غذاهای محلی مازندران جزو لذیذ‌ترین غذا های ایران هستند . این استان یکی از پر طرفدار‌ترین مقاصد گردشگری داخلی است و سالانه از مسافران زیادی میزبانی می کند. سواحل زیبا و تماشایی، جنگل های خیره کننده بسیاری را وسوسه می کنند تا برای یک بار هم که شده سر به این دیار زیبا در شمال کشور بزنند. شاید یکی از خاطره انگیزترین چیزهایی که تا مدت ها بعد از سفر در ذهن می ماند، غذاهایی است که درسفر صرف شده و بخصوص اگر غذاهای خاص بومی آن منطقه بوده باشد.

saadatrent

برای تعطیلات خیلی ها دوست دارند راهی شهرهای سرسبز شمال شوند، شهرهایی که به غیر از جاذبه های منحصربفرد غذاهای خوشمزه ای هم دارد. در این مطلب سفرزون می‌خواهیم به چشیدن طعم چند غذای خوشمزه برویم. غذاهای محلی مازندران که در طعم و رنگ نظیر ندارند. البته غذاها و آشپزی ایرانی همیشه بی‌مثال است.

سفرهای خوشمزه

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

سفر کردن و گشت و گذار تنها به دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی یک مقصد ختم نمی شود؛ در شهرها و روستاهای مختلف می توانید به سراغ غذا های خوشمزه ی متنوعی بروید که شما را تا حدی با فرهنگ و آداب و رسوم آن دیار آشنا می سازند. طعم های کم نظیر و نادر غذا های مازندران برای هیچ ایرانی مسئله عجیبی نیست.

اما ما امروز سعی داریم غذاهایی فوق‌العاده و بسیار لذیذ که در کنار انواع چاشنی‌های بومی، بسیار وسوسه‌انگیز است را به شما معرفی کنیم. غذا های محلی مازندارن با غذاهای بسیار خوشمزه‌ همچون خورشت سیر انار، بشته واش، بورانی بادمجان کبابی، کماج مازندرانی، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو جز استان‌هایی است که شما بعد از سفر به آنجا طعم این غذا ها را هرگز فراموش نخواهید کرد.

مالابیج یا مالاتا ، یک شام مقوی در میان غذاهای محلی مازندران

مالابیج
مالابیج

مالابیج یا مالاتا از غذاهای محلی مازندران است. شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد کرده است.  محلی‌ها این غذا را که از ترکیب ماهی سفید، سبزی‌های معطر، مغزگردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر مخلوط می‌شود، با حرارت آتش و زغال آماده می‌کنند. امروزه با وجود فر ها و ماکرویوها طبخ این غذا آسان تر و سریع‌تر شده است.

رستوران مارشو
رستوران مارشو

محلی‌ها اغلب این غذا را با ماهی سفید نر درست می‌کنند، زیرا باور دارند که ماهی سفید نر از نوع ماده‌ی آن خوشمزه‌تر، لذیذتر و گوشت آن سفت‌تر و ملس تر است. اول ماهی را پاک‌ می‌کنند، شکم آن را با محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه‌ها پر می‌کنند و با نخ و سوزن می‌دوزند، سپس آن‌ را با حرارت آتش یا فر می‌پزند. این غذا یکی از بهترین شام هایی است که می توانید در استان مازندران میل کنید.

اگر در ساری اتراق کردید، مالابیج را در رستوران مارشوی ساری میل کنید و لذت ببرید.

 

ناز خاتون ، غذای اصلی و چاشنی‌ای مفید

نازخاتون
نازخاتون

رب انار پایه‌ی ثابت بسیاری از غذاهای شمالی و مازندرانی است. اگر از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی می شوید چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی اولین طعمی است که احساس می کنید. یکی دیگر از غذاهای محلی مازندرانی که مشتاقان بسیاری بین طرفداران بادمجان دارد، ناز خاتون است. نازخاتون را می توانید در کنار غذای اصلی خود بخصوص در وعده ناهار میل نمایید. اما اگر بهمراه برنج میل شود، می توان حتی بعنوان یک وعده کامل غذایی از آن استفاده کرد.

ترکیبات اصلی آن بادمجان کبابی و خرد شده، سیر، آبغوره، نعناع، گشنیز و نمک است . ترشی آبغوره و تندی سیر، طعمی بسیار خاص به ناز خاتون بخشیده است. این غذا در نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد.این غذا به دلیل داشتن بادمجان کبابی کالری کمی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید، ناز خاتون را در وعده های غذایی خود جای دهید. شاید بتوان گفت جز کبابی کردن بادمجان‌ها برای آماده کردن این غذا دردسری نخواهید داشت.

کدوبره مازندران ، یک غذای متفاوت

کدو بره
کدو بره

یکی از غذاهای محلی مازندران که یک غذای گیاهی است و برای گیاه‌خواران و افرادی است که در رژیم غذایی کاهش وزن هستند. کدوبره از ترکیب سیب زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ و ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه) مهیا می‌شود. تمام مواد اولیه‌ی این خوراک پخت سریعی دارند، اگر گرسنه هستید و وقت‌تان کم است، کدوبره را فراموش نکنید.

باقالا وابیج ، یک ناهار خوشرنگ

باقالا وابیج
باقالا وابیج

در خیلی از غذاهای محلی مازندران از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد . باقالای مازندران یا همان باقلای پلویی را در اکثر غذاهای مازندارنی می‌بینیم. این غذای لذیذ که از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین) آماده می‌شود، اکثراً با برنج شمالی و زیتون پرورده، ماهی شور و ماست خورده می‌شود.

آغوز مسما ، غذایی سبک و بی‌نظیر

آغوز مسما
آغوز مسما

حتی اگر کاهش وزن مهم‌ترین اولویت شما باشد، از این غذا نخواهید گذشت. آغوز مسما به دلیل داشتن گوشت اردک و گردو در ترکیبات خود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را به بدن شما خواهد رساند. این غذای خوشمزه که در ترکیبات خود گردو، پیاز سرخ شده، گوشت اردک،رب انار، آب، شکر، دانه‌ی ساییده شده‌ی انار و ادویه (نمک، زرچوبه و فلفل) دارد، با برنج یا نان و انواع ترشی‌های محلی سرو و خورده می‌شود. در آماده شدن آغوز مسما باید کمی صبور باشید، زیرا برای جا افتادن این خورشت به ۲ ساعت زمان نیاز دارید.

آغوز مسما را در رستوران میثم ساری میل کنید و از روز خود لذت ببرید.

خورشت آلو ، غذایی با طعم فراموش نشدنی

خورشت آلو یا آلو مسما
خورشت آلو یا آلو مسما

غذایی که ترکیب اصلی آن مرغ و آلو است. طرفداران غذاهای ملس خوراک مورد علاقه‌ی شما این غذای لذیذ است . خورشت آلو یا همان مرغ و آلوی مازندارنی را حرفه‌ای‌های آشپزی محلی مازندارنی با طعم ملس مقبول می‌دانند. مواد اولیه برای تهیه‌ی این خورشت مرغ تکه‌شده، دانه‌ی انار ترش ، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد شده است. اگر دانه‌های انار شما ترش باشد برای متعادل‌سازی طعم خورشت‌تان می‌توانید از مقداری شکر کمک بگیرید. این غذا همراه با برنج سرو می شود.

اسپناساک ، غذایی برای طرفداران سبزیجات

اسپناساک
اسپناساک

اگر طرفدار خورشت های سبزی مثل قرمه سبزی و خورشت کرفس هستید، احتمالا اِسپِناساک هم جزو غذاهای مورد علاقه شما خواهد بود به خاطر اینکه ترکیبات اصلی آن اسفناج و گوشت قرمز است. مواد اولیه‌ی این خوراک مازندرانی از گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، برگ سیر ونعناع، سبزیجات معطر، پیاز، هویج، آب و ادویه‌جات تشکیل شده است. خورشت اسفناج مازندران یکی از بهترین غذاهای محلی مازندران است که با بو و طعم مطبوع روی دیگر اسفناج را به شما نشان خواهد داد. در ضمن شما میتوانید هویج را با توجه به مزاج خود در ترکیب این غذا استفاده کنید. اسپناساک را با برنج میل فرمایید.

اسپناساک را در رستوران شالی ساری میل کنید و از طعم خوش آن لذت ببرید.

بیج بیج ، یک طعم جذاب و جدید

بیج بیج | غذاهای محلی مازندران
بیج بیج

این غذا به اندازه ی نامش جذاب است . این غذا بسیار پرطرفدار و طبخ آن بسیار ساده است. بطوری که بعد از سفر در منزل خود به راحتی می توانید با گوشت چرخ کرده و پیاز و ادویه آن را طبخ نمایید.بیج بیج را از ترکیب گوشت چرخ‌کرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می‌کنند. بیج بیج را معمولا با کته سرو می‌کنند، اما اگر غذا را برای شام‌تان تدارک دیده‌اید، برای این که سبک‌تر به رختخواب بروید، نان را جایگزین کته کنید. اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید آن‌ را حذف کنید.

بیج بیج را در رستوران در رستوران ساحلی شیلات در بابلسر میل کنید و از هوای خوش و غذای خوشمزه لذت ببرید.

خورشت سیر انار ، یک طعم تند و ترش

خورشت سیر انار
خورشت سیر انار

مواد اولیه برای تهیه‌ی خورشت پرطرفدار و لذیذ مازندرانی پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران است. برای جا افتادن این خورشت ۵۰ دقیقه وقت لازم است. اگر طعم مرغ را دوست ندارید می‌توانید گوشت بلدرچین را جایگزین کنید.

کئی پلا یا کدو پلو ، ترکیب غلات و ‌سبزیجات

پلو کدو | غذاهای محلی مازندران
پلو کدو

شاید یکی از متداول ترین غذاهای محلی مازندران، کئی پلا باشد زیرا کدو حلوایی و برنج هر دو در این منطقه به وفور یافت می شوند. کئی پلا به تنهایی یک وعده غذایی برای ناهار است و می توان آن را با ماست و یا نیمرو سرو کرد.کئی پلا یا کدوپلو یک غذای دیگر مازندرانی است که اندکی در ترکیبات‌اش می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. مواد اولیه برای آماده کردن آن کدوی رنده شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ کرده، برنج و کره‌ی محلی است.

آش کدو ، یک آش به یاد‌ماندنی

آش کدو | غذاهای محلی مازندران
آش کدو

طرفداران آش باید برای یک بار هم که شده طعم آش کدوی مازندرانی ها را بچشند و یک طعم متفاوت را میان غذاهای محلی مازندران امتحان کنند؛ پیش غذایی لذیذ که با کدو، پیاز داغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک تهیه می شود و طرفداران بسیاری دارد. معمولا به هنگام سرو بر روی این آش نعنا داغ می ریزند و برخی از کوفته ریزه هم در آن استفاده می کنند.

شما غذاهای کدام یک از مناطق ایران را دوست دارید؟