شهر پاریس نمونه‌‌ی بی‌نظیری از معماری و زیبایی است. معماری از قرون‌وسطی تا قرن ۲۱؛ این شهر میعادگاه سبک گوتیک است و بناهای مهمی از دوره‌ی رنسانس، نوزایی، کلاسیک، ناپلئونی و… را درخود دارد. در این مطلب سفرزون نگاهی می‌اندازیم به زیباترین بناهای پاریس که شاهکارهای معماری جهان‌اند و نمی‌توانید به همین راحتی‌ها از دیدن‌شان بگذرید. با ما همراه باشید تا یک گردشگری خاص در شهری خاص با معماری خاص را تجربه کنیم.

saadatrent

برج ایفل؛ سازه‌ای فولادی که همه می‌شناسند

تصویری یکی از زیباترین بناهای پاریس و جهان | Eiffel Tower
تصویری یکی از زیباترین بناهای پاریس و جهان | Eiffel Tower

ایفل در کنار اهرام مصر، مشهورترین نماد شناخته شده در جهان و جزو اصلی‌ترین بناهای یادبود پاریس است. زمانی برای معرفی این سازه آن را به هیولا تشبیه می‌کردند، زیرا که خود پاریسی‌ها از ایفل زیاد خوش‌شان نمی‌آید و آن را زشت می‌دانند، چه اهمیتی دارد وقتی دنیا عاشق ایفل است. برج ایفل در سال ۱۸۸۹ میلادی و برای نمایشگاه پاریس توسط «الکساندر گوستاو ایفل» طراحی شد و نشانه‌ای برای بزرگداشت صد سالگی انقلاب فرانسه بود. نشانه‌ای که به یکی از زیباترین بناهای پاریس تبدیل شد.

درباره‌ی برج ایفل

نمایی استثنایی از برج معروف ایفل | Eiffel Tower
نمایی استثنایی از برج معروف ایفل | Eiffel Tower

این برج از ۱۵ هزار قطعه فولادی تشکیل شده که توسط پرچ‌و‌پیچ به هم محکم شده‌اند. این ساختار نوآورانه امروز یکی از شاهکارهای استادانه‌ی معماری است و از پرطرفدارترین جاذبه‌های شهر پاریس است. از محوطه‌ی باز جلوی برج ایفل یا همان «ژاردان دو توکادقو» و محوطه‌ی چمن میدان مارس می‌توانید از برج ایفل در یک فاصله‌ی مناسب، عکس خوبی بگیرید. برج ایفل ۳۰۷ متر ارتفاع دارد. این سازه تا زمان اتمام ساخت برج امپایر استیت بلندترین ساختمان دنیا بود.

بازدید از ایفل

برای بالا رفتن از Eiffel Tower باید از آسانسور استفاه کنید
برای بالا رفتن از Eiffel Tower باید از آسانسور استفاه کنید

تا حالا به بالا رفتن از ایفل فکر کرده‌اید؟! خب این یک راه‌حل ساده دارد. می‌توانند سوار آسانسور شوید و زیبایی‌های پاریس را از آن‌جا ببینید. با بالا رفتن از ۳۶۰ پله خود را به طبقه‌ی اول در ارتفاع ۵۷ متری برسانند، اگر ۳۴۴ پله‌ی دیگر را هم طی کنید به طبقه‌ی دوم در ارتفاع ۱۱۵ متری خواهید رسید. برای دستیابی به بالاترین طبقه در ارتفاع سرگیجه‌آور ۲۷۶ متری سوار بر آسانسوری هیجان‌انگیز شوید که از طبقه‌ی دوم حرکت می‌کند خودش را با آن بالاها می‌رساند.

از طبقه‌ی آخر برج ایفل مناظر شهر پاریس واقعا خیره‌کننده هستند و تازه آن‌جاست که می‌فهمید نه تنها روی زیباترین بناهای پاریس که روی بلندترین این بناها هستید. برای کسانی که به‌دنبال خوردن خوراکی بسیار لذیذ هستند، رستوران «ژول‌ورن» در طبقه‌ی دوم برج را پیشنهاد می‌کنیم. این رستوران که نشان میشلین هم دارد، دارای پنجره‌های بسیار بزرگی است و از طریق آن می‌توانید مناظر تماشایی اطراف را ببینید. البته غذاهای فرانسوی به مشام ایرانی‌ها زیاد خوش نمی‌آید، اما اگر اهل غذاهای اروپایی هستید، مطمئن باشید این‌جا بهترین انتخاب است.

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید در کم‌ترین زمان ممکن از برج ایفل بازدید کنید، تمام موارد بالا را فراموش کنید و با خرید بلیط بازدید از برج و شرکت در تورهای کوچکش از این جاذبه‌ی مشهور و زیباترین بناهای پاریس دیدن کنید. به این ترتیب نه فقط از ایستادن در صف‌های طولانی بازدیدکنندگان هنگام رسیدن به برج رها می‌شوید بلکه توضیحاتی درباره‌ی تاریخ و معماری این سازه‌ی دیدنی از زبان راهنمایی حرفه‌‌ای و باتجربه خواهید شنید.

کلیسای جامع نوتردام پاریس؛ اوج معماری گوتیک

کلیسای استثنایی Cathédrale Notre-Dame در قلب پاریس
کلیسای استثنایی Cathédrale Notre-Dame در قلب پاریس

کلیسای «نوتردام» شکوه معماری گوتیک است و از زیباترین بناهای پاریس است. این کلیسا درست در قلب شهر پاریس و در جزیره‌ای در رودخانه‌ی سن بنام «ایلدلاسیته» قرار دارد. در این خشکی کوچک رومی‌ها شهر گالو‌رومی لوتتیا را ساختند که از قرن ششم تا چهاردهم محل سکونت پادشاهان فرانسه بود. کلیسای جامع نوتردام در سال ۱۱۶۳ میلادی به‌وسیله‌ی پادشاه لوییس نهم معروف به «سنت لوییس» و «اسقف موریس» تاسیس شد و ساخت آن بیش از ۱۵۰ سال طول کشید. کلیسای جامع در ابتدا به سبک گوتیک اولیه ساخته شد، اما بعدها با افزوده شدن نما و صحن غربی، چهره‌ی گوتیک متاخر به خودش گرفت.

تجربه‌ی کلیسای جامع نوتردام

توریست‌ها بلافاصله با دیدن طراحی تزئینات نمای این بنا میخکوب می‌شوند؛ مجسمه‌ها، پایه‌های پرنده و ناودان‌هایی با نقوش جانوری و انسانی که تمام بنا را پوشانده‌اند. حتما ۲۱ پیکره‌ی گالری پادشاهان را تماشا کنید. پیکره‌هایی سر بعضی از آن‌ها در جریان انقلاب جدا شد. سر این پیکره‌ها جداگانه در موزه‌ی کلونی نگهداری می‌شود. از در تماشای در ورودی لذت ببرید و سپس وارد محراب کلیسا شوید و عظمت این فضای بزرگ طاقی شکل را از نزدیک ببینید.

حس خوب بازدید از کلیسای جامع نوتردام

نمای داخلی کلیسای زیبای پاریس | Cathédrale Notre-Dame
نمای داخلی کلیسای زیبای پاریس | Cathédrale Notre-Dame

این محراب بی‌پایان به‌نظر می‌رسد و بازدید‌کنندگان را با نور شمع‌هایی که سوسو می‌زنند به سمت خودش فرا می‌خواند. فضای داخلی کلیسا دارای پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگ‌آمیزی شده و با شکوهی است. به ویژه پنجره‌ی گل رز که در بازوی شمالی کلیسا قرار گرفته. در اطراف ویرجین این اثر بی‌همتای هنری هشتاد صحنه‌ی قدیمی نقاشی شده‌اند.

نکاتی برای بازدید از کلیسای جامع نوتردام

هر هفته در روزهای شنبه و یکشنبه راس ساعت ۹:۱۵ دقیقه‌‌ی عصر، کلیسای جامع، نمایشی سمعی و بصری برگزار می‌کند تا الهام‌بخش بازدیدکنندگان باشد. در این نمایش می‌توانید تصاویری جادویی را روی یک پارچه‌ی ۱۰۰ متری ببینید. تماشای این برنامه برای عموم رایگان است.

سنت چاپل؛ فضایی روحانی با نوای موسیقی کلاسیک

Sainte-Chapelle تنها یک کلیسای ساده نیست بلکه اوج زیبای معماری گوتیک است
Sainte-Chapelle تنها یک کلیسای ساده نیست بلکه اوج زیبای معماری گوتیک است

در کاخ جاستیس در ایل دلا سیتی، سنت چاپل همچون گوهری گران‌بها از قرون وسطی شناخته می‌شود. این شاهکار معماری با طراحی گوتیک بی‌نقصش بین سال‌های ۱۲۴۲ تا ۱۲۴۸ میلادی توسط پادشاه لوییس یازدهم که به سنت لوویس شهرت داشت، احداث شد تا منزلگاهی برای آثار ارزشمند مسیحی امپراطوری بیزانس باشد. محراب بنا نمونه‌ای باستانی از تاج خاردار مسیح را نمایش می‌دهد.

این کلیسای کوچک به‌خاطر داشتن پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگ‌آمیزی شده‌ی فوق‌العاده زیبایش شهرت دارد که به این جایگاه مقدس نوری رنگین و فضایی آرام و روحانی می‌بخشد. با این اوصاف سنت چاپل را باید یکی از زیباترین بناهای پاریس دانست.

کنسرت در سنت چاپل

در Sainte-Chapelle موسیقی کلاسیک و کلیسایی حرف اول و آخر را می‌زند
در Sainte-Chapelle موسیقی کلاسیک و کلیسایی حرف اول و آخر را می‌زند

سنت چاپل به‌ندرت برای برگزاری مراسم عشاء ربانی استفاده می‌شود، اما در زمان‌هایی آن را به‌عنوان سالنی برای برپایی کنسرت به‌کار می‌گیرند. گوش دادن به موسیقی کلاسیک در فضای این ساختمان حقیقتا تجربه‌ای معنوی و الهام بخش است. برای رسیدن به این کلیسا از درب آهنی کاخ جاستیس وارد شوید و با عبور از حیاط داخل محوطه به آن می‌رسید.

آدرس: ۴ بلوار کاخ، ۷۵۰۰۱ پاریس (مترو: ایستگاه نوتردام دس چمپز و یا ایستگاه واوین)

سایت رسمی: http://sainte-chapelle.monuments-nationaux.fr/

ساکره کوئر و ناحیه مونتمارته؛ تجربه‌ی قرون وسطی

Sacré-Coeur منطقه‌ای بکر با مهماری منحصربه‌فرد پاریسی
Sacré-Coeur منطقه‌ای بکر با مهماری منحصربه‌فرد پاریسی

ساختمان باسیلیکا ساکره کوئر که در بلندترین نقطه شهر پاریس و همچون عنصری زینتی قرار گرفته دارای محیطی خاص است. نمای مرمرین این بنا سبک‌های رومانسک و بیزانس را همزمان داراست و از فاصله دور همچون یک کیک عروسی به چشم می‌آید، به همین دلیل یکی از لقب‌های ساختمان کیک عروسی است. هنگامی که وارد باسیلیکا می‌شوید موزاییک‌کاری چشمگیر مسیح با قلبی آتش گرفته به این مکان مذهبی شوری احساسی و معنوی می‌بخشد. باسیلیکا بی‌شک یکی از زیباترین بناهای پاریس است.

ساکره کوئر ، نمادی از امیدواری پس از جنگ

Sacré-Coeur
Sacré-Coeur

فضای آکنده از احساس کلیسا که به‌عنوان نمادی از امیدواری پس از پایان جنگ فرانسه و پروس ساخته شده، کاملا مناسب و برازنده‌اش است. درون این باسیلیکا تعداد زیادی شمع روشن می‌کنند که تضادی با تاریکی ایجاد کرده و فضایی غم‌انگیزی را به‌وجود می‌آورد. بازدیدکنندگان می‌توانند به تراس این بنا رفته و به تحسین مناظر دوست داشتنی پاریس بپردازند یا حتی از برج باسیلیکا بالا روند تا دورنمای بیش‌تری از چشم‌اندازهای اطراف را ببینند. محله اسپلاناد که به کلیسا ختم می‌شود، جایی مناسب برای گشت و گذار است و معمولا نوازندگان خیابانی جانی تازه به آن می‌دهند.

بازدید از مونتمارته

وقتی که به بازدید ساکره کوئر می‌روید بهتر است زمانی را برای گشت و گذار در مونتمارته اختصاص دهید. مونتمارته که روزگاری یک روستای قرون وسطی در کشور فرانسه بوده، دارای ویژگی‌های جذاب سنتی و نمایی به سبک آونگارد است. در دوره بل اپوک روستای مونتمارته هنرمندان مشهوری همچون تولوز لوترک و ادگار دگاس را مجذوب خود کرد.

روح بوهمیانی که در مونتمارته جریان دارد را هنوز هم می‌توان در میدان‌های جذاب و خیابان‌های سنگ فرشش، مخصوصا در اطراف کاخ ترتره و میدان رولاند دورجلس یافت. همچنین در این روستا می‌توان از موزه‌های هنری فوق العاده‌ای مانند موزه مونتمارته و اسپاز دالی دیدن کرد.

آدرس: باسیلیکای ساکره کوئر، ۳۵ خیابان شاولیر دلابار، ۷۵۰۱۸ پاریس (مترو: ایستگاه آبسیس)

پانتئون؛ ساختمانی با معماری ماندگار

Panthéon جایگاهی برای پادشاهان، نویسندگان و فیلسوفان
Panthéon جایگاهی برای پادشاهان، نویسندگان و فیلسوفان

این‌جا نه تنها یکی از زیباترین بناهای پاریس که از زیباترین بناهای جهان است. ساختمان پانتئون که در ابتدا به‌عنوان کلیسا ساخته شد، امروزه یادبود ملی و محل دفن مردان بزرگ فرانسه است. در سال ۱۷۵۶ میلادی پادشاه لوییس پانزدهم معمار معروف ژاک جرمین سوفلوت را برای ساختن یک کلیسایی جدید در محل صومعه ویران شده سنت ژنویو به خدمت گرفت. عملیات ساخت این بنا در سال ۱۷۹۰ میلادی به اتمام رسید.

معمار پانتئون از سبک روکوکوی پر زرق و برق مهانی‌وار لوییس پانزدهم فاصله گرفت و به‌جای آن سبک کلاسیک جدید عظیم و خیره‌کننده‌ای را در ساخت بنا به‌کار برد که یادآور حقیقت یادبود پادشاهان باشد.

سادگی معماری کلاسیک در پانتئون

Panthéon
Panthéon

پانتئون اولین ساختمان در شهر پاریس محسوب می‌شد که به‌دنبال بازگشت سادگی معماری کلاسیک باستانی بود. این ساختمان برجسته به‌عنوان استانداردی برای معماری دوره پیش و پس از ناپلئون قرار گرفت و بسیاری از بناهای عظیم دیگر همچون طاق پیروزی، مادلین و بورز از سبک به‌کار رفته در آن الهام گرفتند. فیلسوفان شهیر وولتر و روسو و نویسندگان معروفی چون ویکتور هوگو و امیل زولا در این مکان مدفون هستند. پس اگر اهل ادبیات، هنر یا فلسفه هستید، ابدا خطای بزرگ بازدید نکردن از پانتئون را مرتکب نشوید.

آدرس: ۱۹ کاخ پانتئون، ۷۵۰۰۵ پاریس (مترو: ایستگاه لوکزامبورگ)

قصر رویال؛ جایگاه پادشاهان در میان زیباترین بناهای پاریس

Palais-Royal دهکده‌ای کوچک در قلب پاریس
Palais-Royal دهکده‌ای کوچک در قلب پاریس

این ساختمان باشکوه که از نظر مکانی در مقابل موزه‌ی لوور قرار دارد یکی دیگر از نمونه‌های معماری سلطنتی است. این قصر در ابتدا به‌عنوان کاخ رویال و در دوره‌ی حکومت پادشاه لوییس سیزدهم احداث و بعدها به قصر رویال تبدیل شد. ساختمان این قصر برای چهار سده جایگاه قدرت کشور فرانسه بود. قصر رویال مثل سایر نمونه‌های معماری کلاسیک فرانسوی یک حیاط مرکزی دوست‌داشتنی دارد.

این حیاط محصور و درختکاری شده حسی همچون یک روستا درون شهر را به انسان منتقل می‌کند. درون محوطه حیاط یک مجموعه مجسمه غیرعادی و مدرن از تعدادی ستون کوچک و خط‌دار وجود دارد که ارتفاع‌شان با هم متفاوت است. این مجسمه‌ها حسی از کنجکاوی و تعجب را ایجاد می‌کنند.

آدرس: ۶ رو د مونتپنزیر، ۷۵۰۰۱ پاریس (مترو: ایستگاه قصر رویال/موزه لوور یا ایستگاه پیرامید)

کانسیرژری؛ قلعه ای بیرون آمده از قصه های کودکان

La Conciergerie زندان مخوف دوران انقلاب، شکنجه‌گاه روبسپیر
La Conciergerie زندان مخوف دوران انقلاب، شکنجه‌گاه روبسپیر

به نام زیبای این بنا توجه نکنید زیرا این قلعه قرون وسطی‌ای در زمان انقلاب فرانسه زندانی مشهور و هولناکی بود. با این وجود باید اعتراف کرد که یکی از زیباترین بناهای پاریس است. افرادی همچون ملکه فرانسه، ماری آنتونه در این مکان منتظر گیوتین بودند و در سلول‌های مرطوب و سرد این ساختمان نگهداری می‌شدند. کانسیرژری در گذشته بخشی از کاخ قرون وسطی پادشاهان کاپتین بود و امروز به موزه تبدیل شده است. موزه ساله دز گیروندینز اسنادی مانند تیغه گیوتین، قوانین زندان و کپی نامه آخر ماری آنتونه از روزهای خونین ترس و خشونت را نمایش می‌دهد.

سالی دز ژنزارمز یک سالن گوتیک طاقدار و متقارن است. در این اتاق مهیب زندانیان اعدامی به جلادان سپرده می‌شدند. برای دیدن نمایی استثنایی از این ساختمان نئوگوتیک در آن طرف رود سن و در کوای دلا ماجزری بایستید. از این فاصله ۳ برج مدور قلعه و برج ساعت آن بیش‌تر از زندان به نمای قلعه قصه‌های پریان شباهت دارند.

آرک بزرگ لادیفنس؛ به قرن بیست و یکم خوش آمدید

 Grand Arche of La Défense
Grand Arche of La Défense

تا این‌جا از نماهای قدیمی و باستانی پاریس صحبت کردیم، برای حسن ختام به سراغ یکی از نماهای مدرن این شهر می‌رویم تا نشان دهیم که پاریس هنوز زنده است و در حال ساختن زیباترین بناهای دنیا. در غرب پاریس و انتهای خیابان شاردوگول مجموعه ساختمان‌های بلندی قرار دارد که از اواسط دهه ۶۰ میلادی در حال توسعه هستند. این منطقه را به‌یاد مقاومت نیروهای فرانسه بین سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۱ میلادی «لادیفنس» نامیده‌اند.

امروزه از این محل به‌عنوان دروازه ورود شهر پاریس به قرن ۲۱ یاد می‌شود. گرند آرک که توسط «جان اتو ون اسپرکلسن» طراحی شده توجه همگان را جلب می‌کند. این بنای مستطیلی و ۱۱۰ متری که به طاق پیروزی شباهت دارد با سنگ مرمر سفید کررا پوشیده شده است. آرک لادیفنس یادبودی  است که در سال ۱۹۸۹ میلادی و همزمان با دویستمین سالگرد انقلاب فرانسه افتتاح شد و نمادی مدرن از دوستی است.

آدرس: ۱ دروازه دلا دیفنس، ۹۲۰۴۰ پاریس (مترو: ایستگاه لا دیفنس)

سایت رسمی: http://www.grandearche.com/article81.html