شاید جمله «اول ایرانگردی بعد جهانگردی» را بارها شنیده باشید. شاید با خودتان بگویید مگر چند شهر دیدنی در تمام ایران وجود دارد؟ خب متأسفانه فقط تعداد کمی از شهرهای ایران در بین گردشگران شناخته‌شده هستند. این در حالی است که هر وجب از این خاک به نوعی شما را شگفت‌زده می‌کند. امروز قصد داریم درباره یکی از جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده استان اصفهان با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی فریدون شهر ، امن‌ترین شهر ایران را بهتر بشناسید.

saadatrent

جاهای دیدنی فریدون شهر را بهتر بشناسید

فریدون شهر یکی از جاهای دیدنی غرب استان اصفهان است. این شهر فقط ۲۰هزار مترمربع وسعت دارد و شهری نسبتاً کوچک است. فریدون شهر در ارتفاع ۲،۵۰۰متری از سطح دریا واقع شده است. به همین خاطر جزء مناطق کوهستانی ایران به حساب می‌آید. بد نیست بدانید. چند سال پیش این شهر از جانب یونسکو، کاندید امن‌ترین شهر ایران شد. در این شهر کوچک مردم به‌حدی خوش‌قلب هستند که آمار جرم و جنایت در آن نزدیک به صفر است. این شهر مناظری طبیعی و تماشایی را در خود جای داده است. در ادامه شما را با برخی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون شهر آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

آبشار پونه زار

جاهای دیدنی فریدون شهرآبشار پونه زار  را بی‌تردید می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون شهر دانست. به همین خاطر در ابتدا قصد داریم درباره این آبشار تماشایی با شما عزیزان و همراهان صحبت کنیم. این آبشار با بیش از ۱۰ متر ارتفاع از چشمه‌های ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد. آب این آبشار حاصل از آب‌شدن یخچال‌های طبیعی قلل مرتفع زاگرس است. به همین خاطر در ۶ ماه اول سال آب این آبشار به‌مراتب جریان بیشتری پیدا می‌کند.

این آبشار زمانی که از ارتفاغات به پایین می‌ریزد، بسیار خرامان به چند انشعاب مختلف تقسیم می‌شود. به طوری که اگر از دور به این کوهستان نگاه کنید، انگار که چندین و چند آبشار مختلف کوچک از روی صخره‌ها به پایین می‌ریزند. در مسیر این آبشار، بر روی صخره خزه بسته است و مناظری خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. از دوردست، آب این آبشار از دور به‌خوبی می‌درخشد و مناظری نفس‌گیر را به ارمغان می‌آورد.

در نهایت این آبشار به یک حوضچه‌ای سنگی و کوچک می‌ریزد. آب این حوضچه از اشک چشم انسان نیز زلال‌تر است. اطراف این آبشار بر روی صخره خزه بسته است. آب آبشار به‌حدی سرد است که بیش از چند ثانیه نمی‌توانید زیر آن قرار بگیرید. دور حوضچه خزه بسته و سرسبزی چشمتان را پر می‌کند. نسیمی خنک از کوه برخواسته و صورت شما را نوازش می‌دهد. باد در بین موهای شما می‌پیچد و طبیعت به این شکل با شما صحبت می‌کند. این آبشار را بی‌تردید می‌توان یکی از زیباترین آبشارهای ایران نیز دانست. همچنین در مراتع اطراف می‌توانید شاهد دشت پونه‌های وحشی باشید. این منطقه برای کوهپیمایی و عکاسی بی‌نظیر است.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، ۲۵ کیلومتری غرب فریدون ‌شهر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

پیست اسکی فریدون‌ شهر

جاهای دیدنی فریدون شهرخارج از تصور نیست که در شهری با ارتفاع ۲،۵۰۰ متر از سطح دریا که با رشته‌کوه‌های زاگرس نیز مجاور است، پیست اسکی وجود داشته باشد. پیست اسکی فریدون‌ شهر یکی از بهترین پیست‌های اسکی در ایران است. در حقیقت به جز پیست‌های اسکی تهران، پیست‌های محدودی در شهرهای دیگر ایران وجود دارند. پیست اسکی فریدون شهر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فریدون شهر به حساب می‌آید. این جاذبه توانسته همه‌ساله گردشگران بسیاری را جذب خود کند. دسترسی به پیست اسکی دیزین، آبعلی و یا شمشک تهران برای ساکنین شهرهای مرکزی ایران بسیار دشوار است. به همین خاطر پیست اسکی فریدون‌ شهر از نظر دسترسی بهترین گزینه برای ساکنین شهرهای مرکزی ایران به حساب می‌آید.

برای دسترسی به این پیست اسکی باید خودتان را به ۶ کیلومتری فریدون شهر برسانید. این پیست در ارتفاعات گردنه روستایی با نام روستای چُغُیورت واقع شده است. بد نیست بدانید پیست اسکی فریدون شهر، تنها پیست اسکی استاندارد در تمام استان اصفهان به حساب می‌آید. این پیست دارای شیب ۳۵ درصد است و البته در برخی قسمت‌ها شیب آن به ۷۰ درصد می‌رسد. ارتفاع پیش از سطح دریا ۲،۶۳۰ متر است. پیست از اوایل زمستان آغاز به کار می‌کند. البته برای لذت‌بردن از پیست اسکی لازم نیست حتماً مهارت و تجهیزات اسکی داشته باشید. در حقیقت اکثر بازدیدکنندگان پیست افرادی هستند که خودشان را به ارتفاعات آن می‌رسانند و با یک تیوپ از روی برف به پایین سر می‌خورند. این تفریح بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است. لازم به ذکر است در این پیست از تمامی امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی بهره‌مند می‌شوید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، ۶ کیلومتری فریدون ‌شهر، روستای چُغُیورت

ساعت بازدید: ۸ صبح الی ۱۵ عصر

هزینه بازدید: ورودیه ۵۰ هزار تومان

بهترین زمان بازدید: زمستان

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی اصفهان: ۳۰ مکان دیدنی حیرت آور

چشمه لنگان

جاهای دیدنی فریدون شهرچشمه لنگان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فریدون شهر به حساب می‌آید. این چشمه در ۱۷ کیلومتری جنوب‌غرب فریدون شهر قرار دارد. چشمه لنگان از زیر تخته‌سنگ‌هایی سخت و بزرگ با فشار به بیرون می‌جوشد. برخلاف بسیاری از چشمه‌های دیگر که جریان کمی دارند، آب این چشمه بسیار تند و باشدت است. جالب است بدانید بخشی از آب این چشمه با کمک ۳ ایستگاه پمپاژ، آب شرب مناطق اطراف را تأمین می‌کند. بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، آب این چشمه جزء گواراترین آب‌های زیرزمینی در تمام استان اصفهان است. در حقیقت با خط لوله طولانی، تا شعاع ۱۴ کیلومتری چشمه از آب آن بهره‌مند می‌شوند.

علاوه‌بر اهمیت چشمه لنگان در تأمین آب شرب منطقه، این چشمه یک تفرجگاه مهم طبیعی نیز به حساب می‌آید. بسیاری از ساکنین فریدون شهر، این مکان را برای تعطیلات آخر هفته خود انتخاب می‌کنند. در روز سیزده بدر، جای خالی در نزدیکی چشمه یافت نمی‌شود. البته به یاد داشته باشید که در شش ماه دوم سال به‌هیچ‌وجه امکان بازدید از این چشمه وجود ندارد. چشمه لنگان در مناطق نیمه‌کوهستانی قرار دارد. به همین خاطر بخشی از مسیر را باید با پای پیاده طی کنید. طی‌کردن این مسیر در برف و سرما تقریباً غیرممکن است.

دورتادور این چشمه تا چشم کار می‌کند، مراتع سرسبز و زیبا دیده می‌شود. در این منطقه می‌توانید شاهد حضور پرندگان کوچک و بزرگ متعدد باشید. آب چشمه بسیار خنک و گوارا است. زمانی که یک بار آب این چشمه را به‌صورت خود بزنید، انگار که دوباره جوان می‌شوید. بازدید از این آبشار را حتماً در برنامه سفرتان به استان اصفهان باید قرار دهید. البته نگران دسترسی به چشمه در روزهای گرم سال نباشید. در شش ماه اول سال که خبری از برف نیست، می‌توانید با وسیله نقلیه خود تا نزدیکی چشمه پیش بروید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، ۱۷ کیلومتری جنوب‌غرب شهر، روستای سیبک

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

روستای بنه کمر

جاهای دیدنی فریدون شهربازدید از روستاهای کمتر شناخته‌شده، بکر و دورافتاده در سفر به فریدون کنار می‌تواند تجربه‌ای بسیار شیرین و دلپذیر باشد. این روستا در ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر قرار دارد. روستای بنه کمر جزء روستاهای ییلاقی استان اصفهان به حساب می‌آید. بسیاری از مردم روستا به‌دلیل سرمای شدید هوا، زمستان خانه‌های خود را ترک می‌کنند. در زمستان برفی چند متری تمام بخش‌های روستا را می‌پوشاند. مردم روستا هنوز هم دارای زندگی آرام و دوست‌داشتنی خود هستند. اکثر اهالی به مشاغلی همانند کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند. جالب است بدانید برخلاف تصور، مردم این منطقه به گویش بختیاری صحبت می‌کنند. از نظر ترکیب جمعیتی، بخش عمده مردم این روستا جزء اقوام بختیاری و بخشی دیگر گرجی هستند. در حقیقت حدود ۹۰ سال پیش این اقوام به فریدون شهر و این روستا کوچ کردند.

در این روستا علاوه‌بر تماشای مناظر بکر روستایی، می‌توانید به دل طبیعت بزنید. در نزدیکی این روستا، ده‌ها جاذبه طبیعی زیبا و دوست‌داشتنی وجود دارد. دره تنگوله و آبشار دربند جزء جاهای دیدنی این روستا به حساب می‌آیند. البته برای تماشای این دیدنی‌ها باید کمی پیاده‌روی را به جان بخرید. با تمام خستگی، زمانی که به آبشار دربند یا دره تنگوله برسید، طول مسیری که پیموده‌اید را فراموش خواهید کرد. در نزدیکی منطقه ده‌ها چشمه جوشان، جوی‌های جاری، رودهای کوچک و آبشارهای تماشایی انتظار شما را می‌کشند. برخی از مردم روستا برای امرار معاش، خانه‌های خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. با اقامت در این خانه‌ها، سفری خاص را تجربه خواهید کرد. لازم به ذکر است در اردیبهشت‌ماه می‌توانید از دشت لاله‌های واژگون منطقه دیدن کنید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، روستای بنه کمر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

کوه ونیزان

همان طور که خاطرنشان کردیم، فریدون شهر یکی منطقه نیمه‌کوهستانی است. این شهر در ارتفاع ۲،۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. اگر اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید خودتان را به کوه‌های اطراف برسانید. البته برای شروع این ماجراجویی باید تجهیزات لازم، مهارت کافی و استقامت بدنی داشته باشید. کوه ونیزان در ارتفاع ۳،۲۰۱ متری از سطح دریا قرار دارد. این کوه در روستایی با نام روستای حیران واقع شده است. این روستا یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای فریدون شهر به حساب می‌آید. این کوه جزء دامنه رشته‌کوه‌های زاگرس است. در این کوه می‌توانید شاه پوشش گیاهی نیمه جنگلی بسیار زیبا باشید. بیشتر درختان این منطقه را درختان بلوط تشکیل می‌دهند. در این کوه، رودخانه رودبار جریان دارد و به‌سمت لرستان می‌رسد.

اگر به‌دنبال تماشای مناظر بکر ایران هستید، باید سری به کوه ونیزان بزنید. در این کوه همانند روز اول خلقت زمین، خبری از هیچ‌گونه آلودگی نیست. حیوانات با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند. انسان خطری برای اکوسیستم ندارد. خبری از زباله در مسیر نیست. پرندگان زیر گوش شما آواز می‌خوانند. رودخانه با صدای شرشر خود با شما صحبت می‌کند. باد صورتتان را نوازش می‌دهد و زمین زیر پای شما استقامت می‌کند. کوه ونیزان جزء مناطقی است که حتی تصاویر فراوانی از آن وجود ندارد. پس اگر اهل عکاسی هستید، می‌توانید از این منطقه به‌عنوان یک لوکشین بکر، عالی و جدید استفاده کنید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، روستای حیران، کوه ونیزان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

چشمه دره سپستان

پیش از این اشاره کردیم که در محدوده شهرستان فریدون شهر، ده‌ها چشمه مختلف از دل خاک به بیرون می‌جوشند. چشمه دره سپستان یکی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون شهر است. نکته قابل توجه درباره چشمه دره سپستان، گم‌نام بودن آن است. در حقیقت کمتر کسی حتی نام این چشمه را شنیده است. برای دسترسی به این چشمه باید یک کوله‌پشتی بردارید، بند کفش خود را محکم کنید و به دل طبیعت بزنید. هیچ مسیری به غیر از مسیر جنگلی برای دسترسی به این چشمه وجود ندارد. زمانی که به چشمه دره سپستان برسید، تمام خستگی مسیر را فراموش خواهید کرد. چشمه‌های فریدون کنار به‌صورت کلی بسیار پرآب هستند و فشار بسیاری دارند.

آب از این چشمه به‌سمت ارتفاعات پست کوه جریان پیدا می‌کند و رودی کوچک را شکل می‌دهد. آب این چشمه همانند عسل شیرین و گوارا است. آب این چشمه حتی در فصل تابستان نیز بویی از گرما نمی‌بیند. وجود چشمه، خاک را حاصلخیز کرده است. به همین خاطر در نزدیکی دره، پوشش گیاهی بسیار متنوعی را شاهد خواهید بود. همین مسئله شرایط را برای زندگی انواع حیوانات فراهم می‌کند. پس در سفر خود می‌توانید شاهد انواع پستاندران و پرندگان باشید. این منطقه را می‌توان تکه‌ای از بهشت دانست. پس حتماً دوربین عکاسی خود را همراه بیاورید تا این مناظر را ثبت کنید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، دهستان پشتکوه، روستای پشندگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

روستای دهسور سفلی

روستای دهسور سفلی در ۱۳ کیلومتری فریدون شهر قرار دارد. بد نیست بدانید در این روستا حدود ۱،۲۰۰ نفر زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است حدود ۹ ماه سال، در این روستا می‌توانید شاهد بارش باران یا برف باشید. به همین خاطر روستای دهسور سفلی دارای منابع آب بیشماری است. همین مسئله پوشش گیاهی انبوه، متراکم و بسیار زیبایی را به وجود آورد است. میانگین بارش سالانه در این روستا به حدود ۵۲۰ میلیمتر می‌رسد. در اوج گرمای تابستان، حداکثر دمای روستا فقط ۲۹ درجه است. البته به همین ترتیب در طول زمستان میانگین هوا به -۱۲ درجه می‌رسد. به همین خاطر بسیاری از مردم روستایی در زمستان خانه‌های خود را ترک می‌کنند.

جالب است بدانید ۸۰ درصد مردم این روستا ترک زبان و ۲۰ درست مابقی، به زبان لری صحبت می‌کنند. این مسئله بسیار عجیب است؛ زیرا به هر صورت روستای دهسور سفلی بخشی از استان اصفهان به حساب می‌آید. در این روستا بیش از۶۰۰ هکتار زمین زیر کشت وجود دارد. اکثر محصول مردم روستای سیب زمینی، گندم، جو، یونجه، کلزا، لوبیا، عدس و شاهدانه است. زنبورداری و باغداری نیز جزء مشاغل مهم این روستا به حساب می‌آید. این روستا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فریدون شهر است که گم نام باقی مانده.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، روستای ده سور سفلی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

روستای کاهگانک

روستای کاهگانک یکی دیگر از جاهای دیدنی فریدون شهر به حساب می‌آید. این روستا تا مرکز شهر حدود ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. زمانی که وارد این روستا می‌شوید، به یاد فیلم‌های قدیمی می‌افتید. انگار تقویم سالیان سال است که در این روستا یخ بسته است. البته این مسئله باعث شده تا خبری از آلودگی، شلوغی و دغدغه‌های زندگی شهری در این روستا نباشد. آیا تا کنون خودتان را در کلبه‌ای کاهگلی داخل روستایی سرسبز تصور کرده‌اید؟ جایی که موبایلتان مدام زنگ نمی‌زند و می‌توانید ذهن خود را از نو بسازید؟ اگر به‌دنبال چنین مکانی هستید، روستای کاهگانک بهترین گزینه برای سفر شما محسوب می‌شود. این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق ییلاقی فریدون شهر به حساب می‌آید. لازم به ذکر است با وجود این همه زیبایی و آرامش، در این منطقه می‌توانید از نعمت آب لوله‌کشی و برق شهری نیز بهره‌مند شوید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، منطقه ییلاقی کاهگانگ، روستای کاهگانگ

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

چشمه بابا احمد

در هر بخش از فریدون شهر، یک چشمه بزرگ و پرآب از دل خاک به بیرون می‌جوشد. انگار که خداوند نمی‌خواهد دست از نزول نعمات خود به این شهر بردارد. چشمه بابا احمد یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های فریدون شهر است. این جاذبه دیدنی تماشایی در فاصله ۱۸ کیلومتری فریدون شهر و نزدیکی روستایی با نام سرداب سفلی واقع شده است. اگر به‌دنبال یک جاذبه تماشایی هستید که مناسب سفر خانوادگی باشد، باید حتماً سری به این چشمه بزنید. در نزدیکی این چشمه انواع امکانات رفاهی و خدماتی در نظر گرفته شده است. همچنین دور تا دور چشمه را با پلکان سنگی و بلوک‌های سیمانی محصور کرده‌اند. البته این مسئله به زیبایی طبیعت هیچ آسیبی وارد نکرده است. در ضمن دسترسی به این چشمه بسیار ساده است و نیازی به پیاده‌روی فراوان ندارد. آب این چشمه شیرین و قابل شرب است.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر،  روستای سرداب سفلی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

آبشار دورک

در نهایت قصد داریم تا یکی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون شهر، یعنی آبشار دورک را به شما عزیزان معرفی کنیم. این آبشار در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. روستای دورک از توابع پشتکوه شهرستان فریدونشهر به حساب می‌آید. این آبشار از دیواری بلند سنگی به پایین سرازیر می‌شود و منظره‌ای خیره‌کننده را به تصویر می‌کشد. آبشار دورک از یخچال‌های طبیعی ارتفاعات زاگرس تأمین می‌شود. به همین خاطر بهترین زمان بازدید از آن، شش ماه اول سال است. روستای دورک در ۱۴۰ کیلومتری فردوین شهر و در کنار رودخانه گوکان یا همان رودخانه دورک قرار دارد.

این آبشار فشار بسیاری دارد و آب آن به رنگ سفید دیده می‌شود. به‌سبب رطوبت بالای منطقه، دورتادور آبشار پوشش گیاهی متراکم و سرسبزی به وجود آمده است. در حقیقت زمانی که به تصویر این آبشار نگاه کنید، مرز بین سفیدی آب و سبزی گیاهان به اندازه مو باریک است. برای دسترسی به این آبشار از روستای دورک باید به دل طبیعت بزنید.

اطلاعات بازدید

آدرس: استان اصفهان، فریدون شهر، روستای دورک

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: ۶ ماه اول سال

خب دوستان عزیز سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی فریدون شهر چیست؟ آیا تصور این همه زیبایی را در چنین روستاهایی دورافتاده می‌کردید؟ آیا تا کنون از این مناطق دیدن کرده‌اید؟ به نظر شما چرا بسیاری از روستاهای دور افتاده این منطقه به زبان ترکی و لری صحبت می‌کنند؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.