شهر بارسلون مقصد بسیاری از توریست‌ها از سراسر جهان است. شاید فکر کنید در این شهر باید به‌دنبال آثار باستانی، نقاشی‌های «پیکاسو» در موزه‌ها یا ساختمان‌های عجیب‌وغریب «گائودی»، معمار مشهور اسپانیایی باشید، اما واقعیت این است که سهم توریست ورزشی در بارسلون بیش از هر درآمد دیگری است. در سفر به بارسلون با سفرزون همراه شوید تا به دیدار ورزشگاه‌ها و میدان‌های گاوبازی متفاوت آن برویم.

saadatrent
Loading the player...

از همین‌جا به دیدار شهر بارسلون زیبا برویم. این شهر برای هر سلیقه‌ای دلچسب است.

درباره: جاهای دیدنی بارسلون | سیاحتی در شهر شگفتی‌ها بیشتر بدانید.

شهر بارسلون ، تاریخی از بارسا و گائودی

نمایی زیبا از شهر بارسلون
نمایی زیبا از شهر بارسلون

شهر بارسلون را با نام تیم فوتبال معروف این شهر یعنی بارسلونا می‌شناسند. اگرچه پیش‌تر در سال ۱۹۹۲ بارسلون میزبان المپیک شد و همین امر باعث شد که این شهر رشد زیادی در عرصه‌ی تولید مکان‌های ورزشی، استادیوم‌ها و مراکز تفریحی کند، اما همچنان این بارسلوناست که نام بارسلون را به‌عنوان شهر فوتبال بر سر زبان‌ها انداخته است.

بارسلونا از زمان میزبانی المپیک ۹۲ مرکز ورزش‌های آبی در اروپا شد. از اسکی روی آب بگیرد تا شنا و واترپلو. از طرفی با توجه به دشت‌ها و کوهستان‌های بکرش موقعیت بسیار خوبی برای دوچرخه‌سواری و ورزش‌های قدرتی شد.

درباره: بهترین غذاهای اسپانیایی؛ معرفی ۱۹ تا از خوشمزه ترین غذاهای اسپانیا + عکس بیشتر بدانید.

نمایی زیبا از کلیسای Sagrada Família
نمایی زیبا از کلیسای Sagrada Família

بارسلونا معماری «گوتیک» و زیبایی هم دارد که در دوران مدرن ادامه پیدا کرده و خود را در آثار گائودی، معمار و مجسمه‌ساز مشهور اسپانیایی نشان داده است. حیف است در سفر به بارسلون به این معماری بی‌نظیر سری نزنید. از معروف‌ترین نشانه‌های آن می‌توان به کلیسای «ساگرادا فامیلیا» و  میدان «سنت آگوست» (Sant Agustí) اشاره کرد. علاوه بر این شهر مرکز استان «کاتالان» است که در از قدیم مرکز جمهوری‌خواهان و استقلال‌طلبان بوده. جایی که زبان و فرهنگ خاص خود را دارند و عموم مردم اسپانیا که شهر مادرید نمایندگی آن‌ها را می‌کند، متفاوت هستند.

ورزشگاه نیوکمپ

Camp Nou یکی از 5 ورزشگاه معروف اروپا که باید در سفر به بارسلون دید
Camp Nou یکی از ۵ ورزشگاه معروف اروپا که باید در سفر به بارسلون دید

یکی از جاهایی‌که باید در شهر بارسلون به آن سر بزیند، ورزشگاه نیوکمپ است. ورزشگاه نیوکمپ بیش از ۹۹ هزار نفر گنجایش دارد و یکی از معدود ورزشگاه‌های ۵ ستاره در دنیاست. اگر کمی به عقب نگاه کنید، بازی‌های مهمی را می‌بینید که در این ورزشگاه برگزار شده است.

جالب است بدانید این ورزشگاه بیش‌ترین تعداد تماشاگر را در بازی بارسلونا مقابل یوونتوس در جام اروپا و در سال ۸۶ تجربه کرده، اما به‌دلیل قوانین جدید تعداد صندلی‌های این استادیوم کاهش یافت و از ۱۰۵ هزار صندلی به ۹۹ هزارتا کاهش یافت. به ههمین دلیل تکرار این رکود امکان‌پذیر نیست.

واژه‌ی Més que un club به معنای فراتر از یک باشگاه
واژه‌ی Més que un club به معنای فراتر از یک باشگاه

این ورزشگاه در سال ۱۹۵۷ به‌دست دو معمار معروف اسپانیایی «فرانسس میتجانس» (Francesc Mitjans) و «جوزپ سوتراس» (Josep Soteras) طراحی و ساخته شد. جالب‌ترین قسمت نیوکمپ به غیر از زمین ورزشی آن، موزه‌ی نیوکمپ است. این موزه سالانه بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بازدید کننده از سراسر دنیا دارد و نقش مهمی در درآمد بالای بارسا بازی می‌کند.

از نکته‌های جالب دیگر در مورد نیوکمپ عبارت معروف بارسایی‌ها روی صندلی‌های آن است. عبارت Més que un club به معنی بیش‌تر از یک باشگاه. معنای دقیق این جمله در فارسی می‌شود: «بارسلونا، بیش‌تر از یک باشگاه است.»

مونومنتال قتلگاه گاو‌ها ؛ میدان گاوبازی بارسلون

گاوبازی یک سنت معروف در اسپانیاست و سفرزون تنها آن را تشریح می‌کند. ما به شما توصیه می‌کنیم در سفر به بارسلون حتما به یکی از این میدان‌های قدیمی و سنتی سربزنید.

فقط ورزشگاه‌های فوتبال نیستند که در بارسلون و اسپانیا طرفداران زیادی دارد، بلکه میدان‌ها (ورزشگاه‌ها) گاوبازی از مدت‌ها قبل در اسپانیا ساخته می‌شد و طرفداران زیادی داشت. «گاوبازی تورئو» یکی از خشن‌ترین انواع گاوبازی در جهان است که در منطقه‌ی کاتالان و اسپانیا رواج دارد. اگرچه این بازی برای مدتی در بارسلون ممنوع بود، اما دادگاه قانون اساسی در سال ۲۰۱۶ این ممنوعیت را برداشت تا راه را برای برگزاری دوباره‌ی این بازی در سراسر اسپانیا باز کند.

 La Monumental از معروف‌ترین میدان‌های گاوبازی جهان
La Monumental از معروف‌ترین میدان‌های گاوبازی جهان

درباره: سفر به مادرید ، شهر فوتبالی اروپا بیشتر بدانید.

از میان میدان‌های معروف گاوبازی در جهان «مونومنتال» (La Monumental) یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌هاست که توسط شاگرد آنتونی گائودی، معمار بزرگ اسپانیایی به نام «دومنک سوگرانیسی‌گراس» (Domènec Sugrañes i Gras)، ساخته شده است. این میدان به سبک خاص «ایبریایی» تزیین شده و بافت‌های کاشی‌کاری اسلامی هم در آن دیده می‌شود. ترکیبی جادوئی از چند فرهنگی بودن این منطقه و این نقطه از جهان. جالب است بدانید در دوران اسلامی نیز گاوبازی در اسپانیا ممنوع نشد و حتی برای این بازی ورزشگاه هم ساخته شد.

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۴ امیر قطر پیشنهاد بالایی برای خرید مونومنتال و تبدیلش به یک مسجد به شهرداری بارسلون داد که از سوی شهردار وقت این شهر پذیرفته نشد. شهرداری بارسلون قصد دارد این مکان را به یک موزه‌ی بزرگ برای گاوبازی تبدیل کند. از آن‌جایی‌ کم‌تر گاوبازی در این مکان انجام می‌شود به شما توصیه می‌کنیم، حتما به این‌جا سربزیند و از دیدن زیبایی‌های معماریش لذت ببرید.

درباره: جاهای دیدنی مادرید | لذت گشت‌و‌گذار در پایتخت اسپانیا بیشتر بدانید.

فستیوال سن‌فرمین (Sanfermines) در نابارای

فستیوال Sanfermines ، مراسم قدیمی و 500 ساله در اسپانیا
فستیوال Sanfermines ، مراسم قدیمی و ۵۰۰ ساله در اسپانیا

اگرچه این فستیوال در بارسلون انجام نمی‌شود، اما بسیاری از کسانی که به بارسلون می‌روند به این فستیوال هم سر می‌زنند. از سال ۱۵۹۱ میلادی رسمی در میان مردم شهر «پامپلونا» در استان نابارای رواج یافت که تبدیل به یکی از مهیج‌ترین اتفاق‌های توریستی جهان شد.

داستان از این قرار بود که گله‌داران گاوهای نر خود را همه‌ساله بین ظهر روز ۶ ژوئیه تا نیمه‌شب ۱۴ ژوئیه از میان کوچه‌های باریک به پیش می‌بردند تا به محل بازار برسانند و زودتر از دیگران آن‌ها را به‌فروش برسانند. در آن زمان کوچه و خیابان‌ها باریک بود و هرکسی که در این زمان از میان کوچه‌ها می‌گذشت ممکن بود کشته یا زخمی شود!

Sanfermines بازی خطرناک مرگ و زندگی
Sanfermines بازی خطرناک مرگ و زندگی

از طرفی گله‌داران برای رساندن سریع گاوهای‌شان عجله داشتند و از سوی دیگر برخی از جوانان بی‌باک شهر برای نشان دادن شجاعت و جسارت  گاوهایی که به‌دنبال مردم می‌افتادند را منحرف می‌کردند و با نشان دادن شجاعت‌شان میان بقیه اسم و شهرتی به‌هم می‌زدند. به مرور این رسم رواج یافت. امروز در اطراف کوچه چوب‌هایی کار می‌گذارند تا تماشاگران صدمه نبینند و در عین‌حال شرکت‌کنندگان هم بتوانند به‌سرعت خودشان را از دست گاو‌ها رها کنند.

نکته‌ی جالب این‌که جوانانی که دوست دارند در این مراسم شرکت کنند تنها کافی‌ست لباس سفیدی به تن کنند و گردنبند قرمزی ببندند.

درباره: سفر به بارسلون و ۱۵ کاری که باید انجام دهید، بیشتر بدانید.