جنگل‌گردی یکی از لذتبخش‌ترین نمونه‌های طبیعت‌گردی است که روح گردشگران را جلا می‌دهد. احاطه شدن در دنیایی سبز رنگ و سرشار از حیات و تازگی، تنها بخشی از لذت جنگل‌گردی است. ایرانی‌ها بیشتر دامنه‌های شمالی البرز را به داشتن جنگل‌های زیبا و سرسبز می‌شناسند. سفرزون این بار شما را با جنگل سیاه خانی ، یکی از جنگل‌های دامنه‌های جنوبی البرز آشنا می‌کند که با زیبایی‌های بکر و طبیعت بی‌نظیرش، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جنگل‌گردی است. جنگل سیاه خانی با رودخانه، آبشارها و آبشارک‌ها و درختان متنوع و جانوران فراوان، بهشت طبیعت‌گردان است. با ما همراه باشید:

saadatrent

 

جنگل سیاه خانی کجاست؟

در مرز بین استان سمنان و مازندران، در دامنه‌های جنوبی و شمالی البرز، جنگلی قرار دارد که با وجود زیبایی‌های بسیار، هنوز در میان بسیاری از مردم ایران ناآشناست. البته ناشناخته بودن این مکان دیدنی، شاید کمک بزرگی به حفظ محیط زیست این منطقه و بکر ماندن جنگل سیاه خانی کرده باشد، اما حتما برای طبیعت‌گردانی که مسئولانه و با جان و دل از طبیعت محافظت می‌کنند، غم‌انگیز است. در ۲۱ کیلومتری شمال شهر دیباج، در حاشیه جاده دیباج به گلوگاه، جنگل سیاه خانی کم کم پیش چشمانتان رخ می‌نماید. این بخش، جنوبِ شرقی‌ترین مناطق جنگلی استان مازندران، و متعلق به کوهستان‌های شمالی شهرستان دامغان است.

جنگل سیاه خانی
جنگل سیاه خانی

پوشش گیاهی و جانوری جنگل سیاه خانی

تنوع پوشش گیاهی و جانوری جنگل سیاه خانی حیرت‌زده‌تان خواهد کرد. از درختان پهن‌برگی نظیر بلوط، ممرز و … تا انواع درختان میوه‌دار مانند زرشک، گلابی، نسترن وحشی، ولیک، آلو و … در این جنگل به زیبایی قد کشیده‌اند. هر کدام از این درخت‌ها در کنار گل‌های وحشی و گیاهان دارویی متعدد، جنگل سیاه خانی را به یکی از زیباترین و متنوع ترین مناطق جنگلی مازندران و سمنان تبدیل می‌کند. این تنوع باعث می‌شود که این منطقه، محیط مناسبی برای مطالعه بر روی انواع گیاهان باشد.

تنوع و غنای فلور گیاهی و همین طور بکر بودن منطقه، باعث شده است که انواع گونه‌های جانوری نیز جنگل سیاه خانی را برای زندگی انتخاب کنند. گونه‌هایی از پستانداران مانند گراز، خرس، سیاه گوش، کل و بز، گرگ و … در کنار پرندگانی نظیر کبک و قرقاول، در این منطقه زندگی می‌کنند. پرندگان خوش‌صدای جنگلی، انواع دوزیستان و خزندگان کوچک و بزرگ هم که میهمان همیشگی جنگل‌های سرسبزند.

جنگل سیاه خانی
جنگل سیاه خانی
ر

مسیر دسترسی به جنگل سیاه خانی

طبیعت‌گردی در جنگل بکر سیاه خانی قطعا تجربه‌ای ناب خواهد بود. پس از اینکه مسیر جاده دیباج به گلوگاه را ۲۱ کیلومتر طی کردید، درختان پهن‌برگ به زیبایی در کنار جاده خودنمایی می‌کنند. اینجا همان جایی است که باید جاده سمت چپ را حدود ۱۸ کیلومتر طی کنید تا به رودخانه‌ای خروشان و زیبا در دل جنگل برسید. برای یک جنگل‌پیمایی درست و حسابی آماده‌اید؟ پس کنار رودخانه سیاه خانی را بگیرید و خلاف جهت آب حرکت کنید.

جنگل سیاه خانی
جنگل سیاه خانی

رودخانه سیاه خانی

رودخانه سیاه خانی، در دل جنگل‌ سرسبز سیاه خانی جاری است. رودخانه‌ای دائمی که در فصول مختلف سال با جوش و خروشی دیدنی، از ارتفاعات، راه جنگل را پیش می‌گیرد. این رودخانه در فصل بهار، به دلیل ذوب شدن برف کوه‌ها، حجم آب بیشتری دارد اما در همه فصول، زیبایی خیرکننده‌اش را حفظ می‌کند. انواع گل‌ها، گیاهان و جانداران کوچک، اطراف و کناره‌های رودخانه را مزین کرده‌اند و دل طبیعت‌گردان را می‌برند.

تفریح در جنگل سیاه خانی

یک ساعتی مسیر زیبای کنار رودخانه را ادامه دهید و از قدم زدن در بین گل‌ها و درختان لذت ببرید و حسابی نفس بکشید. تنها صدایی که در این جنگل‌پیمایی لذت‌بخش به گوشتان خواهد رسید، صدای آب در تلفیق با صدای زیبای آواز پرندگان جنگلی خواهد بود. در این مسیر شما با سه آبشارک و آبشار در اندازه‌های مختلف روبرو خواهید شد که با زیبایی و پاکی خود، لطافت فضا را چندین و چند برابر می‌کنند. هر یک از این آبشارها زیبایی منحصر به خود را دارند.

پس از یک ساعت پیاده‌روی در این مسیر، به فضایی باز، بیرون از پوشش گیاهی جنگل، خواهید رسید. حدود ۵۰ متر بالاتر از سطح رودخانه در اردیبهشت ماه، مراتع سرسبزی پوشیده از گیاهان دارویی نظیر آویشن وجود دارد. دست به کار شوید و هر چه دلتان می‌خواهد آویشن کوهی بچینید. آویشن، با آن عطر دل‌انگیز و بی‌نظیرش، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اضافه کردن عطر و طعمی دلنشین به بسیاری از خوراکی‌ها و دمنوش‌ها بسیار مناسب است.

اگر حوصله دارید، ۲۰ دقیقه دیگر هم مسیر رودخانه سیاه خانی را ادامه دهید تا به منطقه هوشی النگ و دامنه‌های کوه حاجی کرد برسید. در این منطقه گوسفندسراهای برادران فدایی‌باشی هم وجود دارد. اگر هم عاشق روستاگردی هستید، می‌توانید با یک ساعت راهپیمایی در مسیری سرازیری به روستای زیبای نمکه برسید. حاشیه رودخانه در تمام طول این مسیر با گل‌های پونه، آلاله، انگشتانه و سنبل آذین شده است و به غیر از منطقه جنگلی، حتی در مراتع هم، سرسبزی زمین با آبی آسمان ترکیبی رویایی می‌سازد.

کوهنوردی

اگر اهل کوهنوردی هستید، جنگل سیاه‌خانی با ارتفاعات زیبا و رویایی‌اش روزی شاد برایتان خواهد ساخت. کافی است به سمت ارتفاعات بروید. همین طور که دارید از کوه‌ها بالا  و در دل جنگل پیش می‌روید، دیدنی‌های بی‌شماری پیش چشمانتان ظاهر می‌شود. هر لحظه هوا لطیف‌تر می‌شود و نغمه پرندگان با صدای حیوانات جنگلی، شاخ و برگ درختان و آب در هم می‌آمیزد. انگار هر گام شما را به بهشت نزدیک‌تر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید اگر می‌خواهید در دل جنگل پیش بروید و کوه‌پیمایی کنید، حتما همراهی آشنا به مسیر در کنار خود داشته باشید.

بهترین زمان سفر به جنگل سیاه خانی

بهترین فصل برای دیدن از این جنگل زیبا، از اواسط بهار تا مهر ماه است. در این فصل رودخانه در زیباترین حالت خود است و هوا معتدل و دل‌انگیز می‌شود. در اواسط بهار می‌توانید بیشترین تنوع گیاهی را در جنگل و حتی مراتع این منطقه پیدا کنید و گیاه دارویی بچینید. تابستان هم سرسبزی جنگل و خوبی هوا به اوج خود می‌رسد. لذت سفر به منطقه سیاه خانی فقط به دیدنِ زیبایی‌هایش نیست. این جنگل غافل‌گیری‌های زیادی هم برایتان خواهد داشت. ممکن است درست موقعی که به نظرتان هوا درصاف‌ترین حالت خود است، در ارتفاعات، همه جنگل را مه و ابر بگیرد و قطره‌های لطیف باران شما را حسابی خیس کند. پس در هر فصلی که به جنگل سیاه خانی می‌روید، یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید.

جنگل سیاه خانی

دیگر جاذبه‌های نزدیک جنگل

استان سمنان و شهرستان دامغان دیدنی‌های بسیاری دارد. از مناطق زیبا و سرسبز جنگلی بگیر تا کویر، هر آنچه یک طبیعت‌گرد می‌خواهد، در سمنان پیدا می‌شود. جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار هم که دیگر هیچ. اگر هفته‌ها را به بازدید از این استان اختصاص دهید، باز هم وقت کم می‌آورید. در کنار دیدن جنگل سیاه خانی در منطقه دیباج، تنگه زندان را هم از دست ندهید؛ یکی از بی‌بدیل‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران که حتما مبهوتتان خواهد کرد. برای تفریح بیشتر می‌توانید سری هم به منطقه تفریحی گردشگری آبسیج دیباج بزنید.

هر چقدر که در یک مقاله بخواهیم از زیبایی‌های مناطق طبیعی بگوییم، حق مطلب ادا نمی‌شود. خصوصا منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده مثل جنگل سیاه‌خانی. در هنگام تحقیق درباره این منطقه، با یکی از محققان و صاحب‌نظران عرصه گردشگری صحبت می‌کردبم که بسیار نگران شناخته شدن این منطقه بود و می‌گفت شناساندن این مناطق بکر به گردشگران، سبب آسیب رسیدن به این جنگل و مراتع می‌شود. بیایید با آموختن آداب گردشگری، نگرانی‌ آن‌ها را درباره آسیب دیدنِ این منطقه از بین ببریم.

شما در این زمینه چه نظری دارید؟ آیا به جنگل سیاه خانی سفر کرده‌اید؟ به نظر شما شناخته شدن جنگل‌های زیبای شمال چه آسیبی به این مناطق وارد کرده است؟ نظرات، پیشنهادات و خاطرات خود را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.