ایران، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، اقلیم‌ها، سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی را در خود جای داده است و به این دلیل تنوع غذایی بسیار بالایی دارد. هر منطقه‌ای با توجه به مواد اولیه‌ی در دسترس و خاص خود، غذای مخصوص به خود را دارد و به هر کجای ایران که سفر کنید، طعم‌ها و غذاهای جدیدی را تجربه خواهیدکرد. برخی از این غذاها محبوبیت بیشتری پیدا کرده و در تمام نقاط ایران طبخ می‌شود و برخی دیگر در خارج از محدوده‌ی بومی خود ناشناخته باقی مانده‌اند. زمانی‌که به شهر دیگری سفر می‌کنید می‌توانید با امتحان غذاهای محلی و سنتی آن منطقه و تجربه‌ی طعم‌های جدید، بر لذت‌های سفر خود بیفزایید. در ادامه با سفرزون همراه شوید تا شما را با تعدادی از غذاهای سنتی ایران در چند منطقه‌ی متفاوت آشنا نماییم.

saadatrent

غذاهای سنتی ایران از خطه گیلان

خطه‌ی زیبا و سرسبز گیلان یک ناحیه‌ی غنی از لحاظ تنوع غذاهای محلی است و یکی از مناطق عالی برای شکم‌گردی محسوب می‌شود. گیلان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، محصولات کشاورزی متنوعی شامل انواع سبزیجات و حبوبات دارد که بسیاری از آن‎‌ها تنها مختص همان منطقه است و به همین دلیل نیز غذاهای خاص و متنوعی دارد. در ادامه چند مورد از غذاهای محلی گیلان را معرفی می‌کنیم.

میرزاقاسمی

میرزاقاسمی از غذاهای سنتی گیلانی
میرزاقاسمی از غذاهای سنتی گیلانی

میرزاقاسمی یکی از غذاهای معروف گیلان است که تقریباً مردم تمام نقاط ایران با آن آشنایی دارند و طرفدار آن هستند. این غذا توسط محمد قاسم خان والی، که در زمان ناصرالدین شاه حاکم گیلان بود، ابداع شد. میرزاقاسمی از بادمجان کبابی، سیر، گوجه فرنگی و تخم مرغ تهیه می‌شود و می‌توان آن را هم به عنوان پیش‌غذا و به و هم به عنوان غذای اصلی با نان یا برنج میل کرد.

ترش تره

ترش تره از غذاهای سنتی گیلانی
ترش تره از غذاهای سنتی گیلانی

یکی دیگر از غذاهای خوش طعم و مزه‌ی گیلانی ترش تره است. برای تهیه‌ی این غذا از سبزیجات مختلفی همچون تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و برگ سیر استفاده می‌کنند. ابتدا این سبزیجات را با آب و کمی روغن پخته و سپس به آن رب انار یا آب نارنج و یا آبغوره اضافه می‌کنند تا طعم ترش به خود بگیرد و در نهایت روی آن تخم مرغ می‌شکنند. این غذای خوشمزه با برنج خورده می‌شود.

باقالا قاتق

باقالا قاتق از غذاهای سنتی گیلانی
باقالا قاتق از غذاهای سنتی گیلانی

باقالا قاتق از غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه‌ی گیلان و یکی از معروفترین غذاهای سنتی ایران است. اگرچه پخت این غذا نسبتاً آسان است اما طعم فوق‌العاده‌ای دارد. برای طبخ این غذا، باقالی (پاچ باقالای رشتی) را پس از جدا کردن پوستِ آن، با شوید و سیر فراوان تفت داده و سپس آب می‌ریزند تا خوب بپزد و در پایان مانند بسیاری از غذاهای شمالی دیگر، روی آن تخم مرغ می‌شکنند، اگر به سرزمین زیبای گیلان سفر کردید، حتماً این غذا را امتحان کنید.

غذاهای سنتی ایران از خطه مازندران

مازندران یکی از از قطب‌های مهم گردشگری در ایران است. طعم‌‎‌ عالی و عطر و بوی دلپذیرِ غذاهای ِرنگارنگ  مازندران از ویژگی‌هایی است که به جذابیت این استان گردشگرپذیر می‌افزاید. غذاهای محلی مازندران، جزء لذیذترین غذاهای سنتی ایران هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با چند نمونه از خوشمزه‌ترین غذاهای این استان سرسبز و زیبا آشنا کنیم.

اردک شکم پر

اردک شکم پر از غذاهای سنتی مازندران
اردک شکم پر از غذاهای سنتی مازندران

اردک شکم‌پر از غذاهای بی‌نظیر مازندرانی است که پخت آن کار آسانی نیست. برای آماده‌سازی این غذا ابتدا پیاز، رب گوجه، رب انار، رب نارنج، سبزیجات معطر و انواع ادویه را با هم مخلوط کرده و این مواد را داخل شکم اردک می‌گذارند و آن را می‌پزند. این غذای لذیذ از خوراک‌های پر طرفدار مازندران است که امیدواریم شما نیز در سفرتان به این استان آن را نوش جان کرده و از طعم فوق‌العاده‌ی آن لذت ببرید.

خورشت ناردون

خورشت ناردون از غذاهای سنتی مازندران
خورشت ناردون از غذاهای سنتی مازندران

خورشت ناردون از غذاهای مجلسی مازندران و یکی از خوش‌طعم‌ترین غذاهای سنتی ایران به حساب می‌آید. این غذا، در اغلب مجالس عروسی به ویژه در نواحی بومی‌تر سرو می‌شود. برای تهیه‌ی خورشت ناردون؛ گوشت مرغ، اردک یا غاز را داخل مخلوطی از پیازِ تفت داده شده، رب انار(شیرین، ملس یا ترش بنا به ذائقه)، آب انار، سیر تازه و انار دانه شده می‌پزند. این غذا را نیز همانند سایر خورشت‌ها با برنج میل می‌نمایند.

اسپناساک

اسپناسا ناردون از غذاهای سنتی مازندران
اسپناساک ناردون از غذاهای سنتی مازندران

اسپناساک یا خورشت اسفناج، از غذاهای محلی مازندران؛ با اسفناج تازه و فراوان، سبزیجات معطر، پیاز، برگ سیر و گوشت گوسفند یا گاو طبخ می‌شود.  این خورشت به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود و در برخی از مناطق مازندران به جای گوشت، داخل آن تخم مرغ می‌ریزند. اسپناساک در عین خوش طعم بودن، به دلیل داشتن اسفناج فراوان، بسیار مقوی است.

کئی پلا

از دیگر غذاهای محلی مازندران کئی پلا است. کئی پیلا در واقع همان کدو پلو است که برای پخت آن، پیاز و کدو حلوایی را با کره تفت داده و با برنجِ آبکش شده مخلوط کرده و کمی زعفران هم به آن اضافه می‌کنند. این غذا با نیمرو یا نازخاتون سرو می‌شود و بعضی‌ها هم در داخل آن گوشت چرخ‌کرده می‌ریزند.

کئی پلا ناردون از غذاهای سنتی مازندران
کئی پلا ناردون از غذاهای سنتی مازندران

غذاهای سنتی ایران از خطه جنوب

جنوب ایران علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و مردم مهمان‌نواز و خونگرم، غذاهای لذیذ و دلچسبی نیز دارد. در سفر به نواحی جنوبی ایران و حاشیه‌ی خلیج‌فارس، یکی از تجربه‌هایی که نباید به هیچ عنوان آن را از دست دهید، غذاهای عالی و خوش طعم این مناطق است. غذاهای جنوبی از لذیذترین غذاهای سنتی ایران محسوب می‌شوند. به خاطر داشته باشید که امتحان کردن این غذاها در نواحی بومی و محلی حال و هوای دیگری خواهد داشت.

قلیه ماهی

قلیه ماهی از غذاهای سنتی جنوب ایران
قلیه ماهی از غذاهای سنتی جنوب ایران

مناطق جنوبی ایران به دلیل نزدیکی به دریا، در بسیاری از غذاهای بومی و محلی خود از ماهی و میگو استفاده می‌کنند. قلیه ماهی یکی از غذاهای دریایی معروف خوزستان است که تقریباً در تمام نقاط ایران آن را می‌شناسند و طعم دلپذیر آن  شهره‌ی خاص و عام است. این غذا در شهرهای دیگر ایران نیز طبخ می‌شود. برای پخت آن از پیاز، سیر، سبزی(شامل گشنیز و شنبلیله)، رب گوجه‌فرنگی، تمبر هندی، ادویه‌های های مختلف و ماهی پوست گرفته( یکی از انواع هامور، شوریده یا سنگسر) استفاده کرده و پس از آماده شدن، آن را همراه با برنج میل می‌نمایند. در سفر به جنوب ایران، خوردن این غذای سرشار از پروتئین به شدت توصیه می‌شود.

هواری

هواری از غذاهای سنتی جنوب ایران
هواری از غذاهای سنتی جنوب ایران

هواری یکی از غذاهای خوشمزه‌ و پرطرفدار و مجلسی جنوب است که با ماهی هوور یا میگو تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا سبزی ماهی (شامل شوید، شنبلیله و گشنیز)، پیاز، سیر، گوجه‌ی رنده شده و رب گوجه‌فرنگی را با ماهی یا میگو تفت داده، و با برنج مخلوط می‌کنند و می‌گذارند که دم بکشد. این غذای خوش رنگ و طعم از غذاهای معروف جنوب است.

فلافل

فلافل از غذاهای سنتی ایران در جنوب
فلافل از غذاهای سنتی ایران در جنوب

فلافل که همه‌جای ایران طرفدار دارد از غذاهای بومی خوزستان است. فلافل به روش‌های مختلف و با مواد مختلفی تهیه می‌شود. اما موادی که در جنوب برای آماده کردن این غذا استفاده می‌شود، شامل نخود نیم پز، سیب‌زمینی پخته، سیر، پیاز، ادویه کاری و ادویه‌های دیگر است. برخی نیز به آن تخم مرغ و سبزیجاتی نظیر جعفری اضافه می‌کنند. این غذا با نان و به شکل ساندویچ سرو می‌شود. اگر طرفدار پر و پا قرص فلافل هستید، در سفر به جنوب نیز حتماً این غذا را امتحان کنید.

غذاهای محلی تبریز

غذاهای محلی تبریز که نشان‌دهنده‌ی بخشی از فرهنگ مردمان این خطه‌ی کهن و دوست داشتنی است، همواره از بهترین غذاهای سنتی ایران بوده، که نه فقط در میان مردم تبریز، بلکه بر سر سفره‌ی اکثر ایرانیان جای دارد. این غذاهای خوش عطر و بو و لذیذ در میان گردشگران خارجی نیز طرفداران زیادی دارد. در اینجا قصد داریم چند نمونه‌ از غذاهای معروف و خوشمزه‌ی محلی این منطقه‌ی زیبا -که نام آن با تاریخ و دلاوری‌های تاریخی گره خورده – را ، به شما معرفی کنیم.

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو از غذاهای سنتی تبریز
دلمه برگ مو از غذاهای سنتی تبریز

دلمه برگ مو که تبریزی‌ها به آن یپراخ دلماسی می‌گویند یکی از غذاهای اصیل و سنتی مردم تبریز است. برای درست کردن دلمه، به برگ درخت انگور نیاز است و به همین جهت این غذا در تابستان رواج بیشتری دارد. در تهیه‌ی دلمه‌ی برگ مو، پس از تهیه‌ی مایِع دلمه که از پیاز سرخ کرده ، بلغور، لپه، روغن حیوانی (ساری یاغ) و سبزی دلمه (شوید ، مرزه، تره) و برنج پخته (کته) تشکیل می‌شود، آن‌ها را در برگ مو می‌پیچند. سپس در ظرفی چیده و می‌گذارند که خوب بپزد و آن را به عنوان پیش غذا میل می‌کنند.

کوفته تبریزی

کوفته تبریزی از غذاهای سنتی تبریز
کوفته تبریزی از غذاهای سنتی تبریز

کوفته تبریزی معروف‌ترین غذای تبریز و یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایران است که در همه‌ی نقاط ایران آن را می‌شناسند. این غذای خوشمزه با ترکیبی از گوشت، لپه، برنج، سبزیجات معطر و ادویه‌های مختلف و در اندازه‌های بزرگ درست می‌شود. باز کردن کوفته مانند باز کردن جعبه کادو هیجان انگیز است، زیرا در داخل آن تخم مرغ آبپز، زرشک، آلو، گردو و پیاز داغ قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه را حتماً در خودِ تبریز هم امتحان کنید.

خورش هویج

خورش هویج از غذاهای سنتی تبریز
خورش هویج از غذاهای سنتی تبریز

خورش هویج یکی از غذاهای سنتی تبریز است که در بین خود تبریزی‌ها بسیار محبوبیت دارد. ترکیبات این غذا عبارتند از هویج خلال شده یا تکه شده، مرغ یا گوشت، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، زعفران دم‌کرده، آلو و ادویه‌جات مختلف. این خورشت به عنوان غذای اصلی و همراه با برنج سرو می‌شود.

 

غذاهای سنتی ایران از خطه شیراز

شیراز شهر شعر و شور، یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفر و گشت و گذار است. این شهر زیبا با مکان‌های تاریخی و کهن، یکی از پربازدیدترین شهرهای ایران توسط گردشگران خارجی است. در کنار همه‌ی این جذابیت‌ها، از بخش خوشمزه‌ی آن نیز نمی‌توان صرفنظر کرد. مردم شیراز به غذاهای شیرین علاقه‌ی زیادی دارند و به همین جهت در اکثر غذاهای خود از شکر یا ترکیبات شیرین‌کننده‌ی دیگر استفاده می‌کنند. غذاهای رنگارنگ شیرازی با طعم‌های دلپذیر، سفر شما به این شهر را به یک سفر رؤیایی و فراموش‌نشدنی تبدیل خواهد کرد.

کلم پلو

کلم پلو از غذاهای سنتی شیراز
کلم پلو از غذاهای سنتی شیراز

کلم پلو یکی از غذاهای محلی و سنتی شیراز است که عطر و طعم آن هوش از سر آدم می‌برد. در تهیه‌ی این غذا از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، کلم، سبزیجات معطر نظیر ریحان، تره، ترخون و شوید استفاده می‌شود و این ترکیب را با برنجِ آبکش شده مخلوط می‌کنند. سبزی‌هایی که در این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد عطر بی‌نظیری به آن می‌بخشد. کلم پلو را معمولاً همراه با سالاد شیرازی، ماست و یا ترشی میل می‌کنند. خوردن این غذای مقوی و سالم چه در خانه و چه در سفر به شیراز، لذت‌بخش خواهد بود.

هویج پلو

هویج پلو از غذاهای سنتی شیراز
هویج پلو از غذاهای سنتی شیراز

هویج پلو از غذاهای معروف شیراز و یکی از خوش طعم و رنگ‌ترین غذاهای سنتی ایران است. این غذا را از مخلوط برنج آبکش شده با پیاز، هویج، شکر، گوشت چرخ‌کرده‌ی قلقلی یا مرغ (سلیقه‌ای)، زعفران، دارچین و ادویه‌های دیگر تهیه می‌کنند. چنانچه ذائقه‌ی شما با غذاهای شیرین سازگاری دارد، این غذا را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قورمه به

قورمه به از غذاهای سنتی شیراز
قورمه به از غذاهای سنتی شیراز

قورمه به، از دیگر غذاهای محلی شیراز است که با گوشت گوسفند، پیاز، به، لپه، آبلیمو، شکر، زعفران، و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. این خورشت همراه با برنج سرو می‌شود و همانند بسیاری از غذاهای دیگرِ شیراز، طعم نسبتاً شیرینی دارد. قورمه به، از غذاهایی است که باید در خود شیراز امتحان کنید تا طعم واقعی آن را تجربه نمایید.

 

غذاهای سنتی ایران از خطه اصفهان

شهر زیبای اصفهان با بناهای تاریخی زیبا و بی‌نظیر خود همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی بوده است. بازدید از مکان‌های قدیمی و تاریخی و غرق در گذشته شدن، تجربه‌ی بسیار فوق‌العاده‌ و لذت بخشی است؛ اما لذت‌ دیگر، امتحان کردن غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ی محلیِ شهر، فرهنگ و تمدن ایران زمین است. گوشت، ماده‌ی اصلی اکثر غذاهای اصفهانی است و بیشتر غذاها نوعی سس در کنار خود دارند و غالباً با نان سرو می‌‌شوند. در این بخش چند نمونه از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی اصفهان را به شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به این شهر زیبا از آن‌ها بهره‌مند شوید.

بریانی (بریونی)

بریانی از غذاهای سنتی اصفهان
بریانی از غذاهای سنتی اصفهان

بریونیِ خوشمزه و لذیذ اصفهان، از معروف‌ترین غذاهای این شهر و از محبوب‌‌ترین غذاهای سنتی ایران است و درصد بالایی از گردشگرانی که به اصفهان می‌روند این غذا را امتحان می‌کنند. این غذا  با گوشت سر دست گوسفند، جگر سفید گوسفند، پیاز، دنبه، زعفران دم‌کرده، نعناع خشک، گردو، خلال پسته و بادام و ادویه‌های متنوع تهیه می‌شود. در اکثر رستوران‌های سنتی اصفهان می‌توانید این غذا را سقارش دهید. بریونی معمولاً با نان سنگک، کشک و دوغ ترش سرو می‌شود و طعم بسیار خوشمزه و لذیذی دارد.

کباب مشتی (کباب زردک)

کباب مشتی از غذاهای سنتی اصفهان
کباب مشتی از غذاهای سنتی اصفهان

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و سنتی اصفهان کباب مشتی است که برای درست کردن آن، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، زردک(نوعی هویج ایرانی که در زمستان محصول می‌دهد) یا هویج رنده شده، آرد نخودچی و ادویه‌های مختلف را با هم ورز داده، به شکل گرد در آورده و سرخ می‌کنند و سپس در سرکه و شیره  یا شکر و آب و زعفران ( به عنوان شهد کباب) می‌جوشانند. در سفر به اصفهان این غذای خوش‌طعم را از یاد نبرید.

قیمه ریزه نخودچی

قیمه ریزه نخودچی از غذاهای سنتی شیراز
قیمه ریزه نخودچی از غذاهای سنتی اصفهان

قیمه ریزه یکی از بهترین غذاهای اصفهان است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان حتماً طعم بی‌نظیر آن را تجربه کنید. برای طبخ این غذا از گوشت گوسفند چرخ کرده، پیاز رنده شده و نیز پیاز سرخ شده، گوجه ‌فرنگی یا رب گوجه فرنگی، آرد نخودچی و نعناع خشک استفاده می‌شود. این غذا با برنج سرو می‌شود و می‌توانید آن را همراه با سبزی خوردن یا ترشی نوش جان کنید و از طعم عالی آن نهایت لذت را ببرید.