قدیمی ترین مکان های دیدنی تفلیس برای مهمانان تفلیس بیش‌تر از میزبانان جذاب و آشناست. توریست‌‌ها هر روز به این جاهای فوق‌العاده سرمی‌زنند و شگفت‌زده می‌شوند. مکان‌هایی که روزگاری برای خود مردم تفلیس خاطره بوده، اما امروز از بهترین جاهای دیدنی تفلیس به‌حساب می‌آید. برای دیدن لوفتا‌وی ، یکی از همین جاها با سفرزون همراه شوید.

saadatrent

دره باریک انجیرها ، از زیباترین مکان های دیدنی تفلیس

نمایی زیبا از Legvtakhevi یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس
نمایی زیبا از Legvtakhevi یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس

لوفتا‌وی (Legvtakhevi) یکی از تاریخی‌ترین مکان های دیدنی تفلیس قدیم است. لوفتاوری در بخش جنوبی شهر قرا دارد. اسمش را از اسم انجیر تازه گرفته که در شهر تفلیس طرفدار کم ندارد. قبلاً این‌جا پر از درخت انجیر بود. لگتاخه‌وی در معنای لغوی یعنی «دره باریک انجیر» معنا می‌دهد. به این نام اولین‌بار در سال ۱۴۲۹ میلادی در کتاب‌های قدیمی اشاره شده است. این‌جا یکی از مناطقی است که دو بخش از شهر قدیم را جدا کرده بود، حالا اما این بخش، جزئی از آبانوتوبانی (Abanotubani)، استان حمام‌های گوگردی (آب گرم) به حساب می‌آید.

رودخانه جاری در این‌جا تساویکی‌تساکلی (tsaviki-tskali) نام دارد. جدای از حمام‌ها لوفتاوی جای مورد علاقه زنان برای دور هم جمع شدن بوده‌ است. زنان در این‌جا کنار هم لباس‌ می‌شستند و درباره‌ی همه اتفاقات روز غیبت می‌کردند. آن‌ها همین‌طور چرم را از آب گوگردی به عمل می‌آوردند.

داستان کشف دوباره لوفتا‌وی از زیر بتون

آب رودخانه جاری در لوفتا‌وی به Mtkvari می‌پیوندد
آب رودخانه جاری در لوفتا‌وی به Mtkvari می‌پیوندد

داستان پیدا شدن لوفتاوی در نوع خودش جالب و شنیدنی‌ست. از قرون وسطی، یک پل در دار روی رودخانه تساویکی‌تساکلی بوده است. این‌جا برای عبور مردم بوده و برای وسایل نقلیه مسیر دیگری در نظر گرفته بودند. در سال ۱۷۹۵ میلادی پل و درش به‌خاطر درگیری‌ها نابود شد. پل چندین بار دوباره ساخته شد، اما در سال ۱۹۵۹ میلادی به‌خاطر احتمال سیل، تصمیم گرفته شد که رودخانه را با یک تونل بتنی ببندند.

از آن زمان و با این تونل رود تساویکی‌تساکلی ار به رود امتکاواری (Mtkvari) پیوند داد، اما در سال‌های اخیر تصمیم بر این شد که این مکان زیبا را دوباره به زندگی برگردانند. این پروژه سال ۲۰۱۲ میلادی کلید خورد. در حین بازسازی، لوله‌های قدیمی انتقال آب برای آبانوتوبانی پیدا شدند.

همه چیز دست نخورده باقی مانده بود، بنابراین همه می‌توانستند به‌طور کامل آن را ببینند. از آن زمان فضای آزاد بسیار و جاده‌های برای رفت و آمد توریست‌ها ساخته شد و این مکان از قبل هم زیباتر شد. یک جای چشم‌نوار، راحت و عالی برای آسایش هر بازدیدکننده.

آبشار زیبا و پل عشاق ؛ عشقی پایدار

نمایی زیبا از آبشار لوفتا‌وی
نمایی از زیباترین مکان های دیدنی تفلیس ، آبشار لوفتا‌وی

 

یکی دیگر از قسمت‌های جالب در قدیمی ترین جاهای دیدنی تفلیس انتهای جاده دره انجیر است. یک آبشار کوچک و فوق‌العاده در آن‌جا وجود دارد که  بسیار جذاب است. باور کنید یا نه این‌جا جایی است که هیچ‌وقت نمی‌توانید فراموشش کنید، ناب و دست نخورده و زیبا. این دره تماما زندگی بوده است. قبل از آن‌که به آبشار برسید، «پل عشاق» را خواهید دید.

این پل رمانتیک پر از قفل‌هایی‌ست که روی آن‌ها اسامی زوج‌های عاشق و جملاتی به انواع و اقسام زبان‌های مختلف و احتمالاً از جاهای مختلف جهان نوشته شده است. اکثر آن‌ها معتقد بوده‌اند که اگر این‌جا از خود قفلی به جا بگذارند، عشق آن‌ها تا ابد پایدار خواهد بود.

چه زمانی به لوفتا‌وی برویم و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تفلیس را ببینیم

لوفتاوی در فصل‌های مختلف همیشه زیباست. بعضی وقت‌ها در زمستان‌ها، آبشار یخ می‌زند. به‌علاوه شما می‌توانید از گرمای داغ روزهای تابستان به این‌جا پناه بیاورید، چون این‌جا دمای هوا از جاهای دیگر بسیار خنک‌تر است. بنابراین هروقت که عازم تفلیس زیبا هستید، حتما به لوفتاوی، دره انجیرها و زیبایی‌هایش نابش سربزنید. اگر این سفر ۲ نفره و رمانیک است، پس حتما به سراغ پل عشاق بروید.