9.0
امتیاز

نکات مثبت

  • طبیعت بکر
  • تجربه دیدن زندگی عشایر
  • آب و هوای فوق العاده
  • تجربه قدم زدن روی برف در تابستان

نکات منفی

  • نداشتن امکانات اقامتی
  • سخت بودن مسیر
  • تخصصی بودن مسیر پیاده‌روی
  • نیاز به تجهیزات غارنوردی
  • خاکی بودن جاده

برای طبیعت‌‌گردها هیچ‌چیز جذاب‌تر از این نیست که هر بار جای تازه‌ و بکری برای سفر و کشف پیدا کنند. جاهایی که در هر گوشه از سرزمین‌مان پراکنده‌اند و برای سفر به آنها لازم نیست تا دوردست‌های جهان سفر کنیم و کافی‌ست شوق کشف داشته باشیم. اگر عاشق سفر به سرزمین‌های پر از برف باشید و دوست داشته باشید غارنوردی و یخ‌نوردی کنید، رشته کوه‌های البرز و زاگرس غافل‌گیری‌های زیادی برایتان دارند. این بار می‌خواهیم جایی را به شما معرفی کنیم که بیشتر طبیعت‌گردهای حرفه‌ای می‌شناسند، غاری شگفت‌انگیز و کریستالی در استان چهارمحال و بختیاری به نام غار یخی چما که ارتفاع برف در آن به چند ده متر می‌رسد. اگر این مقدمه‌ کنجکاوتان کرد که بدانید ماجرای این غار یخی چیست و کجاست و چطور می‌شود به آن سفر کرد، با ما در مجله‌ی سفرزون همراه شوید.

saadatrent

غار یخی چما ، بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران

غار یخی چما

نام این غار یخی ناشناخته یعنی چما یا چی‌ما از گویش عشایر ساکن در منطقه گرفته شده است. غار چما در شمال شرقی استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و هم‌جوار روستای شیخ‌علیخان است و فاصله‌ی در ۲۵ کیلومتری چلگرد از توابع شهر کوهرنگ. این منطقه انقدر پرآب و حاصل‌خیز و پررونق و سرسبز است که اعتمادالسلطنه از نزدیکان ناصرالدین‌شاه در کتاب مرآت البلدان درباره‌اش نوشت شبیه هند کوچک است.

غار یخی چما
غار یخی چما

این غار وسط دره‌ای قرار دارد که هم‌نام غار است. انباشته شدن برف زمستانی در غار که به یک تنگه‌ی صخره‌ای قرار دارد، زاویه‌ی تابش نور آفتاب به تنگه و آب شدن برف‌ها در تابستان، باعث فرسایش بخش زیرین برف‌ها شده و در طول صدها هزار سال یک غار یخی را شکل داده است. به دلیل سرمای همیشگی و پربرف بودن منطقه و قرار گرفتن غار یخی در دره‌ای عمیق، قندیل‌های یخ و توده‌های خیلی بزرگ برف اینجا همیشگی هستند. ارتفاع برف‌های روی هم انباشته شده که به ۴۵ تا ۵۰ متر می‌رسد و چشمه‌ی سرد و زلال روان زیر یخ‌های غار چما روان که به سد کوهرنگ می‌ریزد، این غار را به بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران تبدیل کرده‌ است.

غار یخی چما

غار چما که بیشتر به یک انبار برف شباهت دارد، همسایه‌ی دشت سرسبز و بی‌نظیر چماست. منطقه‌ی وسیع پوشیده از برف چما تفریح‌گاه جوانان و کودکان عشایری است. این غار بی‌نظیر و دیدنی‌های اطرافش را همانطور که گفتیم به جز طبیعت‌گردهای حرفه‌ای کمتر کسی می‌شناسد اما در چند سال اخیر که مسابقه‌های اسکی تابستانی اینجا برگزار می‌شود، بیشتر شناخته و معرفی شده است.

مسیر غار یخی ، به‌تماشای طبیعت زاگرس

غار یخی چما
غار یخی چما

دور یا نزدیک بودن این غار بستگی به این دارد که در کدام استان یا شهر ایران ساکن هستید. اما هر جا که باشید برای رسیدن به غار یخی اول اول باید خودتان را به مرکز استان یعنی شهرکرد برسانید و از آنجا به کوهرنگ بروید. فاصله‌ی غار تا شهرکرد حدود ۹۰ کیلومتر است. بعد از کوهرنگ باید مسیرتان را به سمت چلگرد ادامه دهید. غار یخی چما تقریبا در کیلومتر بیست جاده چلگرد به روستای سرآقا سید قرار دارد.

توجه داشته باشید که حدود ۱۲ کیلومتر از مسیر جاده خاکی است و طبعا با سرعت کمی می‌توانید پیش بروید و در عوض می‌توانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید و حسابی طبیعت بی‌نظیر زاگرس و زندگی عشایر را تماشا کنید. در مسیرتان روستای زیبای شیخ‌علی‌خان قرار دارد که دیدن آبشارش خالی از لطف نیست. مسیر غار از روی رودخانه‌ای می‌گذرد که کمی عمق دارد. وسعت یخچال از بالای کوه معلوم می‌شود البته ارتفاع کوه زیاد نیست و اگر کوهنورد حرفه‌ای هم نباشید می‌توانید از آن بالا بروید.

غار یخی چما
غار یخی چما

استان چهارمحال و بختیاری مرتفع‌ترین استان ایران است و کوهرنگ بالاترین نقطه‌ی استان و به عبارتی بام ایران. سرچشمه‌های زاینده‌رود و کارون در این استان قرار دارند و منطقه چلگرد هم چند یخچال طبیعی دارد.

بهترین زمان سفر 

بهترین زمان سفر به چهارمحال و بختیاری
بهترین زمان سفر به چهارمحال و بختیاری

منطقه کوهرنگ زمستان‌های سختی دارد، زمستان‌هایی که خیلی زود شروع و دیر تمام می‌شوند. بنابراین، بهترین زمان سفر تابستان است و البته دو ماه اول تابستان. کوهرنگ تابستان‌ها میزبان عشایر است. در مسیرتان به سمت غار یخی چما گله‌ها و سیاه‌چادرهای عشایر را خواهید دید و احتمالا شاهد مراسم عروسی عشایر هم خواهید بود که بیشتر تابستان‌ها برگزار می‌شود. اگر دوست داشته باشید چیزهای تازه را تجربه‌ کنید می‌توانید زندگی در میان عشایر را هم در برنامه‌ی سفرتان بگنجانید. در مسیرتان به طرف غار یخی چما می‌توانید از عشایر چادر اجاره کنید و از محصولات محلی خریداری کنید.

غار یخی چما
غار یخی چما

نکته‌های سفر

غار یخی چما
غار یخی چما

توجه داشته باشید که این منطقه همیشه پوشیده از یخ و برف است و به همین دلیل تابستان‌ها هم سرد است. اما در تابستان که دما چند درجه از زمستان بیشتر است و بارش هم کمتر می‌شود، لایه‌های یخ سست می‌شوند و ضخامت‌شان کمتر می‌شود و به همین دلایل عبور از روی لایه‌های یخ و همین‌طور داخل غار بسیار خطرناک است. در دره‌ی آن طرف کوه می‌توانید روی یخ‌های فشرده قدم بزنید اما دقت کنید که به کناره‌ها نزدیک نشوید و مراقب بچه‌ها هم باشید. بهتر است برای گردش در منطقه از محلی‌ها کمک بگیرید.

غار یخی چما

مسیر پیاده‌روی در غار تخصصی است و باید تجهیزات غارنوردی داشته و آموزش‌های لازم را دیده باشید اما بدون تجهیزات می‌توانید از ۵۰ متر اول غار یخی چما دیدن کنید و حتما هم کفش مناسب همراه داشته باشید که سر نخورید. در ضمن، کلاه آفتابی و کرم ضد آفتاب را هم فراموش نکنید.

تجهیزات غارنوردی

راستی این منطقه بکر و دست‌نخورده است وقتی منطقه را ترک می‌کنید زباله‌هایتان را در طبیعت رها نکنید.

غار یخی چما
غار یخی چما

امکانات غار یخی چما

غار یخی چما
غار یخی چما

این منطقه تا حد زیادی بکر است و امکانات خاصی برای اقامت و شب‌مانی ندارد. از امکانات گردشگری هم بی‌بهره است و جاده‌ی منتهی به منطقه هم همان‌طور که گفتیم خاکی است. اما مسیر کوتاه رسیدن به غار را می‌توانید با اسب یا الاغ‌های عشایر محلی طی کنید و با این همه اینجا ارزش رفتن و دیدن دارد.

اطلاعات بازدید از غار 

غار یخی چما
غار یخی چما

ساعت بازدید : ۲۴ ساعت

قیمت بلیت : رایگان

آدرس غار یخی چما : چهارمحال و بختیاری، کوهرنگ، ۲۵ کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی کوهرنگ، مجاور روستای شیخ علیخان

آدرس غار یخی چما روی نقشه گوگل

آیا تابه‌حال به کوهرنگ و غار یخی چما رفته‌اید؟ چه غارهای یخی دیگری را می‌شناسید و به آنها سفر کرده‌اید؟ تجربه‌تان را با سفرزونی‌های دیگر به اشتراک بگذارید، منتظر شنیدن تجربه‌ها و خاطرات و پیشنهادهای شما هستیم.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های چهارمحال و بختیاری کلیک کنید.