در این مطلب به سراغ جاهای پر رمز و راز ایران خودمان خواهیم رفتیم تا سفر در ایران را به شکل متفاوتی تجربه کنیم. کشوری با تمدنی چندهزار ساله و مردمانی که از صمیمی‌ترین‌ها در جهان هستند. علاوه بر این بسیاری از جاها در ایران هنوز کشف نشده‌اند و برای کسانی که به‌دنبال کشف چیزهای تازه باشند، ایران و گردشگری داخلی یک بستر مهیا است تا زیبایی‌های باورنکردنی را از نزدیک ببینند و لذت ببرند. با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

هنر ارمنی اصفهان ؛ تلفیقی آشنا و تفکربرانگیز

مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین مساجد دنیا
مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین مساجد دنیا

خیلی سخت است که از دیدن مساجد و کاشی‌کاری‌ها و نقش‌های اسلیمی خسته شد، چرا که شاهکارهای عجیب و پر رمز و رازی میان مساجد ایران جاخوش کرده‌اند. به‌عنوان مثال مسجد شیخ لطف الله اصفهان یکی از مهم‌ترین جاهای پر رمز و راز ایران است، البته این شهر، پر از این عجایب است. اصفهان به‌خاطر تنوع آثار تاریخی و فرهنگی بسیار بین گردشگران اروپایی و آمریکایی به شهر هزار و یک شب معروف است.

کلیسای وانک ، فرصتی برای شناخت معماری تلفیقی

کلیسای وانک ، ظهور معماری تلفیقی در قلب تاریخ ایران، اصفهان
کلیسای وانک ، ظهور معماری تلفیقی در قلب تاریخ ایران، اصفهان

در سفر به اصفهان تلفیقی از هنر ارمنی با هنر اسلامی را می‌بینید؛ نمونه‌‌ی خارق‌العاده‌ی این تلفیق را می‌توانید در «کلیسای وانک» دید. این کلیسا هنر تلفیقی در ایران است. فرسک‌های (نقاشی‌های دیواری) کلیسا هنوز زیر نور لوسترهای عظیم شمعی، می‌درخشند و سخت است که کلیسای وانک را یک شاهکار ندانیم. شاید اگر دل‌تان بخواهد یک رمان پر رمز و راز بنویسید، بد نباشد به اصفهان سر بزنید.

سفر در ایران و سایه‌ی هنر در تهران بزرگ

نمایی از خیابان سی تیر یکی از زیباترین خیابان‌های تهران در سفر به ایران
نمایی از خیابان سی تیر یکی از زیباترین خیابان‌های تهران در سفر به ایران

تهران هم از آن دسته از شهرهاست که گوشه و کنارش پر از رمز و راز است. کلان شهری که معمولا برای سفر در ایران نادیده گرفته می‌شود، اما می‌توان در آن قدم زد و از یک زندگی شهری مدرن و پنهان لذت برد. می‌توان در دل محلات قدیمی تهران قدم زد و رازهای تاریخی را کشف کرد.


در سفرزون بخوانید: زیارتگاه زرتشتیان چک‌چک، آخرین پناهگاه نیک‌بانوی ایران


این شهر بزرگ و معمولا شلوغ، در همان‌ چیزی که به‌طور معمول دیده می‌شود، خلاصه نمی‌شود. تهران، در میان شهرهای ایران، از فضاهای هنری و امکانات عمومی بیش‌تری برخوردار است و همین امر فضای هنری شهر را به نسبت سایر شهرهای ایران متفاوت کرده است.

خانه‌ی هنرمندان تهران و یک گشت‌وگذار متفاوت

خانه هنرمندان مکانی برای ملاقات با هنر
خانه هنرمندان مکانی برای ملاقات با هنر

در پارک ایرانشهر و روبه‌روی خیابان موسوی، مجموعه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران، با دو طبقه گالری و در هر طبقه هشت دالان، همواره نمایشگاه‌های جذابی را برگزار می‌کند و به‌علاوه در طبقه‌ی سوم این مجموعه تماشاخانه استاد انتظامی و کافه رستورانی زیبا و درجه‌یک قرار دارد که می‌تواند حس خوبی را برای یک روز بسازد. قدم زدن در دالان‌های خانه‌ی هنرمندان حس غریبی را به شما می‌دهد که انگار این خانه راز بزرگ با خودش حمل می‌کند.

پرسه زدن در تهران

موزه هنرهای معاصر از معروف‌ترین گنجینه‌های هنر معاصر جهان
موزه هنرهای معاصر از معروف‌ترین گنجینه‌های هنر معاصر جهان

پرسه‌زنی ناشناس از تفریحات محبوب شهرهای بزرگ است. موزه‌ی هنرهای معاصر هم که یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در کنار پارک لاله قرار دارد و در خیابان کارگر شمالی قرار دارد. این موزه با معماری مدرن و منحصر‌به‌فرد ساختمانش، میزبان یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنری در جهان است. گنجینه‌ی این موزه، از پر رمز و رازترین جاهای تهران به‌حساب می‌آید. در گنجینه‌ی موزه، آثاری از پیکاسو، گوگن، پولاک و ماتیس وجود دارند و در خود موزه، «حوض روغن» یا ماده (نوریوکی‌هاراگوچی) یکی از چالش‌برانگیز‌ترین‌ و مرموزترین آثار موزه است که در کنار مجموعه آثار به نمایش درآمده است.

سفر به مقبره‌های پادشاهان ایران قدیم

مقبره پادشاهان هخامنشی
مقبره پادشاهان هخامنشی

پرسپولیس یکی از معروف‌ترین جاهای پر رمز و راز ایران است. سفر به تخت جمشید (پرسپولیس) در کنار نقش رستم برنامه‌ای است که هر کس باید در اولویت‌های سفر در ایران قرار دهد. شهر شیراز و اطراف آن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در فصل بهار بوی بهارنارنج در شهر می‌پیچد و مشام شما در کنار چشمان‌تان به جمال شکوفه‌ها روشن می‌شود، گواه عاشق بودن حافظ و سعدی همین حال و هواست. مقبره‌ی شاعران بزرگ ایرانی که جهانی هستند، به حق از جاهای‌ست که دیدنش برای هرکسی واجب است.

عطر بهارنارنج و سفر در شیراز

سعدیه ، بوستان همیشه بهار
سعدیه ، بوستان همیشه بهار

دوگانه‌ی جذابی در سفر به شیراز پیش روی شماست، از سویی دیدن این‌که چطور شاهان هخامنشی در دل کوه سنگ‌تراشی و مقبره‌سازی می‌کردند و از سوی دیگر خواندن غزلی از حافظ در حافظیه و با عطر بهارنارنج، سنگ وجود هر کس را خواهد تراشید. در شیراز زیگورات‌ها و آتشکده‌هایی هم متعلق به دوران ایران زرتشتی خواهید دید.

قدم‌زدن در بازار اصفهان

بازار اصفهان یکی از زیباترین بازارهای سنتی جهان
بازار اصفهان یکی از زیباترین بازارهای سنتی جهان

دل‌تان می‌خواهد معماهای عجیب کشف کنید؟ بازار اصفهان جای خود شماست و سفر به اصفهان یک پیشنهاد عالی برای مسافرت در ایران است. جایی که در آن میان صدای قلم‌زن‌ها قدم می‌زنید و خودتان را در قلب یک بازار پر رمز و راز کشف خواهید کرد. بازارهای ایران همه خاصیت جذابی برای بازدید و گشت‌و‌گذار دارند. معماری منحصربه‌فرد در این بازارها، دل هر بیننده‌ای را به سوی خود می‌کشد.


در سفرزون بخوانید: بهترین آبشارهای ایران که نباید از دست‌شان بدهید


تمهیداتی که در معماری برای گذر نور وجود دارد معمولاً باعث می‌شود که بازی نور کم‌نظیری زیر سقف بازارها در ساعاتی از روز اتفاق بیفتد. علاوه بر این، بازارها معمولاً خنک‌تر از یک سایه‌ی معمولی هستند. بوی غرفه‌های عطاری، شما را با خود همراه می‌کند و به درون هزارتویی خواهید غلتید که پر از غرفه‌های رنگارنگ است.

فضاهای خاص سراهای بازار در اصفهان

نمونه‌ای از سراهای خاص بازار اصفهان
نمونه‌ای از سراهای خاص بازار اصفهان

معمولاً در بازارها راسته‌های اصلی پر رفت‌و‌آمد هستند، اما اگر به سراها بروید فضاهای خاصی کشف خواهید کرد. در این‌جا صنایع دستی مختص اصفهان را خواهید دید و اگر بخواهید خرید کنید این‌جا بهترین‌جاست، چرا که متنوع‌ترین‌ها را در خود جای داده‌ است. همان‌طور که در بازار قدم می‌زنید، می‌توانید به این فکر کنید که در گذشته این بازارها به چه شکل بوده‌اند. تلفیق فرم معماری قدیم و غرفه‌ها فرصت این تخیل را به بازدیدکنندگان می‌دهد.

کاوش در گذشته‌ی روستای قدیمی خرانق

روستای خرانق
روستای خرانق

روستای خرانق، روستایی به‌قدمت نزدیک به هزار سال است و اگر توریسم در ایران بیش از آن‌چه در حال حاضر هست قوت داشت، شاید آن‌قدر معروف بود که دیگر سفرزون نباید این روستا را برای سفر در ایران پیشنهاد کند. خرانق از جاهای پر رمز و راز ایران است.

برای رفتن به خرانق، بهتر است آن را زیرمجموعه‌ی سفری به یزد، شهر بادگیرها و میدان امیر چخماق، قرار دهید. در سفر به یزد تجربیات بسیار خاصی به‌دست خواهید آورد. بازدید از خانه‌ها و گذرهای قدیمی، باعث می‌شود که خود را در فضایی ببینید که پیش از آن در ذهن‌تان وجود نداشته است. تقریباً تمام شهر در یزد بافت خود را به همان شیوه‌ی قدیمی حفظ کرده است. سقف‌های کروی و بادگیرها نشانه‌های آن هستند. خرانق از یزد حدود ۱ ساعت با ماشین فاصله دارد.

کشف بقایای یک قلعه

نارین قلعه ، قلعه‌ای 4 هزار ساله در میبد یزد
نارین قلعه ، قلعه‌ای ۴ هزار ساله در میبد یزد

یکی دیگر از جاهای پر رمز و راز برای سفر در ایران نارین قلعه‌ است. کاوش‌ها نشان می‌دهند که این قلعه قدمتی ۴ هزار ساله دارد. این‌جا محل توقف مسافران جاده‌ی ابریشم بوده‌ است. این قلعه در شهر میبد قرار دارد، بنابراین دیدن این‌جا را به جاذبه‌های سفر به یزد اضافه کنید. دیوارهای کاهگلی و خشتی نارین قلعه‌، شما را متعجب خواهند کرد، زیرا تصور این‌که این مواد ساخت‌ و ساز بتواند این همه سال دوام بیاورد، بسیار سخت است. گرچه بخش بزرگی از بنا تخریب شده ولی می‌توانید شکل کلی آن را تصور کنید. این‌جا معبدی برای آتشگاه بوده‌ است، اما به تدریج در طول تاریخ کاربری‌اش تغییر کرده است.

سفر به روستای مصر

دیداری از بیابان روستای مصر در سفر در ایران
دیداری از بیابان روستای مصر در سفر در ایران

در کنار این زیبایی‌ها می‌توانیم این پیشنهاد را بدهیم که به روستای مصر سفری کنید. روستایی اعجاب‌انگیز در دل کویر، که هم تجربه‌ی کویر را برای شما به ارمغان خواهد آورد هم شما را با عجایب زندگی در کویر آشنا می‌کند چرا که هنوز سکنه‌ی روستا در آن زندگی می‌کنند. مصر در ۶۰ کیلومتری خوروبیابانک اصفهان قرار دارد.