استان یزد از جمله استان‌های تاریخی و بسیار زیبای ایران است که با شهرهای بی‌نظیر و دیدنی‌اش، زینت‌بخش کشور شده است. اگر به استان یزد سفر کرده و یا با آدم‌های مختلف درباره این شهر صحبت کرده باشید، قطعا نام «میبد» را شنیده‌اید. میبد شهری تاریخی و بسیار کهن در یزد است که زیباترین بناها، کهن‌ترین سبک‌ها و جذاب‌ترین تصاویر را درون خودش جای داده است‌. جاهای دیدنی میبد ، از جذاب‌ترین دیدنی‌ها در استان زیبای یزد به شمار می‌روند که هر ساله، تعداد زیادی از گردشگران آن را به عنوان مقصد اصلی گردشگری‌شان انتخاب می‌کنند. اگر دوست دارید جاذبه‌های دیدنی میبد را بشناسید و با ویژگی‌های آن‌ بیشتر آشنا شوید، با سفرزون همراه باشید:

saadatrent

 

میبد کجاست؟

میبد، از شهرستان‌های استان یزد است که به عنوان یکی از زیباترین و پرگردشگرترین شهرهای این استان معرفی می‌شود. شهر میبد با دارا بودن  جاذبه‌های دیدنی فراوان، از محبوب‌ترین شهرهای استان یزد محسوب می‌شود. این شهر تاریخی و کهن، بر اساس یک افسانه‌ قدیمی، در زمان کیومرث بنیان‌گذاری شده است. اگر به میبد سفر کنید، می‌توانید بقایای یک شهر کهن و بناهای باقی مانده از دوران گذشته را ببینید.

 

نارین قلعه؛ کهن‌ترین سند تاریخی هویت شهری در یزد

نارین قلعه
نارین قلعه

به جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین بنای میبد، نارین قلعه است. نارین قلعه که با نام «نارنج قلعه» نیز شناخته می‌شود. این قلعه کهن در واقع بنایی تاریخی است که در ساخت آن از مصالحی چون خشت و گل استفاده شده. نمای خشتی نارنج قلعه، بیان‌کننده قدمت و کهنگی آن است. بر اساس افسانه‌های قدیمی، زمان ساخت قلعه را به سلیمان نبی نسبت داده‌اند اما با توجه به اسناد تاریخی موجود، نارین قلعه متعلق به زمان ساسانیان است.

نارین قلعه
نارین قلعه

این قلعه دیدنی، مساحتی در حدود سه هکتار دارد و در چهار طبقه ساخته شده است. برج و باروهای نارنج قلعه در نهایت زیبایی و استحکام بنا شده و بر بالای تپه میبد مسلط است و هر طبقه مشرف به طبقه دیگر است که از شاهکارهای مهندسی ساختمان قلعه به شمار می‌رود. قلعه معروف میبد، چهار برج گرد و بلند دارد و آنچه که امروزه از این بنا باقیست، قسمت‌های مرکزی و چند اتاق کوچک تو در تو است.

نارنج قلعه از جمله جاهای دیدنی میبد است که به ثبت ملی رسیده است. اگر به استان یزد و شهر بی‌نظیر میبد سفر کردید، نارین قلعه را از قلم نیندازید.

کاروانسرای شاه عباسی؛ کامل‌ترین کاروانسرای بین راهی ایران

یکی از زیباترین جاهای دیدنی میبد ، کاروانسرای این شهر است. کاروانسرای میبد نیز از بناهای معروف و دیدنی استان یزد است که معماری زیبا و سبک ساخت چشم‌نوازی دارد.

این بنا، از کامل‌ترین و معروف‌ترین کاروانسراهای بین راهی ایران به شمار می‌رود که شامل بخش‌های زیادی مانند هشتی ورودی، حیاط مرکزی، ایوان بیرونی، حوضخانه و مهتابی، چهار هشتی دیدنی و زیبا و صد ایوان و اتاق برای مسافران است.

کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی

امروزه در بنای این کاروانسرا، اداره میراث فرهنگی میبد و کتابخانه مرکز اسناد قرار گرفته است. همچنین در بخشی دیگر از آن، موزه‌ای برای نمایش زیلوهای تاریخی میبد اختصاص داده شده که تماشای آن بسیار لذت‌بخش و متفاوت است. رستوران سنتی و کافی‌شاپ نیز از دیگر قسمت‌های موجود در کاروانسرای میبد است که مسافران و گردشگران می‌توانند از آن استفاده کنند.

کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی

محیط زیبا و بزرگ، نمای خشتی و قدیمی و جذابیت‌های تماشایی کاروانسرای میبد، این مکان دیدنی را در زمره محبوب‌ترین‌ها در میان گردشگران قرار داده است.

برج کبوترخانه؛ زیباترین و عجیب‌ترین برج میبد

کبوترخانه
کبوترخانه

یکی از معروف‌ترین و خاص‌ترین بناهای شهر میبد، برج کبوترخانه است که با معماری بی‌نظیر و عجیب خود، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است. این برج قدیمی، محل نگهداری و زندگی کبوتران بوده که علاوه‌بر آن، از کود کبوترها نیز برای کشاورزی استفاده می‌شده‌ است.

این برج دایره‌ای شکل، دارای هزاران لانه پرنده درون خود است و در سه طبقه بنا شده. اگر در اولین طبقه برج بایستید و به سمت بالا نگاه کنید، تصویری زیبا از یک محیط دایره‌ای شکل و پر از لانه‌های کوچک پرندگان را می‌بینید که نظم موجود در آن و تصویر بی‌نظیری که برایتان می‌سازد، چشمانتان را به خود خیره می‌کند. امروزه از این برج به عنوان محل فرماندهی میبد استفاده می‌شود.

کبوترخانه
کبوترخانه

مسجد جامع میبد؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی میبد

مسجد جامع میبد
مسجد جامع میبد

یکی از مکان‌های دیدنی در هر شهر، مسجد جامع آن‌ شهر است. مسجد جامع میبد که مجموعه‌ای از چند مسجد را تشکیل می‌دهد، معماری بی‌نظیر و چشم‌نوازی دارد. این مسجد زیبا از جمله مساجد ایوان‌دار یزد است و شامل بخش‌های مختلفی همچون، صحن مرکزی، ایوان بلند، شبستان‌های کناری (تابستانه) و شبستان‌های زمستانه (یا گرمخانه) می‌شود.

قلعه مهرجرد؛ دیدنی و بی‌همتا

قلعه مهرجرد
قلعه مهرجرد

از دیگر جاهای دیدنی میبد باید به قلعه مهرجرد اشاره کرد. این قلعه یادگاری از دوره‌های زندیه و افشاریه در شهر میبد است. در ساخت بنا از مصالح خشت و گل استفاده و درِ قدیمی آن، از چوب ساخته شده که نشان از قدمت آن دارد. نوع معماری قلعه و طرح‌های منقش بر آن، یک بنای هنرمندانه را پیش رویتان قرار می‌دهد.

قلعه مهرجرد
قلعه مهرجرد

این قلعه در سه طبقه ساخته و حصارهای آن به سبک چینه‌‌ای طراحی شده است. قلعه مهرجرد از  ۱۸ سال پیش به ثبت ملی رسیده و امروزه محلی جذاب برای گردشگران و مسافران است.

یخچال میبد؛ نشان تمدن مردمان یزد

یخچال میبد یکی از بناهای شگفت‌انگیز شهر میبد است که نوع ساخت و کاربرد آن، نشان از تمدن مردم یزد در دوره‌های گذشته تاریخی دارد. قدمت یخچال میبد و زمان ساخت آن به طور دقیق مشخص نیست؛ اما زمان حدودی برپایی آن را به دوره قاجاریه و یا کمی پیش از آن، به صفویه، نسبت داده‌اند.

یخچال میبد
یخچال میبد

این یخچال از مصالحی همچون خشت و گل ساخته شده و نمایی زیبا، کهن و دلنشین دارد. یخچال میبد نمونه یک سازه سنتی و سازگار با زیست بوم یزد است. این بنای مهندسی و عالی شامل چهار بخش حوض یخ‌ بند، دیوارهای سایه‌ انداز، مخزن و گنبد یخچال می‌شود که هر یک از آن‌ها، کاری مشخص را انجام می‌دادند و در ذخیره یخ‌های بزرگ نقش مهمی داشتند.

یخچال میبد
یخچال میبد

یخچال تاریخی میبد، از هنرمندانه‌ترین بناهای این شهر و سندی بر تمدن مردم یزد به شمار می‌رود که در سال ۷۵ به ثبت ملی رسیده است. تماشای این بنای کهن و معماری هنرمندانه و دقیق آن را از دست ندهید.

موزه تخصصی سفال میبد؛ میزبان کوزه سفالین دوره مادها

موزه تخصصی میبد
موزه تخصصی میبد

موزه تخصصی سفال میبد، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی میبد است که در مجموعه آب انبار حاج علی محمد قرار گرفته‌. این مجموعه یادگار دوران قاجار است که در بخش موزه سفال آن، در حدود ۱۰۰ عدد از اشیای کهنه و ارزشمند حفظ و نگهداری می‌شود. این اشیای گرانبها و تاریخی شامل انواع ظروف، سرویس‌های سفال رومیزی و سفال‌های قدیمی می‌شوند که زیبایی خیره‌کننده آن‌ها، شما را برای مدت طولانی به خودش مشغول می‌کند. کهن‌ترین شی‌ء‌ای که در موزه تخصصی سفال میبد نگهداری می‌شود، کوزه سفالین متعلق به مادها است.

موزه تخصصی میبد
موزه تخصصی میبد

تماشای این موزه زیبا و دیدن مجموعه‌ای جذاب از سال‌ها فرهنگ و تمدن مردم ایران، بسیار لذت‌بخش است و لحظات ماندگاری را برایتان رقم می‌زند.

قلعه بارچین میبد؛ پناهگاهی امن در بین جاهای دیدنی میبد

قلعه بارچین میبد
قلعه بارچین میبد

از دیگر جاهای دیدنی میبد ، می‌توان به قلعه بارچین اشاره کرد. قعله بارچین میبد از جمله قلعه‌های قدیمی و کهن به سبک خشت و گل است که در روزگاران گذشته توسط اربابان زرتشتی بنا شده است. کاربرد اصلی این قلعه در هنگام جنگ و ناامنی بوده که به عنوان پناهگاهی برای مردم استفاده می‌شده است.

قلعه بارچین میبد
قلعه بارچین میبد

قلعه بارچین از دو طبقه و چهار برج زیبا در چهار گوشه‌اش ساخته شده و اتاق‌های مختلفی آن را پر کرده‌اند. هر اتاق برای یک قشر و طبقه خاص بوده است که افراد برای پناه گرفتن، بر اساس مرتبه و جایگاه خود به آن وارد می‌شدند. اتاق ارباب نیز در قسمت سردر ورودی ساخته شده و بسیار تماشایی است.

قلعه زیبای بارچین، یک نمونه خوب از قلعه‌های تاریخی استان یزد است که اگر یک بار آن را از نزدیک ببینید، خاطره آن برای همیشه در ذهنتان ماندگار می‌شود.

چاپارخانه میبد؛ مرکز پستی دوره قاجار

چاپارخانه میبد
چاپارخانه میبد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر شهر در گذشته، چاپارخانه آن شهر بوده است. چاپارخانه‌ها در دوران قدیم، در حقیقت مراکز پستی شهرها به شمار می‌رفتند که کار انتقال پیام و نامه به جاهای مختلف را بر عهده داشتند.

چاپارخانه میبد، یکی از مهم‌ترین چاپارخانه‌های یزد و مسیر راه باستانی ری-کرمان بوده است. این چاپارخانه تاریخی که به زیبایی بنا شده، متعلق به دوره قاجار است و در نزدیکی کاروانسرای میبد واقع شده. ساختمان این چاپارخانه به شکل قلعه ساخته شده تا اهمیت حفظ و نگهداری از مدارک، نامه‌ها و امانت‌های دولتی را نشان دهد. این بنا، از جمله جاهای دیدنی میبد به شمار می‌رود که با مصالحی چون خشت و گل ساخته شده و زیبایی چشم‌گیری دارد. قسمت‌های مختلف چاپارخانه میبد شامل اتاق‌هایی مخصوص رئیس چاپارخانه، پیک‌ها، نگهبانان و مکان‌هایی برای نگهداری اسب‌ها می‌شود. امروزه از این ساختمان تاریخی، به عنوان موزه پست استفاده می‌شود و در اختیار اداره کل پست استان یزد قرار گرفته است.

چاپارخانه میبد
چاپارخانه میبد

اگر به استان زیبای یزد و شهر بی‌نظیر میبد سفر می‌کنید، حتما از این چاپارخانه کهن و تاریخی دیدن کنید.

مسجد جامع فیروزآباد؛ مامن نسخ قدیمی قرآن

مسجد جامع فیروزآباد
مسجد جامع فیروزآباد

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی میبد ، مسجد جامع فیروزآباد است که در روستایی به همین نام قرار دارد. گنبد آجری این مسجد بسیار معروف و دیدنی است و جلوه خاصی را به ساختمان آن بخشیده. کتیبه‌های زیادی بر روی بنای مسجد جامع تعبیه شده که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، کتیبه‌ای چوبی بالای سر در مسجد است که به خط نسخ نگاشته شده. بر روی یکی از ستون‌های مسجد، یک لوح کاشی نصب شده که بر روی آن، رثای حضرت قاسم (ع) نوشته شده است.

اگر به قسمت انباری مسجد فیروزآباد بروید، تعداد فراوانی از قرآن‌های خطی قدیمی و نسخ کهن کتاب‌های دینی و تفاسیر را می‌بینید که هر یک دارای ارزش تاریخی فراوان هستند و به زیبایی نوشته شده‌اند.

جالب است بدانید که این مسجد تاریخی و زیبا، در سال ۱۳۶۴ به ثبت ملی رسیده و امروزه مورد توجه عده زیادی از گردشگران و مسافران این شهر است.

بازار سفال میبد؛ زیبایی طرح و نقش

بازار سفال میبد
بازار سفال میبد

از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر باستانی میبد می‌توان به بازار سفال آن اشاره کرد. در این بازار سنتی می‌توانید انواع ظروف سفالی لعاب‌دار و تزیینات ساخته شده از سفال را تهیه کنید و به عنوان صنایع دستی این شهر به یادگار ببرید. از جمله ظروف متنوعی که در این بازار به فروش می‌رسد، می‌توان از کوزه و سبو، تپو، دیگ و دیزی، کاسه، گاودوشه، ظروف لعاب‌دار مثل بشقاب، قندان، لیوان، دوری و… نام برد.

بهترین زمان سفر به میبد

شهر میبد با دارا بودن جاهای دیدنی فراوان و زیبایی‌های منحصر به فردش، از جذاب‌ترین شهرها برای سفر کردن است، به همین دلیل هر ساله عده زیادی از گردشگران آنجا را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند.

از آنجایی که شهر میبد، جزء شهرهای گرم و خشک در ایران است، بهتر است در فصل بهار و همچنین ماه‌های سردتر سال به آنجا سفر کنید تا گرمای هوا شما را اذیت نکند.

در دوران محرم و صفر نیز به دلیل برگزاری مراسم‌های مذهبی خاص در میبد یزد، گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند.

چگونه به میبد سفر کنیم؟

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از جاهای دیدنی میبد ، می‌توانید با توجه به زمان و هزینه‌ای که در نظر دارید، از انواع وسیله نقلیه استفاده کنید.

اگر برای سفر به میبد اتوبوس را انتخاب می‌کنید، باید به پایانه غرب اتوبوس‌رانی تهران بروید. از آنجا می‌توانید بلیت اتوبوس مستقیم تهران-میبد را تهیه کرده و بعد از حدود شش ساعت به آنجا برسید.

میبد
میبد

سفر با قطار راه دیگری است که شما را به شهر زیبای میبد می‌رساند. هزینه قطار تهران به میبد از هزینه سفر با اتوبوس کمتر و مبلغ بلیت آن، بین ۳۰ تا ۳۸ هزار تومان است. مدت زمانی که طول می‌کشد تا با قطار از شهر تهران به میبد برسید، شش ساعت است.

در صورتیکه چندان طرفدار سفرهای زمینی نیستید و پرواز با هواپیما را ترجیح می‌دهید، باید بدانید که پرواز مستقیم به میبد انجام نمی‌شود. برای رفتن به آنجا، ابتدا باید بلیت پرواز به یزد را خریداری کنید‌. پس از آنکه پروازتان در شهر یزد به زمین نشست، به وسیله ماشین و پس از طی مسیری یک ساعته، به میبد می‌رسید.

شما برای ما بنویسید

آیا تا به حال به استان یزد و شهرهای دیدنی و بی‌نظیر آن سفر کرده‌اید؟ نگاه شما درباره شهر تاریخی میبد و جاهای دیدنی آن چیست؟ به نظر شما شهر میبد تا چه اندازه پتانسیل جذب گردشگر را دارد؟ نکته‌ها، نظرات و تجربه‌های ارزشمندتان را درباره جاهای دیدنی میبد با سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های یزد کلیک کنید.