ترکیه جزء مقاصد مهم سفرهای خارجی ما ایرانیان به حساب می‌آید. نرخ ارز مناسب، فاصله زمانی کم و اقامتی مقرون به صرفه، باعث شده تا بسیاری از ما سفر به ترکیه را ترجیح دهیم. اما در بیشتر موارد، تنها استانبول یا آنکارا را برای تفریح و گردش خود انتخاب می‌کنیم. با وجود اینکه استانبول یک شهر تاریخی و بزرگ محسوب می‌شود و جاذبه‌های زیادی دارد، اما باز هم ترکیه را نمی‌توان به استانبول محدود کرد. آیا می‌توانید باور کنید که بنایی به شگفتی و بزرگی اهرام مصر در ترکیه وجود دارد که اکثر ما از آن بی‌خبر هستیم؟ شهر زیرزمینی ترکیه یا همان درینکویو، یکی از جاذبه‌های مهم و دیدنی ترکیه به شمار می‌آید که بسیاری از آن اطلاع ندارند. با سفرزون همراه شوید تا این شهر ۱۸ طبقه زیر زمینی را بهتر بشناسید.

saadatrent

 

شهر زیرزمینی ترکیه کجاست؟

شهر زیرزمینی ترکیه کجاست؟

منطقه‌ای به نام کاپادوکیا در مرکز ترکیه وجود دارد. اکثر مسافران این منطقه را تنها به خاطر وجود کوه‌های عجیب و غریب می‌شناسند. قطعا بالن‌سواری در این منطقه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اما در حقیقت، در منطقه کاپادوکیا، شهری ۱۸ طبقه، زیر زمین مدفون شده. شهری که سزاواری آن را دارد که در میان عجایب هفت‌گانه قرار گیرد.

شهر زیرزمینی ترکیه که آن را با نام درینکویو نیز می‌شناسند، یک شهر مخفی است که ۱۸ طبقه زیر زمین قرار گرفته. قدمت ساخت این شهر باستانی به دوره زرتشتیان می‌رسد. همانطور که می‌دانید، در دوره قدیم، ترکیه جزئی از ایران بوده. به همین دلیل است که می‌توانیم شاهد تاثیر آیین مذهبی ایرانیان بر این مرز و بوم باشیم.

اما از طرف دیگر کاملا مشهود است که زرتشتیان برای اقامت خود، شهری مخفی را انتخاب کرده‌اند. این یعنی به دلایل مختلف احتمالا جان آنها در خطر بوده و ترجیح می‌دادند زندگی خود را به دور از توجه و نظارت دیگران سپری کنند. درینکویو یا همان شهر زیرزمینی ترکیه، قابلیت این را داشته که هزاران هزار نفر را در خود جای دهد و امروزه آن را از نظر شگفتی ساخت، با اهرام مصر مقایسه می‌کنند.

واقعا در آن دوران با چه تکنولوژی و ابزارآلاتی توانسته‌اند ۱۸ طبقه زیر زمین چنین سازه مستحکمی بسازند که تا به امروز سالم باقی بماند؟ اصلا رفت و آمد چطور انجام می‌شده؟ مهم‌تر از همه اینکه نور و هوا چطور به طبقات مختلف می‌رسیده؟ واقعا این بنا را می‌توان یکی از شگفتی‌های هنر معماری ایرانیان باستان دانست.


برای دریافت راهنمای سفر به استانبول کلیک کنید.


دلیل ساخت شهر زیرزمینی ترکیه

شهر زیرزمینی ترکیه
دلیل ساخت شهر زیرزمینی ترکیه

بر اساس اسناد تاریخی، شهر زیرزمینی ترکیه در دوران بیزانس ساخته شده. مستندات تاریخی نشان می‌دهند که زرتشتیان منطقه برای حفظ جان خود در جنگ اعراب و بیزانس، این شهر زیر زمینی را با دستان خود ساخته‌اند. جنگ ‌های اعراب مسلمان، دقیقا چهار صد سال به طول انجامید. این بنا را به عنوان شهر زیرزمینی ترکیه می‌شناسند. پس باید انتظار یک شهر را از آن داشت. به همین دلیل چندین و چند گذرگاه مختلف و غار‌های متعدد در هر طبقه به چشم می‌خورد. گذرگاه‌هایی که دقیقا مثل کوچه‌های یک شهر کوچک هستند.

به صورت کلی این شهر حدود ۸۵ متر زیر زمین قرار گرفته و می‌توانسته حدود ۲۰ هزار نفر انسان به علاوه دام‌های اهلی را در خود جای دهد. این شهر زیبا و باستانی تنها حدود ۵۰ سال است که کشف شده. دقیقا در سال ۱۹۶۹ بود که برای اولین بار، بازدید از درینکویو برای عموم مردم آزاد شد. البته هنوز هم بنا به دلایل امنیتی، تنها نیمی از آن قابل بازدید بوده و نیمی دیگر کاملا مهر و موم شده.

نحوه ساخت شهر زیرزمینی ترکیه

شهر زیرزمینی ترکیه
نحوه ساخت شهر زیرزمینی ترکیه

چند میلیون سال قبل و حتی پیش از خلقت انسان، آتشفشان‌های فعالی در این منطقه حضور داشتند. آتشفشان‌هایی که حتی باعث شکل گیری کوه‌های عجیب منطقه کاپادوکیا شده‌اند. این آتشفشان‌ها، مواد مذاب را به بیرون پرتاب می‌کردند. این مواد مذاب لایه به لایه روی سطح زمین قرار گرفتند و تشکیل یک بافت نرم و قابل شکل‌گیری را دادند. مردمان آن زمان به تدریج دریافتند که خانه‌های خود را می‌‌توانند زیر این لایه‌های نرم آتشفشانی بنا کنند تا از گزند دشمنان به دور باشند.

اگر به دنبال اولین قومی هستید که دست به ساخت شهرهای زیر زمینی زدند، باید بدانید که بر طبق اسناد تاریخی، فریگایی‌ها، اولین کسانی بودند که در زیر سنگ‌های آتشفشانی نرم، خانه‌های خود را بنا کردند. اولین خانه های زیر زمینی در قرن هفتم تا هشتم پیش از میلاد ساخته شده‌اند. پس از آن، زمانی که زبان فریگایی‌ها به یونانی تغییر پیدا کرد، مسیحیان باز هم برای نجات جان خود و ادامه زندگی در خفا، به ساخت شهر‌های زیر زمینی ادامه دادند. به این طریق، حتی تا قرن چهاردهم، بسیاری از مسیحیان به این شکل خود را در مقابل حملات مغول‌ها بیمه می‌کردند.

جالب است بدانید که این روش دفاعی حتی در قرن بیستم نیز مرسوم بوده! مردم برای فرار از دست آزار دولت عثمانی، به غارهای مختلف پناه می‌بردند. این رویه تا حدود سال ۱۹۲۳ ادامه داشت. از آن پس دیگر کسی به دنبال شهرهای زیر زمینی نرفت و به دست فراموشی سپرده شدند. حال پس از ۴۰ سال، این شهرهای زیر زمینی کشف شدند.

باید انتظار دیدن چه چیزهایی را در شهر زیرزمینی ترکیه داشته باشید؟

باید انتظار دیدن چه چیزهایی را در شهر زیرزمینی ترکیه داشته باشید؟

ما قصد داریم تا شما را به صورت کامل با شهر زیرزمینی ترکیه آشنا کنیم. به طوری که اگر قصد سفر به آنجا را پیدا کردید، در بدو ورود حس کنید که قبلا یک بار اینجا را دیده‌اید! پیش از هر چیز باید بگوییم که در حین بازدید خود، به احتمال زیاد با نماد‌هایی از آیین زرتشت رو به رو خواهید شد. نماد‌هایی که نشان دهنده زرتشت، اهورا مزدا، اسب‌های پارسی و فرهنگ ایرانی هستند. اگر با چنین نمادهایی رو به رو شدید، تعجب نکنید. باید بدانید که در دوران قدیم، تمامی این اراضی تحت تسلط ایران بوده.

در لحظه ورود، شاهد دو درب سنگی بزرگ خواهید بود. درب‌هایی که در مواقع خطر و حملات مختلف بسته می‌شدند تا دست دشمن به شهر نرسد. همینطور که ادامه می‌دهید، متوجه می‌شوید که برای هر طبقه نیز یک درب مخصوص به خود تعبیه شده است. به این طریق، در صورت نفوذ دشمن به درب اولی، مردم پشت درب‌های بعدی پناه می‌گرفتند.

همینطور که قدم بر می‌دارید، متوجه فضاهای خالی می‌شوید که به آنها غار می‌گویند. این غارها در دوران باستان کاربری اصطبل، آب انبار، معبد نیایش، انبار غذا، انبار سلاح و از این قبیل مسائل را داشته. این خیلی جالب است که در حین مخفی بودن، زندگی خود را باکیفیت و به صورت کامل سپری می‌کردند. حتی در این شهر، آثاری از ناقوس کلیسا به چشم می‌خورد که نشان دهنده حضور کلیسا در شهر بوده. همچنین در بیرون از شهر، می‌توانید خرابه‌هایی را شاهد باشید که دقیقا همانند برج‌های دیده‌بانی هستند.

چه ویژگی‌هایی باعث منحصر به فرد شدن شهر زیرزمینی ترکیه شده؟

چه ویژگی‌هایی باعث منحصر به فرد شدن شهر زیرزمینی ترکیه شده؟

پیش از هر چیز، باید به این افتخار کنید که شهر زیرزمینی ترکیه، ساخت دست ایرانیان باستان است. ساخت ۱۸ طبقه زیر زمین واقعا نیاز به مهارت خاصی داشته که تنها در انحصار ایرانیان بوده. در طبقه اول، از حیواناتی اهلی مثل اسب، گاو و گوسفند نگه‌داری می‌شده. همینطور که به طبقات پایینی می‌روید، با سنگ‌های بزرگی رو به رو خواهید شد. مورخان تاریخی بر این باور هستند که ساکنین شهر، از این سنگ‌ها برای مسدود کردن مسیر دشمنان در صورت حمله به شهر استفاده می‌کردند.

اگر بدون راهنما و توجه به تابلوهای مختلف در این شهر زیر زمینی حرکت کنید، احتمال گم شدن شما بسیار زیاد است. در هر طبقه اتاق‌های مختلفی وجود دارند که هر یک از آنها کاربرد خاصی داشته‌اند. در تمامی بخش‌های این شهر، هواکش‌های متعددی نصب شده‌ تا اکسیژن را به تمامی قسمت‌ها برسانند و هیچ کمبودی در اکسیژن به وجود نیاید.

جالب است بدانید که هر غار، یک اتاق بوده و کاربرد منحصر به فرد خود را داشته. برخی از آنها حتی محلی برای دفن اجساد بوده تا از سایر بخش‌های شهر به دور باشند. حتی جالب است بدانید بخش‌هایی از این شهر، محل تجمع و مدرسه بوده. یکی از منحصر به فردترین نکاتی که در مورد شهر زیر زمینی درینکویو باید گفت، این است که به وسیله یک تونل زیرزمینی، به شهر زیر زمینی دیگری متصل شده! این تونل هشت کیلومتر طول دارد و در نهایت به شهر کایماکلی می‌رسد! این برای ایجاد ارتباط بسیار مفید بوده.

سیستم دفاعی شهر درینکویو

سیستم دفاعی شهر درینکویو

از این شهر زیر زمینی، به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده. جالب است بدانید که در بین تمامی درب‌های درینکویو، حفره‌هایی به چشم می‌خورند که برای تیر اندازی سربازان تعبیه شده بودند. البته بزرگ‌ترین نقص امنیتی سیستم دفاعی شهر درینکویو، مشخص بودن سیستم تهویه آن است. به این طریق دشمنان می‌توانستند تهویه را مسدود کنند تا تمام شهر نابود شوند!

شاید تصور کنید که گرمای هوا در تابستان و سرمای هوا در زمستان به نوبه خود یک دشمن اساسی برای ساکنین شهر بوده اند. اما طراحی و معماری این بنا به قدری دقیق و مهندسی شده است که در مقابل تغییرات دما، از خود انعطاف پذیری بالایی نشان می‌دهد.

شهر زیرزمینی ترکیه بعد از ۴۰ سال چطور کشف شد؟

شهر زیر زمینی چطور کشف شد

جالب است بدانید که پیش از کشف شهر زیرزمینی ترکیه ، هیچ کس از وجود آن آگاهی نداشت. کارگران ساختمانی، در حال حفاری زمین بودند تا بنای سازه ای را ایجاد کنند. در این حین به صورت کاملا اتفاقی با تونلی عمیق برخورد می‌کنند. آنها مراتب را به سرپرستان خود اطلاع می‌دهند و به این ترتیب متوجه می‌شوند که به صورت کاملا ناخواسته، شهر زیرزمینی ترکیه را کشف کرده‌اند. البته لازم به توضیح نیست که پروژه ساخت و ساز لغو شد و کارگران از کار بی کار شدند!

اماکن دیدنی اطراف شهر زیرزمینی ترکیه

شهر زیرزمینی ترکیه
اماکن دیدنی اطراف شهر زیرزمینی ترکیه

اگر از این اثر باستانی منحصر به فرد دیدن کردید، بهتر است حتما سری به دودکش‌های دوقلوی پری بزنید. بالن سواری در این منطقه بسیار توصیه می‌شود. همچنین روستای کبوتر، تاش اویما یر، ایهلارا و مجموعه تفریحی آسنتیک نیز مکان‌های مناسبی برای بازدید شما خواهند بود.

اقامت در شهر زیرزمینی ترکیه و بهترین زمان سفر به آن

شهر زیرزمینی ترکیه
اقامت در شهر زیرزمینی ترکیه و بهترین زمان سفر به آن

این منطقه کاملا چهار فصل است و می‌توانید هر فصلی را برای بازدید از شهر زیر زمینی انتخاب کنید. اما به صورت کلی اگر گرمای آفتاب شما را آزار می‌دهد، بهتر است فصل بهار و پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید. در ضمن باید بدانید که سفر به  منطقه کاپادوکیا، تنها یک سفر یک روزه است. مخصوصا مسافران خارجی، به هیچ وجه در این منطقه اقامت نمی‌کنند. شما برای اقامت باید حداقل ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر را پشت سر بگذارید تا به یک شهر برسید و در آنجا امکانات اقامتی را بیابید. این مساله را حتما در نظر بگیرید تا حین سفر دچار مشکل نشوید.

اطلاعات بازدید از شهر زیرزمینی ترکیه

شهر زیرزمینی ترکیه
اطلاعات بازدید از شهر زیرزمینی ترکیه

آدرس شهر زیرزمینی ترکیه : Bayramlı, Niğde Cd., 50700 Derinkuyu/Nevşehir, Turkey

شماره تماس: +۹۰۳۸۴۲۱۳۴۲۶۰

ساعات بازدید: در تابستان همه روزه از هشت صبح تا هفت بعد از ظهر و در زمستان از هشت صبح تا پنج بعد از ظهر

هزینه بازدید: شش دلار

زمان مورد نیاز برای بازدید: سه الی چهار ساعت

دسترسی به شهر زیرزمینی ترکیه

آدرس شهر زیرزمینی ترکیه روی نقشه گوگل

شهر زیر زمینی، در نزدیکی کایسری قرار دارد. اما به شدت توصیه می‌شود که مسافران خارجی، خودشان به تنهایی قصد بازدید از این منطقه را نکنند. حتما باید از تورهای یک روزه داخل استانبول استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید در تور یک روزه کاپادوکیا شرکت کنید. به این طریق، تور شما را به دیدن جاذبه‌های اطراف شهر زیر زمینی نیز می‌برد. اما به هر صورت، از استانبول می‌توانید با یک پرواز به منطقه کاپادوکیا برسید. از آنجا هم باید یک خودرو کرایه کنید، چون فاصله زیادی تا شهر زیرزمینی ترکیه وجود دارد.

متاسفانه آثار باستانی زیادی همانند شهر زیرزمینی ترکیه در سراسر جهان وجود دارند که در حقیقت متعلق به ایرانیان هستند. حتی مولانا که تمام اشعارش را به فارسی بیان کرده، به ترکیه نسبت می‌دهند. به نظر شما سفرزونی عزیز، باید چطور از آثار باستانی کشورمان که در اصل و ریشه متعلق به ایران است حمایت کنیم؟ آیا تبلیغات می‌تواند تاثیر داشته باشد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید که ما بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات شما عزیزان هستیم. پس ما را بیش از این منتظر نگذارید!


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.