مادرید را باید پایتخت جام باشگاه‌های اروپا نامید. این شهر معبد هزاران موزه‌ی بزرگ و کوچک است که در خود از توپ فوتبال تا پیراهن گاوبازها (ماتادورها) و تابلوی «گرانیکا» (Guernica) در موزه‌ی «رنا سوفیا» (Museo Reina Sofia) جاداده است. این شهر نه پایتخت سیاسی کشور اسپانیا که پایتخت همه‌چیز در در این سرزمین است و فضایی سراسر چندفرهنگی دارد. ورزشگاه‌های فوتبالی مدرن به سبک آلمانی، معماری اسلامی در میدان‌های گاوبازی و معماری شهری اسپانیایی. در سفر به مادرید با سفرزون همراه شوید.

saadatrent
Loading the player...

با نگاهی به حال‌وهوای اسپانیا راهی سفر به مادرید می‌شویم.

درباره: جاهای دیدنی مادرید | لذت گشت‌و‌گذار در پایتخت اسپانیا بیشتر بدانید.

سانتیاگو برنابئو ، پایتخت جام باشگاه‌های اروپا

Estadio Santiago Bernabéu یکی از زیباترین و مدرن‌ترین ورزشگاه‌های دنیاست
Estadio Santiago Bernabéu یکی از زیباترین و مدرن‌ترین ورزشگاه‌های دنیاست

ورزشگاه مادرید (Estadio Santiago Bernabéu) یکی از معروف‌ترین ورزشگاه‌های دنیاست که در قلب شهر مادرید قرار دارد. این ورزشگاه که خانه‌ی جاودانه‌ی تیم رئال مادرید است، بارها و بارها شادی قهرمانی لیگ و جام باشگاه‌های اروپا را به خودش دیده است. این‌جا مکانی‌ست که در سفر به مادرید باید به آن سربزیند و ستاره‌های کهکشانی مادرید که از سراسر جهان به آن‌جا می‌آیند تا سهمی در درخشش داشته باشند، ببینید. نامگذاری این ورزشگاه به نام رئیس سابق و معروف باشگاه مادریدی است.

از آن‌جایی‌که همه‌چیز در اسپانیا عجیب‌و‌غریب است، «سانتیاگو برنابئو» هم از این قانون پیروی کرده است. سنگ‌بنای این ورزشگاه زمانی به زمین خورد (۱۹۴۴) که تمام جهان در آتش جنگ جهانی دوم می‌سوخت و دولت‌ها و کشورها هرچه داشتند، خرج توپ و هواپیما و تانک می‌کردند تا با یکدیگر بجنگند. مادرید اما از این قاعده مستثنی بود. اسپانیا به لطف دیکتاتور معروفش «فرانسیسکو فرانکو» در جنگ جهانی بی‌طرف بود (اگرچه به نوعی با آلمان متحد بود).

برنابئو در دوره‌های مختلف بازسازی شده است که آخرین آن بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ بوده است. این ورزشگاه در در رنگینگ جهانی جزو ورزشگاه‌های ممتاز به‌حساب می‌آید که توانسته فضایی استثنایی برای تماشاگران به‌وجود آورد.

درباره: بهترین غذاهای اسپانیایی؛ معرفی ۱۹ تا از خوشمزه ترین غذاهای اسپانیا + عکس بیشتر بدانید.

«لاس‌ونتاس»، گاوبازی در جهان عربی

Las Ventas با معماری اسلامی-اسپانیایی، چهره‌ای متفاوت از دیگر میدان‌های اسپانیا دارد
Las Ventas با معماری اسلامی-اسپانیایی، چهره‌ای متفاوت از دیگر میدان‌های اسپانیا دارد

در کنار نام سانتیاگو برنابئو نام ورزشگاه (میدان) دیگری در شهر مادرید به گوش می‌رسد که حکم معبد گاوبازی را برای اسپانیایی‌ها دارد. این بنا نزدیک به ۸۷ سال پیش یعنی در سال ۱۹۳۱ میلادی به‌دست معمار معروف اسپانیایی «جوزف اسپلیو» (José Espeliu) بنا شد. «لاس‌ونتاس» (Las Ventas)، یک ورزشگاه عادی نیست، در طول زمان در این میدان گاوبازی اتفاق‌هایی افتاده که باورنکردنی بوده است. اگر امروز بازگشت (come back) یک تیم فوتبال در ورزشگاه رئال مادرید یا بارسلونا برای‌تان جالب است باید بدانید که در اسپانیا دیدن این صحنه‌ها سنتی ابدی بوده.

درباره: سفر به بارسلون و ۱۵ کاری که باید انجام دهید، بیشتر بدانید.

Las Ventas میدان بزرگی دارد که در سفر به مادرید حتما باید از آن دیدن کنید
Las Ventas میدان بزرگی دارد که در سفر به مادرید حتما باید از آن دیدن کنید

لاس‌ونتاس معماری کاملا عربی دارد و از این نظر از «مونومنتال» هم جلو زده است. مکانی استثنایی که با حاشیه‌نگاری عربی، تاقدیس‌های مغربی و رنگ خاکی‌اش، هر گردشگر مشتاقی را به‌یاد کاخ «الحمر» در اندلس یا بناهای معروف مغربی و شمال آفریقا می‌اندازد. تاثیر معماری اسلامی بر این بنا انکارناپذیر است. در این میدان، تئاتر و مراسم‌های مشابه فرهنگی هم گهگاه برگزار می‌شود.

در سفرزون بخوانید

جاهای دیدنی اسپانیا: ۲۸ تا از برترین جاهای دیدنی اسپانیا + عکس

درباره: سفر به مادرید ، شهر فوتبالی اروپا بیشتر بدانید.

درباره: شهر بارسلون ؛ سرزمین فوتبال و گاوبازی بیشتر بدانید.

دیدار از موزه‌ی تائورینو در سفر به مادرید

Museo Taurino از متفاوت‌ترین موزه‌هایی‌ست که تا به‌حال از آن دیدن کرده‌اید
Museo Taurino از متفاوت‌ترین موزه‌هایی‌ست که تا به‌حال از آن دیدن کرده‌اید

دقیقا در نزدیکی میدان گاوبازی لاس‌ونتاس موزه‌ی معروف «تاورینو فرانسیسکو مونتس» (Museo Municipal Taurino Francisco Montes) قرار دارد که معروف‌ترین حادثه‌های تاریخ گاوبازی در آن به نمایش درآمده و از هر ماتادور معروف در آن‌جا نشانی می‌یابید. به‌طور خاص لباس‌های ماتادورها به‌خاطر نقش‌و‌نگار خاص و ظریف‌شان معروف و مشهور است.

این موزه در سال ۲۰۰۳ به افتخار فرانسیسکو مونتس، از ماتادورهای افسانه‌ای اسپانیا در قرن نوزدهم بنا شد. سرزدن و دیدار از این مکان عجیب را به همه‌ی شما توصیه می‌کنیم. تاریخ مجسم و هولناک گاوبازی خودش را در پس سرهای گاوهای قهرمان، لباس‌های خونین ماتادورها و شمشیرهای برهنه پنهان کرده است. تاریخ سیاه هزار ساله‌ی گاوبازی در اسپانیا.

جشنواره‌ی سن ایسیدرو، ملاقات با گاوهای وحشی

جشن san isidro درباره‌ی ارتباط انسان با خدا و طبیعت است و بر اساس معجزه‌های san isidro شکل گرفته
جشن san isidro درباره‌ی ارتباط انسان با خدا و طبیعت است و بر اساس معجزه‌های san isidro شکل گرفته

جشنواره و فستیوال «سن ایسیدرو» خیلی به گاوبازی مربوط نمی‌شود، اما از آن‌جایی‌که این جشنواره بین ماه‌های می (خرداد) تا ژوئن (تیر) برگزار می‌شود، فرصت مناسبی است که بتوانید از گاوبازی‌های این فرجه‌ی زمانی هم لذت ببرید. در طول ۳ هفته مشتاقان گاوبازی در انتهای بهار و شروع تابستان سرگرم ‌این بازی می‌شوند. فستیوال سن ایسیدور به افتخار «Isidro Labrador» گرفته می‌شود که یکی از قدیسان اسپانیایی است. در این فستیوال از عروسک‌های بزرگ قدیسان و شخصیت‌های مذهبی و تاریخی استفاده می‌شود و در دوران به زیارت و نمایش‌های مذهبی می‌پردازند. در حقیقت فستیوال سان ایسیدرو بیش‌تر درمورد ارتباط بین آب و طبیعت و انسان است.

گاوبازی معمولا در زمانی که هوا کمی خنک‌تر است، آغاز می‌شود. روزهایی از سال که خورشید تا ساعت‌ها در آسمان است و می‌توان به‌مدت ۲ تا ۳ ساعت در خنکای عصرگاهی مراسم را تماشا کرد. اگر قصد دیدن این مراسم را دارید باید بدانید که گیرآوردن بلیط میدان بسیار سخت است، پس قبل از این‌که عازم اسپانیا شوید، بلیط این بازی را باید اینترنتی خریداری کنید.