تفلیس از آن شهرهایی‌ست که باید از نزدیک تجربه‌اش کنید. زنده، بانشاط و با معماری چشم‌نواز و خیرکننده؛ مخصوصا کلیساهایش. بهترین جا برای شناختن معماری تفلیس کلیساهایش است. در این شهر کلیساهای فراوانی وجود دارد. ما در این‌جا گلچینی از مهم‌ترین بناهای مذهبی و زیباترین کلیساهای تفلیس را معرفی کردیم و نزدیک‌ترین مسیر‌های دسترسی به آن‌ها را دراختیارتان گذاشتیم؛ پس اگر راهی تفلیس‌اید، این مطلب را از دست ندهید.

saadatrent

یادتان نرود! اکثر کلیساها در طول روز بازاند و آئین «نماز گرجستانی» شنبه‌ها، ساعت ۱۶:۰۰، و یکشنبه‌ها، ساعت ۰۹:۰۰، برگزار می‌شود.

کلیسای آنچیسخاطی باسیلیکا (Basilica) از زیباترین کلیساهای تفلیس

کلیسای آنچیسخاطی باسیلیکا| کلیسای قدیمی به قدمت چند قرن
کلیسای آنچیسخاطی باسیلیکا| قدیمی‌ترین کلیسای تفلیس

کلیسای «آنچیسخاطی باسیلیکا»، قدیمی‌ترین کلیسای تفلیس است و قدمتش به قرن ششم میلادی می‌رسد. طراحی آن با کلیساهایی که قرن‌ها بعد در این شهر ساخته شد، تفاوت فراوانی دارد. تخمین زده‌اند که نقاشی‌های توی کلیسا، باید بیش‌تر از ۴۰۰ سال پیش کشیده شده‌ باشد. نقاشی‌های که رنگ‌و‌روی‌شان رفته، اما میلیون‌ها دلار قیمت دارند و حسابی ازشان محافظت می‌شود.

نشانی: خیابان شاوتلی (Shavteli 11)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان آزادی (Liberty Square)

کلیسای کاتولیک (Catholic)

کلیسای کاتولیک| کلیسایی به سبک معماری باروک
کلیسای کاتولیک| کلیسایی به سبک معماری باروک

کلیسای کاتولیک در سال ۱۸۰۸ میلادی ساخته شد و معماری آن ترکیبی از سبک «باروک» (Baroque) و «نئوگوتیک» (Neo-Gothic) است؛ چیزی شبیه ترکیب کلیساهای «نوردترام» و «سن دنی» پاریس، اما این‌بار در تفلیس. در زمان شوروی سابق از این کلیسا به‌عنوان «انبار غله» استفاده می‌شد و کم‌کم ویران شد، اما در سال ۱۹۹۹ میلادی برای بازدید پاپ از گرجستان دوباره بازسازی شد و مورد استفاده‌ی مردم قرار گرفت.

نشانی: خیابان آبسادزه (G. Abesadze 4)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان آزادی (Liberty Square)

کنیسه‌ی بزرگ سیناگوگ (Great Synagogu)

تفلیس مثل خیلی از شهرهای شرق اروپا جایی برای همه‌ی ادیان و مذاهب است. در این شهر هم مسجد و کلیسا وجود دارد و هم کنیسه. کنیسه‌ی «سیناگوگ» بین سال ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۳ میلادی ساخته شد. نمای درونی آن پوشیده از موزاییک است و نقاشی‌هایی بر اساس دعاها، داستان‌ها و آیه‌های «تورات» و «عهد عتیق» روی دیوارهایش کشیده شده. این کنیسه توسط یهودی‌های گرجی اهل «آخالسکی» وقتی که در اواخر قرن نوزدهم میلادی به تفلیس مهاجرت کرده بودند، ساخته شد؛ بنابراین به آن آخالکسیه هم می‌گویند.

نشانی: خیابان کوته ابخازی (Kote Abkhazi)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان آزادی (Liberty Square)

 

کلیسای کاشوتی (Kashveti) از زیباترین کلیساهای تفلیس

کلیسای کاشوتی| نمایی از نقاشی‌های زیبای کلیسای کاشوتی
کلیسای کاشوتی| نقاشی‌های این کلیسا از زیباترین نقاشی‌های مذهبی کلیساهای تفلیس‌اند

کلیسای «کاشوتی» در خیابان اصلی شهر و در مقابل ساختمان «پارلمان گرجستان» قرار گرفته. این کلیسا در سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۱۰ میلادی ساخته شد. در دهه‌ی ۹۰ میلادی و در طول جنگ داخلی کوتاه‌ مدت گرجستان، کلیسای کاشوتی آسیب فراوانی دید، اما در سال‌های بعد بازسازی شد. امروز ظاهرش شبیه به تاریخ یک ملت و یادآور پیشینه‌ی دردناک اما پرافتخار گرجستان است.

نشانی: خیابان روستاولی (Rustaveli 9)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان آزادی (Liberty Square)

کلیسای میتخی (Metekhi) از زیباترین کلیساهای تفلیس

کلیسای میتخی| یکی از زیباترین کلیساهای تفلیس
کلیسای میتخی| یکی از زیباترین کلیساهای تفلیس

کلیسای میتخی بیش‌تر نماد مذهب در حال انحطاط «ارتدوکس» در کشور گرجستان است؛ چون بارها تعمیر شده اما هیچ‌وقت بازسازی آن تمامی ندارد. این کلیسای قدیمی در سال‌های ۱۲۷۸ تا ۱۲۸۴ میلادی به‌دستور پادشاه گرجستان، «سنت دمتریوس دوم » (St Demetrius ǁ)، ساخته شد. میتخی در طول تاریخ بارها آسیب دیده و تعمیر شده اما «پادشاه رستم» (King Rostom) سال ۱۶۳۳ تا ۱۶۵۸ میلادی اطراف کلیسا یک دژ محکم بنا کرد و ۳ هزار سرباز را آن‌جا مستقر کرد. در دوران حکمرانی روس‌ها، از کلیسا به‌عنوان سربازخانه استفاده می‌شد، اما امروز کلیسا به مکانی برای نیایش و بازدید گردشگرها تبدیل شده است.

نشانی: خیابان میتخی رایز (Metekhi Rise 1)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: اولاباری (Avlabari)

مسجد سانی (Sunni) از زیباترین کلیساهای تفلیس

مسجد سانی| یکی از زیباترین بناهای مذهبی تفلیس
مسجد سانی| یکی از زیباترین بناهای مذهبی تفلیس

مسجد سانی از فاصله‌ی دور و از میان خانه‌ها و آپارتمان‌های تفلیس قابل تشخصی است؛ چون یک مناره‌ی بلند و باریک با نمای آجر قرمز دارد که از فاصله‌ی دور هم قابل تشخیص است. مسجد در پایین‌ترین قسمت قلعه‌ی «ناریکالا» (Narikala)، در قدیمی‌ترین منطقه‌ی تفلیس با نام «ابانتوبانی» (Abanotubani) قرار دارد. مسجد سانی در قرن نوزدهم بنا شد و جالب است بدانید علاوه بر مسلمان‌ها، محل تجمع گروهی از علاقه‌مندان به هنر «گوتیک» هم هست.

نشانی: خیابان بوتانیکوری (Botanikuri)

کلیسای سیونی (Sioni)

کلیسای سیونی| بنای ساخته شده در قرن پنجم میلادی
کلیسای سیونی| بنای ساخته شده در قرن پنجم میلادی

کلیسای «سیونی» در قرن پنجم میلادی توسط پادشاه «وختنگ گرگاسالی» (King Vakhtang Gorgasali) بنا شده و پس از آن بارها بازسازی شده است. برج کلیسا در قرن پانزدهم میلادی ساخته و در قرن هجدهم میلادی تکمیل و بازسازی شد. دیوارهای کلیسا پر از نقاشی‌های فوق‌العاده زیبا و رنگارنگ است که رنگ طلایی‌شان موج می‌زند. می‌توانید صبح یکشنبه به این‌جا بروید و از سرودخوانی «گروه کر» کلیسا لذت ببرید.

نشانی: خیابان سیونی (Sioni 8)

کلیسای سنت میکائیل تورلی (St. Mikheil Tvereli)

کلیسای سنت میکائیل تورلی| در دامنه‌ی کوه امتتسمیندا
کلیسای سنت میکائیل تورلی| در دامنه‌ی کوه امتتسمیندا

کلیسای «سنت میکائیل تورلی» بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ میلادی بنا شد. این کلیسا که در دامنه‌ی کوه «امتتسمیندا» (Mtatsminda Mountain) قرار گرفته، سنت میکائیل ساختمانی کاملاٌ سفید دارد و از فاصله‌ی دور هم می‌توان در میان انبوه درختان تشخیصش داد. نمای داخلی سنت میکائیل با آبی کم‌رنگ و آرامش‌بخشی رنگ‌آمیزی شده است. اگر می‌خواهید به سنت میکائیل بروید، حتماً این کار را در صبح انجام دهید تا درخشش رنگ سفیدش در آفتاب صبحگاهی را به‌خوبی ببینید.

نشانی: خیابان زالداستانیشویلی (Zaldastanishvili 36)

کلیسای جامع مقدس ترینیتی

کلیسای جامع مقدس ترینیتی| از زیباترین کلیساهای تفلیس
کلیسای جامع مقدس ترینیتی| معروف‌ترین کلیساهای تفلیس

کلیسای جامع مقدس که به اسم «سامبا» (Sameba) هم شناخته می‌شود، روی تپه‌ی «الیا» (Elia Hill) و در منطقه‌ی «اولاباری» (Avlabari) قرار دارد. کلیسای سامبا، کلیسای اصلی مذهب «ارتدوکس» گرجستان و سومین کلیسای ارتدوکس مرتفع جهان است. سامبا بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی توسط نیکوکاری ناشناس بنا شد. امروز این کلیسا به نمادی از «تولد دوباره‌»‌ی مذهب ارتدوکس در گرجستان تبدیل شده است و گردشگرهای فراوانی از آن دیدن می‌کنند. شما هم در سفر به تفلیس حتماً به این کلیسا سربزنید.

نشانی: خیابان اریستاوی (K. Eristavi 20)

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: اولاباری