ارمنستان یکی از کشورهای شمالی ایران و از همسایه‌های ماست که به سبب نزدیکی و هم‌مرز بودن، مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی شده و محبوبیت فراوانی نیز دارد. این کشور بیشتر به دلیل طبیعت خود، اماکن تاریخی و فرهنگی که دارد، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و سالانه تعداد زیادی از آن‌ها را به سمت خود می‌کشاند.

saadatrent

شهر تبریز نزدیک‌ترین شهر ایران به ارمنستان است که باید برای رفتن به کشور ارمنستان از آن عبور کرد، به همین جهت فاصله تبریز تا برخی شهرهای ارمنستان در این مقاله آورده شده و جاذبه‌های شهرهای ارمنستان نیز ذکر شده‌اند تا بتوانید پیش از سفر با دیدی باز مقصد خود را انتخاب کنید.

فاصله تبریز تا ایروان پایتخت ارمنستان

مسافتی که باید با خودرو بین تبریز و ایروان طی شود، حدود ۶۴۰ کیلومتر بوده که به زمانی معادل تقریبا ۱۱ ساعت نیاز دارد که بسته به جاده و ترافیک می‌تواند متغیر باشد. همان‌طور که می‌دانید، ایروان پایتخت ارمنستان است و بسیاری از دیدنی‌های این کشور در پایتخت آن قرار گرفته است. باغ گیاه‌شناسی، کوئست روم، دنیای آبی، باغ وحش، پارک عشاق، دریاچه قو، پارک پیروزی، موزه چاپ، موزه تاریخ، موزه اربونی و… همگی در این شهر قرار دارند که پس از عنوان کردن تعدادی از شهرهای ارمنستان به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

تصویری از ایروان، پایتخت ارمنستان
تصویری از ایروان، پایتخت ارمنستان

روستای گارنی و تنها معبد پیش از مسیحیت

معبد گارنی تنها یادگار ارمنی‌ها از دوران پیش از مسیحیت بوده که درون روستایی با همین نام قرار گرفته است. این روستا در فاصله ۲۵.۹ کیلومتری از ایروان واقع شده و مسافت آن در مدت زمان حدود ۳۵ دقیقه طی می‌شود. این معبد پس از اینکه مسیحیت دین رسمی کشور اعلام می‌گردد، تنها معبدی می‌شود که از تخریب جان سالم به در می‌برد، اما زلزله آن را ویران می‌کند. سپس با بازسازی‌های ۶ ساله‌ای که روی آن انجام می‌دهند، بنا را حفظ می‌کنند.

فاصله تبریز تا تساغکادزور ارمنستان

شهر تساغکادزور (Tsaghkadzor) ارمنستان، فاصله‌ای یک ساعته تا ایروان دارد و مسافت بین آن‌ها هم ۵۶.۶ کیلومتر است. وجود پیست اسکی (با توجه به فصل)، چشمه‌های آب گرم، تله‌کابین در کنار زیرساخت‌های خوب و مناسب گردشگری این شهر، سبب شده تا این منطقه نیز پذیرای گردشگران مختلف باشد. اگر بخواهیم فاصله تبریز تا تساغکادزور ارمنستان را حساب کنیم، حدود ۴۷۲ کیلومتر است که تقریبا ۸ ساعت مسیر با ماشین می‌شود.

فاصله تبریز تا دریاچه سوان ارمنستان

سوان (Sevan) نام یکی از شهرهای ارمنستان است که فاصله آن تا ایروان برابر با ۶۶ کیلومتر بوده و رسیدن به آن حدودا یک ساعت و ۱۵ دقیقه زمان می‌خواهد. پس اگر فاصله تبریز تا سوان را محاسبه کنیم، حدود ۷۱۰ کیلومتر خواهد شد و زمان آن تقریبا به ۱۲ ساعت ۱۵ دقیقه می‌رسد. دریاچه سوان از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان نیز به حساب می‌آید. آب‌تنی، قایق‌سواری، ماهی‌گیری، استفاده از جت اسکی و… از جمله کارهایی هستند که می‌توان در این منطقه انجام داد. یک کلیسا نیز در حوالی دریاچه وجود دارد که بر جذابیت‌های آنجا افزوده است.

فاصله تبریز تا دریاچه سوان ارمنستان، حدودا ۷۱۰ کیلومتر است
فاصله تبریز تا دریاچه سوان ارمنستان، حدودا ۷۱۰ کیلومتر است

فاصله تبریز تا گوریس ارمنستان

گوریس (Goris) شهری است که فاصله نسبتا زیادی تا ایروان دارد و این فاصله ۲۳۹ کیلومتر است که در مدت زمان حدود ۴ ساعت طی می‌شود، اما گوریس نسبت به ایروان، به تبریز نزدیک‌تر است! فاصله تبریز تا گوریس ارمنستان حدود ۴۰۵ کیلومتر است و در مدت زمان حدود ۷ ساعت و ۱۰ دقیقه طی می‌شود. این شهر در بین کوه‌های سرسبز احاطه شده و صخره‌هایی با اشکال عجیب دور آن را پوشانده‌اند که سبب زیبایی و جذابیت شهر گوریس شده‌اند.

گوریس خانه‌هایی با معماری‌هایی زیبا و جذاب را در خود جای داده است، اما غیر از آن، طولانی‌ترین تله‌کابین یکسره جهان هم در آن واقع شده که طول آن ۵.۷ کیلومتر است. این تله‌کابین در روستای هالیدزور قرار داشته و هر کابین آن توانایی جابجایی ۳۰ مسافر و یک راهنما را با خود دارد.

تصویری از تله کابین شهر گوریس ارمنستان
تصویری از تله کابین شهر گوریس ارمنستان

فاصله تبریز تا شهر کاپان ارمنستان

این شهر نیز به نسبت ایروان، فاصله نزدیک‌تری به تبریز دارد و مسافت بین تبریز و کاپان (Kapan) تقریبا ۴۰۷ کیلومتر است و در مدت زمان تقریبا ۷ ساعته طی می‌شود. این شهر مناظر طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد و عبور رودهای مختلف از جای جای این شهر در کنار کافه‌های رو باز آن، بر جذابیت کاپان افزوده است. نام کاپان برگرفته از معنای قفل است و اشاره به کوه‌های به هم پیوسته دارد. فاصله ایروان تا این شهر نیز ۳۰۲ کیلومتر است.

فاصله تبریز تا دیلیجان ارمنستان

این شهر بیشتر نزدیک به سوان است؛ فاصله تبریز تا دیلیجان ارمنستان تقریبا ۴۸۰ کیلومتر است که طی آن حدود ۸ ساعت طول می‌کشد. همچنین فاصله این شهر تا ایروان به ۹۵.۹ کیلومتر می‌رسد و در مدت زمان حدودا یک ساعت و ۳۰ دقیقه مسافت بین آن‌ها طی خواهد شد. شهر دیلیجان (Dilijan) ارمنستان از جانب محلی‌ها لقب «سوئیس کوچک» یا «سوئیس ارمنستان» را به خود گرفته است. چشمه‌های آب گرم و شفا بخش، بناهای تاریخی با معماری‌های جذاب و… از مؤلفه‌هایی هستند که در جذب گردشگران اثرگذارند. گفتنی است که این شهر دارای هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی نیز هست.

شهر زیبای دیلیجان ارمنستان که حدود ۴۸۰ کیلومتر از تبریز فاصله دارد
شهر زیبای دیلیجان ارمنستان که حدود ۴۸۰ کیلومتر از تبریز فاصله دارد

فاصله تبریز تا ادزون ارمنستان

ادزون (Odzun) یکی از معروف‌ترین کلیساهای ارمنستان را درون خود جای داده است که مربوط به قرن پنجم می‌شود. دیگر دلیل معروفیت این شهر، مناظر طبیعی آن است. فاصله تبریز تا ادزون حدود ۵۷۰ کیلومتر است که برای رسیدن به آن تقریبا ۹ ساعت و نیم زمان لازم است. ادزون تقریبا در فاصله ۳ ساعتی از ایروان قرار گرفته و مسافت بین این دو شهر ۱۶۲ کیلومتر است.

فاصله تبریز تا جرموک ارمنستان

فاصله تبریز تا جرموک (Jermuk) حدود ۵۱۴ کیلومتر است که رسیدن به آن با اتومبیل حدود ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد. همچنین اگر بخواهید از ایروان به این شهر بروید، حدود ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد. بیشتر به هدف درمان به این شهر می‌روند و وجود چشمه‌های آب گرم در آنجا و شفابخشی آن‌ها، گردشگران را جذب می‌کند. گفتنی است که دومین آبشار بزرگ ارمنستان نیز در این شهر قرار گرفته است.

فاصله تبریز تا اشترک ارمنستان

اشترک (Ashtarak) که در قرن ۹ سکونتگاهی روستایی محسوب می‌شده، در حال حاضر یکی از شهرهای باستانی ارمنستان محسوب می‌شود و درون خود آثار تاریخی و فرهنگی زیادی را جای داده است، از جمله مهم‌ترین این آثار می‌توان به کلیسا و پلی اشاره داشت که در این روستا قرار گرفته‌اند. فاصله تبریز تا اشترک حدود ۴۷۰ کیلومتر است که برای رسیدن به آن چیزی حدود ۷ ساعت و نیم زمان لازم است. همچنین  فاصله شهر اشترک تا ایروان ۲۲ کیلومتر است و این فاصله در مدت زمان حدودی ۲۳ دقیقه طی می‌شود.

سخن آخر

بعضی افراد به جای سفر با تورهای ارمنستان که معمولا به مقصد ایروان است، ترجیح می‌دهند از دیگر شهرهای ارمنستان هم بازدید کنند. در این مطلب سعی کردیم فاصله تبریز تا شهرهای مختلف ارمنستان را با شما به اشتراک بگذاریم که اگر قصد دارید با ماشین شخصی از تبریز به مقصد شهرهای مختلف ارمنستان حرکت کنید، در جریان فاصله شهرها از هم باشید.