در دو قسمت قبل از راهنمای کاهش هزینه در سفر گفتیم. درباره‌ی اینکه چطور جای ارزان برای اقامت پیدا کنیم، چطور هزینه‌ی خورد و خوراک را در سفر کاهش دهیم و کاهش هزینه‌ی جابجایی نوشتیم. در این مقاله از سفرزون با هم می‌خوانیم که چه‌طور کم‌تر خرج کنیم و بیش‌تر خوش بگذرانیم.

saadatrent

در سفر کار کنید و امکانات بگیرید

راهنمای کاهش هزینه در سفر (قسمت سوم) : کم‌تر خرج کنیم 2
در سفرهای طولانی مدت می‌توانید کار مناسبی پیدا کنید و خرج خود را دربیاورید

خیلی‌ از مسافران هستند که در حین سفر کار می‌کنند. اصولا یک عده از آن‌ها هم با توجه به پیشنهادات کاری دل به جاده می‌سپارند. دو روش کار کردن وجود دارد: اول اینکه به شکل معمول کار کنید و پول بگیرید، دوم اینکه به ازای غذا و جای خواب کار کنید.

در روش اول دقت کنید که به هیچ عنوان نباید قوانین کشوری که در آن هستید را زیر پا بگذارید. در بسیاری کشورها مسافران اجازه کار ندارند. در بسیاری دیگر، مثل کشورهای اروپایی، فقط افرادی با پاسپورت‌هایی از کشورهای خاص اجازه‌ی کار دارند. حتما به این نکته‌ی خیلی مهم توجه کنید.

جالب اینکه حتی شاید بتوانید در کشور خودمان هم با کمک به مردم محلی غذا و جای خواب گیر بیاورید. اگر هم مردم‌ مهمان‌نواز کشورمان به صورت رایگان شما را مهمان کردند، می‌توانید به عنوان تشکر و قدردانی در مشاغل‌شان به آن‌ها کمک کنید، مثلا در میوه‌چینی یا برنج‌کاری یا دامداری. البته حواستان باشد اگر کاری از دست‌تان برمی‌آید چنین پیشنهاداتی بدهید، این‌طور نباشد که بیش‌تر توی دست و پا باشید.

از شغل‌های معمولی که مسافران انجام می‌دهند می‌توان به: فروش آثار هنری و دست‌ساز خودشان، تدریس زبان انگلیسی، تور لیدری و کار در رستوران و هتل اشاره کرد.

به خودتان یاد دهید چه‌طور پول خرج نکنید

راهنمای کاهش هزینه در سفر (قسمت سوم) : کم‌تر خرج کنیم 3
طبق یک بودجه‌ی معین خرج کنیم

یکی از رازهای مهم ارزان سفر کردن این است که یاد بگیریم چطور همان‌قدر که پول داریم و برایش برنامه ریزی کرده‌ایم هزینه کنیم. در راهنمای کاهش هزینه در سفر داشتن یک برنامه‌ی قبلی راهکار موثری برای کم خرج کردن در طول سفر است. اما ممکن است بپرسیم چطور برنامه ریزی کنیم؟ سفرزون به شما خواهد گفت:

حتما کتاب‌های راهنمای گردشگری، در رابطه با منطقه‌ای که می‌خواهید به آن سفر کنید، را به دقت مطالعه کنید. اگر شما خودتان اطلاعات لازم را با مطالعه کسب کنید، دیگر نیازی به هزینه کردن برای راهنمای محلی و یا تورلیدر نخواهید داشت. اینطور شما از همه مسافران دیگر یک دم جلوترید، کلی هم موضوع برای صحبت با دیگران دارید.

راهنمای کاهش هزینه در سفر (قسمت سوم) : کم‌تر خرج کنیم 1
کم‌تر خرج کنیم و بیش‌تر خوش بگذرانیم

طبعا، هر جایی یک عالمه جاهای دیدنی دارد. اما قبل، و هم‌چنین در طول سفر، دقیق تصمیم بگیرید که کدام‌ یک بیش‌تر به مذاق شما خوش می‌آید. اگر خیلی اهل موزه رفتن نیستید، صرف اینکه همه می‌گویند باید بروی که شما نباید هزینه‌های گزاف ورودی موزه‌ها را پرداخت کنید. اگر دوستان و آشنایان، رستوران‌های گران‌قیمتی را به شما پیشنهاد می‌دهند، با خودتان و آن‌ها صریح باشید و بگویید همچین هزینه‌ای در برنامه‌ی من نیست. یکی از اصول برنامه‌ریزی صریح بودن با خودتان و دیگران است.

نکته‌ی مهم: به مراکز خرید نروید

[toggle title=”در سفرزون بخوانید : راهنمای سفر بدون هزینه (قسمت دوم)” state=”open”] [two_third]حمل و نقل هم یکی از قسمت‌های پرهزینه‌ی سفر به شمار می‌رود. در راهنمای سفر بدون هزینه ، باید بدانید که چه‌طور شیوه‌ی حمل و نقل ارزان را پیدا کنید. اولین هزینه‌ای ادامه‌ی مطلب … [/two_third][one_third_last]
راهنمای سفر بدون هزینه (قسمت دوم) ارزان جابجا شویم ۵
راز اول: چطور پرواز ارزان بیابیم
[/one_third_last] [/toggle]

 راهنمای کاهش هزینه در سفر : تا می‌توانید راه بروید

راهنمای کاهش هزینه در سفر (قسمت سوم) : کم‌تر خرج کنیم 1
می‌توانید برای کم کردن هزینه تا جایی که می‌شود مسیرهایتان را پیاده طی کنید

تا می‌توانید راه بروید. کلا یادتان باشد اتمسفر سفر با اتمسفر زندگی عادی فرق می‌کند، اگر در زندگی عادی‌تان در شهر خودتان همه‌جا با ماشین شخصی یا اسنپ می‌روید، با چنین رویکردی نمی‌توانید سفری ارزان داشته باشید. نکته‌ی مهم در راهنمای کاهش هزینه در سفر آن است که یادمان باشد چون هزینه‌ی تاکسی در بسیاری از کشورها بسیار گران است. یادتان باشد یک مسافر حرفه‌ای اصلا آدم نازک نارنجی‌ای نیست، پس شما هم نباشید. در سفر گاهی مجبورید ساعت‌ها پیاده روی کنید، در حالی که یک کوله‌ی سنگین را بر دوشتان حمل می‌کنید.

اگر فکر می‌کنید بدنتان توان و قدرت لازم برای پیاده‌روی طولانی و کوله‌کشی را ندارد، قبل از آغاز سفر، خودتان را تقویت کنید: پیاده‌روی مداوم را به برنامه‌ی زندگی‌تان بیافزائید. به تغذیه‌تان توجه کنید. ساعات خوابتان را منظم کنید. کلاس ورزش ثبت نام کنید. مطمئنا هرچه بدن قوی‌تری داشته باشید، از سفرتان لذت بیشتری خواهید برد. اصلا این موضوع را شوخی نگیرید.

تا می‌توانید دوست پیدا کنید

همان‌طور که قبلا گفتیم روابط اجتماعی بالا مهم‌ترین ویژگی مسافران حرفه‌ای است. این موضوع در راهنمای کاهش هزینه در سفر بسیار مهم است. آن‌ها عاشق ارتباط برقرار کردن و صحبت کردن با دیگران هستند. با این روش  از یک طرف، کلی اطلاعات جالب درباره‌ی سبک زندگی مردمان، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم، تفریحات و غذاها پیدا می‌کنند. هرگز فراموش نکنید که بسیاری از اطلاعات ریز و جذاب درباره‌ی کشورها و مردمان در هیچ کتاب گردشگری ثبت نشده است.

از طرف دیگر، با معاشرت و گشاده‌رویی کلی دوست جدید پیدا می‌کنند. دوستان سرمایه‌های یک مسافر هستند. زیرا به شما محل اقامت می‌دهند، برای مسیریابی به شما کمک می‌کنند. جذاب‌تر اینکه، شهر محل زندگی آن‌ها می‌تواند مقصد بعدی سفر شما را تعیین کند. حتی این دوستان تازه یافته می‌توانند کلی جاهای ارزان و خوراکی‌های ارزان را به شما معرفی کنند. مثلا فقط یک محلی می‌تواند رستورانی که خود محلی‌ها در آن غذا می‌خورند را به شما معرفی کنند. یادتان باشد هیچ رستورانی در هیچ شهری از رستورانی که خود محلی‌ها به آن‌جا می‌روند بهتر نیست. پس جسور باشید و ارتباط برقرار کنید.

نکته‌ی مهم: یادتان نرود با هر دست بدهی با همان دست می‌گیری. پس سخاوتمند باشید تا سخاوت دریافت کنید.