کتابخانه ها در طول تاریخ، جایی برای عرض اندام معماری و شکوه و عظمت بوده‌اند. از کتابخانه اسکندریه گرفته تا کتابخانه های مدرن حاضر، فضاها و معماری‌های گوناگون جذابیت‌های بصری و دیدنی فوق‌العاده‌ای را برای بینندگان خود فراهم کردند. در این‌جا به چندتایی از زیباترین کتابخانه های جهان اشاره می‌کنیم که در عین‌حال از زیباترین کتابخانه های اروپا هم هستند. با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

کتابخانه چک ، نمی‌توانید چشم از سقف بردارید!

National Library of the Czech Republic
National Library of the Czech Republic از زیباترین کتابخانه های اروپا

استادی کار روی چوب، نقاشی‌های سقفی منحصربه‌فرد و تصاویری به قدمت تاریخ که از دنیای باستان چشم به شما دوخته‌اند، همگی حیران‌تان می‌کند و هوش از سرتان می‌پرانند.

کتابخانه ملی جمهوری چک در کلمنتینوم (Clementinum) پراگ قرار دارد. این‌جا یکی از مهم ترین کتابخانه های کشور است. این کتابخانه توسط وزارت فرهنگ به‌عنوان قدیمی ترین کتابخانه چک و یک اثر تاریخی منحصربه‌فرد شناخته شده‌ است. این‌جا خانه حدود ۶ میلیون نسخه، سند و کتاب است که سالانه حدود ۷۰ هزارتا به آن اضافه می‌شود. کتابخانه ملی چک همچنین بزرگ ترین‌ کتابخانه‌ی چک هم هست.

کتابخانه ترینیتی دوبلین ، سالنی که ته ندارد

Library of Trinity College Dublin زیر نگاه دانشمندان بریتانیایی
Library of Trinity College Dublin زیر نگاه دانشمندان بریتانیایی

در اولین لحظه متحیر می‌شوید. سالنی که ته ندارد و با سقف بلندش از دو سو تحت نظارت مجسمه های دانشمندان معروف جهان است که شما را زیر نظر گرفته اند.

کتابخانه ملی کالج ترینیتی در دوبلین بزرگ ترین کتابخانه تحقیقاتی در ایرلند است. این کتابخانه به‌خاطر شهرت تاریخی این مکان، ترینیتی، کتابخانه ملی ایرلند شمالی و انگلیس محسوب می‌شود و به شکلی قانونی و طبق قانون ایرلند، زیر پرچم هر دو کشور فعالیت می‌کند. بر این اساس کالج حق دارد تا یک نسخه از تمام کتاب‌های منتشر شده در ایرلند و انگلیس را داشته باشد و نتیجه آن چیزی در حدود ۱۰۰ هزار نسخه جدید در هر سال است.در حال حاضر کتابخانه بیش از ۴٫۲۵ میلیون کتاب در خود دارد و که ۳۰ هزارتا مجموعه دست‌نویس، نقوش و نت‌های موسیقی را شامل می‌شود.

در سفرزون بخوانید: مسافرت تنهایی : ۱۰ کشور امن برای سفر انفرادی

نمی‌شود در مورد فرانسه حرف زد و به یاد برج ایفل نبود. تصویر ایفل در شب، نمایی منحصر به فرد به فرانسه و پاریس می‌دهد. کافی است به این تصویر فکر کنید تا… بیش‌تر بخوانید بهترین زمان سفر به گرجستان - پاییز

 

کتابخانه اسکوریال ، چشم در چشم تاریخ و دانشمندان جهان

در Library of the Royal Site of San Lorenzo de El Escorial با چهره‌ی جدیدی از اسپانیا آشنا شوید
در Library of the Royal Site of San Lorenzo de El Escorial با چهره‌ی جدیدی از اسپانیا آشنا شوید

معمولا این کتابخانه را با کتابخانه ملی چک اشتباه می‌گیرند، اما باید بدانید که این دو از دو سنت متفاوت معماری و کتابخانه ای هستند. کتابخانه سلطنتی سن لورنزو دل ال اسکوریال است که به کتابخانه اسکوریال معروف است و یکی از زیباترین کتابخانه های اروپا است. این کتابخانه رنسانسی توسط فیلپ دوم در اسپانیا تاسیس شده و در شهر سن لورنزو دی ال اسکوریال مادرید قرار دارد که بخشی از میراث سلطنتی منطقه اسکوریال محسوب می‌شود.

این منطقه میراث سلطنتی در سال ۱۹۸۴ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ است. کتابخانه شامل بسیای از نسخ نادر و ۴ هزار و ۷۰۰ دست‌نوشته و نسخه خطی است که بسیاری از آن انتشار پیدا کردند و حدود ۴۰ هزار نسخه چاپی است.

کتابخانه ادمونت اَبی، یکی از زیباترین کتابخانه های جهان

Library of Admont Abbey کتابخانه ای رویایی در مخملی سفید
Library of Admont Abbey کتابخانه ای رویایی در مخملی سفید

کتابخانه اَدمونت اَبی یکی از زیباترین کتابخانه های جهان و البته زیباترین کتابخانه های اروپا است که دارای یکی از عرفانی‌ترین فضاها است. این «دیر» در شهر کوچک اَدمونت در اتریش قرار دارد و در سال ۱۷۷۶ ساخته شده‌ است و حدود ۲۰۰ هزار نسخه را در خودش جاداده است.

از کتاب‌های تاریخی تا هنری که طی قرن‌ها در این‌جا جمع شده تا ۷۰ هزار نسخه از کتاب‌های دوباره بازیابی شده و هزاران نسخه خطی، همگی کتابخانه رویایی ادمونت آبی را ساخته اند. کتابخانه ای که در یک کلیسای باروک با ۵۳۰ کتاب قدیمی درون قفسه‌هایش خوابیده است تا شما به سراغش بروید و با خواندن کتابهایش بیدارش کنید.

کتابخانه ۴۸ پنجره دارد که با طراحی و ایده‌های متعلق به محتوای روشنگری پوشیده شده و مجسمه “چهار چیز آخر” اثر ژوزف استامل در میان آن‌ها خودنمایی می‌کند.

کتابخانه ژوانینا ، یکی از زیباترین کتابخانه های اروپا

Joanina Library
Joanina Library

یکی دیگر از زیباترین کتابخانه های جهان و البته اروپا در کشور پرتغال قرار دارد. کتابخانه ژوانینا در کتابخانه تاریخی دانشگاه کویمبرا (University of Coimbra). این‌جا توسط شاه جان پنجم (King John) در قرن هجدهم تاسیس شده و در محوطه دانشکده حقوق قرار گرفته‌ است که بخشی از کتابخانه عمومی دانشگاه کویمبرا محسوب می‌شود.

کتابخانه ژوانینا یکی از زیباترین معماری‌های باروک برای کتابخانه در اروپا را رقم زده است و به همین دلیل داریم در مورد یکی از زیباترین کتابخانه های اروپا سخن می‌گوییم. به‌علاوه این‌جا کماکان محل تحقیق بسیاری از دانشجویان و همین‌طور سالن کنسرت، توامان است. هر از چندگاهی بعضی از نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی را هم میزبانی می‌کند.

کتابخانه ویبلینگن اَبی، غرق در آبی بی‌انتها

Library of Wiblingen Abbey یکی از زیباترین کتابخانه های جهان
Library of Wiblingen Abbey یکی از زیباترین کتابخانه های جهان

این‌جا اقیانوس کتابخانه های اروپاست. نه به‌خاطر بزرگی‌اش بلکه بیش‌تر به‌خاطر رنگ آبی و سبک معماری روکوکو‌ایی‌اش! پس آن‌هایی که عاشق تجملات و در عین‌حال کتاب هستند حتما به این‌جا سربزنند.

این کتابخانه بی‌نظیر و سالن مشهورش یکی از زیباترین کتابخانه های جهان و در کشور آلمان است. این‌جا هنوز هم نسخ خطی و بسیاری از کتاب‌هایی را که معمولاً به کتابخانه‌های بزرگ‌تر منتقل می‌شوند، نگهداری می‌شود. فضای داخلی کتابخانه یکی از بهترین مثال‌ها برای معماری روکوکو است. تعداد زیادی مجسمه و نقاشی دیواری (فرسک) نمای فوق‌العاده بی‌مانندی را به کتابخانه ویبلینگن اَبی بخشیده‌اند تا جایی که این‌جا را به «گنج عقل و دانش» مشهور کرده است.

کتابخانه سن ژنه‌ویو ، آوانگادریسم میان ۲ میلیون کتاب

Sainte-Geneviève Library از مدرن ترین کتابخانه های جهان
Sainte-Geneviève Library از مدرن ترین کتابخانه های جهان

این‌جا کتابخانه‌ای‌ست با فضایی متفاوت و فوق‌العاده که به‌راحتی می‌توان آن‌ را در لیست زیباترین کتابخانه های جهان و البته زیباترین کتابخانه های اروپا قرار داد. کتابخانه سن ژنه‌ویو در میدان پانتئون شهر پاریس قرار دارد و حدود ۲ میلیون سند و نسخه در آن موجود است. این کتابخانه بخشی از کتابخانه دانشگاه سوربن است.

ساختمان کتابخانه توسط هنری لابروس (Henri Labrouste) در اواسط قرن نوزدهم طراحی شده و در سال ۱۸۶۱ به پایان رسیده است. بنای کتابخانه یکی از معدود مثال‌های بناهای چدنی سفت و محکم در آن قرن محسوب می‌شد. با این حال نمای بیرونی کتابخانه رنسانسی است و ستون‌های چدنی درون کتابخانه قابل مشاهده هستند.