استان زیبای زنجان، علاوه‌بر آثار و ابنیه تاریخی فراوان، جاذبه های طبیعی بی‌نظیری نیز دارد که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از آن‌ها، به استان زنجان می‌روند. یکی از جذابیت‌های طبیعی استان زنجان که در زمره زیباترین غارهای ایران جای می‌گیرد، غار کتله خور است. غار کتله خور در فاصله ۱۵۵ کیلومتری جنوب شهر زنجان قرار دارد که برای دیدن آن باید خودتان را به نزدیکی شهر کوچک گرماب برسانید و در نهایت این غار زیبا را در زیر کوه کتله خور پیدا کنید. اگر دوست دارید با غار کتله خور بیشتر آشنا شوید، در ادامه با سفرزون همراه باشید:

saadatrent

غار کتله خور و قدمت تاریخی آن

نمای بیرون غار
نمای بیرون غار

این غار نامگذاری زیبایی دارد که بسیاری از افراد معنای آن را نمی‌دانند. در بسیاری از شهرهای غربی ایران، به کوهی که ارتفاع کمی دارد، کتله گفته می‌شود و به این دلیل که خورشید از پشت این کوه طلوع می‌کند، آن را کتله خور می‌نامند.

قدمت غار کتله خور به ۱۲۰ میلیون سال پیش می‌رسد و در طی این دوران، تغییرات طبیعی و مصنوعی زیادی را تجربه کرده‌است و زلزله‌های مختلف، باعث به وجود آمدن شکستگی‌هایی در آن شدا است. این غار در سال ۱۳۳۱ توسط گروهی از غارنوردان کشف شد. در زمان قدیم تا طول ۷۰۰ متری داخل غار، ۷۰ سانتی‌متر قطر داشت و به قدری باریک بود که غار نوردان این مسیر را سینه‌خیز طی می‌کردند. یکی از چیزهایی جالبی که در این غار کشف شده، تعداد ۸۰ اسکلت در ۱۰۰ متر اول این غار است که آن‌ها را متعلق به انسان‌های اولیه دانسته‌اند.


برای دریافت راهنمای سفر به زنجان کلیک کنید.


داخل غار کتله خور چگونه است؟

ورودی غار کتله خور با دهلیزی ۴ هزار متری آغاز می‌شود که سقف کوتاهی دارد و به دهلیزهای فرعی راه پیدا می‌کند. پس از آنکه دهلیز را پشت سر گذاشتید، یک دالان ۹۵۰ متری پیش چشمتان نمایان می‌شود که پس از عبور از سربالایی آن به تالار بزرگی می‌رسید که تعداد بسیار زیادی از چکنده‌ها و چیکیده‌ها را می‌توان در آن جا دید. تجمع آهکی در برخی قسمت‌های غار با عث به وجود آمدن اشکالی شده‌است که به اشیای مختلف شباهت دارد. این اشکال به نام چیزهایی که به آن شبیه هستند نامگذاری شده‌اند و قسمت‌های مختلفی همچون میدان شیر خوابیده، میدان بیستون، میدان چهل‌ ستون، میدان پنج ‌شیر، پای فیل، تالار عروس، تونل قندیلی، اتاق عقد، عروس و داماد ، میدان شمع را پدید آورده‌اند.

عروس و داماد
عروس و داماد

دیدن نقش و نگارها و اشکال گوناگون داخل هار بسیار جذاب است. یکی از محبوب‌ترین اشیای نامگذاری شده که گردشگران را به سمت خود می‌کشاند، بخش عروس و داماد است که استالاگمیت‌های آن شباهت بسیاری به عروس و داماد دارند.

نمای ۳۶۰ درجه از غار کتله خور

غار کتله خور؛ همسایه غار علیصدر

غار کتله خور
غار کتله خور

غار کتله خور به سه بخش ورزشی، تفریحی و فرهنگی تقسیم می‌شود. بخش ورزشی ۴ کیلومتر طول دارد آن تنها برای افرادی که غارنوردی و صخره‌نوردی بلدند قابل استفاده است. بخش فرهنگی با طول ۲ کیلومتر برای تمام گردشگران قابل بازدید است. در نهایت بخش فرهنگی غار است که در قسمت جنوبی غار کتله خور قرار دارد. در قسمت اصلی غار کتله خور، دالانی طبیعی وجود دارد که راه خروج آن را به صورت مصنوعی ایجاد کرده‌اند و مکان مناسبی برای برگزاری مراسم‌های مختلف است.

یکی از نکات جذاب درباره این غار که غارنوردان در هنگام تحقیق بر روی آن متوجه شده‌اند این است که این غار در انتهای مسیر خود به غار علیصدر در ۱۰۰ متری آن می‌رسد. این دو غار تقریبا همسن و هم دوره هستند و تفاوت آن‌ها در این است که غار علیصدر را آب فرا گرفته اما غار کتله خور غاری خشک و بدون آب است. همچنین آهک‌های این غار شفاف‌تر هستند و چشم انداز فوق‌العاده‌ای دارد. غار کتله خور به گفته محققان از ۷ طبقه تشکیل شده‌است که تا به حال تنها ۳ طبقه آن کشف شده‌است.

بهترین زمان سفر به استان زنجان چه زمانی است؟

غار کتله خور
غار کتله خور

بهترین زمان سفر به استان زنجان که هوا نه زیاد گرم و نه زیا د سرد باشد، فصل بهار بهترین فصل برای سفر به این استان و بازدید از غار کتله خور است.

برای رفتن به غار کتله خور چه چیزی نیار داریم؟

غار کتله خور
غار کتله خور

برای رفتن درون غار سبک باشد و از به همراه داشتن وسایل حجیم و قیمتی خودداری کنید. درون غار به قندیل‌های بزرگ سنگینی که از سقف آویزان است دست نزنید؛ چرا که این کار خطر آفرین است و خسارات جانی زیادی در پی خواهد داشت. حتما برای بازدید از غار کفش مناسب به پا کنید و همچنین با یک فرد آشنا به غار برای بازدید از آن بروید.

چه مسیری را برای رفتن به غار کتله خور طی کنیم؟

غار کتله خور
غار کتله خور

بهترین مسیر رفتن به زنجان اتوبان زنجان است که به راحتی و در مدت زمان کوتاهی شما را از تهران به زنجان می‌رساند. پس از نزدیک شدن به زنجان، هنگامی که از سمت جنوب ۱۵۵ کیلومتر با شهر زنجان فاصله دارید، به سمت کتله خور به راه بیفتید. اگر قصد دارید بدو خودروی شخصی‌تان به استان زنجان بروید، می‌توانید با قطار خودتان را به آنجا برسانید.

در بازدید از زنجان چاقوی معروف این شهر و ظروف مسی مرغوب و زیبایش را از دست ندهید تا هم سوغات خوبی برای عزیزانتان به همراه ببرید و هم به رونق صنایع دستی استان زنجان کمک کنید.

آدرس غار کتله خور روی نقشه گوگل

آیا تا به حال چیزی راجع به زیبایی‌های طبیعی زنجان شنیده‌اید و یا غار کتله خور را از نزدیک دیده‌اید؟ آیا تجربه غار نوردی و بازدید از غارهای طبیعی و زیبای ایران را داشته‌اید؟ اگر نکته، توصیه و یا نظر قابل توجهی درباره غار کتله خور، طبیعت زنجان و دیگر غارهای زیبا و مهم کشور دارید، در اینجا با سفرزون به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های زنجان کلیک کنید.


 


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور ایرانگردی

برای مشاهده‌ی تور ایرانگردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.