نیشابور به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر خراسان رضوی، پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصربه‌فردی است که هر کدام‌‍ از آن‌ها این شهر را خواستنی‌تر و دلچسب‌تر می‌کنند. عمارت امین الاسلامی نیشابور یکی از همین زیبایی‌های تاریخی است که در مرکز شهر، در پناه بوستانی سرسبز خودنمایی می‌کند. با سفرزون برای آشنا شدن با این عمارت همراه شوید.

saadatrent
عکس از رضا مرادی سانی
عکس از رضا مرادی سانی

آدرس بوستان و عمارت امین الاسلامی نیشابور روی نقشه گوگل


در سفرزون بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی نیشابور ، سفری از جنس تاریخ و فرهنگ ایران زمین


زیبایی عمارت امین الاسلامی نیشابور در میان سرسبزی باغ

عمارت امین الاسلامی نیشابور - عکس از مرتضی امین الرعایایی
عمارت امین الاسلامی نیشابور – عکس از مرتضی امین الرعایایی

بعد از سفر به نیشابور، وقتی به مرکز شهر می‌رسیم، داخل خیابان امام خمینی، بوستانی سرسبز مشهور به بوستان امین الاسلامی را می‌بینیم که روبه‌روی باغ ملی جا خوش کرده است. نام این بوستان برگرفته از عمارت خوش نقش‌ونگاری است که در آن واقع شده است. عمارت امین الاسلامی نیشابور با آن در و پنجره‌های آبی و آجرهای نوستالژیک، رخ زیبایی به بوستان و شهر نیشابور بخشیده است. این عمارت از املاک شخصی به نام ابولحسن امین الاسلامی بوده که از خان‌های زمان پهلوی محسوب می‌شده است. باغ عمارت مربوط به دوره‌ی پهلوی دوم است و خود عمارت به سبک پهلوی اول بنا شده است.

خرید بلیط هواپیما تهران مشهد
رزرو هتل داخلی

باغی بهشتی که شما را به عمارتی نوستالژیک می‌رساند

عمارت در زمستان

این بنای دو طبقه‌ی آجری در میان باغی بنا شده که مساحتی نزدیک به ۳۲ هزار متر مربع دارد. امروزه باغ امین الاسلامی تبدیل به بوستانی پرطرفدار در مرکز شهر شده و با ایجا پیاده‌روها، جایی محبوب و با صفا برای گشت‌زنی در نیشابور محسوب می‌شود. این عمارت در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و با وجود باغ با شکوهی که اطرافش را گرفته، یکی از جذاب‌ترین بناهای قدیمی نیشابور محسوب می‌شود.

عکس از رضا مرادی سانی
عکس از رضا مرادی سانی

اولین چیزی که در ورودی این باغ نگاه را به خود جذب می‌کند، تندیس دو کوزه‌ای است که در دل خود دو کوزه‌گر را نشان می‌دهد. این دو مجسمه‌ی بزرگ، زیباترین مدخلی است که می‌توان برای یک بوستان درنظر گرفت. بعد از گذر از ورودی پارک با پیاده‌رویی طولانی روبه‌رو می‌شویم که کناره‌های آن با درختانی سر به فلک کشیده مزین شده‌اند و هر کدام هویتی دلنشین به باغ و عمارت بخشیده‌اند. چنار، کاج، گردو و توت از جمله‌ی این درخت‌ها هستند.

عمارتی که در گذر زمان خاک می‌خورد

عکس از علی افشار
عکس از علی افشار
عکس از علی افشار
عکس از علی افشار

عمارت امین الاسلامی نیشابور از زیبایی و هوش معماری، چیزی از بناهای هم دوره‌ی خود کم ندارد و دارای سالنی بزرگ، چند اتاق، ورودی زیبا و ستون‌های استوار است که همچنان جذاب هستند. این بنا با تمام زیبایی‌اش بدون هیچ استفاده‌ای در میان باغ روزگا می‌گذراند و به قدمت خود اضافه می‌کند. در سفرتان به شهر پرآوازه‌ی نیشابور حتماً سری به باغ روح‌نواز امین الاسلامی بزنید و سراغی از عمارت زیبای آجری آن بگیرید. این بنا در خیابان امام خمینی شهر، روبه‌روی باغ ملی قرار گرفته است. سفرزون منتظر خواندن نظرات و دیده‌‌های شما از این جاذبه‌ی گردشگری نیشابور است.