چالوس نامی آشنا برای هر کسی است که از ایران دیدن کرده باشد. جاده‌ای زیبا که به عروس جاده‌های ایران شهرت دارد. وقتی که مسیر را در این جاده به پایان برسانید، به شهر زیبای چالوس خواهید رسید. این شهر جاهای دیدنی بسیاری دارد که بسیاری از آن بی‌خبر هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی چالوس را بهتر بشناسید.

saadatrent

جاده چالوس

جاهای دیدنی چالوس

مگر می‌شود صحبت از جاهای دیدنی چالوس باشد و اول از همه به جاده چالوس اشاره نکنیم؟ جاده چالوس را بسیاری با عنوان عروس جاده‌های ایران می‌شناسند. این جاده زیبایی خاص دارد. به حدی که همه ما ترافیک و خستگی راه را به جان می‌خریم تا شاهد زیبایی این جاده و مناظر طبیعی اطراف آن باشیم. این جاده در سال ۱۳۱۲ یعنی دوران پهلوی اول ساخته شد. در آن دوران خبری از هیچ وسیله مهندسی و راه‌سازی امروزی نبود و جاده را همراه با تونل کندوان با بیل و کلنگ و نیروی انسانی ساختند. این جاده از کنار سد امیبرکبیر عبور می‌کند. در حین عبور از این جاده، بسیاری از مسافران کنار سد می‌ایستند تا از منظره زیبای آن لذت ببرند.

جاده چالوس ۱۶۰ کیلومتر طول دارد. در طول این مسیر می‌تواند شاهد جاذبه‌های گردشگری بسیاری باشید. روستاهای زیبای بسیاری در طول این مسیر حضور دارند. رستوران‌های جاده چالوس بخش لذت‌بخش مسیر هستند. هر کجا خسته شدید می‌توانید دلی از عزا در بیاورید و با یک چای و قلیان خستگی را از تنتان بیرون کنید. در طول تابستان و تعطیلات عید نوروز، این جاده ترافیک سنگی را تجربه می‌کند. با این حال بسیاری از مسافران باز هم این جاده را برای سفر شمال انتخاب می‌کنند. جاده چالوس در هر فصلی زیبایی خاص به خود را دارد. با این حال بسیاری از مسافران، فصل بهار و پاییز را از نظر زیبایی به‌عنوان بهترین زمان عبور از جاده چالوس می‌شناسند. اگر هنگام زمستان عازم جاده چالوس هستید، حتماً وسایل ایمنی از جمله زنجیر چرخ و امثال آن را همراه ببرید.

آدرس: کرج، جاده چالوس

زمان بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مرداب هسل

مرداب هسل که به تالاب کنیچال نیز شهرت دارد، از جمله زیباترین جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آید. این مرداب در دل جنگل پنهان شده است. انگار که مادر طبیعت نمی‌خواهد بشر دو پا دستش به این جواهر زیبا برسد. مرداب هسل محیطی سحرآمیز دارد. هر آنکه از این مرداب دیدن کرده، درباره محیط خاص آن سطح می‌کند. برای دسترسی به مرداب هسل باید مدتی را در جنگل پیاده‌روی کنید. یکی از لحظات عجیب و سحرانگیز هنگام قدم زدن به سمت مرداب هسل، وقتی که است که طعم ترشی در دهان خود احساس می‌کنید. دلیل آن هم آب اسیدی مرداب هسل است.

مرداب هسل در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. همان طور که تصور می‌کنید، در گذشته و پیش از تغییرات اقلیمی نامناسب، این مرداب هم وسعت بیشتری داشته. در حال حاضر وسعت آن به کمتر از ۱ هکتار می‌رسد. عمق این مرداب در عمیق‌ترین نقطه به ۴.۴ متر می‌رسد و در کم‌عمق‌ترین بخش خود ۲.۳ متر عمق دارد. آب این مرداب از کف به سمت بالا می‌جوشد. هیچ رود یا جویباری به مرداب هسل نمی‌ریزد. این مرداب در جنوب دو روستای سینوا و طلاجو و ۱۰کیلومتری جنوب‌غرب شهر الوس و ۱۵ کیلومتری شمال‌غرب مرزن‌آباد در دل جنگل مشل موزی واقع شده است.

آدرس: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری چالوس

زمان بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

کاخ چایخوران

کاخ چایخوران از جمله اماکن تاریخی و جاهای دیدنی چالوس است. قدمت این کاخ زیبا به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. کاخ چایخوران در زمینی به مساحت ۴هزار مترمربع قرار دارد و دارای یک طبقه و زیرزمین است. این بنا دو درب ورودی اصلی در بخش شرقی و غربی دارد. کاخ چایخوران در سال ۱۳۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد. تزیینات زیبای گچ‌بری این ساختمان تماشایی هستند. شاید این سؤال برای شما به وجود بیاید که چرا عمارت را با نام کاخ چایخوران می‌شناسند؟

در حقیقت رضاشاه دستور داده بود این کاخ را در جهت ترویج نوشیدن چای بنا کنند تا به‌عنوان محلی برای توقف کوتاه و نوشیدن چای باشد. همین موضوع از نظر فرهنگی این کاخ را به یک جاذبه بسیار خاص تبدیل می‌کند. متأسفانه امکان بازدید از داخل کاخ چایخوران وجود ندارد. با این حال فضای بیرون کاخ بسیار باصفا است و سوژه مناسبی برای عکاسی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

آدرس: چالوس، میدان معلم یا همان میدان مخابرات

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

تفرجگاه ساحلی نمک‌ آبرود

نمک‌آبرود یکی از شهرهای اطراف چالوس است. این شهر را بسیاری به تفریحات آبی مختلف و نسبتاً لوکس می‌شناسند. تفرجگاه ساحلی نمک‌ آبرود از جمله بهترین جاهای دیدنی چالوس برای تجربه تفریحات آبی و امثال آن به حساب می‌آید. این تفرجگاه یک مجموعه بسیار کامل محسوب می‌شود. در تفرجگاه ساحلی نمک‌ آبرود می‌توانید از دو طرح شنای مخصوص بانوان و آقایان با ۴۰ سایبان استفاده کنید. در هر سمت امکاناتی از قبیل بوفه، سرویس بهداشتی، دوش آب، چایخانه سنتی، آلاچیق و اسکله قایق‌رانی در اختیار مراجعان قرار می‌گیرد.

در تفرجگاه ساحلی نمک‌ آبرود امکان اقامت مسافران نیز وجود دارد. سوییت‌هایی کوچکی در این تفرجگاه در اختیار مسافران قرار می‌گیرند که امکانات کاملی دارند و دارای قیمت‌های مناسبی نیز هستند. مرداب ماهی‌گیری، رستوران و … نیز از دیگر امکانات این تفرجگاه لوکس به حساب می‌آیند. بسیاری از مسافران همه ساله مستقیم به تفرجگاه ساحلی نمک‌ آبرود می‌آیند و بعد از چند روز اقامت به شهر خود باز می‌گردند. این تفرجگاه به حدی کامل است که برای تفریح یا هر چیز دیگر نیازی به خروج از آن را نخواهید داشت.

آدرس: چالوس، نمک آبرود، جنب هتل هایت

شماره تماس: ۰۹۱۱۲۹۲۹۰۲۷

زمان بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: ورود رایگان؛ اما برای استفاده از امکانات باید هزینه پرداخت کنید

جنگل های چهار باغ مرزن آباد

مرزن آباد از دیگر شهرهای نزدیک چالوس است. جنگل های چهار باغ مرزن آباد از جمله زیباترین جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آید. این جنگل در نزدیکی منطقه سیاه بیشه و کیلومتر ۹۰ محور کرج چالوس واقع شده است. جنگل های چهار باغ مرزن آباد در زمینی به مساحت ۱۹هزار هکتار قرار دارد. این جنگل از نظر اکوسیستم، شامل مناطق جنگلی کوهستانی می‌شود. رودخانه‌ای زیبا از میان جنگل های چهار باغ مرزن آباد عبور می‌کند که باعث به‌وجود‌آمدن روستاهای متعددی شده است. بد نیست بدانید که هر کدام از این روستاها، گزینه مناسبی برای بوم‌گردی در مازندران به حساب می‌آیند.

این جنگل جزو مناطق حفاظت‌شده به حساب می‌آید. ۲ محیط بان وظیفه حراست از این جنگل را به عهده دارند. جنگل های چهار باغ مرزن آباد دارای پوشش گیاهی و جانوری خاصی است. در این جنگل‌ها می‌توانید شاهد حضور انواع کبک دری، کبکب معمولی، عقاب طلایی، پلنگ، خرس، مرال، روباه، شوکا، گرگ، خوک، پاژن و … باشید. پس هنگام تردد در این جنگل باید احتیاط کنید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان چالوس، مرزن آباد

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

دریاچه سد دریوک

دریاچه سد دریوک حدود ۱ هکتار وسعت دارد و دارای آب شیرین است. این سد رو‌به‌روی دره ولی‌آباد منطقه هزار چم، درست در دامنه کوه دال کمر قرار دارد. عمق این دریاچه به حدود ۵ متر می‌رسد. اطراف دریاچه سد دریوک را مراتع و چمنزارهایی بسیار زیبا احاطه کرده است. این دریاچه زیستگاه انواع پرندگان وحشی و بومی به حساب می‌آید. در فصل زمستان می‌توانید شاهد پرندگان مهاجری همانند مرغابی، غاز و امثال آن باشید. به همین خاطر دریاچه سد دریوک را می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی چالوس برای پرنده‌نگری دانست.

زمستان بهترین زمان بازدید از دریاچه سد دریوک محسوب می‌شود. البته بسیاری فصل بهار و مخصوصاً اردیبهشت را برای بازدید از دریاچه سد دریوک انتخاب می‌کنند. در فصل بهار همه جا سرسبز است و می‌توانید از زیبای طبیعت اطراف لذت ببرید. برای دسترسی به این دریاچه مسیرهای مختلفی وجود دارد. البته در تمامی این مسیرها، باید مقداری پیاده‌روی را به جان بخرید. به یاد داشته باشید که این مکان خانه پرندگان است و ما مهمان آن‌ها هستیم. پس رسم مهمانی را به جای بیاوریم و به حریم آن‌ها احترام بگذاریم. اگر آن‌ها از حضور در این منطقه دچار ترس شوند، دیگر دریاچه سد دریوک را برای مهاجرت انتخاب نمی‌کنند و این یعنی به زیست بوم منطقه آسیب وارد می‌شود.

آدرس: استان مازندران، چالوس، روبه‌روی دره ولی آباد هزارچم، دامنه کوه دال کمر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

مرداب کندوچال

مرداب کندوچال از جمله جاهای دیدنی چالوس است که کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد. پس اگر دلتان می‌خواهد شاهد یک مرداب خاص و کمتر دیده شده باشید، حتماً سری به مرداب کندوچال بزنید. این مرداب ۱ هکتار وسعت دارد و عمیق‌ترین جای آن به ۵ متر می‌رسد. آب این مرداب از چندین و چند چشمه آب شیرین اطراف تأمین می‌شود. درختانی زیبا و سرسبز، دور تا دور مرداب کندوچال را همانند سربازانی که از گنیجنه‌ای ارزشمند محافظت می‌کنند، احاطه کرده‌اند. این مرداب مامنی امن برای پرندگان محسوب می‌شود. در فصل زمستان می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر در این محل باشید. مرداب کندوچال در ارتفع ۷۳۰ متری از سطح دریا قرار دارد. پس حتی در فصل تابستان هم می‌توانید سری به این مرداب بزنید.

آدرس: مازندران، چالوس، جنگل فین

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

ساحل رادیو دریا

جاهای دیدنی چالوس

قطعاً ساحل رادیو دریا یکی از بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی چالوس به حساب می‌آید. این ساحل در بین گردشگران بسیار معروف است و در فصل سفرهای نوروزی، به کمپ مسافران نوروزی تبدیل می‌شود. در بین اهالی شهر چالوس نیز این ساحل بسیار معروف است. حتی در ایام وسط هفته هم می‌توانید شاهد ساکنین محلی چالوس در این ساحل باشید. در این ساحل می‌توانید از امکاناتی بسیار عالی از جمله رستوران، آلاچیق، پارک جنگلی، پارک مخصوص بازی کودکان، فروشگاه‌های مختلف، منطقه شنای مخصوص بانوان و آقایان، هتل آپارتمان و هر آنچه برای تفریح و اقامت نیاز دارید بهره‌مند شوید. ساحل رادیو دریا یکی از بهترین سواحل این شهر به حساب می‌آید. به همین خاطر در اکثر مواقع نیز شلوغ خواهد بود.

آدرس: مازندران، چالوس، ساحل رادیو دریا

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

خب دوستان عزیز سفرزون، با بهترین جاهای دیدنی چالوس به‌خوبی آشنا شدید. به نظرتان جاده چالوس زیباتر است یا خود شهر چالوس؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.