سالانه ملیون‌ها گردشگر ایرانی و خارجی برای بهره‌مند شدن از طبیعت سرشار استان چهارمحال و بختیاری و همچنین کشف دنیای کهن شهرکرد، به‌سوی این شهر سفر می‌کنند. شهرکرد از جمله خاص‌ترین قطب‌های گردشگری ایران است که به لطف داشتن تاریخ و فرهنگی غنی، طبیعتی مسحور‌کننده و روح‌نواز و آب‌و‌هوایی مطلوب دلپذیر، جذابه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است؛ به‌طوری که می‌توان گفت جاهای دیدنی شهرکرد بی‌شمارند! از سویی عمر سفر کوتاه است و در سفری کوتاه، فرصت کافی برای بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری این شهر وجود ندارد. در چنین شرایطی آشنایی با جاهای دیدنی مقصد، به شما کمک می‌کند تا بر‌اساس سلایق و علایق خود، بهترین مقاصد را برای بازدید انتخاب کرده و سفر به‌یاد‌ماندنی را تجربه کنید. به همین سبب در این مطلب به معرفی بهترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرکرد و پرداخته و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن‌ها را در اختیارتان قرار دادیم.

saadatrent

جاذبه‌های طبیعی شهرکرد

تالاب چغاخور

در معرفی جاهای دیدنی شهرکرد اولین جاذبه‌ای که می‌خواهیم در‌خصوص آن سخن بگوییم، تالاب چغاخور نام دارد. این جاذبه طبیعی، جزو زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر شمرده می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان نگینی نایاب در استان چهامحال و بختیاری معرفی کرد. تالاب چغارخور در مسیر جاده شهرکرد به خوزستان و ۶۵‌کیلومتری شهرکرد در قلب طبیعتی بی‌نظیر و سرسبز جای خوش کرده و مقصدی عالی برای گذارندن یک روز بهاری در شهرکرد است. جالب است بدانید که حدود ۳۰۰ سال پیش ایل بختیاری به اطراف این تالاب مهاجرت کردند. این تالاب در آن دوره زمانی آبخور دام‌های ایل بختیاری بود. وسعت این تالاب به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار می‌رسد و به سبب آب شدن برف کوه‌های اطراف ایجاد شده است. بهترین زمان برای بازدید از تالاب چغارخور اواخر فصل زمستان تا اواخر تابستان است؛ چرا‌که در این زمان پرندگان مهاجر بسیاری به‌سوی این تالاب سفر می‌کنند.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، مسیر جاده شهرکرد-خوزستان، ۶۵ کیلومتری شهرکرد، تالاب چغاخور

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

آبشار عریض زردلیمه

آبشار عریض زردلیمه در مقایسه با سایر جاهای دیدنی شهرکرد به‌سان بهشتی رؤیایی است. این آبشار زیبا در فاصله ۸۰‌کیلومتری شهرکرد قرار دارد و به‌لطف زیبایی خیره‌کننده‌اش، گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. عرض آبشار زردلیمه به حدود ۶۰ متر و ارتفاع آن به بیش از ۴۰ متر می‌رسد. گفتنی است که این آبشار جزو عریض‌ترین آبشار‌های ایران شمرده می‌شود. آبشار زردلیمه در انتهای دره‌ای خرم و سرسبز با همین نام جای خوش کرده و برای دسترسی به آن لازم است که کمی درون این دره پیاده‌روی کنید که این کار سراسر لذتبخش و دلپذیر است. از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به شهر زیبای شهرکرد، بازدید از این آبشار بی‌نظیر را به‌هیچوجه از دست ندهید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، بخش جنوبی شهرستان اردل، آبشار زردلیمه

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

آبشار آتشگاه لردگان

در معرفی جاهای دیدنی شهرکرد و جاذبه‌های طبیعتی این شهر، نام آبشار آتشگاه لردگان را نباید از قلم انداخت. این آبشار در فاصله ۱۹۰‌کیلومتری شهرکرد و ۴۰‌کیلومتری لردگان جای خوش کرده است. آبشار لردگان از چندین آبشار کوچک‌تر تشکیل می‌شود که با قرارگیری در کنار هم، شبیه به آبشاری واحد به‌نظر می‌آیند. طبیعت اطراف این آبشار نیز بی‌نظیر است؛ به‌طوری‌که در فصل‌های گرم، از کنار آبشار آتشگاه لردگان تا جایی که چشم کار می‌کند، سراسر سر‌سبز و خرم بوده و شاخه‌های پر‌بار درختان سر‌به‌فلک‌کشیده بر زمین سایه انداخته‌اند. بهترین زمان بازدید از این آبشار فصل بهار است. در این فصل طبیعت اطراف آبشار آتشگاه لردگان زیبا‌ترین لباس خود را بر تن می‌کند. از سوی دیگر در این فصل می‌توانید از آب‌تنی و قرار‌گیری در زیر آب خنک آبشار غرق لذت شوید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، چهارمحال بختیاری، ۴۰کیلومتری لردگان، آبشار آتشگاه لردگان

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

 

روستای دره عشق اردل

روستای دره عشق اردل از زیبا‌ترین و دل‌انگیز‌ترین روستا‌های ایران و جاهای دیدنی شهرکرد است. این روستا چندین و چند جاذبه طبیعی بی‌نظیر را در خود جای داده و سفر به‌سوی آن سفری تمام‌عیار و پر‌ماجرا خواهد بود. مهم‌ترین جاذبه این روستا دره‌ای هم‌نام با آن است که پیاده‌روی و گشت‌و‌گذار در آن تجربه‌های دلپذیر بسیاری را به‌همراه دارد. در مسیر دره عشق می‌توانید از چندین آبشار زیبا بازدید کرده، از حضور در کنار چشمه‌های گوارا لذت ببرید، حیوانات مختلف را از نزدیک ببینید، زیر سایه درختان بلوط بنشینید و از تماشای طبیعت بی‌نظیر اطراف خود غرق لذت شوید. آبشار دره عشق اردل از دیگر جاذبه‌های روستای دره عشق است. این آبشار در منطقه حفاظت‌شده هلن و مشایخ جای خوش کرده و با زیبایی خود دلبری می‌کند. ارتفاع آبشار دره عشق به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد و زیبایی آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیار، روستای دره عشق

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: نیمی از روز

 

تالاب گندمان

چنانچه در میان جاهای دیدنی شهرکرد به‌دنبال جاذبه‌ای آرام و زیبا هستید تا ساعاتی را در طبیعتی دلپذیر نشسته و غرق شگفتی‌ها و آرامش آن شوید، پیشنهاد ما به شما تالاب گندمان خواهد بود. این تالاب زیبا در نزدیکی روستای گندمان قرار دارد که از توابع شهرتسنا بروجن است. جالب است بدانید که تالاب گندمان در گذشته جزو شکار‌گاه‌های بهرام گور بوده و خانواده‌های سلطنتی منطقه نیز اطراف تالاب را به‌عنوان ییلاق تابستانی خود برگزیده بودند؛ چرا‌که تالاب گندمان آب‌و‌هوایی بی‌نظیر دارد و طبیعت اطراف آن نیز به‌قدری زیباست که هر‌کسی را شیفته خود می‌کند. این تالاب بیش از ۹۸۰ هکتار وسعت داشته و در ارتفاع ۲ هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. پوشش جانوری تالاب گندمان نیز بسیار جذاب و غنی است. از مهم‌ترین گونه‌های موجود در این منطقه می‌توان به ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه‌‌دار، لاک‌پشت‌های بزرگ و انواع پرندگان اشاره کرد.

آدرس: ایران،‌ استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، مجاورت گندمان، تالاب گندمان

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۳ تا ۴ ساعت

 

تالاب سولقان

مگر می‌شود از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی شهرکرد سخن گفت و حرفی از تالاب سولقان به میان نیاورد؟ تالاب سولقان از زیبا‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است. این تالاب زیبا در فاصله ۷۰‌کیلومتری از شهرکرد قرار دارد. تالاب سولقان شامل دو بخش غربی و شرقی می‌شود که بخش غربی آن را با نام تالاب ولگان می‌شناسند. تالاب‌های سولقان و ولگان در قلب طبیعتی سر‌سبز و بکر جای خوش کرده‌اند و همچون دو نگین آبی‌رنگ بر مخملی سبز‌رنگ می‌درخشند. بهترین زمان برای بازدید از این دو تالاب چشم‌نواز و طبیعت بکر اطراف آن‌ها اواخر زمستان تا پایان بهار است. در این بازه زمانی پرندگان مهاجر به‌سوی این منطقه سفر می‌کنند و شما می‌توانید ضمن لذت بردن از زیبایی‌های منطقه به تماشای رقص پرندگان مهاجر بر فراز تالاب سولقان بنشینید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان اردل، تالاب سولگان

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

 

غار سراب امید آباد

از اسرار‌آمیز‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد می‌توان به غار سراب امید آباد اشاره کرد. این غار جزو بکر‌ترین و دیدنی‌ترین غار‌های ایران شمرده می‌شود و سالانه طبیعت‌گردان و غار‌نوردان بسیاری برای بازدید از غار سراب امید آباد به‌سوی کردستان روانه می‌شوند. این غار در فاصله ۲۱‌کیلومتری شمال‌غرب شهر فارسان و در ۶‌کیلومتری شهر بابا حیدر قرار دارد. غار سراب امید آباد غاریست آهکی که در بستر آن آب جاری است. گفتنی است که پیمودن این غار کار ساده‌ای نیست و نیاز به مهارت و تجربه کافی دارد؛‌ از‌این‌رو بازدید از غار سراب امید آباد به کودکان و افرادی که آمادگی جسمی خوبی ندارند، پیشنهاد نمی‌شود.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، ۲۱کیلومتری شمال غربی شهر فارسان (۶کیلومتری شهر بابا حیدر)، روستای امیدآباد، غار سراب امید آباد

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

 

چشمه دیمه

چشمه دیمه را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد معرفی کرد. این چشمه در روستایی با همین نام، در فاصله ۱۰‌کیلومتری شهر دلگه جای خوش کرده است. جالب است بدانید که چشمه دیمه از ارتفاعات زرد‌کوه سر‌چشمه می‌گیرد و جزو شاخه‌های اصلی زاینده‌رود به‌شمار می‌آید. این چشمه سرشار از مواد معدنی است و به همین سبب از آب چشمه دیمه برای مصارف درمانی از جمله درمان سنگ کلیه و پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود. چشمه دیمه همچنین به طبیعت اطراف خود جان می‌بخشد؛ از‌این‌رو طبیعت اطراف آن بسیار غنی و بی‌نظیر است. در‌نهایت اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استان چهارمحال و بختیاری و شهر زیبای شهرکرد، بازدید از این چشمه روح‌نواز و طبیعت دلنشین اطراف آن را از دست ندهید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، ۱۰کیلومتری چلگرد، روستای دیمه

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

پارک ملی تنگه صیاد

اگر بگوییم پارک ملی تنگه صیاد تکه‌ای از بهشت است که بر زمین گسترده شده، دروغ نگفته‌ایم! این جاذبه از بکر‌ترین و زیبا‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی شهرکرد است. پارک ملی تنگه صیاد در مناطق کوهستانی و مرتفع استان چهارمحال و بختیاری جای خوش کرده و سالانه هزاران هزار گردشگر را به‌سوی خود می‌کشاند. به‌طور دقیق‌تر این پارک در نزدیکی قله جیلون و محدوده کوه‌های فرخ‌شهر واقع شده و در ارتفاع ۳ هزار متری از سطح دریا قرار دارد. پارک ملی تنگه صیاد زیستگاه حیواناتی نظیر میش وحشی و قوچ بوده و علاوه‌بر آن‌ها گونه‌های متنوع دیگری از پستانداران و پرندگان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. از مهم‌ترین جاذبه‌های این پارک می‌توان به پاجفت و بستان شیر اشاره کرد. و در‌نهایت گفتنی است که اگر خیال بازدید از این جاذبه طبیعی بی‌نظیر را دارید، بهتر است که فصل‌های بهار و تابستان را برای این کار انتخاب کنید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال بختیاری، ۴۵کیلومتری شهرکرد، پارک ملی تنگه صیاد

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود

کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود از دیگر جاهای دیدنی شهرکرد است که در سفر به استان چهارمحال و بختیاری حتماً باید از آن بازدید کنید. این جاذبه در منطقه سامان و در مسیر رودخانه پر‌آب و نام‌آشنای زاینده‌رود قرار دارد. بسیاری این منطقه را با نام دالان سبز می‌شناسند؛ چرا‌که سراسر منطقه سر‌شار از سرسبزی و زیبایی است و بسیاری آن را به‌عنوان یکی از سر‌سبز‌ترین مناطق ایران معرفی می‌کنند. زیبایی و سر‌سبزی این منطقه به دلیل گذر زاینده‌رود از میان آن است. گذر این رودخانه از باغات مختلف منطقه سبب شده تا در منطقه سامان باغات گردو، هلو و بادام بسیار پر‌باری وجود داشته باشند. در‌نهایت اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و حضور در طبیعت روحتان را نوازش می‌کند، منطقه سامان و کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود بهترین مقصد برای شماست.

آدرس: ایران، استان چهارمحال بختیاری، شمال شهرکرد، منطقه سامان، چم رود، کمربند سبز حاشیه زاینده‌رود

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

 

جاذبه‌های تاریخی شهرکرد

قلعه جونقان

قلعه جونقان که بسیاری ان را با عنوان کاخ سردار اسعد بختیاری می‌شناسند، از جمله پر‌شکوه‌ترین و ارزشمند‌ترین بنا‌های تاریخی و جاهای دیدنی شهرکرد است. این قلعه در شهر جونقان و در فاصله ۴۲‌کیلومتری از شهرکرد قرار دارد. شهر جونقان را می‌توان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری معرفی کرد که جاذبه‌های تاریخی ارزشمند بسیاری را در خود جای داده است. قلعه تاریخی جونقان در‌واقع عمارتی بزرگ و پر‌شکوه است که در زمان حکومت قاجار، به دستور شخصی به‌نام علی قلی خان بختیاری ساخته شد. تزئینات و معماری عمارت تاریخی سردار اسعد بختیاری به‌قدری بی‌نظیر و چشمگیر است که می‌توان آن را به شاهکاری هنری تشبیه کرد. معماری این قلعه از سبک معماری قرن ۱۹ فرانسه الهام گرفته شده است. جالب است بدانید که این عمارت اولین خانه در استان چهارمحال و بختیاری بود که موتور برق داشت. قلعه جونقان جزو آثار ملی ایران نیز شمرده می‌شود.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، ۴۲کیلومتری شهرکرد، مرکز شهر جونقان، قلعه جونقان

ساعات بازدید: هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

خانه ستوده چالشتری

خانه ستوده چالشتری از دیگر جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی شهر کرد است. این عمارت بخشی از قلعه قدیمی چالشتر است که در دوره حکومت قاجار به‌عنوان اندرونی و شاه‌نشین به قلعه اضافه شد. خانه ستوده چالشتری به‌لحاظ معماری و تزئینات بی‌نظیر است؛ به‌طوری که شکوه و زیبایی آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند. در تزئینات این عمارت از سنگ‌های ارزشمند و نقاشی‌های بسیار گران‌قیمت استفاده شده است. نقاشی‌های به‌نمایش درآمده در عمارت چالشتری اغلب موضوعات اسطوره‌ای و افسانه‌ای دارند. لازم است اشاره کنیم که امروزه قلعه چالشتر به سه موزه با عنوان‌های موزه مردم شناسی، موزه کار و زندگی و موزه آثار سنگی تبدیل شده است و با بازدید از این موزه‌ها می‌توانید با تاریخچه قلعه چالشتر آشنا شده و ساعات سرگرم‌کننده‌ای را سپری کنید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، قلعه چالشتر، خانه ستوده چالشتری

ساعات بازدید: هر‌روز هفته از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و ۲۲:۰۰ تا ۰۰:۰۰

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

قلعه دزک

در معرفی جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی شهرکرد نام قلعه دزک را نباید از قلم انداخت. این قلعه در روستایی با همین نام با شکوه و عظمت خود به‌زیبایی خودنمایی می‌کند. دزک به معنی دژ کوچک است. انتخاب این نام برای این قلعه به این دلیل است که در گذشته آن را با هدف نظامی ساخته بودند؛ از‌این‌رو بنای آن از ابتدا استحکام زیادی داشت. بعد‌ها کاربری قلعه دزک تغییر کرد و پس از آن تزئینات ظریف، خاص و هنرمندانه‌ای به آن افزوده و به کاخی زیبا تبدیل شد؛ به‌طوری که اکنون قلعه دزک به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین و تماشایی‌ترین قلعه‌های تاریخی استان چهارمحال و بختیاری شناخته می‌شود. در حال حاضر قلعه دزک به موزه‌ای تماشایی تبدیل شده است و شما با مراجعه به آن می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و ضمن تماشای قلعه‌ای تاریخی و تماشای تزئینات هنرمندانه آن، از آثار ارزشمند موزه نیز بازدید کنید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، ۳۲کیلومتری جنوب شرق شهرکرد، جنوب‌شرق روستای دزک، قلعه دزک

ساعات بازدید: هر‌روز هفته از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۸:۰۰

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

سنگ‌نوشته‌های مشروطیت (پیر غار)

مردم استان چهارمحال و بختیاری از گذشته تا به امروز دارای روحیه آزادی‌خواهی و افرادی مبارز و سیاسی بودند و هستند. این مردم در گذشته نیز نقش بسیار پر‌رنگی در انقلاب مشروطه داشتند و برای به تحقق پیوستن آن تلاش بسیار کردند. حدود صد سال پیش، در پس جریانات انقلاب مشروطه در ایران، مجموعه‌ای از کتیبه‌‌های سنگی به خط نستعلیق در خصوص آزادی‌خواهی و مشروطیت نوشته شد که تا به امروز در این سرزمین به‌یاد‌گار مانده‌اند. این کتیبه‌ها در روستای ده چشمه و در نزدیکی شهرکرد قرار دارند و نهضت مشروطه را به‌خوبی روایت می‌کنند؛ از‌این‌رو امروزه می‌توان سنگ‌نوشته‌های مشروطیت را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی شهرکرد معرفی کرد.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، روستای ده چشمه، سنگ‌نوشته‌های مشروطیت

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

شیر سنگی شهرکرد

شیر سنگی شهرکرد از منحصر‌به‌فرد‌ترین جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی شهرکرد است. این جاذبه در گورستانی تاریخی، واقع در محله ایلات استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. قدمت این گورستان و سنگ مزار‌های جذاب آن به دوره حکومت صفوی در ایران باز می‌گردد. در گذشته اقوام مختلف در دوره‌های تاریخی متفاوت از از نماد‌های متنوع و جذابی برای ساخت سنگ مزار‌های خود استفاده می‌کردند. به‌عنوان مثال در برخی از گورستان‌های تاریخی از سنگ‌های تراش‌خورده به شکل حیوانات مختل، شمشیر، خورشید و… استفاده می‌شد که هر‌کدام معنا و مفهوم خاصی داشتند. مردمان ایل بختیار نیز همچون بسیاری از اقوام دیگر برای مردگان خود سنگ‌هایی با شکل‌های مختلف می‌ساختند. به‌عنوان مثال از شکل شیر با نقوش اسب و شمشیر  برای سنگ مزار‌های خود استفاده می‌کردند. این سنگ مزار‌ها نشانه دلاوری و قدرت جوانان ایل بختیار بود و اکنون به جاذبه‌ای دیدنی در استان چهارمحال و بختیاری تبدیل شده است.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، جاده شهرکرد به خوزستان، محله ایلات، شیر سنگی شهرکرد

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: کمتر ز ۱ ساعت

 

پل زمان خان

در بخش معرفی جاذبه‌های طبیعی شهرکرد به معرفی جاذبه‌ای با عنوان کمربند سبز زاینده‌روز پرداختیم. در معرفی این جاذبه اشاره کردیم که پل زمان خان نیز در این منطقه قرار دارد. پل زمان خان جزو دیدنی‌ترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد شمرده می‌شود. بر‌اساس اسناد تاریخی، قدمت این پل به دوران حکومت صفویه در ایران باز می‌گردد. برخی از افراد بر این باورند که پل تاریخی زمان خان به دستور شخصی به‌نام زمان خان نفر ایل بیگی، در سال ۱۰۲۲ ساخته شده که یکی از سران ایل قشقایی بوده است. در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که با بازدید از این پل تاریخی می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و ضمن بازدید از جاذبه‌ای تاریخی، از حضور طبیعت بی‌نظیر منطقه سامان و کمربند سبز زاینده بهره‌مند شوید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، منطقه سامان، پل زمان خان

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

پل خراجی

پل خراجی از دیگر جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی شهرکرد است. این پل تاریخی در جنوب‌غربی روستایی با همین نام و در فاصله ۳۰‌کیلومتری از شهرکرد قرار دارد. قدمت پل خراجی به دوران حکومت صفویه در ایران باز می‌گردد. در ساخت این پل از سنگ، آجر و ملات استفاده شده است. طول پل خراجی به ۵۴ متر می‌رسد و در بلندترین بخش، ۵ متر از سطح رودخانه ارتفاع دارد. این پل تاریخی به‌صورت قرینه ساخته شده است. پل خراجی ۱۰ دهانه دارد و دهانه‌های آن حدود ۲.۵ متر از هم فاصله دارند. جالب است بدانید که این پل در گذر زمان از بین نرفته و هنوز کاربری خود را حفظ کرده است. در‌نهایت پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به شهر زیبای شهرکرد، سری به روستای خراجی زده تا با یک تیر چند نشان بزنید و ضمن بازدید از پل خراجی، از سایر جاذبه‌ها و طبیعت این روستا بهره‌مند شوید.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، ۳۰کیلومتری شهرکرد، جنوب‌غربی روستای خراجی، پل خراجی

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

قلعه سورک

قلعه سورک جاذبه دیگریست که در مطلب جاهای دیدنی شهرکرد قصد معرفی آن را داریم. این قلعه تاریخی در روستایی با همین نام و در فاصه ۴۰‌کیلومتری از شهرکرد قرار دارد. قدمت قلعه سورک به حدود ۹۰ سال پیش باز می‌گردد. این قلعه تاریخی در زمان حکومت قاجار به دستور شخصی به‌نام نصیرخان، ملقب به سردار جنگ، ساخته شد. قلعه سورک معماری خاص و جالب‌توجهی دارد و سبک آن درونگرا است. این قلعه در منطقه‌ای خالی از سکنه بنا شده و زمین‌های کشاورزی آن را احاطه کرده‌اند. در ساخت قلعه سورک غالباً خشت به‌کار رفته است و برای تزئینات آن نیز از آجر استفاده شده است. از دیگر تزئینات قلعه می‌توان به گچ‌بری‌هایی هنرمندانه با نقوش گیاهان برای زیبایی سربخاری‌ها اشاره کرد. در قسمت جلویی بنا نیز حوضی بزرگ به شکل ترنج به چشم می‌خورد که با حجاری‌های زیبا زینت داده شده است.

آدرس: ایران، استان چهارمحال و بختیاری، ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی شهرکرد، روستای سورک، قلعه سورک

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

قلعه امیر مجاهد شمس آباد

در معرفی جاهای دیدنی شهرکرد، آخرین جاذبه‌ای که می‌خواهیم در‌خصوص آن سخن بگوییم، قلعه امیر مجاهد شمس آباد است. قلعه امیر مجاهد شمس آباد در روستای شمس آباد و در فاصله ۱۵‌کیلومتری شهرکرد قرار دارد. این قلعه تاریخی حدود ۱۲۰ سال پیش به دستور شخصی به‌نام یوسف خان امیرمجاهد که از خان‌های بختیاری بود، ساخته شد. به‌لحاظ دوره تاریخی، قلعه امیر مجاهد شمس آباد متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل عصر پهلوی است. در گذشته بخش‌های مختلف قلعه شامل حمام، درشکه خانه و چهار برج بود که اغلب آن‌ها به مرور زمان تخریب شدند. امروزه تنها دروازه‌ای اصلی، اعیانی و بقایای یکی از برج‌ها در زاویه غربی ضلع شمالی قلعه امیر مجاهد شمس آباد بر جای مانده‌اند؛‌ با‌این‌حال بازدید از آن خالی از لطف نیست و جذابیت‌های بسیاری به‌همراه دارد.

آدرس: ایران، استان چهارمحال بختیاری، ۱۵کیلومتری شهرکرد، روستای شمس آباد، قلعه امیر مجاهد شمس آباد

ساعات بازدید: ۲۴‌ساعته

هزینه بازدید:‌ رایگان

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

 

از شما ممنونیم که در این مطلب همراه سفرزون بودید. در این مطلب تلاش ما بر این بود تا بهترین و بی‌نظیر‌ترین جاهای دیدنی شهرکرد را به تفکیک جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تاریخی معرفی کنیم. آیا از این مطلب لذت بردید؟ آیا تاکنون تجربه سفر به شهرکرد یا زندگی کردن در این سرزمین پرمهر را داشته‌اید؟ آیا جاذبه‌های گردشگری دیگری می‌شناسید که نامشان در این مطلب نیامده باشد؟ اگر پاسختان مثبت است، از شما می‌خواهیم که ما را در تکمیل این مطلب کمک کنید. برای این کار تنها کافی است در بخش نظرات از جاذبه‌های محبوب خود در این شهر یاد کنید و توضیحاتی کوتاه در‌خصوص آن‌ها ارائه دهید؛ تا ما و مخاطبان سفرزون نیز از اطلاعات ارزشمند و تجربیات سودمند شما بهره‌مند شویم.