قطار، یکی از عالی‌ترین راه‌ها برای سفر بین نقاط مختلف در جهان است. سفری که شما را با مناظری شگفت‌انگیز روبه‌رو می‌کند که در حالت معمول، قابل دسترسی نیستند. سفرزون عجیب ترین راه آهن های دنیا را برای‌تان یک‌جا جمع کرده تا با دیدن آن لذت ببرید و رویاپردازی کنید. از بسترهای نمکی گرفته تا قطارهایی زغال سنگی که صدای ترق تروق‌شان در دل رشته کوه‌های «هیمالیا» تکرار می‌شود. این سفرهای پر از مناظر و حس‌های گوناگون است. با ما همراه شوید

saadatrent

با قطار روباز به قلب جنگل‌های استوایی سفر کنید

Battambang Bamboo Train از قطارهای معروف دنیا است
Battambang Bamboo Train از قطارهای معروف دنیا است

یکی از عجیب ترین راه آهن های دنیا در آسیای جنوب شرقی است. قطار بامبوی «به‌تام بنگ» به‌خاطر سفر در منطقه‌ای با اقلیم گرم سورتمه‌ای است! یعنی سقف ندارد و روی آن دراز می‌کشید و مناظر را نگاه می‌کنید. این قطار با یک موتور کوچک موتورسیکلت کار می‌کند. بتام بنگ مرکز کابوج غربی است و در قسمت شمال‌غربی کامبوج قرار دارد.


در سفرزون بخوانیدعجایب طبیعی ایران را بشناسیم و راز آن‌ها را کشف کنیم


قطار بامبو برای آن‌هایی‌ که دنبال هیجان هستند، مناسب است. در این سفر گاهی خودتان را میان بسترهای نمکی خواهید دید و گاهی در میان شالی‌های برنج،خواهید رفت. از روی پل‌های معلق می‌گذرید و سرعت‌تان ۴۰ کیلومتر بر ساعت بیش‌تر نیست. در مسیر به خاطر بادی که گهگاه ممکن است اذیت‌تان کند، باید حواس‌تان را جمع کنید و محکم بنشینید. در مرکز بتام بنگ یک مهمانخانه ارزان و به رنگ زرد-نارنجی به نام «رامچانگ» (Ramchang) برای اقامت است که جای مناسبی است.

Loading the player...

روی پل‌های چوبی قدیمی از میان دره‌های عمیق

در ملبورن استرالیا به دیدار Puffing Billy بروید
در ملبورن استرالیا به دیدار Puffing Billy بروید

در این سفر با قطار «پوفینگ بیلی» (Puffing Billy) فرصت این را خواهید یافت که پاهای‌تان را از پنجره آویزان کنید. در این لحظات عبور از میان کوهستان تجربه‌ای تکرارنشدنی را برای‌تان رقم خواهد شد. مسیر این قطار از میان کوهستان‌ «دندنونگ» (Dandenong)، «دره‌ی یارا» (Yarra)، آبشارها، نهرها، سرخس‌های لیمویی رنگ و نور آفتابی که به درختان زبان گنجشک بلند و کوتاه می‌تابد، خواهد گذشت.

مسیر این قطار جایی‌ست که مثل یک قاب عکس است و از عجیب ترین راه آهن های دنیا به‌حساب می‌آید. در میان این مسیر پل «سه پایه مونبالک» (Monbulk) هم قرار دارد که چوبی و قدیمی است و قطار را از «بلگراو» Belgrave به نهر «منزس» Menzies می‌برد. این مکان‌ها تنها ۱ ساعت با ملبورن فاصله دارند. با یک برنامه‌ریزی کوچک برای یک پیک‌نیک در این اطراف می‌توان یک بعدازظهر شگفت‌انگیز را در آن‌جا بگذرانید. برای اقامت هم می‌توانید به Highly-rated apartment در یارای جنوبی، ملبورن بروید تا در شهر پایگاهی داشته باشید.

با قطار اسباب‌بازی به اورست و هیمالیا بروید

سوار بر قطار Darjeeling تجربه تازه‌ای از قطارسواری هند پیدا کنید
سوار بر قطار Darjeeling تجربه تازه‌ای از قطارسواری هند پیدا کنید

صدای سوت واضح قطار و دودی که به‌خاطر سوخت زغال‌ سنگی موتور از آن خارج می‌شود به معنی این است که شما نزدیک «دارجیلینگ» هستید. این قطار قرار است شما را در مسیر «هیمالیایی» خودش از میان راه‌های باریک بین کوهستان همراه کند.

این قطار روی یکی از عجیب ترین راه آهن های دنیا است که با ظرافت به نام قطار اسباب‌بازی معروف شده است. این لوکوموتیو به‌طور معمول تا حوالی هزار و ۸۰۰ میلادی علاوه بر مسافران چای هم منتقل می‌کرد و از شیب‌های هیمالیای جنوبی می‌گذشت. امروز با کمی مهندسی این قطار هنوز هم فعال است و از دارجیلینگ به «گوم» (Ghum) می‌رود که مرتفع‌ترین ایستگاه راه‌آهن در هندوستان است.

قطار آبی رنگ از میان ساختمان‌های کوتاه و شلوغی حوالی «تپه‌ی کارت‌ رود» Hill Cart Road قدیم می‌گذرد. قبل از این‌که چشم‌تان زیبایی‌های اعجاب‌آور مزرعه‌های کشت چای و هیمالیای برف‌گرفته را ببیند، یک‌جا برای اقامت در «دکلینگ رسورت» Dekeling Resort رزرو کنید که چشم‌اندازی به تپه‌های دارجیلینگ و محدوده «کانچنجونگا» Kanchenjunga دارد.

در مسیر بهشت سوار قطار رویایی شوید

Šargan Eight یکی از عجیب ترین راه آهن های دنیا
Šargan Eight یکی از عجیب ترین راه آهن های دنیا

راه‌آهنی بسیار باریک و بلند در مسیری رمانتیک مقصد بعدی ماست. در یکی از زیباترین خطوط راه آهن جهان در مسیری با درختان کاج معروف صربی انبوه بیافتید و دهکده‌های بهشتی را یکی‌یکی ملاقات کنید. یک سفر آرامش‌بخش با مناظری که به‌طرز دراماتیک و دیدنی یکی پس از دیگری سر برخواهند آورد؛ از دشت مسطح به گل‌های وحشی و پوشش‌های سنگی و از میان تونل و چشم‌اندازهای وسیع به‌سوی دشت‌های سرسبز و پرگل.

رزرو هتل خارجی

انتظار پیچ‌و‌تاب‌های زیاد را در مسیر داشته باشید. این سفر یک ساعت و نیم به‌طول می‌انجامد و شما از دهکده «موکرا گرا» Mokra Gora، به ایستگاه «سارگان ویتاسی» Sargan Vitasi می‌رود. طبیعت بکر، فضای چوبی حمل‌و‌نقل و حس باد روی صورت‌تان وقتی که چشم به پنجره و بیرون از قطار دوختید، تنها بخشی از سرزمین صربستان را با چشم شما آشنا خواهد کرد.

برای اقامت، اطلاعات هتل آپارتمان‌های «نوا» Neva را چک کنید تا یک جای خوب با امکانات اقامتی عالی در موکرا گرا داشته باشید.

دورانگو و سیلورتون از عجیب ترین راه آهن های دنیا

Durango & Silverton یکی از دیدنی‌ترین راه آهن‌های دنیا
Durango & Silverton یکی از دیدنی‌ترین راه آهن‌های دنیا

این راه آهن مثل یک گنج برای ما به میراث مانده است. مسیر راه این خط آهن باریک در کلورادو و مناظر حماسی «دورانگو» Durango و «سیلورتون» Silverton می‌گذرد و به رود «انیماس» Animas می‌رسد. جایی‌که هیچ‌گاه از طریق جاده قابل دسترسی نیست.

این خط آهن در سال ۱۸۸۲ ساخته شده، اما لوکوموتیوهای بخار هنوز هم استفاده می‌شوند. این استفاده به‌خصوص برای توریست‌هایی که برای منظره‌ها و چشم‌اندازهای بکر چشمان تیزی دارند، یک شانس بزرگ است. در این مسیر شما از دشت‌ها و رودها رد می‌شوید و از قسمت‌هایی که با درختان کاج پوشیده شده است، عبور می‌کنید. از آبشارها می‌گذرید و درختان سوزنی برگ سفیدپوش را درکنار گوزن‌های شمالی خواهید دید.

در واگن‌ «گوندولا» Gondola برای تنفس هوای تازه کوهستان یا در یکی از واگن‌های با راهنما بنشینید که در آن راهنماهای سفری که با شما سوار قطار شده‌اند به‌صورت سنتی برای‌تان در مورد هر چیزی که در مسیر هست، توضیح خواهند داد. کل این سفر با قطار، ۳ ساعت و نیم طول خواهد کشید. پیشنهاد ما این است که برای اقامت در یکی از هتل‌های راحت و مجهز Leland House در خود دورانگو یا Hotel Telluride که حدود ۱ ساعت از سیلورتون فاصله دارد، اقدام کنید.