بشیکتاش از آن مناطق جذابی است که در سفر به استانبول ارزش بازدید و گشت‌وگذار را دارد. این منطقه با کاخ‌ها و مساجد تاریخی و دیدنی‌های طبیعی، به یکی از مراکز گردشگرپذیر محبوب در استانبول تبدیل شده ‌است. برای سفر به بشیکتاش از استانبول می‌توانید راه دریایی را انتخاب و از مسیر تنگه بسفر لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری معروف بشیکتاش بیشتر آشنا شوید.

saadatrent

موقعیت مکانی و جغرافیایی محله بشیکتاش استانبول

منطقه بشیکتاش در شهر استانبول قرار گرفته‌ است. تنگه بسفر قسمت اروپایی استانبول را به بخش آسیایی آن متصل می‌کند. این تنگه در شرق بشیکتاش دیده می‌شود. یعنی با اقامت در هتل استانبول در محله بشیکتاش، در قسمت اروپایی ترکیه ساکن هستید. میدان تکسیم در مرکز شهر استانبول با ماشین حدود ۱۰ دقیقه فاصله زمانی تا بشیکتاش دارد.

بشیکتاش از شمال به مناطق ساریر و شیشلی می‌رسد و از جنوب به بی‌اغلو راه دارد. همسایه غربی بشیکتاش هم کائیت هانه است. بشیکتاش درواقع یک منطقه است که به محله‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این منطقه کوچک ۲۳ محله از بخش اروپایی استانبول را دربرمی‌گیرد.

اگر برای سفر مصمم هستید و بلیط استانبول به تهران را خریده‌اید، حتما طی سفر، سری به این ناحیه تاریخی و گردشگری استانبول بزنید.

محله بشیکتاش استانبول 2

تاریخچه بشیکتاش

برای اقامت در هتل استانبول گزینه‌های مختلفی وجود دارد؛ اما منطقه بشیکتاش با تاریخ غنی و دیدنی‌های متعدد، محل اقامت خوبی برای یک سفر چندروزه خواهد بود.

معنی بشیکتاش

برخی از منابع تاریخی می‌گویند که بشیکتاش به معنی “پنج سنگ” است. اگر این برداشت درست باشد احتمالا دلیل این نام‌گذاری به پنج ستون واقع‌در ساحل برمی‌گردد. از این ستون‌ها برای بستن کشتی‌های پهلوگرفته استفاده می‌کردند. البته در زبان ترکی استانبولی بشیکتاش معنای “سنگ گهواره” را می‌دهد.

سیر تکامل بشیکتاش

اگر در دوران امپراتوری بیزانس دنبال هتل استانبول می‌گشتید، گزینه بشیکتاش اصلا وجود نداشت. بشیکتاش در آن زمان، یعنی وقتی که به استانبول کنونی، قسطنطنیه می‌گفتند، خارج از دیوارهای شهر بود. این منطقه، در بیرون مرزهای شهر و محلی متروک و ناامن محسوب‌ می‌شد.

در دوران روم شرقی بشیکتاش به‌تدریج از مکانی دورافتاده به روستایی کوچک تبدیل شد. این نقطه از تاریخ، آغاز رشد و پیشرفت بشیکتاش است. جهش اصلی آن در زمان امپراطوری عثمانی اتفاق افتاد؛ اصلا بشیکتاش نام خودش را از این دوران گرفته‌ است!

وجود آب در این منطقه موقعیت خوبی برای پهلوگرفتن قایق‌ها بود. همین ویژگی، بشیکتاش را در دوران عثمانی توسعه داد. این گسترش آنقدر ادامه داشت که منطقه بشیکتاش به استانبول وصل شد. امروزه تعدادی از افرادی که بلیط استانبول به تهران را تهیه می‌کنند، در سفر به استانبول، حتما به این منطقه قدیمی و دیدنی هم می‌روند.

بناهای تاریخی و دیدنی‌های محله بشیکتاش

بشیکتاش ترکیه از آن مناطق محبوب میان مردم به‌شمار می‌رود که گردشگران را هم به خودش جذب می‌کند. برای تجربه اقامت در هتل استانبول، بشیکتاش یکی از قسمت‌های خوب این شهر است. دسترسی به جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی گوناگون، شما را برای اسکان در بشیکتاش ترغیب می‌کند.

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه از آن دیدنی‌های مشهور ترکیه است که در بشیکتاش قرار دارد. اگر برای خرید بلیط استانبول به تهران با تور همراه شده‌اید، گردش در بزرگ‌ترین کاخ ترکیه را همراه تور ازدست ‌ندهید. عثمانی‌ها از این کاخ به‌عنوان مرکز اصلی اداری حکومت‌شان استفاده می‌کردند.

کاخ دلما باغچه تقریبا ۳۰۰ اتاق و سالنی با مساحت ۶۰۰ مترمربع دارد که با ۵۶ ستون در آن، چلچراغ‌های چند تنی و ترکیبی از معماری عثمانی و اروپایی، به یکی از شاهکارهای تاریخی ترکیه تبدیل شده‌ است. اگر به نقاشی و آثار هنری علاقه دارید، حتما در بازدید از این کاخ، کلکسیون نقاشی‌های رنگ روغن آن را هم تماشا کنید.

موزه نقاشی و مجسمه‌سازی

کسانی که بلیط بازدید از کاخ دلما باغچه را خریده‌اند، بدون صرف هزینه دیگری می‌توانند موزه نقاشی و مجسمه‌سازی موجود در طبقه همکف کاخ را تماشا کنند. این موزه کلکسیونی از نقاشی‌های هنرمندان ترکیه در زمان‌های مختلف است که در ۲۰ سالن برگزار می‌شود.

کاخ چراغان

اگر به قصد انتخاب هتل استانبول به محله بشیکتاش می‌روید، برای تجربه اقامت در هتلی لوکس و مجلل، به کاخ چراغان بروید. این کاخ اکنون به قسمتی از یک هتل پنج ستاره و گران به نام  تبدیل شده ‌است.

کاخ چراغان در محله اورتاکوی بشیکتاش قرار دارد. این کاخ با دیواره‌های مرمر و سقف چوبی، یکی از بناهای زیبا و تاریخی بشیکتاش به‌شمار می‌رود. ساخت این کاخ با معماری باروک، در دوران عثمانی، چهار سال طول کشیده‌ است.

بازار بشیکتاش

بعد از تهیه بلیط دوطرفه استانبول به تهران و شروع سفرتان، بازار بشیکتاش را ازقلم نیندازید. این بازار روباز و محلی با رستوران‌های سنتی، یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با فرهنگ مردم منطقه است.

اگر به بازار بشیکتاش رفتید، حتما از بازار ماهی‌فروشان آن هم دیدن کنید. بازار ماهی‌فروشان حس زندگی و نشاط را همراه صدای گرم ماهی‌فروشان به شما منتقل می‌کند.

موزه نیروی دریایی

موزه نیروی دریایی یا موزه ناوال بیشتر از ۱۰۰ سال قدمت دارد و در کاخ دلما باغچه قرار گرفته ‌است. در این موزه عمدتا وسایل دریانوردی سلسله عثمانی نگه‌داری می‌شود. قایق‌ها، لوازم کشتی قدیمی، توپ‌ها و سلاح‌های مختلف را در موزه نیروی دریایی استانبول می‌بینید.

در این موزه ماکت‌هایی از نبردهای دریایی، قایق‌های امپراطوران عثمانی، کشتی‌ها و تجهیزات دریانوردی وجود دارد. در موزه دریانوردی می‌توانید بخشی از قایق تفریحی آتاتورک را تماشا کنید.

سیروسیاحت در دریا

اگر برای رزرو هتل استانبول منطقه بشیکتاش را انتخاب کرده‌اید، دریانوردی یکی از تفریحات دردسترس شما خواهد بود. قایق‌های کروز موجود در تنگه بسفر شما را از قسمت اروپایی استانبول به بخش آسیایی آن می‌برد. منظره تماشایی روی آب و گشت‌وگذار با قایق از قسمت‌های فراموش‌نشدنی سفر به بشیکتاش است.

کاخ و پارک ییلدیز

کاخ ییلدیز در زمین‌های جنگلی منطقه بشیکتاش ساخته شده ‌است. این کاخ در دوران عثمانی یک مجموعه بزرگ با کاربری‌های متنوع ازجمله تئاتر، کتابخانه، پادگان، مرکزی اداری و مسکونی بود.

پارک ییلدیز را می‌توانید پشت کاخ چراغان پیدا کنید. این پارک در قدیم شکارگاه سلطنتی بوده؛ اما حالا یکی از جاهای دیدنی طبیعی بشیکتاش محسوب ‌می‌شود. فضای سبز و مجاورت با تنگه بسفر، زیبایی طبیعی و روح‌فزایی با پارک بخشیده ‌است.

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی را احتمالا در تصاویر مختلفی از ترکیه دیده‌اید. این مسجد با معماری نئوباروک، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. دستخط‌های قدیمی و نایاب هنر خوشنویسی اسلامی هم در این مسجد نگه‌داری می‌شود.

استادیوم فوتبال

به طرفداران فوتبال پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید دوطرفه استانبول به تهران حتما بازی‌های بزرگ‌ترین تیم ترکیه یعنی تیم بشیکتاش را در استادیوم بی جی کی اینونو در این منطقه تماشا کنند. منطقه بشیکتاش باوجود وسعت کم، این استادیوم را برای برگزاری مسابقات درخود جای داده ‌است.

مقبره بارباروسا

بارباروس خیرالدین پاشا یک دریاسالار دوران عثمانی بود که بیش از نیم قرن خدمت کرد و چند دهه به دریای مدیترانه تسلط داشت. مقبره بارباروسا در منطقه بشیکتاش، کنار چهار مزار دیگر قرار دارد. بنای یادبود این دریاسالار را هم کنار آرامگاهش ساخته‌اند.

نکات مهم درباره محله بشیکتاش استانبول

محله بشیکتاش استانبول 3

یکی از نکات مهم درباره سفر، زمان آن است. به‌طورکلی اختلاف دمای هوا در استانبول بین گرم‌ترین و سردترین ماه سال تقریبا ۱۸ درجه فرق دارد. فصل بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به استانبول محسوب ‌می‌شود. بعد از بهار، پاییز هوای مطلوبی برای سفر به این شهر دارد. البته استانبول در فصل تابستان هم به‌دلیل ایام تعطیلی، از جمعیت نسبتا زیادی از گردشگران پذیرایی می‌کند.

بشیکتاش علاوه‌بر بازار محلی، مراکز خرید دیگری هم دارد. مجتمع تجاری  با فروشگاه‌های متعدد، سالن سینما، فست‌فود و… از صبح تا شب برای تفریح و خرید باز است.  و  هم از جاهای تجاری و تفریحی دیگر بشیکتاش به‌شمار می‌رود. منطقه لونت ازجمله مناطق تجاری بشیکتاش است که برای گشت‌وگذار و خرید لوازم مختلف می‌توانید به آن سفر کنید.

اگر اهل تفریح با قایق هستید، برای تردد در بسفر، مسیر بشیکتاش به کادیکوی را امتحان کنید. این مسیر زیبایی‌های خاص خودش را دارد. البته مسیرهای مختلف دیگری هم هستند که از محله‌های مختلفی می‌گذرند و در بشیکتاش هم توقف دارند.

برای نزدیکی به معماری‌های دوران عثمانی و چشیدن طعم غذاهای دریایی، بهتر است در انتخاب هتل استانبول در منطقه بشیکتاش به محله آن توجه کنید. آرناووتکوی از آن محله‌هایی است که برای تماشای بناهای تاریخی و صرف وقت در رستوران‌های ساحلی، مناسب به‌نظر می‌رسد.

مسیرهای رفتن به بشیکتاش

خرید رفت‌وبرگشت بلیط استانبول به تهران ابتدای مسیر رسیدن به بشیکتاش است. برای رفتن از استانبول به بشیکتاش ابتدا به میدان تکسیم استانبول بروید. از این میدان با تاکسی تقریبا ۱۰ دقیقه با بشیکتاش فاصله دارید.

راه دیگری برای سفر به بشیکتاش وجود دارد که زمان بیشتری از شما می‌گیرد. اول به میدان تکسیم بروید. در آن‌جا سوار قطارهای شهری و پس از رسیدن به ایستگاه کاباتاش از قطار پیاده شوید. حالا با تراموا به ایستگاه سیرکه‌جی بروید. کمی بعد از این ایستگاه به اسکله امینونو می‌رسید. در اسکله قایق‌های مسافربری شما را به اسکله بشیکتاش می‌رسانند.

خیابان‌های معروف و زیبای این محله استابول

محله بشیکتاش استانبول 4

همیشه بخش مهمی از تفریح در سفر به خیابان‌گردی اختصاص پیدا می‌کند. خیابان‌های زیبا با بناهای تاریخی، خیابان‌های تجاری و مسیرهایی با مغازه‌های اغذیه‌فروشی همگی مسافران را برای یک پیاده‌روی دلچسب وسوسه می‌کنند. در ادامه تعدادی از خیابان‌های معروف بشیکتاش را معرفی می‌کنیم.

خیابان نیسپتیه

خیابان نیسپتیه را به عاشقان خرید و پاساژگردی پیشنهاد می‌کنیم. در این خیابان می‌توانید از مراکز خرید بزرگ و رنگارنگ بازدید کنید و ساعت‌ها در مغازه‌های گوناگون وقت بگذرانید.

خیابان بشیکتاش

برای خرید با قیمت‌های مناسب می‌توانید به خیابان بشیکتاش بروید. البته این فقط یکی از مزیت‌های خیابان بشیکتاش به‌شمار می‌رود. این خیابان با بازتابی از معماری ترکیه که با حال‌وهوای اروپا در دهه ۷۰ میلادی ترکیب شده، موقعیت خوبی برای یک پیاده‌روی دلپذیر است.

رستوران‌های دریایی و گیاهی، کاخ‌های قرن نوزدهمی مثل دلما باغچه و حتی استادیوم فوتبال بشیکتاش، همگی در این خیابان قرار گرفته‌اند. اگر به منطقه بشیکتاش سفر کردید برای تماشای زیبایی‌ها و جاذبه‌های این ناحیه، حتما به خیابان بشیکتاش بروید.