مینودشت نام شهری زیبا با طبیعی بکر و دوست‌داشتنی است. این شهر در استان گلستان قرار دارد. در این شهر کوچک می‌توانید شاهد مناظر طبیعی تماشایی و فراموش‌نشدنی باشید. مینودشت یکی از شهرهای قدیمی ایران است. این شهر را در گذشته با نام کبودجامه می‌شناختند. به همین خاطر می‌توانیم شاهد جاهای تاریخی و طبیعی در کنار هم باشیم. امروز با ما در همراه شوید تا جاهای دیدنی مینودشت را بهتر بشناسید. سفر به مینودشت بی‌تردید یکی از بهترین سفرهای زندگی شما خواهد بود.

saadatrent

معرفی جاهای دیدنی مینودشت

مینودشت یکی از شهرهای کمتر شناخته‌شده ایران محسوب می‌شود. این شهر در استان گلستان قرار دارد. استان گلستان را می‌توان از نظر طبیعی، بهشت ایران دانست. در هر وجب از خاک این استان، یک جاذبه طبیعی و تماشایی وجود دارد. از طرف دیگر به‌سبب شرایط مناسب زندگی از نظر آب‌وهوا، از گذشته تمدن در این منطقه وجود داشته. به همین خاطر می‌توانیم شاهد جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی داخل مینودشت باشیم.

تپه باستانی بازگیر

جاهای دیدنی مینودشتتپه باستانی بازگیر در جنوب‌شرقی روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید خودتان را به حاشیه ضلع غربی رودخانه معروف ترکولو برسانید. این تپه باستانی فقط حدود ۲ کیلومتر از مینودشت فاصله دارد. پس در سفر به مینودشت، می‌توانید سری به این تپه باستانی نیز بزنید. این تپه باستانی در سال ۱۳۷۹، داخل فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. جالب است بدانید از حفاری‌های انجام‌شده در این تپه باستانی، بیش از ۷۰۰ شی مسی متعلق به دوران مفرغ یافت شده است. این یعنی قدمت این تپه حداقل به حدود ۳هزار سال می‌رسد. همچنین آثاری متعلق به دوران پس از اسلام نیز در این تپه یافت شده است. این نشان می‌دهد که حدود ۲هزار سال در این منطقه تمدن وجود داشته است. شرایط مناسب زندگی از نظر آب‌وهوا و زمین حاصلخیز باعث به‌وجود‌آمدن تمدن در این منطقه شده است.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، بخش مرکزی، روستای بازگیر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: بهار

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی شمال ، جاهایی که حتما یک بار در طول عمر خود باید ببینید

شهر تاریخی دشت حلقه

جاهای دیدنی مینودشتروستای دشت حلقه که برخی دیگر آن را با نام دشت قلعه نیز می‌شناسند، یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این دشت در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. در این دشت، یک شهر تاریخی ۸ضلعی نامنظم به چشم می‌خورد. دو حصار بزرگ داخلی و خارجی، این شهر را محدود کرده‌اند. قدمت این شهر باستانی بر اساس نظر کارشناسان، به دوران اشکانی باز می‌گردد.

گویا طی حفاری‌های انجام‌شده، سفالینه‌هایی قرمزرنگ را در این منطقه یافته‌اند. سفال‌های ساده قرمزرنگ، بر دوره تاریخی اشکانی دلالت دارند. از دوره ساسانی به بعد، کوزه‌ها و سفالینه‌ها دارای لعاب‌های رنگارنگ بودند. پس حداقل می‌توان گفت که قدمت این شهر به دوران پس از مفرق و پیش از سامانی باز می‌گردد. این یعنی شهر تاریخی دشت حلقه، حداقل حدود ۲هزار سال قدمت دارد. در بین دو حصار بیرونی و داخلی این شهر تاریخی، خندقی به عرق ۵۳ متر وجود دارد. در برخی نقاط، عرض این خندق به حدود ۶۰ متر نیز می‌رسد. به احتمال فراوان، این شهر تاریخی رونق بسیاری در گذشته داشته است.

آدرس: استان گلستان، ۱۲ کیلو متری غرب شهر مینودشت، روستای دشت حلقه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: بهار

قلعه سلیمان بوقه

جاهای دیدنی مینودشتقلعه سلیمان بوقه یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی مینودشت است. این قلعه در فاصله حدود ۳ کیلومتری شرق روستای ترسه قرار واقع شده است. قلعه سلیمان بوقه، بر روی کوهستانی جنگلی قرار دارد که ارتفاع آن به حدود ۲هزار متر از سطح دریا می‌رسد. نام این کوهستان، بوقوتو است و برای دسترسی به قلعه سلیمان بوقه، باید از میان این جنگل عبور کنید. این کوهستان، کوهستانی سنگی و صخره‌ای است و پرتگاه‌هایی بسیار بلند و عمیق دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که دسترسی به این قلعه تاریخی اصلاً  کار ساده‌ای نیست. ما به شما دوستان توصیه می‌کنیم در صورتی که آمادگی جسمانی کافی دارید، عازم این سفر شوید.

قلعه سلیمان بوقه در این کوهستان مرتفع و صعب‌العبور قرار گرفته تا از گزند دشمنان در امان باشد. بر اساس نظر کارشناسان باستان‌شناسی، از این قلعه در دوران مختلف استفاده شده است. گویا این قلعه در دوران پس از اسلام، سلجوقیان و ایلخانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. متأسفانه امروزه فقط بخش شمالی این قلعه قابل بازدید است. بخش‌های دیگر آن آسیب فراوانی دیده‌اند. در حفاری‌های انجام‌شده از محوطه قلعه، انواع قطعات سفال، شیشه، سنگ، فلز و البته استخوان‌های انسان به دست آمده است. بازدید از این قلعه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، روستای ترسه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

تپه پل مینودشت

تپه پل مینودشت یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این تپه را با نام «تپه آقا جلال» نیز می‌شناسند. این تپه تاریخی در سال شمالی رودخانه‌ای با نام چل چای قرار دارد. رودخانه چهل چای به نوبه خود یکی از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. در طول مسیر دسترسی به این تپه، از رودخانه چهل چای نیز عبور خواهید کرد. بر اساس حفاری‌های انجام‌شده و آثار به دست آمده، قدمت این تپه به دوران اشکانی و ساسانی باز می‌گردد. این تپه از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد. به همین خاطر می‌توانید نام آن را در فهرست آثار ملی نیز مشاهده کنید. لازم به ذکر است در طول مسیر دسترسی به این تپه، از زیباترین مناظر طبیعی مینودشت نیز دیدن خواهید کرد. به همین خاطر یک تیر و دو نشان را خواهید زد.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، ساحل شمالی رودخانه چهل چای

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

سایت پروازی ترسه

مینودشت از نظر جاهای دیدنی طبیعی، یک منطقه بکر  و بی‌نظیر است. دسترسی به تمام بخش‌های مختلف طبیعی این شهرستان، می‌تواند کار دشواری باشد. بی‌تردید برای آن که در میان این طبیعت بکر قدم بزنید، باید انرژی بسیاری صرف کنید. خوب چرا به جای این کار پرواز نمی‌کنید؟ سایت پروازی ترسه به گردشگران اجازه می‌دهد تا در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح زمین، شاهد مناظر خیره‌کننده مینودشت باشید. این سایت پروازی، یکی از قدرتمند‌ترین سایت‌های ترمیک است و دیواره‌ای با قابلیت پرواز دارد. همچنین مسابقات ملی پاراگلایدر نیز در همین سایت پروازی برگزار می‌شود. این سایت پروازی در روستایی با نام روستای ترسه قرار دارد.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، روستای ترسه

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان متغییر

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی گرگان ، جاذبه‌هایی به رنگ بهشت

چراغ تپه

چراغ تپه یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت است که برای پرواز نیز از آن استفاده می‌کنند. چراغ تپه در فاصله ۳ کیلومتری جنوب‌شرق مینودشت واقع شده است. این منطقه بافتی طبیعی و جنگلی دارد. این منطقه بسیار مورد توجه گردشگران و مخصوصاً ورزشکاران قرار گرفته است. پیاده‌روی، کوهنوردی، صخره‌نوردی و البته پروازی با پاراگلایدر، جزء ورزش‌های محبوبی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. چراغ تپه یک منطقه کوهستانی است. به همین خاطر هوا در شش ماه دوم سال بسیار سرد می‌شود.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، ۳ کیلومتری جنوب شرقی مینودشت

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

آبشار لولوم

در منطقه مینودشت می‌توانیم شاهد چشمه‌های جوشان، رودهای جاری و آبشارهای خروشان باشیم. آبشار لولوم یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای مینودشت است. این آبشار در ببخش مرکزی شهرستان مینودشت و نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار، باید از کنار شهرک صنعتی مینودشت عبور کنید. این آبشار در حاشیه جاده بین المللی تهران – مشهد واقع شده است. دسترسی به انی آبشار دشوار نیست. با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خودتان را به آبشار لولوم برسانید. البته لازم به ذکر است که این آبشار از دو آبشار مختلف تشکیل شده است. آبشار اول ارتفاع بیشتری در مقایسه با آبشار اول دارد. البته برای دسترسی به آبشار دوم، باید کوهپیمایی در مسیر شیبدار را به جان بخرید.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، ۱۲ کیلومتری شهرستان مینودشت، روستای باقرآباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

پارک جنگلی باقرآباد

پارک جنگلی باقرآباد یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت است. این پارک جنگلی، در فاصله ۱۲ کیلومتری مینودشت و نزدیکی روستای باقرآباد واقع شده است. پارک جنگلی باقرآباد جزء جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده استان گلستان و شهرستان مینودشت محسوب می‌شود. به همین خاطر تردد کمی در این پارک صورت می‌گیرد. همین مسئله باعث شده تا این پارک جنگلی هنوز بکر و دست‌نخورده باقی بماند. از میان این جنگل زیبا، رودخانه‌ای باصفا عبور می‌کند. پوشش انبوه درختان، اجازه ورود نور خورشید به داخل جنگل را نمی‌دهند. نور از لابه‌لای شاخ و برگ درختان به‌سختی عبور می‌کند و مناظری وصف‌نشدنی را به وجود می‌آورد. پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر آزادانه در این زندگی مشغول گذران زندگی خود هستند. خبری از زباله یا سر و صدا در این جنگل نیست. پس می‌توان گفت هر آنچه که برای آرامش نیاز دارید، در این پارک مهیا است.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، نزدیکی روستای لولوم

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

روستای قلعه قافه

جاهای دیدنی مینودشتبسیاری از روستاهای ایران، یک جاذبه گردشگری بسیار مهم هستند. متأسفانه سیستم گردشگری ایران، از پتانسیل بالای این روستاها غافل مانده است. روستای قلعه فاقه یکی از روستاهای کوهستانی واقع در شهرستان مینودشت است. این روستا شامل سه بخش علیا، سفلا و ده نو می‌شود. در این روستا به روش‌های مختلف می‌توانید از سفر خود لذت ببرید.

در وهله اول باید بدانید روستای قلعه قافه یکی از روستاهای بکر و تاریخی ایران است. در این روستا خبری از زندگی شلوغی شهری نیست. هوا همانند روز اول خلقت زمین، پاک و آسمان آبی است. مردم به همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت اطراف خود دست پیدا کرده‌اند. اهالی روستا در خانه‌های سنتی با بافت قدیمی زندگی می‌کنند. بیشتر مردم، مایحتاج زندگی‌شان را خودشان تأمین می‌کنند. چند روز اقامت در این روستا می‌تواند روحیه شما را از تشویش و اضطراب تهی کند.

در نزدیکی این روستا، آبشارهای خروشان، رودهای جار، چشمه‌های جوشان، جنگل‌های انبوه، زیارتگاه‌های باصفا و مناظر طبیعی بی‌بدیل متعددی نیز وجود دارد. مردم این روستا به شغل باغداری مشغول هستند. پس می‌توانید سری به باغات آن‌ها بزنید و مقداری میوه تازه ارگانیک نیز خریداری کنید. اگر به کوهنوردی علاقه‌مند باشید، ارتفاعات اطراف می‌توانند گزینه مناسبی برای به چالش کشیدن مهارت‌هایتان باشند.

آدرس: استان گلستان، حدود ۳۵ کیلومتری جنوب مینودشت

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

در سفرزون بخوانید :
دیدنی های گلستان ، تماشای رخ دلفریب طبیعت

آبشار حسینا

همان طور که اشاره کردیم، در منطقه مینودشت آبشارهای متعددی وجود دارند. در هر قسمت این منطقه، می‌توانید شاهد یک آبشار زیبا باشید. آبشار حسینا یکی از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این آبشار در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. جالب است بدانید اکثر آبشارها و کلاً جاهای دیدنی مینودشت، کمتر شناخته‌شده هستند. به همین خاطر، خبری از شلوغی و تردد در این منطقه نیست. بلندی این آبشار به حدود ۲۵ متر می‌رسد. همچنین در نزدیکی آبشار، چند غار آهکی به چشم می‌خورد. اگر اهل ماجراجویی هستید و مهارت کوهنوردی دارید، می‌توانید خودتان را به داخل این غارهای آهکی بکشانید. در اطراف آبشار حسینا، مناظر طبیعی خیره‌کننده و تماشایی انتظار شما را می‌کشند.

آدرس: استان گلستان، مینودشت، ۲۱ کیلومتری جنوب شرق مینودشت

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

بهترین زمان بازدید: شش ماه اول سال

خب دوستان عزیز و همراهان سفرزون، نظر شما درباره جاهای دیدنی مینودشت چیست؟ آیا تا کنون به مینودشت سفر کرده‌اید؟ به نظر شما کدام یک از جاهای دیدنی مینودشت جذابیت بیشتری دارند؟ آیا جای دیدنی دیگری را می‌شناسید که به این لیست اضافه کنیم؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید بی‌صبرانه منتظر دیدن نظرات و تجربیات شما عزیزان هستیم.