آیا به دنبال مقصدی بکر، آرام و رویایی برای سفر بعدی خود هستید؟ پس وقتش است که با شهرستان باصفای سوادکوه آشنا شوید. این شهر کوچک در استان مازندران زیبایی‌های زیادی در دل خود پنهان کرده و یکی از بهشت‌های بکر شمال کشور است. سفر به سوادکوه برای افرادی که مجذوب جاذبه‌های شمال کشور، مانند کلاردشت و نمک آبرود هستند و می‌خواهند سفری به‌یادماندنی و شگفت‌انگیز به دل جنگل‌ها و کوه‌ها و آبشارهای دست‌نخورده داشته باشند ایده‌آل است. اگر این ویژگی‌ها، خواسته‌های شما را توصیف می‌کند، برای آشنایی بیشتر با سوادکوه با ما همراه باشید.

saadatrent

شهر سوادکوه کجاست؟

سوادکوه شهرستانی در استان مازندران است که در مرز این استان با تهران و سمنان قرار دارد. شما می‌توانید با عبور از جاده فیروزکوه به این شهر برسید و جالب است بدانید که تنها ۳ ساعت با تهران فاصله دارد. جنوب این شهرستان به فیروزکوه و مهدیشهر، غرب آن به بابل و شرق سوادکوه نیز به شهرستان ساری می‌رسد.

حالا که با جغرافیای این شهرستان آشنا شدید، خوب است کمی درباره تاریخ آن نیز بدانید. این شهر از نواحی کهن ایران  و طبرستان به شمار می‌رود و حتی نقشی اساطیری در ایران دارد. بسیاری از مورخین تاریخ از سوادکوه در کتاب‌های خود یا کرده‌اند و حتی در داستان‌های شاهنامه نیز به این شهر اشاره شده است. همین تاریخ غنی باعث شده تا علاوه بر زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیر، آثار تاریخی فوق‌العاده‌ای نیز در این شهر ببینید. برای آشنایی با بعضی از این جاذبه‌ها، به خواندن ادامه دهید.

دیدنی‌های سوادکوه

جاذبه‌های سوادکوه بی‌نظیر و پایان‌نیافتی هستند، اما در ادامه شما را با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

جنگل راش سنگده

سنگده روستایی در شهرستان سوادکوه است و شرایطی مطلوب برای رشد درخت راش دارد. این باعث شده تا در اطراف این روستا، با منظره نفس‌گیر یک جنگل راش روبه‌رو شوید. درختان راش می‌توانند به ارتفاع بیش از دو هزار متر برسند و راه رفتن بین آن‌ها احساسی باورنکردنی خواهد داشت. اگر فصل پاییز، مخصوصا انتهای آذر را برای سفر خود انتخاب کنید، می‌توانید روی برگ‌های رنگارنگ پاییزی راه روید و از تنوع رنگ‌ها شگفت‌زده شوید.

در نظر داشته باشید که این جنگل در ارتفاع بسیار بالایی قرار گرفته و تقریبا همیشه سرد است. حتی اگر در تابستان به جنگل راش سوادکوه می‌روید، یک لایه لباس اضافی به همراه داشته باشید.

پل ورسک

پل ورسک که از دل سنگ‌های پوشیده از خزه بیرون آمده و در مقابل تپه‌های سبز سوادکوه خودنمایی می‌کند، یکی از بهترین سوژه‌های عکاسی در سفر شما خواهد بود. این پل که دو کوه را به هم متصل کرده است، ۶۱ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. البته علاوه بر ظاهری جالب، این پل تاریخچه‌ای ارزشمند نیز دارد. خوب است بدانید که بعضی افراد این پل را پل پیروزی می‌نامند، زیرا نقش مهمی شکست آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم داشته است.

دریاچه شورمست

یکی از مقاصدی که در همه فصول دیدنی و شگفت‌انگیز خواهد بود، دریاچه شورمست است. برای رسیدن به این دریاچه باید ابتدا از روستای ورسک در شهرستان سوادکوه بگذرید و به مسیر رنگارنگ و بی‌نظیر دریاچه برسید. خوب است بدانید که جنگل‌های راش نیز در اطراف این دریاچه قرار دارند و آن‌ را دیدنی‌تر کرده‌اند.

علاوه بر منظره چشم‌نواز و رنگارنگ دریاچه، شما می‌توانید از تفریحات مختلفی نیز لذت ببرید. دریاچه شورمست با سرگرمی‌هایی مانند اسب‌سواری یا دوچرخه‌سواری میزان شما خواهد بود. همچنین می‌توانید اطراف دریاچه را پیاده بپیمایید یا حتی در حاشیه آن کمپ بزنید.

کلیسای سرخ‌آباد

اگر می‌خواهید علاوه بر طبیعت‌گردی، از تاریخ و معماری منحصربه‌فرد شهر نیز لذت ببرید، می‌توانید پس از عبور از پل ورسک، به روستای سرخ‌آباد و کلیسای این روستا برسید. این کلیسا، که به عنوان کلیسای آلمان‌ها نیز شناخته می‌شود، توسط مهندسان ایتالیایی ساخته شده است. این مهندس‌ها و سازندگان برای ساخت پل به این شهر آمده بودند و مکانی برای نیایش و دعا ساختند. خوب است بدانید که کلیسای سرخ‌آباد به عنوان کوچک‌ترین کلیسای دنیا نیز شناخته می‌شود.

آبشار ورسک

اگر توانستید از اوایل اردیبهشت تا اواخر تابستان خود را به سوادکوه برسانید، نباید آبشار بی‌نظیر ورسک را از دست دهید. منشا این آین آبشار از چشمه‌علی است و ارتفاعی حدودا ۲۰ متری دارد. اگر از جاده فیروزکوه به روستای ورسک بروید، پس از گذر مسیر کوتاهی به مسیر پیاده‌روی آبشار ورسک می‌رسید. برای رسیدن به خود آبشار تنها باید ۲ کیلومتر در دل طبیعت زیبای سوادکوه پیاده‌روی کنید.

سد البرز

یکی از فوق‌العاده‌ترین سدهای واقع در شمال ایران، سد البرز است که در مرز سوادکوه و بابل قرار دارد. اگر به منطقه جنگل لفور و رودخانه بابلرود بروید، دقیقا در وسط جنگل‌های روستای پاشاکلا، به این سد می‌رسید. این سد وظیفه تأمین آب شرب شهر‌های بابلسر، قائم‌شهر، جویبار و بابل را بر عهده دارد. با بازدید از این سد، می‌توانید از منظره درختان گوناگون و انبوه این منطقه لذت ببرید یا حتی این مکان را برای کمپ زدن پیدا کنید.

آبشار گزو

همه آبشارهایی که در شمال کشور وجود دارند منحصربه‌فرد هستند و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در سفر شما خواهد بود. آبشار گزو، در ۱۵ کیلومتری شیرگاه واقع شده و ارتفاعی ۴۰ متری دارد. خوب است بدانید که امام‌زاده و بقاع متبرکه‌ای نیز در مجاورت این آبشار قرار دارند و حال و هوای روحانی این تجربه را دوچندان می‌کنند.

سخن پایانی

حالا که با طبیعت، جاذبه‌ها و مناظر بی‌نظیر سوادکوه به خوبی آشنا شده‌اید، وقتش است که برای سفر فراموش‌نشدنی خود به این منطقه باصفا برنامه‌ریزی کنید. مانند کلاردشت و نمک آبرود، سوادکوه نیز از مکان‌های گردشگری بی‌نظیر استان مازندران است و به شما اجازه می‌دهد در طبیعت بکر این استان گردش کنید. هنگام سفر به این شهر مرتفع، لباس‌های گرم خود را فراموش نکنید!