فرودگاه امام خمینی، تنها فرودگاه بین‌المللی پایتخت و اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی در کشور است. این فرودگاه را می‌توان به‌عنوان کانون پروازهای بین‌المللی در کشور و بزرگترین مجموعه حمل و نقل هوایی ایران معرفی کرد. روزانه ۱۰۰‌ها پرواز از ایران به سایر کشور‌ها و بالعکس در این فرودگاه صورت می‌گیرد. چنانچه قصد تجربه سفر‌های خارجی را دارید یا می‌خواهید به کشور‌های دیگر مهاجرت کنید،‌ مبدأ حرکت شما از ایران فرودگاه بین‌المللی امام خمینی خواهد بود. از‌این‌رو خوب است که پیش از سفر، با این فرودگاه و ویژگی‌ها، امکانات، مسیر‌های دسترسی و روش‌های رفت‌و‌آمد در آن آشنا شوید. به همین منظور در این مطلب از مجله گردشگری سفر‌زون بر آن شدیم تا به معرفی کامل این فرودگاه پرداخته و تمامی اطلاعات مربوط به آن را در اختیارتان قرار دهیم. 

saadatrent

 

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی کجاست؟ 

این فرودگاه، در جنوب‌شرقی شهر تهران، کیلومتر ۳۰ آزاد راه تهران-قم و در بزرگراه خلیج‌فارس قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به فرودگاه امام خمینی
مسیر دسترسی به فرودگاه امام خمینی

 

آدرس فرودگاه بین المللی امام خمینی روی نقشه گوگل

معرفی فرودگاه امام خمینی | از مهم‌ترین فرودگاه‌های بین‌اللملی در کشور 

همان طور که گفتیم، فرودگاه امام خمینی، جزو اصلی‌ترین فرودگاه‌های بین‌المللی کشور شمرده می‌شود که در جنوب‌غربی تهران واقع شده و در آن امکانات مناسبی برای مسافران ایرانی و خارجی فراهم شده است. تقریباً تمامی سفر‌های بین‌المللی از مبدأ ایران، به جز سفر حج، در این فرودگاه انجام می‌شوند. وسعت فرودگاه بین‌المللی امام به بیش از ۱۴ هکتار می‌رسد. در این فضا بخش‌های مختلفی نظیر باند فرودگاهی بسیار وسیع، پارکنیگ‌هایی با ظرفیت بالا، بخش‌های خدماتی متنوع و… جای گرفته‌اند. هم‌اکنون تنها فاز اول پروژه ساخت این فرودگاه، به مرحله بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن در دست اجرا است. 

جالب است بدانید که این فرودگاه بین‌المللی، با هدف ایجاد جایگزینی مناسب برای فرودگاه مهر‌آباد طراحی و راه‌اندازی شده است. در فرودگاه امام بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی ایرانی و خارجی مشغول فعالیت هستند. همچنین گفتنی است که در طول هفته، حدود ۷۰۰ پرواز به ۳۰ کشور دنیا، از طریق این فرودگاه انجام می‌گیرند. در‌نهایت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را می‌توان به‌عنوان اولین فرودگاه مجهز به شبیه‌ساز برج مراقبت در ایران معرفی کرد. 

تاریخچه فرودگاه امام خمینی | پروژه‌ای ۴۰‌ساله! 

فرودگاه امام خمینی

طرح اولیه ساخت و راه‌اندازی فرودگاه امام خمینی برای اولین بار پیش از انقلاب و در سال ۱۳۴۶، با هدف ایجاد فرودگاهی اختصاصی،‌ به‌منظور رفت‌و‌آمد میان کشور‌های خارجی مطرح شد. تا آن زمان تمامی پرواز‌های بین‌المللی از طریق فرودگاه مهر‌آباد صورت می‌گرفت؛ اما گذر زمان،‌ پیشرفت تکونولوژی و افزایش تقاضا برای مسافرت و حمل‌و‌نقل هوایی، باعث شد که موضوع ساخت فرودگاهی مجهز‌تر و با ظرفیت بیشتر، مطرح شود. این طرح توسط ایکائو (ICAO: سازمان بین‌المللیِ هوانوردیِ غیرنظامی)، با هدف احداث فرودگاهی پیشرفته، مدرن و مطابق با آخرین استانداردهای آن زمان، مطرح شد. 

این طرح در سال ۱۳۵۱، با عنوان فرودگاه آریامهر به تصویب رسید. ساخت این فرودگاه پس از حدود ۵ سال، یعنی در سال ۱۳۵۶، توسط یک شرکت معماری آمریکایی به نام TAMS و چندین شرکت معتبر ایرانی (به عنوان ناظر و مجری)، آغاز شد. جریان انقلاب سبب شد تا پروژه ساخت فرودگاه آریامهر برای مدتی متوقف شود. بعد‌ها در سال ۱۳۷۴، ساخت این فرودگاه با همکاری شرکت ناظر فرانسوی به نام ADP و چند شرکت ایرانی، از سر گرفته شد. در‌نهایت، پس از حدود ده سال، یعنی در سال ۱۳۸۳، فاز اول فرودگاه امام خمینی به مرحله بهره‌برداری رسید. 

این فرودگاه در ابتدا فعالیت خود را تنها با ۴ خط پرواز آسمان، کیش، ماهان و کاسپین آغاز کرد. پس از مدتی، در آبان ماه سال ۱۳۸۶، تقریباً تمام پرواز‌های خارجی از مبدأ ایران، به فرودگاه امام منتقل شدند. از آن سال به بعد، این فرودگاه به اصلی‌ترین فرودگاه بین‌المللی کشور تبدیل شد و فرودگاه مهر‌آباد نیز به پرواز‌های داخلی اختصاص یافت. 

ساختمان‌ها و بخش‌های مختلف فرودگاه امام خمینی | آشنایی با تمام بخش‌های فرودگاه

ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی
  • پایانه‌ها 

فرودگاه بین المللی امام خمینی در  زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر مربع ساخته شده است. در حال حاضر دو پایانه‌ فعال در این فرودگاه وجود دارند. پایانه‌ شماره‌ی ۱، دارای ظرفیت پذیرش و جابه‌جایی ۶ ملیون و ۵۰۰ مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود ۹ ملیون مسافر از طریق این پایانه جابه‌جا شد‌ه‌اند. 

پایانه شماره ۲، که گالری سلام نام دارد، در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این پایانه در حدود ۵ ملیون مسافر در سال است. در‌نهایت لازم است بگوییم که هم‌اکنون پایانه شماره ۳ یا پایانه ایرانشهر در مرحله تحقیقات است و به‌زودی به مرحله ساخت و بهره‌برداری می‌رسد. این پایانه به‌گونه‌ای طراحی شده است که ظرفیت آن برای پذیرش و جا‌به‌جایی مسافران در هر سال، حدود ۲۵ ملیون مسافر باشد. پیش‌بینی می‌شود که پایانه سلام تا حدود ۵ سال دیگر، افتتاح خواهد شد. 

اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی
اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی
  • بخش گمرک 

بخش گمرک از دیگر بخش‌های فرودگاه امام خمینی است. مسافرانی که کالا و ارز یا حیوانات خانگی و پرنده به‌همراه دارند، لازم است برای انجام امور مربوط به آن‌ها به این بخش مراجعه کنند. 

  • بخش پست 

از دیگر بخش‌های فرودگاه امام خمینی می‌توان به بخش پست اشاره کرد که در قسمت بار فرودگاه، در راستای ارسال مرسولات به داخل و خارج از کشور فعالیت دارد. خدمات این بخش پست فرودگاه ارسال مرسولات به مرکز مبادلات است تا در این مرکز از طریق پست ویژه به مقاصد مربوطه فرستاده شوند. 

اطلاعات پرواز فرودگاه امام ورودی
اطلاعات پرواز فرودگاه امام ورودی
  • اورژانس (مرکز فوریت‌های پزشکی)

مرکز فوریت‌های پزشکی از دیگر بخش‌های فرودگاه امام خمینی است که خدمات مربوط به اورژانس، نظیر اعزام بیماران به بیمارستان و رسیدگی به مصدومین، توسط کادر آن انجام می‌شود. همچنین در این مجموعه بخش قرنطینه وجود دارد تا افرادی که مشکوک به داشتن بیماری‌های خاص و واگیر‌دار هستند در این بخش تحت بررسی و نمونه‌برداری قرار گیرند و اقدامات لازم برای آن‌ها انجام شود. 

برج مراقبت فرودگاه امام خمینی
برج مراقبت فرودگاه امام خمینی
  • برج مراقبت و ساختمان پشتیبانی

برج مراقبت و ساختمان پشتیبانی از دیگر واحد‌های ساختمانی پر‌اهمیت در فرودگاه امام خمینی هستند. این دو ساختمان جزو حساس‌ترین بخش‌های فرودگاه شمرده می‌شود. برج مراقبت فرودگاه امام، دارای ساختمانی به ارتفاع ۹.۵۶ متر است و اتاق کنترل پرواز، در طبقه یازدهم آن قرار دارد. ساختمان پشتیبانی این مجموعه نیز شامل واحد‌های اداری، تحقیقاتی، آموزشی، خدماتی و مدیریتی می‌شود. 

فضای کلی فرودگاه امام خمینی
  • سایر بخش‌ها

از دیگر بخش‌های فرودگاه امام خمینی می‌توان به آتش‌نشانی، پمپ بنزین، مخابرات، پست‌های برق، بخش‌های امنیتی و واحد تعمیرات خودرو‌های سنگین اشاره کرد. همچنین گفتنی است که ۴۷ واحد مسکونی نیز در محوطه فرودگاه وجود دارند که با هدف ایجاد فضایی مناسب برای اقامت کارکنان فرودگاه ساخته‌شده‌اند. 

شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه امام خمینی | آشنایی با شرکت‌های ایرانی و خارجی

همان طور که گفتیم، فرودگاه امام خمینی، فرودگاهی بین‌المللی است؛ از‌این‌رو در این فرودگاه، هم شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و هم شرکت‌های هواپیمایی خارجی مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی به مسافران هستند. در ادامه به معرفی شرکت‌های هواپیمایی فعال در این فرودگاه پرداخته‌ایم: 

شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه امام خمینی
شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه امام خمینی
  • شرکت‌های هواپیمایی ایرانی 

در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ده‌ها شرکت هواپیمایی ایرانی مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی به مسافران هستند. از جمله شرکت‌های هواپیمایی فعال در این فرودگاه می‌توان به شرکت‌های هواپیمایی زیر اشاره کرد:

    • شرکت هواپیمایی کاسپین: برای پرواز‌هایی به مقصد دوبی، اسپارتا، نجف، تابان به بغداد، باتومی، استانبول و ازمیر، نجف، تفلیس
    • شرکت هواپیمایی زاگرس: برای پرواز‌هایی به مقصد بغداد، ازمیر، نجف، تفلیس، استانبول
    • شرکت هواپیمایی قشم ایر: برای پراوز‌هایی به مقصد بغداد، بروکسل، دوبی، استانبول، ازمیر، نجف
    • شرکت هواپیمایی ماهان ایر: رای پرواز‌هایی به مقصد آلماتی، آنکارا، بانکوک، بارسلونا، باکو، پکن، بیروت، دمشق، دهلی، دوبی، اربیل، استانبول، نجف، کابل، کوالالامپور، میلان، مسکو، مونیخ، پاریس، شانگهای و ایروان از مبدأ فرودگاه امام خمینی
    • شرکت هواپیمایی کیش ایر: برای پرواز‌هایی به مقصد باکو، اسپارتا، استانبول، ازمیر، نجف، تفلیس و ایروان.
    • شرکت هواپیمایی آسمان: برای پرواز‌هایی به مقصد دبی، استانبول، نجف و ایروان
    • شرکت هواپیمایی ایران ایر: برای پرواز‌هایی به مقصد آمستردام، بغداد، بیروت، کلن، کپنهاگ، دمشق، دبی، فرانکفورت، گوتنبرگ، هامبورگ، استانبول، کراچی و…
    • شرکت هواپیمایی آتا: برای پرواز‌هایی به مقصد باکو، دنیزلی، تفلیس، استانبول، نجف.
    • شرکت هواپیمایی ایران ایر: برای تور‌هایی به مقصد استانبول
  • شرکت‌های هواپیمایی خارجی 

شرکت‌های هواپیمایی خارجی بسیاری در فرودگاه امام خمینی مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی به مسافران هستند. از جمله این شرکت‌های هواپیمایی می‌توان به ایژین ایرلاینز آتن، آئروفلوت مسکو، ایرعربیا شارجه، ایرآسیا ایکس کوالالامپور، ایرآستانه آلماتی، ایرفرانس پاریس، آلیتالیارم، الناصر ایرلاینز بغداد، آرمنیا ایروان، اطلس گلوبال استانبول، آسترین ایرلاینز وین، آذربایجان ایرلاینز باکو، بریتیش ایرویز لندن، بلغاریا ایر وارنا، هواپیمایی امارات دبی، اتحاد ابوظبی، تاجیک ایر دوشنبه، ترکیش ایرلاینز استانبول و پروازهای فصلی به آدانا، آنتالیا و ازمیر اشاره کرد. 

مسیر‌ و روش‌های دسترسی به فرودگاه امام خمینی | دسترسی راحت از مسیر‌های مختلف 

دسترسی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از دو مسیر متفاوت به‌راحتی امکان‌پذیر است. شما هم می‌توانید از طریق آزادراه تهران-قم و هم از طریق اتوبان تهران-ساوه خود را به این فرودگاه برسانید. به‌علاوه لازم است اشاره کنیم که دسترسی به این فرودگاه از نقاط مختلف شهر و هم خروج از آن به مقاصد مختلف، هم از طریق وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی و هم از طریق خودرو شخصی یا خودرو اجاره‌ای، امکان‌پذیر است. در ادامه راهنمایی دقیق برای استفاده از هر‌کدام از این روش‌ها ارائه داده‌ایم:

دسترسی به فرودگاه امام خمینی با اتوبوس
دسترسی به فرودگاه امام خمینی با اتوبوس
  • مترو 

امروزه دسترسی به نقاط مختلف شهر تهران از طریق مترو امکان‌پذیر است. شما می‌توانید از طریق خط متروی فرودگاه امام-تهران خود را به نقاط مختلف شهر رسانده و همچنین از نقاط مختلف شهر، از طریق مترو به فرودگاه امام خمینی بروید. اگر انتخاب شما مترو است، لازم است بدانید که اولین قطار مترو در ساعت ۶:۵۰ صبح، از فرودگاه امام به سمت تهران حرکت می‌کند و آخرین قطار در ساعت ۷:۱۵ عصر، از ایستگاه شاهد به سمت فرودگاه می‌رود. رفت و برگشت هر قطار ۸۰ دقیقه طول می‌کشد. 

دسترسی به فرودگاه امام خمینی با اتوبوس
دسترسی به فرودگاه امام خمینی با اتوبوس
  • اتوبوس 

دسترسی به فرودگاه امام خمینی از طریق خط‌های اتوبوس VIP نیز امکان‌پذیر است. چنانچه به‌دنبال روشی ارزان برای رفت‌و‌آمد به فرودگاه بین‌المللی تهران هستید، اتوبوس‌های وی‌آی‌پی گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. این اتوبوس‌ها از فرودگاه به سمت تهران می‌روند و محل توقف آن‌ها ایستگاه‌های آزادی، متروی حرم مطهر و ترمینال شماره‌ی ۴ فرودگاه مهرآباد است. اگر می‌خواهید از داخل شهر تهران به فرودگاه  بیایید، می‌توانید مقابل ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد، سوار این اتوبوس‌ها شده و خود را به فرودگاه امام برسانید. 

ذسترسی به فرودگاه امام خمینی با تاکسی
ذسترسی به فرودگاه امام خمینی با تاکسی
  • تاکسی‌های فرودگاه 

تاکسی‌ها متداول‌ترین روش رفت‌و‌آمد در فرودگاه هستند. از شرکت‌های تاکسی‌رانی فعال در این فرودگاه می‌توان به تاکسی لوکس، تاکسی بی‌سیم تهران، پاکرو سبز قشم و سیر و سفر اشاره کرد. این شرکت‌ها با ارائه‌ی سرویس ۲۴ ساعته و با استفاده از خودروهای لوکس، مسافران را به مقصد مورد نظرشان می‌رسانند. سوناتا، تویوتا، فولکس کدی، رنو سفران، آریو، سمند و ون، از جمله ماشین‌هایی هستند که در تاکسی‌رانی‌های فرودگاه امام خمینی فعالیت می‌کنند. توجه کنید که هزینه رفت‌و‌آمد از طریق تاکسی‌های فرودگاه، بر‌اساس نوع وسیله نقلیه و شرکت تاکسی‌رانی متفاوت خواهد بود. 

    • شماره تماس شرکت تاکسی‌رانی لوکس: ۱۸۹۱
    • شماره تماس شرکت تاکسی‌رانی بی‌سیم تهران: ۱۸۲۸
    • شماره تماس شرکت تاکسی‌رانی پاکرو سبز قشم: ۱۸۸۵
    • شماره تماس شرکت تاکسی‌رانی سیر و سفر: ۱۸۳۳
اجاره خودرو در فرودگاه امام خمینی
اجاره خودرو در فرودگاه امام خمینی
  • اجاره خودرو 

در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران، امکان اجاره خودرو برای مسافران نیز فراهم است. برای اجاره خودرو در این فرودگاه تنها کافیست سری به ایستگاه شرکت یوروپکار (Europecar) در فرودگاه امام بزنید. یوروپکار یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های بین‌المللی فعال در زمینه اجاره خودرو است که بیش از ۱۳ هزار ایستگاه در نقاط مختلف دنیا دارد. در این شرکت، لوکس‌ترین و مجهزترین خودروهای روز دنیا به دو صورت کوتاه‌مدت و بلند‌مدت اجاره داده می‌شوند. در کوتاه مدت، افراد می‌توانند خودرو را برای ۱ تا ۲۸ روز اجاره کنند. زمان اجاره‌ بلند مدت نیز بین ۲۸ تا ۳۶۰ روز است. این امکان نیز برای مشتریان وجود دارد که خودروی مورد نظرشان را در یک ایستگاه تحویل گرفته و در ایستگاهی دیگر به شرکت برگردانند. 

امکانات و خدمات فرودگاه امام خمینی | تجربه سفری راحت از طریق فرودگاه بین‌المللی تهران

در فرودگاه امام خمینی به‌منظور ایجاد رفاه و راحتی بیشتر برای مسافران امکانات و تسهیلات متعدد و مناسبی فراهم شده و خدمات سطح بالایی به افراد ارائه می‌شود. برای آشنایی با امکانات و خدمات این مجموعه همراه ما باشید. 

  • هتل‌ها‌

در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی چندین هتل برای اقامت مسافران وجود دارند. از‌این‌رو اگر لازم شد که به هر دلیلی در این فرودگاه بمانید، می‌توانید با مراجعه به یکی از این هتل‌ها، اتاق یا سوئیتی بگیرید و در آن‌ها برای مدتی کوتاه ساکن شوید. از جمله هتل‌های فرودگاه می‌توان به هتل ایبیس(Ibis) و هتل نووتل (Novotel) اشاره کرد. هر‌دو این هتل‌های مدرن و مجلل متعلق به یکی از معتبر‌ترین برند‌های هتلداری فرانسه موسوم به اکور (Acor) هستند. گفتنی است هتل‌های ایبیس و نووتل، از سال ۲۰۱۵ میلادی فعالیت خود را در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی آغاز کرده و از همان زمان، مشغول خدمات‌رسانی به مسافران هستند.  در ادامه به معرفی این هتل‌ها پرداخته و در‌خصوص امکانت و خدمات آن‌ها توضیح داده‌ایم: 

هتل ایبیس
هتل ایبیس
    • هتل ایبیس (Ibis)

هتل ایبیس (Ibis) هتلی ۴‌ستاره، لوکس و مجلل است. این هتل در نزدیکی پایانه اصلی فرودگاه قرار دارد. ساختمان هتل ایبیس، ۷ طبقه دارد و در طبقات آن، در مجموع ۱۹۶ اتاق جای گرفته‌اند. در هر‌کدام از اتاق‌ها امکانات متعددی نظیر سرویس خواب و مبلمان راحت، سرویس بهداشتی و حمام، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و… فراهم شده است. در این هتل، افزون بر ارائه امکانات اقامتی و رفاهی در سطح مناسب، خدمات دیگری نظیر فست ترک، ترانسفر فرودگاهی و … با قیمت خوبی به مشتریان عرضه می‌شود.

هتل نووتل
هتل نووتل
    • هتل نووتل (Novotel)

هتل ۵‌ستاره نووتل (Novotel) از دیگر هتل‌های فعال در فرودگاه امام خمینی است که درست در کنار هتل ایبیس قرار دارد. نووتل هتلی لوکس با ۲۹۶ اتاق و سوئیت است که در فضایی شیک و راحت از مسافران میزبانی می‌کند. از جمله امکانات این هتل لوکس می‌توان به رستوران ایرانی وادی، رستوران بین‌المللی گلکسی، استخر، سونا، جکوزی، سالن ورزش و ۷ سالن برای برگزاری همایش و سمینار اشاره کرد. این هتل جزو بهترین هتل‌های ایران شمرده می‌شود و مکانی بی‌نظیر برای اقامت و استراحت خدمه پرواز، مهمان‌های تجاری و گردشگران است. 

سالن‌‌های استراحت برای مسافران
سالن‌‌های استراحت برای مسافران
  • سالن‌‌های استراحت برای مسافران

همان طور که می‌دانید در اغلب فرودگاه‌های بین‌المللی، مسافران باید پس از ورود به فرودگاه، روال اداری خروج از کشور را به‌طور کامل طی کنند. انجام این کار‌ها پروسه‌ای نسبتاً طولانی دارد. همچنین گاهی ممکن است برخی از پرواز‌ها به دلایل مختلف دچار تأخیر شوند و مسافران باید مدتی را در فرودگاه برای پرواز خود منتظر بمانند. در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی سالن‌های استراحتی برای مسافران فراهم شده است تا در زمان انتظار برای پراوز، در فضایی مناسب حضور داشته باشند. در این سالن‌ها صندلی‌های خوابیده و راحتی برای استراحت مسافران فراهم شده است. از دیگر امکانات سالن‌های استراحت فرودگاه بین‌المللی تهران می‌توان به اتاق سیگار، فروشگاه‌های سوغاتی، سوپر مارکت، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد. 

رستوران‌های فرودگاه امام خمینی
رستوران‌های فرودگاه امام خمینی
  • رستوران، فست فود و کافی‌شاپ

از دیگر امکانات فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌توان به چندین رستوران، فست‌فود و کافی‌شاپ اشاره کرد. در سالن‌های عمومی که در بخش‌های ورودی و خروجی فرودگاه قرار گرفته‌اند، چندین رستوران و کافی‌شاپ مشغول خدمات‌رسانی به مسافران هستند. در این رستوران‌ها می‌توانید از چشیدن طعم انواع غذا‌های ایرانی و خارجی با‌کیفیت و خوشمزه لذت ببرید در کافی‌شاپ‌های فرودگاه نیز از مهمانان با انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و انواع کیک، دسر، میان‌وعده و… پذیرایی می‌کنند. از‌این‌رو مسافران می‌توانند در زمان انتظار خود برای پروازشان، به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های فرودگاه مراجعه کرده و از خود با غذا‌های خوشمزه و نوشیدنی‌های گوارا پذیرایی کنند. 

فرودگاه امام خمینی
فرودگاه امام خمینی
  • فروشگاه‌ها و مغازه‌ها

هنگامی که وارد سالن فرودگاه می‌شوید، آنچه بیش از همه توجهتان را جلب می‌کند، غرفه‌ها و فروشگاه‌هایی هستند که کالاهای متنوع و رنگارنگی برای فروش دارند. تقریباً تمامی اجناس این فروشگاه‌ها، از برندهای مطرح و باکیفیت بوده و اینجا یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید سوغات است. چنانچه قصد خرید صنایع دستی ارزشمند ایران نظیر گلیم، قالی و… را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به غرفه‌های صنایع دستی فرودگاه سر بزنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایر غرفه‌ها سوغاتی‌هایی همچون خاویار، زعفران، زرشک، آجیل، سوهان، گز، انواع شیرینی‌ها و تنقّلات سنتی را خریداری کنید. کیف و کفش چرمی مرغوب، ساعت، عطر و ادکلن، گل، جواهرات و… نیز  از دیگر اجناسی هستند که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. 

بانک و صرافی های موجود در فرودگاه
بانک و صرافی های موجود در فرودگاه
  • بانک و صرافی

در فرودگاه بین‌المللی امام، بانک‌های ملّی، ملّت، تجارت و سامان، شعبه دارند؛ از‌این‌رو شما می‌توانید برای دریافت خدمات بانکی، ارزی و همچنین پرداخت عوارض خروج از کشور به این شعبه‌ها مراجعه کنید. در این فرودگاه علاوه‌بر شعب بانک‌های مختلف چندین صرافی نیز مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی به مسافران هستند؛ از‌این‌رو لازم نیست پیش از سفر به خارج از کشور، نگران تبدیل ارز باشید! چرا‌که صرافی‌هایی که در سالن‌های پرواز ورودی و خروجی فرودگاه قرار گرفته‌اند، این کار را برای شما انجام خواهند داد.

  • کافی‌نت و دسترسی به اینترنت

در سراسر پایانه مسافربری فرودگاه امام خمینی امکان دسترسی به اینترنت وای‌فای رایگان برای مسافران وجود دارد. همچنین شما می‌توانید در‌صورت نیاز به خدمات مختلف مربوط به اینترنت، رایانه و تلفن همراه، به کافی‌نتی که در سالن ورودی پایانه مسافری فرودگاه قرار دارد، مراجعه کنید. 

  • پارکینگ‌ها

از دیگر امکانات فرودگاه امام خمینی می‌توان به پارکینگ‌های اختصاصی آن اشاره کرد. این فرودگاه دارای ۵ پارکینگ با ظرفیت‌های متنوع است که به‌نحوی ورودی فرودگاه محسوب می‌شوند؛‌ از‌این‌رو در‌صورت ورود به فرودگاه با خودرو شخصی، باید از این پارکینگ‌ها استفاده کنید. این پارکنیگ‌ها در تمام روز‌های هفته، به‌صورت ۲۴‌ساعته آماده ارائه خدمات به مسافران هستند. ظرفیت پارکینگ‌های فرودگاه امام در‌مجموع بیش از ۱۳ هزار خودرو است. پارکینگ طبقاتی و مسقف این فرودگاه دو طبقه دارد و ظرفیت آن به ۱۸۰۰ خودرو می‌رسد. این پارکینگ برای توقف‌های کوتاه‌مدت کاربرد دارد؛‌ از‌این‌رو چنانچه به قصد بدرقه مسافران یا استقبال از آن‌ها به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم ماشین خود را در این پارکینگ پارک کنید. استفاده از این پارکینگ به این صورت است که در ابتدا مبلغی ثابت برای ورودی دریافت می‌شود و در ادامه برای هر ساعت اضافه، باید هزینه جدا‌گانه‌ای پرداخت کنید. 

پارکینگ رو‌باز فرودگاه نیز دارای ظرفیت ۸۴۰ خودرو است. این پارکینگ مخصوص خودرو‌های توقیفی بوده و بسیار دور‌تر از پارکنیگ‌های دیگر قرار دارد. در‌صورت استفاده از این پارکینگ، برای دسترسی به ساختمان فرودگاه باید از اتوبوس‌های شاتل مجموعه استفاده کنید. پارکینگ روباز شماره ۳ و ۴ نیز دارای ظرفیت ۱۰ هزار خودرو هستند. این پارکینگ‌ها اغلب برای توقف‌های چند‌ساعته و شبانه‌روزی استفاده می‌شوند. دسترسی به ساختمان فرودگاه از این پارکینگ‌ها نیز از طریق اتوبوس‌های شاتل مجموعه به‌صورت رایگان امکان‌پذیر خواهد بود. پارکینگ شماره ۵ از دیگر پارکینگ‌های مجموعه فرودگاه امام خمینی است که دارای ظرفیت ۱۲۰۰ خودرو بوده و برای قسمت گمرک در‌نظر گرفته شده است. 

نکته: پارکینگ سر پوشیده و طبقاتی شماره‌ی ۱، گران‌تر از چهار پارکینگ دیگر است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای توقف‌های طولانی از پارکینگ‌های روباز استفاده شود. 

خدمات تشریفات فرودگاهی | آشنایی با خدمات ویژه فرودگاه 

در اکثر فرودگاه‌های بین المللی دنیا، خدماتی ویژه وجود دارد که به آن تشریفات گفته می‌شود. این خدمات برای افرادی که به خاطر شغل یا موقعیت اقتصادی و اجتماعی خود زیاد سفر می‌کنند، بسیار مناسب است. فرودگاه امام خمینی  سه نوع مختلف از این تشریفات را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در ادامه در‌خصوص خدمات ویژه فرودگاه امام خمینی توضیح داده‌ایم.

  • خدمات CIP

CIP مخفف عبارت Commercially Important Person است. CIP بهترین و اختصاصی‌ترین بخش خدمات تشریفات بوده و بیشتر توسط افراد مهم تجاری و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها، به منظور صرفه‌جویی در وقت و جلوگیری از معطل شدن در مراحل چک‌این (Check-In) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فرودگاه امام خمینی، ساختمان سه طبقه جداگانه‌ای به بخش CIP اختصاص یافته است. افراد در این بخش می‌توانند با خیالی آسوده به استراحت و صرف غذا و نوشیدنی بپردازند. در این مدت کارمندان این بخش، تمام مراحل خروج از کشور و پرواز را برای آن‌ها انجام می‌دهند. 

  • بیزینس لانج (Business Lounge)

از دیگر خدمات ویژه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی می‌توان به خدمات بخش بیزینس لانج (Business Lounge) اشاره کرد. این خدمات مخصوص پرواز‌های خارجی است و بخش مربوط به آن در پایانه اصلی فرودگاه امام خمینی قرار دارد. مسافران با استفاده از خدمات بیزینس لانج می‌توانند پرواز راحت و بی‌دردسری را تجربه کنند. مسافرانی که از این نوع خدمات استفاده می‌کنند، دیگر لازم نیست مراحل وقت‌گیر و استرس‌زای چک‌این (Check-In) را خودشان بگذارنند و اغلب این مراحل توسط کارمندان بخش خدماتی انجام می‌شود. تنها کاری که این دست از مسافران باید انجام دهند این است که از گیت بازرسی عبور کرده، سپس به‌همراه یکی از کارمندان بخش خدمات به گیت شرکت هواپیمایی مربوطه روند، بار خود را تحویل داده و کارت پرواز خود را دریافت کنند. در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که علاوه‌بر خدمات مذکور، در طول پرواز نیز از مسافران بیزینس لانج در سالن‌های مخصوص به‌صورت ویژه پذیرایی می‌شود. 

  • فست ترک (Fast Track)

فست ترک (Fast Track) از دیگر خدمات تشریفات فرودگاهی است. در فرودگاه امام خمینی نیز، امکان رزرو فست ترک برای مسافران ورودی و خروجی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از این نوع خدمات، با صرف هزینه‌ کمتر، انجام امور پروازی را سرعت ببخشید. در این نوع خدمات بر خلاف CIP و بیزینس لانج، سالن و امکانات استراحت و پذیرایی به مشتریان ارائه نمی‌شود. 

اطلاعات ارتباطی با فرودگاه امام خمینی | تمام اطلاعاتی که به آن نیاز دارید

آدرس: ایران، استان تهران، تهران، کیلومتر ۳۰ فرودگاه خلیج فارس، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)

شماره تماس: ۵۱۰۰۱۱۱ و ۵۱۰۰۱۱۴ و ۵۱۰۰۱۱۸- ۰۲۱

شماره تماس پارکینگ: ۵۱۰۰۷۱۹۹-۰۲۱

اطلاعات پرواز: ٠٩۶٣٣٠

آدرس سایت:‌ https://www.ikac.ir

در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون به معرفی فرودگاه امام خمینی پرداختیم و تمام اطلاعات لازم در‌خصوص آن را ارائه دادیم. آیا تا کنون تجربه سفر هوایی از طریق این فرودگاه را داشته‌اید؟ اگر پاسختان مثبت است، از شما می‌خواهیم که در بخش نظرات، اطلاعات و تجربیات خود در‌خصوص این فرودگاه را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق و خوش‌سفر ما به اشتراک بگذارید.