حتما شما نیز می‌دانید که رتبه سایت در گوگل چقدر در کسب‌و‌کار شما تاثیر مثبت داشته و باعث افزایش فروش و درآمد شما خواهد شد. شاید جالب باشد که بدانید که بیش از ۲۰۰ فاکتور تاثیرگذار برای رتبه سایت در گوگل وجود دارد و گوگل از این فاکتورها در الگوریتم خود استفاده می‌کند. در این مقاله شما را با ۲۰ فاکتور مهم رتبه بندی سایت در گوگل آشنا خواهیم شد.

saadatrent

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که مهمترین آنها چه فاکتورهایی در سئو سایت هستند؟ در این مقاله برآن شدیم تا یک لیست کامل تهیه کنیم. اخیراً این لیست را برای سال ۲۰۲۱ به روز کرده‌ایم. در نتیجه شما با خیالت راحت می‌توانید این فاکتورها را در کار خود لحاظ کنید.

 فاکتورهای رتبه ‌بندی سایت در گوگل

 

فاکتور رتبه سایت در گوگل 2

۱. سن دامنه را در نظر بگیرید.

در این مورد، مت کاتز گوگل بیان می‌کند که تفاوت بین دامنه‌ای که شش ماهه و یک ساله، واقعاً زیاد نیست. به عبارت دیگر، آنها از فاکتور سن دامنه استفاده می‌کنند. اما همانطور که می‌بینید آنقدرها هم این فاکتور از نظر آن‌ها مهم نیست.

۲. کلمه کلیدی در دامنه سطح بالا ظاهر می‌شود.

داشتن کلمه کلیدی در نام دامنه شما همانند قبل باعث بهبود سئو نمی‌شود. اما همچنان به عنوان یک سیگنال مهم عمل می‌کند.

۳. کلمه کلیدی به عنوان اولین کلمه در دامنه را در نظر بگیرید.

دامنه‌ای که با کلمه کلیدی هدف شروع می‌شود دارای برتری نسبت به سایت‌هایی است که یا آن کلمه کلیدی را در دامنه خود ندارند یا کلمه کلیدی را در وسط یا انتهای دامنه خود دارند.

۴. طول ثبت دامنه را در نظر بگیرید.

در راهنمای گوگل آمده است که دامنه‌های با ارزش (مشروع) اغلب برای چندین سال پیش پرداخت می‌شوند، در حالی که دامنه‌های دیگر به ندرت بیش از یک سال تمدید می‌شوند. بنابراین، تاریخ انقضای دامنه در آینده می‌تواند به عنوان عاملی برای پیش‌بینی مشروعیت دامنه مورد استفاده قرار گیرد.

۵. کلمه کلیدی در زیر دامنه را در نظر بگیرید.

گروه تخصصی Moz بر این عقیده است که کلمه کلیدی که در زیر دامنه ظاهر می‌شود می‌تواند رتبه سایت را ارتقا دهد.

۶. سابقه دامنه را در نظر بگیرید.

سایتی با مالکیت‌های متعدد ممکن است به گوگل بگوید که از لحاظ رتبه‌بندی سایت مشکل داشته یا در موارد خاص ممکن است قبلا دامنه مجازات (پنالتی) شده و ممکن است مجازات را به مالک جدید منتقل کند.

۷. کلمه کلیدی در تگ عنوان سایت را در نظر بگیرید.

اگرچه این فاکتور به اندازه گذشته مهم نیست، اما تگ عنوان شما یک سیگنال مهم سئو در صفحه باقی می‌ماند.

۸. کلمه کلیدی در ابتدای برچسب عنوان، را در نظر بگیرید.

به گفته Moz، تگ‌های عنوان که با کلمه کلیدی شروع می‌شوند نسبت به برچسب‌های عنوان با کلمه کلیدی در انتهای برچسب عملکرد بهتری دارند.

۹. کلمه کلیدی در برچسب توضیحات، را در نظر بگیرید.

گوگل از تگ توضیحات متا به عنوان سیگنال رتبه‌بندی مستقیم استفاده نمی‌کند. با این حال، برچسب توضیحات شما می‌تواند بر نرخ کلیک تأثیر بگذارد، که یک عامل مهم رتبه‌بندی است.

۱۰. کلمه کلیدی که در برچسب H1 ظاهر می‌شود، را در نظر بگیرید.

بر اساس نتایج یک مطالعه، گوگل از تگ H1 شما همراه با برچسب عنوان، به عنوان یک سیگنال ارتباط ثانویه استفاده می‌کند.

۱۱. سرعت بارگذاری صفحه از طریق Chrome را در نظر بگیرید.

 

فاکتور رتبه سایت در گوگل 3

 

گوگل از داده‌های کاربر در مرورگر کروم برای مدیریت بهتر در زمان بارگذاری صفحه استفاده می‌کند. به این ترتیب، آنها می‌توانند سرعت بارگذاری واقعی یک صفحه را برای کاربران اندازه‌گیری کنند.

۱۲. استفاده از AMP را در نظر بگیرید.

اگرچه این فاکتور، عامل رتبه‌بندی مستقیم گوگل نیست، اما AMP ممکن است یک الزام برای رتبه‌بندی در نسخه موبایل Google News Carousel باشد.

 ۱۳. تطبیق محتوا با عنوان سایت را را در نظر بگیرید.

آیا محتوای صفحه با عنوانی که کاربر در جستجوی آن است مطابقت دارد؟ اگر چنین است، ممکن است برای آن صفحه رتبه آن کلمه کلیدی خاص را افزایش دهد.

 ۱۴. الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، را در نظر بگیرید.

این “تغییر الگوریتم” به گوگل کمک کرد از کلمات کلیدی نیز فراتر رود. به لطف الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل اکنون می‌تواند موضوع یک صفحه وب را بهتر درک کند.

 ۱۵. تعداد پیوندهای داخلی که به صفحه اشاره می‌کنند، را در نظر بگیرید.

تعداد پیوندهای داخلی یک صفحه اهمیت آن را نسبت به سایر صفحات سایت نشان می‌دهد (پیوندهای داخلی بیشتر = رتبه بالاتر)

۱۶. کیفیت پیوندهای داخلی اشاره به صفحه را در نظر بگیرید.

پیوندهای داخلی صفحات معتبر به سایت شما، در رتبه دامنه تأثیر بسزایی نسبت به صفحات بدون رتبه‌بندی یا با رتبه پایین‌تری دارند.

۱۷. پیوندهای شکسته را در نظر بگیرید.

داشتن تعداد بیش از حد پیوندهای شکسته (Broken Links) در یک صفحه ممکن است نشانه نادیده‌گرفتن یا رها شدن سایت باشد. منبع راهنمای رتبه‌بندی گوگل از پیوندهای شکسته به عنوان یکی از مهمترین عوامل برای ارزیابی کیفیت صفحه اصلی استفاده می‌کند.

۱۸. طول URL را در نظر بگیرید.

URL‌های بیش از حد طولانی ممکن است از دید موتورهای جستجو در رتبه صفحه سایت آسیب برساند. در واقع، چندین مطالعه در این باره نشان داده است که URL‌های کوتاه در نتایج جستجوی گوگل تاثیر مثبت‌تری دارند.

۱۹. سابقه مرور کاربران را در نظر بگیرید.

احتمالاً خودتان نیز متوجه این موضوع شده‌اید که وب سایت‌هایی که مرتباً از آنها دیدن می‌کنید رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل را افزایش می‌دهند.

۲۰. سابقه جستجوی کاربر را در نظر بگیرید.

زنجیره کلمات جستجو شده کاربران بر نتایج جستجوهای بعدی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر “بررسی” را جستجو می‌کنید و سپس “سایت” را جستجو می‌کنید، احتمالاً گوگل سایت‌هایی شامل عبارت “بررسی سایت” را در در نتایج جستجوی گوگل بالاتر قرار می‌دهد.

کلام آخر

یکی از اشتباهات رایج کارفرماها این است که فکر می‌کنند تبلیغات در گوگل و لینک‌های تبلیغاتی روی سئو آن‌ها موثر است. در این مقاله در خصوص فاکتورهایی که در رتبه‌بندی سایت شما در سال ۲۰۲۱ موثر هستند توضیح داده شد. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به مشاوره متخصصین واحد دیجیتال مارکتینگ وب‌رمز آماده همکاری با شما به طور ۲۴ ساعته هستند.