می خواهیم در این مقاله از خانه لاری ها برایتان بگوییم، خانه تاریخی که در یزد شهر بادگیر ها قرار دارد و تبلوری کامل از معماری یزدی است، در این سفر قدم به قدم شما را با جاهای برجسته خانه لاری ها آشنا می سازیم، همه این موارد را بررسی می کنیم تا به شما بگوییم که خانه لاری ها دارای ارزش های بیشماری است. با ما در سفرزون  همراه باشید تا هم از خانه لاری ها بیشتر بدانید و هم از ارزش‌های درونی این خانه بیشتر مطلع شوید.

saadatrent

یک نکته یزدی در مورد تمام خانه های یزدی

خانه لاری ها
خانه لاری ها

شهر یزد را شهر بادگیرها می شناسند ولی آنچیزی که در معماری یزدی متبلور است اهمیت حفظ حریم خانواده و زندگی شخصی است. نظر انداختن به داخل خانه بودن کسب اجازه توسط صاحب خانه تقریبا امری غیر ممکن است.

قبلا مخروبه بود الان نگین معماری یزد است

این بنا حدودا صد و پنجاه سال بیشتر قدمت ندارد و در زمان قاجار ساخته شده است. خانه لاری ها نامش را از محمد ابراهیم لاری گرفته است. می گویند خانه لاری‌ها زمانی محل زندگی دراویش مسلک نعمت الهی بوده است. تا اواخر حکومت رضا شاه این خانه بسیار مطرح بوده است ولی بعد از مرگ محمد ابراهیم لاری، ورثه به جان هم افتاده اند و خانه را خالی گذاشتند، خانه در مدت کوتاهی تبدیل به مخروبه ای شد.

بعد از کش و قوس های بیشمار این خانه ترمیم و مرمت شد و اکنون نگین معماری یزدی به شمار می رود.

خانه لاری ها سه حیاط، بیست اتاق، و صد ها در دارد

خانه لاری ها | از جاهای دیدنی یزد
خانه لاری ها | از جاهای دیدنی یزد

این بنای تاریخی سه حیاط و شش در دارد، ایوان ها، تالارها و اتاق ها همراه با یک هشتی بنا را تبدیل به خانه اعیانی کرده است. خانه لاری‌ها دو قسمت اندرونی و بیرونی دارد، حیاط در مرکز و قسمت های اعیان نشین در دور تا دور حیاط قرار دارند.

اتاق های شمالی برای زمستان و اتاق های جنوبی که شامل تالار و بادگیر است در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرند، در واقع ساکن ها یک ییلاق و قشلاق کوچک را هر ساله تجربه می کنند.

 

آدرس خانه لاری‌های یزد روی نقشه گوگل

بررسی حیاط های خانه لاری های یزد

خانه لاری ها

حیاط اصلی خانه لاری ها به صورت مستطیلی در امتداد شمال شرقی جنوب غربی ساختمان قرار دارد، وسط حیاط حوض لاجوری وجود دارد که انگار آسمان به زمین کادو داده است. بر روی حوض یک تخت وجود دارد که همانند جزیره ای برای تفریح است. این تخت به گونه ای است که در تابستان کامل هم اهالی خانه در سایه باشند. دو حیاط دیگر به اندازه حیاط اصلی پر فروغ و زیبا نیستند، حیاط دوم قابل دیدن است ولی حیاط سوم تقریبا مخروبه شده است و شما نمی توانید به آن دسترسی داشته باشید.


در سفرزون بخوانید : جاهای دیدنی یزد ، شهر دوچرخه‌های رنگارنگ


ییلاق و قشلاق یزدی ها در معماری یزدی

در ساختمان لاری ها به خوبی مقوله تغییر فصل دیده شده است، شما می توانید به سادگی متوجه فضاهای متفاوت شوید، در قسمت شمال غربی فضا ها همگی بسته و تنگ هستند ولی در قسمت جنوبی فضا ها عموما باز تر اند تا جریان هوا به خوبی در ساختمان جریان پیدا کند.

خانه لاری ها و یک بادگیر همه جانبه

خانه لاری ها

ایوان بلند یا بادگیر، نامش هر چه که هست، فرقی نمی کند یزدی ها بهترین آنها را دارند. ایوان بلند و دهانه های وسیعی که وجود دارد به خوبی باد را به درون حیاط می برد. این باد ها بر روی آب می خورند و همانند مکانیزم کولر آبی، سرما در خانه پخش می شود. بادگیر این خانه در محور اصلی خانه قرار ندارد و در گوشه قرار دارد.

خرید بلیط هواپیما تهران یزد
رزرو هتل داخلی

در خانه لاری های یزد ، درها از تعداد اتاق ها بیشتر اند!

معماری تاریخی خانه لاری ها
معماری تاریخی خانه لاری ها

خانه لاری های یزد، بیست و دو اتاق دارد، اتاق ها عموما با سنگهای مشبک کاری شده تزیین شده اند، گچ بری ها با رنگ بنفش برجسته شده اند، سقف مسطح اتاق ها با تیرهای چوبی ساخته شده است که روی آنها گچ کاری به شیوه توفال کاری انجام شده است، نقش و نگارهای آن همگی گل و بوته هستند. در بین اتاق ها به دنبال اتاق پنج دری باشید که یکی از تماشایی ترین و زیباترین اتاق های خانه لاری ها به شمار می رود. اتاق های سه دری برای بچه ها و اتاق های پنج دری برای بزرگتر ها ایجاد شده است.


در سفرزون بخوانید : مراکز تفریحی یزد ، معرفی ۱۰ مرکز مهم تفریحی یزد


سرداب خانه لاری ها ، یخچال گلی است

سرداب خانه لاری‌ها
سرداب خانه لاری‌ها

سرداب اصلی خانه در عمق شش متری و در سمت ایوان و بادگیر وجود دارد، برای رفتن به این سرداب باید حدودا چهل پله پایین بروید، سقف آن به صورت طاق تویزه ساخته شده است و در داخل آن دو شمسه رنگین وجود دارد، سرداب دیگری هم در خانه لاری ها وجود دارد ولی به اندازه سرداب اصلی بزرگ نیست. از این سرداب ها برای نگه داری از گوشت و حبوبات استفاده می شده است. شاید سرداب ها را باید یخچال گلی نامید چون خیلی کاربردی هستند.

چرا باید به خانه لاری ها رفت؟

در جواب این سوال که چرا باید به خانه لاری ها رفت، باید گفت که خانه لاری ها هر آنچه که معماری یزدی قرار است به شما نشان بدهد را در خود دارد، بادگیر بلند که امکان بازدید از آن را دارید، دیوارهای گچ بری شده، درهایی با استفاده از شیشه های رنگی ساخته و پرداخت شده اند. دیدن خانه لاری ها یزد یک امکان ویژه برای آشنایی با معماری یزدی است.

 

نمای ۳۶۰ درجه خانه لاری ها 


در سفرزون بخوانید : سوغات یزد ، مسافرانی از شهر مهربانی سباط‌ها


اطراف خانه لاری ها از چه جایی می توان بازدید کرد ؟

خانه لاری ها در خیابان امام خمینی محله فهادان در مجاورت عمارت کلاه فرنگی قرار دارد، مکان های دیگری که می توان در خانه لاری ها آنها را دید، عبارتند از زندان اسکندر، سید گلسرخ و عمارت کلاه فرنگی است. این محله نسبتا بافت تاریخی دارد قدم زدن در آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

هنگامی که به این خانه می رسید فقط از خود بپرسید چرا؟ به هر چیزی که میرسید از خود بپرسید چرا این اتاق پنج در دارد؟ چرا بر روی حوض یک سکو قرار دارد؟ چرا پنجره ها مشبک است؟ چرا سردابه وجود دارد؟ اگر می خواهید از معماری سر در بیاورید و همراه حرفه ای با خود ندارید فقط باید بپرسید چرا ؟ و برای هر چرای خود جوابی بیابید اینطور همه چیز برایتان جذاب تر خواهد بود و با دانش از این خانه تاریخی و جذاب بیرون می روید.

سخن آخر در مورد دیدن این خانه این است که دیدنش قطعا خالی از لطف و لذت نخواهد بود، آشنایی با معماری یزد یکی از چیزهایی است که از این بازدید با خود بیرون خواهید برد.

اگر به یزد سفر کرده اید به ما بگویید آیا این خانه را پیشنهاد می دهید ؟ اگر نه لطفا آن را توضیح بدهید.