵۲ قطعه تاریخی، ۴۹۰ قطعه مرد‌شناسی و انواع آثار تاریخی نگهداری می‌شود. شما در این موزه می‌توانید از ظروف چینی که به دوران قاجار تا معاصر تعلق دارند نیز دیدن کنید.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، بلوار طالقانی ، بلوار امامت ، خیابان خضر نبی ، مرکز پارک شهید ردانی پور

ساعت کار: ۹ تا ۱۶

هزینه بازدید: ۵هزار تومان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

ارگ مورچه خورت

جاهای دیدنی شاهین شهرشاید ندانید؛ اما ارگ مورچه خورت پس از ارگ بم، بزرگترین ارگ مسکونی کشور است. در این ارگ از تمام اصول شهرسازی نوین تبعیت شده است. این ارگ همانند ارگ بم، یک قلعه خشتی بسیار بزرگ است. دورتادور این ارگ، چندین و چند برج و بارو برای دفاع از شهر به چشم می‌خورد. ارگ مورچه خورد در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان و در دل روستایی با همین نام قرار دارد. قدمت این ارگ به حدود ۲هزار سال قبل باز می‌گردد. ارگ مورچه خورت دارای بخش مسکونی و نظامی است.

در بخش مسکونی فقط منازل مردم به چشم می‌خورد. همچنین امکاناتی همچون اصطبل نیز در این بخش تعبیه شده است. در بخش سیاسی می‌توانید شاهد خانه حاکم، سربازخانه و غیره باشید. قدمت این ارگ به‌صورت دقیق مشخص نیست؛ اما قدمت آن را به حدود ۲ تا ۳ هزار سال پیش نسبت می‌دهند. بخش‌های بسیاری از این ارگ به خرابه تبدیل شده است. در این ارگ می‌توانید از ۳ دروازه، ۸ برج دفاعی و بخش‌های مختلف مسکونی دیدن کنید. این ارگ را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شاهین شهر دانست. فقط به یاد داشته باشید بازدید از این قلعه را در کنار کاروانسرای مورچه خورت انجام دهید. به این طریق یک تیر و دو نشان می‌زنید.

آدرس: استان اصفهان، شاهین شهر، ۵۰ کیلومتری شمال اصفهان، مورچه خورت

ساعت کار: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه دوم سال

خب دوستان عزیز سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی شاهین شهر چیست؟ از کدام یک از این جاذبه‌ها دیدن کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. آیا به نظر شما جاذبه‌ای گردشگری وجود دارد که در این لیست نباشد؟ آن را به ما معرفی کنید تا با کمک هم این لیست را تکمیل کنیم.