میان جنگل‌های انبوه ملا کلا نوشهر، با این منظره‌ای روبه‌رو خواهید شد که خواب را از چشمتان خواهد ربود. بازتاب تصویر درختان مرده، بر دریاچه‌ای که توسط مه و سکوت در آغوش گرفته شده است. یکی از وهم‌انگیزترین تصاویری که در طبیعت خواهید دید. دریاچه ممرز نوشهر ، مشهور به دریاچه ارواح، جایی است که این صحنه حیرت‌انگیز طبیعی به آن تعلق دارد.

saadatrent
دریاچه ممرز نوشهر | معروف به دریاچه ارواح
دریاچه ممرز نوشهر | معروف به دریاچه ارواح

نوشهر، شهری در  استان مازندران است. این شهر به دلیل نزدیکی به تهران، و همسایگی با دریای مازندران و چالوس در بین گردشگران بسیار محبوب است. به‌علاوه جاذبه‌های طبیعی این شهر نظیر پارک‌های جنگلی، ساحل، و آبشار‌ها و جنگل‌های ملا کلا، از آن یک مقصد گردشگری ساخته است. یکی از جاذبه‌های طبیعی و عجیب این شهر، یعنی دریاچه ممرز ، آن را تبدیل به مکانی کرده است که دیدن آن را باید در لیست کارهای واجب زندگی‌تان قرار دهید. با سفرزون همراه باشید.

چطور به دریاچه ممرز برویم؟

برای رسیدن به این دریاچه باید ۱۲ کیلومتر در جاده نور به سمت نوشهر رانندگی کنید. پس از جاده ونوش، باید وارد جاده فرعی روستای چلندر شوید.  بعد از عبور از روستا، به محیط‌بانی برسید. توقفی کوتاه در محیط‌بانی، برای کارهای اداری ورود به منطقه ضروری است. بعد بازهم ۱۰ کیلومتر جاده شمالی را ادامه دهید. دیدن تابلوی دشت و بند ممرز به این معنی است که باید وارد جاده فرعی دیگری شوید. این جاده شما را به سمت دریاچه ممرز هدایت می‌کند. دریاچه‌ای به طول ۷۰۰ و عرض ۳۰۰ متر در قلب جنگل.

آدرس دریاچه ممرز نوشهر روی نقشه گوگل

به یاد داشته باشید که عبور از این جاده‌ها تنها به وسیله ماشین‌های کمک‌دار ممکن است. پس دیدن این تالاب، به شما لذت آفرودسواری را هم پیشنهاد خواهد داد. به یاد داشته باشید که ممکن است در مسیر به حیوانات وحشی برخورد کنید.

استقبال ارواح با صدای حیات وحش

دریاچه ممرز نوشهر ، مکانی کمیاب برای گوش دادن به صدای سکوت  است. تنها صدایی که اطراف این دریاچه خواهید شنید صدای حیوانات وحشی است که میان درختان می‌پیچد. خزش باد روی آب و میان درختان مرده بر وهم‌انگیز بودن فضا می‌افزاید.

اطراف این دریاچه، خبری از سوپرمارکت و امکانات رفاهی نیست. پس باید برای ساعاتی که در آنجا خواهید گذراند، فکر آب و غذا را کرده باشید. اما نبود این امکانات به نظر نقطه قوتی برای این جاذبه بکر است تا هویت اصلی خودش را حفظ کند.

آنچه باید برای سفر به دریاچه ممرز نوشهر بدانید

بهترین زمان برای لذت بردن از این جاذبه طبیعی، بهار و تابستان است. فصولی با هوای مناسب که طبیعت در آن به حد اعلا خودنمایی می‌کند. به علاوه، بارش برف و باران، در فصل‌های پربارش پاییز و زمستان، دسترسی به جاده‌های فرعی را سخت می‌کند.

اگر قرار است از تهران سفر کنید، کمتر از ۵ ساعت را در راه خواهید گذراند. دریاچه ممرز از چالوس و نوشهر نیز کمتر از یک و نیم ساعت فاصله دارد. پس چرا همین حالا قصد سفر نمی‌کنید؟

برای اقامت در حوالی دریاچه دو انتخاب ساده دارید. یک کمپ به یادماندنی کنار دریاچه، با لذت سکوت و کمی ریسک. برای این کار باید امکانات کمپ مجهزی داشته باشید تا بتوانید غذا درست کنید. راه دیگر، اقامت در خانه‌های محلی، مهمانسراها و هتل‌های شهر‌های اطراف است. چیزی که در مازندران برای پیدا کردنش دچار مشکل نخواهید شد.