سوغات مشهد، طیف گسترده‌ای از انواع خوراکی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی، آثار هنری و کالاهای ارزشمند را تشکیل می‌دهد. به لطف این طیف گسترده، دست گردشگران برای انتخاب بهترین سوغات باز می‌ماند. این سوغات به لحاظ ارزش نیز قیمت‌های مختلفی دارد. در نتیجه هر بودجه‌ای که برای خرید سوغات در نظر گرفته باشید، محصول دلخواه را در بازارهای مشهد پیدا می‌کنید. با این حال تنوع زیاد سوغات این دیار، مسافران را برای خرید بهترین و خوش‌قیمت‌ترین سوغات سردرگم کرده است. به همین دلیل فهرستی کامل از سوغات مشهد آماده کرده‌ایم. در انتها نیز به بهترین سوغاتی‌ فروشی‌های مشهد اشاره می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم نظیر این فهرست را در هیچ جای دیگری برای سفر به مشهد پیدا نکنید. مطمئن باشید با مطالعه این فهرست در سفرزون، بهترین سوغات مشهد را انتخاب خواهید کرد و با دستی پر از سوغات به دیار خود باز می‌گردید.

saadatrent

سوغات مشهد

سوغات مشهد | خشکبار معروف‌ترین سوغات مشهد
سوغات مشهد | خشکبار، معروف‌ترین سوغات مشهد

مشهد شهری زیارتی‌ست، اما سوغاتی‌های این شهر فقط جانماز، مهر و تسبیح نیستند، اگرچه آن‌ها هم عضوی از خانواده‌ی سوغاتی‌های مشهد به‌حساب می‌آیند، اما زعفران، زرشک، فیروزه، کشمش و انواع خشکبار  هم در این شهر شهرت دارند. در عین‌حال تسبیح و جانماز، پای ثابت سوغاتی‌های مشهدی‌اند. اگر می‌خواهید بدانید، سوغات مشهد چیست و از چه جاهایی باید سوغات ارزان و با کیفیت بخرید، این مطلب را از دست ندهید.

زعفران سرخ خراسان

زعفران| سوغات گران خراسان
زعفران| سوغات گران خراسان

ارزشمندترین سوغاتی مشهد زعفران است. زعفران به نسبت وزنش از گران‌ترین محصولات کشاورزی دنیاست که استان خراسان بیش‌ترین سهم تولیدش را در کل خاورمیانه دارد. زعفران در مرکز و جنوب استان خراسان کشت می‌شود و مشهد محل صادارت و بسته‌بندیش است. انواع برندهای معروف و مشهور زعفران ایران به‌راحتی در مشهد پیدا می‌شود.

زرشک مجلسی مشهد

زرشک|خوردنی محبوب مشهد
زرشک|خوردنی محبوب مشهد

زرشک هم از دیگر محصولات کشاورزی‌ مشهد است که گردشگران بسیار از آن استقبال می‌کنند. گیاه زرشک در خراسان به‌وفور یافت می‌شود و مانند زعفران برای بسته‌بندی به مشهد فرستاده می‌شود. زرشک علاوه‌بر این‌که در طبخ غذاهای اصیل ایرانی استفاده می‌شود، خواص درمانی هم دارد، مثلاً این محصول برای درمان سوءهاضمه، بهبود هضم غذا در دستگاه گوارش و حتی رماتیسم بسیار مفید است.

فیروزه‌ی نیشابور

فیروزه نیشابور | جواهر ایرانی | سوغات مشهد
فیروزه نیشابور | جواهر ایرانی | سوغات مشهد

فیروزه‌ی نیشابور معروف‌ترین فیروزه‌ی ایران است که معادنش در شهر نیشابور قرار دارد. مشهد هم یکی از مراکز تراش فیروزه در دنیاست و مقدار زیادی فیروزه برای تراش از سایر نقاط دنیا به این شهر فرستاده می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید انگشتر یا زیورآلات به عنوان سوغات دارید، فیروزه را فراموش نکنید.

خشکبار

در استان خراسان رضوی و نزدیکی مشهد، باغ‌های میوه بسیاری وجود دارند. به همین خاطر می‌توانید شاهد انواع خشکبار در مشهد باشید. اگر سری به بازار رضا یا سایر بازارهای سنتی مشهد بزنید، در فروشگاه‌های سوغات، انواع خشکبار مشهد را نیز مشاهده خواهید کرد. در این میان، انواع گردو، پسته، نخودچی، کشمش، میوه خشک و آلوچه بسیار شهرت دارند. کیفیت خشکبار مشهد بسیار عالیست و بد نیست تا مقداری از آن را به‌عنوان سوغات برای دوستان خود بیاورید. البته ناگفته نماد که نخودچی و کشمش از جمله معروف‌ترین و ارزان‌ترین سوغات مشهد به حساب می‌آید. در ضمن به یاد داشته باشید که برگه‌های خشک زردآلو و هلو هم از جمله خوشمزه‌ترین انواع خشکبار مشهد هستند. با خرید این نوع خشکبار، سوغاتی خاص برای عزیزان خود همراه می‌آورید.

ادویه هفت‌قلم

ادویه هفت‌قلم از جمله خاص‌ترین سوغات مشهد به حساب می‌آید. وقتی که به بازارهای سنتی مشهد بروید، شاهد مغازه‌های ادویه مختلف خواهید بود. ادویه فروشی شغلی بسیار زیباست. اصلاً در این مغازه‌ها که وارد می‌شوید، رنگ خاص ادویه‌ها جلب توجه می‌کنند. البته که فروشندگان ادویه در مشهد نیز بسیار خوش‌سلیقه هستند. آن‌ها ادویه را به شکلی بسیار خاص تزئین می‌کنند. برای مثال به تصویر بالا نگاه کنید. احساس می‌کنید که در حال تماشای رنگین کمان هستید. ادویه هفت‌قلم یک ترکیب خاص ادویه است که در مشهد تهیه می‌شود. این ادویه  شامل سماق، دارچین، زنجبیل، گلپر، فلفل قرمز، فلفل سیاه و زردچوبه می‌شود. این ادویه‌ها از نظر زیبایی، توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. البته همین ترکیب سنتی را نیز شرکت‌های مختلف به‌صورت بسته‌بندی‌های شیک نیز ارائه می‌دهند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر می‌خواهید این ادویه هفت‌قلم را برای خودتان تهیه کنید، از همان سینی‌های سنتی خرید کنید. این ترکیب ادویه بسیار خاص و دوست‌داشتنی است. همچنین می‌توانید از فروشنده بخواهید که ترکیب خاصی برای شما انتخاب کند. در عین حال اگر قصد خرید ادویه هفت‌قلم برای دوستان و اعضای خانواده را دارید، می‌توانید انواع بسته‌بندی شرکتی را تهیه کنید که ظاهری شیک و امروزی دارند. در ضمن به یاد داشته باشید که ادویه پلویی ۱۸ رنگ نیز در مشهد وجود دارد. همچنین اگر کنجکاو هستید، باید به شما بگوییم که ادویه هفت‌قلم برای انواع خورش و البته آب گوشت مناسب است.

نبات

یادش بخیر، در گذشته وقتی که کسی عازم سفر مشهد بود، به شوخی به او می‌گفتند که نیم کیلو زعفران و یک مثقال نبات برای من سوغات بخر! خب از قدیم نبات یکی از مهم‌ترین انواع سوغات مشهد بوده است. نبات‌های مشهد از جمله معروف‌ترین نبات‌های ایران هستند. کیفیت نبات‌های مشهد بسیار بالاست؛ اما دلیل شهرت آن کیفیت بالای نبات نیست! بلکه نبات‌های زعفرانی مشهد بسیار شهرت دارند. همان طور که اشاره کردیم، زعفران‌های مشهد شهره خاص و عام است. زعفران‌های مشهد جزو بهترین انواع زعفران صادراتی ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر تولیدکنندگان نبات نیز از همین زعفران در تولید نبات‌های خود استفاده می‌کنند. پس می‌توانید یک تکه نبات زعفرانی در چای بیاندازید و از طعم چای زعفرانی و شیرینی نبات نهایت لذت را ببرید. این نوع نبات هم به‌صورت فله هم به‌صورت فله در بازارهای سنتی مشهد عرضه می‌شوند.

شکلات جیلی بیلی

شکلات جیلی بیلی

به آن‌ دسته از گردشگرانی که می‌خواهند برای کودکان و خانواده‌ها سوغات ببرند، شکلات جیلی بیلی را پیشنهاد می‌کنیم. جیلی بیلی، نوعی آبنبات ژله‌ای که با روکش دراژه شیرین پوشانده شده. این شکلات‌ها رنگ‌های وسوسه برانگیزی دارند. به لحاظ ظاهر نیز می‌توان جیلی بیلی را به تیله‌های بازی شبیه دانست. این شکلا‌ت‌ها در طعم‌های مختلفی عرضه می‌شوند. برای نمونه می‌توان به جیلی بیلی با طعم‌های خوشمزه میو‌ه‌های استوایی، بلوبِری و موز اشاره کرد. جالب است بدانید جیلی بیلی، شکلاتی با وزن کم و تعداد زیاد است. این شکلات، قیمت مناسبی هم دارد. جیلی بیلی در بسته‌‌بندی‌هایی با وزن‌های مختلف عرضه می‌شود. این بسته‌بندی‌ها به‌راحتی در ساک مسافرتی قرار می‌گیرند و جای چندانی را اشغال نمی‌کنند. به لطف این شرایط، جیلی بیلی به یکی از بهترین سوغات مشهد با قیمتی مناسب تبدیل شده است.

ترشی مشهدی

ترشی مشهدی

مشهدی‌ها ترشی خوشمزه‌ای دارند که طرفداران زیادی دارد. طعم خوش ترشی مشهدی به اندازه‌ای است که این خوراکی را به یکی از خوشمزه‌ترین سوغات مشهد تبدیل کرده است. ترشی که از آن صحبت می‌کنیم با آب گوجه‌فرنگی درست می‌شود. به این آب، گل‌ کلم، هویج، کلم‌ برگ، سیر، فلفل تند و سرکه اضافه می‌کنند. وجود این خوراکی‌های خوشمزه در ترشی مشهد، طعم‌ دل‌انگیز به آن می‌دهد. ترشی مشهدی، انتخاب مناسبی برای استفاده در کنار غذا به حساب می‌آید. این ترشی به لحاظ قیمت نیز نسبت به دیگر سوغات مشهد، مقرون‌به‌صرفه است. ترشی مشهدی در کنار دیگر خوراکی‌های این دیار مانند شله، آش لخشک، یتیمچه، اشکنه قوروت، آش ماست و شیشلیک حسابی مزه می‌دهد.

سجاده، مهر و تسبیح

مهر و تسبیح

مشهد با نام پایتخت معنوی ایران شناخته می‌شود. این نام‌گذاری از جایگاه آیین‌های مذهبی در این شهر حکایت دارد. در نتیجه بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند به جای خوراکی‌های خوشمزه این شهر و صنایع دستی ارزشمندِ آن، سوغاتی‌هایی با کاربردهای مذهبی به دیار خود ببرند. اگر شما هم در گروه این دسته از گردشگران قرار دارید، سجاده، مهر و تسبیح، انتخاب مناسبی برای شما به حساب می‌آید. جاذبه‌های مذهبی مشهد باعث شده تا سجاده‌های بسیار باکیفیت و زیبایی در این شهر به‌عنوان سوغات فروخته شود. این سجاده‌ها در اندازه‌های مختلف، طرح‌های زیبا و جنس‌های متفاوت عرضه می‌شوند. در نتیجه حتی گردشگران مشکل‌پسند نیز سجاده دلخواه را پیدا می‌کنند. سجاده‌های مخمل، سجاده‌هایی با طرح‌های محرابی، سجاده‌‌های گلدوزی‌شده و سجاده‌های طرح‌دارِ دورو، انتخاب مناسبی برای سوغات مشهد به حساب می‌آید.

در کنار خرید سجاده، مُهری زیبا نیز انتخاب کنید. سوغاتی فروشی‌های مشهد، مُهرهای مختلفی در مدل‌های رکعت‌شمار، شش‌ضلعی، صاف، بزرگ و چهارگوش پیش روی خریدران قرار می‌دهند. برای اینکه خرید شما کامل شود، تسبیحی زیبا نیز انتخاب کنید. طیف بسیار گسترده‌ای از انواع تسبیح‌های خوش‌نقش‌و‌نگار در سوغاتی‌ فروشی‌های مشهد به مشتریان عرضه می‌شود. در این زمینه می‌‌توان به تسبیح مرجان، تسبیح سندلوس، تسبیح یُسر، تسبیح کهربا، تسبیح شاه‌مقصود و تسبیح‌های عقیق و تربت کربلا اشاره کرد.

سوغات مشهد با جنبه‌های مذهبی فقط به تسبیح، سجاده و مُهر خلاصه نمی‌شود. به این سوغاتی‌ها، عبای نمازی، خلعت آخرت و انواع پرچم‌های مذهبی را نیز می‌توانید اضافه کنید. سوغاتی‌هایی که به‌آن‌ها اشاره کردیم، یاد سفر مشهد را برای همیشه در ذهن گردشگران و زائران ماندگار می‌کنند.

فرش و گلیم مشهد

فرش دستباف مشهد

علاقه‌مندان به خرید بهترین سوغات مشهد، به‌خوبی در جریان هستند که مجموعه استان‌های خراسان به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید فرشِ دستباف ایران شناخته می‌شود. قالی‌بافان پنجه‌طلاییِ این سرزمین، فرش‌های دستباف بسیار نفیس و ارزنده‌ای تولید می‌کنند. زیبایی این فرش‌ها به‌اندازه‌ای است که به‌راحتی نمی‌توانید از کنار آن‌ها گذر کنید. انصافاً باید گفت در کنار فرش‌های نفیس، خراسانی‌ها یدطولایی در بافت گلیم دارند. گلیم خراسان یکی از هنرهای دستی سنتی ایران است که در مناطق خراسان رضوی، جنوب خراسان، شمال خراسان و خراسان جنوبی تولید می‌شود.

این گلیم‌ها از پشم و یا پشم و پنبه‌ای بافته شده‌اند و طرح‌های مختلفی دارند که از نقاشی‌های دستی و نقش‌های قدیمی ایران الهام گرفته شده‌اند. به لحاظ دوام نیز گلیم، مقاومت زیادی دارد و به‌راحتی تاروپودِ آن پاره نمی‌شود. گلیم، برای دکوراسیون و زیباسازی منازل و محل‌های کار نیز استفاده می‌شود.

محبوبیت گلیم و فرش خراسان در بین گردشگران و مسافران به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های ارزشمند مشهد به‌اندازه‌ای است که از دیرباز تاکنون یکی از بازارهای سنتی مشهد به فروش این محصولات مشغول است. برای خرید فرش دستباف و گلیم، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار فرش مشهد بزنید. این بازار در محله بالاخیابان مشهد قرار دارد. بازاری که از آن صحبت می‌کنیم به حرم امام رضا بسیار نزدیک است. این بازار یکی از بازارهای سنتی مشهد است و جلوه‌ای از سبک زندگی خراسانی‌های قدیم را پیش روی بازدید‌کننده‌‌ها قرار می‌دهد.

نمد و پوستین

نمد و پوستین

به آن دسته مسافرانی که دنبال سوغات خاص مشهد می‌گردند، نمد و پوستینِ دیار خراسان را پیشنهاد می‌کنیم. نمدبافی، تاریخچه‌ای غنی در ایران دارد. وقتی از نمد صحبت می‌‌کنیم، منظور بافته‌ای ضخیم است که با استفاده از پشم گوسفند و یا بز تهیه می‌شود. این نمد، به‌عنوان یکی از مهمترین محصولات دستی خراسان، در تولید لباس‌های محلی، کفش و کیف سنتی استفاده می‌شود. در کنار این محصولات، تکه‌های بزرگ نمد نیز به‌عنوان زیراندازی زیبا و سنتی کاربرد دارند. نمد خراسان دارای ویژگی‌های خاصی مانند نرمی، کیفیت بالا، مقاومت در برابر سایش و حفظ گرماست. به لطف این ویژگی‌ها، نمد به سوغاتی بادوام تبدیل شده است.

صنعت دباغی، تاریخچه‌ای کهن در خراسان دارد. دباغ‌های خراسانی، محصولات متنوعی درست می‌کنند. یکی از این محصولات، پوستین‌های زیبایی است که به سوغات مشهد تبدیل شده. جالب است بدانید پوستین، یکی از قدیمی‌‌ترین پوشاک انسان در این کره خاکی به حساب می‌آید. جالب‌تر اینکه دیرینگی استفاده از پوستین به انسان‌های نخستین در قاره آفریقا باز می‌گردد. خراسانی‌ها، یدطولایی در تولید پوستین‌های زیبا و فاخر دارند. اولین کاربرد پوستین، پوشاک زمستانی بسیار شیک و سنتی است. پوستین با قسمت‌های پوست حیوان‌های پشم‌داری مانند گوسفند و دیگر جانوران حلال‌گوشت دوخته می‌شود. در کنار پوشاک، پوستین کاربردهای دیگری نیز دارد.

تکه‌های پوستین برای زیباسازی دکوراسیون منزل استفاده می‌شود. اهالی مشهد در کنار شهرهای همسایه این دیار مانند قوچان و شاندیز به دوخت پوستین‌های زیبا و ارزشمند معروف هستند. انواع پالتو، شال‌گردن، کفش‌های روفرشی، کیف، تابلو، فرشینه، جلیقه، کلاه، فرش و زیرانداز با پوستین دوخته می‌شود. پوستین در کنار کاربردهای زیباشناختی و پوشاک، فایده‌های درمانی نیز دارد. بافت پوستین به گونه‌ای است که بدن را گرم نگه می‌دارد و دردهای عضلانی را التیام می‌بخشد. به گردشگران خوش‌سلیقه‌ای که دنبال سوغاتِ خاص مشهد می‌گردند، انواع این پوستین‌ها را پیشنهاد می‌‌کنیم.

هَرکاره (دیگ سنگی)

هرکاره

علاقه‌مندان دنیای خوشمزه آشپزی به‌خوبی درجریان هستند که طعم خوشِ غذا، فقط به خوراکی‌های آن خلاصه نمی‌شود. روش پخت و لوازم آشپزخانه نیز تاثیر زیاد در خوشمزگی غذا دارد. در نتیجه اگر اهل خوراکی‌های خوشمزه هستید و دنبال یکی از بهترین سوغات مشهد می‌گردید، هَرکاره را پیشنهاد می‌کنیم. وقتی از هرکاره صحبت می‌‌کنیم، منظور دیگ سنگی است که به‌ زیبایی تراش خورده است. سنگی که مشهدی‌ها برای ساخت دیگ‌های هرکاره استفاده می‌کنند، نسوز است و به‌راحتی قلم‌کاری می‌شود. دیگ‌های هرکاره، انتخاب مناسبی برای پخت خوراکی‌های خورشتی و آبگوشتی هستند. آش، حلیم، سوپ و کوفته نیز برای پخت در هرکاره پیشنهاد می‌شود. غذاهایی که به آن‌ها اشاره کردیم در حین پخت در هرکاره، طعمی لذیذ و خوشمزه پیدا می‌کنند.

به همین دلیل بسیاری از رستوران‌های درجه‌یک مشهد، آبگوشت را با هرکاره‌ می‌پزند و پیش روی مشتریان قرار می‌دهند. آبگوشتی که با هرکاره پخته می‌شود، به اندازه‌ای خوشمزه است که نظیر آن را در عمرتان نخورده‌اید. برای شما گفتیم که هرکاره، با سنگی تراش‌خور ساخته می‌شود. به لطف این شرایط، هنرمندان مشهدی‌، حکاکی‌های چشم‌نوازی روی هرکاره‌ انجام می‌دهند. کوهسنگیِ مشهد، مکان مناسبی برای خرید هرکاره است. در این مکان، حکاک‌های مشهدی نقش‌های دلخواهِ مشتریان را روی هرکاره‌ها حک می‌کنند. تمامی این ویژگی‌ها دست‌به‌دست هم داده تا هرکاره به انتخاب مناسبی برای سوغات مشهد تبدیل شود.

سبدهای ارغوان بافی

ارغوان بافی مشهد

قبل از اینکه به ادامه معرفی سوغات مشهد بپردازیم، اجازه دهید سری به طرقبه، یکی از جاهای دیدنی اطراف مشهد بزنیم. طرقبه، منطقه‌ای ییلاقی و خوش‌آب‌و‌هواست که فاصله چندانی با مشهد ندارد. در این منطقه، جاذبه‌های طبیعی بی‌شماری وجود دارد که گل سرسبد آن‌ها، دره‌ای است با نام ارغوان. همان‌گونه که از نام این دره پیداست، درخت‌های ارغوان در آن رشد می‌کند. این دره در بهارهای هر سال منظره‌ای تماشایی پیش روی طبیعت‌دوست‌ها قرار می‌دهد. اهالی طرقبه با ترکه‌های درخت ارغوان، سبدهای بسیار زیبایی می‌بافتند.

زیبایی این سبدها به‌اندازه‌ای است که آن‌ها را به یکی از بهترین سوغات مشهد تبدیل کرده است. سبدهای ارغوان‌بافی‌شده، در کنار زیبایی چشمگیر، قیمتی مناسب دارند. این سبدها در ابعاد مختلفی با کاربردهای مختلف بافته می‌شود. سبدهای ارغوان‌بافی برای استفاده در آشپزخانه مناسب است. از این سبدها برای ایجاد جاذبه‌های بصری در دکوراسیون منزل نیز می‌توانید کمک بگیرید.

جام چهل کلید

جام چهل کلید

علاقه‌مندان گشت‌و‌گذار در مشهد به‌خوبی می‌دانند که این دیار سوغاتی‌های مذهبی بسیار معروفی دارد. یکی از این سوغاتی‌ها که جلوه‌ای زیبا و مفهومی ارزشمند را با خود به همراه دارد، جام چهل کلید است. این جام، ظرفی برنجی است که عبارت‌های مذهبی از سوره‌های نصر، ناس، قارعه، حمد و آیه‌الکرسی روی قسمت داخلی این جام حک شده است. در قسمت خارجی نیز اسامی دوازده معصوم، دعای نادعلی، آیه‌های قرآن و صورت‌های فلکی خودنمایی می‌کند. مردمان روزگاران قدیم از این جام برای دفع جنیان بهره می‌گرفتند. این روزها جام چهل کلید به یکی از سوغات مشهد تبدیل شده است. دیرینگی ساخت این جام به دوران صوفی باز می‌گردد. انتخاب چنین جامی برای سوغات از نکته‌سنجی خریدارِ آن حکایت دارد. جام چهل کلید، انتخاب مناسبی برای دکوراسیون منزل و کاربردهای مذهبی است. این جام، جای زیادی نمی‌گیرد و به‌راحتی در چمدان مسافرتی جا می‌شود.

عکس سوغاتی با بارگاه امام رضا

عکس سوغات حرم امام رضا

انصافاً باید گفت پیشرفت گوشی‌های هوشمند، دنیای عکاسی را دگرگون کرده است. ایجاد نرم‌افزارهای ویرایش عکس نیز تنوع زیادی به صنعت عکاسی داده. با این حال، هنوز بازار عکاس‌خانه‌های مشهدی کساد نشده است. در عکاس‌خانه‌های اطراف حرم، عکس‌هایی از گردشگران در کنار بارگاه امام رضا و دیگر مکان‌های مذهبی گرفته می‌شود. این عکس‌ها، خاطره زیارت در حرم امام رضا و گشت‌و‌گذار در مشهد را برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار می‌کند. عکس‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم به لحاظ قیمت نیز چندان گران تمام نمی‌شوند.

عطر مشهد

عطر سوغات مشهد

رایحه‌های خوش، از دیرباز تاکنون جایگاه ویژه‌ای در انجام مراسم‌های مذهبی دارند. به همین دلیل از آنجایی که مشهد، شهری مذهبی است، عطر به یکی از سوغات مشهد تبدیل شده. بسیاری از عطرفروشی‌های اطراف حرم امام رضا، عطرهای مذهبی را به مشتریان عرضه می‌کنند. این عطرها برای خوشبوکردن جانماز کاربرد دارد. عطرهایی که از آن‌ها صحبت می‌‌کنیم، عموماً رایحه‌هایی طبیعی دارند. عطر گل محمدی، عطر نسترن، عطر گل یاس و عطر گل رز از عطرهای معروفی است که گردشگران از مشهد به سوغات می‌برند.

تابلوهای نفیس و‌ آثار هنری

تابلو خوشنویسی

بسیاری از مفاخر فرهنگ و هنر ایران در مشهد زندگی کرده‌اند. این دیار هنرمندان بسیاری در سبک‌های مختلف دارد. ماحصل تلاش این هنرمندان را می‌‌توان در نقاشی‌های زیبا، خوشنویسی‌های نفیس و آثار هنری ارزشمند مشاهده کرد. به همین دلیل اگر اهل هنر هستید و سراغ یکی از بهترین سوغات مشهد می‌‌گردید، تابلوهای نفیس و‌ آثار هنری را پیشنهاد می‌کنیم. این آثار هنری به لحاظ قیمت نیز دارای ارزش‌های متفاوتی هستند. در نتیجه مطمئن باشید بسته به بودجه‌ای که برای خرید سوغات در نظر گرفته‌اید، اثر هنری دلخواه را پیدا می‌کنید. برای خرید آثار هنری مشهدی‌ها به مرکز خرید زیست خاور بروید. بورس فروش آثار هنری در طبقه انتهایی زیست خاور قرار دارد. مجتمع تجاری باراد نیز پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌‌های آخر هر هفته به فروش محصولات هنری اختصاص دارد. این مجتمع در خیابان کوهسنگیِ مشهد، نبش کوهسنگی ۱۵ واقع شده است.

سوغات مشهد را از کجا بخریم؟

انصافاً باید گفت به همان اندازه که انتخاب سوغاتی به دقت زیادی نیاز دارد، به همان اندازه نیز خرید سوغاتی خوش‌قیمت برای مسافران مهم است. خوشبختانه مراکز خرید بی‌شماری در مشهد وجود دارند. بیشتر سوغاتی‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، در این مراکز خرید فروخته می‌شود. با این حال از آنجایی که رسم داریم بهترین اطلاعات گردشگری را در اختیار همراهان خود قرار دهیم، در ادامه به چندین مرکز خرید مشهد اشاره می‌کنیم که سوغاتی‌های باکیفیت و خوش‌قیمتی پیش روی می‌گذارند.

بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

سوغات مشهد در تمامی بازارهای این شهر فروخته می‌شود. با این حال بعید می‌دانیم در تمامی این شهر بازاری به اندازه بازار رضا برای فروش سوغاتی معروف باشد. این بازار فقط چند قدم از بارگاه امام رضا دورتر است. در نتیجه بدون اینکه وقتی از زائران و گردشگران تلف شود، فرصتی پیدا می‌کنند تا در یکی از بهترین بازارهای مشهد به خرید سوغات این شهر مشغول شوند. بازار رضا مشهد، به لحاظ دیرینگی نیز در گروه بازارهای قدیمی و سنتی مشهد قرار دارد. تاریخ ساخت این بازار به ۱۳۵۵ خورشیدی باز می‌گردد.

بازار رضا، عمارتی دراز و وسیع است که ۲ راهرو اصلی دارد. در این راهروها، ۱۲ فرعی نیز در نظر گرفته شده است. تجربه ثابت کرده ورودی اصلی بازار تا هشتی نخستین آن به فروش زعفران، هل و زرشک اختصاص دارد. طبقه دوم بازار رضا نیز در اختیار فروشنده‌های کالاهای اشرافی، سنگ‌های قیمتی و صنایع دستی قرار گرفته است. هر محصولی که به‌عنوان سوغات مشهد، مد نظر شما باشد در بازار رضا وجود دارد.

آدرس بازار رضا مشهد: میدان بیت‌المقدس

ساعت کار بازار رضا مشهد: ۹ صبح تا ۱۰ شب.

مرکز خرید پروما

مرکز خرید پروما

امکان ندارد جایی از خرید سوغات مشهد سخنی به میان بیاید و نامی از مرکز خرید پروما مطرح نشود. پروما در گروه مراکز خرید جدید و امروزی مشهد قرار دارد. این مرکز خرید با زیربنایی حدود ۶ هزار مترمربع، یکی از مجهزترین مراکز خرید مشهد نیز شناخته می‌شود. مرکز خریدی که از آن صحبت می‌کنیم بیشتر از ۲۵۰ دهنه مغازه دارد. ویژگی‌های این مرکز خرید فقط به مغازه‌های متنوع با ویترین‌های رنگارنگِ آن خلاصه نمی‌شود.

شهربازی با تفریحات سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، رستوران و کافی‌شاپ نیز در پروما وجود دارد. به جالبه‌هایی که گفتیم، آب‌نمایی زیبا و چشم‌نواز را نیز اضافه کنید. انصافاً باید گفت به لحاظ قیمت نیز مرکز خرید پروما، فروشنده‌های خوش‌انصافی دارد.

آدرس مرکز خرید پروما مشهد: بلوار فردوسی، میدان جانباز

ساعت کار مرکز خرید پروما مشهد: ۹ صبح تا ۱۲ شب. جمعه‌ها ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۲ شب.

بازار روس‌ها

بازار روس‌ها مشهد

برای خرید سوغات مشهد بازارهای مختلفی با کالاهای متفاوت وجود دارد. یکی از این بازارها که سال‌هاست به‌عنوان یکی از بهترین مراکز خرید مشهد شناخته می‌شود، بازار روس‌هاست. همان‌گونه که از نام این بازار پیداست، در گذشته کالاهای روسی در آن فروخته می‌شد. این شرایط مدت‌هاست که تغییر کرده و این روزها انواع سوغات مشهد در این بازار پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد. بازار روس‌ها، یکی از بازارهای خوش‌قیمت مشهد به حساب می‌آید. این بازار به لحاظ موقعیت نیز در فاصله‌ای نزدیک با میدان شهدا، یکی از مهم‌ترین مراکز مشهد قرار دارد. در نتیجه در هر کجای شهر که باشید، فاصله چندانی با بازار روس‌ها ندارید.

بازار مرکزی مشهد

بازار مرکزی مشهد

گردشگران و زائران، بازارهای نزدیک به حرم امام رضا را برای خرید سوغات مشهد ترجیح می‌دهند. به همین دلیل برای خرید سوغات این شهر، پیشنهاد می‌کنیم راه بازار مرکزی مشهد را در پیش بگیرید. این بازار فاصله چندانی با حرم امام رضا ندارد. به لحاظ تاریخچه و زمان زمان نیز بازار مرکزی در گروه بازارهای نسبتاً‌ قدیمی این شهر قرار می‌گیرد. دیرینگی بازار مرکزی باعث شده تا فروشنده‌های باتجربه‌ای در آن مشغول باشند. این فروشنده‌ها سوغاتی‌های مشهد را با قیمتی مناسب و کیفیتی ارزشمند در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

بازار مرکزی بورس فروش سوغاتی‌هایی مانند پوستین، جانماز، انگشترهای فیروزه، زرشک و زعفران و نبات است. بازار مرکزی مشهد، محیطی نسبتاً سرپوشیده دارد. در وسط این بازار نیز حوضچه‌هایی فیروزه‌ای با فواره‌هایی نُقلی خودنمایی می‌کند. این بازار با چهار طبقه، بزرگ‌ترین بازار نزدیک به حرم امام رضا شناخته می‌شود. طبقه منفی ۲ بازار مرکزی به پارکینگ اختصاص دارد. فروشگاه‌های این بازار در طبقه منفیِ یک و همکف جاش خوش کرده‌اند. طبقه بالای این بازار نیز در اختیار عمده‌فروشی‌هاست.

آدرس بازار مرکزی مشهد: چهارراه شهدا، بازار بزرگ مرکزی مشهد.

ساعت کار بازار مرکزی مشهد: ۹ صبح تا ۲۲ شب.

سخن پایانی

سوغات مشهد را تمام‌و‌کمال با شما درمیان گذاشتیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، سفری جانانه به مشهد داشته باشید و سوغاتی‌های این شهر را با قیمتی مناسب و کیفیتی ارزنده خریداری کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمندی درباره سفر به مشهد دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.