کانادا بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری است و تا پایان سال ۲۰۲۰ به عنوان سیزدهمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته شد (از نظر ورود سرمایه‌گذاری خارجی). کانادا به شدت از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند؛ سلامت مالی و اقتصاد پایداری دارد؛ کانادا به عنوان دروازه‌ی ورود به آمریکای شمالی و سایر کشورهای جهان شناخته می‌شود؛ این کشور از یکی از با ثبات‌ترین بخش‌های مالی جهان برخوردار است و در آخر، مکانی عالی برای زندگی و پیشرفت به شمار می‌رود. کانادا فرصتی را برای صاحبان و مدیران مشاغل فراهم کرده تا با راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این کشور یا سرمایه‌گذاری پول خود در دولت کانادا بتوانند اقامت این کشور را دریافت کنند.

saadatrent

 

سرمایه‌گذاری در کانادا 1

 

یکی از برنامه‌هایی که به واسطه‌ی آن می‌توانید ویزای سرمایه‌گذاری کانادا را دریافت کنید، برنامه‌ی مهاجرت استانی  است که هر استان برنامه‌ی مخصوص به خود را دارد و الزامتشان نیز باهم متفاوت است. ما در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که از بین استان‌های کبک و بریتیش کلمبیا، کدام یک برای سرمایه‌ گذاری در کانادا بهتر هستند.

برنامه‌ی سرمایه‌گذاری کبک در مقابل برنامه‌ی سرمایه‌گذاری بریتیش کلمبیا

افراد ثروتمندی که مایل به مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری هستند، اغلب برنامه‌های مختلف کارآفرینی و سرمایه‌گذاری مهاجران در سراسر این کشور را باهم مقایسه می‌کنند. برنامه‌ی سرمایه‌گذاری مهاجران کبک (QIIP) شاید معروف‌ترین برنامه‌ برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کانادایی باشد. در بین برنامه‌ی سرمایه‌گذاری کبک و بریتیش کلمبیا دو تفاوت عمده وجود دارد. اول و مهمتر از همه اینکه برنامه سرمایه‌گذاری مهاجران کبک برای افراد و خانواده‌های علاقمند به زندگی در خودِ استان کبک در نظر گرفته شده است، در حالی که برنامه سرمایه گذاری بریتیش کلمبیا برای مهاجران آینده‌نگری است که مایل به مهاجرت به بریتیش کلمبیا هستند. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده‌ی آن‌ها این است که QIIP یک برنامه‌ی سرمایه‌گذاری منفعلانه است، در حالی که برنامه‌ی سرمایه‌گذاری و کارآفرینی بریتیش کلمبیا نیاز به یک مدیر فعال دارد که بتواند پس از وارد شدن به کانادا، یک شغل واجد شرایط را در آن راه‌اندازی و اداره کند.

ما در ادامه دو برنامه‌ی سرمایه‌گذاری بریتیش کلمبیا و کبک را به طور جداگانه شرح خواهیم داد.

برنامه سرمایه‌گذاری بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا یکی از بزرگترین استانهای کانادا است و سهم عمده‌ای در اقتصاد کانادا دارد. این استان دوست‌دار مهاجران است و محیطی امن و مطمئن، طرح‌های رفاه اجتماعی و فرصت‌های شغلی مختلفی را به متخصصان و مهاجران ارائه می‌دهد. برنامه‌ی مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا یکی از سریع‌ترین روند‌های مهاجرتی را دارا است و به همین دلیل به اولین انتخاب مهاجران برای سرمایه‌گذاری در کانادا تبدیل شده است. بریتیش کلمبیا یکی از استانهای برتر کاناداست که به آسانی دعوتنامه‌ی اقامت دائم را به مهاجران ارائه می‌دهد، البته متقاضیان این دعوت‌نامه باید حداقل دو سال سابقه‌ی کار داشته باشند البته در برخی از دسته‌بندی‌ها، مهاجران این استان نیازی به داشتن تجربه کاری هم ندارند.

برنامه کارآفرینی بریتیش کلمبیا فرصتی را برای افراد و خانواده‌های واجد شرایط فراهم می‌کند تا با ویزای سرمایه‌گذاری کانادا به این استان نقل مکان کرده و مشاغل کوچک خود را در آن راه‌اندازی و اداره کنند. برنامه‌ی کارآفرینی بریتیش کلمبیا بخشی از برنامه‌ی مهاجرت استانی (BCPNP) این استان است و برای صاحبان مشاغل و مدیران باتجربه که توانایی مالی و دانش لازم برای ایجاد یا بهبود یک کسب‌وکار کانادایی را دارند، بسیار مناسب است.

متقاضیانی که تمام الزامات مربوط به مهاجرت سرمایه‌گذاری بریتیش کلمبیا را برآورده کنند، می‌توانند نامزد مهاجرت به این استان شوند و خودشان و اعضای خانواده‌شان واجد شرایط دریافت اقامت دائم در کانادا خواهند شد.

 

سرمایه‌گذاری در کانادا

الزامات مربوط به ارزش خالص دارایی‌های شخصی

برای اینکه بتوانید ویزای سرمایه‌گذاری بریتیش کلمبیا را دریافت کنید باید دارایی خالص شخصی‌تان حداقل به ارزش ۶۰۰,۰۰۰ دلار کانادا باشد. «دارایی خالص شخصی» به ارزش کل دارایی‌های متقاضی و همسرش اشاره دارد. دارایی‌های شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پول نقد
  • سپرده‌های بانکی (شامل گواهی سپرده یا معادل آنها)
  • اوراق بهادار منتشر شده توسط دولت
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک
  • سهام، اوراق قرضه و سایر سرمایه‌گذاری‌های بازار
  • سرمایه‌گذاری در مشاغل خصوصی
  • املاک
  • و سایر اموالی که دارای ارزش مالی هستند

اگر مایل به سرمایه‌گذاری در یک شهر کوچک از بریتیش کلمبیا هستید (برخلاف شهر‌های بزرگی مانند ونکوور یا ویکتوریا)، می‌توانید فقط با دارایی خالص به ارزش ۳۰۰،۰۰۰ دلار کانادا، توسط این استان انتخاب شده و ویزای سرمایه‌گذاری کانادا را دریافت کنید.

متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در این استان باید یکی از شرایط زیر را برآورده کنند:

  • بیش از سه سال تجربه به عنوان مالک و مدیر فعال یک کسب‌وکار
  • بیش از چهار سال تجربه به عنوان مدیر ارشد یک کسب‌وکار
  • ترکیبی از حداقل یک سال تجربه به عنوان مدیر فعال و حداقل دو سال تجربه به عنوان مدیر ارشد

«مالک و مدیر فعال» کسی است که در طول ده سال گذشته حداقل ۱۰٪ از کسب‌وکار را در اختیار داشته و در مدیریت و عملکرد آن مشارکت فعال داشته است.

 

برنامه سرمایه‌گذاران مهاجر کبک (QIIP)

برنامه سرمایه‌گذاران مهاجر کبک، یک ماهیت منفعلانه دارد، یعنی لزومی ندارد که افراد یک کسب‌وکار را در این استان راه‌اندازی و یا مدیریت کنند. در عوض، شما برای پذیرفته شدن در این برنامه، نیاز به این دارید که مبلغ ۱.۲ میلیون دلار را در دولت کبک سرمایه‌گذاری کنید و شرط دیگرش این است که حتماً باید تا مدتی مشخص در استانِ فرانسوی زبان کبک اقامت داشته باشید.

به متقاضیانی که این شرایط را برآورده کنند، گواهی مهاجرت به کانادا را از استان کبک دریافت می‌کنند و این به آن‌ها اجازه می‌دهد که پس از انجام معاینات بهداشتی و بررسی سوابق کیفری، توسط مقامات مهاجرت فدرال کانادا، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

متقاضیان باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • دارایی خالص شخصی به ارزش ۲ میلیون دلار
  • دو سال سابقه‌ی مدیریت در یک کسب‌وکار مرتبط، در طی پنج سال قبل از اپلای؛
  • سرمایه گذاری ۱.۲ میلیون دلار در دولت کبک به مدت ۵ سال.
  • اقامت در استان کبک

متقاضیان باید ثابت کنند که دارایی خالص آنها به طور قانونی به دست آمده است.

متقاضیانی که موفق به اخذ این ویزا می‌شوند باید به مدت ۵ سال سرمایه‌ی خود را در اختیار مؤسسه‌ی Investissement Québec قرار دهند و در پایان این ۵ سال، این سرمایه‌ بدون بهره به آن‌ها بازگردانده می‌شود. این دوره‌ی پنج ساله از زمان صدور ویزا و حتی قبل از اینکه متقاضی به کانادا وارد شود، آغاز می‌شود. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری شما برای تأمین بودجه‌ی برنامه‌های مختلف تجاری و اجتماعی در استان کبک استفاده می‌شود.

 

زمان پردازش برنامه سرمایه‌گذاران مهاجر کبک (QIIP)

زمان پردازش استانی:

به طور معمول ۹ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا متقاضی بتواند گواهی پذیرش کبک (CSQ) را دریافت کنند.

زمان پردازش فدرال:

پس از دریافت CSQ، تقریباً ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا پرونده‌ی شما توسط اداره‌ی مهاجرت و شهروندی کانادا (CIC) پردازش شود.