جاهای دیدنی چمخاله یکی از بهترین و زیباترین بخش‌های ساحلی استان گیلان است. این ساحل طرفداران زیادی بین گردشگران و مسافران دارد و همیشه برای دیدن زیبایی‌های بی‌نظیر آن، افراد زیادی به منطقه چمخاله می‌آیند.

saadatrent

چمخاله و چف بعد از شهرستان انزلی دومین منطقه‌ی توریستی ساحلی فعال در استان گیلان است که شرایط مناسبی برای گردش، تفریح و بازی‌های مختلف ساحلی دارد. این مطلب از سفرزون را آماده کرده‌ایم تا با شما از مکان‌های دیدنی چمخاله و تاریخچه‌ی این شهر ساحلی صحبت کنیم. همراه ما باشید.

چمخاله و پیشینه‌ی تاریخی

روایت‌های قدیمی و اسناد مختلفی درباره‌ی تاریخ شکل‌گیری این شهر وجود دارد که می‌گوید ۲۷۷ سال پیش وقتی مردم چمخاله مجبور شدند از سرزمین اصلی خود، یعنی کرمانشاه به سمت شمال حرکت کنند در یک منطقه‌ی خوش آب‌وهوا ساکن شدند.

بعدها آن منطقه به نام چمخاله معروف شد. مردم این شهر چون بیشتر مهاجران ساکن شده در این بخش بودند، همگی باهم نسبت فامیلی و خویشاوندی دارند و جمعیت آن از طایفه‌های بزرگ و کوچکی تشکیل شده است.

وجه تسمیه چمخاله

چمخاله از دو کلمه چم و خاله تشکیل شده است و ریشه‌ی‌ آن در دو زبان مختلف است. چم در زبان لکی کوردی به معنی رودخانه و خاله در زبان گیلکی به معنی انشعاب است؛ چمخاله یعنی منشعب‌شده از رودخانه‌های مختلف.

در سفرزون بخوانید :
جاهای دیدنی گیلان ، معرفی بیش از ۵۲ مکان حیرت‌آور استان گیلان

جاهای دیدنی چمخاله

مهم‌ترین ویژگی که چمخاله را نسبت به دیگر مناطق و شهرهای اطراف خاص می‌کند،‌ قرار گرفتن بخش عظیمی از زمین‌ها و اراضی آن در ساحل دریاست. همین باعث شده تا این شهر، منطقه‌ای پرطرفدار و محبوب در شمال باشد و بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن، تبدیل به یک پیشنهاد خوب برای داشتن سفر آرام و رویایی شده باشد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین نقاط دیدنی چمخاله را به شما معرفی خواهیم کرد.

پل چوبی چمخاله

جاهای دیدنی چمخاله

کنار جاده ساحلی چمخاله یک پارک جنگلی قرار داد که با گذر از پل فلزی چمخاله به آن می‌رسید. دیدن از پل چوبی چمخاله یا پارک جنگلی توسکا، دیدن یک رویای سبز و پر از آرامش است. محیطی زیبا که درختانی سرسبز و تنومند یک پل چوبی را در آغوش گرفته‌اند.

ورودی این پل محدوده‌ای میدانی شکل است که نماد یک خانه‌ی محلی کوچک و گیلانی است و حوضی پر از انواع ماهیان زینتی در جلوی این خانه گذاشته شده است. صدای پرندگان و بلبل‌هایی که در محوطه این پارک جنگلی شنیده می‌شود، زیبا‌ترین و خوش‌صدا‌ترین آوازی است که از دل طبیعت به گوش‌تان می‌رسد و آرامشی عجیب به شما هدیه خواهد کرد.

امکانات این پارک زیبا و خاص شامل چندین آلاچیق ساده و سرپوشیده، سرویس بهداشتی، مکان‌های رفاهی مثل کافی‌شاپ‌ها و پارکینگ است. این پارک به خاطر نورپردازی‌های زیبا و منحصر‌به‌فردی که دارد در لیست جاهای دیدنی چمخاله ، بسیار معروف و شناخته شده.

جزیره فلامینگو

جاهای دیدنی چمخاله

جزیره فلامینگو یا جزیره ارشیا یکی دیگر از مکان‌های دیدنی چمخاله در منطقه ساحلی گالشکلام و شهر چمخاله است. این جزیره در کنار رودخانه‌ای قرار دارد که به دریای خزر متصل شده و این ترکیب و اتصال، زیبایی‌هایی بی‌نظیری را خلق کرده است.

اگر قصد رفتن به جزیره ارشیا را دارید بعد از رسیدن به میدان چمخاله به سمت راست حرکت کنید و بعد از حدود ۱ الی ۲ کیلومتر، به سمت چپ برانید. در نهایت، کمی که جلوتر بروید، تابلوهایی زیادی در مسیر و راه وجود دارند که شما را مستقیم به جزیره می‌رسانند.

مجموعه تفریحی و گردشگری جزیره ارشیا با امکاناتی خاص و بی‌نظیر رویایی‌ترین و خاص‌ترین لحظات را برای مسافران و گردشگران خود می‌سازد. آماده‌ی یک سفر نیم‌روزی دریایی به هستید؟ پس به جزیره ارشیا بیایید تا از این سفر هیجان‌انگیز عقب نمانید.

بازی‌‌ها و تفریح‌های دریایی و هوایی که در جزیره ارشیا وجود دارد:

جت اسکی

سوار جت اسکی شوید و در جزیره‌ ارشیا امواج بزرگ و کوچک دریا را بشکافید تا صاحب یک تجربه‌ی بی ‌‌نظیر به یادماندنی شوید. جت اسکی یکی از پرطرفدارترین بازی‌ها و تفریح‌های جزیره فلامینگو است.

پاراموتور

اگر دوست داشتید این بار یک تجربه‌ی هوایی را بر فراز دریا تجربه کنید، پاراموتور پیشنهاد ما به شماست. لذت پرواز در هوایی پاک و خنک را تجربه کنید و از دیدن چشم‌اندازها زیبا و چشم‌نواز اطراف، سرشار از شوق و حس خوب شوید.

فلای برد، قایق سواری و شاتل سواری از دیگر امکاناتی و بازی‌های ساحلی است که در جزیره فلامینگو منتظر شما است تا لحظاتی سرشار از هیجان و انرژی را تجربه کنید.

منطقه گالشکلام

همان‌طور که در ابتدا هم برای‌تان گفتیم، چمخاله آن‌قدر مناطق بکر و زیبا دارد که شمردن و گفتن از آنها به همین راحتی‌‌ تمام نمی‌شود. منطقه توریستی گالشکلام یکی از مناطق زیبای شهر ساحلی چاف و چمخاله است و مکان‌های سبز و بکر زیادی دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

آنچه درباره‌ی ریشه و سابقه‌ی گالش‌کلام نقل می‌شود می‌گوید: «اهالی گالش‌کلام از مردمان سرزمین دیلم بوده‌اند که سال‌ها پیش به این منطقه مهاجرت کرده‌اند». شغل بیشتر مردمی که در این منطقه ساکن بودند در گذشته دام‌داری بود. به همین دلیل نام این بخش انتخاب کاملا مرتبط با شغل و پیشه‌ی اهالی اینجاست.

گالشکلام از دو کلمه‌ای گالش و کلام تشکیل شده؛ گالش به معنی دامدار و کلام محل نگه‌داری دام‌هاست. رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌های ساحلی و زیبا از جمله جاهای دیدنی گالشکلام است و گردشگران زیادی برای دیدن و گشت‌وگذار در آنها به این منطقه می‌آیند.

طبیعت لیلاکوه

کنار ساحل زیبا لنگرود طبیعتی عاشقانه، منحصر‌به‌فرد و حیرت‌‌انگیز وجود دارد که با نام لیلا کوه شناخته می‌شود. این کوه از توابع استان گیلان است و فاصله‌ی آن تا لنگرود و چمخاله چیزی در حدود سه کیلومتر است. زیبایی‌ها و جذابیت‌های این منطقه به‌قدری دلنشین و زیبا است که طبیعت‌گردان و گردشگران زیادی برای رسیدن و دیدن آن، رنج راه و مسیر را تحمل می‌کنند تا به بهشتی بی‌بدیل برسند.

زیبایی‌‌های لیلاکوه از باغ‌های پرتقال و چای گرفته تا جنگل‌های مخملی سبز و قهوه‌خانه‌های محلی، شما را به صرف لذت بردن و نوشیدن یک فنجان قهوه یا چای گرم و خوش‌طعم دعوت می‌کنند.

سخن آخر درباره جاهای دیدنی چمخاله

چمخاله در تمام فصول سال با دستی پر و دامانی رنگین منتظر مسافران و گردشگران خود است اما به‌خاطر تغییرات جوی و آب‌وهوا، به‌نظر می‌رسد نیمه دوم بهار و تابستان ایام بهتری برای شنا و گردش است. اگر قصد رفتن به این شهر ساحلی کم‌نظیر را دارید، بعد از پشت‌سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود بروید.

۱۰ کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله خواهید رسید. گذشتن از رشت و لاهیجان هم مسیر دیگری است که شما را از سمت غرب به چمخاله می‌رساند. بعد از رسیدن به لاهیجان، ۲۵ کیلومتر به شرق برانید تا به مقصد برسید. چمخاله در حال حاضر ۵ هتل و مهمان‌پذیر دارد که میزبان و مشتاق پذیرایی از مسافران این شهر زیباست. شما برای ما از چمخاله بنویسید.

تا‌ به حال مسافر این شهر ساحلی بوده‌اید؟ چه فصل‌ و ماهی از سال به این شهر سفر کرده‌اید و از زمان‌بندی سفرتان راضی بوده‌اید؟ کدام یک از پیشنهاد‌های گفته شده در مطلب را بازدید کرده‌اید و چه کدام یک از جاهای دیدنی چمخاله را پیشنهاد می‌کنید؟