روستاها پناهگاهی هستند که ما را از زندگی ماشینی دور می‌کنند. در سرزمین چهار فصل ما زیبایی طبیعت بسیار گسترده است. سفرزون شما را دعوت می‌کند تا به زیباترین روستاهای ایران سفر کنید. برای اینکه با زیبایی‌های کشورمان بیشتر آشنا شوید همراه ما باشید.

saadatrent

روستای اصفهک طبس

روستای زیبای اصفهک در بخش دیهوک شهرستان طبس قرار دارد. پس از ورود به این روستای اسرارآمیز در دل کویر اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد خرابه‌های روستایی است که درختان نخل از میان آن‌ها بیرون زده‌اند.

روستای اصفهک طبس
روستای اصفهک طبس

پس از زلزله سال ۱۳۵۷ در طبس این روستا کاملا تخریب شد. روستای جدید امروزی نیز پس از مدت‌ها و در کنار خابه‌های روستای قدیمی احداث گردید. قرارگیری اصفهک در دامنه کوه هوایی مطبوع‌تر از سکونتگاه‌های اطراف به آن بخشیده است. معماری خشت‌وگل در کنار زمین‌های کشت و کرت‌بندی شده اصفهک ترکیبی حیرت‌‎انگیز ساخته‌اند. این روستا یکی از معدود مکان‌ها در این ناحیه است که آب‌وهوا و آب و خاک خوب امکان کشت زعفران  پونه محلی را به اهالی می‌دهد. پوشش درختان نخل و نارنج نیز که در جای جای محیط اطراف روستا به چشم می‌خورند عطر و طراوت فضا را دوچندان کرده‌اند.

در اطراف اصفهک چندین قنات وجود دارد که منبع آب شیرین و گوارای اهالی کویر از گذشته‌های دور بوده‌اند.

اگر به عکاسی علاقه دارید حتما باید تا زمان غروب خورشید صبر کنید. مناظری که زیر نور نارنجی خورشید شروع به درخشش خواهند کرد حیرت‌انگیز هستند.

تعدادی بنای تاریخی روستا که در جریان زلزله تخریب شدند در حال حاضر مرمت شده و می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. مسجد جامع اصفهک، حمام قدیمی و رصدخانه کویری ارزش بازدید را خواهند داشت.

موسیقی محلی مردمان اصفهک و پوشاک محلی آن‌ها از جمله دیدنی‌های روستا هستند. برای رفتن به اصفهک بهتر است فصل‌های خنک بهار و پاییز را انتخاب کنید. بعلاوه وجود اقامتگاه بوم‌گردی در خود روستا که امکاناتی مثل دستشویی، حمام و محل خواب نیز دارد باعث شده مسافران بتوانند شب را نیز در کمال آرامش در روستا سپری کنند. اگر از سمت طبس وارد جاده به سمت دیهوک شوید، پس از طی کردن ۳۸ کیلومتر به روستای اصفهک، که قطعا یکی از زیباترین روستاهای ایران است، خواهید رسید.

آدرس روستای اصفهک طبس روی نقشه گوگل

روستای ناتر از زیباترین روستاهای ایران

روستای سرسبز و بکر ناتر در استان مازندران قرار دارد. برای رسیدن به روستای ناتر که در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر چالوس قرار دارد، باید وارد جاده چالوس شوید. و چه چیزی زیباتر از این، هم مسیر رسیدن به زیبا است و هم در انتها این روستای شگفت‌انگیز انتظار شما را می‌کشد.

روستای ناتر
روستای ناتر

این روستای دیدنی ۲۵۰۰ سال قدمت دارد. خانه‌های آن با توجه به اقلیم کوهستانی و مصالح این ناحیه از چوب، سنگ و کاهگل ساخته شده‌اند. در اطراف روستا درختان بید، صنوبر و تبریزی همراه با گردو، سیب و فندق سرسبزی خاصی بخشیده‌اند. در میان این درختان نیز یونجه‌زارها و جالیزها جا خوش کرده‌اند.

موقعیت روستای ناتر باعث شده در هر زطرف آن بتوان مناظر بدیعی را یافت. جنوب روستا منطقه جنگلی زیبایی قرار دارد که بخشی از مناطق سرسبز آن را تشکیل داده. بارینگتون و کندیچال نیز دو مرتع دیدنی دیگر این روستا هستند. چشمه‌های آب گازدار نیز از دیگر دیدنی‌های روستا هستند که در فاصله‌ای نچندان دور می‌توانید آن‌ها را بیابید. رودخانه آیسورار که به سمت شرق جریان دارد و از کنار روستا می‌گذرد نیز نوای زیبای عبور آب را به محیط می‌بخشد و یکی از سرچشمه‌های رود چالوس است. آبشار دیدنی بارینگتون نیز در ۳ کیلومتری غرب روستا قرار دارد.

واقعا هرچه از زیبایی‌های طبیعی این ناحیه بگوییم کم است. کوهستان‌های اطراف ناتر در بلندترین نقاط به قله‌های تخت‌سلیمان، کرچم و منطقع علم‌کوه می‌رسد. و این محیط دیدنی و زیبا همانطور که حدس زده‌اید مردمانی دوست‌داشتنی، سخت‌کوش و مهمان‌نواز را در دل خود پرورش داده که جز مهربانی نباید در دل آن‌ها چیزی جست.

روستای ناتر
روستای ناتر

ناتر در لغت به معنی نگهبان دشت است و واقعا هم برازنده آن است. روستایی در ارتفاعی بالا و مشرف به دشت کلاردشت. برخی نیز ناتر را به معنی نهادینه بر آب معنی کرده‌اند و این نیز بدلیل جوشیدن ۴۴ چشمه گوارا و معدنی در اطراف روستا می‌تواند درست باشد. در فصل بهار دشت‌های اطراف روستا و کوهستان‌های اطراف در فصل بهار پر از گیاهان دارویی می‌شوند که فضا را عطرآگین می‌کنند.

بدلیل ارتفاع ۲۲۰۰ متری روستا و ناحیه کوهستانی که در آن قرار دارد بهتر است در فصل سرد به آن سفر نکنید. اما با آب شدن برف‌ها و خروشنان شدن رودخانه‌ها به جرات می‌توان گفت کمتر روستایی در ایران پیدا می‌توان کرد که زیبایی‌های ناتر را داشته باشد.

اهالی ناتر دامپرور هستند و مراسم آیینی پشم‌چنی گوسفندان که گوسن‌برینگا نام دارد هر سال در روستا اجرا می‌شود. گل‌های وحشی و پوشش گیاهی غنی کوهستان‌های اطراف که بخش زیادی از آن را آویشن هم تشکیل می‌دهد باعث شده زنبورداری نیز در بین روستاییان رواج پیدا کند.

اگر می‌خواهید به ناتر بروید باید در مسیر کرج به چالوس و چهار کیلومتر پس از مرزن‌آباد وارد جاده روستا شوید. این مسیر ۳۵ کیلومتری نیز با درحتان جنگی در اطراف خود زیبایی حیرت‌انگیزی دارد. اقامتگاه گردشگری در این روستا وجود ندارد و برای پیدا کردن منطل یا مسافرخانه مناسب باید تا مرزن‌آباد و یا چالوس بروید، اما ما کمپ در دل کوهستان را نیز شدیدا به شما پیشنهاد می‌کنیم. اقامت در زیر نور ستارگان و در جوار یکی از زیباترین روستاهای ایران حتما خاطره شیرینی برای شما خواهد بود.

آدرس روستای ناتر مازندران روی نقشه گوگل

روستای چوبی نیشابور

روستا دهکده چوبی نیشابور | از زیباترین روستاهای ایران
روستا دهکده چوبی نیشابور | از زیباترین روستاهای ایران

روستای محمدآباد آقازاده که نام محلی آن دهکده چوبین یا روستای چوبی است از عجیب‌ترین و زیباترین روستاهای ایران است. این روستا توسط مهندس حمید مجتهدی ساخته شده و از دیدنی‌ترین تفریگاه‌های استان خراسان رضوی و نیشابور است.

خانه‌های روستا با استفاده از چوب ساخته شده و شامل مسجد چوبی، موزه و کتابخانه، رستوران، فروشگاه و نانوایی، فضای سبز و محل کشاورزی و دامپروری است که همگی با چوب ساخته شده‌اند. مسجد روستا بعنوان اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان شناخته می‌شود. دو مناره ۱۳ متری و بیش از ۴۰ تن چوبی که در ساخت آن استفاده شده آن را بسیار بی‌نظیر کرده‌اند.

منطقه‌ای که روستا در آن قرار گرفته بسیار موریانه‌خیز است، اما با استفاده از راهکارهای ویژه از وارد شدن تخریب توسط این حشرات جلوگیری شده است. برای ساخت این روستای بی‌نظیر از چوب درختانی مانند اواع کاج‌ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان‌گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نورپردازی روستا نیز در طول شب ظاهری زیبا به آن می‌بخشد.

ساختمان کتابخانه و موزه روستا نیز همانند ساختمان مسجد از دیوار دوجداره برخوردار است. نمای خارجی این بنا با سقفی شیروانی و پوشیده شده با سقفی پولکی ظاهری بسیار زیبا دارد. طبقه اول این ساختمان که موزه است با چوب آیینه‌کاری شده پوشیده شده و طبقه دوم نیز کاربری کتابخانه دارد.

برجی آجری در مرکز روستا قرار دارد که کاربری خود بعنوان منبع آب را از دست داده و در حال حاضر به محل زندگی کبوترها تبدیل شده است. کشاورزی و دامداری در این روستا رونق دارند و اهالی حیوانات مختلفی مانند اسب، گوسفند، گاو، شتر، مرغ، غاز، شترمرغ و غیره را پرورش می‌دهند که در نوع خودش بی‌نظیر است.

سازنده این روستا قصد داشته با این معماری بخصوص به رونق صنعت گردشگری کمک کند. در روستا سوییت‌هایی چوبی و زیبا وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت دلپذیری داشته باشید. برای رسیدن به این روستای حیرت‌انگیز باید در فاصله ۱۶٫۸ کیلومتری نیشابور و در انتهای بلوار شهدای نیشابور وارد جاده تقی‌آباد طلایی شوید که به روستای چوبی می‌رسد. روستای چوبی نیشابور با ظاهر خاصی که دارد مطمئنا یکی از زیباترین روستاهای ایران است.

آدرس روستای چوبی نیشابور روی نقشه گوگل

روستای خرو

اگر در اطراف نیشابور بدنبال روستایی دیدنی و یکی از زیباترین روستاهای ایران می‌گردید باید حتما به روستای خرو در شرق این ناحیه سربزنید. این روستای زیبا که در ۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی نیشابور قرار دارد بخاطر معماری خاص منازل و باغ‌های فراوانی که در اطراف آن قرار دارد بسیار شهرت پیدا کرده است.

روستای خرو از زیباترین روستاهای ایران
روستای خرو از زیباترین روستاهای ایران

خرو در دامنه قله شیرباد و کوه‌های بینالود گسترده شده است. ریشه نام آن زرتشتی و به معنای شرقی‌ترین سرزمین یا جایگاه روشنایی خورشید است. قدمت بالای این روستا باعث شده همچنان بسیاری از آین‌های قدیمی مانند شب‌نشینی‌های زمستانی، به نوروز، چله بجست و کله گرگی همچنان در آن رواج داشته باشد.

خانه‌های روستا بر روی شیب تپه‌ها و در بخش‌هایی بصورت پلکانی احداث شده‌اند و برای همین به آن لقب ماسوله خراسان داده شده است. در داخل روستا و نزدیکی آن دیدنی‌های متعدد طبیعی و تاریخی را می‌توانید پیدا کنید. از جمله آن‌ها باید به بقعه چشمه‌علی، بوستان حاج قره، گذرگاه تاریخی خرو به زشک، رباط قلعه، آبشار شش‌آب، رودمیان، غارهای متعدد، بقایای برج‌های قدیمی، آتشکده و قنات‌های تاریخی اشاره کرد.

سوغات اصلی روستای خرو را میوه‌های خشک آن تشکیل می‌دهد. از نظر گستردگی محصول نیز آلو بیشتر از سایرین در باغات تولید می‌شود و خرو را پایتخت آلوی ایرانی می‌نامند. هر سال بیش از ۱۷۰۰ تن از تولیدات مرغوب خشکبار این روستا به کشورهای خارجی صادر می‌شود، پس حتما در سفر به روستا شما نیز آن را امتحان کنید.

برای رسیدن به روستا اگر از مشهد به نیشابور حرکت می‌کنید باید در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر نیشابور وارد جاده فرعی روستا شوید. امکان کرایه خانه‌باغ و یا منزل نیز در روستا وجود دارد که شدیدا توصیه می‌کنیم این کار را انجام دهید. خرو با داشتن مناظر و طبیعت حیرذت‌انگیز خود بدون شک یکی از زیباترین روستاهای ایران است.

آدرس روستای خرو روی نقشه گوگل

روستای کندوان

روستای شگفت‌انگیز و صخره‌ای کندوان در دل صخره‌های دامنه کوه سهند قرار دارد. پیشینه این سکونتگاه را هفت‌ هزار سال تخمین زده‌اند و خانه‌هایش همچون کندوهای عسل در دل سنگ‌ها جای دارند.

ساختار معماری سنتی روستا طبیعی و کله‌قندی شکل است و علت این نوع از معماری را باید یا برای در امان ماندن از بلایای طبیعی یا ترس از هجوم یاغیان جست‌وجو کرد. صخره‌هایی که خانه‌ها درون آن ساخته شده‌اند آتشفشانی هستند و در اصل گدازه‌های آتشفشان بوده‌اند که بر اثر باد، برف و باران و طی هزاران سال به این شکل درآمده‌اند.

روستای کندوان
روستای کندوان

علاوه بر کندوان دو روستای صخره‌ای دیگر نیز در دنیا وجود دارند، اما کندوان تنها سکونتگاهی است که همچنان در آن انسان‌ها زندگی می‌کنند. عسل یکی از مهمترین سوغاتی‌های این روستا است و در کنار آن گردو، گیاهان دارویی، شیره انگور، بادام، گلیم و جاجیم نیز توسط اهالی تهیه و عرضه می‌شوند.

از دیدنی‌های دیگر روستا باید به مساجد آن، چشمه آب‌معدنی و تفرجگاه‌های اطراف روستا را نام برد. اگر قصد اقامت در کندوان را داشته باشید می‌توانید به هتل لاله کندوان و هتل تورال بروید و در دل صخره شب را سپری کنید.

برای رسیدن به روستا باید از شهر تبریز به سمت آذرشهر حرکت کنید و سپس خروجی اسکو را بعد از شهر طی کنید. از شهر اسکو جاده‌ای ۲۲ کیلومتری شما را به یکی از زیباترین روستاهای ایران می‌رساند.

آدرس روستای کندوان روی نقشه گوگل

روستای زنوزق

زنوزق از روستاهای اطراف شهر مرند در آذربایجان شرقی است. این روستای حیرت‌انگیز یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران است که با شکل پلکانی و در میان کوه‌های مرتفع محصور شده است. ارتفاع این روستا ۱۷۰۰ متر از سطح دریا و آب‌وهوای آن نیز کوهستانی و سرد است. بافت خانه‌های روستا بسیار متراکم است که می‌تواند برای مسائل امنیتی و نیز محافظت از سرمای هوا بوده باشد. جنس مصالح خانه‌های روستا کاما بومی است و در نهایت با خاکی سرخ رنگ نمای آن‌ها را پوشش داده‌اند.

روستای زنوزق
روستای زنوزق

 

اطراف روستا زنوزق پر از درختان سرسبز و باغ‌های میوه است. گله‌های گوسفند با صدای زنگوله‌هایشان هنگام بازگشت به آبادی بسیار دلنشین هستند. از آثار دیدنی زنوزق می‌توان به قلعه تاریخی آبادی و سد قلعه و زد زنوز را نام برد. اگر هم اهل طبیعت و کوهنوردی باشید بسیار به شما خوش خواهد گذشت.

از سوغات روستا باید علاوه بر میوه‌های آبدار و لذیذ به خشکبار و بافتنی‌های سنتی اشاره کرد.

اگر می‌خواهید به زنوزق بروید باید وارد جاده تبریز به مرند شوید و پس از خروج از مرند و خروجی مرند-هادیشهر، جاده فرعی روستا مشخص می‌شود. رفتن به زنوزق که یکی از زیباترین روستاهای ایران است را فراموش نکنید.

آدرس روستای زنوزق روی نقشه گوگل

روستای برغان

مطمئنا شما هم برغان را با آلوی آن می‌شناسید. این روستا که از دهستان‌های بخش چندار است در دل کوه‌های البرز قرار دارد. از دیدنی‌های روستا می‌توان به رودخانه زیبای برغان، چنار کهنسال، حسینیه برغان، پل برغان و مناظر کوهستانی اطراف آن اشاره کرد.

روستای برغان
روستای برغان
روستای برغان
روستای برغان

درختان چنار زیبای اطراف روستا و رودخانه خروشانی که از میان این درختان و باغ‌های میوه می‌گذرد بسیار زیبا هستند. بدلیل آن‌که برغان در نزدیکی شهر کرج واقع شده به یکی از مقاصد محبوب مردم این شهر تبدیل شده است. مردمی که دیگر توان زندگی در میان آپارتمان‌های دلگیر را ندارند و دلسان حال و هوای روستا و سادگی را کرده است.

در برغان علاوه بر بازاری زیبا که از انواع لواشک و خوردنی‌های لذیذ گرفته تا بستنی و آبمیوه در آن وجود دارد، رستوران‌های گوناگون هم هستند که می‌توانید یک وعده از غذاهای محلی و یا کباب‌های بسیار دلچسب را میل کنید. مهمترین و معروف‌ترین سوغات برعان آلو و پس از آن آلوچه، توت، گردو، عسل و لبنیات هستند.

خانه‌های برغان بسیار هوشمندانه هستند. معماران با تعبیه محل نگهداری دام در زیر منزل در طبقه بالا، کف خانه را هواره گرم نگه داشته‌اند.

برای رسیدن به روستای سرسبز برغان باید از جاده باغستان آتشگاه از شهر خارج شوید و با کمی رانندگی خود را به ابتدای جاده فرعی خداآفرین است. با وجود آ‌ن‌که برغان در نزدیکی شهر کرج قرار دارد اما مطمئنا یکی از زیباترین روستاهای ایران است.

آدرس روستای برغان روی نقشه گوگل

روستای گرمه

روستای کویری مصر مقصدی جذاب و دینی برای لذت بردن از طبیعت کویری در کنار معماری زیبای خانه‌‌های این ناحیه است. گرمه که در استان اصفهان و نزدیکی کویر مصر قرار داشته از گذشته‌های دور در نوشته‌های تاریخی آمده است. علت آن هم بخاطر قرارگیری این روستا بر سر راه ابریشم بوده است. موقعیت جغرافیایی این روستا آن را به یکی از زیباترین روستاهای ایران تبدیل کرده است.

روستای گرمه
روستای گرمه

معماری کویری در روستای گرمه به نحو احسنت اجرا شده است. از شکل و ساختار معماری داخلی منازل تا طراحی معابر و ساختار روستا همگی برای در امان ماندن از گرمای خورشید و خنک نگهخ داشتن ساکنین بوده است. در کنار این منازل و در بخش مرکزی روستا قلعه‌ای متعلق به دوره ساسانی وجود داردکه قدمت این روستا را نشان می‌دهد.

یکی از دیدنی‌های بی‌مانند این روستای کویری طبیعت اطراف آن است. برکه‌هایی در نزدیکی روستا وجود دارند که محیط زندگی پرندگان وحشی و رشد گیاهان متعدد را ایجاد کرده‌اند. درختان نخل زیبا در کنار این برکه‌ها همانند داستان‌های صندباد و سراب‌های دل کویر بنظر می‌رسند. چشمه‌هایی در اطراف روستای گرمه وجود دارد که برای هزاران سال همچنان از دل کوه می‌جوشند و طراوتی دوچندان به محیط می‌بخشند. چشمه ماهی نیز از دیدنی‌های دیگر روستا است که بواسطه وجود ماهی درون خود برخی اعتقاد دارند که خاصیت درمانی نیز دارد.

اگر دلتان می‌خواهد شب کویر را تجربه کنید می‌توانید در اقامتگاه آتشونی بمانید. این اقامتگاه زیبا و مشهور که نامش زرتشتی و به معنی شب‌نشینی است همچون پناهی برای مسافرین کویر است.

برای رسیدن به روستای گرمه مسیر شهر خور به سمت مهرنجان و یزد را در پیش بگیرید و پس از ۲۷ کیلومتر راه فرعی نیشابور و گرمه را خواهید دید. این جاده تا رسیدن به روستای گرمه ۸ کیلومتر فاصله دارد.

آدرس روستای گرمه روی نقشه گوگل

رزرو هتل داخلی

روستای میمند

میمند روستایی عجیب در توابع شهرستان شهربابک کرمان است. این روستا که تا شهربابک ۳۸ کیلومتر فاصله دارد بخاطر معماری خاص خانه‌های خود شهرت پیدا کرده است. قدمت میمند را بین ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ سال تخمین می‌زنند که از این بابت بی‌نظیر است. هرچه از شگفتی‌های میمند که یکی از زیباترین روستاهای ایران است بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم.

روستای میمند
روستای میمند

روستای میمند که تماما با دست و در دل صخره‌ها کنده شده امروزه بعنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شده است. این روستا به دورانی تعلق داشته که مردمان این سرزمین اعتقاد داشتند خدا در قله کوه‌ا قرار دارد.

برای احداق میمند دو نظریه مطرح شده است. اول این‌که این سازه‌ها را با آیین مهرپرستی مرتبط می‌دانند و اعتقاد دارند این خانه‌های سنگی در قرن‌ها هشتم و هفتم پیش از میلاد در ذهن حک می‌شود. نظریه دوم آن را به قبایل کوچ‌نشین مرتبط می‌داند. بنظر گروه دوم این خانه‌ها در حقیقت دخمه‌هایی برای قرار دادن مرده‌ها بوده‌اند.

سنگ‌نگاره‌های اطراف روستا تمدن آن را حتی بیشتر از آن‌چه بنظر می‌رسد نشان می‌دهد. در روستای میمند آثار سفالی دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی بدست آمده است. استحکام دفاعب این روستا بتعث شده در طول تاریخ کمتر دستخوش تغییر شود. خانه‌های میمند با روی هم قرار دادن مصالح ساخته نشده بلکه با حفر دل زمین و حفر جای موردنیاز برای هر وسیله، محیط زیستن مناسب را ساخته‌اند.

آداب و رسوم ساکنین میمند خاص است و واژگان باستانی نیز دارند. گیاهان دارویی کوهستان‌های اطراف روستا نتنها مواد لازم دمنوش‌ها گوارا و سالم هستند، بلکه خواص درمانی آن‌ها به مردمان میمند کمک فراوانی کرده‌اند.

خانه روستای میمند نیز که همانند خانه‌ها در دل سنگ حفر شده یکی از عجایب دیدنی محبوبی است که حتما باید از نزدیک ببینید. مدرسه قدیمی روستا نیز در راستای سایر بناها و با همان تکنیک ساخته شده است. به همان شکل معرفی شده بخش‌های مسجد و حسینیه نیز با روش حفر سنگ فضای کافی برای این منظور ایجاد شده است.

طبیعت اطراف روستای میمند نیز بسیار غنی و دیدنی است. با فصل بهار نیز دشت‌های خرم نواحی اطراف و چشمه‌های جوشان، در کنار حیات‌وحش بسیار جذاب منطقه می‌تواند برای گردشگران جذابیتی دوچندان داشته باشد.

میمند یکی از قدیمی‌ترین روستاها و سکونتگاه‌های بشر در ایران است. کشف تعدادی سنگ‌نگاره که ۶۵ عدد است و نقوش مختلفی مانند صحنه‌های شکار، جنگ، نقش حیوانات و به رنگ‌های مختلف هستند، اهمیت و قدمت تاریخی این منطقه را بیشتر نشان می‌دهد. پوشش گیاهی نواحی اطراف روستا را نیز درختان پسته و بادام کوهی، و گیاهان دارویی متنوع تشکیل می‌دهد.

در سفر به این روستای شگفت‌انگیز و یکی از زیباترین روستاهای ایران، می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی روستا که در دل کوه کنده شده‌اند سکونت کنید که خود تجربه‌ای تکرارنشدنی است.

آدرس روستای میمند روی نقشه گوگل

روستای لیقوان

لیقوان را همگی با پنیر آن می‌شناسند. این روستای دیدنی که در آذربایجان شرقی و نزدیکی تبریز قرار دارد در منطقه سردسیر و کوهستانی واقع شده است. روستای لیقوان باقرارگیری بر روی دامنه شمالی سهند و طبیعی خرم و پر از چشمه‌های جوشان و گوارا، محصولات لبنی متنوعی از جمله پنیر گوسفندی معروف خود را تولید می‌کند و یکی از زیباترین روستاهای ایران بحساب می‌آید.

روستای لیقوان - آب‌وهوای بهشتی
روستای لیقوان - آب‌وهوای بهشتی
بهشتی به نام لیقوان
بهشتی به نام لیقوان

از میان جاذبه‌های تاریخی و گردشگری لیقوان می‌توان به عمارت سنگی لیقوان، پل حاج سالار لیقوان، قبرستان تاریخی، آبگرم طبیعی، رودخانه و چشمه‌های زیبا و معدنی و زاغه‌های طبیعی موجود در سردخانه طبیعی روستا را نام برد. طبق گفته مورخان قدمت لیقوان به قبل از اسلام می‌رسد.

لیقوان در زبان محلی لوان یا لیوان خوانده می‌شود، که آب گرم جوشیده از دامنه سرسبز معنی می‌دهد. ساختار پلکانی روستا و بنا شدن خانه‌های آن بر روی صخره‌ای در دامنه کوه زیبایی خاص به آن بخشیده‌اند. گیاهان کوهی متنوع اطراف لیقوان که دام‌ها از آن‌ها تغذیه می‌کنند باعث طعم دلپذیر پنیر و محصولات لبنی تولیدی روستا شده است. بعلاوه همین شرایط موجب رواج زنبورداری در این ناحیه گشته است.

لیقوان | روستایی پر از مناظر زیبا
لیقوان | روستایی پر از مناظر زیبا

برای رسیدن به این روستای دیدنی باید از شهر تبریز و منطقه باسمنج مسافت ۲۴ کیلومتر را به سمت دامنه‌های سهند طی کنید تا در انتهای این جاده فرعی به یکی از زیباترین روستاهای ایران، یعنی لیقوان برسید.

آدرس روستای لیقوان روی نقشه گوگل

روستای جواهرده از زیباترین روستاهای ایران

این روستا که واقعا چیزی از جوهر کم ندارد در شهرستان رامسر استان مازندران و در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر رامسر واقع شده است. ارتفاع ۲۰۰۰ متری روستا از سطح دریا، و طبیعت حیرت‌انگیز منطقه با جنگل‌های سرسبز و متراکم مناظر فوق‌العاده‌ای در هر گوشه از روستا بوجود آورده است که آن را به یکی از زیباترین روستاهای ایران تبدیل کرده است.

چشمه‌های متعدد در اطراف روستا تامی‌کننده آب آشامیدنی جواهرده نیز هستند. پژوهشگران و تاریخدانان اعتقاد دارند نام جواهرده کنونی به اشتباه به آن اطلاق می‌شود و در گذشته و در متون تاریخی به این روستا جئورده، یعنی ده بالا گفته شده است. البته عده‌ای نیز استدلال می‌کنند که این نام با رسم زرتشتیان در دفن مرده‌ها در دخمه‌هایی بر روی بلند، و همراه با جواهرات در ارتباط است.

از معروفترین کوه‌های بلند اطراف جواهره می‌توان به سرخ‌تله و قله سماموس را نام برد. یخچال‌های دائمی این کوهستان در هر فصلی دیدنی هستند. همین منطقه سرچشمه بسیاری از رودها و چشمه‌های جواهرده است. از آثار تاریخی روستا نیز باید به مسجد آدینه که به باور باستان‌شناسان در گذشته آتشکده بوده، و گورهای گبری در اطراف روستا اشاره کرد. بوستان جنگلی صفارود، دریاچه قو، و آبشارهای دیدنی از جمله دیگر جاذبه‌های جواهرده هستند.

ییلاق جواهرده بدون شک یکی از زیباترین روستاهای کشور است که مخصوصا در فصل بهار و با راه افتادن آبشارهای فصلی و خروش آبشارهای دائمی در اطراف آن، مناظری بدیع را می‌توان مشاهده کرد. برای اقامت در روستا امکان اجاره اتاق و سوییت وجود دارد. صنایع دستی روستا نیز نمد، چادر، انواع سفال، ترشی‌های خوشمزه، عسل، محصولات لبنی و نان‌های محلی هستند که با رنگ‌های چشمگیر خود دکان‌های متعدد روستا را مزین کرده‌اند.

برای رسیدن به جواهرده باید از رامسر و سه‌راهی فلسطین به سمت جنوب حرکت کنید. با وارد شدن به جاده جواهرده به راحتی از دل جنگل و جاده‌ای زیبا به روستا خواهید رسید.

آدرس روستای جواهرده روی نقشه گوگل

روستای درک زرآباد

این روستا از معدود مناطقی است که می‌توانید پیوند دریا و صحرا را در آن مشاهده کنید. درک زرآباد به جرات یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در ساحل دریای عمان و ساحلی صخره‌ای و مرجانی واقع شده است. ساحل بکر درک زرآباد ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار است و تنها سه ساحل دیگر مشابه آن در دنیا می‌توان یافت. درک زرآباد بدون شک یکی از زیباترین روستاهای ایران است.

از زیباترین دیدنی‌ها و جاذبه‌های درک زرآباد می‌توان به رمل‌های شنی کنار دریا، آفرودسواری، پیاده‌روی و گذشتن از جاده بی‌نظیر کنارک به روستا نام برد. تماشای رمل‌های شنی، نخل‌ها و دریای آبی همگی در یک قاب هیچ‌گاه از ذهن شما فراموش نخواهند شد.

شنا در ساحل این منطقه و کنار رمل‌های صحرا تجربه‌ای بی‌نظیر است که نباید آن را از دست داد. بعلاوه شما می‌توانید به موج‌سواری، قایق‌سواری و دیگر ورزش‌های آبی که امکانات آن برای گردشگران فراهم شده نیز بپردازید. بهترین مناظر و عکس‌ها را هنگام غروب و پایین رفتن خورشید، و نارنجی شدن پیرامون جست‌وجو کرد.

روستای درک زرآباد
روستای درک زرآباد

اگر قصد اقامت در درک را داشته باشید باید در ساحل و زیر نور ستارگان شب را به صبح برسانید. در این روستا هتل و اقامتگهی وجود ندارد. البته در صورت داشتن امکانات کمپینگ پیشنهاد می‌کنیم حتما شب را در چادر و فضای باز بمانید و از بابت امنیت اصلا نگران نباشید. در روستا نیز گاهی اهالی خانه‌ و یا اتاق‌هایی به مسافران اجاره می‌دهند، که البته در ایام شلوغ نباید انتظار پیدا کردن آن‌ها را داشته باشید.

روستای درک زرآباد در تمامی ایام سال بجز تابستان برای مسافرت مقصدی ایده‌آل بحساب می‌آید. برای رسیدن به درک که یکی از زیباترین روستاهای ایران است باید یا از سمت هرمزگان و شهر بندرعباس حرکت کنید و با عبور از میناب و بندر جاسک خود را به ساحل برسانید و یا این‌که از سمت سیستان و بلوچستان به سمت چابهار و سپس کنارک و از آن‌جا به سمت روستای درک زرآباد، یکی از زیباترین روستاهای ایران بروید.

آدرس روستای درک زرآباد روی نقشه گوگل

روستای ابیانه

ابیانه که به روستای قرمز شهرت دارد یکی از کهن‌ترین و زیباترین روستاهای ایران است. این روستا در ارتفاع ۲۲۲۲ متری دامنه کوهستان کرکس واقع شده و آب‌وهوای بسیار مطبوعی دارد. بدلیل دورافتاده بودن این روستا از مراکز تمدن می‌توانید آداب و رسوم قدیمی و زبان و لهجه بسیار کهن را در میان ساکنین آن همچنان دید.

روستای ابیانه از زیباترین روستاهای ایران
روستای ابیانه از زیباترین روستاهای ایران

بگفته برخی باستان‌شناسان روستای ابیانه کهنترین زیستگاه انسانی در حاشیه کویر ایران است. این روستا که در ۳۵ کیلومتری شمال غربی نطنز قرار دارد با معماری و رنگ خاص خود گردشگران فراوانی از کشورهای مختلف دنیا را به سمت خودش جلب می‌کند. باغ‌های فراوان اطراف روستا و رنگ سرخ خاک رس خانه‌ها تضاد دلنشینی ایجاد می‌کنند.

مردمان خونگرم ابیانه بسیار مهمان‌نواز هستند و یکی از دیدنی‌های اصلی روستا را بوجود آئرده‌اند. مردان و زنان کهنسال با لباس‌های محلی و خاص خود نظر گردشگران را جلب می‌کنند. بجز معماری خانه‌ها و ساکنین روستا باید از آتشکده‌ها، قلعه‌ها، زیارتگاه‌ها، مساجد، خانقاه، کاروانسرا، آسیاب‌ها، موزه مردم‌شناسی و چشمه‌های روستا نیز بعنوان سایر دیدنی‌های ابیانه اشاره کنیم.

غذاهای محلی ابیانه بسیار متنوع هستند و می‌توان کله‌جوش، انواع آش، برستوک، حلیم برگ مو، اوماچ و غیره هم اشاره کرد. برای اقامت در روستا تعدادی خانه اجاره‌ای و اتاق وجود دارد. چند خانه نیز بصورت سوییت به مسافران اجاره داده می‌شوند. البته هتل شیک ویونا نیز در کنار هتل ابیانه می‌توانند اقامتی خاطره‌انگیز برای شما فراهم کنند.

فصل بهار و همزمان با سرسبز شدن مسیر دسترسی به روستا بهترین زمان برای رفتن به ابیانه است. پاییز نیز طبیعت طلایی این منطقه شما را شگفت‌‍زده خواهد کرد. ابیانه یکی از زیباترین روستاهای ایران است که حتما باید آن را از نزدیک ببینید.

آدرس روستای ابیانه روی نقشه گوگل

روستای فهرج یزد

روستای کویری فهرج که قدمتش به پیش از اسلام و بنا به روایاتی تا پنج هزارسال پیش بازمی‌گردد از توابع بخش مرکزی یزد است. این روستای دیدنی و کویری در ۲۲ کیلومتری جنوب‌شرق شهر یزد و در کنار جاده یزد-بافق واقع شده است. بافت مسکونی آن نیمه‌متمرکز و خطی است و خانه‌های روستا در امتداد جاده و با مصالح بومی ساخته شده‌اند.

روستای فهرج یزد از زیباترین روستاهای ایران
روستای فهرج یزد از زیباترین روستاهای ایران

اکثر خانه‌های روستا معماری سنتی دارند. مسجد جامع روتای فهرج نیز که معروفترین بنای باستانی آن است درست در کانون بافت مسکونی آن واقع شده است. از دیگر بناهای دیدنی روستا می‌توان به آب‌انبار تاریخی، مسجد علاقوندی، مجموعه تاریخی شهدا، تکیه علاقمندی و قلعه فهرج اشاره کرد. قدمت قلعه فهرج به قرون ده و یازده هجری بازمی‌گردد.

برخی از کارشناسان باستان‌شناسی اعتقاد دارند مسجد جامع فهرج قدیمی‌ترین مسجد ایران است و حتی از مسجد تاریخانه دامغان قدمت بیشتری دارد. بنای اولیه این مسجد به دوره ساسانیان برمی‌گردد و امروزه نیز با ظاهری بسیار ساده و زیبا سرپا ایستاده است.

در اطراف روستای فهرج امکان کویرنوردی هم وجود دارد. کمک کویرنوردی روستا امکاناتی مانند ناهار و شام، چای ذغالی، بوفه، سرویس بهداشتی و مکان شترسواری، موتور چهارچرخ و سافاری را دارد. در روستا انواع غذاهای محلی و آش‌های خوشمزه پخته می‌شود. دمنوش گیاهان کوهی و دارویی طعم بیادماندنی خودشان را دارند.

برای رسیدن به این روستای خاص با معماری بینظیرش بهتر است در فصل‌های سرد و اوایل صبح حرکت‌ کنید و پس از بازدید کامل روستا و پیش از تاریک شدن هوا مجددا به شهر یزد بازگردید. تاریخ و مناظر طبیعی و معماری روستای فهرج بدون شک آن را به یکی از زیباترین روستاهای ایران تبدیل کرده است.

آدرس روستای فهرج یزد روی نقشه گوگل