اگر کتابخوان باشید تقریبا امکان ندارد بدون کتاب در چمدان یا کوله‌پشتی‌تان راهی سفر شوید. در سفر هر فرصت کوتاهی که به دست می‌آید کتاب‌تان را به دست می‌گیرید و غرق در جهان دیگر می‌شوید؛ فرقی ندارد که سفر‌تان طبیعت‌گردی باشد یا شهرگردی به هرحال خواندنی‌ها کم نیست و می‌توانید به فراخور سفر و یا حال‌وهوایتان کتاب خوبی برای خواندن پیدا کنید. ۲۳ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی است، روز جشن کتابخوان‌ها. به این بهانه می‌خواهیم از کتاب‌هایی که درباره‌ی سفر نوشته شده‌اند برایتان بگوییم. اگر هم اهل سفرید و هم از کتاب خواندن لذت می‌برید در این مطلب با سفرزون همراه باشید.

saadatrent

سفرنوشت‌ها بهترین انتخاب برای روز کتاب و کتابخوانی

مجموعه سفرنامه‌های عصر قاجار - نشر اطراف
مجموعه سفرنامه‌های عصر قاجار – نشر اطراف

اگر کتابخوان باشید، قطعا به کتابفروشی‌ها هم زیاد سر می‌زنید و از پرسه زدن در میان کتاب‌ها به اندازه کتاب‌ خواندن لذت می‌برید و بهتان خوش می‌گذرد. اگر کتابخوان اهل سفر باشید، حتما قبل از هر سفر به سفرنامه‌ها سر می‌زنید تا ببینید دیگران از سفر به مقصد شما چه تجربه‌ای داشته‌اند. اما به جز سفرنامه‌های جدید در وب‌سایت‌ها سفر، شاید برایتان جالب باشد نوشته‌های مسافران و گردشگران قدیمی که بیش از یک قرن قبل به شهرهای محبوب ما مثل استانبول یا پاریس سفر کرده‌اند را هم بخوانید.

اگر قصد دارید در روز کتابخوانی به کتابفروشی بروید و کتاب برای سفرپیش‌رو بخرید یا حتی به عنوان یک دوستدار کتاب خودتان را به چند کتاب خوب مهمان کنید، پیشنهاد ما سفرنامه‌ها یا همان سفرنوشت‌ از «مجموعه‌ی تماشای شهر» نشر اطراف است است. این مجموعه پنج عنوان سفرنامه دارد  با نام‌های پاریس از دور نمایان شد، قهوۂ استانبول نیکو می‌سوزد، آسمان لندن زیاده می‌بارد، سن‌پترزبورگ موزیکانچی دارد و بمبئی رقص الوان است. کتاب‌های این مجموعه انتخاب‌های بسیار نیکویی برای خودتان به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی و حتی هدیه دادن به سفردوستان کتابخوان است.

مجموعه تماشای شهر نمونه‌هایی از سفرنامه‌های مسافران ایرانی دوره‌ی قاجار به پنج شهر استانبول، پاریس، لندن، سن‌پترزبورگ و بمبئی است. اگر برایتان جالب است بدانید مسافران قدیمی این شهرهای دوست‌داشتنی درباره‌ی تجربه‌ی سفرشان چه نوشته‌اند و این شهرها در آن روزگار چه حال‌وهوایی داشته، از این مجموعه لذت می‌برید بخصوص که در متن روایت سفرنامه‌های جمع‌آوری شده تغییری در آنها داده نشده است و به همان سبک‌وسیاق قدیمی است.

سفر با کتاب به گوشه و کنار ایران

عکس های چشم‌نواز مجموعه سفر در ایران
عکس های چشم‌نواز مجموعه سفر در ایران

دومین مجموعه‌ای که معرفی می‌کنیم درباره‌ی سفر به گوشه و کنار ایران است: مجموعه‌ی سفر در ایران کاری است از مستندساز نامدار ایرانی منوچهر طیاب. این مجموعه شامل چهار کتاب است به نام‌های «کتاب اول، دریای پارس»، «کتاب دوم، همراه باد در دل تنهایی کویر» ، «کتاب سوم، زاگرس گاهواره تمدنی کهن» و «کتاب چهارم، البرز زادگاه فرهنگی به قدمت تاریخ».

منوچهر طیاب در این مجموعه که ناشر آن کتاب خورشید است، حاصل گرانقدر ۵۰ سال ایرانگردی را با عکس‌های بی‌نظیر از اسعد نقش‌بندی جمع‌آوری کرده است. در این مجموعه از طریق روایت‌های جذاب و خواندنی و عکس‌های چشم‌نواز و نقشه‌های راه سفرهای آقای طیاب با تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، طبیعت مردمان هر منطقه آشنا می‌شویم و گویی خودمان به سفر رفته‌ایم. در روز کتاب و کتابخوانی چه انتخابی بهتر از مجموعه‌ای که مانند قالیچه‌ی پرنده ملکه سبا ما را به سفری هیجان‌انگیز و لذت‌بخش به گوشه و کنار کشورمان ببرد. سفری که گوشه و کنار سرزمین‌مان از دریچه‌ی چشم‌تیز یک فیلم‌ساز و عکاس ببینیم و تجربه کنیم. این کتاب نسخه‌ی انگلیسی هم دارد و در کنار هر عکس توضیح کوتاهی درباره‌ی محل و موضوع عکس آورده شده است.

تجربه سفر با کتاب تجربه‌ای یگانه است

همسفری با نصرالله کسرائیان
همسفری با نصرالله کسرائیان

نصرالله کسرائیان یکی از مشهورترین عکاسان ایرانی که چندین مجموعه از شهرها، طبیعت و اقوام ایرانی عکاسی کرده است. عکس‌های کسرائیان چنان زنده وگیرا هستند و نثر و روایت او انقدر پرمایه که گویی ما هم همراه او سفر کرده‌ایم و تنها خواننده کتاب و بیننده عکس‌ها نیستیم. کسرائیان چندین مجموعه عکس دارد و تقریبا از بیشتر نقاط ایران عکاسی کرده است. مجموعه عکس‌های می‌توانند انتخاب خوبی برای هدیه دادن به دوستی اهل سفر باشد. علاوه بر اینکه اگر به گوشه‌ای از ایران سفر کرده‌اید و می‌خواهید خاطره‌ی آن در گوشه کتابخانه‌تان همراه‌تان باشد، مجموعه عکس‌های کسرائیان شامل سرزمین ما ایران، ترکمن‌های ایران، دماوند، اصفهان، عشایر ایران، کردستان، تخت‌جمشید، تهران، شمال، جنوب، طبیعت ایران، ماسوله، ابیانه، بلوچستان و…انتخاب بی‌نظیر و به‌یادماندنی است. راستش هیچ‌چیز به اندازه کتابی ارزشمند که در روز کتاب و کتابخوانی از کتابفروشی محبوب‌مان خریده‌ایم، نمی‌تواند خاطره‌ی خوشی را برایمان زنده نگهدارد.