یکی از ساده‌ترین سفر‌هایی که هر کس حتی بدون برنامه‌ریزی هم انجام می‌دهد، سفر به شمال است. بسیاری از افراد، مخصوصا تهرانی‌های عزیز که تعدادشان هم کم نیست، هر آخر هفته را ترجیح می‌دهند در شمال بگذرانند. اما واقعا مگر شمال چه جاذبه‌ای دارد؟ اکثر کسانی که به شمال سفر می‌کنند، مازندران را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. همچنین آنها هر بار به دیدن همان جاهای قبلی می‌روند و سفرشان هر بار مثل بار قبل تکراری است. متاسفانه اکثر ما از جاهای دیدنی شمال غافل هستیم و نمی‌دانیم شمال چقدر جاهای دیدنی زیبایی دارد. با سفرزون همراه باشید تا سفری خیالی در شمال کشور را تجربه کنید.

saadatrent

 

سرفصل های مقاله

جاهای دیدنی شمال در گلستان

به عقیده اکثر ما، شمال تنها محدود به دریا و چند جنگل معروف مثل سیسنگان است. اما جاهای دیدنی شمال بسیار فرای این بوده و باید آنها را بشناسیم. معمولا به دلیل نزدیکی، مسافران عزیز تنها استان مازندران را برای سفر انتخاب می‌کنند. این در حالی است که دو استان دیگر شمال، یعنی گیلان و گلستان نیز جاذبه‌های دیدنی بیشماری دارند.

 

اگر کمی دامنه گشت و گذار خود را بیشتر کنید و با جاهای دیدنی شمال بیشتر آشنا شوید، قطعا سفر بسیار زیبایی را تجربه خواهید کرد. سفری که هر لحظه می‌تواند شما را شگفت زده کند و چیز‌های جدیدی را به شما نشان دهد. اجاره ویلا شمال از جاباما از گزینه های رزرو آنلاین و مقرون به صرفه برای سفر به شمال است. پس اینبار با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی مختلف شمال را بهتر بشناسید. در ابتدا بهتر است کمی در مورد استان گلستان و جاهای دیدنی شمال در این قسمت صحبت کنیم. جاهایی که شاید نام‌شان را نیز نشنیده باشید.

۱. گنبد کاووس

گنبد کاووس

گنبد کاووس یا گنبد قابوس نام برجی آجری بر فراز تپه‌ای خاکی است که در استان گلستان واقع شده. گنبد کاووس را بی‌شک می‌توان یکی از جاهای دیدنی شمال دانست. این بنا در دوره حکومت ساسانی ساخته شده است. این برج در زمان گذشته نوعی آتشگاه به حساب می‌آمده و موبدان باید از این آتش مراقبت می‌کردند.

این بنا که در فهرست میراث جهانی یونکسو نیز ثبت شده، پانزدهمین اثر تاریخی ایران به شمار می‌آید. همچنین شاید تعجب کنید اگر بدانید که گنبد کاووس را بلندترین برج تمام آجری جهان می‌نمامند. بزرگ‌ترین پادشاه آل زیار یعنی شمس‌المعالی قابوس، دستور ساخت این برج را در سال ۳۷۵ هجربی شمسی صادر کرد. او یک فرد ادیب و فاضل بود و به آثار هنری اهمیت زیادی می‌داد. آرامگاه این پادشاه فاضل نیز در همین شهر واقع شده و می‌توانید از آن دیدن فرمایید.

اطلاعات بازدید از میل گنبد

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس میل گنبد: استان گلستان، شهر‌گنبد کاووس.

 


برای  آشنایی بیشتر با دیدنی های گلستان کلیک کنید.


۲. آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال جزء بلندترین آبشار‌های خزه‌ای ایران است که شاید حتی نام آن را هم نشنیده باشید. بسیاری برای دیدن آبشار‌های مرتفع تنها به استان لرستان سفر می‌کنند. این درحالی است که در جنوب شهر علی آباد کتول و در نزدیکی جنگل‌های سرسبز این منطقه، آبشاری زیبا و بلند خودنمایی می‌کند.

تا همین چند سال پیش دسترسی به این آبشار زیبا برای عموم مردم مقدور نبود. در آن زمان برای رسیدن به آبشار، نیاز به مهارت صخره‌نوردی بود. اما امروزه این منطقه تبدیل به پارک چنگلی شده و برای دیدن آبشار تنها باید حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشید.

آب آبشار قابل شرب و بسیار زلال است. این آب از کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف سرچشمه می‌گیرد. جالب است بدانید که این منطقه حدود ۱۷۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. در نتیجه آب و هوای اینجا سرد، کوهستانی و مرطوب است.

۳. ناهارخوران

ناهارخوران

اگر به گرگان سفر کرده باشید، حتما یک بار نام ناهار خوران را شنیده‌اید. ناهار خوران نام منطقه‌ای جنگلی در جنوب شهر گرگان است. این منطقه حدود ۸ کیلومتر از مرکز شهر گرگان فاصله دارد و یکی از جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود. شاید نام این منطقه برای شما کمی عجیب باشد. اما باید بدانید که یک وجه تسمیه کاملا واقعی دارد.

در زمان گذشته که با اسب و کاروان سفر می‌کردند، حاجیان گرگانی در مسیر برگشت از مکه، به زیارت امام رضا می‌رفتند. پس از آن در مسیر برگشت به گرگان، در این منطقه توقف می‌کردند تا استراحت کنند. مردم نیز به ملاقات آنها می‌آمدند و حاجیان در این مکان نهار خود را میل می‌کردند. به همین دلیل نام اینجا را ناهار خوران گذاشتند.

امروزه دیگر جاده خاکی گذشته تبدیل به یک خیابان آسفالته بزرگ شده که رفت و آمد زیادی داخل آن می‌شود. شاید تعجب کنید اگر بدانید که قدمت این پارک هیرکانی به عصر ژوراسیک باز می‌گردد. یعنی حدود چهل میلیون سال قدمت دارد. در این منقه ۱۶۸ هکتاری که آب و هوایی بسیار مطبوع‌تر از گرگان دارد، مجموعه‌های تفریحی، رستوران، هتل و ویلاهای مختلفی ساخته شده تا بتوانید از آنها لذت ببرید.

این منطقه از نظر طبیعی بسیار غنی است و حتما باید از آن بازدید کنید.

۴. قبرستان خالد نبی

قبرستان خالد نبی یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی شمال است که در استان گلستان و ۶۲کیلومتری شمال‌شرق شهرستان کلاله قرار دارد. زیارتگاه خالد نبی و گورستان خالد نبی روی تپه‌ای بسیار زیبا قرار دارد که از تماشای زیبایی آن سیر نمی‌شوید. قبرستان خالد نبی یک مجموعه کامل از جاهای دیدنی محسوب می‌شود. در این مجموعه می‌توانید از قبرستان خالد نبی، آرامگاه چوپان آتای، زیارتگاه خالد نبی و همچنین مناظر طبیعی بسیار زیبا دیدن کنید. این جاذبه گردشگری در ارتفاع ۷۰۰متری از سطح دریا قرار دارد. پس زمانی که خودتان را این آرامگاه برسانید، می‌توانید شاهد منظره‌ای خیره‌کننده باشید.

دسترسی به قبرستان خالد نبی فقط از گنبد، کلاله و مراوه تپه امکان‌پذیر است. به همین خاطر برای بازدید از این مجموعه باید ابتدا به گرگان بروید. سپس وارد جاده گرگان بجنورد شوید. مسیر را ادامه دهید تا به کلاله برسید. از آنجا نیز با کمک مردم محلی می‌توانید خودتان را به قبرستان خالد نبی برسانید. قبرستان خالد نبی آرامگاه خالد نبی است. همچنین می‌توانید از سنگ مزارهای عجیبی که در این منطقه قرار دارند دیدن کنید.

آدرس: استان گلستان، ۶۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله، ۶ کیلومتری روستای گچی سو، بر فراز قله‌ی کوه گوگجه داغ

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵. کاخ موزه گرگان

در دوران پهلوی، خاندان سلطنتی در شهرهای مختلف کشور کاخ‌های شاهنشاهی بنا می‌کردند. کاخ موزه گرگان یکی از کاخ‌های شاه است که در شهر زیبای گرگان قرار دارد. زمانی که خاندان سلطنتی به گرگان سفر می‌کردند، مستقیم به کاخ خود می‌رفتند. این کاخ به دوران پهلوی اول تعلق دارد. در مجموع ۱۲ کاخ مختلف در تمام ایران وجود دارند که کاخ موزه گرگان یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. رضاخان در سال ۱۳۱۷، دستور ساخت این کاخ را بنا کرد. در این کاخ خاندان پهلوی جلسات کاری و سیاسی بسیار مهمی را برگزار می‌کردند. همچنین یک اقامت تابستانی برای خاندان پهلوی محسوب می‌شود.

این موزه اتاق‌های متعددی دارد که اکثر آن‌ها را با وسایل خاندان پهلوی تزئین کرده‌اند. کاخ موزه گرگان در مقایسه با سایر کاخ‌های پهلوی که در تهران و سایر شهرهای ایران قرار دارند، کمتر شناخته شده است. به همین خاطر بازدید از ا« می‌تواند به خاطره‌ای خاص در سفرتان به شمال کشور تبدیل شود. این کاخ از نظر زیبایی شباهت بسیاری به کاخ شاه در رامسر دارد. کاخ موزه گرگان یکی از اثار ملی ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید که در حال حاضر چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی ایران در همین کاخ موزه قرار دارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، میدان ولیعصر، پارک شهر

شماره تماس: ۰۱۷۳۲۲۵۸۷۶۱

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۶

هزینه بازدید: ۵هزار تومان

۶. گلفشان نفتلیجه

معمولاً همه ما انتظار جنگل و دریا را از جاهای دیدنی شمال داریم و در عین حال به‌دنبال جاذبه‌های خاص و طبیعی عجیب در جنوب کشور می‌گردیم. این در حالی است که گلفشان نفتلیجه یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران است که در استان گلستان قرار دارد. به تصویر بالا نگاه کنید. آیا واقعاً از رنگ آب این دریاچه تعجب نمی‌کنید؟ خب جاهای دیدنی استان گلستان بی‌شمار و بسیار زیبا هستند؛ اما قطعاً گلفشان نفتلیجه جاذبه‌ای خاص است که کمتر کسی حتی از آن اطلاع دارد.

گلفشان نفتلیجه در شهرستان گیمشان در کرانه‌های شرقی دریای خزر قرار دارد. برای بازدید از این جاذبه طبیعی و خاص باید خودتان را به ۱۵ کیلومتری شهر مرزی گمیش تپه برسانید. این جاذبه در ارتفاع ۲۶متری از سطح دریا قرار دارد و دارایش کل مخروطی است. گلفشان نفتلیجه دارای حدود ۸ متر ارتفاع و ۵۰۰ متر قطر است. در بالای آن دریاچه‌ای کوچک وجود دارد که ظاهری بسیار خاص و عجیب دارد. این گلفشان دارای روان روی زیادی است و غلظت مواد خروجی ان در مقایسه با موارد مشابه در جنوب کشور کمتر است. اگر شما هم کنجکاو هستید، باید بدانید که به دلیل وجود ید فراوان در آب معدنی این دریاچه، آب آن به رنگی صورتی تغییر رنگ پیدا کرده است.

آدرس: استان گلستان، بندرترکمن، گمیشان، ۱۵ کیلومتری گمیش تپه

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۷. سرای باقری‌ها

سرای باقری‌ها یکی از جاهای دیدنی تاریخی شمال است که در استان گلستان و شهر گرگان قرار دارد. گرگان جزو قدیمی‌ترین شهرهای شمال ایران محسوب می‌شود. خوشبختانه بافت قدیمی گرگان را به‌خوبی هنوز هم حفظ کرده‌اند. به همین خاطر می‌توانید در بافت قدیمی شهر قدم بزنید و شاهد خانه‌های تاریخی متعدد باشید که هر کدام به شکلی خاص زیبا هستند. سرای باقری‌ها از جمله خانه‌های قدیمی گرگان است که در محله سرچشمه قرار دارد. سرای باقری‌ها در زمینی به مساحت ۲،۵۰۰ مترمربع قرار دارد. این خانه یکی از بزرگترین خانه‌های تاریخی در تمام گرگان محسوب می‌شود.

در حال حاضر سرای باقری‌ها را به‌صورت کامل بازسازی کرده‌اند. این خانه تغییر کاربری پیدا کرده است و بخش‌های مختلفی دارد. اگر به‌دنبال تجربه بسیار خاص از سفر به شمال کشور هستید، می‌توانید در این خانه اقامت داشته باشید. در اصل بخشی از این خانه را به هتل بوتیک تبدیل کرده‌ند. همچنین گردشگران می‌توانند از عکاسخانه، شربت‌خانه و همچنین فروشگاه صنایع‌دستی این مجموعه دیدن کنند. با توجه به اینکه سرای باقری‌ها به یک هتل تبدیل شده است، در هر ساعت شبانه‌روز می‌توانید از محیط داخل آن دیدن کنید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی

شماره تماس: ۰۱۷۳۲۲۲۳۲۹۲

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۸. کاخ آقا محمدخان قاجار

در بافت قدیمی شهر گرگان، درست در نزدیکی دروازه بسطام قدیم این شهر و نزدیکی فلکه کاخ، یک عمارت بسیار قدیمی به چشم می‌خورد که متأسفانه بخش‌هایی از آن نیز آسیب دیده است. این کاخ یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال کشور محسوب می‌شود که آن را با نام کاخ آقا محمدخان قاجار می‌شناسند. این کاخ یک بنای دو طبقه است که نمایی بسیار ساده دارد. بسیای این کاخ را متعلق به محمدخان قاجار می‌دانند؛ اما بر اساس اسناد تاریخی به دست حکمران وقت مازندران ساخته شده است. این کاخ معماری بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد دارد. همچنین در تزئینات داخلی آن، تزئینات طلاکاری به چشم می‌خورد. در حال حاضر این کاخ به دلیل بی‌توجهی مسئولان، آسیب بسیاری را متحمل شده است و نیاز به بازسازی دارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان کاخ، روبه‌روی دبیرستان ایرانشهر

ساعت بازدید: ۲۴ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۹. جنگل النگدره

جنگل النگدره

اگر در مسیر جاده ناهار خوران حرکت کنید، به جنگلی زیبا به نام جنگل النگدره خواهید رسید. رودخانه‌ای خروشان با نام قلاشی از جنوب تا شمال این جنگل را می‌پیماید تا هوا را معتدل کرده و به این منطقه آبادانی ببخشد. جنگل الگندره تلفیقی از خاک و آب است. هم می‌توانید از دیدن طبیعت سبز و زیبا لذت ببرید و هم تنی به آب زده و از خنکای رودخانه قلاشی استفاده کنید.

در این جنگل ۱۸۵ هکتاری، خانه‌های مسکونی زیادی واقع شده. در نتیجه اگر قصد سفر خانوادگی دارید، لازم نیست نگران امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی باشید. در این جنگل یا همان پارک جنگلی، هر نوع امکاناتی در دسترس شما خواهد بود، پس جای نگرانی نیست. هوای این منطقه بسیار دلپذیر است و حتی می‌توانید شب در آنجا چادر بزنید.

فصل اردیبهشت سبزترین فصل سال برای دیدن جنگل الگندره است، اما پاییز نیز جشنوراه رنگ‌ها در اینجا آغاز می‌شود.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی علی آباد کتول | سفر به سرزمین آبشارهای رویایی

۱۰. پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان
پارک ملی گلستان

مگر می‌شود در مورد جاهای دیدنی شمال و استان گلستان صحبت کنیم و اسمی از پارک ملی گلستان نیاوریم. این جنگل جزء بزرگ‌ترین مناطق حفاظت شده‌ای است که در غرب استان خراسان و شرق استان گلستان قرار گرفته. پارک گلستان قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در تمام کشور است.

این جنگل در مساحت ۹۰۰ کیلومتر مربعی خود بیش از ۳۰۲ گونه جانوری و ۱۳۵۰ گونه گیاهی را جای داده. آنقدر تنوع گونه‌های مختلف داخل جنگل فراوان است و دیدنی های بسیاری برای هر کس دارد که حتی از جانب یونسکو نیز به عنوان میراث جهانی شناخته می‌شود.

وسعت و تنوع زیستی جنگل گلستان آنقدر زیاد است که نه تنها جز جاهای دیدنی شمال، بلکه از جاهای دیدنی جهان به شمار می‌آید. این جنگل افتخار ملی ما است و همیشه باید در حفظ آن با تمام وجود خود تلاش کنیم.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی مینودشت | سرزمین آبشارها و شهرهای تاریخی

۱۱. آبشار رنگو

آبشار رنگو

در شش کیلومتری جنوب غرب شهر گرگان، جنگلی با نام رنگو وجود دارد. طبیعت جنگل رنگو بسیار بکر و دیدنی است و هنوز انسان برای آسیب رساندن به آن اقدام نکرده. به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که در این اطراف اماکن تفریحی، رفاهی و یا خدماتی مشاهده کنید.

اما زیبایی درختان و گونه‌های گیاهی انگار که برای مدهوش کردن انسان کافی نبود. به همین دلیل اشک‌های جنگل از ارتفاع هفت متری به پایین می‌ریزد تا حسابی برای انسان دلبری کند. اما هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد. برای رسیدن به این آبشار زیبا، دیدنی و بکر، باید حدود ۵ ساعت پای پیاده در جنگل قدم بزنید.

معمولا مسافران به صورت گروهی با وسایل اقامت در جنگل عازم این سفر کوتاه می‌شوند. این مسیر را می‌توان یکی از زیبا‌ترین مسیر‌های پیاده روی در ایران دانست. شما در مسیر رسیدن به آبشار با ویرانه‌های یک حمام قدیمی رو به رو خواهید شد. سپس به یک گورستان قدیمی و در نهایت به امامزاده ابراهیم خواهید رسید. اگر از نظر جسمانی توانایی این پیاده‌روی را دارید، به هیچ وجه این تجربه را از دست ندهید.

۱۲. روستای زیارت

روستای زیارت

اگر به دنبال مناطق ییلاقی بکر و دیدنی در استان گلستان می‌گردید، روستای زیارت همان‌جایی است که می‌خواهید. این روستا نیز در نزدیکی گرگان قرار گرفته و تنها حدود ۷ کیلومتر با منطقه ناهار خوران فاصله دارد. این روستا به دلیل ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا، آب و هوایی کوهستانی و خنک دارد. این تغییر آب و هوا به حدی است که اختلاف دمای آن با گرگان به حدود ۱۵ درجه نیز می‌رسد.

اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، ۱۲ کیلومتر شهر گرگان را به سمت جنوب بیایید تا به روستای زیارت برسید. این روستای زیبا و دوست داشتنی، یکی از جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود که کمتر کسی تا به حال از آن دیدن کرده.

۱۳. آبشارهای شیرآباد گلستان

آبشارهای شیرآباد گلستان

اگر قصد بوم‌گردی در ایران و دیدن جاهای دیدنی شمال را دارید، حتما به شهر خان‌ببین سری بزنید. در شش کیلومتری جنوب خان ببین، جنگلی با نام شیرآباد وجود دارد. کمی که در این جنگل زیبا پیاده‌روی کنید، صدای شر شر آب به گوش شما خواهد رسید. کمی صدا را دنبال کنید تا خنکای رطوبت آب روی صورت شما بنشیند. همینطور که پیش بروید، آبشاری زیبا را پیش چشم خود نظاره خواهید کرد.

نکته جالب و قابل توجه در مورد شیرآباد این است که جنگل تنها با یک آبشار از شما دلبری نمی‌کند. مجموع ۱۲ آبشار در این جنگل وجود دارند که باعث ایجاد اکوسیستمی بسیار منحصر به فرد شده‌اند. در این جنگل می‌توانید گونه‌های بسیار خاصی مثل سمندر کوهستانی را ببینید. منطقه شیرآباد از نظر زیستی بسیار اهمیت دارد و حتما یک بار باید از اینجا بازدید کنید.

۱۴. چشمه‌ی گل رامیان

چشمه‌ی گل رامیان

در ۵ کیلومتری شهرستان رامیان، چشمه‌ای زیبا واقع شده که جزئ جاهای دیدنی شمال است. شاید باور نکنید اما چشمه گل رامیان عمیق‌ترین چشمه آب سرد در تمام جهان است. این چشمه بیش از ۱۲۰ متر عمق دارد. اگر تصوری از ۱۲۰ متر عمق ندارید، می‌توانید یک ساختمان ۴۰ طبقه را در نظر بگیرید! به دلیل عمق زیاد، آب چشمه به رنگ فیروزه‌ای درآمده و بسیار دیدنی شده.

برای یافتن وجه تسمیه نام چشمه گل رامیان، باید به زبان ترکی مراجعه کنید. در زبان ترکی به جای عمیق، گل می‌گویند و رامیان نیز نام منطقه‌ای است که در آن قرار گرفته. این چشمه جزء چشمه‌های آهکی ایران است و ماهی‌های زیادی همچون ماهی سفید، ماهی آبرونوئیدز و سیاه ماهی در این آب زندگی می‌کنند. مردم این منطقه تقدس خاصی برای آن قائل می‌شوند.

این چشمه حدود ۹۰ متر طول و ۸۰ متر عرض دارد. بهتر است در فصل گرم تابستان به اینجا مراجعه کنید تا از خنکای هوا حسابی لذت ببرید.

۱۵. دهکده جهان نما

دهکده جهان نما

دهکده جهان نما همان جایی است که بیشتر در عکس‌های روی کارت پستال می‌توانید ببینید. همان جایی که با دیدن آن نمی‌دانید خواب یا بیدار هستید. این دهکده زیبا در شصت کیلومتری شهر کردکوی واقع شده. همچنین به دلیل نزدیکی آن به جنگل جهان نما، آب و هوای بسیار بسیار مطبوع و دلپذیری دارد.

جنگل جهان نما را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین مناطق تحت حفاظت محیط زیست در ایران دانست. از سال ۱۳۵۲ مساحتی به وسعت ۳۰،۶۵۰ هکتار از این جنگل را تحت محافظت قرار دادند. کل منطقه جهان نما در ارتفاع ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ متری قرار دارد. به همین دلیل آب و هوای خنک کوهستانی همیشه در اینجا حکم فرما است.

البته با وجود وسعت زیاد، جنگل جهان نما باز هم در مقایسه با جنگل گلستان، در مقام دوم قرار می‌گیرد. بهتر است تابستان را برای دیدن این قسمت از استان گلستان انتخاب کنید. دهکده جهان نما یکی از جاهای دیدنی شمال است که کمتر کسی به آن سر می‌زند و به همین دلیل هنوز هم بکر و دیدنی است. در نتیجه اصلا دیدن آن را از دست ندهید.

۱۶. پارک جنگلی قرق

پارک جنگلی قرق
پارک جنگلی قرق

بسیاری از جاهای دیدنی شمال در اطراف شهر گرگان قرار دارند. اگر ۲۲ کیلومتر به سمت شرق گرگان بروید و وارد جاده اصلی مشهد – گرگان بشوید، با جنگلی به مساحت ۶۵۰ هکتار رو به رو خواهید شد. اگر علاقه زیادی به دیدن گوزن‌های بومی شمال ایران دارید، باید بدانید که از آنها در این جنگل مراقبت می‌شود. در حدود سی گوزن در این منطقه زندگی می‌کنند که به گوزن قرمز شهرت دارند.

بر خلاف جنگل‌های بکر مثل جنگل جهان نما، امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی در این پارک مهیا شده است. در این پارک امکاناتی همچون آب لوله کشی، سرویس بهداشتی، باغ وحش، آلاچیق، نگهبانی، پلیس انتظامی، فروشگاه، رستوران و پراک کودک وجود دارد. در نتیجه شما با خیال آسوده همراه خانواده می‌توانید به این پارک مراجعه کنید و از آن لذت ببرید.

۱۷. دریاچه‌ی توشن

دریاچه‌ی توشن

همانطور که اشاره کردیم، اکثر جاهای دیدنی شمال در اطراف گرگان قرار دارند. یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شمال که در نزدیکی گرگان واقع شده، دریاچه توشن نام دارد. این دریاچه حدود ۳۰۰ متر طول و ۱۳۰ متر عرض دارد. به دلیل ارتفاع ۲۵۰ متری دریاچه از سطح دریا، هوای اینجا معتدل، مرطوب و نسبتا خنک است. اما در عین حال در فصل‌های سرد مثل پاییز، خالی از سکنه نیست.

مردم محلی منطقه و مخصوصا اهالی گرگان، برای تفریح، ماهی‌گیری، پیاده روی و یا لذت بردن از مناظر طبیعی، به کرات از این منطقه بازدید می‌کنند. اگر شما نیز می‌خواهید لذت دیدن این طبیعت بکر و دیدنی را از دست ندهید، حتما یک بار به گرگان سر بزنید.

۱۸. دیوار بزرگ جرجان

دیوار بزرگ جرجان

دیوار بزرگ جرجان را می‌توان به نوعی با دیوار بزرگ چین مقایسه کرد. این دیوار که در برخی متون باستانی به آن مار سرخ می‌گویند، از کنار دریای خزر و در ناحیه گمیشان شروع شده و تا نزدیکی کوه‌های گلیداغ که در شمال شرق کلاله قرار دارد، ادامه می‌یابد. متاسفانه در طول سالیان دراز بسیاری این دیوار آنقدر آسیب دیده که اکثر آن از بین رفته. اما با این وجود هنوز هم قسمتی از آن زیر خاک مخفی مانده و یادگار دوران تمدن ایران باستان است.

جالب است بدانید که دیوار جرجان را می‌توان بعد از دیوار چین، بزرگ‌ترین دیوار دفاعی جهان دانست. این دیوار دویست کیلومتر طول داشته و اولین بار در سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده.

۱۹. آبشار لوه

آبشار لوه
آبشار لوه

آبشار زیبا و دیدنی لوه مکانی است که در میان جاهای دیدنی شمال به زیبایی خودنمایی می‌کند. این آبشار به همراه جنگل زیبای خود به همین نام، در نزدیکی جنگل گرگان قرار دارد. ارتفاع این آبشار در حدود ۷۵ متر است و قرار گرفتن آن در دل جنگل تصویر بی‌نظیری را ایجاد کرده است. اگر در پاییز به آبشار و جنگل لوه بروید، می‌توانید هنرنمایی خالق طبیعت را به خوبی ببینید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.

اطلاعات بازدید از آبشار لوه

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس آبشار لوه: استان گلستان، جاده گرگان به مشهد، ۲۰ کیلومتری گالیکش.

۲۰. کاروانسرای قزلق

حاهای دیدنی شمال
کاروانسرای قزلق

کاروانسرای تماشای قزلق از دیگر جاهای دیدنی شمال است که در نزدیکی شهر گرگان قرار دارد. این کاروانسرای تاریخی از یادگاران دوره اسلامی در ایران است و با معماری خیره‌کننده‌اش به زیبایی خودنمایی می‌کند. اگر در شمال به دنبال یک مکان دیدنی متفاوت و زیبا می‌گردید، کاروانسرای قزلق را انتخاب کنید.

اطلاعات بازدید از کاروانسرای قزلق

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس کاروانسرای قزلق: استان گلستان، گرگان.

۲۱. مدرسه عمادیه

جاهای ذیدنی شمال
مدرسه عمادیه

مدرسه‌های قدیمی جزوی از پرطرفدارترین آثار تاریخی و دیدنی ایران هستند. مدرسه عمادیه از جمله جاهای دیدنی شمال به شمار می‌رود که متعلق به دوران صفویه است. معماری بی‌نظیر، تزیینات دیوارها و نوع ساخت مدرسه، خبر از هنرمندی استادکاران ایرانی می‌دهد. مدرسه عمادیه مجموعه‌ای دیدنی از حمام، آب‌انبار و آرامستان را درون خودش جای داده که همچنان از دیدنی‌های کمیاب و بی‌نظیر گرگان به شمار می‌رود.

اگر به شمال و شهر گرگان سفر می‌کنید، تماشای مدرسه عمادیه را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از مدرسه عمادیه

آدرس مدرسه عمادیه: گرگان، محله استرآباد، خیابان امام خمینی (ره).

۲۲. بازار نعلبندان گرگان

جاهای دیدنی شمال
بازار نعلبندان

بازارها از دیدنی‌ترین بخش‌های هر شهر هستند. با گشتن در میان بازارهای شهر می‌توانید جذاب‌ترین اطلاعات را درباره فرهنگ و تاریخ و مردمان آن شهر به دست آورید. از مهم‌ترین جاهای دیدنی شمال باید به بازار نعلبندان گرگان اشاره کنیم. در این بازار می‌توانید مردم محلی را ببینید و عطر و بوی خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و تازه‌ترین سبزیجات محلی را احساس کنید. قدمت این بازار تاریخی به قرن چهارم هجری باز می‌گردد و همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای شهر شناخته می‌شود.

سبک معماری، کاشی‌کاری‌ها، مغازه‌های محلی و عطر خوراکی‌های شمالی همه آن چیزی است که شما را به سمت خودش می‌کشاند.

اطلاعات بازدید از بازار نعلبندان گرگان

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس بازار نعلبندان گرگان: گرگان، ببین چهارراه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه.

جاهای دیدنی شمال در استان مازندران

خب حالا نوبت به استان مازندران رسیده. جایی که اکثر مسافران سفر به شمال را محدود به همین استان می‌بینند. اما امروز قرار است با جاهای جدیدی از این استان آشنا شوید.

۲۳. باداب سورت

باداب سورت

در نزدیکی روستایی به نام سورت، دریاچه‌ای با نام باداب سورت وجود دارد. شاید ۶ کیلومتر جاده خاکی شما را از رسیدن به این مقصد منصرف کند، اما بهتر است نا امید نشوید و به مسیر خود ادامه دهید. این چشمه در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوای کوهستانی در آن حاکم است.

متاسفانه امروزه تنها نام روستای سورت باقی مانده و سکنه‌ای در آن زندگی نمی‌کند. خیلی جالب است اگر بدانید که برای یک سانت بالا آمدن آب دریاچه نیاز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال زمان است. شاید در بین جاهای دیدنی ترکیه نام پاموک کاله به گوش شما خورده باشد. این دریاچه نیز دقیقا مشابه پاموک کاله بوده و جزء جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود.

باداب سورت در استان مازندران و در شهرستان چهاردانگه واقع شده. در نتیجه برای بازدید از این دریاچه باید خودتان را به شهرستان چهار دانگه برسانید و از آنجا سراغ دریاچه را از محلیان منطقه بگیرید. البته نکته‌ای است که باید در نظر بگیرید. متاسفانه در سال‌های اخیر آب دریاچه بسیار پایین رفته و دیگر زیبایی سابق را ندارد، اما امید هست که دوباره زیبایی خود را به دست بیاورد.

۲۴. دهستان لاویج

لاویج

دهستان به مجموعه‌ای از روستاها گفته می‌شود. لاویج نام مجموعه‌ای از روستا‌ها است که در منطقه کوهپایه رشته کوه البرز قرار گرفته. لاویج که جزءی از شهرستان چمستان نور استان مازندران محسوب می‌شود، یکی از جاهای دیدنی شمال به شمار می‌آید. شاید بارها و بارها برای دیدن ساحل دریای خزر به شهر نور سفر کرده باشید. اما متاسفانه کمتر کسی در مورد این دهستان زیبا اطلاعاتی دارد.

لاویج از ۱۵ روستا تشکیل شده. ۳ تا از این روستاها متاسفانه خالی از سکنه شده‌اند اما حس زندگی هنوز در ۱۲ تای آنها جریان دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی اینجا آبگرم لاویج است که در کنار آن سه مسافرخانه وجود دارد و می‌توانید در آنها یک شب رویایی را تجربه کنید.

آبگرم معدنی، پارک جنگلی کشپل، آبشار حرام او، سوردار، جاده جنگلی، مراتع نومه، جنگل اسیونگ و رود‌خانه‌های اطراف همه و همه جزء جاذبه‌های دیدنی دهستان لاویج هستند. با وجود اینکه در این محل مکان‌های مخلتفی برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده، حتما توصیه می‌شود یک بار سفر به شمال خود را محدود به این منطقه ییلاقی زیبا کنید. حتی در تابستان نیز از گرمای هوا آزار نخواهید دید و یک سفر رویایی را تجربه خواهید کرد.

برای رسیدن به این روستا باز از جاده هراز به نور بروید و سپس به سمت چمستان مسیر خود را کج کنید. از آنجا یک جاده فرعی در سمت چپ ما وجود دارد که یک راست به سمت لاویج می‌رود.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی عباس آباد ؛ مامن فرهنگ و تاریخ ایران

۲۵. پارک جنگلی سیسنگان

سیسنگان

بعید می‌دانیم کسی ایرانی باشد و پارک جنگلی سیسنگان را نشناسد. این پارک در جاده اصلی نوشهر به نور قرار گرفته و مسیر دسترسی به آن از خود جنگل نیز زیباتر است. این جاده را به نام جاده ساحلی می‌شناسند. زمانی که در این جاده قرار می‌گیرید، یک سمت شما دریا و سمت دیگر جنگل قرار دارد. واقعا در چنین جاده‌ای تنها کسی که ضرر می‌کند، راننده است، زیرا واقعا نمی‌‌تواند هم به جلو دقت کند و هم از زیبایی‌های اطراف لذت ببرد.

به هر صورت پارک جنگلی سیسنگان یکی از جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود که تقابل دریا و جنگل است. دقیقا رو به روی جنگل سیسنگان ساحل آن واقع شده. ساحل سیسنگان نیز مکانی برای گردشگری محسوب می‌شود که می‌توانید ساعت‌ها وقت خود را در آنجا سپری کنید.

داخل جنگل امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی وجود دارد. همچنین دائما نگهبانان جنگل در محوطه گشت‌‍زنی می‌کنند تا برای کسی مشکلی ایجاد نشود. سرویس بهداشتی، آب لوله کشی، آلاچیق و فضای مخصوص آب خوری باعث شده تا در هر فصلی مردم برای دیدن این جنگل بیایند. پس اگر تا به حال این جنگل را ندیده‌اید، حداقل یک بار سیسنگان را تجربه کنید.

۲۶. دریاچه چورت

چورت ساری

زمانی که از سمت مرکز استان، یعنی ساری، به سمت کیاسر حرکت کردید و باز هم مسیر خود را ادامه دادید، تابلویی با نام روستای چورت را خواهید دید. همانطور که از سمت ساری حرکت می‌کنید، بعد از حدود بیست دقیقه به دوراهی سد شهید رجایی و کیاسر خواهید رسید. اگر از دهان محلیان منطقه‌ای با نام سلیمان تنگه را شنیدید، تعجب نکنید، آنها به این سد سلیمان تنگه می‌گویند.

از سد شهید رجایی تا کیاسر باید حدود یک ساعت مسیر کوهستانی را پشت سر بگذارید. بعد از آن به روستای چورت خواهید رسید. چورت روستایی بسیار کوچک با مردمی بسیار مهمان نواز، روستایی و دوست داشتنی است. اما در دل این روستای کوچک دریاچه‌ای زیبا با همین نام قرار دارد. این دریاچه یکی از جاهای دیدنی شمال است که کمتر کسی از آن اطلاع دارد.

جالب است بدانید که باور مردم روستایی بر این است که دریاچه چورت حدود یکصد سال پیش بر اثر زلزله به وجود آمده. درختان گردو و ازگیل اطراف دریاچه به این منظره زیبایی منحصر به فردی بخشیده‌اند. بین مردم روستایی کسانی هستند که خانه خود را به شما کرایه دهند. به این ترتیب می‌توانید تجربه یک شب بومگردی را هم داشته باشید.

۲۷. فیلبند

فیلبند

آیا تا به حال نام بام شرقی مازندران به گوش شما خورده است؟ فیلبند نام یکی از مرتفع‌ترین روستا‌های ییلاقی استان مازندران است که در شرق این استان واقع شده. از آنجا می‌توانید تجربه دیدن مناظر طبیعی استان مازندران را از ارتفاع بسیار بالا داشته باشید.

فیلبند را قطعا می‌توان یکی از زیبا‌ترین روستاهای اطراف بابل و آمل دانست. یکی از تجربه‌های منحصر به فردی که در فیلبند خواهید داشت، تجربه شنا در میان ابر‌های آسمان است. هوا در اینجا همیشه مه‌آلود است. ابرها دقیقا تا سطح زمین آمده‌اند و انگار که به آسمان عروج کرده‌اید. واقعا زبان و دست از بیان این همه زیبایی قاصر است و تنها چشم و روح می‌تواند این همه زیبایی را درک کند.

این منطقه کوهستانی و ییلاقی هفت ماه زمستان را تجربه می‌کند. اما با این وجود پس از هفت ماه سرمای طاقت‌فرسا، بهاری رویایی انتظار این مراتع را می‌کشد. برف‌ها آب می‌شوند و جویبار‌هایی با آب خنک و زلال از ارتفاعات کوه می‌جوشند و دوباره زندگی در این منطقه جریان پیدا می‌کند.

از اردیبهشت تا اوایل شهریور بهترین زمان بازدید از فیلبند است. فیلبند را قطعا می‌توان جزء جاهای دیدنی شمال دانست که حتما باید یک بار دید. طبیعت اینجا بکر است و مسیر صعب العبوری دارد. بهتر است به صورت گروهی سفر کنید و برای اقامت جای دیگری را انتخاب نمایید.

۲۸. سد لار

سد لار

سد خاکی لار با هسته روسی که در شهرستان آمل قرار گرفته است. سدی که در نزدیکی پارک ملی محافظت شده لار قرار گرفته. این سد آب مصرفی تهران را تامین می‌کند و از این نظر بسیار ارزشمند و حیاتی است. همچنین با متوسط تولید ۱۵۰،۰۰۰ مگاوات ساعت برق، برق تمام مناطق اطراف را به خوبی تامین می‌کند.

مناظر طبیعی اطراف سد لار بسیار دیدنی هستند. شما از دیدن دریاچه‌های اطراف، آبشار‌های کوچک و بزرگ و دیدن حیوانات وحشی به وجد خواهید آمد. این سد در صد کیلومتری شهر آمل و در زیر کوهپایه کوه دماوند قرار دارد. سد لار را می‌توان یکی از جاهای دیدنی شمال دانست که باید ساعت‌ها در مراتع اطراف آن پیاده روی کرد.

۲۹. جنگل دالخانی

جنگل دالخانی

بسیاری از ما عروس شهر‌های شمال، یعنی رامسر را به خوبی می‌شناسیم. اما چند درصد از ما می‌دانیم که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی آن، جنگلی زیبا واقع شده. جنگل نیمه کوهستانی دالخانی یکی از جاهای دیدنی شمال و مناطق ییلاقی آنجا به شمار می‌آید.

این جنگل در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و حدود ۶۰۰،۰۰۰ مترمربع وسعت دارد. این منطقه همان جایی است که از دیدن عکس آن مدهوش می‌شوید، اما از وجود آن اطلاع ندارید. هوا همواره در این منطقه مه‌آلود بوده و نسیم خنکی به صورت شما می‌خورد. طبیعت آن نسبتا بکر و پوشش گیاهی آن بسیار انبوه است. پس اگر اینبار به رامسر آمدید، این جنگل را فراموش نکنید.

۳۰. جنگل های دو هزار

جنگل های دو هزار

دو جنگل بسیار مهم در استان مازندران با نام‌های جنگل های دو هزار و جنگل های سه هزار وجود دارند. همانطور که از دیدنی‌های جاده چالوس لذت می‌برید، به شهر تنکابن یا همان شهسوار سابق خواهید رسید. از آنجا می‌توانید سراغ جنگل های دو هزار را بگیرید.

جنگل های دو هزار بسیار وسیع هستند. پس لازم نیست نگران تراکم جمعیت در فصل‌های پیک باشید. البته بهتر است تابستان را برای بازدید از این جنگل انتخاب نکنید. این منطقه خیلی کوهستانی نیست و در فصل تابستان گرما و شرجی بودن هوا ممکن است شما را آزار دهد. اردیبهشت ماه بهترین فصل بازدید از این نوع جاهای دیدنی شمال است. پس اردیبهشت ماه را همیشه برای سفر خود به شمال انتخاب کنید.

۳۱. دشت دریاسر

دشت دریاسر

دشت دریاسر نام بهشتی در یک بهشت دیگر است! زمانی که مسیر داخل جنگل های دو هزار را ادامه دهید، به دشت دریاسر خواهید رسید. این دشت زیبا در میان چهار کوه محصور شده. کوه الموت از سمت جنوب غربی بلند‌ترین کوهی است که در اطراف این دشت وجود دارد.

در فصل بهار این دشت همانند بهشت است و با گل‌های زرد و رنگارنگ شما را مست و دیوانه می‌کند. بسیاری از کسانی که عاشق بوم گردی و کمپ شبانه هستند، فصل بهار و دشت دریاسر را برای این کار انتخاب می‌کنند. برای رسیدن به دشت دریاسر، باید جاده دوهزار را دنبال کنید تا به دوراهی امامزاده قاسم برسید. مسیر سمت چپ شما را به سمت دشت دریاسر خواهد برد.

توجه داشته باشید که در روستای عسل محله باید وسیله نقلیه خود را پارک کرده و یک ساعت و نیم کوه‌پیمایی را آغاز کنید. برای عبور از تپه‌ها باید آمادگی جسمانی قابل قبولی داشته باشید اما در انتها جایزه بزرگی انتظار شما را می‌کشد.

۳۲. آبشار آب پری

آبشار آب پری

منطقه گردشگری آب پری یا همان آب پری رویان را بسیاری از عاشقان طبیعت شمال می‌شناسند. به جرات می‌توان منطقه آب پری را یکی از جاهای دیدنی شمال دانست که شهرت بسیار زیادی دارد. خوشبختانه بسیاری از قسمت‌های این منطقه هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده و هنوز هم می‌توان اکسیژن خالص را تنفس کرد.

در میان این مناطق جنگلی و زیبا، آبشاری دلربا وجود دارد که مسیر خود را از لا به لای سنگ‌ها پیدا کرده. البته این آبشار با تصور شما از آبشار کمی تفاوت دارد و از ارتفاع چندین متری به زمین نمی‌ریزد. اما دیدن مسیری رودخانه‌ای از دل سنگ‌ها و صخره‌ها بسیار زیبا است. بعد از جنگل سیسنگان به رویان خواهید رسید و از آنجا باید مسیر خود را به سمت منطقه آب پری ادامه دهید.

۳۳. روستای جواهرده

روستای جواهرده

رامسر تنها به دلیل زیبایی خودش نیست که به نام عروس شهر‌های ایران شناخته می‌شود. در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب این شهر، روستایی با نام جواهرده وجود دارد. این روستای که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری سطح دریا واقع شده، نوعی منطقه ییلاقی به شمار می‌آید. جواهرده را به جرات می‌توان یکی از جاهای دیدنی شمال دانست که طرفداران بسیار زیادی دارد.

هنوز هم مردمان محلی در این روستا زندگی می‌کنند و از گرمای تابستان به اینجا پناه می‌برند. اگر به دلیل تعطیلات تابستانی، انتخابی جز تابستان را برای سفر ندارید، پس می‌توانید از شر هوای شرجی به جواهرده پناه بیاورید. اگر کمی جستجو کنید، می‌توانید خانه‌های روستایی را از مردم آنجا کرایه کرده و یک شب رویایی را تجربه نمایید.

۳۴. پل ورسک

جاهای دیدنی شمال
پل ورسک

پل زیبا و تاریخی ورسک از جمله جاهای دیدنی شمال در استان مازندران به شمار می‌رود که از دوران پهلوی اول بر جای مانده است. این پل دیدنی درست در میان جاده فیروزکوه و در بخش زیرآب قرار دارد. پل تاریخی ورسک شهرت جهانی دارد و به دلیل آنکه در پیروزی سپاه متفقین در جنگ جهانی نقش داشته، لقب پل پیروزی را از آن خودش کرده است.

در سفر به شمال ایران و مازندران، حتما این پل بی‌نظیر را ببینید.

اطلاعات بازدید از پل ورسک

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس پل ورسک: استان مازندران، میان جاده فیروزکوه، زیرآب.

۳۵. دریاچه شورمست

جاهای دیدنی شمال
دریلچه شورمست

سفر به شمال ایران و تماشای زیبایی‌های آن، شبیه به قدم زدن در میان بهشت است. دریاچه شورمست عروس جاهای دیدنی شمال در استان مازندران است که در میان جنگل‌های توسکا قرار دارد. در هر فصلی که به این دریاچه بروید، زیبایی خاص و خیره‌کننده‌ای را می‌بینید که نمی‌توان گفت کدام فصل آن از دیگری زیباتر است. اگر به سمت مازندران و سوادکوه می‌روید، تماشای دریاچه شورمست را از دست ندهید.

اطلاعات بازدید از دریاچه شورمست

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

آدرس دریاچه شورمست: مازندران، سوادکوه، جاده فیروزکوه.

 ۳۶. تالاب میانکاله

جاهای دیدنی شمال
تالاب میانکاله

تالاب میانکاله از آن دسته مکان‌هایی است که باید حتما یک بار در عمرتان به آنجا بروید. میانکاله زیستگاه اصلی پرندگان مهاجر در زمستان و پرندگانی همچون فلامینگو، پلیکان، قو و عقاب است. در کنار این تالاب زیبا می‌توانید از منظره پرواز پرندگان لذت ببرید و چند ساعتی را در آنجا استراحت کنید.

 بازدید از تالاب میانکاله

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

آدرس تالاب میانکاله: استان مازندران، ۴۵ کیلومتری شهرستان بهشهر.

۳۷. دشت ناز

جاهای دیدنی شمال
دشت ناز

زیباترین تصاویر طبیعت را می‌توانید در دشت ناز مازندران ببینید و از تماشای آن لذت ببرید. دشت ناز منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش حیوانات است که اهمیت ویژه‌ای دارد. مهم‌ترین گونه جانوری در این منطقه، گوزن زرد ایرانی است که از جمله گونه‌های در حال انقراض به شمار می‌رود. اگر دوست دارید به یک مکان طبیعی، زیبا و جذاب بروید، دشت ناز بهترین مکان برای شماست.

 اطلاعات بازدید از دشت ناز

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

آدرس دشت ناز: مازندران، بزرگراه ساری، خروجی گلما، جاده شیلات، جاده دشت ناز.

۳۸. روستای کندلوس

جاهای دیدنی شمال
روستای کندلوس

روستای چهارهزار ساله کندلوس از زیباترین و شاخص‌ترین جاهای دیدنی شمال است که ماندن در آنجا تجربه جذابی را از روستاگردی به شما هدیه می‌کند. بافت روستایی و طبیعت بکر و تماشایی روستا، آن را به یک مکان محبوب گردشگری تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران در سفر به شمال از این روستای بی‌نظیر دیدن می‌کنند. برای آنکه تجربه ماندن در یک روستای خاص، دیدنی و جذاب را تجربه کنید و از موزه مردم‌شناسی و رسوم آن لذت ببرید، کندلوس را انتخاب کنید.

اطلاعات  بازدید از روستای کندلوس

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

آدرس روستای کندلوس: مازندران، ۵ کیلومتری مرزن‌آباد، نزدیکی دوراهی دوآب به سمت کجور، روستای کندلوس.

جاهای دیدنی شمال در استان گیلان

برخی مسافران گیلان را به طعم واقعی شمال می‌شناسند. مردمانی با لباس‌های رنگارنگ و دست پخت‌های منحصر به فرد و طبیعتی بکر که هر گوشه از آن شما را شگفت زده می‌کند. اگر قصد دیدن جاهای دیدنی شمال غرب ایران را دارید، پس با ما همراه باشید.

۳۹. ماسوله

ماسوله

قطعا کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با شنیدن جاهای دیدنی شمال یاد ماسوله نیافتد. ماسوله شهری تاریخی در نزدیکی فومن است. این شهر آب و هوای بسیار معتدل و مرطوبی دارد. اما این آب و هوای ماسوله نیست که آن را منحصر به فرد کرده. در حقیقت معماری ساخت خانه‌های ماسوله بسیار منحصر به فرد است و همه را شیفته خود می‌کند.

به دلیل کوهستانی بودن منطقه، خانه‌ها به شکلی ساخته شده که سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی است. به این ترتیب مردم در یک جامعه بسیار متراکم زندگی می‌کنند. با این حال به دلیل ساده دلی و مهربانی آنها، زندگی به خوبی در اینجا جریان دارد و هیچ اختلافی بین آنها به وجود نمی‌آید. هوا حتی در اوج تابستان هم خنک و بهاری است اما در فصل زمستان امکان دارد قادر به تحمل سرما نباشید.

۴۰. روستای اولسبلنگاه

روستای اولسبلنگاه

یکی از روستا‌های بهشتی واقع در ماسال و استان گیلان، اولسبلنگاه نام دارد. طبیعت اولسبلنگاه بسیار بکر و دیدنی است و شاید کمتر کسی حتی نام آن را شنیده باشد. شاید از خودتان بپرسید که چرا نام این روستا اینقدر دشوار است؟ در حقیقت اولسبلنگاه در تالشی “درخت قرمز روی ارتفاع” معنا می‌دهد.

به دلیل ارتفاع ۱۵۰۰ متری اولسبلنگاه از دریا، هوا بسیار مطبوع و کوهستانی است. همچنین زمانی که به ارتفاعات آنجا صعود می‌کنید، منظره دریا و جنگل را زیر پای خود خواهید داشت. واقعا تجربه دیدن این منظره از نزدیک، چیزی نیست که تا آخر عمر فراموش کنید.

اگر خوش شانس باشید، شاید بتوانید یکی از روستاییان را قانع کنید تا خانه خود را به شما کرایه دهد. طبیعت این روستا بسیار بسیار بکر و دست نخورده است و هنوز هم می‌توان با صدای ضربات دارکوب روی کلبه چوبی یا آواز پرندگان از خواب برخواست. حقیقتا که این روستا را می‌توان یکی از جاهای دیدنی شمال دانست.

۴۱. جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

بسیاری از مردم دنیا، جاده چالوس را عروس جاده‌های خاورمیانه می‌دانند. اما اختلاف نظری بزرگ بین دوست‌داران طبیعت وجود دارد. بسیاری بر این باور هستند که جاده اسالم به خلخال بسیار دیدنی‌تر و زیبا‌تر از جاده چالوس است. این جاده ۷۰ کیلومتری را می‌توان جزء جاذبه های دیدنی شمال دانست که بسیاری را جذب خود می‌کند.

این جاده از شهر اسالم در استان گیلان آغاز شده و به سمت شهر خلخال می‌رود. در مسیر می‌توانید از مناظر طبیعی اطراف لذت ببرید. گردنه الماس واقع در این جاده بسیار زیبا است و شما را وادار می‌کند تا توقفی کوتاه در آنجا داشته باشید. با حدود یک ساعت رانندگی می‌توانید از اسالم به خلخال بروید، اما اگر اهل طبیعت گردی باشید، پیمودن این مسیر روزها به طول می‌انجامد. سوباتان، آبشار ورزان و دیگر مناطق ییلاقی اطراف آن شما را وادار می‌کنند تا مسیر را به پایان نرسانید!

۴۲. شیطان کوه

جاهای دیدنی شمال
شیطان کوه – نمای شهر از بالای کوه

شاید از شنیدن نام این کوه کمی بترسید. اما لازم به ترس نیست. این تنها یک نام محلی است که سالیان سال دهان به دهان چرخیده. اینجا یکی از جاهای دیدنی شمال است که ترکیبی از کوهستان و دشت به شمار می‌آید. مسیر پیاده‌روی در شیطان کوه را می‌توان یکی از بهترین مسیر‌های پیاده روی در سراسر ایران دانست.

علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی، شما می‌توانید از تله کابین شیطان کوه، بام سبز، کوه شیطان کوه، استخر طبیعی و آبشار آن لذت ببرید. شیطان کوه در ۴۰ کیلومتری شرق لاهیجان واقع شده و حدود سی دقیقه با ماشین از لاهیجان فاصله دارد.

۴۳. پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم

یکی دیگر از جاهای دیدنی شمال در شهرستان تالش استان گیلان قرار دارد. این منطقه جنگلی یکی دیگر از تلاقی‌های جنگل و دریا به شمار می‌آید. حتی به نوعی این جنگل را می‌توان برتر از جنگل سیسنگان دانست. مسیر ورود به جنگل بسیار زیبا و دیدنی است.

از همان لحظه که وارد جاده منتهی به جنگل می‌شوید، چشم شما نمی‌داند از کدام منظره لذت ببرد. در مسیر ورودی دست فروشان مختلف به شما ازگیل و میوه‌های محلی را پیشنهاد می‌دهند. کمی جلوتر لباس‌های رنگارنگ محلی و کلاه‌های حصیری به چشم می‌خورند. همینطور که ادامه می‌دهید، دست سبز درختان بر سر شما سایه می‌افکنند و حس می‌کنید که در نگین سبز طبیعت گیلان محو شده‌اید.

همینطور که ادامه می‌دهید بوی دریا به مشام شما می‌رسید. این یعنی نزدیک ساحل جنگل گیسوم شدید. چه تجربه‌ای بهتر از اینکه در دل جنگل بتوانید نسیم دریا را روی صورت خود حس کنید. در این جنگل باید مشام خود را پر از بوی دریا و طبیعت نمایید.

۴۴. گردنه حیران

گردنه حیران

گردنه حیران یکی از جاهای دیدنی شمال است که قطعا شهرت جهانی دارد. گردنه‌ای بزرگ که ۳۵ کیلومتر طول دارد و در مسیر نمین اردبیل به آستارا قرار دارد. تقریبا در همه فصل‌های سال این جاده مه آلود است و ارتفاع برخی مناطق آن به ۱۵۰۰ متر از سطح دریا می‌رسد. واقعا هرچه از جاذبه‌های دیدنی طبیعی اینجا برای شما بگوییم کم است. تنها چشم می‌تواند این همه زیبایی را درک کند.

شما می‌توانید از تله کابین حیران استفاده کنید و از ارتفاع بالا این همه زیبایی را ببینید. بهتر است در حین عبور از این گردنه کمی صبر کنید و چند ساعتی وقت بگذرانید.

۴۵. قلعه رودخان

جاهای دیدنی شمال
قلعه رودخان

در نزدیکی ارتفاعات فومن، قلعه‌ای باستانی به نام قلعه رودخان قرار دارد. این قلعه تاریخی را می‌توان سومین بنا از بین عجایب هفتگانه استان گیلان و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال دانست. اما نکته قابل توجه این است که دیدن قلعه رودخان نه تنها از نظر تاریخی لذت‌بخش است، بلکه یک طبیعت گردی نیز به شمار می‌آید.

این قلعه در میان طبیعت بکر و دیدنی و جنگلی انبوه قرار گرفته و برای رسیدن به ساختمان اصلی قلعه باید حدود یک ساعت از پله‌های آن بالا بروید. در قسمت‌های بالایی قلعه اکسیژن کمی وجود دارد و به دلیل رطوبت و مه همیشگی هوا، ممکن است تنفس شما با مشکل رو به رو شود. اما اگر شرایط جسمانی مناسبی دارید، دیدن این منظره را از دست ندهید.

در سفرزون بخوانید
قلعه رودخان ، دژ محکم ایران

۴۶. تالاب انزلی

جاهای دیدنی شمال
تالاب انزلی

تالاب انزلی که در جنوب غرب سواحل دریای مازندران قرار گرفته، یکی از جاهای دیدنی شمال است که شهرت بین المللی دارد. این تالاب در ۴۰ کیلومتری استان گیلان قرار دارد و از جنوب به صومعه‌سرا می‌رسد. این تالاب را به جرات می‌توان یکی از زیبا‌ترین و همچنین مهم‌ترین تالاب‌های شمال و تمام ایران دانست.

نیلوفر‌های آبی روی تالاب خودنمایی می‌کنند تا حسابی چشم شما از دیدن زیبایی‌ها سیر شود. در فصل‌های پربارش، وسعت تالاب انزلی به حدود ۱۲۰ کیلومتر مربع و در فصل‌های کم بارش وسعت آن به حدود ۸۰ کیلومتر مربع می‌رسد. در سفر خود حتما به این تالاب سری بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

۴۷. دیلمان

دیلمان

دیلمان نام منطقه‌ای بسیار قدیمی در نزدیکی سیاهکل است. بر اساس آثار باستانی به جای مانده، مردم از حدود پنج هزار سال پیش در این منطقه زندگی می‌کردند. با وجود مسیر پر پیچ و خم کوهستانی، دیدن دیلمان واقعا ارزشمند است. بسیاری از مسافران حتی نام دیلمان را نشیده‌اند و از وجود آن آگاه نیستند.

در این منطقه جاذبه‌های دیدنی زیادی همچون آبشار لونک، دشت سوسن چلچراغ، دشت شقایق دیلمان، قلعه و برج گرمابر، کاروانسرای تی تی و کوه درفک وجود دارند و شما می‌توانید از دیدن آنها لذت ببرید.

۴۸. سرولات

سرولات

سرولات یکی از جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود که در سه کیلومتری چابکسر قرار گرفته. در این منطقه رود خروشانی به نام آچیرود قرار دارد که واقعا به این منطقه زیبایی خاصی بخشیده. این رود مایه حیات و زندگانی مردم منطقه شده و به همین دلیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مردم این منطقه بسیار مهمان‌نواز هستند و اگر خوش شانس باشید می‌توانید در خانه یکی از آنها شبی را به سحر برسانید. طبیعت سرولات بسیار بکر و دیدنی است و هم از چابکسر و هم از رامسر می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

۴۹. ماسال

ماسال

قطعا همه مردم ایران با منطقه ماسال آشنا هستند. ماسال که در نزدیکی کوه‌های تالش قرار گرفته، یکی از جاهای دیدنی شمال محسوب می‌شود. ماسال در زبان تالشی به معنای “کنار کوه” است. این منطقه کوهستانی در نزدیکی رودخانه‌ای با نام خاکایی قرار گرفته.

ماسال ۱۷ غار بزرگ و کوچک را در دل خود جای داده و مناطق ییلاقی بسیار زیبایی دارد. شاندرمن نیز نام قسمتی از ماسال است که بزرگ‌ترین غار‌های گیلان را در خود جای داده. در این منطقه مناظر طبیعی بسیار زیادی همچون رودخانه، غار و آبشار وجود دارند و همچنین میرزا کوچک خان جنگلی در این منطقه جان خود را از دست داده است

یکی از جاهای دیدنی شمال ، یعنی منطقه ییلاقی دشت الیزه نیز در همین منطقه شاندرمن واقع شده. برای رسیدن به این دشت باید حدود ۱ الی ۲ ساعت پیاده روی داشته باشید اما قطعا یکی از بهترین مسیر‌های پیاده‌روی شما خواهد بود.

در سفرزون بخوانید :

۵۰. دشت النزه

جاهای دیدنی شمال
دشت النزه

دشت النزه از زیباترین جاهای دیدنی شمال است که در منطقه ماسال گیلان قرار دارد. این دشت دیدنی بکرترین تصاویر را پیش چشمتان به نمایش می‌گذارد و منبع انرژی و آرامش است. دشت النزه گیلان کوه‌های سبز پوش بزرگ و کوچک و درختان زیبای بلند منحصربه‌فردی را دارد که صبح‌ها در مه غلیظ محو می‌شوند.

این دشت بدون شک شبیه به بهشتی رویایی است که می‌توانید لذت ماندن در آنجا را تجربه کنید. در این ییلاق بی‌نظیر امامزاده‌ای به نام امامزاده ابراهیم وجود دارد که در حیاط آن درخت کهنسال ۲۰۰ ساله‌ای قرار گرفته است. مردم محلی این منطقه باور دارند که با بستن پارچه‌های سبز به درخت، حاجت‌روا می‌شوند. دشت النزه آنقدر تماشایی است که به محبوب‌ترین مکان دیدنی عمرتان تبدیل خواهد شد.

اطلاعات بازدید از دشت النزه

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس دشت النزه: استان گیلان، ماسال، دشت النزه.

۵۱. آبشار دودوزن

جاهای دیدنی شمال
آبشار دودوزن

تابستان‌های سوزان را با رفتن به آبشار دودوزن تبدیل به یک بهار خنک کنید! این آبشار بی‌نظیر در گیلان مقصد اصلی گردشگرانی است که عاشق طبیعت هستند. آبشار زیبای دودوزن در هر فصلی زیبایی و جذابیت خاص خودش را دارد. اما بهار و تابستان پرطرفدارترین فصل بازدید از دودوزن است.

نشستن در کنار آبشار، تنفس هوای خنک، لذت بردن از سرسبزی درختان و گوش سپردن به صدای طبیعت، این مکان را به یک جاذبه بی‌نظیر تبدیل کرده است. اگر به صورت گروهی به این منطقه سفر می‌کنید، می‌توانید بساط پیک‌نیک و کمپینگ را هم پهن کنید و خاطره سفر به دودوزن برایتان ماندگار شود. فراموش نکنید که هنگام ترک این محل، حتما زباله‌هایتان را از آنجا خارج کنید.

اطلاعات بازدید از آبشار دودوزن

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیت: رایگان

آدرس آبشار دودوزن: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت و منطقه خرم‌کش.

۵۲. دریاچه ویستان بره سر

جاهای دیدنی شمال
ویستان بره سر

دریاچه ویستان بره سر رودبار از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شمال است که در دل جنگل قرار دارد. اگر به این مکان زیبا بروید، تلاقی آبی آسمان و سبزی جنگل را می‌بینید که تصویری بی‌نظیر، جذاب و متفاوت از طبیعت است. در کنار این دریاچه دیدنی می‌توانید به صدای آواز پرندگان، حرکت آب دریاچه و باد گوش دهید و از آن لذت ببرید.

به تازگی امکانات رفاهی بسیار خوبی هم در کنار دریاچه ویستان بره ایجاد شده است که می‌توانید به راحتی در آنجا بمانید و یا حتی شب را کنار دریاچه بگذرانید. دریاچه میزبان انواع ماهی‌هاست که فرصت ماهیگیری را هم برای شما فراهم می‌کند.

این دریاچه از زیباترین مکان‌هایی است که می‌توانید در گیلان ببینید.

اطلاعات بازدید از دریاچه ویستان بره سر

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس دریاچه ویستان بره: گیلان، بعد از رستم آباد به سمت تنکابن، دریاچه ویستان.

۵۳. آبشار لاتون

جاهای دیدنی شمال
آبشار لاتون

گیلان میزبان زیباترین مکان‌ها و بکرترین جاهای دیدنی شمال است که نظیر ندارد. آبشار لاتون از آن دسته دیدنی‌های شمال است که به زیبایی خودنمایی می‌کند و تماشای آن شما را سر حال می‌آورد. لاتون با ارتفاع ۱۰۵ متری، به عنوان بلندترین آبشار ایران شناخته می‌شود و با سه حوضچه خود در میان گردشگران بسیار مشهور است.

در کنار آبشار دیدنی لاتون می‌توانید زیباترین لحظات را در کنار عزیزانتان رقم بزنید و عکس‌های زیبایی را ثبت کنید.

اطلاعات بازدید از آبشار لاتون

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس آبشار لاتون: گیلان، غرب شهر لوندویل از بخش‌های آستارا، آبشار لاتون.

۵۴. پل محمدحسن خان

پل محمد حسن خان یکی از کم‌شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی مازندران است. این پل در استان مازندران و شهر زیبای بابل قرار دارد. جالب است بدانید که قدمت این پل به دوران کریم خان زند باز می‌گردد. پس می‌توانید تصور کنید که این پل را در آن دوران در شهری مرطوب چطور ساختند که هنوز هم پا بر جا باقی مانده است. البته شاید از خود بپرسید که چرا این پل را با نام پل محمد حسن خان می‌شناسند. در حقیقت این پل به دست جد آقا محمد خان قاجار، محمد حسن خان قاجار بعد پیروزی بر کریم خان زند و گرفتن شهر بابل برای قدردانی از مردم این شهر ساخته شد. به همین خاطر آن را پل محمد حسن خان نامیده‌اند. این پل ظاهری بسیار سالم دارد و هنوز عابر پیاده می‌تواند از آن استفاده کند.

آدرس: مازندران، بابل، پل محمد حسن خان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۵. امامزاده قاسم بابل

امامزاده قاسم بابل یکی دیگر از جاهای دیدنی مازندران است. این امامزاده یکی از اماکن مذهبی مهم مردم بابل نیز محسوب می‌شود. بر اساس اسناد تاریخی، امامزاده قاسم از فرزندان امام موسی کاظم هستند. وی در محله آستانه بابل جان باخت. به همین خاطر مقبره آن را در همین شهر بنا کردند. این بارگاه قدمت تاریخی بسیاری دارد. ظاهر مقبره این امامزاده شما را به یاد ابنیه تاریخی متعلق به دوران سلجوقی می‌اندازد. از نظر معماری، این مقبره یک اثر هنری محسوب می‌شود. فضای داخلی امامزاده بسیار آرام و دوست‌داشتنی است و دلتان می‌خواهد مدتی را در آن باشید تا با امامزاده در و دل کنید. بد نیست بدانید که مردم محلی حاجات بسیاری را از این امامزاده گرفته‌اند.

آدرس: استان مازندران، شهر بابل، خیابان آیت الله روحانی, امام زاده قاسم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۶. پل آجری خرما کلا

پل آجری خرما کلا یکی دیگر از پل‌های قدیمی استان مازندران است. این پل ظاهری زیبا دارد و قدمت آن به دوران صفوی باز می‌گردد! بله! تعجب نکنید! قدمت این پل به دوران صفویه باز می‌گردد! این یعنی حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد. سالم ماندن این پل نسبتاً کوچک آن هم در رطوبت هوای مازندران، یک معجزه است. پل آجری خرما کلا همان طور که مشخص است، از جنس آجر و خشت ساخته شده. این پل ظاهری بسیار زیبا دارد و هنوز هم مردم روستای اطراف از آن برای عبور از رودخانه استفاده می‌کنند. پل آجری خرما کلا را حتماً باید در فهرست جاهای دیدنی مازندران قرار داد.

آدرس: قائم شهر، بخش مرکزی، روستای خرما کلا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۷. پل دوازده چشمه آمل

پل دوازده چشمه آمل یکی از پل‌های بزرگ، معروف و بزرگ آمل است. شاید با دیدن این پل و اینکه با ماشین از روی آن عبور می‌کنند، با خودتان بگویید که قدمت آن حداکثر به دوران پهلوی باز می‌گردد؛ اما در کمال تعجب باید بدانید که پل دوازده چشمه آمل به دوران صفویه تعلق دارد. این پل روی رود هراز در مرکز شهر واقع شده است. برای دسترسی به آن، باید خودتان را به ابتدای خیابان سبزه میدان برسانید. البته لازم به ذکر است که پل دوازده چشمه آمل یک بار در دوران قاجار به‌صورت کامل بازسازی کردند. این پل بخش شرقی و غربی شهر را به هم وصل می‌کند و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مازندران به حساب می‌آید. پل دوازده چشمه آمل ۱۰۷ متر طول دارد و با احتساب جان‌پناه، عرض آن به حدود ۸متر می‌رسد. این پل حدود ۶متر از سطح زمین ارتفاع دارد و دارای ۱۲ طاق و دهانه است.

آدرس: آمل، ابتدای خیابان سبزه میدان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۸. برج سلطان زین‌ العابدین

فقط به تصویر بالا نگاه کنید. آیا باورتان می‌شود که این برج زیبا یکی از جاهای دیدنی مازندران است؟ برج سلطان زین‌ العابدین درشهر ساری قرار دارد. قدمت این برج به اواسط قرن نهم هجری قمری باز می‌گردد. ساخت برج سلطان زین‌ العابدین مصادف با سلطنت قویونلوها است. این ساختمان حدود ۲۰متر ارتفاع دارد. از نظر معماری، برج سلطان زین‌ العابدین از سه بخش مختلف بدنه، گردنه و گنبد هرمی ساخته شده است. در طراحی برج سلطان زین‌ العابدین از تزئینات آجری به سبک مقرن‌کاری در گردنه و بدنه استفاده کرده‌اند. روزنه‌ها یا پنجره‌هایی در هر ضلع گردنه به چشم می‌خورد که وظیفه تأمین نور داخل برج را به عهده دارند. این بنا یکی از آثار ملی ایران است. از نظر ظاهری، برج سلطان زین‌ العابدین شباهت بسیاری به ابنیه تاریخی دوران عثمانی در کشور ترکیه دارد. به همین خاطر در اکثر مواقع مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. بازدید از برج سلطان زین‌ العابدین برای بسیاری از گردشگران سرگرم‌کننده خواهد بود.

آدرس: مازندران، ساری

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۹. پل شاپور

پل شاپور یا پل شاهپور یک از جاهای دیدنی استان مازندران است که در شهرستان سوادکوه، جاده شیرگاه قائمشهر و روی رودخانه اوتجون قرار دارد. این پل دارای ۵۰متر طول است. پل شاپور یک دهانه بزرگ میانی همراه با طاق جناغی و یک دهانه کوچک فرعی دارد. در ساخت این پل از سنگ و ساروج استفاده کرده‌اند. قدمت پل به حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این پل در اراضی چای باغ قرار دارد و اطراف آن چشم‌اندازی زیبا انتظار شما را می‌کشد. پس هم فال است و هم تماشا!

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده شیرگاه قائمشهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۶۰. پل راه آهن سرتپه

پل راه آهن سرتپه یکی دیگر از جاهای دیدنی مازندران است. قدمت این پل به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. نام پل راه آهن سرتپه در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. فقط پل ورسک نیست که خط ریلی شمال به جنوب کشور را تکمیل کرده است. پل راه آهن سرتپه نیز بخشی از سیستم ریلی کشور را تشکیل می‌دهد که در محله سرتپه شیرگاه قرار دارد. این پل یکی از آثار ملی ایران است و بازدید از آن حتماً توصیه می‌شود.

آدرس: مازندران، سوادکوه، شیرگاه محله سر تپه پل راه آهن

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۶۱. قلعه حسن بور سرخکلا

شاید در تصویر بالا مدام به‌دنبال یک قلعه بزرگ و عظیم بگردید؛ اما خب عملاً اینطور نیست. در حقیقت همین سنگ‌چینی که مشاهده می‌کنید، یک دیوار قدیمی از قلعه حسن بور سرخکلا است. قلعه حسن بور سرخکلا در روستای سرخکلا سوادکوه قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود. این قلعه در ۷کیلومتری شمال روستا در دل جنگل‌های شاهکوه قرار دارد. دسترسی به این قلعه بسیار زیباست. پس هم فال و هم تماشا خواهد بود. بد نیست بدانید که قدمت این قلعه به قرن ۶ و ۷ هجری قمری باز می‌گردد. قلعه حسن بور سرخکلا یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود و بازدید از آن را حتماً باید در برنامه سفر خود قرار دهید.

آدرس: مازندران، سوادکوه، روستای سرخلا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۶۲.دریاچه سقالکسار

وقتی که به تصاویر ضبط شده از دریاچه سقالکسار نگاه کنید، بی‌تردید این حس در شما به وجود می‌آید که این تصاویر مربوط به سوییس یا امثال آن هستند؛ اما در حقیقت به دریاچه سقالکسار واقع در استان گیلان تعلق دارند. دریاچه سقالکسار را می‌توان یکی از خاص‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی شمال دانست. این دریاچه زیبا با طبیعت بکر اطراف آن در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت در دسهتان لاکان و روستای سقالکسار جا خوش کرده است. اگر به‌دنبال مکانی سرسبز و زیبا برای طبیعت‌گردی در چهار فصل سال هستید، سقالکسار برای شما بهترین گزینه خواهد بود. هر فصل سال این دریاچه به شکلی خاص خودنمایی و دلبری می‌کند. پس حتی اگر یک بار از این دریاچه دیدن کرده‌اید، بهتر است ۳ فصل دیگر را نیز برای بازدید انتخاب کنید.

آدرس: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

خب سفرزونی عزیز، تقریبا با اکثر جاهای دیدنی شمال آشنا شدی. نظر شما در مورد این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چیه؟ از کدوم اونا بازدید کردی و بازدید از کدوم رو توی لیست سفر خودت قرار دادی؟ نظرت و تجربه‌ات رو در مورد این جاذبه‌ها با ما در میان بزار. به نظرتون جای کدوم جاذبه توی این لیست خالیه؟ فراموش نکنید که ما عاشق شنیدن نظرات و تجربیات شما هستیم.