دهکده چوبی نیشابور ، آمریکایی ترین روستایی است که می توانید در خاورمیانه ببیند. این روستا کاملا بر پایه سبک روستاهای قدیم آمریکایی بنا شده است، دهکده چوبی توسط مهندس مجتهدی فارغ التحصیل از آمریکا بنا شده است و دانش آمریکایی در آن به خوبی نمایان است، با ما در سفر به این دهکده چوبی همراه باشید، در این مقاله از سفرزون قصد داریم این روستا را برایتان تحلیل و بررسی کنیم.

saadatrent

کمی تاریخچه دهکده چوبی نیشابور

دهکده چوبی نیشابور

بعضی جاهای دیدنی در ایران مدیون، خیرینی است که همانند ندارند، یکی از این جاهای دیدنی دهکده چوبی نیشابور است و یکی از این خیرین حمید مجتهدی سازنده این روستای چوبی است. روستای چوبی نیشابور در اطراف روستای محمد آقا زاده بنا شده است.

اگر به این روستا بروید متوجه خواهید شد این روستا در یکی دو روز بنا نشده است و سالهای زیادی برای ساخت روستا وقت صرف شده که نشان از همت بلند بالای حمید مجتهدی می دهد که وقت و انرژی زیادی صرف ساخت خانه کرده است.


در سفرزون بخوانید: عمارت امین الاسلامی نیشابور ، زیبایی باشکوه بنایی تاریخی در مرکز شهر


منابع او سوای از دانش مهندسی عمران که در آمریکا کسب شده، مال و منال پدربزرگ متمولش، ملا محمد آقازاده بوده است. ملا محمد آقا زاده پسر مرجع عالیقدر ایران، آیت الله خراسانی بوده این روستا را برای مهندس مجتهدی به ارث می گذارد.

دهکده چوبی نیشابور تنها روستای اکولوژیکی ایران

دهکده چوبی نیشابور

این روستا که شاید آن را تنها روستای اکولوژیکی ایران باید بر شمرد توسط ده ها تن چوب ساخته شده و برای خودش شهر کوچکی به شمار می رود. این روستای بالنده این روزها توسط خانم حشمت سر رشته دار عمرانی، همسر مهندس مجتهدی اداره می شود.

با اینکه این روستا از چوب ساخته شده است ولی درایت مهندس مجتهدی سبب شده که فضای سبز اطراف دهکده چوبی نیشابور باقی بماند. در واقع این روستا از چوب درختان منطقه ساخته نشده است.

اطراف روستا با داخل روستا تفاوت های بسیار دارد در اطراف روستا، انواع گل های شمعدانی رز و محمدی دیده می شود، درختان کاج و سرو، سپیدار روستا را محاصره کرده اند.در فضای داخلی روستا خبری از سرسبزی اطراف نیست، بیشتر فضاها با کاشت یونجه پر شده اند، دلیل استفاده از یونجه به جای چمن این بوده تا هزینه های مراقبت و آبیاری به شدت کاهش یابد و بعد از بلند شدن این یونجه ها برای خوراک دام استفاده شوند.

خرید بلیط هواپیما تهران مشهد
رزرو هتل داخلی

در روستای چوبی، دو برکه و استخر زیبایی های دهکده را چندین برابر کرده اند، برکه محل پرورش ماهی کپور نیز هست. اطراف برکه توسط درختان بید محاصر شده و فضای دلنشینی برای عابران و مسافران ایجاد کرده است، اهالی روستا همچنان به کار دامداری می پردازند و پرورش شتر مرغ و سایر حیوانات در این روستای تماما چوبی جریان دارد.

بخش های اساسی دهکده چوبی نیشابور

مسجد، دهکده چوبی نیشابور را باید شاخص ترین سازه این روستا دانست. نخستین و شاید آخرین مسجدی که کاملا از چوب ساخته شده است، این مسجد همانند دیگر مسجد ها مناره دارد ولی مناره های چوبی و نمای داخلی چوب کاملا مسجد را دلنواز و جذاب کرده است.

مسجد سقفی شیروانی دارد، مناره هایش سیزده متر ارتفاع دارند و برآورد می شود که هر مناره تقریبا چهار تن وزن دارد. ظاهر بیرونی مسجد به کشتی می ماند، مدت زمانی که ساخت آن شده است حدودا دو سال بوده  و جمعا حدودا پنجاه تن چوب در آن استفاده شده است.

با آن همه وزنی که بر روی مسجد استوار است شما ستون خاصی در مسجد نمی بینید، چرا که دانش روز آمریکا در این مسجد استفاده شده و مسجد با روش دابل ساخته و پرداخته شده است، روشی که بار را بر روی همه ساختمان پخش می کند. ساختمان چوبی مسجد بدون شک یکی از شاهکارهای امروزی مهندسی است که به سادگی نمی توان از آن چشم پوشید.

نکاتی که سفربرو ها به سفرزون در مورد مسجد دهکده چوبی نیشابور گفته اند:

کابینت ها و همه موارد در این مسجد چوبی است، حتی سینی های مسجد نیز چوبی است،

مسجد از چوب درختان متفاوتی ساخته شده است و همین تفاوت سبب شده که رنگ چوب تکراری به نظر نرسید و جلوه جذابی به فضای داخی مسجد بدهد. محراب این مسجد از درخت توت و منبر مسجد از چوب درخت گیلاس است. سقف مسجد به شکل پولکی تزین شده است. از تمامی چوب های استفاده شده در مسجد نمونه وجود دارد تا مرمت کار بداند که چطور و از چه چوب هایی در جاهای مختلف بهره بگیرد. مزار مهندس مجتهدی در کنار مسجد قرار دارد.


 در سفرزون بخوانید : جاهای دیدنی نیشابور ، سفری از جنس تاریخ و فرهنگ ایران زمین


رستوران، آلاچیق، موزه، کتابخانه

بعد از مسجد بزرگ چوبی روستا، بناهای رستوران، آلاچیق، موزه و کتابخانه توجه شما را جلب خواهند کرد، رستوران تمام چوبی ظرفیت پذیرایی از صد و سی نفر را دارد. آلاچیق روستا پاتوق دیگری است که شما می توانید به آن پناه ببرید و در آنجا اوقات خوشی داشته باشید. موزه و کتابخانه روستا، آنچنان حرفه ای نیست و بیشتر یک موزه، کتابخانه خانوادگی به شمار می رود با این حال، دیدن کتاب ها و مواردی که در موزه هستند شما را با سبک زندگی افرادی که این روستا را ساخته اند بیشتر آشنا می کند.

فصل رفتن به دهکده چوبی نیشابور

نکته مهم در رفتن به روستای چوبی نیشابور بیشتر انسانی است تا به آب و هوا بستگی داشته باشد. روستا در فصل تابستان و بهار تقریبا پر رونق است و بسیاری از خدمات در آنجا ارائه می شود ولی همین روستا در پاییز و زمستان از رونق می افتد و در گرفتن خدمات شاید شما به مشکل بخورید، روستا در طول سال قابلیت بازدید دارد ولی از آنجایی که نیشابور شهری نیست که بتوانید به خوبی روی پاییز و زمستانش حساب باز کنید، پیشنهاد می کنیم که آخر تابستان را هدف خود قرار بدهید ولی اگر میخواهید در روستا حسابی پرسه بزنید پاییز و زمستان فصل بهتری برای پرسه زنی هستند.

چطور به روستا برویم شاید سوال خیلی از شما باشد

از نیشابور خود را در جاده تقی آباد طلایی بیاندازید بعد از بیست کیلومتر شما به این روستا می رسید، البته اگر از طرف مشهد و سبزوار هم به نیشابور بروید شما باید جاده اسحاق آباد را پی بگیرید تا بعد از زیارتگاه فضل بن شانان به روستای چوبی نیشابور یا روستای ملامحمد آقازاده برسید. اطراف شما مقبره خیام در فاصله پانزده کیلومتری از روستا قرار دارد که پیشنهاد می شود دیدن آن را از دست ندهید.

آدرس دهکده چوبی نیشابور روی نقشه گوگل

سخن آخر در مورد روستای چوبی نیشابور

روستای چوبی نیشابور، یکی از جاهایی است که می توانید نبوغ معماری معاصر ایرانی را در آن ببینید. این روستا تمام از چوب ساخته شده است، پرسه زدن در آن شما را به روستاهای آمریکایی هالیوودی می برد که تمام از چوب ساخته شده است. این روستا قطعا یکی از جاذبه های نیشابور است که دیدن آن و گرفتن عکس های بیشماری در آن شما را به یک سفر خیالی به آمریکای دهه بیست قرن بیستم میلادی می برد.

نمای ۳۶۰ درجه فضای دهکده چوبی نیشابور

در سفرزون خوشحال خواهیم شد که شما نظرتان را با ما در میان بگذارید.

دوست داریم به ما بگویید چقدر دیدن این روستا را در نظر دارید؟