حتما می‌دانید که وجود گذرنامه برای خروج از کشور لازم است؛ اما، باید بدانید که کافی نیست! شاید بپرسید چرا؟ چون، گذرنامه باید اعتبار داشته باشد تا برای خروج از کشور لازم و کافی باشد؛ اما، گذرنامه معتبر چیست؟ مراحل تمدید گذرنامه نامعتبر چیست؟ در ادامه، گذرنامه معتبر را معنا می‌کنیم؛ سپس، مراحل تمدید گذرنامه نامعتبر را معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید تا پاسخ پرسش‌های خود را بگیرید.

saadatrent

گذرنامه معتبر چیست؟

پاسپورت معتبر پاسپورتی است که اعتبار زمانی و اعتبار کاغذی را به صورت همزمان داشته باشد؛ اما، منظور از اعتبار زمانی و اعتبار کاغذی چیست؟

  • اعتبار زمانی همان میزان زمان باقی‌مانده تا انقضا پاسپورت است.
  • اعتبار کاغذی همان تعداد کاغذ سفید باقی‌مانده تا اتمام صفحات پاسپورت است.

خوب است بدانید که معتبر بودن یا نبودن گذرنامه شما وابسته به قوانین کشور مقصدتان است. در ادامه، این موضوع را بیش از پیش روشن خواهیم کرد؛ بنابراین، همراه ما بمانید.

نکته: اعتبار زمانی پاسپورت ایران ۵ سال است و اعتبار کاغذی پاسپورت ایران ۳۲ صفحه است؛ اما، حداقل‌ها وابسته به کشورهای مقصد سفرتان است.

حداقل اعتبار زمانی پاسپورت مورد نیاز برای سفر خارجی چقدر است؟

معمولاً، حداقل اعتبار زمانی مورد نیاز برای یک پاسپورت معتبر ۶ ماه است؛ اما، گاهی برخی از کشورها قوانین خاصی دارند که این عدد کاهش یا افزایش می‌یابد.

مثلاً، کشور عراق برای سفر هوایی نیاز به حداقل ۶ ماه اعتبار زمانی پاسپورت دارد؛ اما، برای سفر زمینی نیاز به حداقل ماه اعتبار زمانی پاسپورت دارد. در ضمن، برخی از کشورها مانند دبی، کانادا، آمریکا و … حداقل ۷ ماه اعتبار زمانی پاسپورت می‌خواهند.

نکته: پرطرفدارترین کشورهای توریستی نزد ایرانی‌ها شامل ترکیه، ارمنستان، گرجستان و … از قانون حداقل ۶ ماه اعتبار زمانی پاسپورت پیروی می‌کنند؛ بنابراین، حواستان باشد که جریمه یا دیپورت نشوید!

حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور چقدر است؟1

حداقل اعتبار کاغذی پاسپورت مورد نیاز برای سفر خارجی چقدر است؟

معمولاً، حداقل اعتبار کاغذی مورد نیاز برای یک پاسپورت معتبر ۲ صفحه است؛ اما، گاهی برخی از کشورها قوانین خاصی دارند که این عدد کاهش یا افزایش می‌یابد.

مثلاً، برخی از کشورها مهر ورود و خروج را در یک صفحه می‌زنند؛ اما، برخی از کشورها مهر ورود و خروج را در دو صفحه‌ی جداگانه می‌زنند. در ضمن، برخی از کشورها که نیاز به ویزا دارند، یک صفحه علاوه بر ۱ تا ۲ صفحه‌ی پیشین را برای چسباندن ویزا استفاده می‌کنند. در نتیجه، حداقل اعتبار کاغذی پاسپورت بین ۱ تا ۳ صفحه است.

چگونه حداقل اعتبار زمانی و حداقل اعتباز کاغذی مورد نیاز کشور مقصد را بدانیم؟

کافیست، ادرس اینترنتی سفارت‌خانه کشور مقصد را بیابید تا اطلاعات مورد نیازتان را کسب کنید. شما می‌توانید از سایر روش‌ها مانند پرسش از افراد مطلع استفاده کنید؛ اما، از آنجایی که قوانین همواره در حال تغییرات است، حتما از سفارت‌خانه اقدام کنید تا مطمئن باشید.

مراحل تمدید گذرنامه چیست؟

هنگامی که پاسپورت شما اعتبار زمانی یا اعتبار کاغذی نداشته باشد، باید برای تمدید پاسپورت اقدام کنید؛ اما، چگونه؟ در ادامه، مراحل را آورده‌ایم:

  1. مراجعه به مرکز پلیس +۱۰
  2. تحویل مدارک عمومی و اختصاصی
  3. پرداخت هزینه تمدید پاسپورت نامعتبر
  4. مراجعه به سایت پیگیری گذرنامه و اطلاع از مراحل صدور و ارسال آن

مراجعه به مرکز پلیس +۱۰

شما باید نزدیک‌ترین مرکز پلیس +۱۰ را بیابید؛ اما، چگونه؟ کافیست، نقشه‌ی درون تلفن همراه خود را باز کنید؛ سپس، پلیس +۱۰ را جستجو کنید. شما می‌توانید مراکز پلیس +۱۰ نزدیک را پیدا کنید.

تحویل مدارک عمومی و اختصاصی

احتمالاً برایتان سوال شده است که مدارک عمومی و اختصاصی به چه معناست؟ باید بدانید که برخی از مدارک عمومی هستند یعنی همه‌ی افراد موظف به تحویل مدارک عمومی‌اند؛ اما، برخی از مدارک اختصاصی هستند یعنی تنها بعضی از افراد موظف به تحویل مدارک اختصاصی‌اند.

  • مدارک عمومی: اصل و کپی شناسنامه، اصل و کپی کارت ملی و پاسپورت نامعتبر پیشین شما
  • مدارک اختصاصی بانوان: اجازه‌ی محضری شوهر برای زن یا پدر برای دختر (زیر سن ۱۸)
  • مدارک اختصاصی آقایان: اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معادل آن

نکته: عکس‌برداری دیجیتال برای پاسپورت در مرکز پلیس +۱۰ انجام می‌شود؛ بنابراین، رعایت نکات ظاهری برای بانوان و آقایان واجب است.

حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور چقدر است؟2

پرداخت هزینه تمدید پاسپورت نامعتبر

تمدید پاسپورت نامعتبر معادل تهیه‌ی پاسپورت به حساب می‌آید؛ بنابراین، هزینه‌های آنها مشابه است. در حال حاضر، هزینه‌ی این خدمات حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است که شامل هزینه‌ی فرم ثبت‌نام، عوارض شهرداری، دستمزد مرکز و … است. شما می‌توانید جزئیات این هزینه را در مطلب «راهنمای صفر تا صد دریافت پاسپورت از زمان صدور تا پیگیری آن» مشاهده کنید.

پیگیری گذرنامه تمدید شده از صدور تا ارسال

آخرین مرحله تمدید گذرنامه این است که در خانه منتظر صدور و ارسال پاسپورت بمانید. این انتظار آزاردهنده است به خصوص زمانی که حساب و کتاب مشخصی ندارد. گاهی فرایند صدور و ارسال پاسپورت ۳ روز طول می‌کشد؛ اما، گاهی بسیار بیشتر است. در نتیجه، آشنایی با روش‌های پیگیری گذرنامه تمدید شده به شما کمک می‌کند تا از رنج انتظار بکاهید. در ادامه، این روش‌ها را معرفی می‌کنیم:

روش‌های پیگیری گذرنامه تمدید شده کدامند؟

روش‌های پیگیری پاسپورت تمدید شده شامل روش حضوری و غیرحضوری است. شما می‌توانید از هر دو روش برای پیگیری گذرنامه تمدید شده استفاده کنید؛ اما، ما شما را در انتخاب بهترین روش از میان آنها راهنمایی می‌کنیم؛ بنابراین، همراه ما بمانید.

پیگیری حضوری پاسپورت از پلیس +۱۰

پیگیری پاسپورت تمدید شده با روش حضوری از طریق مراجعه به پلیس +۱۰ امکان‌پذیر است. شما باید یک مدرک شناسایی به همراه داشته باشید تا استعلام بگیرید؛ اما، دردسرهای فراوانی مانند اتلاف زمان و هزینه دارد.

شما باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانید؛ همچنین، هزینه‌ای بیشتر از معمول بابت دستمزد ارائه‌ی خدمات متصدی بپردازید. در نتیجه، پیشنهاد ما این است که از روش پیگیری غیرحضوری پاسپورت تمدید شده استفاده کنید تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید. در ادامه، روش پیگیری غیرحضوری پاسپورت معرفی می‌شود؛ بنابراین، همراه ما بمانید.

پیگیری غیرحضوری پاسپورت از پیشخوان۲۴

سایت و اپلیکیشن پیشخوان۲۴ امکان پیگیری گذرنامه تمدید شده را به صورت غیرحضوری در کنار سایر خدمات جامع استعلام و پرداخت فراهم کرده است تا رضایت شما را بیش از پیش به دست آورد؛ کافیست، وارد دسته‌بندی خدمات شوید؛ سپس، گزینه‌ی «پیگیری گذرنامه» را انتخاب کنید.

حداقل اعتبار گذرنامه برای خروج از کشور چقدر است؟3

در ادامه، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید تا شماره گذرنامه، تاریخ صدور، تاریخ اعتبار، بارکد پستی، وضعیت گذرنامه، تاریخ درخواست و وضعیت درخواست را مشاهده کنید. شما می‌توانید بر روی گزینه‌ی «پیگیری از پست» کلیک کنید تا وضعیت ارسال پاسپورت را مشاهده کنید. در ادامه، سایر مزیت‌های پیشخوان۲۴ را مشاهده می‌کنید:

  • دسترسی به سایر خدمات استعلام و پرداخت
  • ذخیره سوابق استعلام وضعیت گذرنامه
  • حفظ و نگهداری اطلاعات ورود
  • پیگیری گذرنامه از پست
  • نمایش اطلاعات به‌روز
  • مشاهده جزئیات
  • و …

لازم به ذکر است که پیگیری غیرحضوری پاسپورت تمدید شده با پیشخوان۲۴ موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شماست؛ بنابراین، بهترین انتخاب است.

منبع: pishkhan24.com