بازار ارز دیجیتال، بازار جدیدی است که در مقایسه با بازارهای قدیمیِ معاملات دارای تفاوت­های خوشایندی است. مثلا وقتی در این بازار سیر نزولی رخ می­دهد و وضعیت چندان جالب نیست هم می­توان سود خود را دریافت کرد.

saadatrent

اینگونه نیست که در بازار ارز دیجیتال، ارزی را خریداری کنید و اگر به هر علت آن ارز سیر نزولی پیدا کرد، زانوی غم بغل بگیرید و منتظر خوب شدن اوضاع شوید. اگر ترفندها و روش­های این بازار را بلد باشید به راحتی می­توانید در بدترین شرایط هم کسب سود کنید.

چگونه بازار ارزهای دیجیتال در سیر نزولی قرار می­گیرند؟

رمز ارزها زمانی که قیمت­شان افت کند، گفته می­شود که در بازار خرسی قرار دارند. در بازار خرسی نوساناتی رخ می­دهد که همه در مسیر منفی یک رمز ارز قرار دارند.

اما وقتی قیمت ارزهای دیجیتال رو به صعود است، گفته می­شود که بازار گاوی شکل گرفته و همه سرمایه­گذاران سود سرشاری نصیب­شان می­شود.

اما چرا زمانی که وضعیت قیمت یک ارز دیجیتال رو کاهش دارد، از اصطلاح بازار خرسی برای آن استفاده می­کنند؟ در جواب باید گفت که در این مرحله قدرت در دست فروشنده­ها است و مراحل زیر طی می­شود که در نهایت بازار خرسی رخ می­دهد:

  • یک اوج قیمتی شکل می­گیرد و معامله­گران و سرمایه­گذاران به هدف کسب سود از بازار خارج می­شوند.
  • بعد از خروج سرمایه­گذاران، قیمت­ها به شکل قابل ملاحظه­ای کاهش می­یابند.
  • پس از کاهش قیمت، برخی از سرمایه­گذاران وارد بازار شده و ریسک کرده و در بازار آن ارز سرمایه­گذاری می­کنند.
  • روند کاهش قیمت ادامه می­یابد و پس از مدتی بازار خرسی شکل می­گیرد.

منظور از بازار دو طرفه چیست؟

ساده­ترین پاسخ به سوال مطرح­شده آن است که: بازاری است که هم می­توان در آن خرید کرد و هم فروش داشت. اصلی­ترین ویژگی این بازار دو طرفه آن است که هر اتفاقی در گذشته بازار پیش بیاید، در حال بازار هم رخ می­دهد. به این خاطر است که به آن بازار دوطرفه گفته می­شود.

در بازار نزولی ارز دیجیتال چگونه سود کنیم؟ 1

به زبان دیگر، به بازارهایی که قابلیت سود بردن در زمان افزایش و همینطور در زمان کاهش قیمت را دارند، بازارهای دوطرفه می­گویند. سرمایه­گذار در بازار دوطرفه می­تواند جهت پیش­بینی کاهش قیمت، یک ارز را به شکل استقراضی بفروشد و پس از بالا رفتن قیمت آن ارز به قیمت مد نظرش، مجدد خرید ارز دیجیتال در ایران را امتحان کند.

به این ترتیب سرمایه­گذار از این اختلاف قیمت سود می­برد. اگر در مورد دلیل وجود بازارهای دو طرفه بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم که وجود بازار دوطرفه برای آن است که فرد سرمایه­گذار با ریزش قیمت بازار دچار یاس و ناامیدی نشود.

منظور از اصطلاح «شورت کردن» چیست؟

حال به پاسخ این سوال بپردازیم که چگونه می­توان در بازار نزولی کسب سود کرد؟ پوزیشن شورت، فروش استقراضی، معاملات شورت، موقعیت شورت همه به این موضوع اشاره دارند که از بازار نزولی هم می­توان کسب سود کرد.

شورت کردن یک شیوه خلاقانه برای مدیریت ریسک و حفاظت از دارایی­ها در مقابل ریسک قیمت و کاهش ارزش است. در حقیقت نوعی سرمایه­گذاری است که در آن احتمال داده می­شود که قیمت یک ارز کاهش یابد.

در این مورد یک مثال می­زنیم تا موضوع روشن شود: تصور کنید که قیمت بیت کوین ۴۵۰۰ دلار است، سرمایه­گذار ۱/۰ بیت کوین به صورت قرض از صرافی دریافت می­کند. در این حالت سرمایه­گذار ۴۵۰۰۰ دلار به دست آورده است. زمانی که قیمت بیت کوین به ۳۰۰۰۰ برسد مجدد ۱/۰ بیت کوین به صرافی پس می­دهد البته این بار بیت کوین را به قیمت ۳۰۰۰ دلار می‌خرد و پس می­دهد.

در بازار نزولی ارز دیجیتال چگونه سود کنیم؟ 2

در برابر موقعیت شورت، موقعیت لانگ long position قرار دارد. در این موقعیت سرمایه­گذار یک ارز را به امید افزایش قیمت در آینده خریداری می­کند.

مکانیزم معاملات شورت چگونه است؟

  • سرمایه­گذار ارز دیجیتال به صورت قرض دریافت می­کند.
  • در پوزیشن شورت قرار می­گیرد.
  • منتظر کاهش قیمت ارز خرید قرض گرفته­شده می­ماند.
  • در قیمت پایین­تر، پوزیشن خود را می­بندد.
  • سود خود را دریافت کرده و ارز قرض گرفته­شده را پس می­دهد.

کدام دسته از دارایی­های دیجیتال برای فروش استقراضی مناسب هستند؟

دارایی­هایی به شرح زیر مناسب معامله استقراضی هستند:

  • دارایی­هایی که بوسیله شرکت­های کوچک عرضه می­شوند که سرمایه آنها بواسطه حضور سرمایه­گذاران افزایش پیدا می­کند.
  • دارایی­هایی که صرفا روی یک محصول تمرکز دارند.
  • دارایی­هایی که وضعیت ضعیفی دارند و در حال وارد شدن به عرصه رقابت­های جدید هستند.

 ترفندهای کسب سود در شرایط بازار نزولی

  • تبدیل سرمایه به استیبل کوین: چنانچه علاقمند به معامله در شرایط نزولی بازار نیستید، مناسب­ترین راه آن است که سرمایه خود را به استیبل کوین تبدیل کنید. سپس منتظر باشید تا بازار از روند نزولی خارج شود.
  • سرمایه­گذاری روی ارزهای دیجیتال با کیفیت: در شرایط سیر نزولی بازار، شرکت­هایی که مزیت رقابتی چندانی ندارند و وام زیاد دریافت کرده­اند از دور خارج می­شوند. پیشنهاد می­شود که اگر در شرایط نزولی بازار هستید، می­توانید وارد پوزیشن لانگ شوید. در این پوزیشن خرید دارایی با هدف افزایش ارزش آن در آینده صورت می­گیرد.
  • وارد شدن به بازار به صورت مرحله به مرحله: چنانچه قیمت­ها به مقدار کافی افت کردند، کل سرمایه خود را سرمایه­گذاری نکنید و قدری را هم برای مراحل بعد بگذارید.
  • دیدی بلند داشته باشید: به حرکت­های بازار، سریع واکنش نشان ندهید. برخی از سرمایه­گذاران دارای عملکرد زیادی در بازار نیستند و دلیل آن ورود سریع به بازار است.
  • از شت کوین ها و پروژه­های زامبی دور شوید: اکثر مردم به اشتباه در این شرایط روی پروژه­هایی سرمایه­گذاری می­کنند که بی­ارزش هستند. یعنی آن ارزهای بی­ارزش تبلیغ دروغین برای جذب مشتری انجام می­دهند. گول نخورید!

در ایران هم سرمایه­گذاران در بازار ارز دیجیتال هستند. معمولا خرید ارز دیجیتال در ایران از طریق صرافی­ها انجام می­گیرد. توصیه می­شود که از صرافی­ها بخواهید تا کار معرفی بهترین و امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال را هم برای شما انجام دهند. به این صورت شما گام­های اولیه را برای ورود به بازار ارز دیجیتال برداشته­اید و می­توانید به مرور وارد بازارهای دوطرفه هم شوید.

 سخن آخر

تفاوت بازارهای قدیمی معامله با شکل­گیری بازارهای جدید دیجیتال بسیار محرز شده است. چون در بازارهای قدیمی وقتی سرمایه­گذار دارایی خاصی داشت و قیمت آن دارایی افت می­کرد، سرمایه­گذار به شدت ضرر می­کرد.

اما بازارهای دو طرفه و سایر روش­هایی که در این مقاله به آنها پرداخته­ای باعث می­شوند که حتی در شرایط نزولی هم بتوان کسب سود کرد. یکی از این روش‌ها استخراج است که با مطالعه مقاله  Which cryptocurrency mining is profitable? رمزارزهای پرسود برای استخراج را شناسایی می‌کنید.

سوالات متداول

در ادامه به سوالاتی می­پردازیم که ممکن است برای شما پیش آمده باشد.

آیا در شرایط نزولی همه ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین می­توان با روشهای گفته­شده سود کرد؟

بله؛ اگر سرمایه­گذار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستید می­توانید در شرایط افت بازار هم سود کرد.

اگر در بازار نزولی نخواهیم معامله کنیم اما سود داشته باشیم باید چکار کرد؟

در این حالت دارایی­های خود را به استیبل کوین تبدیل کنید.