رستوران‌ها در همه‌ جای دنیا وجود دارند ولی کمتر رستورانی پیدا می‌شود که به تنهایی به یک جاذبه‌ی گردشگری تبدیل شده باشد. خیلی از رستوران‌هایی که نام‌شان را می‌شنویم، دارای شعبه‌های زیادی در سراسر جهان‌اند که گاهی تشخیص اصل از قلابی‌شان دشوار می‌شود. اما در دل جنگل‌های سرسبز گیلان، رستوران محبوب و مشهوری هست که تنها یک شعبه دارد. خاور‌خانم نام این رستوران و نام کد‌بانویی است که صاحب آن است. صحبت از خوشمزگی غذا‌های این رستوران، فقط بخشی از ماجراست. رستوران خاور خانم سرگذشت جالبی دارد و درس عشق به خانواده و کار‌آفرینی است. با سفرزون همراه باشید تا این رستوران خاطره‌انگیز را به شما معرفی کنیم.

saadatrent

 

تا همین چند سال پیش رستورانی به نام خاور‌ خانم وجود نداشت. اما این روز‌ها هرکسی از حوالی چابکسر و مرز میان گیلان و مازندران رد می‌شود، راه خود را به سمت جنگل‌های سرولات کج می‌کند؛ چرا که می‌خواهد طعم لذیذ غذا‌های رستوران خاور‌خانم را بچشد و دلی از عزا در‌آورد. شهرت رستوران خاور خانم این روز‌ها از خطه‌ی همیشه سبز شمال گذشته و به شرق و غرب کشور هم رسیده است. هر‌کس فقط یکبار غذایش را خورده باشد، محال است برای دیگران تعریف نکند و دوباره به آنجا نرود. اما ببینیم داستان این رستوران مشهور چیست.

رستوران خاورخانم در میان جنگلهای زیبای سرولات

رستوران خاورخانم

سرولات روستایی سرسبز با جنگل‌هایی چشم‌نواز است که در استان گیلان و نزدیکی مرز مازندران قرار دارد. این روستا همسایه‌ی چابکسر است و در سه کیلومتری آن واقع شده. حالا دیگر به لطف خاور خانم و رستورانش، همه‌ی گردشگران شمالی این روستا را می‌شناسند. صف‌های طولانی ماشین‌ها در کنار رستوران خاور‌ خانم، به اپیدمی این روستا تبدیل شده. چرا که همه دوست دارند در رستورانی غذا بخورند که هم غذا‌هایش خوشمزه است، و هم چشم‌اندازی از جنگل و کوه و ابر توأمان دارد.

 


برای دریافت راهنمای سفر به گیلان کلیک کنید.


غذاهای رستوران خاور خانم لذیذ و فراموشنشدنی

رستوران خاورخانم

گیلانی‌ها به طبخ غذا‌های اصیل و خوشمزه شهره‌ا‌ند. میرزا‌قاسمی، باقلا‌ قاتوق، ترش‌تره و مرغ و کباب ترش، از مشهور‌ترین غذا‌های گیلانی است که با ذائقه‌ی اکثر مردم بسیار جور است. خاور خانم هم یکی از این بانوان هنرمند گیلانی است که شهرتش در میان عاشقان شکم‌گردی به خاطر طبخ غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه، زبانزد است. به منوی رستوران که نگاه می‌اندازید، نمی‌دانید کدام را انتخاب کنید. شاید از دیگران تعریف کباب‌ترش‌ها و میرزا‌قاسمی‌های خاور خانم را شنیده باشید که انصافاً بی‌نظیر‌ند. اما نمی‌توان از مرغ شکم‌پر و باقالی‌قاتوق‌های خاور‌ خانم هم غافل شد. توصیه‌ی ما این است که اگر دست‌جمعی به آنجا می‌روید، هر کس یک غذا سفارش داده تا همه بتوانند از همه‌ی غذاها بچشند.

رمز خوشمزگیغذاهای رستوران خاور خانم

غذاهای رستوران خاورخانم

بدون شک دستیابی به این شهرت در طبخ غذا اتفاقی نیست. خاور خانم دقت زیادی در کنترل آشپزخانه دارد و حسابی حواسش به همه‌چیز هست. مواد اولیه‌ی غذا‌ها به صورت روزانه تهیه می‌شوند و تازگیِ آن‌ها در خوشمزگی غذا‌ها تأثیر زیادی دارد. طبخ غذا‌ها بر روی اجاق‌های کوچک قدیمی انجام می‌شود و حال و هوایی سنتی را به غذا و کل فضای رستوران منتقل می‌کند. برنج‌های این رستوران همگی کته هستند و به شکل ته‌دیگی سرو می‌شوند. وقتی پلوها را از آشپزخانه به سالن می‌آورند، عطر برنج ایرانی به همراه کره همه‌جا می‌پیچد. خاور خانم در استفاده از چاشنی‌ها هم دست و دلباز است و غذاهایش عطر و طعم ویژه‌ای دارند.

شیوه‌ی سرو غذا، در احساس ما نسبت به غذا تأثیر دارد. غذاهای خاورخانم در سینی بزرگی با کاسه و بشقاب‌های نوستالژیک ملامین سرو می‌شود و همیشه کنار آن، زیتون پرورده، ماست کوزه‌ای و دوغ محلی چشمک می‌زند. اما مهم‌تر از همه‌، رمز اصلی آن است که خاور خانم با عشق غذا می‌پزد و خانواده‌ها را دور هم جمع می‌کند. غذای مورد علاقه‌ی خود خاور خانم باقلا قاتوق است که برای پختش سنگ تمام می‌گذارد. به قول خودش آن را آنقدری می‌پزد که لعاب بیندازد و همین لعاب این غذا را در رستورانش متمایز می‌کند.

فضای رستوران خاور خانم

فضای داخلی رستوران خاور خانم
فضای داخلی رستوران خاور خانم

ظاهر و باطن رستوران خاور خانم معمولی و به دور از تجملات است. خاور خانم نه هزینه‌های گزاف کرده و نه به دنبال دکورها و چیدمان‌های آنچنانی بوده است. قیمت غذاهای رستوران هم با توجه به کیفیت بالای غذا بسیار معقول است و بهای عجیب و غریبی ندارد. فضای ساده و صمیمی رستوران، به همراه اخلاق خوب خاور خانوم، باعث شده تا عده‌ی زیادی خوردن غذا در این رستوران را به هتل‌های پنج‌ستاره و رستوران‌های لوکس ترجیح دهند. رستوران خاور خانم تراسی بی‌نظیر با چشم‌اندازی بی‌انتها از کوه و ابر و جنگل دارد و صف‌های طولانی برای نشستن در آن شکل می گیرد.

داستان زندگی خاور خانم

خاور خانم

خاور خانم متولد سال ۴۸ در روستای سرولات است. پس از ازدواج و مهاجرت از روستا، او دوباره به زادگاهش بازمی‌گردد و به همراه شوهرش به کار کشاورزی مشغول می‌شوند. آن‌ها خانه‌ی نیمه‌کاره‌ی ۷۰ متری‌شان را تعمیر می‌کنند. موقعیت این خانه استثنایی بود. از یک طرف رو به جنگل داشت و از سمت دیگر بالکنی ۲۰ متری رو به دریا. در سال ۷۴، خانواده‌ای اصفهانی ساکن تهران، به‌خاطر باران شدیدی که در روستا می‌آمده، به‌طور اتفاقی مهمان خاور خانم می‌شوند. آن‌ها در بالکن دلربای خانه، بساط کباب را به‌پا می‌کنند و فردای آن روز هم مهمان دستپخت خاور خانم می‌شوند. آن‌ها که از دستپخت خاور خانم خیلی شگفت‌زده می‌شوند، موقع خداحافظی پول غذا را حساب می‌کنند و از خاور خانم خواهش می‌کنند که در دفعات بعدی هم مهمان او شوند.

آن خانواده علاوه بر این‌که به مشتری دائمی خاور خانم تبدیل می‌شود، او را به بستگان و آشنایان خود هم معرفی می‌کند. خاور خانم که خود تلفن نداشت، شماره تلفن برادر خود را داده بود. آن‌ها هم پیش از رسیدن به سرولات، با او هماهنگ می‌کردند تا برایشان غذا درست کند و غذا‌های او را به دیگران هم توصیه می‌کردند. این‌گونه شد که خاور خانم آنقدر مشتری روزانه پیدا کرد که خودش و همسرش مجبور شدند کار کشاورزی را رها کرده و میزبان مهمانان شوند.پس از آن بود که به فکر راه اندازی یک رستوران محلی افتادند. بالکن ۲۰ متری خانه‌ی آن‌ها که میزبان مهمانان بود گسترش پیدا کرد و حالا به رستورانی چهار طبقه تبدیل شده است که بر بلندی‌های سرولات حکمرانی می‌کند.

خاور خانم؛ کدبانویی زحمتکش و کارآفرینی موفق

در ابتدای شروع کار، فقط خود خاور خانم و همسرش در آشپزخانه کار می کردند ولی امروز کار به جایی رسیده که ۴۰ نفر به صورت روزانه در رستوران کار می‌کنند. این تعداد در شلوغی‌ها و ایام تعطیل به ۶۰ نفر هم می‌رسد. او خانه‌ی معمولی‌اش را به رستورانی تبدیل کرده که فقط ۲۰ میلیارد تومان خرج توسعه‌اش شده است. از برکت توسعه‌ی رستوران خاور خانم، کسب و کار‌های محلی‌ هم رونق گرفته. دکه‌های فروش صنایع دستی، مرباهای محلی، ترشیجات، انواع لواشک و چای سبز در اطراف رستوران درآمد روستاییان را افزایش داده است. امروزه خاور خانم به بانوی اول روستای سرولات و منطقه‌ی چابکسر تبدیل شده و حتی اسمش به مجلات خارجی گردشگری هم راه یافته است. همه‌ی این‌ها در حالی است که فقط تا دیپلم درس خوانده و هیچ مدرک بین‌المللی در زمینه‌ی آشپزی ندارد.

دسترسی به رستوران خاور خانم

دسترسی به رستوران خاور خانم
دسترسی به رستوران خاور خانم

اگر از تهران به سمت شمال می‌روید، باید حدود ۲۹۰ کیلومتر تا چابکسر گیلان، برانید. این مسیر با ماشین حدود ۵ ساعت و نیم طول می‌کشد. از چابکسر تا روستای سرولات هم تنها ۳ کیلومتر فاصله است. این روستا در کنار رودخانه‌ی خروشان آچیرود خودنمایی می کند و در طول مسیر، تماشای کوه‌ها، جنگل‌ها و رودخانه‌ها لذت‌بخش خواهد بود.

رستوران خاور‌خانم، این روز‌ها خود یک مقصد گردشگری است که راه بسیاری از مسافران شهر‌های شمالی را به سوی خود کج می‌کند. برای خوردن غذا در این مکان باید مدت زیادی را در صف بمانید که شاید کمی خسته‌تان کند. اگر خیلی حوصله‌ی صف‌های طولانی را ندارید، توصیه می‌کنیم به جای منصرف شدن کمی دیگر تحمل کنید. خوردن غذای خوشمزه‌ی خاور خانم، آن هم با چشم‌اندازی از جنگل و ابر و دریا، فراموش‌نشدنی خواهد بود.

آدرس رستوران خاور خانم روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های گیلان کلیک کنید.