اسلوونی کشوری کوچک و بسیار زیبا در جنوب اروپای مرکزی است. رشته کوه‌های آلپ زیبایی خیره‌کننده‌ و مناظر طبیعی خارق‌العاده ای را به این کشور چشم‌نواز بخشیده است. یکی از این منطاق دیدنی، دریاچه بلد اسلوونی است. دریاچه بلد اسلوونی در نزدیکی پایتخت این کشور، در کنار شهر بلد قرار دارد. این دریاچه یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری و نماد این کشور محسوب می‌شود. شاید پیش از این‌ها بارها عکس این شاهکار طبیعت را بدون اینکه اطلاعات زیادی درباره‌اش داشته باشید در لیست زیباترین مناطق جهان دیده باشید. دریاچه‌ای نیلگون محسور در میان تپه‌ها و کوه‌هایی جنگلی که در میان آن جزیره‌ای بسیار کوچک با کلیسای چشم‌نوازش، به زیبایی خودنمایی می‌کند. با سفرزون همراه باشید تا دریاچه بلد اسلوونی را به طور کامل به شما معرفی کنیم:

saadatrent

 

 

دریاچه بلد اسلوونی کجاست؟

دریاچه بلد اسلوونی

دریاچه بلد در ۵۵ کیلومتری پایتخت اسلوونی، لیوبلیانا و ۳۵ کیلومتری فرودگاه این شهر واقع است. درست در کنار شهر بلد در کالیونای شمالی، دریاچه‌ای حیرت‌انگیز با طبیعتی بکر و دوست داشتنی قرار دارد که با مناظر نفس‌گیرش هوش از سرتان خواهد برد. این دریاچه در میان رشته کوه‌های جولین در جنوب شرقی آلپ قرار گرفته است. وسعت دریاچه به ۱٫۴۵ کیلومتر مربع می‌رسد و حداکثر عمق آن حدود ۳۰ متر است. این دریاچه که با آب چشمه‌های بستر و اطرافش تامین می‌شود تنها جزیره کشور اسلوونی را نیز در دل خود جای داده است. در کنار این دریاچه علاوه بر دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بسیار، تفریحاتی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز هم برای همه اعضای خانواده در نظر گرفته شده است.

 

آدرس دریاچه بلد اسلوونی روی نقشه گوگل

 

دریاچه بلد و زیبایی‌هاییش

گونه های جانوری دریاچه بلد اسلوونی
گونه های جانوری دریاچه بلد اسلوونی

در کنار دریاچه بلد اسلوونی، دیدنی‌های تاریخی فراوان است. این یعنی می‌توانید روزی پرماجرا را از قدم زدن در دل تاریخ تا لذت بردن از آغوش دلنواز طبیعت تجربه کنید. گونه‌های جانوری و گیاهی بسیاری دریاچه بلد را برای زندگی انتخاب کرده‌اند که دیدن آن‌ها هم حسابی سر شوقتان خواهد آورد. نیلوفرهای آبی و سفید و قرمز که در فصل بهار شکوفا می‌شوند به همراه جلبک‌ها و علف‌های دریایی میهمانان گیاه این دریاچه هستند. غازها و اردک‌ها پرندگانی هستند که پرواز شادشان در کنار دریاچه دلتان را پر از نشاط خواهد کرد. ۱۸ گونه از آبزیان متنوع هم در دریاچه بلد در کنار هم زندگی می‌کنند. از خرچنگ و صدف بگیر تا اردک‌ماهی و قزل‌آلا.

در کنار دریاچه بلد اسلوونی چه تفریحاتی در انتظارمان است؟

دیدن از جزیره و کلیسای عروج مریم

اولین چیزی که حتی با مشاهده عکس‌های دریاچه آدم را وسوسه می‌کند، رفتن به جزیره اشک‌مانند و کوچک میان آب‌های دریاچه است. این جزیره که با کلیسای تاریخی‌اش جلوه دیگری دارد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وقتی به کنار دریاچه می‌رسید می‌توانید قایقی کرایه کنید و خودتان پس از گشت‌زنی لذت‌بخشی در دریاچه، به جزیره بروید و یا از قایق‌های سنتی بلد استفاده کنید و به صورت گروهی برای بازدید از جزیره بروید. در این صورت قایق حدود ۴۵ دقیقه‌ای به شما وقت می‌دهد که به خوبی در جزیره قدم بزنید و هر آنچه می‌خواهید تماشا کنید و بعد به ساحل برتان می‌گرداند.

شاید باورتان نشود اما در همین جزیره کوچک و زیبا بقایایی از زندگی انسان‌ها از سه هزار سال پیش کشف شده است. همین‌طور از قرن‌های ۹ و ۱۰ میلادی هم نشانه‌هایی از حضور مردمان اسلوواک در این جزیره یافته‌اند. کلیسای جزیره هم با نام عروج مریم پیش از اینکه تبدیل به کلیسا شود معبد بوده است. این معبد پس از مسیحی شدن مردم، ویران و تبدیل به کلیسا می‌شود. در طی قرن‌ها کلیسای قرون وسطایی بارها در معرض آسیب‌های طبیعی قرار می‌گیرد اما سر انجام در قرن هفدهم به سبک باروک بازسازی و نگهداری می‌شود. در قرن هجدهم هم محراب اصلی را با صفحات و تندیس‌های طلایی آذین کرده‌اند.

کلیسای عروج مریم، آرامش در جزیره

کلیسا مریم

در کلیسای تاریخی عروج مریم، در میان محراب می‌توانید شمایلی از حضرت مریم را ببینید که بر روی صندلی نشسته است. کلیسای عروج مریم، ساختمانی زیبا و بلند و پله‌های زیادی دارد. به باور مردم محلی، هر کس به جزیره در دل دریاچه بلد اسلوونی بیاید و این پله‌ها را تا بام بالا برود و ناقوس کلیسا را با احترام به حضرت مریم به صدا در آورد آرزویش برآورده می‌شود. بسیاری از مردم محلی دوست دارند مراسم ازدواج خود را در کلیسای جزیره دریاچه بلد برگزار کنند. محلی‌ها معتقدند مردی که از محل اسکله تا کلیسا که ۹۹ قدم است عروسش را همراهی کند تا آخر عمر کنار او خوشبخت خواهد بود.

برای ورود به جزیره و دیدن از کلیسا و ناقوس آرزوها باید هزینه‌ای بپردازید که برای کودکان و کهنسالان شامل تخفیف می‌شود. همین‌طور در جزیره می‌توانید از نمایشگاه دائمی تندیس‌های سفالی پوشش مردم محلی در دوران باستان هم دیدن کنید و لذت برید.

دیدن از قلعه بلد و کلیسای فرقه سنت مارتین

قلعه بلد

قلعه بلد در کنار دریاچه بلد اسلوونی قرار دارد. برای رسیدن به قلعه بلد که قدیمی‌ترین قلعه اسلوونی است در شمال دریاچه مسیری صخره‌ای و پرشیب را طی می‌کنید و به ارتفاعی حدود ۱۶۰ متری از سطح دریاچه می‌رسید. از کنار قله تماشای منظره  بی‌نظیر دریاچه لذتی وصف‌نایذیر دارد و دیدن نمای جالب قلعه هم بسیار چشم‌نواز است. بخشی از برج و دیوارها به سبک رومانسک ساخته شده است و متعلق به قرون وسطی است. باقی بخش‌ها هم به سبک رنسانس و متعلق به قرن شانزدهم است.

اگر دلتان نمی‌خواهد فقط به دیدن منظره قلعه در کنار دریاچه اکتفا کنید برای ورود به قلعه باید ورودی بپردازید که برای دانش آموزان و کودکان شامل تخفیف می‌شود. درون قلعه می‌توانید از موزه قلعه و گنجینه نقاشی‌اش دیدن کنید. همین‌طور در رستوران شیک این مجموعه غذا میل کنید. خوب است بدانید قلعه بلد یکی از پرطرفدارترین مناطق در اروپا برای برگزاری مراسم عروسی و جلسات مهم دیپلماتیک است.

در کنار قلعه هم کلیسایی کوچک با معماری نئوگوتیک قرار دارد که در سال ۱۹۰۵ به دست بهترین معماران اسلوونی ساخته شده است. بنای کلیسا فرقه سنت مارتین بسیار زیباست و نقاشی‌های تزئینی سقف آن نیز توسط بهترین هنرمندان این کشور کشیده شده است. در کنار این کلیسا هم باغی دیدنی با طراحی مشهورترین معماران اسلوونی وجود دارد که دیدن از آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

قایق سواری

قایق سواری

ممکن نیست به دریاچه‌ای به این زیبایی نگاه بیندازید و دلتان برای قایق‌سواری در آن نرود. خبر خوب اینکه انواع قایق‌ها برای یک قایق‌سواری لذت‌بخش در این دریاچه زیبا وجود دارد. اگر حوصله پارو زدن دارید می‌توانید قایق‌های کوچکی اجاره کنید و به گشت‌زنی و کشف مناظر و مناطق خارق‌العاده در این دریاچه بپردازید. راه دیگر این است که سوار قایق‌های عمومی‌تر و بزرگ منطقه بلد به نام پلتنا شوید و در کنار گردشگران دیگر به قایق‌سواری و لذت از مسیر بپردازید. در دریاچه بلد اسلوونی می‌توانید قایق‌سواری ایستاده را نیز تجربه کنید. در این تفریح به شما آموزش می‌دهند که چطور بر روی قایق‌های کوچک به صورت ایستاده قایق‌رانی کنید و حسابی لذت ببرید.

ماهیگیری

ماهیگیری

همان‌طور که اشاره کردیم انواع ماهی‌های خوشمزه و زیبا مثل کپور، قزل آلا و …در دریاچه بلد زندگی می‌کنند و خوشبختانه ماهیگیری در این دریاچه مشکلی ندارد. پس می‌توانید وسایل ماهیگیری‌تان را بردارید و دل به دریاچه بزنید. اما قبل از اقدام به ماهیگیری باید با پرداخت هزینه‌ای اجازه‌نامه‌ای از مرکز گردشگری دریاچه بگیرید.

قطار گردشگری

قطار گردشگری

گردشران می‌توانند هر روز تابستان و در روزهای آخر هفته بهار و پاییز سوار بر قطار گردشگری دریاچه بلد اسلوونی شوند و دور دریاچه را با این قطار بگردند. سوار شدن بر این قطار فرصت مناسبی برای تماشای دریاچه از منظرهای مختلف است و برایتان لحظات شادی می‌سازد.

آبتنی و ورزش‌های آبی در مجموعه لیدو

آبتنی و ورزش‌های آبی در مجموعه لیدو

یک مجموعه تفریحی حسابی می‌خواهید تا حسابی آبتنی کنید و بخندید؟ مجموعه لیدو در قسمت شمالی دریاچه شما را به یک دنیا شادی در کنار دریاچه دعوت می‌کند. اینجا می‌توانید شنا کنید، آفتاب بگیرید، کایاک‌سواری کنید، ماساژ بگیرید، غواصی کنید و … . در مجموعه لیدو چهار استخر هم در دریاچه تعبیه کرده‌اند که عمق دو تا از آن‌ها نیم متر و یک استخر ۱۲۰ سانتی و دیگری ۱۸۰ سانتی است و برای شنا و  آب‌بازی بچه‌ها یا کسانی که از عمق زیاد می‌ترسند مناسب است. می‌توانید از سرسره‌های آبی مجموعه هم لذت ببرید. بیلیارد با پا، دو کافه درجه یک، امکانات بازی‌های تخته‌ای و زمین بازی کودکان هم برایتان فراهم است تا روزی با نشاط را برای خود در کنار دریاچه بلد اسلوونی بسازید.

کوهنوردی

تپه استرازا

کوه‌ها، صخره‌ها و تپه‌های اطراف دریاچه جان می‌دهد برای کوهنوردی. تماشای مناظر زیبای اطراف از بالای تپه‌ها و کوه‌ها لذتی بی‌مانند دارد. در اطراف دریاچه ۱۵ مسیر کوهنوردی با نشانه‌ها و علامت‌های ویژه قرار دارد که راه را به شما نشان می‌دهد. از مسیرهای کوتاه و راحت ۲۰ دقیقه‌ای تا مسیرهای بلندی که حدود ۳ ساعت به طول می‌انجامد. مسیرهای سخت‌تر برای کوهنوردان حرفه‌ای و مسیرهای ساده‌تر برای کسانی که فقط می‌خواهند از لذت یک طبیعت‌گردی ساده در این فضای زیبا جا نمانند.

یکی از تپه‌هایی که در اطراف دریاچه بلد اسلوونی وجود دارد تپه استرازا است. این تپه که در جنوب شرقی دریاچه است انواع امکانات تفریحی را هم برای لذت بیشتر گردشگران فراهم کرده است. از بالای تپه استرازا که مسیری کوهنوردی نسبتا ساده‌ای دارد می‌توانید منظره‌ای خیره‌کننده از دریاچه، کوه استول و فلات یلویکا را ببینید. قله اویتریکا با ارتفاع ۶۱۱ متری‌اش هم یکی از مسیرهای نسبتا دشوار کوهنوردی است که حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

قله اوسوینیکا با ارتفاع ۷۷۵۶ متری یکی از قله‌های معروف منطقه است که با حدود یک ساعت کوهنوردی در میان جنگل می‌توانید به قله آن برسید. این قله مناظری مبهوت‌کننده از طبیعت پیش چشمانتان به تصویر خواهد کشید. قله کوهونیکا هم که مسیر دسترسی‌اش از داخل شهر می‌گذرد با ارتفاع ۷۱۴ متری مناظری فوق‌العاده را نشانتان می‌دهد و لذت واقعی کوهنوردی را به شما می‌چشاند. بلندترین کوه اسلوونی، تریگلاو هم در نزدیکی دریاچه بلد است که مردمان اسلوونی عقیده دارند هر اسلاو اصیل باید در زندگی حداقل یک بار از این قله صعور کند.

دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

دوچرخه سواری

دور دریاچه مسیری ۶ کیلومتری و آسفالته برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی گردشگران فراهم شده است. می‌توانید در کنار دریاچه دوچرخه کرایه کنید و دور دریاچه را رکاب بزنید و نفس بکشید. دیدن زیبایی‌های نفس گیر دریاچه در کنار ورزش کردن می‌تواند لذتی فوق‌العاده برایتان داشته باشد. می‌توانید از تورهای دوچرخه‌سواری هم در کنار دریاچه استفاده کنید.

تفریح در تپه استرازا

سورتمه تپه استرازا

تپه استرازا را که معرفی کردیم. چند تا از دلچسب‌ترین مراکز تفریحی اطراف دریاچه بلد اسلوونی بر روی تپه استراز قرار دارد. در تپه استرازا که می‌توانید با پیاده‌روی یا به وسیله تله سیژ این تپه به آن دسترسی داشته باشید انواع ورزش‌ها و بازی‌های هیجان‌انگیز برایتان در نظر گرفته شده است. در بالای تپه و مشرف به دریاچه، سورتمه‌ای ۵۲۰ متری وجود دارد که مسیری مهیج را با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت طی می‌کند. در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز می‌توانید از این سورتمه استفاده کنید. یک سکوی پرش هم در این قسمت وجود دارد که عشق هیجان‌ها می‌توانند پریدن از روی سکویی بر فراز تپه مشرف به دریاچه را تجربه کنند و لذت ببرند.

پارک هیجانی استرازا هم بر بالای همین تپه منتظرتان است تا لحظاتی زیبا برایتان بیافریند. در میان درختان جنگل، چندین و چند بازی مختلف برای گردشکران تعبیه شده است. به صورت کلی ۵ مسیر مختلف در این پارک وجود دارد که در هر کدام ترکیبی از فعالیت‌های متنوع مانند زیپ‌لاین و راه رفتن بر روی طناب را انجام می‌دهید و کیف می‌کنید. برای استفاده از مسیرهای مختلف باید بلیط تهیه کنید و ۲ ساعت زمان دارید تا از امکانات و بازی‌ها استفاده کنید وگرنه باید برای هر ساعت اضافه دوباره مقداری پول بپردازید.

بالن‌سواری

بالن سواری

اگر عاشق تماشای مناظر زیبا از ارتفاع زیاد هستید امکان بالن‌سواری هم در کنار دریاچه بلد اسلوونی برایتان فراهم است. البته که هزینه‌های بالن‌سواری بالاست اما با سوار شدن بر بالن شما به همراه مربی مخصوص بالن‌سواری، می‌توانید حدود یک ساعت، مناظر زیبای اطراف را مشاهده کنید و حسابی لذت ببرید.

کمپینگ

کمپینگ

کمپینگ در میان بسیاری از خانواده‌ها بسیار پرطرفدار است. چرا که کمپ زدن لذت طبیعت‌گردی را تکمیل می‌کند و کمترین هزینه را در بر دارد. کافی است جای بکری پیدا کنید و وسایلتان را پهن کنید و از بودن در طبیعت و کنار این همه منظره چشم‌نواز لذت ببرید. حتی اگر شب را هم می‌خواهید در طبیعت کنار دریاچه بگذرانید می‌توانید از کمپینپ بلد در بخش غربی دریاچه با انواع امکانات عالی گردشگری استفاده کنید که بالطبع هزینه‌هایی هم در بر دارد.

اسکی

اسکی

پیست‌های اسکی این منطقه در کل دنیا معروف است. زمستان‌های سرد و برفی این منطقه کوهستانی با دریاچه یخ زده‌اش زیبایی شگفت‌انگیزی دارد که با شور و هیجان اسکی‌بازان و عاشقان ورزش‌های زمستانی کامل‌تر هم می‌شود. چند تا از معروف‌ترین پیست‌های اسکی این کشور نیز در کنار دریاچه بلد اسلوونی وجود دارد و میزبان مسابقات قهرمانی جهان اسکی نیز هست. پیست اسکی تپه استرازا با امکانات درجه یکش یکی از همین پیست‌هاست که برای افراد عادی هم بسیار جالب توجه است. پارک برفی برای کودکان، رستوران و کافه، امکان اجاره تجهیزات اسکی و امکان اسکی‌بازی در شب همه شرایط خوبی را برای لذت بردن از این ورزش زمستانی در کنار دریاچه فراهم می‌کند.

اسب‌سواری

اسب سواری

اگر اهل اسب‌سواری هستید هم در کنار دریاچه بلد اسلوونی بهتان خوش می‌گذرد. اگر حرفه‌ای هستید می‌توانید به تنهایی اسبی کرایه کنید و در اطراف دریاچه با لذت اسب‌سواری کنید. اگر مبتدی هستید هم می‌توانید از مربیان کمک بگیرید. یا سوار کالسکه‌ها و درشکه‌هایی شوید که به سبک قرون وسطی با کارکنانی با لباس‌های سنتی منتظرند تا شما را در اطراف دریاچه بگردانند یا به قلعه بلد برسانند. تجربه سواری بر این کالسکه‌ها و پرت شدن به دل تاریخ اسلوونی هم خالی از لطف نیست.

غواصی

غواصی در دریاچه بلد اسلوونی
غواصی در دریاچه بلد اسلوونی

غواصی در آب‌های زیبای دریاچه هم تفریحی لذت‌بخش اما پرهزینه محسوب می‌شود. غواصان برای دیدن از گیاهانی که در کف دریاچه می‌رویند و یا ماهی‌ها و صدف‌های زیبا دل به آب خنک و معدنی دریاچه می‌زنند و حسابی از شنا و تماشای زیبایی‌ها لذت می‌برند.

سایر جاذبه‌های اطراف دریاچه

دره زاکا

در شمال شرقی دریاچه چند چشمه آب گرم وجود دارد که می‌توانید تا نزدیکی‌شان بروید و از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرید. آب این چشمه‌ها به استخر چند هتل لوکس در منطقه منتقل می‌شود. دره زاکا هم در غرب دریاچه، با مسیر باریکی که برای گردشگران در آن تعبیه شده است، جان می‌دهد برای قدم زدن. حس فوق‌العاده‌ای است که در میان دره‌ای که شکوه سنگ‌های بلند را با دلنوازی آب و درختان ترکیب کرده است قدم بزنید و کمی فکر کنید. در اطراف دریاچه بلد اسلوونی یادبودهایی هم به یاد افرادی مشهور و خاص وجود دارد که دیدن از آن‌ها خالی از لطف نیست مانند یادبود یوزف پلمی، ریاضیدان مشهور اسلوونی، یادبود فرانس پرشرن از شعرا و ادبای مهم این کشور و … .

بهترین فصل سفر

تابستان بلد اسوونی

زیبایی‌های دریاچه بلد اسلوونی فصل نمی‌شناسد. هر فصلی برای خود رنگ و بویی خاص دارد. در بهار هوای عالی و درختان جوانه‌زده دیدنی‌اند. در تابستان همه جا یکپارچه سبز است، هوا معتدل است و جان می‌دهد برای ورزش‌های آبی و البته دریاچه شلوغ‌ترین روزهای خود را می‌گذراند. در پاییز هم رنگ‌ها تابلویی به غایت زیبا از طبیعت پیش چشمانتان به نمایش در می‌آورند و منظره دریاچه را مسحورکننده می‌سازند. زمستان‌ها هم با اینکه هوا سرد است و دریاچه یخ می‌زند، دوست‌داران ورزش‌های زمستانی همچنان علاقه‌مند به دیدن از دریاچه و تفریح در کنار آن هستند.

مسیر و دسترسی به دریاچه بلد اسلوونی

از پایتخت اسلوونی، لیوبلیانا به راحتی می‌توانید خود را به بلد و دریاچه زیبایش برسانید. با اتوبوس، قطار و ماشین شخصی می‌توانید به راحتی به بلد بیایید. خیالتان از جای پارک ماشین هم راحت باشد. اگر هم دوست داشتید می‌توانید از تورهای دریاچه بلد استفاده کنید که که نیم روزه و یا یک روزه‌اند و خیالتان را از رفت و آمد و بسیاری از امکانات راحت می‌کنند.

نمای ۳۶۰ درجه دریاچه بلد اسلوونی 

اقامت در اطراف دریاچه

در شهر بلد به تناسب تعداد زیاد گردشگرانی که راهی این منطقه می‌شوند انواع امکانات اقامتی به وفور یافت می‌شود. از هتل‌های ۳ ستاره تا ۵ ستاره با امکانات متنوع می‌توانید در کنار دریاچه و در شهر پیدا کنید. همین‌طور هاستل‌ها با هزینه‌های بسیار ارزان‌تر آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم کمپینگ در کنار دریاچه هم لذت دیگری دارد. ضمن اینکه تماشای دریاچه شب‌هنگام یا در هنگام طلوع خورشید لذتی وصف‌ناپذیر خواهد داشت. صبح‌های زود هم مه دریاچه را فرامی‌گیرد و تنها ناقوس کلیسای میان دریاچه به زیبایی خودنمایی می‌کند.

دریاچه بلد اسلوونی با زیبایی مسحورکننده و امکانات متنوعش قطعا مقصدی رویایی برای سفر است. مقصدی که برای همه افراد با بودجه‌های مختلف، دیدگاه‌های متفاوت، سن و سال و علاقه مندی‌های متنوع جذاب است. از مکان‌های تاریخی تا بازی‌های هیجان‌انگیز، از امکاناتی مانند نیمکت برای تماشا تا امکانات تفریحات بسیار لوکس و گران‌قیمت همه برای گردشگران مهیاست. از رستوران‌های لوکس تا کافه‌هایی که با قیمت‌های مناسب غذاهای محلی و شیرینی‌های خامه‌ای خوشمزه سنتی را به گردشگران تعارف می‌کنند هر کدام می‌تواند برای گروهی جذاب باشد.

شما تا به حال به کشور اسلوونی و دریاچه بلد سفر کرده‌اید؟ کدامیک از دریاچه‌ها و جاذبه‌های طبیعی ایران زیبا را می‌توانید با دریاچه بلد اسلوونی مقایسه کنید؟ خاطرات و تجربیات خود را با مخاطبان سفرزون به اشتراک بگذارید.