آگاهی نسبت به تاریخ و انسان‌های دوره باستان و کاوش درباره گذشته‌ی یک مکان و ناحیه مشخص برای بسیاری از مردم به خصوص برای آنهایی که به تاریخ و آگاهی نسبت به تمدن‌ها علاقه‌مند هستند دلیل بسیار مهمی برای سفر‌کردن است. انجام این‌کار به ما کمک می‌کند که درک درستی نسبت به احوال امروزمان داشته باشیم و پاسخی برای بسیاری از پرسش‌ها درباره فرهنگ و جوامع‌مان باشد. واضح است که بسیاری از این شهرهای قدیمی با قدمت طولانی دلیل مهمی برای جذب گردشگر هستند و رابطه مستقیمی با فرهنگ و جاذبه‌های تاریخی آن شهرها دارند. در این مطلب سعی‌کرده‌ایم فهرستی از شهرهای تاریخی جهان گردآوری کنیم تا تنها کار شما انتخاب برای سفر به یکی از این شهرها باشد. با سفرزون همراه شوید تا شما را با شهرهای تاریخی جهان آشنا کند:

saadatrent

آتن ، یونان

آتن | تاریخی‌ترین شهرهای جهان
آتن | تاریخی‌ترین شهرهای جهان

یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی جهان آتن پایتخت کشور یونان است. شهری باستانی که نام خود را از کلمه یونانی «آتنا» به معنای الهه عقل و خرد گرفته است. شهری دارای تمدن کهن و میزبان بزرگ‌ترین و معروف‌ترین آثار معماری باستانی جهان که اغلب اولین مقصد گردشگران در هنگام سفر به یونان است. این شهر که بیش از سه هزارسال تاریخ را پشت سر خود دارد به عنوان مهد تمدن غرب تجربه‌ی نخستین دولت دموکراتیک تاریخ جهان را داراست.

آتن | یونان
آتن | یونان

این شهر جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به محوطه تئاتر دیونیسوس، بیزانتین و موزه مسیحیت ، تپه‌ی فیلوپاپوس ، سازه‌ی آتن یکی از باورنکردنی‌ترین و از اصلی‌ترین جاذبه‌های توریستی شهر آتن ، آنافیوتیکا محله‌ای بسیار قدیمی و باستانی در شهر آتن ، موزه اکروپلیس جدید ، میدان سینتاگما، سازه زئوس، بازار باستانی در شمال غربی آکروپلیس، پارتنون و معروف‌ترین تپه در آتن پایتخت یونان آکروپلیس است.


در سفرزون بخوانید: آکروپولیس ، گشت و گذار زیر سایه‌ی ستون‌های تاریخ آتن


میدان مرکزی شهر آتن ، سینتاگماست که در نزدیکی ساختمان پارلمان و یکی از معروف‌ترین هتل‌های شهر واقع شده است که می‌تواند محل اقامت مناسبی برای گردشگران باشد. جمعیت شهر آتن سه میلیون و ۱۲۰ هزار نفر است که در نزدیکی خلیج سالونیک واقع شده است. شهری که زادگاه افلاطون، سقراط، ارسطو، دموستون و دیگر فلاسفه‌ی یونانی است؛ شهری بسیار زیبا و پر از باغ‌های سرسبز و پارک‌های تماشایی. در آتن تقریبا تمام خانه‌ها بالکن‌های کوچکی دارند که ساکنان این شهر با قراردادن گلدان‌های کوچک شمعدانی بر روی این بالکن‌ها نمای بسیار زیبایی به شهر داده‌اند.

 

شوش ، ایران

شوش | پایتخت چند هزار ساله‌ی تمدن ایرانی
شوش | پایتخت چند هزار ساله‌ی تمدن ایرانی

یکی دیگر از مهم‌ترین شهرهای تاریخی جهان شوش در استان خوزستان است که قدمت آن به ۵هزارسال پیش از میلاد برمی‌گردد. این شهر که یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین شهرهای تاریخی در جهان است با نام‌های مختلفی یاد شده است. از جمله نام‌های این شهر شوش سوسا و سوزیانا و شوشن است. شوش از ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد، مرکز حکومت عیلام بود. حکومتی که مدت زمان زمامداری‌اش به حدود ۲۰۰۰ سال می‌رسد. از جمله شواهد آباد بودن متمدن بودن این شهر کتیبه‌ها و آجرنوشته‌هایی است که از آن بدست آمده است. موضوع اکثر آجرنوشته‌ها اصل و نصب افراد است. در پرستشگاه‌ها هم موضوع آجرنوشته‌ها درباره خدایان بوده و موضوع مربوط به گل نوشته‌ها هم موضوعاتی اقتصادی مثل خرید و فروش و … بوده است. زنان در شهر شوش از جایگاه اجتماعی برابر با مردان برخوردار بوده‌اند و این را می‌توان از آثار باقی‌مانده از شوش درباره داد و ستدها فهمید.

شهر شوش دو دوره طلایی را به خود دیده است. دوران شیلهاک اینشوشیناک و دوران داریوش اول هخامنشی که این دو دوره دلیل اصلی این شهر شده‌اند.چهار بخش اصلی منطقه شهر تاریخی شوش که چهار عنصر مهم شوش باستان را روایت می‌کند عبارتند از : تپه آکروپل، تپه آپادانا، شهر پیشه وران و شهر شاهی


در سفرزون بخوانید: زیگورات چغازنبیل ، قصه‌گوی آجری نیایش‌ها


این شهر پایتخت سیاسی ایلامی‌ها بوده است

از نکات جالب این شهر این است که در ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد در شوش مردم در قلعه زندگی می‌کردند و از ۴۰۰۰ سال پیش زندگی در شوش به صورت شهری درآمده است.

از برجسته‌ترین نکات در دوره‌ی ایلامی‌ها این است که برای هزاران سال توانستند در شهر شوش قدم‌های بسیار موثری برای پیشرفت خود و تمدن بشر بردارند. پیشرفت خط، معماری، ذوب فلزات و شیشه و هنر پیکرتراشی همگی مدیون زحمات مردمان ایلام بوده است. شهر شوش علاوه بر آنکه پایتخت سیاسی ایلامی‌ها بود یک شهر مذهبی و کانون عبادی نیز محسوب می‌شد. حقایق بدست آمده از نوع زیست و نگاه ایدئولوژیک مردمان این شهر از آثاری همچون هفت تپه، چغازنبیل و ایذه و شوش بدست آمده است.

از میان آثار باستانی شوش در دوره ایلامی پیکره خدایان جایگاه ویژه‌ای دارد. یک نمونه از آن هم در موزه لوور نگهداری می‎شود و جنس آن هم از طلاست. یکی دیگر از اشیای باستانی بدست آمده از شهر شوش که در موزه لوور نگهداری می‌شود جام معروف شوش است که چند نمونه از آن در اکتشافات باستانی بدست آمده است؛ اثری بسیار زیبا و که تصاویر روی جام انسان را به یاد سبک‌های هنری معاصر مثل کوبیسم می‌اندازد. یکی دیگر از آثار باستانی شهر تاریخی شوش چغازنبیل است که آثار کشف شده در آن اوج درخشش تمدن ایلامی را نشان می‌دهد.

از جمله جاذبه‌های طبیعی این شهر تاریخی رودخانه کرخه، رودخانه شاوور ، پارک شوش و منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع میش داغ است. از جمله جاذبه‌های مذهبی شوش هم می‌توان به آرامگاه دانیال نبی در شرق رودخانه شاوور، مسجد شوش و آرامگاه دعبل خزایی شاعر اهل بیت که در زمان خلفای عباسی زندگی می‌کرد اشاره داشت.

حلب ، سوریه

حلب | سوریه
حلب | سوریه

یکی دیگر از شهرهای تاریخی جهان حلب در شمال کشور سوریه است. این شهر که یکی از قدیمی‌ترین شهرهای منطقه به شمار می‌رود در روزگاران قدیم آن را با نام خلپه می‌شناختند و یونیان قدیم به آن برویا می‌گفتند. این شهر همچنین در منطقه مهم بازرگانی در نیمه راه دریای مدیترانه و رود مشهور فرات قرار دارد. این شهر به پایتخت اقتصادی سوریه نیز معروف است. این شهر به خاطر موقعیت استراتژیک خود که بین دریا و رود فرات قرار دارد و از جمله مهمترین شهرهای تاریخی جهان به شمار می‌رود در سال ۲۰۰۶ میلادی به همراه شهر اصفهان و تمبکتو(جمهوری مالی)به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب گشته است.

در روایتی آمده نام شهر حلب(شیر)به این خاطر به این اسم نامگذاری شده که زمانی حضرت ابراهیم به مسافران این منطقه شیر می‌داده است و به همین دلیل نام این شهر حلب نامگذاری شده است. ازجمله کشفیات تاریخی این شهر لوح‌هایی سنگی است که متعلق به دوهزار سال پیش از میلاد مسیح است. از آن‌زمان‌ به‌ بعد این‌شهر تحت‌حکومت‌ هیتی‌ها (ساکنان باستانی سوریه) ، آشوری‌ها و ایرانی‌ها بوده ‌و سپس ‌به ‌تصرف‌ سلوکیان ‌در آمده ‌است‌؛ اما شهرت و اهمیت کنونی این شهر پس ‌از حمله‌ اعراب به‌ سوریه ‌در قرن‌ هفتم بدست آمده است. پس از این واقعه امویان مسجد جامع حلب و دژ عظیم این شهر را بنا کردند که تا مدت‌ها نقطه مهم و اصلی این شهر بوده است.

حلب ، خاک اولین سند صلح

بنا به گفته بسیاری از مقامات فرهنگی سوریه اولین سند صلح در تاریخ سیاسی جهان دو هزار و چهارصد سال پیش در شهر حلب یافت شد و اولین لغتنامه علمی هم نیز در این شهر رویت شد. این شهر در قرون اسلامی به حلب الشهبا مشهور بود و هنوز هم به این نام آن را می‌شناسند. اوج شکوفایی شهر حلب به عنوان یکی از شهرهای تاریخی جهان در قرون وسطی بوده که دلیل آن هم قرارداشتن در جاده ابریشم بود که یکی از مراکز مهم تجاری به شمار می‌رفت. بازارهای حلب از جمله اصلی ترین آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رفتند.

بسیاری از این بازارها در دوره حکومت عثمانیان ساخته شده‌اند؛ اما برخی از آنها هم متعلق به قرن ۱۳ هستند. طویل‌ترین بازار سرپوشیده خاورمیانه در شهر حلب قرار داد که ۳۰ کیلومتر طول دارد. این شهر آثار تاریخی فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بازار مسجد جامع الکبیر در شمال شهر حلب اشاره کرد که خلیفه ولید آن را ساخته است. یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر قلعه حلب می‌باشد که از بزرگترین و زیباترین قلعه‌های جهان تا پیش از جنگ با داعش بوده است.

جنگ و دیگر هیچ..

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد حال حدود ۴۰درصد از آثار تاریخی این شهر خوب است اما خسارت‌های فاجعه‌بار به حدود ۳۰درصد از بناهای تاریخی این شهر به ویژه «نمای القلعه» و «والسرایا» و «المدرسه الخسرویه» و «ساحه الحطب» در اثر حملات گروه‌های تروریستی وارد شد. حدود ۴۰درصد از بازارهای سنتی شهر حلب هم در اثر حملات تروریستی منهدم شد. داعش بازارهای قدیمی و آثار قدیمی حلب بویژه بنای تاریخی «خان الشونه» و بازارهای «الطرابیشیه» و «الصاغه» و «الجوخ» را تخریب و سرقت کردند.

بنارس(واراناسی)، هند

یکی دیگر از شهرها که در حاشیه رود گنگ واقع شده شهر واراناسی معروف به بنارس است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور هند محسوب می‌شود. شهری کهن و قدیمی که شهر مقدس هندوها و بودایی‌هاست. در افسانه‌ها گفته شده که این شهر ۵۰۰۰ سال پیش توسط شیوا الهه هندوها بنا شده است. اما بسیاری از محققان بر این باورند که تاریخ زندگی در این شهر به ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این شهر از جمله شهرهای مهم تاریخی، فرهنگی و تجاری هند و مراکز مهم و قدیمی شیعیان به شمار می‌رود زیرا شعرای فارسی گوی بسیاری در زمان اکبرشاه، جهانگیرشاه در آنجا زندگی می‌کردند.

این شهر در واقع شهر الهه بزرگ شیوا(الهه مرگ)است و به همین دلیل بسیاری بر این باور هستند که شخصی که در این شهر می‌میرد به رستگاری خواهد رسید. به همین دلیل از دیرباز افراد در سنین پیری به خصوص بوداییان و هندوها به این شهر نقل مکان می‌کردند تا اواخر عمر خود را در آنجا سپری کنند. از جالب‌ترین نکات این است که روزانه بیش از ۱۰هزار نفر در آب رودخانه گنگ خود را تطهیر می‌کنند. این رودخانه از هیمالیا سرچشمه می‌گیرد و مقدس‌ترین و طولانی‌ترین رود هند است که به عنوان «رود ملی هند» نام‌گذاری شده است.

رود ملی هند
رود ملی هند

در سفرزون بخوانید: سفر به هندوستان ، بازدید از مرتفع ترین مجسمه دنیا


«شهر صومعه‌ها»

شهر بنارس صومعه‌های بسیاری را در خود جای داده است و از این حیث نیز به «شهر صومعه‌ها» نیز معروف است. دسترسی به قسمت جالب شهر بنارس که به موازات رود گنگ قرار دارد به خاطر جاده‌های باریک و جمعیت بسیار زیاد سخت است. در این قسمت پاساژها و ساختمان‌های قدیمی هند قرار دارد. بهترین وسیله برای رسیدن به این قسمت از شهر ریکشا است. تاکسی هندی که هم ارزان است و هم باتوجه به جمع و جور بودنش می‌تواند از خیل عظیم جمعیت به راحتی عبور کند. اکثر مردم وارناسی ترجیح می‌دهند لباس‌های نخی سفید و نارنجی بپوشند و لباس‌های زعفرانی رنگ که بر تن افراد مذهبی دیده می‌شود بپوشند.

خاص‌ترین نکته در این شهر قدیمی و کهن این است که با وجود پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تلفن همراه و امکانات جدید هنوز هم بنارس همان شهر کهن و باستانی جذاب  است که سنت‌های بی نهایت خاص آن برای هر گردشگری جذاب و گیرا است.

پلوودیو ، بلغارستان

پلوودیو ، بلغارستان | از شهرهای تاریخی جهان
پلوودیو ، بلغارستان | از شهرهای تاریخی جهان

دومین شهربزرگ بلغارستان که قدمتی ۶ تا ۷ هزارساله دارد شهر کهن پلودیو است که بر فراز تپه‌ای زیبا گردشگران را به میهمانی رنگ‌ها دعوت می‌کند. این شهر باستانی و کهن با داشتن پارک‌های زیبا و مکان‌های باستانی فراوان خود که شهرت خود را مدیون آنهاست یکی دیگر از شهرهای تاریخی جهان می‌باشد. از جمله مکان‌های دیدنی پلوودیو می‌توان به سالن تئاتر رومی‌ به جای مانده از تسلط رومی‌ها، خانه هیندلین، نمایشگاه هنر فیلی پوپولیس، موزه باستان شناس، گالری‌های متعدد، مرکز فرهنگی تراکارت، کلیسای سنت مارینا، باغ مرکزی تزار سایمون، آسنوفگراد و صومعه بچکوف اشاره کرد که تمامی آنها باعث این شده‌اند که گردشگران بسیاری به شهر پلوودیو جذب شوند.

پلوودیو بعد از صوفیه بزرگترین شهر بلغارستان محسوب می‌شود. همچنین جالب است بدانید که شهر پلوودیو در دوران روم به نام فیلوپوپولیز شهرت داشته است. یکی دیگر از بناهای مهم تاریخی این شهر کهن و باستانی مسجد بزرگ پلودیو است که یادگار دوران حاکمیت عثمانی در این سرزمین است که در مرکز این شهر قرار دارد. از مهمترین ویژگی‌های این شهر قدیمی این است که بین بافت قدیمی و بافت مدرن هماهنگی خوبی وجود دارد و فروشگاه‌های لوازم هنری و تزیینی بسیاری وجود دارد که فعالیت آن‌ها تا پاسی از شب به خیابان‌های شهر رونق و نور می‌بخشد و شهر را زنده می‌کند. هزینه سفر به بلغارستان در مقایسه با دیگر شهرهای اروپا بسیار ارزان‌تر است.

بیروت ، لبنان

بیروت یکی دیگر از شهرهای تاریخی جهان است. امروزه، بیروت به یک شهر پر جنب و جوش سرشار از تناقض‌ها و تضادها تبدیل شده است. توصیف لبنانی‌ها و گردشگران خارجی که از این شهر بازدید می‌کنند یک چیز است : اغلب آن‌ها از عشق پرشور به بیرون یاد می‌کنند. اگرچه تمام دنیا سختی‌ها و مشکلات اخیر بیروت را می‌داند، اما ریشه‌های اصیل این شهر به دوران کهن و باستانی آن بازمی‌گردد که نشانگر فرهنگ غنی تاریخ این شهر است.

بیروت | لبنان
بیروت | لبنان

همواره این شهر توسط هنرمندان و روشنفکران به عنوان چراغی روشن در خلاقیت و زیبایی مورد ستایش قرار گرفته است. تاریخ این شهر باستانی و کهن به قرن ۱۵ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. بیروت از قدیمی‌ترین شهرهای خاورمیانه به شمار می‌آید. از جمله آثار مهم باستانی که در بیروت کشف شده مربوط به دوران حکومت مصریان، فنیقی‌ها، یونانی‌ها، رومیان، دوره بیزانسی، ایرانی و عثمانی است.

بیروت ، عروس شهرهای تاریخی جهان

بروتا نامی‌ست که در دوران حکومت فینیقی‌ها به بیروت اطلاق می‌شد؛ این نام در کتیبه‌های تل العَماره آورده شده است. بیروت از دو تپه الاشرفیه(بیروت شرقی) و المُصَیطَبه(بیروت غربی) تشکیل شده که به صورت شبه‌جزیره‌ای مثلثی به سوی دریا پیش می‌رود. بیروت شهری با ۲ میلیون جمعیت است که در وسط ساحلی لبنان واقع شده و یکی از بزرگترین بنادر این کشور است. سواحل زیبای بیروت یکی از زیباترین سواحل دریای مدیترانه است و این زیبایی‌ها باعث شده بود که روزگاری لبنان را پاریس خاورمیانه بخوانند.

جاذبه‌های توریستی به اندازه متنوع و رنگارنگ و سرشار از زیبایی‌های فراوان است که بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا بویژه از جهان عرب و دنیای غرب به سمت خود کشانده است. در سال ۲۰۰۹ نیویورک تایمز این شهر را به عنوان ۱۰ شهر برتر توریستی نام برده است. اقتصاد بیروت بر پایه‌های مختلفی همچون چاپ و نشر، بانکداری، تجارت و توریسم استوار است.

بیروت را چه وقت از سال ببینیم؟

بهترین زمان سفر به بیروت بهار است. فصلی که بیروت در آن دوست داشتنی‌تر از بقیه فصل‌های سال است. روزهای طولانی با آفتاب ملایم و گل‌های رنگارنگ و شب‌های خنک با دریایی آرام. تابستان بدلیل رطوبت و گرمای بالا زمان مناسبی برای سفر نیست و فصل پاییز هم بارندگی‌ها آغاز می‌شود. زمستان هم بیشترین میزان سرما و بارندگی را داراست. اما شاید باورتان نشود که از آخرین باری که در بیروت برف آمده بیش از شصت سال می‌گذرد. پس در سردترین روزهای سال در این شهر هم نیاز به لباس‌های خیلی گرم ندارید.

بلخ، افغانستان

یکی دیگر از شهرهای تاریخی جهان، بلخ یکی از ولایات مهم شمال افغانستان است. این ولایت که یکی از ولایات درجه اول در سطح این کشور محسوب می‌شود درباره تاریخ چندهزارساله‌اش بسیار نوشته‌اند. در هرگوشه‌ای از این سرزمین اثری از تمدنی است باستانی؛ هخامنشی، ساسانی، کوشانی، یونانی، بودایی، زرتشتی و اسلامی

اولین ساکنان در سرزمین بلخ در سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد وارد این سرزمین شدند و در آنجا ماندگار شدند. اعراب در توصیف سرزمین بلخ آن را «مادر شهرها» نامیده‌اند. دوره اوج این سرزمین بین سالهای ۲۵۰۰ تا ۱۹۰۰ پیش از میلاد پیش از ظهور امپراطوری پارسی  است پیش از ظهور امپراطوری پارسی و میانه است. امروزه سرزمین بلخ را سرزمین پنبه می‌دانند.

اربیل ، عراق

اربیل یکی از شهرهای تاریخی جهان و از کهن‌ترین شهرهای کردستان است. نام این شهر در نوشته‌های سه هزارسال پیش سومری و بابلی با نام (اوربلُم. اوربیلُم) و (اربائیلو) آمده و به همین دلیل این شهر قدیمی را مهد پیدایش تمدن انسان می‌دانند. تاریخ این شهر هزاره ششم قبل از میلاد بازمی‌گردد. غار معروف شاندر در این شهر واقع شده و به همین دلیل مهد بشریت است. تاریخ زندگی انسان در این غار به ۶۰هزار سال پیش بازمی‌گردد و مهد پیدایش انسان نیاندرتال است.

اربیل عراق به عنوان یکی از شهرهای تاریخی جهان گردشگران زیادی را هرساله به خود جذب می‌کند. این شهر دارای بیش از ۲۰۰ هتل و مُتل برای گردشگران و ۱۵۰ رستوران است. اربیل ده‌ها مسجد و آثار باستانی و تاریخی، ده‌ها پارک، شهربازی، بازارهای بزرگ و پیشرفته را در خود جای داده است. دانشکده‌های تاریخی و موزه‌ خانه‌های فرهنگی، کتابخانه عمومی و ده‌ها مکان گردشگری در این شهر و بیرون شهر برای گردشگران در این شهر مهیا است.

پالمیرا ، سوریه

بعد از آزادسازی از دست داعش پالمیرا دیگر شبیه به قبل نبود. اما با این حال نمی‌توان از تاریخچه‌ی این شهر نگفت. پالمیرا یکی دیگر از شهرهای تاریخی جهان است که در استان حمص سوریه قرار دارد که در عربی «تدمر» نامیده می‌شود. قدمت این شهر به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد. پالمیرا که در امتداد جاده ابریشم قرار داشت، زمانی شهری بود که تمام مستعمرات امپراطوری روم از طریق آن اداره می‌شد. از مهمترین ویژگی‌ این شهر تاریخی این بود که محل برخورد فرهنگ‌های شرق و غرب بود، مردم با هر دین و آیینی در این شهر به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کردند.

از مسیحیت تا اسلام

پالمیرا در قرن سوم میلادی در اوج شکوفایی خود قرار داشت. پس از اینکه در برابر حمله شاپور اول مقاومت کرد، امپراطوری مستقلی در آن شکل گرفت که بر سوریه امروزی و بخش‌هایی از شمال مصر مسلط بود، عمر این امپراطوری آن‌قدرها طولانی نشد، در ۲۷۰ میلادی امپراتور روم به شهر حمله کرد و آن را به طور کلی از بین برد. مدت زمانی هم این شهر در اختیار امپراطوری مسیحی بیزانس بود و بعد از آن به دست ترکان مسلمان افتاد. قرن چهارم میلادی مردم شهر مسیحی شدند و در نیمه دوم هزاره پس از آنکه زبان مردم پالمیرا به عربی تغییر پیدا کرد دین مردم هم به اسلام تغییر پیدا کرد.

بخش‌های مختلف شهر پالمیرا

این شهر باستانی یکی دیگر از شهرهای تاریخی جهان است و  از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که عبارتند از : دژ پالمیرا، معبد بَعَل، دروازه هادریان، بنای چهاروجهی یا تتراپیلون، گورهای لوکس و معبد بَعَل شامین که اتفاقی تلخ برای آن در سال ۲۰۱۵ رخ داد؛ گروه تروریستی داعش با استفاده از مواد منفجره معبد را از داخل تخریب و به همین علت ستون‌های اطراف معبد فرو پاشید. قدمت این معبد به سده اول میلادی بازمی‌گردد. پالمیرا تحت تاثیر شهرهای یونانی-رومی بود. میدان‌هایی با ستون‌های بلند، آمفی تئاترهای یونان باستان هم در پالمیرا یافت می‌شدند. در آمفی تئاتر‌های شهر باستانی و تاریخی پالمیرا نمایشنامه‌های شرقی اجرا می‌شدند.

از این مکان همچنین برای جنگ حیوانان یا مبارزه گلادیاتورها نیز استفاده می‌شد. اما متاسفانه در زمان اشغال داعش در این محل دست به اعدام‌های دسته جمعی می‌زدند. غم‌انگیزترین خبر مربوط به یکی از آثار باستانی پالمیرا مربوط به طاق نصرت یا پیروزی است که با قدمتی دوهزار ساله توسط داعش در ۵ اکتبر ۲۰۱۵ میلادی ویران شد.